جاهای دیدنی شیراز : سفر به سرزمین شعر و ادب

قبل از معرفی جاهای دیدنی شیراز بهتر است ابتدا شیراز را بدرستی بشناسیم. شیراز شهری پر از زیبایی های تاریخ و فرهنگ ایرانی که هر کسی را وسوسه میکند تا سفری به یاد ماندنی را به این شهر داشته باشد، سفری در دالان تاریخ با گذر از عظمت و شکوه ایران باستان تا معماری های بی بدیل دوران زندیه و قاجار، میتوانی ساعت‌ها رهسپار خیابان هایش شوی تا لحظاتی به شیرینی طعم فالوده‌هایش در خاطرت نقش ببندد و با عطر بهار نارنج هایش به اشعار زیبای حافظ و سعدی گوش جان بسپاری ،همه‌ی اینها در کنار هم تجربه‌ای فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد. در این مقاله از سلطان سفر می توانید جاهای دیدنی شیراز  را با عکس و آدرس  بهتر بشناسید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل های شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

معرفی همه جاهای دیدنی شیراز

با تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی نیمه بهار،پانزدهم اردیبهشت ماه به عنوان روز شیراز نامگذاری شده است. شیراز به عنوان شهر مشاهیر ادبیات ایران سعدی  و حافظ و با پیشینه ای عظیم در تاریخ و فرهنگ این سرزمین جایگاه ویژه ای نزد ایرانی ها دارد. انتخاب یک روز در سال به عنوان روز شیراز اتفاقی بوده که برای اولین بار در تقویم روزهای ملی کشور رخ داده است.

برای دسترسی ساده تر به اطلاعات مورد نظر خود می توانید از لیست زیر استفاده کنید. با سلطان سفر نقشه گردشگری شیراز در دستان شماست.

مقایسه قیمت و اجاره سوئیت در شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

برای رزرو هتل شیراز یا اجاره سوییت در شیراز میتوانید با مراجعه به سایت سلطان سفر قیمت هتل ها و اقامتگاه ها را بر روی بیش از ده سایت رزرواسیون مقایسه کنید و بهترین هتل ها را با ارزان ترین قیمت رزرو کنید. و همچنین می توانید لیست تورهای شیراز از چندین سایت ارائه دهنده تور را مشاهده و بهترین گزینه را برای رزرو تور شیراز انتخاب کنید.

جاهای دیدنی شیراز : مکان های مذهبی 

بارگاه شاهچراغ

بارگاه شاهچراغ - جاهای دیدنی شیراز

یکی از معروف ترین مکان های مذهبی شیراز که تقریبا همه با آن آشنایی داریم، آرامگاه احمد ابن موسی کاظم (ع) برادر امام رضا یا شاهچراغ است. این آرامگاه در دوره اتابکان فارس در حدود قرن 6 هجری قمری ساخته و تا به امروز بارها بازسازی و مرمت شده که اصلی ترین این مرمت ها در سال ۷۴۵ قمری ملکه تاشی خاتون مادر حاکم فارس، بارگاه را بهسازی کرد و علاوه بر ساخت مدرسه ای در این مکان، محلی برای استراحت و خورد و خوراک مسافران در نظر گرفت. همچنین در زمان نادر شاه کل این بنا مرمت شده و قندیل طلایی 72 مثقالی به بارگاه شاهچراغ اهدا کرد، ولی در زلزله ای که در سال 1239 در شیراز رخ داد این بنا خراب شد که با فروختن قندیل طلا این مقبره را مرمت و بازسازی کردند. و اکنون یکی از مهم ترین جاهای دیدنی شیراز محسوب می شود.

مقایسه قیمت و رزرو تور شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد وکیل

مسجد وکیل شیراز

یکی از قدیمی‌ترین مساجد شیراز، مسجد وکیل است که در دوره‌ی کریم خان زند، با استفاده از بهترین مصالحی که در آن زمان در دسترس بوده ساخته شده است. این مسجد به قدری زیباست که پیر لوتی در سفرنامه‌ خود به نام "به سوی اصفهان" از این بنای مذهبی تاریخی به عنوان "کاخ لاجوردی و فیروزه فام" یاد کرده است. این مسجد در کنار بازار وکیل و حمام وکیل قرار دارد که آنها نیز از آثار تاریخی و جاهای دیدنی شیراز مربوط به دوره زندیه هستند.

مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک - جاهای دیدنی شیراز

 از جاهای دیدنی شیراز که در مسافرت به شیراز نباید به هیچ عنوان آن را از دست بدهید، مسجد نصیر الملک است که بازی نور و رنگ در فضای این مسجد هر کسی را مدهوش خود می‌کند و با نام مسجد صورتی نیز شناخته می شود. بنیان گذار این مسجد میرزا حسنعلی خان نصیرالملک و معمار آن علی اکبر قوام الملک بوده و تاریخ ساخت آن به دوران قاجار بازمیگردد. برای دیدن این مسجد بسیار زیبا می توانید به آدرس شیراز، خیابان لطف‌علی خان زند، کوچه‌ نصیرالملک، کوچه‌ تریاکچی مراجعه کنید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل زندیه شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق - جاهای دیدنی شیراز

مسجد جامع عتیق که به آن مسجد جمعه و مسجد آدینه نیز می‌گویند، به عنوان قدیمی ترین مسجد شیراز شناخته می‌شود. این مسجد که اولین هسته مذهبی شهر شیراز نیز به حساب می آید، تنها یک مکان مذهبی نبوده بلکه زمانی عملکرد اجتماعی سیاسی نیز داشته است. بر خلاف سایر مسجدهای شیراز، مسجد عتیق بسیار ساده است و فقط قسمت هایی از آن با کاشی‌های آبی تزیین شده است و جلوه ای زیبا به آن داده است. این مسجد تاریخی در کنار حرم شاهچراغ واقع شده و یکی از درب‌های ورودی این مسجد داخل حیاط حرم است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل های 5 ستاره شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کلیسای شمعون غیور

کلیسای شمعون غیور که به آن کلیسای زند نیز می گویند متعلق به دوران حکومت رضا شاه می باشد و نام آن را از شمعون قانوی، حواری دهم و یکی از دوازده یار حضرت عیسی (ع) که طبق روایاتی در ایران کشته شده است گرفته اند. کلیسا این با رعایت جزییات معماری ایرانی یکی از زیباترین کلیساهای کشور در بین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود. سقف نمازگاه، طاق ضربی آجری است و با نقشه‌های مهندسی ریز و بسیار ظریف، استفاده از پنجره‌های رنگارنگ برای دریچه ها و استفاده از درها و پنجره‌هایی که در خانه‌های قدیمی شیراز بسیار می‌توان دید. ساخت این کلیسا در سال 1317 پایان یافته و بنیانگذار و اولین کشیش آن رالف نارمن شارپ، خاور شناس و دانشمند معروف انگلیسی بود.

مسجد مشیر

مسجد مشیر

یکی از زیباترین مساجد شیراز، مسجد مشیر به شمار می‌رود که بین سال‌های 1265 تا 1274 هجری قمری توسط "میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک" ساخته شده. این مسجد تاریخی و دیدنی در خیابان قاآنی شمالی، در محله بازار ارامنه قرار دارد. در پیشانی شبستان طاق‌ نمای بسیار زیبا با ارتفاع زیادی است که آیات قرآنی با خطوط درشت ثلث عالی بر آن نوشته شده و بالای این شبستان دو گلدسته کاشی‌کاری، ساخته شده است. 


بیشتر بخوانید : جاهای دیدنی اصفهان گنجینه تاریخ ایران


مسجد نو یا مسجد اتابک

مسجد نو یا اتابک - جاهای دیدنی شیراز

مسجد نو شیراز یا مسجد اتابک که یکی از مسجدهای به جا مانده از دوره اتابکان است، دومین مسجد با ارزش تاریخی در شیراز محسوب می‌شود. این مسجد در سال 1310 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، همچنین مسجد اتابک با داشتن 20 هزار مترمربع مساحت، بزرگترین مسجد ایران محسوب می‌شود.

مقایسه قیمت و رزرو هتل چمران شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی شیراز : آرامگاه‌ها

آرامگاه کوروش در پاسارگاد

آرامگاه کوروش - جاهای دیدنی شیراز

بدون شک نیاز به معرفی آرامگاه بزرگ مرد تاریخ، کوروش کبیر نیست و همه این شخصیت بزرگ و تاثیرگذار را می‌شناسند. آرامگاه کوروش در پاسارگاد، حدود 130 کیلومتری شمال شیراز ساخته شده. محوطه پاسارگاد که در سال 546 قبل از میلاد مسیح ساخته شده، متاسفانه امروزه دچار بی‌مهری عده‌ای شده و به جز آرامگاه کوروش از این کاخ قدیمی چیزی به جای نمانده است. برای دیدن این آرامگاه نیازی به داشتن عشق به تاریخ و شخصیت های آن ندارید، فقط دو چشم و یک قلب آزاد می‌خواهید.

حافظیه

حافظیه - جاهای دیدنی شیراز

حافظیه یا آرامگاه حافظ در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازه قرآن واقع شده و آرامگاه حافظ شیرازی شاعر گرانقدر و نام آشنا را در خود جای داده است. مساحت این مجموعه 2 هکتار است و از دو بخش اصلی صحن جنوبی و شمالی تشکیل شده است. به جز این دو صحن، در بخش‌های شرقی و غربی حافظیه قبرهای بیشتری وجود دارد که اکثر آن‌ها مربوط به شعرا و عرفای دوره‌های مختلف هستند. دو بخش شرقی و غربی حافظیه در سال‌های اخیر جهت بازدید عموم گشوده شده‌اند و پیش از این دسترسی به آن‌ها محدود بود. حافظیه یکی از جاهای دیدنی شیراز در شب است که حال و هوای عارفانه ای دارد و روح تان را جلا می دهد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل های ارزان شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

سعدیه

سعدیه شیراز

یکی دیگر از شاعران به نام و تاثیرگذار در زبان فارسی سعدی شیرازی بوده است که در سال 606 هجری قمری چشم به جهان گشود. استاد سخن، پادشاه سخن، شیخ اجل و استاد مطلق سخن فارسی تنها بخشی از القابی است که به سعدی نسبت داده اند. سعدی در سال ۶۹۰ هجری قمری در شیراز درگذشت و آرامگاه وی در شیراز قرار دارد. سعدیه نیز از جاهای دیدنی شیراز برای علاق همندان به شعر وادب قارسی است.


بیشتر بخوانید : جاهای دیدنی یزد راهنمای سفر به شهر بادگیرها


آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی

این آرامگاه در شمال شیراز، در دامنه کوه صبوی و در ابتدای جاده شیراز-اصفهان، در تنگ الله‌الکبر واقع شده و دلیل معروفیت آن،معماری چشم‌ گیر آن است. آرامگاه خواجوی کرمانی به دروازه قرآن مشرف می باشد و آب چشمه رکن آباد از کنار این مقبره میگذرد این آرامگاه در سال 1315 با اعتبارات اداره فرهنگ فارس ساخته شد. محل آرامگاه در محوطه‌ای بدون سقف قرار دارد که در وسط  این محوطه سنگ قبری است که بالای آن محدب و دارای برآمدگی است.

آرامگاه شیخ روزبهان

آرامگاه شیخ روزبهان - جاهای دیدنی شیراز

آرامگاه شیخ روزبهان در محله درب شیخ، جنوب خیابان لطفعلی‌خان زند، در محوطه سه پله سنگی قرار دارد که به ایوانی بدون سقف منتهی می‌شود و در اطراف ساختمان کشیده شده‌ است. پس از آن ایوان سقفی را می‌توان دید که در ادامه آن ایوانی دیگر با عرض کمتر و قبر شیخ و آرامگاه دو تن از فرزندان و فرزندزادگان وی در آنجا قرار دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل هما شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آرامگاه باباکوهی شیراز

آرامگاه باباکوهی شیراز

در رشته کوه‌های شمالی شهر شیراز و در سمت چپ دروازه قرآن، کوهی به نام "باباکوهی" قرار دارد که این نامگذاری به خاطر جای گرفتن آرامگاه باباکوهی یکی از بزرگان و مشایخ اواخر سده چهارم هجری قمری به نام باباکوهی به این نام خوانده می‌شود. شیخ ابوعبدالله بن عبیدالله شیرازی که به دلیل خلوت گزینی در کوه به این لقب نامیده شده، در سال 337 هجری قمری به دنیا آمد و در سال 442 هجری قمری درگذشت.

آرامگاه علی بن حمزه

آرامگاه علی بن حمزه - جاهای دیدنی شیراز

یکی از بناهای تاریخی و مذهبی شهر شیراز آرامگاه علی بن حمزه می باشد. این آرامگاه متعلق به شاه میرعلی‌بن حمزه ‌بن موسی کاظم است که در خیابان حافظ و در نزدیکی رودخانه خشک واقع شده. آرامگاه علی‌بن حمزه در دوره دیلمیان و به‌ دست امیر عضدالدوله دیلمی ساخته شده و در دوره تیموریان بخش‌هایی از آن بازسازی شده است.

آرامگاه بی بی دختران شیراز

این آرامگاه که در شمال مسجد مشیر قرار دارد، در تیر ماهِ سالِ 1347 با شماره ثبت 422 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. این آرامگاه در زمان زندیه ساخته شده‌ است و دستور ساخت آن را زنی از سلاطین وقت صادر کرد. بنای مذکور بعدها بر اثر زلزله تخریب شد تا اینکه محمد قلی خان ایلخانی آن را بازسازی کرد. ساختمان فعلی بی بی دختران یا امامزاد ام عبدالله مربوط به دوره ایلخانی است. این آرامگاه در کوچه‌ای فرعی از خیابان شهید دستغیب در پشت مسجد بیت‌العباس در نزدیکی مسجد ایلخانی قرار گرفته‌ است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل ارگ شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آرامگاه سید تاج الدین غریب

آرامگاه تاج الدین غریب - جاهای دیدنی شیراز

 آرامگاه سید تاج الدین غریب متعلق به دوره قاجار می‌باشد و با گنبدی نیلوفری، رو به شمال و در کوچه‌ای منتهی به بازار میوه فروش‌ها، واقع در دروازه کازرون قرار دارد. در سردر ورودی این آرامگاه از کاشی‌های هفت رنگ با تصاویری از گل و بوته استفاده کرده‌، روی برخی از آنها تعدادی از آیات قرآنی و احادیث را به خط ثلث نوشته اند و روی بعضی تصاویری از واقعه کربلا را می‌توان دید. روی در ورودی چوبی نیز احادیثی با استفاده از هنر منبت ‌کاری حک شده است. بالای درب ها، پنجره‌ای مشبک، قطعات چوب و شیشه‌های رنگی وجود دارد و در پشت در، راهرویی به شکل هشت ضلعی است که در سقف آن از کاشی یک رنگ استفاده کرده‌اند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل پارس شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آرامگاه سیبویه شیراز

این آرامگاه  که در محله‌ سنگ سیاه شیراز قرار دارد، مقبره دانشمند ایرانی به نام ابوبشر عمرو بن عثمان بن قنبر سیبویه مشهور به سیبویه شیرازی است. آرامگاه سیبویه در سال ۱۳۵۳، توسط انجمن آثار ملی ایران ساخته شد. با طول هشت و عرض پنج متر، بنای آرامگاه از طاق‌نمایی تشکیل شده که با کاشی‌های معرق اثر هنرمندان خراسانی تزیین شده است. شهرداری شیراز نیز در اطراف بقعه محوطه زیبایی را ایجاد کرده و باعث دوچندان شدن زیبایی این محیط شده است.

آرامگاه محمد بن خفیف شیرازی

آرامگاه محمد ابن خفیف شیرازی  عارف قرن سوم و چهارم هجری که امروزه در پشت بازار وکیل شیراز قرار دارد و کتابخانه‌ای عمومی به نام "کتابخانه عمومی عبدالله خفیف" کنار آرامگاه او بنا شده است. وی که از عارفان و مشایخ بزرگ صوفیه و موسس سلسله خفیفیه بود، از گوشه نشینان و عارفانی بود که سالهای زندگی خود را صرف خودشناسی کرده بود و در سال 371 درگذشت و جسد او را در خانه اش به خاک سپردند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل های 3 ستاره شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آرامگاه شاه شجاع

در شمال غربی حافظیه، در نزدیکی هفت تنان و در کنار بلوار هفت تن آرامگاه شاه شجاع قرار دارد. شاه شجاع در سال 786 هجری قمری و در سن 53 سالگی درگذشت و جسد او بنا به وصیت خود در پای کوه چهل مقام (مکان فعلی آرامگاه وی) به خاک سپرده شد. در سال 1338  علی سامی کسی که بازسازی سعدیه و حافظیه را بر عهده داشت با همت انجمن آثار ملی، آرامگاه موجود را روی قبر بنا کردند. 

جاهای دیدنی شیراز : مکان های تاریخی

پاسارگاد

یکی از یادگارهای بسیار با ارزش از دوران هخامنشی مجموعه پاسارگاد که در نزدیکی شهری به نام پاسارگاد قرار دارد. آثار تاریخی که در این مجموعه قرار دارند عبارتند از:  باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آرامگاه کمبوجیه، کاروانسرای مظفری و آب‌نماهای باغ شاهی. اما ناگفته نماند که محبوب ترین و برجسته ترین اثر تاریخی موجود در پاسارگاد آرامگاه کوروش است. این مجموعه که به گفته مورخ مشهور هرودوت در سال 526 پیش از میلاد ساخته شده، در تیر ماه سال 1383 به عنوان پنجمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

تخت جمشید

تخت جمشید - جاهای دیدنی شیراز

تخت جمشید یک بنای تاریخی نام آشنا مربوط به دوران هخامنشیان است که روی صفحه‌ای به مساحت 125000 متر مربع بنا شده و یکی از بهترین جاهای دیدنی شیراز است، این صفحه که بالای صخره‌ای است که از سمت شرق به کوه مهد یا کوه رحمت می‌رسد و از شمال، جنوب و مغرب، درون جلگه‌ی مرودشت قرار دارد. این بنای تاریخی که دیدن آن برای هر ایرانی بسیار ضروری است از نظر طولی برابر با آکروپولیس در آتن است، اما عرض آن پنج برابر آکروپولیس می‌باشد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل پرسپولیس شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

نقش رستم

مجموعه نقش رستم در 6 کیلومتری تخت جمشید، در کوه حاجی‌آباد که به آن نقش رستم هم گفته می شود قرار دارد و آثار باستانی سه دوره تاریخی ایلامی مربوط به 600 تا 2000 قبل از میلاد، آثار دوره هخامنشی 600 تا 330 قبل از میلاد مسیح و مکان های تاریخی مربوط به دوران ساسانی 224 تا 651 سال بعد از میلاد مسیح را درون خود جای داده است.

کعبه زرتشت

کعبه زرتشت - جاهای دیدنی شیراز

کعبه‌ی زرتشت سازه‌ای سنگی در نقش رستم، کنار روستای زنگی‌آباد، در شهرستان مرودشت فارس است. این بنای تاریخی روبروی مقبره های موجود در نقش رستم واقع شده. تاریخ ساخت این بنای مهم به طور حدودی به 520 سال قبل از میلاد مسیح  باز می‌گردد.

گهواره دید

گهواره دید که به آن گهواره عضد نیز می‌گویند، یک بنای قدیمی مربوط به دوره دیلمان، واقع شده در بالای کوه در سمت چپ تنگ الله‌اکبر واقع شده. این بنای تاریخی در سال 1352 ثبت ملی شد و هر ساله تعداد زیادی از دوستداران آثار باستانی را به طرف خود می‌کشاند.

عمارت دیوانخانه شیراز

عمارت دیوانخانه- جاهای دیدنی شیراز

عمارت دیوانخانه قوام ملکی که یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی شیراز است، در اطراف ارگ کریم خان واقع شده و در زمان های قدیم به آن "عمارت دیوانخانه کریم خان زند" می‌گفتند. این عمارت زیبا شامل یک تالار بزرگ و دو ستون چوبی در ورودی آن است. البته بهتر است بدانید که در گذشته به جای این ستون های چوبی دو ستون سنگ وجود داشته که توسط آقا محمد خان قاجار به تهران منتقل شدند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل الیزه شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

نقش رجب

در 3 کیلومتری شمال تخت جمشید و در سمت راست جاده، روبروی راهی که به نقش رستم می‌ رسد، داخل شکاف یک کوه سنگ نگاره های نقش رجب واقع شده که دیدن آن ها خالی از لطف نیست. سنگ تراشه های این بنای تاریخی عبارتند از 4 نقش برجسته مربوط به تاجگذاری اردشیر بابکان در سال 224 میلادی و نقش دیگری مربوط به کردیر موبد بزرگ و قدرتمند در اوایل دوره ساسانی که در زمان 5 پادشاه زندگی کرده است.

حمام وکیل

یکی از بناهای تاریخی زیبا شیراز مربوط به دوره زندیه که به دستور شخص کریم خان زند در سال 1187 ساخته شده، حمام وکیل می باشد. عظمت و شکوه این اثر باستانی خیره کننده است و هر بیننده ای را محصور خود می‌کند. سبک و روش‌های معماری و آرایه‌ها و نقوش تزیینی به‌ کار رفته در آن نیز به عنوان نمونه ای از عمارات مهم، حیرت‌آور و تحسین برانگیز حکومت زندیه می‌باشد.

خانه شاپوری

خانه شاپوری - جاهای دیدنی شیراز

خانه شاپوری که به اوایل دوره پهلوی تعلق دارد در شیراز، خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی واقع شده‌ است و ساخت آن از سال 1310 تا 1315 طول کشیده و توسط استاد ابوالقاسم مهندسی ساخته شده است. این ساختمان متعلق به عبدالصاحب شاپوری از تاجران بزرگ شیراز بوده و امروزه خانه و باغ شاپوری، نمونه‌ای ارزشمند از دوران خود به حساب می‌آید، چرا که نمایانگر نوآوری و ابداع در طراحی پلان، نما و سازه است، همچنین نوآوری‌های به کار رفته در ساختار باغ، آن را به یک باغ ایرانی اروپایی تبدیل کرده‌اند.

مدرسه خان

این مدرسه که برای استاد بزرگ آن زمان، ملاصدرا ساخته شد و امکانات لازم برای  تدریس او فراهم آمد. مدرسه خان که در خیابان لطفعلی خان زند، محله اسحاق بیگ قرار  گرفته است یکی از بزرگترین و معروفترین مدارس شهر شیراز و استان فارس است. دو کتیبه که در این مدرسه روی سر در و دهلیز ورودی قرار داده شده اند تاریخ 1024 را نشان می دهند و وقفنامه ای که مربوط به این مدرسه است نشان دهنده این است که الله وردی خان قصد داشته این مدرسه را بسازد، اما در نیمه راه می‌میرد و پسر امام قلی خان وظیفه ساخت این بنای مهم را بر عهده می گیرد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل بزرگ شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دروازه قرآن

دروازه قرآن - جاهای دیدنی شیراز

دروازه قرآن شیراز یکی از بناهای بسیار معروف شیراز است که به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شده و قرآنی در بالای این دروازه قرار داده شده تا وقتی مسافرین از زیر آن عبور می کنند، سفرشان به سلامت باشد. این بنای تاریخی توسط کریمخان زند مورد بازسازی قرار گرفت، اتاقی در بالای آن ساخته شد و دو جل قرآن بزرگ نفیس به خط سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری درون آن جای دادند. این قرآن ها به "قرآن هفده من" معروف هستند و در حال حاضر در موزه پارس شیراز نگهداری می‌شود. همچنین دروازه قرآن از مکان های دیدنی شیراز در شب است که  شب‌ها می‌توانید در کنار دروازه قرآنقدم بزنید، یا همراه خانواده و دوستان پیک نیکتان را پهن کنید. دستفروشان و بلال فروشان در شب های شیراز حال و هوای شب شما را به کلی تغییر می‌دهند.

بازار وکیل

یکی از جاهای دیدنی شیراز بازار وکیل است که شما با رفتن به این مکان می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید؛ یعنی در نگاه اول از دیدن یک بازار تاریخی مربوط به دوره زندیه لذت ببرید، با مردم شیراز در فضای صمیمی بازار قدم بزنید و صحبت کنید و از طرفی اگر دوست داشتید خرید کنید. بهترین مکان برای خرید صنایع دستی و سوغات شیراز و به طور کلی استان فارس می‌تواند همین بازار وکیل باشد.

ارگ کریم خانی

ارگ کریم خانی - جاهای دیدنی شیراز

ارگ کریم خانی که به آن زندان کریم خان نیز گفته می شود در سال 1108 هجری قمری به دستور کریم خان زند ساخته شد و از نظر معماری یکی از آثار برجسته دوران زندیان محسوب می شود. این ارگ که در سال 1350 به میراث فرهنگی واگذار شد و بعد از مرمت برای بازدید گردشگران در نظر گرفته شده است. ارگ کریم خانی دارای ابعادی برابر با 4000 متر مربع است و از دیوارهای بلندی با ارتفاع 12 متر تشکیل شده است. نمای این بنا به صورت آجری بوده و اگر از دور به آن نگاه کنید شکل یک ذوزنقهی ناقص را میتوانید مشاهده کنید. بخش مسکونی ارگ کریم خانی در ضلع شمالی، جنوبی و غربی واقع شده است و هر کدام از این بخشها دارای 6 اتاق و یک ایوان هستند. تمامی این اتاقها از داخل به هم متصل هستند که این مورد از ویژگیهای معماری این بناست.

مقایسه قیمت و رزرو هتل های 4 ستاره شیراز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

تخت طاووس یا شهر باستانی استخر

ویرانه های شهر تاریخی استخر که به آن تخت طاووس هم گفته می‌شده است در 7 کیلومتری تخت جمشید قرار دارد و آثار به جا مانده از این شهر شامل دروازه سنگی، ستون ها، دیوارهای سنگی و... به دوران هخامنشیان تعلق دارد.  این شهر که بازمانده سازه‌های اسلامی، ساسانی و اشکانی در آن پیدا شده است تا پایان سلسله ساسانیان شهری زیبا و با شکوه بوده، اما بعد از حمله اعراب و اعتراض و شورش پیاپی مردم این شهر، همه قتل عام شدند و از آن زمان فقط ویرانه ای باقی مانده است.

تل باکون

تل باکون ناحیه باستانی است که در نزدیکی تخت جمشید قرار دارد و سفال‌های نقش دار یافت شده در این منطقه بسیار زیبا و معروف هستند. این سفال‌ها که دارای نقش‌های استیلیزه و مینیمال هستند از نظر هنری ارزش بسیار زیادی دارند، طوری که بهترین نمونه سفالهای نقش دارد جهان مربوط به این ناحیه هستند.

تل شقاء

یکی از آثار باستانی مهم اطراف شیراز تل شقاء است که در 17 کیلومتری تخت جمشید واقع شده و یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران باستان است. برای دیدن این اثر تاریخی می توانید به غرب روستای خیرآباد تخت جمشید سر بزنید.

خانه فروغ الملک قوامی

خانه فروغ الملک قوامی - جاهای دیدنی شیراز

این خانه در سال 1310 و در اوایل دوره پهلوی و اواخر دوره قاجار توسط فروغ الملک قوامی در زمینی به مساحت 1020 متر مربع ساخته شده است و در کنار آرامگاه بی‌بی دختران واقع شده است. این خانه  در سه طبقه و شامل زیرزمین، طبقه همکف و طبقه اول ساخته شده که دارای دو بخش بیرونی و اندرونی با دو حیاط جداگانه، عمارت شاه‌نشین، حوضخانه، حمام، آشپزخانه و… است. همچنین این ساختمان در زمانی که پر رونق بوده کاربرد های زیادی مانند مسکونی، پاسدارخانه، آشپزخانه،‌ اصطبل، حمام و... داشته است. خانه فروغ الملک قوامی در حال حاضر به عنوان موزه هنور مشکین فام شناخته می شود.

جاهای دیدنی شیراز: باغ‌های تاریخی

باغ تخت شیراز

باغ تخت شیراز یک نمونه  کامل از باغ های باشکوه ایرانی در قرن پنجم است. با اینکه قرن ها از ساخت این باغ می گذرد، استحکامش را حفظ کرده. این باغ بسیار زیبا یک ساختمان 9 طبقه دارد توسط اتابک قراچه در سال 480 هجری قمری بنا شده و به همین دلیل در مواردی به آن باغ قراچه نیز می‌گویند. گفتنی است این باغ در دوران خود به قدری مشهور بوده است که تیمور در سفرش به سمرقند دستور ساخت 4 باغ مشابه با این باغ مشهور را داد و نام یکی از آنها را نیز باغ تخت قراچه گذاشت. امروزه از این باغ زیبا تنها بخشی از آن به علاوه قسمتهایی از حمام درون باغ باقی مانده است و با این که استحکام خود را حفظ کرده است ولی به سختی میتوان به شکوه و عظمت این باغ معروف و زیبا در دوره قدیم پی برد.

باغ ارم

باغ ارم - جاهای دیدنی شیراز

یکی از باغ های بسیار معروف ایران که در شیراز واقع شده باغ ارم است که دارای چند بنای تاریخی و باغ گیاه شناسی می باشد. این باغ در زمان سلسله های زیادی مانند اینجو و آل اسحاق پابرجا بوده است، اما ظاهر کنونی این باغ بیشتر از همه مدیون تغییراتی است که کریم خان زند در آن انجام داده است. بنا های ساخته شده در این باغ در زمان شاه عباس صفوی، در زمان قاجار و در زمان کریم خان ساخته شدند که از این ساختمان ها فقط یک مورد آن ها را می توانید ببینید که البته زیاد لازم  نیست نگران این موضوع باشید، چون بیشتر جذابیت این باغ در فضاسازی و محیط بیرونی آن است.

باغ دلگشا

این باغ که مربوط به دوره ساسانیان بوده در حکومت های صفویه و قاجاریه نیز مورد استفاده قرار گرفته است و در مهر ماه 1381 با شماره 912 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بیشترین درختی که در باغ دلگشا یافت می‌شود، درخت نارنج است و در ماه اردیبهشت و باز شدن شکوفه‌های زیبا، عطر و بویی دل‌انگیز فضای باغ را پر می‌کند. عمارت موجود در وسط این باغ را در دوران زندیه و به سبک معماری کاخ های ساسانی ساخته اند.

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد - جاهای دیدنی شیراز

باغ عفیف آباد که به آن باغ گلشن نیز می گویند یکی از باغ های تاریخی شیراز می‌باشد که در انتهای خیابان عفیف آباد واقع شده است و توسط ارتش اداره می‌شود. از آنجایی که یکی از موزه های بزرگ نظامی خاورمیانه در این باغ واقع شده است، این مکان رنگ و بوی نظامی به خود گرفته است. شما می توانید در گوشه کنار این باغ انواع ادوات نظامی و حتی توپ و تانک های بسیار قدیمی را مشاهده کنید.

نارنجستان قوام

نارنجستان قوام - جاهای دیدنی شیراز

نارنجستان قوام که به باغ قوام نیز مشهور است، بین سال‌های 1267 تا 1275 در زمان حکومت ناصرالدین‌ شاه قاجار و به دستور علی‌ محمد‌ خان قوام ساخته شد. باغ از دو قسمت بیرونی (موزه‌ نارنجستان) و اندرونی (خانه‌ زینت‌الملوک) تشکیل می‌شود که به وسیله‌ یک تونل با یکدیگر مرتبط هستند. این بنا به عنوان دارالحکومه یا محل انجام امور سیاسی، نظامی و دیدار با نمایندگان دولت‌های خارجی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک - جاهای دیدنی شیراز

خانه‌ زینت‌الملوک  از خانه‌های تاریخی قاجاری در شهر شیراز است که تاریخ ساخت آن به حدود سال 1290 هجری قمری باز می‌گردد. این ساختمان به دست علی محمدخان قوام‌الملک دوم ساخته شد و محل زندگی زینت‌الملوک قوامی، دختر قوام‌الملک چهارم بوده. برای دیدن این خانه باغ زیبا به خیابان لطفعلی خان زند، ضلع غربی باغ نارنجستان قوام مراجعه کنید و به وسیله‌ راهی زیرزمینی با باغ ارتباط دارد وارد این خانه زیبا شوید.

باغ جهان نما

یکی از قدیمی ترین باغ‌های شیراز، باغ جهان نما است. این باغ که در سال 1185 به دستور کریم خان زند ساخته شده است، مساحتی در حدود 2.8 هکتار دارد که 3500 متر آن فضای سبز میباشد درختان و گیاهان متنوعی از جمله درخت‌های تنومند و کهن سرو و نارنج، شمشاد سبز، رز هفت‌ رنگ، بنفشه، اطلسی و گل‌های داوودی را می‌توانید در این باغ ببینید. این باغ مانند سایر آثار تاریخی دیگر دستخوش تعمیرات و ترمیم بوده است و برای همین گفته می‌شود که امروزه ظاهر این باغ با گذشته خود تفاوت زیادی دارد؛ اما با این حال اصلا زیبایی و شکوه خود را از دست نداده است.

باغ جنت

باغ جنت شیراز یکی از زیباترین و بهترین پارک های شهر شیراز به حساب می آید. این مکان ابتدا به صورت باغی به همراه عمارت درون آن بوده که توسط حاج میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک ساخته شد و به مرور زمان به شکل امروزی خود در آمد. درختان کاج در اطراف پیاده روها، آبنماهای زیبا، گل‌کاری‌ها با طراوت و چمن‌های سبز زیبایی این باغ زیبا را دوچندان کرده اند.

جاهای دیدنی شیراز : موزه ها

خانه صالحی

خانه صالحی - جاهای دیدنی شیراز

خانه صالحی شیراز که در آن موزه لباس‌های سنتی و آیینی ایران برگزار شده است، از خانه‌های دوره قاجاریه در شیراز به شمار می‌رود و علاوه بر دیدن اشیاء قدیمی و به خصوص لباس های سنتی مختلف، شما می توانید از خانه  صالحی به عنوان یکی از آثار تاریخی قاجار دیدن کنید. این خانه دارای اتاق‌های سه دری و پنج دری همراه با تزیینات گره چینی، گچ‌کاری و سقف‌های چوبی است و به طور کلی شامل دو بخش اندرونی و بیرونی می شود.

موزه رادیو شیراز

یکی از موزه های جالب و منحصر به فرد در شیراز موزه رادیو می‌باشد. این موزه که دارای رادیوهای مختلف از 50 سال پیش تا کنون است و علاوه بر آن حدود 100 رادیو قدیمی مربوط به دوران ناصرالدین شاه در این مکان موجودند که برای دیدن آنها می‌توانید به طبقه دو باغ دلگشا بروید.

موزه شاهچراغ

موزه شاهچراغ - جاهای دیدنی شیراز

موزه شاهچراغ با بیش از ۸۰۰۰ شی با ارزش و قدیمی در آرامگاه شاه چراغ شیراز واقع شده است و متعلق به آستان مقدس شاهچراغ می‌باشد. در فضای اصلی این موزه که یک سالن بزرگ است اشیای تاریخی،‌ وقفی، کتاب‌ها، قرآن‌ها، نسخه‌های خطی، سند قدیمی و همچنین سکه،‌ مهره‌های فلزی، ظروف به نمایش درآمده است و می‌توانید از آنها دیدن کنید.

موزه سنگ و گوهر دریای نور

موزه سنگ و گوهر دریای نور - جاهای دیدنی شیراز

یکی دیگر از موزه‌هایی که در خانه های تاریخی شیراز بنا شده است، موزه سنگ و گوهر دریای نور است. این موزه که در باغ ارم شیراز قرار دارد بیش از 140 نوع سنگ و گوهر تزیینی  و کمیاب را در خود جای داده است که می توانید از آنها دیدن کنید. این موزه در سال 1390 ربا حمایت و کمک مسئولین دانشگاه شیراز تاسیس شده است.

موزه خانه صابر

موزه خانه صابر در خانه‌ای قدیمی مربوط به دوران قاجار واقع شده است. این خانه که در سال 1382 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید به دست تاجر معروفی به نان حسن علی صابر سنگری ساخته شده است. علاوه بر این که با رفتن به این خانه علاوه بر موزه می توانید زیبایی های کچبری‌های دقیق این خانه را ببینید و لذت ببرید.

موزه موسیقی ( خانه منطقی نژاد)

موزه موسیقی ( خانه منطقی نژاد ) - جاهای دیدنی شیراز

خانه منطقی نژاد که مربوط به اواخر دوران قاجار بوده و در سال 1311 ساخته شده است در کوچه پشت مسجد نو در نزدیکی میدان شاه چراغ قرار دارد. این ساختمان که در سال 1352 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده  دارای بخش شاه نشین و اتاق های مختلف در ضلع غربی و شرقی می باشد. در حال حاضر این خانه به عنوان موزه موسیقی فعالیت می‌کند و می‌توانید از آن دیدن کنید.

آب انبار وکیل ( موزه آب )

آب انبار وکیل (موزه آب) نیز مانند بسیاری از آثار تاریخی شیراز، یادگاری ارزشمند از دوران زندیه بوده که امروزه تبدیل به گالری موزه آب شده و ماکت‌های سازه‌های آبی متعلق به ادوار مختلف تاریخی نیز در آن نمایش داده شده است. در ضمن بادگیر این آب انبار که قسمت فوقانی آن با تزییناتی شبیه به تزیینات آجر‌کاری برج کریم‌خان آراسته شده، زیبایی خاص خود را دارد.

خانه سعادت (خانه صنایع دستی شیراز)

خانه سعادت - جاهای دیدنی شیراز

خانه سعادت هم یکی دیگر از خانه‌های تاریخی شیراز است که دارای یک حیاط مرکزی، اتاق‌های سه‌دری و پنج‌دری با اتاق‌های مزین شده با کاشی‌کاری، آجرکاری، گره‌چینی، سنگ‌های حجاری‌شده و سقف‌های چوبی است. ستون‌های گچبری‌شده این خانه نیز توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در سال ۱۳۸۴ به همت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس موزه‌‌ای از هنر خاتم‌کاری در این خانه ایجاد شد.

موزه هنر مشکین فام

در کوچه و پس کوچه های قدیمی محله سنگ سیاه شیراز که مامن خانه های قاجاری است، منزلی به نام خانه فروغ الملک وجود دارد که اکنون موزه هنر مشکین فام نام دارد. در بدو ورود به خانه با حیاطی کوچک اما مصفا روبرو می شوید که پنجره های پنج دری و چوبی بزرگ خانه اولین چیزی است که نظرتان را جلب می کند. حوض کوچکی نیز در وسط حیاط وجود دارد که مزین به شمعدانی های خوشرنگی است. درون خانه در حقیقت مانند یک موزه یا کلکسیون شخصی کوچک است. شاید آثار درون آن قدمت تاریخی نداشته باشند چرا که بیشتر نمایانگر هنر هنرمندان معاصر ما هستند مانند نقاشی، آثار خوشنویسی، مجموعه کتابها، حجاری های استادان معاصر و نهایتاً عکس های هنرمندان و نویسندگان ایران که برایتان جالب خواهد بود. در یکی از اتاق ها نیز وسایل قدیم از قبیل بشقاب های سفالی یا مسی به نمایش گذاشته شده است. تنوع آثار زیاد است و کل محوطه هر اتاق کاملا پر است از آنها. آنقدر هم سرگرم نشوید که از دیدن نقش و نگارهای زیبا و هنر کاشی کاری سقف و ستون های آن غافل شوید!

موزه نظامی عفیف آباد

موزه نظامی باغ عفیف آباد در سال 1370 در باغ عفیف آباد افتتاح شد و توسط سازمان دفاع اداره می‌شود. این موزه دارای دو بخش اسلحه و موزه عبرت می‌باشد.  موزه اسلحه که در قسمت زیرین عمارت قرار دارد اسلحه هایی را به نمایش گذاشته است که علاوه بر اینکه قدمت بالایی دارند، متعلق به افراد خاصی مانند فتحعلی شاه، مظفرالدین شاه، رضا خان و محمد رضا پهلوی، تفنگ های دلاوران نهضت جنگل، تپانچه دکتر حشمت و... را در خود جای داده است و علاقمندان می‌توانند از این موارد دیدن کنند.

موزه پارس یا عمارت کلاه فرنگی- باغ نظر

موزه پارس - جاهای دیدنی شیراز

موزه پارس یا عمارت کلاه فرنگی ساختمانی است که در باغ نظر بنا شده است و اشیای ارزشمند بسیاری از دوره‌های مختلف تاریخی در این موزه به چشم می‌خورد که هر کدام دارای پیشینه ای غنی هستند. این عمارت هشت ضلعی را کریم خان زند در میان باغ نظر شیراز ساخت که در آن دوره این عمارت باشکوه برای پذیرایی از مهمانان، سفیران خارجی و انجام مراسم رسمی و اعیاد گوناگون کاربرد داشته است و پس از مرگ کریم خان وی را در این مکان به خاک سپردند.
این عمارت در سال 1315 هجری شمسی به با تلاش انجمن آثار ملی ایران و تلاش عی اصغر حکمت شیرازی، علی سامی و چند تن از فعالین آن زمان کار خود را به عنوان اولین موزه شهرستان‌های ایران شروع به کار کرد..

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی

موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز که در اسفند ماه سال 1353 تاسیس شد و دارای بخش های مختلف با موضوعات متفاوتی است که عبارتند از: "جانورشناسی، تمبر-سکه-مردم شناسی، زمین شناسی، تاکسیدرمی، گیاه شناسی، تکنولوژی، آناتومی و هنر". موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی شیراز دارای مجموعه‌ای پربار، شامل 2500 نمونه جانور مهره‌دار و بی‌مهره، فسیل ماهی با قدمت 70 میلیون سال، 60 گونه گیاه دارویی و انواع کانی معدنی می‌باشد و اگر علاقمند به این موضوع باشید از دیدن این موزه لذت خواهید برد.

تکیه هفت تنان (موزه سنگ)

تکیه هفت تنان - جاهای دیدنی شیراز

باغ موزه هفت تنان که به آن تکیه هفت تنان نیز می‌گویند در دامنه کوه چهل مقام و در شمال آرامگاه حافظ قرار گرفته است و زمان ساخت این باغ به سده‌های قبل از دوران زندیه باز میگردد، اما ساختمان موجود در آن مربوط به دوره زندیه می‌باشد. دلیل این که به این مکان تکیه هفت تنان می گویند این است که هفت تن از عارفان بزرگ در این باغ به خاک سپرده شده اند.

جاهای دیدنی اطراف شیراز : جاذبه های طبیعی

تنگ تیز آب

تنگ تیزاب - جاهای دیدنی شیراز

این تنگه که در 29 کیلومتری شمال غرب شهر اردکان، مرکز شهرستان سپیدان فارس قرار دارد و در 90 کیلومتری شیراز واقع شده یکی از دیدنی های طبیعی استان فارس است. در تنگه تیزاب رودخانه‌‌ای جاری است که از کوه‌‌های سپیدان سرچشمه می ‌گیرد و یکی از شاخه‌های رودخانه بشار می‌باشد که آب این رودخانه همیشه شیرین است و می تواند برای شرب و در مصارف کشاورزی از آن استفاده کرد.  تنگه تیزاب دارای پوشش جنگلی زیبایی است و بیشتر درختانی که در آن قرار دارد بادام، بلوط، بید و بنه هستند. این رودخانه از آب شدن برف در کوه‌های بالادست بوجود آمده دو چشمه اصلی دارد که یکی از آن ها از زیر صخره و دیگری از درون یک کوه سنگی بیرون می‌جوشند، به هم می‌رسند و این رودخانه زیبا که را تشکیل می دهند. مسیری که این رودخانه طی می کند بسیار زیبا و دلنشین است و مسیر عبور آب پر از آبشارهای کوچک، برکه ها و حوض‌هایی شده است که عمق برخی از آنها به 8 متر نیز می‌رسد.

دشت ارژن

این دشت که به نام‌های دشت ارجِن و ارزِن نیز شناخته می شود در فاصله  بین کازرون و شیراز واقع شده و فاصله آن با این دو شهرستان 60 کیلومتر می باشد. این دشت که در حال حاضر پلیس راه شیراز در آن واقع شده، از ارتفاعات جنوبی رشته کوه زاگرس محسوب می‌شود. دشت ارژن از جاهای دیدنی شیراز در بهار و تابستان است که در بهار پر می‌شود از شقایق‌های وحشی و در تابستان نسیم خنکی صورتت را نوازش می‌کند.دریاچه ارژن یکی از مناطق دیدنی است که در این دشت قرار دارد و در شمال آن دهستان دشت ارژن واقع شده و در آن بازارچه‌ای قرار دارد که توسط ساکنین این روستا اداره می شود قرار دارد و یکی از جاذبه‌های معروف این منطقه است. در زمان‌های نه چندان دور دشت ارژن زیستگاه حیواناتی مانند شیر ایرانی و آهو بوده است که به مرور زمان با از بین رفتن پوشش گیاهی آن منطقه و شکار بی رویه نسل این گونه شیر ایرانی منقرض شده است. 

روستای قلات

روستای قلات - جاهای دیدنی شیراز

یکی از روستاهای معروف در اطراف شیراز روستای قلات می باشد که در فاصله 36 کیلومتری از شهر شیراز واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 2065 متر است. این روستا که 7000 نفر جمعیت دارد دارای آب و هوایی بسیار عالیست و گزینه بسیار خوبی برای طبیعت گردی و گذراندن اوقات فراغت در شیراز می باشد. این قسمت از استان فارس بسیار زیبا و دیدنی می‌باشد و زمانی که به دیدن این روستا رفته اید شاهد درختان بسیار تنومند چند هزار ساله‌ای هستید، کوهستان سرسبز و بسیار زیبای شهر محل مناسبی برای یک  کوهنوردی دلچسب می باشد. از دیگر مواردی که این روستای منحصر به فرد چشمه‌ای است که از دامنه کوه جریان گرفته و به سمت قلات سرازیر می شود و همچنین دره‌ای عمیق با درختانی کهن در این روستا قرار دارد که هر گردشگری را محو تماشای خود می‌کند.

آبشار مارگون

آبشار مارگون - جاهای دیدنی شیراز

آبشار مارگون که در شهرستان سپیدان استان فارس قرار دارد، در کیلومتر 29 جاده یاسوج به اقلید واقع شده و علاوه بر نقشه گردشگری شیراز تابلوهایی در مسیر برای راهنمایی شما قرار دارد که می‌توانید برای مسیریابی و رسیدن به این آبشار از آنها استفاده کنید. این آبشار نیز از جنوب استان فارس نیز در دسترس است و با شهر سپیدان 130 کیلومتر فاصله دارد. مسیر های دسترسی به این آبشار زیبا هر دو بسیار زیبا و دیدنی هستند و رانندگی لذت بخشی را در این مسیرها تجربه خواهید کرد؛ جاده آسفالت تا 800 متری این آبشار ادامه دارد و راه دسترسی به آن سنگ فرش و پله کاری شده تا بتوانید از نزدیک آن را ببینید.

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب که در فاصله 40 کیلومتری جنوب شیراز در منطقه کوهمره سرخی، روستای "کره‌ بس" واقع شده و یکی از جذاب ترین جاذبه‌های گردشگری استان فارس به حساب می‌آید. دلیل نامگذاری این تنگ به نام دم اسب این است که این آبشاری که در ادامه رودخانه قرار گرفته، به شکل دم اسب می باشد که از صخره بلندی به پایین سرازیر  و همین زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است. این آبشار که از ارتفاع 30 متری، بالای یک صخره سرسبز و پوشیده از درخت و بوته‌های جنگلی است که از بالای کوه تا پایین زمین کشیده شده‌اند و باعث زیباتر شدن این منطقه شدند. گفته می‌شود این منطقه زیبا در سال‌های خیلی دور در اثر یک زلزله شدید بوجود آمده است.

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو - جاهای دیدنی شیراز

زمانی که از شیراز به سمت فسا حرکت می‌کنیم بعد از طی کردن مسافتی در حدود 57 کیلومتر، به  دریاچه مهارلو و روستایی به همین نام که در کنار دریاچه واقع شده می‌رسیم. این روستا که در زمان‌های قدیم دشت گل هم نامیده می‌شده است، مربوط به دوران صفوی می‌باشد و قرار گرفتن آن در دامنه‌های جنوبی رشته کوه زاگرس باعث شده که طبیعت بسیار زیبا و مناظر دیدنی در این منطقه به وجود بیایند. باغهای انجیر، بادام و انار در این روستا و در کنار دریاچه جلوه‌ای بسیار زیبا به این منطقه بخشیده‌اند. همچنین چشمه‌ای که در اطراف این روستا جریان دارد شهرت بالایی در درمان بیماری‌های پوستی دارد و یک مکان بسیار زیباست، به خصوص اگر در فصل بهار به آن سر بزنید. در ضمن شما می‌توانید از بقایای آثار تاریخی دوران صفویه در این روستا دیدن کنید.

دریاچه های هفت برم

یکی دیگر از دریاچه‌های معروف استان فارس که در 55 کیلومتری غرب شیراز و در شمال شرقی منطقه حفاظت شده پریشان و ارژن قرار دارد. این دریاچه دارای 4 تالاب دایمی و 3 تالاب فصلی است و مساحت آبگیرهای دایمی آن به  20 هکتار نیز می‌رسد، به دلیل پوشش گیاهی مناسب و آب شیرین، تبدیل به یک زیستگاه طبیعی برای پرندگان مهاجر شده است. نزدیک بودن این دریاچه به شیراز، چشم اندازهای خیره کننده و زیبا و آب و هوای دلنشین این منطقه باعث شده است که گردشگران بدون توجه به نبود امکانات رفاهی مناسب به این منطقه سرازیر شوند. آب این دریاچه از جوی‌ها و چشمه‌های اطراف آن تامین می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که اطراف این دریاچه نیز مکان مناسبی برای گذران اوقات فراغت باشد. بهترین زمان برای دیدن این دریاچه و رفتن به این منطقه فصل بهار و تابستان است.

چشمه شش پیر

در 8 کیلومتری شمال روستای روستای  برشنه از توابع بخش همایجان در شهرستان سپیدان چشمه شش پیر قرار دارد که به شکل معجزه آسایی به آرامی بیرون می‌جوشد و چند متر بعد رودخانه‌ای خروشان و پر آبی را تشکیل می دهد که هر بیننده‌ای را انگشت به دهان می سازد. جذابیت و زیبایی چشمه شش پیر باعث شده که در فصل بهار و تابستان افراد زیادی از روستاها و شهرهای دور و نزدیک برای گشت و گذار به این منطقه بیایند. آب شش پیر از جنوب شرقی سپیدان در مسیر کوهستانی به سوی دشت همایجان جریان می یابد و با استفاده از نهرهای سنتی به اراضی و باغ‌های همایجان انتقال داده می شود .رودخانه‌ای شش پیر پس از عبور از تنگ شش پیر و پیمودن راهی کوتاه وارد رودخانه شهر اردکان می شود. مردم محلی منطقه از قدیم الایام شش پیر را مکانی مقدس می‌دانند که هر سال در زمان مشخصی به دیدن این چشمه می‌آیند.

تنگ بستانک

تنگ بستانک - جاهای دیدنی شیراز

بهشت گمشده یا تنگ بستانک یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز طبیعی ایران و جاهای دیدنی شیراز می‌باشد که در منطقه کامفیروز و در فاصله 120 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده است .تنگ بستانک بهشت گمشده در منطقه‌ای به وسعت بیست هزار هکتار واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 1740 متر است. این تنگه از دامنه کوه‌های شمال غربی و مغرب دشت کامفیروز خط سبزی آغاز شده و به سوی غرب امتداد دارد و این مسیر سبز در عمق دره و حاشیه رودخانه پوشیده از درختان است. این بهشت در محدوده آبخیز سد درودزن واقع شده و سالیانه 33 میلیون متر مکعب آب از آن می‌گذرد و به پشت این سد می‌ریزد. این منطقه ‌دارای تابستان‌های خشک و زمستان‌های بسیار سرد، همراه با برف و یخبندان می‌باشد.

غار شاپور

غار شاپور - جاهای دیدنی شیراز

شهر تاریخی بیشاپور و مجسمه شاپور اول در غار شاپور هم اکنون یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای گردشگری، طبیعی و تاریخی شهرستان کازرون است. این غار  نه تنها مناظر طبیعی چشم‌نوازی دارد، بلکه جذابیت آن‌ با میراث فرهنگی نیز گره خورده است و از دو نظر تاریخی و طبیعی دارای جایگاه ویژه‌ای است. وجود مجسمه تاریخی شاپور به عنوان عنصر تاریخی در این غار نشان دهنده این است که این منطقه دارای پیشینه ای طولانی است، گفته می شود غار قبل از دوران ساسانیان از مکان‌های مذهبی و آیینی ساکنان آن منطقه بوده است. از آنجا که اردشیر و شاپور اول روش وحدت مذهبی را میان مردم اجرا می‌کردند، اردشیر برای محو اعتقادات گذشته مردم منطقه نیاسر، آتشکده‌ای بزرگ در نزدیکی غار نیاسر می‌سازد و شاپور هم دستور ساختن مجسمه‌اش را درون این غار می‌دهد.

چشمه پیربناب

چشمه پیربناب که "پیربنو" نیز نامیده می‌شود، چشمه بسیار بزرگی در 15 کیلومتری جنوب شیراز می‌باشد که در اطراف آن محیط با صفایی با درختان چنار وجود دارد و دشت برابر خود را سیراب می کند. آرامگاه مخروبه‌ای نیز در کنار این چشمه وجود دارد که معروف به " شیخ اقطع " است، این مقبره در فاصله 15 کیلومتری جنوب شیراز و بعد از شهرک میانرود واقع شده است. دراین منطقه چشمه پر آبی قرار دارد که مکان تفریحی طبیعی زیبایی برای مردم اطراف شده است. هم چنین آرامگاه "محمد علی خان قشقایی" یکی از ایلخانان بزرگ قشقایی، که در سال 1266 فوت کرده نیز در این جا قرار دارد. علت نامگذاری این چشمه به "بناب" این است که آرامگاه در سرچشمه یا همان بُن آب واقع شده است. همچنین در فاصله چهار کیلومتری پیربناب ، کوه سبزپوشان قرار گرفته، غاری زیبا در این کوه وجود دارد که بقعه متبرکه یکی از امامزادگان را در دل خود جای داده است و منظره ای بسیار زیبا دارد.

جاهای دیدنی شیراز : بهترین مراکز تفریحی شیراز

پارک بعثت شیراز

پارک بعثت شیراز یکی از پارک های نوساز شیراز می‌باشد که در سال 1385 در زمینی به مساحت 1.6 هکتار ساخته شد و به روی عموم باز شد. امکانات موجود در این پارک عبارتند از سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، میز پینگ پنگ، سرویس بهداشتی، موسسه فرهنگی، فضای مناسب برای فوتبال و... که باعث می‌شود این مکان تبدیل به یک استراحتگاه بسیار مناسب شود. نکته جالب در مورد پارک بعثت این است که می توان از آن به عنوان مسیری برای رسیدن به باغ عفیف آباد استفاده کرد چرا که این باغ در فاصله نزدیکی به پارک قرار دارد.

لونا پارک شیراز

لونا پارک - جاهای دیدنی شیراز

لونا پارک شیراز جاذبه ای مهیج است در شمال شیراز و در کنار دروازه قرآن قرار دارد و تعدادی از اولین وسیله‌های بازی خارجی و پیشرفته، برای اولین بار در این مجموعه تفریحی به بهره برداری رسیدند و همین باعث شد تا لونا پارک به شهرت و محبوبیت زیادی دست پیدا کند. این پارک علاوه بر داشتن فضای زیبای کوهستانی، بازی های متنوعی دارد و همین باعث شده است که لونا پارک یک مکان تفریحی و هیجانی در شیراز باشد. همچنین فضایی سرپوشیده نیز برای بانوان ساخته شده است تا بتوانند راحت تر از این مجموعه استفاده کنند.

پارک کوهپایه شیراز

کمی بعد از دروازه قرآن شیراز پارکی با صفا قرار دارد که به آن پارک کوهپایه شیراز می گویند، این پارک با مساحت 18737 مترمربع بیشتر شهرت خود را به خاطر یکی از جاذبه‌های تاریخی شیراز یعنی گهواره دید به دست آورده است. به خاطر تعداد بالای بازدید کنندگان از این بنای تاریخی دوره دیلمی و و یادمان شهدایی که در اطراف آن قرار دارد امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، بوفه تنقلات، یک شهربازی کوچک، آبخوری و... در این پارک ساخته شده است. یکی دیگر از ویژگی هایی که پارک کوهپایه به آن شهره شده غرفه های کوچک فروش محصولات مختلف است که دور تا دور پارک را احاطه کرده و نمای متفاوتی به آن بخشیده‌اند. یکی از بهترین ویژگی‌های پارک آن است که در بخش مرتفع شهر قرار گرفته و آب و هوای خوب و چشم انداز زیبایی به شهر دارد. علاوه بر آن می توانید در بالاترین نقطه پارک یعنی گهواره دید بایستید و یکی از جاذبه های زیبای تاریخی و جاهای دیدنی شیراز یعنی دروازه قرآن را به تماشا بنشینید که به ویژه در شب بسیار دیدنی تر می شود.

بوستان ولیعصر شیراز

بوستان ولیعصر شیراز دومین بوستان بزرگ شهر است که وسعتی بیش از 85 هزار متر مربع دارد و از جمله قدیمی ترین و تاریخی ترین بوستان شیراز می باشد که در قسمت شرقی شهر، میدان ولیعصر شهر شیراز قرار دارد و جزء پرطرفدارترین بوستان‌ها می‌باشد و در این پارک از تمام تاسیسات و تجهیزات سرگرمی و رفاهی برای خدمت رسانی به انواع سلیقه ها و سنین مختلف استفاده می شود قرار دارد که شامل : فضای سبز چشم نواز، درختان بلند، کانون پرورش فکری کودکان، مجتمع فرهنگی ، مهدکودک، موزه دفاع مقدس، شهربازی، غرفه‌های خوراکی ،نمازخانه ،سرویس بهداشتی، راهروهای طولانی جذاب و آب نماهای زیبا است،که مکانی برای تفریح خانواده به شمار می رود.

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو نام یکی از پارک‌های ملی ایران است که در 27 کیلومتری زرقان از بخش های شهرستان شیراز قرار گرفته است. این پارک ملی نام خود را از کوه بمو در همین منطقه گرفته است که به نوعی بلندترین نقطه این منطقه محسوب می شود. مساحت کلی این پارک ملی چیزی حدود 48000 هکتار بوده و به وسیله جاده شیراز-اصفهان به دو بخش شرقی- غربی تقسیم می‌شود. بمو در میان رشته کوه های زاگرس قرار گرفته و طبیعت آن ترکیب زیبایی از دامنه های زاگرس و جنوب ایران است که زیبایی این منطقه را چند برابر می کند. پارک بمو در اصل دشتی است که در میان کوه قرار گرفته و این شرایط از وجود حیواناتی مثل قوچ، میش، بز، پازن وحشی و... در دامنه کوه ها و تپه ماهور ها خبر می دهد که با رفتن به این پارک می توانید از نزدیک از آنها دیدن و در شرایطی خاص آن ها را لمس کنید.

پارک قلعه بندر شیراز

پارک قلعه بندر شیراز که دارای مساحتی نزدیک به 10 هکتار می‌باشد در محله سعدی شیراز واقع شده است. این پارک که با کمک شهرداری شیراز ساخته شده است، به محله سعدی جلوه‌ای خاص می‌بخشد. با وجود یک آبشار مصنوعی زیبا و فضای سبز دلنشین، این پارک محل مناسبی است تا کمی دور از هیاهوی شهری کمی استراحت کنید، در پیاده‌رو‌ها  قدم بزنید و از عطر خوش گل‌ها و گیاهان لذت ببرید. پلکان‌های پارک قلعه بندر شیراز نیز با چشم‌اندازی جالب، بر جذابیت پارک افزوده‌اند.

باغ پرندگان شیراز

باغ پرندگان شیراز، یکی از پرتنوع ‌ترین باغ پرندگان‌های کشور می‌باشد که در آن 2 هزار پرنده با 300 گونه مختلف از 42 کشور آفریقایی، اروپایی و آسیایی وجود دارند که از این تعداد 300 عدد پرنده سخنگو می باشند. این باغ که در بلوار دکتر حسابی شیراز، روبروی گلدشت حافظ، کوچه باغ پرندگان واقع شده، ظرفیت نگهداری و حفاظت از 3000 گونه مختلف از پرندگان را دارا می‌باشد. شما می‌توانید تمامی روزهای هفته به جز سوگواری های رسمی از این باغ پرندگان دیدن کنید و علاوه بر لذت بردن از محیط زیبا و دلنشین آن، با گونه های مختلف پرنده از سراسر دنیا آشنا شوید.

پارک کوهستانی بوستان سعدی شیراز

پارک کوهستانی بوستان سعدی در بلواری به همین نام در شرق شیراز و ورودی آرامگاه سعدی، مقابل باغ دلگشا قرار گرفته است. این پارک در دامنه کوه ساخته شده و اگر به دنبال مناظر بسیار زیبا و لوکیشن های ناب عکاسی هستید این پارک را به هیچ وجه از دست ندهید. نزدیک بودن این پارک به سعدیه و باغ دلگشا یکی از مزایای آن است و زمانی که شما بالای این پارک ایستاده اید نمای بسیار زیبایی از محله سعدیه، باغ دلگشا و آرامگاه سعدی خواهید دید.

باغ ملی شیراز

یکی از باغ‌های زیبای شیراز، باغ ملی شیراز است که در چهار راه حافظیه واقع شده و از قسمت جنوبی تا بیمارستان شهید دستغیب و از قسمت شرقی تا ورزشگاه حافظیه ادامه دارد. زمین هایی که در حال حاضر در این ناحیه در قرار دارند، در قرن هشتم، صحرای مصلای و جعفر آباد بود که با گذر زمان به ساختمان‌های مسکونی و اداری تبدیل و بخشی از آن نیز به عنوان باغ ملی درآمد. وجود این باغ در روبه‌روی "آرامگاه حافظ"، یادآور صحرای روح افزای جعفرآباد و مصلای قدیم شیراز است. درختان کهنسال باغ ملی، بیانگر قدمت آن و دلیل توصیف زیبایی آن از سوی حافظ می باشد. این باغ را در سال 1315 خورشیدی بهسازی کردند و با کاشتن نارنج و خیابان کشی، بر زیبایی آن افزودند. در اردیبهشت ماه هر سال، بوی عطر بهار نارنج این باغ، فضایی بهشت گونه پدید می‌آورد، پس اگر در بهار به شیراز رفتید فراموش نکنید که به این پارک زیبا سر بزنید و کمی در آن پیاده روی کنید.

ایران لند در مجتمع خلیج فارس شیراز

ایران لند شیراز در مجتمع خلیج فارس در اتوبان دکتر حسابی و جنب زیرگذر گلستان قرار گرفته است و یکی از بهترین مراکز تفریحی شیراز است که با رفتن به این مجموعه شما می‌توانید از امکانات بی نظیر آن برخوردار شوید. در این مجموعه می توانید از هایپراستار و یا فروشگاه های مجموعه خرید کنید و یا از مجموعه سینمایی شهر آفتاب، شهربازی و یا فودکورت استفاده کنید. ایران لند نیز یک بخش تفریحی واقع شده در این مجموعه است که همزمان با دیدن آن می توانید قسمت های دیگر این مجموعه فروشگاهی و تفریحی بزرگ را ببینید.

مجتمع ورزشی تپه کاج شیراز

مجموعه فرهنگی، ورزشی، تفریحی تپه کاج صدرا دارای مساحتی حدود 1 هکتار می باشد و با تفریح ها و بازی هایی که دارد می تواند مکان بسیار مناسبی برای تفریح و خوشگذرانی باشد. محیط دلپذیر و به یاد ماندنی این مجموعه برای خانواده ها بسیار مناسب و قسمت تفریحی و ورزشی این مجموعه دارای بازی های: پیست کارتینگ، ایر هاکی،دارت،جامپینگ، دوچرخه سواری، اسکیت، مینی گلف، سالن اسکواش، پینت بال، استخر توپ و سالن چند منظوره. امکان استفاده از بازی های این مجموعه به صورت خانوادگی نیز وجود دارد. این بازی ها هر کدام به تنهایی بسیار جذاب می باشند و هر بازی بر حسب نیاز خود دارای داور،مربی یا ناظر بازی می‌باشد. این مجموعه دارای پارکینگ اختصاصی است که می توان با خیال راحت وسیله نقلیه خود را پارک کرده و وارد مجموعه شوید، چنانچه قصد دارید خوراکی و نوشیدنی میل کنید این مجموعه برای مراجعه کنندگان بوفه و کافی شاپ مجهزی را در نظر گرفته. لازم به ذکر است که هر کدام از بازی های مجموعه دارای قواعد و قوانین مخصوص به خود می‌باشد که این قوانین برای بالا بردن سطح امنیت شما مراجعه کنندگان وضع شده است.

شهربازی گاندو شیراز

این شهر بازی دارای بازی ها و مسابقات گروهی و خانوادگی است و با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های به روز مانند دربی و استینکی فیت که بسیار پرطرفدار هستند شما می توانید اوقات خوشی را تجربه کنید. سایر بازی ها و تفریحات این شهر بازی عبارتند از:

  • کربن ، دی دهیت ، تانک ، هامر ، بایک‌ها که شبیه ساز خوبی برای رانندگی حرفه ای هستند.
  • بازی های هدف گیری شامل ساید شو ، رابین هود ، دلفین شو ،الاینس ، الی یوپ ، فایر بال و …
  • دستگاههای جایزه ای که با استفاده از آنها، شما می توانید با کمی دقت در دستگاه هایی مثل توی      استوری ، بولینگ کینگ ، وایلد وست و دانگ تانک صاحب یک هدیه کوچک باشید و یا با دقت در بازیها با دریافت تیکت جایزه‌های زیبا برنده شوید.
  • دستگاه هایی مثل پنالتی ، پتک ، بوکس چالشی برای سنجش قدرت شما
  • دستگاه های چرخشی نظیر چرخ و فلک ، چرخنده ی وایلد وست ، ماشین پرنده و... که بیشتر برای کودکان زیر 12 سال هستند.
  • بازی هایی مثل استاکر ، هامر 2 ، گیتار ، بولینگ ، آلا برد که جزء بازی‌های فکری است.

پینت بال جنگلی شهید چمران شیراز

پینت بال جنگلی شهید چمران در نزدیکی یکی از بهترین هتل های شهر یعنی هتل چمران قرار گرفته و به همین دلیل پیدا کردن آن کار بسیار آسانی می‌باشد. در این باشگاه پینت بال شما می توانید یک جنگ شبیه سازی شده را با هیجان بالا تجربه کنید. از امکانات و ویژگی های این مجموعه می توان به آموزش بازیکنان، لباس های ضربه گیر، ماسک ایمنی و فضای شبیه سازی شده جنگلی همراه با موانع طبیعی اشاره کرد که این باشگاه را از سایر باشگاه های پینت بال متمایز می سازد. در این مجموعه، ایمنی شما همراه با نظارت مربی آموزشی تامین می شود و مربی در طول بازی همراه تان خواهد بود. توجه داشته باشید که برای بازی شما به هیچ وسیله ای احتیاج ندارید و تمام تجهیزات توسط خود باشگاه تامین شده است. اما پوشیدن کفش مناسب ضروری است. حداقل تعداد افرادی که می‌توانند در این بازی شرکت کنند 6 نفر و حداکثر 14 نفر هستند همچنین باید در جریان باشید که در هر سانس 100 تیر به شما تعلق می‌گیرد و در صورتی که نیاز به تیر اضافی داشته باشید باید بسته های 50 عددی را خریداری کنید.

باشگاه پینت بال سیمرغ شیراز

این باشگاه پینت بال به دلیل محبوبیت بالایی دارد که هم آقایان و خانم ها به صورت همزمان می‌توانند از آ‌‌‌‌ن استفاده کنند و به این صورت یک روز تفریحی هیجان انگیز را در کنار خانواده خود مشغول بازی شوید! مدت زمان سانس پینت بال سیمرغ 2 ساعت است و شما باید در شروع بازی 100 عدد تیر اولیه را به مبلغ 30000 تومان خریداری کنید. لباس ها و تجهیزات ایمنی کاملی قبل از شروع بازی به شما داده می شود که باید آنها را بعد از اتمام سانس در اختیار مجموعه قرار دهید.  در نظر داشته باشید که برای شروع این بازی تعداد شما باید حداقل 6 نفر باشد و سن این افراد بالای 10 سال باشند.

پارک کوهستانی دراک شیراز

یکی از متفاوت ترین پارک های کوهستانی جنوب کشور، پارک دراک شیراز است که در پای کوه دراک شهر شیراز ساخته شده. فاز اول این پارک در سال 96 با مساحت 580 هکتار ساخته شد و فازهای بعدی آن هم در سال‌های بعد از آن ساخته و به روی شهروندان باز خواهد شد. در این پارک می توانید هیجان عبور از یکی از طولانی ترین زیپ لاین های کشور را تجربه کنید یا از روی یکی از پل معلق های طولانی ایران بگذرید، علاوه بر آن علاقه‌مندان به کوه‌نوردی هم می توانند نهایت لذت را از آمدن به این پارک ببرند چرا که در این پارک مسیر مناسب سازی شده ای برای پیمایش کوه وجود دارد. همچنین هوای تمیز پارک و چشم‌انداز زیبایی که از کوه دراک به شهر شیراز و طبیعت اطراف آن دیده می شود می تواند دلیل جذاب دیگری برای رفتن به اینجا به حساب آید.

پارک جنگلی پالایشگاه شیراز

پارک جنگلی پالایشگاه یا پارک جنگلی انقلاب ورزقان، نام تفریحگاهی در نزدیکی شهر شیراز است که حدود 250 هکتار وسعت دارد و به عنوان بزرگترین پارک مصنوعی در سطح استان فارس شناخته می شود. این پارک به دلیل داشتن فضای سبز مناسب، یک دریاچه مصنوعی، امکانات برای برپایی پیک‌نیک و همچنین یک محوطه بازی کودکان مکان مناسبی برای استراحت و فراغت شهروندان و مسافران است. علاوه بر اینها پارک جنگلی انقلاب، برای علاقه‎مندان سوارکاری گزینه ای جذاب است، چرا که می توانند از خدمات باشگاه سوارکاری که در پارک قرار دارد استفاده کنند. در پایان توجه داشته باشید که به دلیل دور بودن این پارک از شهر، اقامت شبانه در آن توصیه نمی‌شود اما مکانی مناسب برای پیک نیک نیم روزی به حساب می‌آید.

پارک جنت

پارک جنت شیراز از آن دسته بوستان‌های قدیمی شیراز است که در دوره قاجار و البته با شکلی متفاوت از آنچه امروزه می‌بینیم ساخته شد. در آن زمان در بخش مرکزی بوستان، عمارتی بنا شد که متعلق به فردی به نام مشیرالملک بود؛ ساختمانی که این روزها چیزی از آن باقی نمانده است. این پارک در جنوب شیراز قرار دارد و مسافران می‌توانند از فضای سبز و به ویژه سروهای قدیمی و سبز آن نهایت بهره را ببرند. وقتی به این پارک زیبا می روید ترکیبی از حوض ها و فواره‌های سراسری با سروهای سر به فلک کشیده را خواهید دید که شما را به یاد باغ ارم شیراز می اندازند؛ اما با ساختاری مدرن‌تر و امروزی. این پارک به لطف شهرداری شیراز اکنون از امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، بوفه های مواد خوراکی و ... برای رفاه بازدیدکنندگان برخوردار است.

جاهای دیدنی شیراز : بازارهای سنتی و مراکز خرید 

لذت خرید کردن و گشت و گذار در مراکز خرید و بازارهای سنتی بی گمان یکی از جدا نشدنی ترین بخش های هر سفر است. شما میتوانید با گردش در مراکز خرید شیراز اوقات خوشی را سپری کرده و یا سری به بازارهای سنتی شیراز بزنید تا در کنار خرید کردن تجربه ای مشابه سفری تاریخی در دل بازارهای قدیم داشته باشید. در این بخش می خواهیم تعدادی از مراکز خرید و بازارهای سنتی شیراز را به عنوان بخشی از جاهای دیدنی شیراز معرفی کنیم.

بازار وکیل

بازار وکیل - جاهای دینی شیراز

بازار وکیل شاهکاری از معماری اصیل ایرانی است که مربوط به دوره زند است. این اثر در تاریخ ۱۷ تیر ۱۳۵۱ با شمارهٔ ثبت ۹۲۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این بازار می‌توانید پارچه‌های مرغوب و سایر سوغاتی‌های شیراز مانند شیرینی‌های مختلف همچون مسقطی و عرقیات مختلف را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید. همچنین در بازار علاقه‌بندان واقع در بخش شرقی چهارسوق مغازه‌های عطاری زیادی دیده می‌شود و فرش‌های باکیفیت ایرانی نیز در این بازار یافت می‌شود. بازار ترکش‌دوزها در بخش غربی چهارسوق نیز مرکز فروش فرش‌های ایرانی است.
آدرس: شیراز، چهارراه زند، بعد از میدان شهرداری، ضلع شرقی میدان

بازار حاجی شیراز

بازار حاجی شیراز از قدیمی ترین بازار های شهر می باشد که دارای 1000 سال قدمت تاریخیست و ارزش دیدن را دارد. در این بازار صندوقچه, ترمه, لوازم خیاطی, پارچه, دیگ, خشکبار و لباس های محلی به فروش می رسند که حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید توصیه می کنیم به این مکان قدیمی و دیدنی در مدت سفرتان به شیراز سری بزنید.
آدرس شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه طالقانی

سرای مشیر شیراز

سرای مشیر - جاهای دیدنی شیراز

سرای مشیر یا سرای گلشن از آثار دوره قاجاریه در شیراز است که توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک احداث شده است. کسانی که برای بازدید بازار وکیل تشریف می برند می توانند به بازار مشیر نیز مراجعه کنند. از مهم ترین کالاهایی که در بازار مشیر به فروش می رسد می توان معرق، حکاکی، قلم زنی روی مس و برنج، خاتم سازی، سنگ های تراش خورده قیمتی و زیور آلاتی همچون طلا و نقره را نام برد.
آدرس شیراز، چهارراه زند، بعد از میدان شهرداری، ضلع جنوبی بازار وکیل شیراز

بازار مسگر ها شیراز

مسگری یکی از صنایع دستی شیراز است. همان طور که می دانیم اشیا و ظروف مسی دست ساز از گذشته های دور در میان مردم ایران مورد استفاده قرار می گرفته است به همین سبب هنر و صنعت مسگری از گذشته تا به امروز رونق و شکوفایی خاصی داشته تا جایی که همواره در بازارهای مرکزی، صاحبان این هنر و صنعت، مکان اختصاصی داشته اند. این بازار که از بقایای بازار قیصریه است در زمان قاجار به دلیل وقوع زلزله تخریب شد و پس از آن در سال ۱۲۹۹ دوباره مرمت و بازسازی شد. معماری بازار مسگرهای شیراز همانند بازار وکیل این شهرِ است؛ اما در مقیاس کوچکتر. بازار مسگرهای شیراز اکنون به یکی از مراکز سنتی عرضه لوازم خانگی در شیراز تبدیل شده است.
آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه طالقانی

مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز

مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز با ۵۰۰ هزار متر مربع مساحت یکی از مراکز خرید مدرن و بسیار بزرگ شیراز است است که بزرگ‌ترین مجتمع تجاری کشور هم محسوب می‌شود. 
ویژگی‌های مجتمع تجاری خلیج فارس به شرح زیر است:

  • بیش از ۲۵۰۰ واحد تجاری با امکانات رفاهی
  • هایپرمارکت با دسترسی رمپ و پله برقی
  • شهربازی ایران لند با بیش از 100 بازی متنوع و هیجان‌آور مناسب تمامی رده های سنی
  • بزرگترین سالن بیلیارد کشور با ۲۵ عدد میز بیلیارد دارای سالن مجزا بانوان در شهربازی ایران لند
  • بزرگترین سالن بولینگ کشور با ۱۶ خط در شهربازی ایران لند
  • حسینیه شهدای خلیج فـارس با گنجایش بیش از ۲۰۰۰ نفر
  • اورژانس، رستوران، فســت‌فود و کافــی‌شــاپ‌های متعدد و مدرن با فضــــایی گرم و آرام
  • سینما شامل ۶ سالن ۲۳۹ نفره مدرن بر اساس آخرین روش‌های پخش صوت (دالبی دیجیتال)
  • پارکینگ سرپوشیده 

آدرس: محور شمالی جاده شیراز به سپیدان، ابتدای ورودی شهر جدید صدرا

مجتمع زیتون فارس شیراز

این مجتمع هم یکی از مراکز خرید بزرگ شیراز بوده که در ۱۲ طبقه ساخته شده و یکی از مرتفع‌ترین مراکز خرید شیراز است. از اقلام در حال عرضه در مجتمع زیتون فارس شیراز می‌توان به پوشاک آقایان و بانوان، محصولات آرایشی و بهداشتی، ساعت و عینک، لوازم لوکس و تزیینی، لوازم کودک، زیورآلات و بدلیجات، لباس مجلسی، لوازم خانگی و آشپزخانه، تابلو و لوازم زینتی، طلا و جواهرات، موبایل و لوازم دیجیتال، مواد غذایی و خرازی اشاره کرد. این مجتمع ۴۰۰ فروشگاه، شهربازی، سینمای سه بعدی، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های زیادی را در خودش دارد و به ایستگاه خط دومترو هم نزدیک است. قیمت‌ها در این مجتمع به نسبت سایر جاها خوب است و جزو پرطرفدارترین مراکز خرید شیراز محسوب می‌شود. 
آدرس: چهارراه پارامونت (۱۵ خرداد)

مجتمع تجاری ستاره فارس

مجتمع تجاری ستاره فارس شیراز یکی از مراکز خرید شیک و لوکس در شمال شهر است که در ۹ طبقه تاسیس شده و بیشتر اجناس آن از مناطق آزاد کشور تأمین می‌شود. ۳ طبقه این مجتمع به پارکینگ عمومی اختصاص داده شده و در ۶ طبقه دیگر انواع مختلف کالاها عرضه می‌شود؛ از پوشاک زنانه و مردانه گرفته تا تلفن همراه و لوازم آرایشی و بهداشتی. در فست فود ستاره فارس این مجموعه انواع غذاهای آسیایی، مکزیکی، چینی، هندی، کنتاکی، پیتزا و ساندویچ عرضه می‌شود. در ضمن در این مرکز خرید کافی‌شاپ هم ایجاد شده است.
آدرس: خیابان عفیف آباد

مجتمع تجاری اداری آفتاب فارس 

یکی از بهترین مراکز خرید شیراز بوده که در ۸ طبقه احداث شده و دارای دو طبقه پارکینگ، سه طبقه تجاری و سه طبقه ادارای است. در مجتمع تجاری اداری آفتاب فارس که دارای تمام امکانات رفاهی لازم بوده و امکاناتی دیگر همچون رستوران و کافی‌شاپ را نیز در خود جای داده است، کالاهایی از جمله پوشاک، کیف و کفش، پوشاک بچه گانه، عطر و ادکلن، چمدان، خرازی، وسایل الکترونیکی و بانکداری، سوپر مارکت و مواد غذایی، لوازم آشپزخانه، عینک، پارچه و منسوجات، وسایل الکترونیکی، بانکداری و خدمات مرتبط، لوازم تزیینی و لوکس ، لوازم فرهنگی و مطبوعات، ملحفه و روتختی، مصنوعات چوبی و مبلمان، کامپیوتر و لب تاب، موبایل، محصولات آرایشی و بهداشتی، روسری و شال، طلا و زیورآلات و سیسمونی کودک عرضه می‌شود.
آدرس: بلوار شریعتی، خیابان خلبانان، نبش رهبرماه

مرکز تجاری الماس شیراز

مرکز تجاری الماس شیراز یکی دیگر از مراکز خرید شیک و مدرن شیراز است که در ۸ طبقه ساخته شده است. در این مرکز خرید انواع و اقسام کالاها عرضه می‌شود؛ اما بیشتر فروشگاه‌های مختص عرضه پوشاک زنانه و مردانه و البسه مجلسی زنانه هستند. همچنین لوازم آرایشی و عطر و ادکلن نیز در این مجتمع تجاری به فروش می‌رسد.
آدرس: چهار راه ملاصدرا به طرف سه راه برق

مجتمع تجاری تفریحی هامون شیراز

مجتمع تفریحی گردشگری هامون یکی از مراکز خرید لوکس شیراز است که در ۹ طبقه با بیش از ۷۰ واحد تجاری و با امکاناتی نظیر رستوران، کافی‌شاپ، شهربازی امن و مطمین، آسانسور و پله برقی تاسیس شده است. این مرکز خرید دارای نورپردازی بی نظیری بوده و نماسازی زیبا و مدرن آن نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در کالاهای در حال عرضه در این مرکز خرید می‌توان به پوشاک آقایان و خانم ها، کیف و کفش، عطر و ادکلن، محصولات آرایشی و بهداشتی، ساعت و عینک، بدلیجات و زیورآلات، طلا و جواهر، شال و روسری، موبایل و لوازم دیجیتال، پوشاک کودک، لوازم تزیینی و لوکس، گالری با انواع محصولات هنری، مواد خوراکی و غذایی، محصولات چرم و ... اشاره کرد که بعضا با برندهای معتبر و مطرح عرضه می‌شوند.
آدرس: بلوار ستارخان، از فلکه ی سنگی نرسیده به چهارراه عفیف آباد

سایر مجتمع های شیراز به عنوان بهترین مراکز خرید شیراز

از جمله سایر مراکز تفریحی و خرید خوب در شهر زیبای شیراز که می توانید اوقات خوشی را در آن صرف کرده و از خریدتان لذت ببرید می توان به مراکز ذیل اشاره کرد:

  • مجتمع تجاری سلطانیه: واقع در میدان مطهری، ابتدای قدوسی شرقی
  • مجتمع تجاری حافظ: واقع در خیابان عفیف آباد
  • مجتمع تجاری سینا: واقع در خیابان زرگری نرسیده به چهارراه ستارخان
  • مجتمع تجاری انوری: واقع در خیابان انوری
  • مجتمع تجاری تفریحی پارس: واقع در چهارراه ملاصدرا

سینماهای شیراز

سینما سعدی شیراز

سینما سعدی شیراز در سال ۱۳۳۹ در خیابان قصردشت تأسیس شد و شروع به کار کرد.این سینما از نظر کیفی در درجه یک می‌باشد گنجایش این سینما ۹۵۱ نفر است سینما سعدی همچنین دارای سینمای تابستانه می‌باشد، که البته سال هاست بدون استفاده‌ است.

سینما فرهنگ شیراز 

سینما فرهنگ شیراز در سال ۱۳۹۴ تأسیس شده است و هم‌اکنون متعلق به سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس می‌باشد و دارای ۲۲۴ نفر ظرفیت می‌باشد.

سینما ایران شیراز

سینما ایران در سال ۱۳۳۴ تاسیس شده است و هم‌اکنون متعلق به حوزه هنری می‌باشد. این سینما دارای ۷۳۳ نفر ظرفیت می‌باشد

سینما پردیس گلستان، هنر شهر آفتاب، فلسطین و سینما پیام شیراز نیز از دیگر سینماهایی هستند که در شیراز میتوانید به آنها سر بزنید.

سوغاتی های شیراز

صنایع دستی شیراز با ارزش ترین سوغاتی است که میتوانید تهیه کنید، صنایع زیبایی که منحصر به شیراز است 

قلم زنی

قلم زنی هنری است که استادکاران و هنرمندان متخصص، با وسایل خود شکل‌های زیبایی را روی انواع فلزات نقره، مس، طلا و.. ایجاد می‌کنند. این هنر در بازارهای سنتی شیراز همچنان وجود دارد. شما می‌توانید یک ظرف زیبا را که با این هنر تزیین شده است تهیه کنید و به عنوان سوغات شیراز برای عزیزان خود به همراه ببرید.

منبت کاری

منبت یکی از هنرها و صنایع دستی است. در این هنر نقش‌ها به صورت نقش برجسته روی زمینه کار قرار می‌گیرند.منبت‌کاری چوب یکی از شاخه‌های منبتکاری است ولی منبت کاری بیشتر به صورت کنده کاری روی چوب اجرا می‌شود.در ایران منبت کاری قدمتی چند هزار ساله دارد.

خاتم‌کاری

از هنرهای ظریفه و صنایع دستی ایران است که سابقه و ریشه‌ای کهن دارد. خاتم ترکیبی است از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت که با استفاده از مواد اولیه گوناگون در رنگ‌های مختلف تشکیل می‌شود. پنج، شش، هفت، هشت یا ده ضلعی است. خاتم از هنرهای دستی دقیق و پرکار است که تولید و ساخت آن احتیاج به دقت و حوصله زیاد دارد. چند ضلعی‌هایی که در خاتم‌سازی به کار می‌آید.در لغت‌نامه دهخدا خاتم‌ساز چنین معنی شده‌است: «آنکه پاره‌های استخوان را در چوب با نقش و نگار بنشاند.

مینا کاری

 هنر تزیین ظروف و اشیای فلزی با مواد رنگی است. امروزه بیشتر ظروف مسی را با این هنر تزیین می‌کنند. میناکاری در واقع هنر تزیین ظروف و اشیای فلزی با اکسید فلزات است که با حرارت دیدن به رنگی خاص تمایل پیدا می‌کنند. میناکاری، هنری آزمایشگاهی است که با کمک آتش، خطوط و نقش و نگاری رو ظرف ایجاد می‌شود. هر فلز رنگ خاص خود را ایجاد می‌کند. قدمت این هنر به پنج هزار سال می‌رسد و دوران اوج و شکوفایی آن در ایران، در زمان صفویان است. ظروف میناکاری شده یکی از آن سوغاتی‌های بسیار زیبا ارزشمندی است که توجه همه‌ی گردشگران شیراز را به خود جلب می‌کند.

مسقطی

از معروف ترین سوغاتی های شیراز مسقطی است.مسقطی شیرینی بسیار معروف و خوشمزه ای است که نوعی حلوا است و بیشتر برای دسر استفاده می شود.بهترین مسقطی شیراز می توان مسقطی لارستان انتخاب کرد.

یوخه

یکی از شیرینی های سنتی شیراز یوخه است.این شیرینی با خمیری نازک تهیه می‌ شود که روی این خمیر، پودر شکر و دارچین می‌ریزند و خمیر را رول می‌کنند و باریک برش می‌زنند.(این شیرینی در کرمانشاه کاک نامیده می شود)

لیمو و آبلیموی شیراز

شهر جهرم از شهرستان های شیراز است که بسیار کشت لیمو دارند و صادرات هم می شود.به همین دلیل وجود لیمو خوب در جهرم باعث شده است که استفاده های زیادی از این محصول کنند .مانند تولید آبلیمو، لیمو خشک، اسانس و …

عرقیات شیراز شیراز

به شهر عرقیات مشهور شده است زیرا دارای باغ ها و گلستان های فراوان می باشد که از این باغ ها و گل ها بهترین سوغات معروف شیراز را بوجود می آورند.مانند: عرق بیدمشک، نسترن و دو آتش

بهارنارنج شیراز

اگر شما در اردیبهشت ماه به شیراز سفر کنید,خواهید فهمید که عطر بهارنارنج یعنی چه. بهار نارنج شیراز زبانزد خاص و عام است. از دیرباز یکی از سوغاتی های پرطرفدار شیراز بوده است.


کتاب شعر اگر از سوغاتی های خوراکی شیراز بگذریم باید کتاب شعر را برای شما به عنوان سوغاتی شیراز معرفی کنیم. کتاب اشعار حافظ و سعدی از بهترین سوغات هایی ست که می توانید از شیراز به ارمغان ببرید.

اشیا  با طرح تخت جمشید از سوغاتی های جدید شهر شیراز اشیا با طرح تخت جمشید می باشد.مجسمه‌های کوچکی است که با طرح تخت جمشید، مقبره کوروش و سربازهای هخامنشی ساخته می‌شود. این یک سوغات خوب و دکوری است.

بهترین رستوران های شیراز

بعد از بازدید جاذبه های تاریخی و طبیعی و هم چنین گشت و گذار در بازارها و مراکز خرید، رستوران گردی گزینه ای است که نمی توان از آن چشم پوشید. لذت چشیدن طعم ها و غذاهای جدید در فضایی مفرح و زیبا هر کسی را ترغیب می کند تا به دنبال بهترین رستوران های شهر باشد.
در این بخش از بین رستوران های موجود در شهر شیراز یک لیست ده تایی از بهترین و معروف ترین رستوران ها را برای شما تهیه کرده ایم تا در انتخاب یک مکان مناسب بتوانید راحت تر تصمیم بگیرید.

رستوران بین المللی هفت خوان شیراز

هفت خوان رستورانی مجلل در شیراز است که نام آن از هفت خوان رستم در شاهنامه انتخاب شده است. البته کلمه خوان در ادبیات فارسی به معنی سفره و طبق خوردنی هم هست. هفت خوان رستورانی در هفت طبقه است که در آن انواع غذاهای ایرانی و فرنگی و حتی فست فود و کافی شاپ برای هر نوع سلیقه و ذایقه ای وجود دارد.

 رستوران سنتی صوفی

رستوران سنتی صوفی  یک رستوران اصیل و مشهور در شیراز است که همه گردشگران داخلی و خارجی در سفر به شیراز  آوازه آن را شنیده اند. رستوران صوفی در سال 1361 با معماری دوره قاجاریه و ظرفیت 150 نفر فعالیت خود را آغاز نمود که با غذاها و سرویس دهی عالی توانست جایگاه بسیار خوبی به دست آورد. رستوران صوفی در سال 1383 با تغییر دکور به سبک زندیه ارتقا پیدا کرد.

همچنین سایر رستوران هایی که در شیراز شناخته شده و مطرح هستند در فهرست زیر اشاره کرده ایم.

  • رستوران باغ راز
  • رستوران سنتی باغ عمارت شاپوری
  • رستوران معروف و قدیمی شرزه
  • رستوران شاطر عباس
  • رستوران تین
  • رستوران چینی اژدها
  • رستوران تاج محل، هندی
  • رستوران آفریقایی آکاسیا

هتل های شیراز

جست و جو در بین مراکز اقامتی و هتل های یک شهر و انتخاب یک مکان مناسب از دغدغه هایی ست که پیش از سفر می توانید با مراجعه به سایت های معتبر آن را برطرف کنید و انتخابی هوشمندانه داشته باشید. شهر شیراز مجموعاً دارای ۱۳۱ مهمان‌پذیر و مهمان‌سرا ثبت شده و همچنین ۳۴ هتل می‌باشد که از این تعداد، هتل‌های شیراز، زندیه، چمران، پارس و هما پنج ستاره،۲۶ هتل چهار، سه، دو و یک ستاره و ۴ هتل آپارتمان می‌باشند.

  چگونه به شیراز برویم؟

سفر به شیراز با خودرو شخصی

برای اطلاع شما از فاصله شهرهای مختلف تا شیراز در ادامه تعدادی از شهرهای مهم به همراه مسافت و مدت زمان سفر با خودرو شخصی را قرار داده ایم.

  • فاصله شیراز تا بندرعباس : 572 کیلومتر - زمان : 6 ساعت و 48 دقیقه
  • فاصله شیراز تا بوشهر : 297 کیلومتر - زمان : 4 ساعت و 14 دقیقه
  • فاصله شیراز تا اصفهان : 482 کیلومتر - زمان : 5 ساعت و 26 دقیقه
  • فاصله شیراز تا یزد : 440 کیلومتر - زمان : 5 ساعت و 3 دقیقه
  • فاصله شیراز تا تهران : 942 کیلومتر - زمان : 9 ساعت و 59 دقیقه
  • فاصله شیراز تا کرمان : 566 کیلومتر - زمان : 6 ساعت و 43 دقیقه
  • فاصله شیراز تا اهواز : 521 کیلومتر - زمان : 7 ساعت و 12 دقیقه
  • فاصله شیراز تا مشهد : 1343 کیلومتر - زمان : 15 ساعت و 6 دقیقه

آدرس ترمینال های شیراز

پایانه شهید کاراندیش

این پایانه دارای 4 فاز است و به مسافران شهرها و بخش‌هایی از شمال، جنوب، شرق و غرب شیراز خدمات می‌دهد.
آدرس:بلوار سلمان فارسی نبش ساحلی شرقی پایانه شهید کاراندیش
شماره تلفن پایانه شهید کاراندیش شیراز:  6-37314335-071

پایانه شهید مدرس (کاوه)

این پایانه واقع در بلوار شهید مدرس شیراز می‌باشد که به مسافرین شهرها و بخش‌های شرقی شیراز خدمات می‌دهند.
آدرس : شهر شیراز، بلوار شهید مدرس، پایانه مسافربری شهید مدرس شیراز
تلفن پایانه شهید مدرس شیراز:  7270413 0711

پایانه امیرکبیر

در حال حاضر این پایانه در محوطه شهرداری منطقه چهار واقع در ابتدای بلوار امیرکبیر می‌باشد و به مسافرین شهرها و بخشهای جنوب و جنوب غربی شیراز خدمات ارایه می‌دهد.
آدرس پایانه امیرکبیر شیراز :  بلوار امیرکبیر بیست متری توانیر بعد از پلیس راه جاده بوشهر
شماره تلفن پایانه امیرکبیر شیراز : 07137311026

پایانه غیرمتمرکز سپیدان (شمال غرب)

این پایانه مابین میدان قصردشت و پایانه اتوبوسرانی درون‌شهری قصردشت واقع شده‌است و به مسافرین شهرها و بخشهای شمال غرب شیراز خدمات می‌دهد.

سفر به شیراز با قطار

ایستگاه راه‌آهن شیراز در ابتدای شهرک صدرا به سمت پلیس راه سپیدان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این بنا به گونه‌ای است که رفت و آمد ساکنان شهر به آن‌جا با استفاده از وسایل نقلیه از قبیل خودرو شخصی، تاکسی و اتوبوس‌ها به سادگی امکان‌پذیر است.تعدادی از مهم ترین مسیرهای ریلی که از شیراز عبور می کنند شامل قطار شیراز مشهد با میانگین 24 ساعت قطار شیراز تهران با میانگین 15 ساعت و قطار شیراز قم میباشد. هم اکنون قطار شیراز یزد و قطار شیراز بندرعباس در دست احداث هستند.

سفر به شیراز با هواپیما

فرودگاه بین المللی شیراز بعد از فرودگاه امام خمینی از مجهزترین فرودگاه های کشور از نظر تجهیزات ناوبری و الکترونیک می باشد. و پروازهای متعددی در این فرودگاه انجام می شود که میتوانید طبق لیست زیر مدت زمان پرواز از شیراز به شهرهای مهم را مشاهده کنید.

  • مدت زمان پرواز شیراز به مشهد : میانگین 1 ساعت و 44 دقیقه
  • مدت زمان پرواز شیراز به تهران : میانگین 1 ساعت و 20 دقیقه
  • مدت زمان پرواز شیراز به کیش : میانگین 57 دقیقه
  • مدت زمان پرواز شیراز به اهواز : میانگین 1 ساعت و 25 دقیقه
  • مدت زمان پرواز شیراز به بوشهر : میانگین 30 دقیقه
  • مدت زمان پرواز شیراز به بندرعباس : میانگین 1 ساعت و 4 دقیقه
  • مدت زمان پرواز شیراز به قشم : میانگین 1 ساعت و 5 دقیقه
  • مدت زمان پرواز شیراز به تبریز : میانگین 1 ساعت و 35 دقیقه
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: