جاهای دیدنی اصفهان گنجینه تاریخ ایران

اصفهان یکی از زیباترین و دلنشین‌ترین شهرهای ایران است که از نظر جمعیت رتبه سوم را در کشور دارد و همچنین سومین شهر توریست‌پذیر ایران می‌باشد. دلیل ورود توریست‌ها به این شهر را باید خودتان درون اصفهان جستجو کنید، چون این شهر زیبا می‌تواند همه افراد با همه سلیقه‌ها را راضی نگه دارد.

آشنایی با جاهای دیدنی اصفهان

در ادامه این مقاله اطلاعات کامل و دقیقی در مورد جاهای دیدنی اصفهان (نصف جهان) به شما می‌دهیم تا بتوانید برای مسافرت به این شهر و بازدید از مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های تفریحی مختلف آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید، با ما همراه باشید. 
برای مطالعه هر بخش روی تیتر مورد نظر کلیک کنید:

مقایسه قیمت و اجاره سوئیت در اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی اصفهان : آثار تاریخی

تا صحبت از اصفهان به میان می‌آید اولین موضوعی که به ذهن‌ها می‌رسد مکان‌های تاریخی و جاهای دیدنی اصفهان است، دلیل ورود تقریبا همه توریست‌ها به این شهر مکان‌های دیدنی و تاریخی آن می‌باشند. این آثار شامل کاروانسراها، محله‌ها، مساجد و مکان‌های مذهبی، کلیساها و مکان های مذهبی مربوط به  ارمنی های اصفهان، کاخ‌ها، باغ‌ها و… می‌باشند. در ادامه سعی می‌کنیم که مکان‌هایی را که دارای پیشینه تاریخی هستند با هم مرور کنیم. این مکان‌ها شاید برای شما آشنا باشند و از طرفی هم ممکن است که از وجود برخی از آنها به طور کلی بی‌خبر باشید.

قلعه سارویه اصفهان

قلعه سارویه که به آن کهن دژ و یا تپه اشرف نیز می‌گویند یک اثر تاریخی با قدمت ۷۰۰۰ سال و از جاهای دیدنی اصفهان است که در واقع باقیمانده از یک کتابخانه بزرگ می‌باشد. حدس زده می‌شود که موجودی این کتابخانه بعد از حمله اعراب از بین رفته باشد و الان از آن شکوه فقط تپه‌ای باقیمانده و نام آن از تاریخ ۲۶ آبان سال ۱۳۷۵ با شماره ی ۱۷۷۰ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. کهن دژ در کنار پل شهرستان و کنار رودخانه زاینده‌رود واقع شده است.

مجموعه علیقلی آقا

مجموعه تاریخی علیقلی آقا در اصفهان

علیقلی آقا که نام یکی از خواجه سرایان نیکوکار در زمان شاه سلطان حسین صفوی بود، مجموعه‌ای شامل مسجد و بازار و سرا و چهار سو را در اصفهان بنا کرد که هر یک از این ساختمان‌ها دارای کاشیکاری‌های زیبایی هستند و تمام قسمت‌های این مجموعه در کنار هم باعث بوجود آمدن یک مجموعه تاریخی زیبا و دلنشین شده‌است که از جاهای دیدنی اصفهان برای علاقه مندان به هنر کاشیکاری  و معماری اصیل ایرانی می باشد. از طرفی این مکان در زمان قاجار نیز در حال تکمیل بود و کتیبه‌هایی که در شبستان مسجد این مجموعه وجود دارد مربوط به دوره قاجار است. همچنین در دوره بعدی یعنی پهلوی نقاشی‌هایی به آن اضافه شد و بعد از آن به مرور زمان قسمت‌هایی از آن شروع به از بین رفتن کرد. این مجموعه زیبای تاریخی 315 سال قدمت دارد و در محله بید آباد اصفهان واقع شده‌است.

مقایسه قیمت و رزرو تور اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آتشگاه اصفهان

آتشگاه اصفهان

کوه آتشگاه اصفهان تپه‌ای تاریخی از سنگ ‌های رسوبی است که بنای آتشکده‌ای از دوره ساسانیان را در خود جای داده است و قدمت بالایی دارد. نام اصلی و کهن این بنای تاریخی مِهربین دژ یا آتشکده مهربین یا دژ مهربین بوده‌است و امروزه در بین جاهای دیدنی اصفهان آن را با نام آتشگاه یا کوه آتشگاه می‌شناسند. ساختمان این آتشکده از لایه‌های خشت و نی ساخته شده است و حدود ۱۰۰ متر بالاتر از دشت‌های اطراف خود واقع شده است. پایه‌‌های بزرگ و خشتی، باقیمانده از راه پله‌‌های کنده شده در دل سنگ، ساختمانی گرد و یک اتاق هشت گوشه تمام آن چیزی است که از این ساختمان پر ابهت قدیمی باقیمانده است. گفته می‌شود که موبدان زرتشتی، در این اتاق از آتش مقدس نگهداری می‌کردند. این سازه که در سال ۱۳۳۰ در فهرست آثار ملی ثبت شد در مسیر اصفهان به نجف آباد قرار دارد.

میدان امام (نقش جهان) اصفهان 

میدان نقش جهان از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان

میدان امام یا نقش جهان اصفهان که به عنوان یکی از مجموعه‌های تاریخی مهم شهر اصفهان شناخته می‌شود، یک میدان مستطیل شکل با ابعاد ۵۶۰ در ۱۶۰ متر می‌باشد که در مرکز اصفهان قرار دارد. نصف جهان از جاهای دیدنی اصفهان است که به نوعی نماد این شهر محسوب می شود. این میدان که در دوران صفویان و در محل باغی به نام نقش جهان ساخته شد، در سراسر دوران حکومت شاهان صفوی از رونق برخوردار بود ولی در دوره‌های بعدی دچار بی توجهی و رکود زیادی شد. در چهار گوشه این میدان بناهای تاریخی و تعداد زیادی از جاهای دیدنی اصفهان مانند عالی قاپو، مسجد شاه (امام) اصفهان، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه قرار دارد. همچنین علاوه بر این سایر جلوه‌های تاریخی و زیبایی که دور‌تا‌دور این میدان هستند بسیار چشم نواز است و بازارچه‌های اطراف این میدان هنوز هم مکان خوبی برای خرید سوغاتی‌های اصفهان است. این اثر تاریخی اولین بنای ایرانی است که در سال ۱۳۵۸ در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل اصفهان اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

سر در قیصریه بازارچه اصفهان

سر در قیصریه - جاهای دیدنی مشهد

سر در قیصریه در ورودی اصلی بازارچه اصفهان است و یکی از سازه ها مهم دوران صفویه می باشد که در زمان‌های قدیم سه طبقه بوده که طبقه اول نقاره‌خانه برای اعلام وقت و نواختن موسیقی، طبقه دوم برای کار‌های دفتری و بازرگانی و در طبقه همکف حجره‌هایی بوده است که محل خرید‌و‌فروش اجناس مختلف در نظر گرفته شده‌است. متاسفانه از این بنای سه طبقه فقط دو طبقه باقی مانده است و طبقه بالایی آن به مرور زمان خراب شده است. سر در قیصریه  را جزو جاهای دیدنی اصفهان قرار داده اند  چرا که دارای ۴ درب فرعی، یک دروازه اصلی و یک حوض است و بالای آنها نقاشی‌هایی از رضا عباسی قرار داده شده‌است و همچنین ناقوس دیر هرمز و ساعت پرتغالی‌ها را می‌توانید در این محل ببینید. سردر قیصریه در میدان امام، ورودی بازار واقع شده است.

توحیدخانه

توحید خانه اصفهان

توحیدخانه نام ساختمانی مربوط به دوران صفویه می‌باشد که در پشت کاخ عالی قاپو واقع و در زمان‌های قدیم به عنوان آشپزخانه یا همان مطبخ و زندان کاخ مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همچنین در منابعی آمده‌است که این ساختمان در زمان شاه عباس اول به عنوان محلی برای تجمع صوفیان یا همان بزرگان فرقه تصوف بوده است که اگر به آن‌ها علاقمند باشید می توانید نگاهی به کتاب های تاریخی مربوط به دوران صفویه بیاندازید و اطلاعات جالبی راجع به این دوره پیچیده تاریخی به دست بیاورید. صوفیان در مراسم‌هایی که در این محل برگزار می‌شده است به دعا کردن به جان شاه دست بر می‌داشتند و خود شاه هم گاهی به آن ملحق می‌شده است و به همین دلیل این مکان به عنوان مکان مقدس در نظر گرفته می‌شده است و هیچ کسی نباید با سلاح به آن وارد می‌شده است. در دوران قاجار این بنا از رونق افتاد و در دوران پهلوی تبدیل به زندان شده بود که در اواخر این دوره دوباره به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان در نظر گرفته شد. این مکان در حیاط دانشکده معماری دانشگاه هنر اصفهان است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل پیروزی اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

عمارت عالی قاپو 

عمارت عالی قاپو در اصفهان

وقتی از جاهای دیدنی اصفهان صحبت می شود بدون شک عالی قاپو یکی از اولین گزینه هایی است که به ذهن اکثر افراد می رسد. عمارت عالی قاپو ساختمانی بسیار باشکوه است که به عنوان یکی از مهم‌ترین شاهکارهای معماری در اوایل قرن یازدهم هجری شناخته می‌شود. با توجه به منابع تاریخی که در این خصوص وجود دارد، این عمارت نقش دروازه مرکزی و ورودی را برای کلیه‌ی قصرهای دوران صفویه در محدوده میدان امام بر عهده داشته است و از طرفی این میدان را به دولتخانه و ساختمان‌های مهمی مانند رکیب خانه، جبه خانه، تالار تیموری، تالار طویله، تالار سرپوشیده و کاخ چهلستون و دیگر ساختمان های مهم آن دوران وصل می‌کرده است. اصل این بنا در دوران شاه عباس اول ایجاد شد و در دوره های بعد کم کم تکمیل شد. ولی بعد از دوران صفویه دچار آسیب های زیادی شد. اما با وجود همه این موارد هنوز هم تزیینات، کاشیکاری ها و نقاشی‌های دلنشین و بسیار زیبای این عمارت می‌تواند روح شما را نوازش کند، این عمارت ۵ طبقه که عالی قاپو نام دارد از دو کلمه عالی و قاپو تشکیل شده که به معنی سردر بلند یا درگاه بلند می‌باشد. این اثر تاریخی که در ضلع غربی میدان امام واقع شده‌است یکی از پر طرفدارترین جاهای دیدنی اصفهان برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود.

کاخ هشت بهشت اصفهان

هشت بهشت - جاهای دیدنی اصفهان

کاخ هشت‌ بهشت اصفهان یکی از کاخ های تاریخی  و جاهای دیدنی اصفهان می باشد که در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی و به سبک معماری اصفهانی در دو طبقه و در میان باغی بزرگ ساخته شد و جالب است بدانید که این کاخ زمانی به عنوان زیباترین کاخ جهان شناخته می‌شده است. این بنا از نظر تزیینات یکی از نمونه‌های کم نظیر معماری ایرانی در عصر صفویه است و به گفته برخی از کارشناسان تاریخ و مورخان، این عمارت برای هشت سوگلی حرم پادشاه در نظر گرفته شده‌بود و ۴ نفر در طبقه‌ی همکف و۴ نفر در طبقه‌ی اول زندگی می‌کردند؛ پس داستان جالبی پشت این عمارت جای گرفته و این ماجرا می‌تواند زیبایی شناسی آن دوران را برای زنان و بسیاری از موارد دیگر مانند ارزش گذاری ها و... را به ما نشان دهد. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این ساختمان وجود یکپارچگی در بین فضاهای آن است و شما می‌توانید همزمان تفاوت های زیاد و خلاقیت بالایی را در یک ساختمان واحد ببینید. سقف این ساختمان پوشیده از مقرنس های گچی و دیوار هایی با آینه‌کاری های زیادی بر روی آنها باعث می‌شود که چشمان شما به این مکان‌ها خیره بماند. این ساختمان در خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجایی واقع شده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل ملل اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کاخ چهلستون 

کاخ چهلستون -جاهای دیدنی اصفهان

یکی از تماشایی ترین ساختمان های زیبا و جاهای دیدنی اصفهان با پیشینه تاریخی، کاخ چهل ستون اصفهان می باشد که مساحتی بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است. ایوان اصلی کاخ چهلستون بر روی 20 ستون استوار است و از این رو بسیاری از محققان وجه تسمیه اسم این بنای قدیمی را به دلیل انعکاس بیست ستون بر روی استخر بزرگ عمارت میدانند. البته برخی نیز بر این باورند که به دلیل اهمیت عدد 40 در ادب فارسی، نام چهلستون برای این بنا انتخاب شده است. این ساختمان در میان باغی زیبا و بسیار چشمگیر قرار دارد و ساخت اولیه ی آن ساختمانی است که شاه عباس اول، آن را ساخته و در زمان سلطنت شاه عباس دوم تغییرات کلی در آن ایجاد شده است و موارد زیادی مانند: "تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقف ها" به آن اضافه شد. معماری این کاخ زیبا را میتوان ترکیبی از معماریهای ایرانی، فرنگی و چینی دانست. تا سال 1327 در رابطه با تاریخ بنای چهلستون اطلاعات دقیقی در دست نبود و نمیشد اظهار نظری دقیق در رابطه با تاریخ ساخت این بنای قدیمی داد. ولی در آن سال و در جبهه تالار کاخ، دو کتیبه از زیر گچ درآمد که بر روی آن‌ها اشعاری نوشته شده بود که شعر کوتاه‌تر خبر از زمان شروع و اتمام ساخت بنا در دوره شاه عباس و شعر بلندتر خبر از زمان تعمیرات این بنا در دوره شاه سلطان حسین را می‌داد. این ساختمان در جنوب خیابان سپه، شرق خیابان چهارباغ پایین و غرب میدان نقش جهان و در میدان امام حسین واقع در خیابان استانداری واقع شده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل عباسی اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کاروانسرای عباسی اصفهان

کاروانسرای عباسی مادرشاه اصفهان

کاروانسرای عباسی که به آن مادرشاه نیز می‌گویند از لحاظ وسعت، استحکام، زیبایی و کیفیت ساخت ویژگی‌ های بسیار منحصر به فردی دارد که همین ویژگی ها باعث شده به نام زیباترین کاروانسرای بین راهی معرفی شود. این کاروانسرا در ۲۰ کیلومتری شمال شاهین‌شهر و در تقاطع اتوبان کاشان اصفهان و بزرگراه دلیجان اصفهان واقع شده است. این ساختمان به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی دارای ویژگی ‌های بسیار منحصر به فردی است و دیدن آن حتما یکی از کارهای لذت بخش برای شما خواهد بود. گفتنی است قدمت این کاروانسرا به دوره صفویه برمیگردد. کاروانسرای عباسی در تاریخ 17 خرداد 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است. این کاروانسرا در سال 1393 توسط شرکت هتل کاروانسرای اسکان ایرانیان بازسازی شد تا گردشگران بتوانند از این مکان زیبا و به یاد ماندنی برای اقامت استفاده کنند.
کاروانسرای عباسی دارای پنج شبنشین، 3 وزیرنشین، 2 شاهنشین، 16 خوشنشین، سالن چندمنظوره، سالن تفریحات، رستوران سنتی، فروشگاههای صنایع دستی و محصولات سنتی است. این کاروانسرا از 25 اتاق تشکیل شده که هر کدام از اتاقها سیستم تهیوه، مینیبار و حمام خصوصی دارند. کاروانسرای عباسی به بسیاری از مکانهای دیدنی اصفهان از جمله بازار قدیمی شهر کوهپایه، چشمه آب گرم روستای ورتون، شهر باستانی ورزنه، تپههای شنی ورزنه، گاو چاه ورزنه، قله قرتون، شهر کوهپایه، باتلاق گاوخونی و روستای قهی نزدیک است، از این رو دسترسی به این مکانها برای گردشگران راحت خواهد بود.

چهار باغ عباسی اصفهان

چهار باغ عباسی اصفهان

خیابان چهار باغ عباسی را تقریبا می‌توان شانزلیزه اصفهان نامید. چهار باغ عباسی از خیابان های تاریخی شهر اصفهان است که در حال حاضر بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار دارد و در زمان شاه عباس اول طراحی شد. قدم زدن در چهار باغ (چار باغ) یکی از کارهای دلنشینی است که در اصفهان می‌توانید انجام دهید. تاریخی بودن و حال و هوای خاصاین خیابان آن را به یکی از جاهای دیدنی اصفهان تبدیل کرده است

منار جنبان

منارجنبان - جاهای دیدنی اصفهان

یکی از شگفتی‌های معماری ایرانی را می‌توانید ، با منارجنبان به صورت واضح ببینید. این ساختمان یکی از جاهای دیدنی و شگفت انگیز اصفهان است که مخاطبان بسیاری را به سمت خود جلب کرده است. نکته جالب و جذاب این ساختمان باستانی تکان خوردن مناره‌ آن است. این اثر تاریخی زیبا و منحصر به فرد به دوران حکومت ایلخانان باز می گردد و در دوران حکومت «محمد خدابنده اولجایتو» احداث شده و به نظر می ‌رسد که آرامگاه «عبدالله بن محمود صقلابی» در آن جای گرفته باشد. اما چیزی در حقیقت چیزی که باعث شهرت و محبوبیت جهانی این اثر تاریخی شده و آن را به یک جاذبه خاص در میان جاهای دیدنی اصفهان تبدیل کرده است، لرزش مناره‌ دیگر و کل ساختمان، بعد از تکان خوردن یکی از مناره‌‌ها است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل خواجو اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

حمام علیقلی آقا

حمام علیقلی آقا اصفهان

حمام علی قلی آقا از حمام های تاریخی اصفهان می باشد که در خیابان بیدآبادی اصفهان قرار دارد و هر روزه از ۸ صبح تا ۶ عصر میتوان از آن بازدید کرد. این حمام توسط فردی به همین نام از درباریان شاه سلیمان و شاه سلطان حسین، ساخته شده است. سبک معماری، یادآور معماری سبک اصفهان در اواخر دوره صفوی است. امروزه با تغییر کاربری، به موزه مردم شناسی تبدیل شده است.

جاهای دیدنی اصفهان : پل‌های تاریخی

سی‌و‌سه پل اصفهان

سی وسه پل اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

شاید یکی از پر آوازه‌ ترین بناهای تاریخی اصفهان برای کسانی که نام اصفهان را شنیده اند، سه و سی پل اصفهان یا پل الله وردی خان باشد که قطعا یکی از شاخص ترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می رود و از آثار تاریخی متعلق به دوران سلطنت شاه عباس کبیر است. این پل روی رودخانه زاینده رود واقع شده است و آن را یکی از شاهکار های معماری آن دوران می دانند.
شما فقط کافیست که یک عکس سلفی با پشت زمینه این پل بگیرید و خاطرات اصفهان را برای خود ابدی کنید. ولی نکته بدی که در این میان باعث دل خون شدن ما می‌شود خشک شدن رودخانه زاینده رود است که در دهه گذشته مرتب در حال خشک شدن بوده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل سفیر اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پل مارنان اصفهان

پل مارنان - جاهای دیدنی اصفهان

این پل در اصل ماربین نام داشته است که خود واژه ماربین دگرگون شده‌ی مهربین از فرهنگ اوستایی است و چون قرن‌ها قبل از ظهور زرتشت معبد مهر پرستان بر فراز کوه آتشگاه از تمام روستاهای اطراف ‌آن دیده می‌شد. نام این بلوک هم مهربین بوده که با تصحیف این نام در زمان پهلوی ساسانی به "ماربین" در دوره ساسانیان و به دنبال آن در طول مدت ۱۵ قرن تاریخ اسلامی ایران پیوسته با این نام شناخته شده است، قدمت ساختمان این پل از زمان‌های بسیار دور همچنان که پل‌جی یا پل شهرستان واسطه اتصال شمالی‌ترین ساحل شهری زاینده رود به جنوبی ترین ساحل مقابل بوده، پل مارنان نیز وجود داشته و واسطه اتصال دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در غربی ترین قسمت شهر اصفهان بوده است.

پل چوبی اصفهان

پل چوبی با پهنای کم و طول ۱۴۷ متر بر بستر زاینده رود میان دو پل الله وردی خان (سی و سه پل) و پل خواجو ساخته شده و از سازه‌های دوره شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۵ هجری است.

پل خواجو 

پل خواجو- جاهای دیدنی اصفهان

یکی از معروف ترین های اصفهان پل خواجو است که پیش مردم اصفهان اهمیت بسیار بالایی دارد. این پل ۳۰۰ سال پیش توسط شاه عباس دوم به صورت امروزی ساخته شد. نام های دیگری که این پل دارد عبارتند از: پل شاهی، پل بابا رکن‌الدین، پل شیراز و پل حسن‌آباد. پل خواجو یکی از شاهکارهای پل‌سازی سراسر جهان است که معماری و تزیینات انجام شده در آن بسیار زیبا و چشم‌نواز می باشد. در مرکز این پل زیبا، ساختمانی به نام «بیگر بیکی» وجود دارد که از آن به عنوان سکونتگاه موقتی شاه صفوی و خانواده‌اش استفاده می‌شد. وجه تسمیه این پل به مناسبت لقب بزرگان و خواجه‌های دوران صفوی است که روی آن گذاشته اند.
می توان گفت پل خواجو یکی از جاهای دیدنی اصفهان در شب است چرا که یکی از کارهای جذاب در زمان مسافرت به اصفهان این است که دم غروب به سمت پل خواجو بیایید و آن جا به صدای موسیقی سنتی و آواز خوانی مردم دلگرم اصفهان گوش جان بدهید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل زهره اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پل شهرستان اصفهان

پل شهرستان قدیمی‌ترین پل اصفهان روی رودخانه زاینده رود است، این پل در زمان ساسانیان ایجاد شد و در زمان دیلمان و سلجوقیان تعمیر و مرمت شده است. پل شهرستان درجی قدیم در شرق اصفهان واقع شده و پایه‌ای آن بر روی سنگ‌های کف رودخانه استوار شده است. دلیل نام گذاری این پل قرار گرفتنش در روستایی به نام شهرستان بوده است.

جاهای دیدنی اصفهان : مساجد تاریخی

مسجد امام اصفهان

مسجد امام اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

مسجد امام اصفهان یکی از مسجد‌های تاریخی در میدان نقش جهان می‌باشد که در گذشته به نام‌های مسجد سلطانی و مسجد شاه نیز خوانده می‌شد. این مسجد در سال ۱۰۲۰ هجری قمری به دستور شاه عباس بزرگ و مقارن با بیست و چهارمین سال سلطنت وی، به منظور شادی روح جدش، شاه طهماسب بنا شد. در دوره‌های بعد ساخت مسجد ادامه یافت و جانشینان وی تزیینات بنا را به پایان رساندند. همین الان در جریان باشید که منظور از شاه، شاه طهماسب صفوی است و این بنا یکی از شاهکارهای عرصه کاشی کاری، نجاری و معماری زمان خود به حساب می‌آید و می‌توان گفت که از نظر زیبایی، گل سر‌سبد مساجد اصفهان است. برای رسیدن به این مسجد کافیست به ضلع جنوبی میدان نقش جهان سر بزنید. بازدید از مسجد امام را در لیست جاهای دیدن اصفهان در اولویت قرار دهید، بدون شک زیبایی و عظمت این بنای تاریخی شما را شگفت زده خواهد کرد.

مسجد لنبان اصفهان

در یکی از محله های قدیمی اصفهان مسجدی تاریخی وجود دارد که با نام مسجد لنبان مشهور است. شاه سلیمان صفوی دستور ساخت این مسجد را بر خرابه‌های مسجدی بنا شده در قرن هشتم، صادر کرد. این مسجد در دوره ه های مختلف تغییرات و تعمیراتی را به خود دیده است. منبر این مسجد یکی از منبر‌های تاریخی ایران است و تاریخ ساخت آن ۱۱۱۴ می باشد. این مسجد در خیابان بهشتی، خیابان مسجد لنبان واقع شده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل های ارزان اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد نو اصفهان

اکثر مساجد اصفهان به سبب معماری و کاشیکاری های زیبا در رده جاهای دیدنی اصفهان قرار دارند. مسجد نو یکی از مساجد بزرگ اصفهان است که بـه دسـتـور مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدباقر نجفی بنا گردید و در سال‌های گذشته قسمت‌هایی از آن بـا نظارت مرحوم آیت الله مجدالعلما نجفی مزین به هنر کاشیکاری شد. ستون های بلند بالا، زیبا و با استحکام بالا به همراه مقرنس کاری های انجام شده در نمای این ساختمان به زیبایی آن افزوده است. این مسجد در ضلع غربی بازار بزرگ اصفهان ، مابین سه راهی باغ قلندرها و سه راهی نیماورد واقع شده و شما علاقه مندان می توانید از آن دیدن کنید.

مسجد آقا نور اصفهان

مسجد آقا نور - جاهای دیدنی اصفهان

مسجد آقانور از مساجد چهار ایوانه دوره‌ی صفویه می‌باشد که ساخت آن از دوره ی سلطنت شاه عباس اول آغاز گردید و در زمان سلطنت شاه صفی پایان یافت. باعث و بانی ساخت این ساختمان نور الدین محمد اصفهانی نام دارد که از افراد خیر و نیکوکار آن زمان بوده است. سال ساخت این بنای تاریخی به ۱۰۳۹ هجری باز می‌گردد. آدرس این مکان خیابان ابن سینا، محله تاریخی دردشت، کوچه مسجد آقا نور است.

مسجد مقصود بیک اصفهان

یکی از مساجد جالب اصفهان مسجد مقصود بیک است که در بین مردم به مسجد ظلمات معروف است. کتیبه‌ای که در سردر این مسجد نصب شده به سال ۱۰۱۰ باز میگردد و نام شاه عباس و مقصود بیک که یکی از افراد ثروتمندان آن زمان بوده‌است بر روی یک کتیبه حک شده‌است. معرق کاری‌ها، کاشی‌های زرکوب و کاشی‌های سفید بر روی زمینه لاجوردی باعث شده اند که این مسجد یکی از آثار تاریخی و مذهبی زیبا و جزو جاهای دیدنی اصفهان در این دوران باشد، همچنین در حیاط شرقی این مسجد مقبره میرعماد، خوشنویس معروف که لقب آبروی صفویه را داشته است واقع شده‌است. این مسجد در ضلع شمالی میدان نقش جهان قرار دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان چهل پنجره اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد رحیم خان اصفهان

مسجد رحیم خان اصفهان ساختمانی بسیار زیبا مربوط به دوره‌ی قاجار است که ساخت آن در سال ۱۲۹۰ هجری قمری آغاز شده و در سال ۱۳۰۴ هجری قمری به پایان رسیده‌است. این مسجد از نظر شیوه معماری و خطوط و تزیینات، بسیار شبیه به مسجد سید می‌باشد و توسط میر سید حسن مجتهد اصفهانی ساخته شده اما به دلیل اینکه قبل از اتمام بنا درگذشت، بقیه امور را محمد رحیم خان سپرد. این مسجد به سبب اتمام بنا به دست محمدرحیم خان به این نام خوانده می‌شود و در خیابان طالقانی اصفهان واقع شده است.

مسجد جامع دشتی اصفهان

مسجد دشتی ساختمانی مربوط به دوره ایلخانیان می باشد که در بین مساجد تاریخی و جاهای دیدنی اصفهان از شهرت زیادی برخوردار است، ولی هنوز شواهد محکمی برای تاریخ دقیق ساختمان یا نام سازنده ی آن وجود ندارد. حدس و گمان ها و بررسی های انجام شده نشان می دهد که تاریخ ساخت این مسجد به قرن ۸ هجری باز می گردد. از طرفی اطراف این مسجد خرابه هایی است که اطلاعات دقیقی در خصوص آنها در دسترس نیست. مسجد جامع دشتی دارای گنبد بسیار بزرگ آجری است و به نام گنبد دشتی نیز شناخته می‌شود. این مسجد در ۱۸ کیلومتری اصفهان در روستای براآن واقع شده است.

مسجد صفا اصفهان

در گوشه‌ای از شهر اصفهان، مسجد زیبایی به نام صفا وجود دارد که ساختمان آن مربوط به دوره ی قاجار می باشد ولی در مورد تاریخ دقیق آن هنوز شک و تردید زیادی وجود دارد. کتیبه ای که بر سردر مسجد به خط ثلث سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی وجود دارد، تاریخ ۱۲۹۰ و نام محمد گلستانه را نشان می‌دهد. همچنین با رنگ طلایی در پشت آن شعرهای فارسی و سال ساخت را ۱۲۸۹ اعلام کرده‌است.این مسجد در محله شهشهان، کنار بقعه شهشهان قرار دارد.

مسجد حکیم اصفهان

مسجد حکیم - جاهای دیدنی اصفهان

مسجد حکیم که با نام مسجد جورجیر هم شناخته می‌شود در زمان سلطنت شاه عباس دوم به دست پزشک او حکیم محمد داوود بنا ساخته می‌شود. در زمان گذشته و قبل از احداث مسجد حکیم، ویرانه‌های مسجد جامع دیلمی جورجیر یا مسجد صاحب اسماعیل ابن عباد از قرن چهارم هجری در این مکان قرار داشته است. بنای این مسجد آجری به صورت چهار ایوانی، بدون مناره و گنبد برجسته و بزرگ، با نقشه‌ای نامنظم و در وسعتی حدود ۸۰۰۰ متر مربع می باشد. اگر بعد از  آدرس این مسجد در منطقه قدیمی باب‌الدشت اصفهان، انتهای بازار رنگرزان می‌باشد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان قصر اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد سید اصفهان

مسجد سید اصفهان، ساختمانی با چهار در اصلی، دو چهل ‌ستون، دو عدد شبستان بزرگ، یک گنبد، سه ایوان و بیشتر از ۴۵ حجره است که در دوران قاجاریه همزمان با سلطنت محمد شاه قاجار، به دست محمدباقر شفتی با مساحت ۸۰۷۵ متر مربع ساخته شده است. به دلیل تکمیل نشدن ساخت این ساختمان فاقد مناره و کاشیکاری در شبستان است ولی باز هم به عنوان یکی از مسجدهای اصلی شهر از آن یاد می‌شود. ایده‌برداری از بنای چهل ستون در ساخت این مسجد به وضوح مشاهده می‌شود. این بنای تاریخی مذهبی در خیابان مسجد سید، خیابان بیدآباد واقع شده است.

مسجد شیخ لطف الله 

مسجد شیخ لطف الله- جاهای دیدنی اصفهان

مسجد شیخ لطف ‌الله بنایی مربوط به دوران صفویه است که در میدان نقش جهان واقع شده‌است. هنر معماری و کاشیکاری این مسجد بسیار زیبا، ظریف و حاصل زحمات استاد محمدرضا اصفهانی می‌باشد که آن را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان تبدیل کرده است. ساخت این مسجد به دستور شاه عباس اول و در مدت ۱۸ سال صورت پذیرفت. رضاشاه پهلوی در زمان سلطنت خود دستور داد تا مسجد را مورد مرمت و بازسازی قرار دهند. این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان، مقابل عمارت عالی‌قاپو واقع شده‌است و دسترسی به آن بسیار راحت است.

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بناهای مذهبی ایران در بین جاهای دیدنی اصفهان است و با نام مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود. این بنا در مجموعه‌ای به ابعاد ۱۷۰ در ۱۴۰ متر قرار دارد که شامل قسمت‌های مختلفی از جمله گنبد نظام‌الملک، گنبد تاج‌الملک، حیاط چهار ایوانی و شبستان‌های گرد آن، مدرسه مظفری و محراب الجایتو می‌باشد. هر یک از بخش‌های این مسجد مربوط به یک گوشه از معماری زمان قدیم اصفهان است و می‌توانید سبک و سیاق معماری ایرانی- اسلامی را ببینید. مسجد جامع اصفهان در خیابان مجلسی اصفهان واقع شده است.

سایر مساجد تاریخی اصفهان

اگر بخواهیم همه مکان های مذهبی و تاریخی اصفهان را به شما معرفی کنیم که بحث بسیار طولانی خواهد شد، برای همین در ادامه بنای های تاریخی به همراه دوره تاریخی آن را ذکر می‌کنیم.

  • مسجد دروازه نو _ قاجار _ خیابان ابن سینا، کوچه سیدان، محله دروازه نو
  • مسجد ابوالمحسن _ قاجار _ محله پا قلعه، بین خیابان نشاط و ملک، کوچه هاشم بیگ
  • مسجد پادرخت سوخته _ صفوی _ خیابان عبدالرزاق ، کوچه خیاطها، بازار هارونیه
  • مسجد حاج یونس _ صفوی _ خیابان ابن سینا، کوچه میرعلاء الدین
  • مسجد گنبد آزادان _ ایلخانی _ بلوار آتشگاه، خیابان قدس، کوی نوبهار
  • مسجد شیشه _ صفوی _ خیابان حکیم، کوچه باغ قلندرها
  • مسجد ساروتقی _ صفوی _ بازارچه حسن آباد، کوی امامزاده
  • مسجد آقا‌میرزا محمد‌باقر چهارسوقی خوانساری، قاجار، محله چهارسوق شیرازیها، تقاطع خیابان طالقانی و کاشانی
  • مسجد حاج میرزا محمد صادق _ قاجار _ ابتدای خیابان چهارباغ خواجو
  • مسجد کرمانی (نوررضوان)_ قاجار _ انتهای خیابان مشیر یخچال، جنب کاروانسرای ساروتقی
  • مسجد قصر منشی _ قاجار _ خیابان هاتف، کوچه قصر منشی
  • مسجد الیادران (الرحمن)_ قاجار _ محله الیادران، خیابان شاهپور، کوچه الیادران
  • مسجد خواجه روح الله _ صفوی _ خیابان مسجد سید، کوی شهید حق شناس
  • مسجد قطبیه (حسینیه خلجا) _ صفوی _ خیابان طالقانی، نرسیده به چهارراه شهید حجاریان
  • مسجد محله نو قلعه (حبیب)_ صفوی–قاجار _ خیابان کاشانی، کوچه ستی فاطمه، کوی محله نو
  • مسجد حاج محمد جعفر آباده ای - سده ی ۱۳ هجری قمری _ خیابان عبدالرزاق، بازارچه حاج محمد جعفر
  • مسجد نو بازار _ قاجار _ خیابان عبدالرزاق، کوی مسجد نو
  • مسجد تل عاشقان _ قاجار _ خیابان عبدالرزاق، محله تل عاشقان
  • مسجد درب جوباره _ سده ی ۱۰ هجری قمری _ میدان قیام، سبزه میدان، بازار غاز
  • مسجد خیاط ها _ صفوی _ خیابان جمال الدین عبدالرزاق، بازار خیاطها
  • مسجد رکن الملک _ سده ی ۱۳ هجری قمری _ مجموعه تخت فولاد، خیابان فیض

جاهای دیدنی اصفهان : آرامگا‌ه‌ها

اصفهان یکی از شهر های مذهبی و به عبارت دیگر قطب تلفیق فرهنگ و هنر و دین اسلام است که حاصل آن معماری اسلامی در دوره صفویه است. البته پیش از این زمان نیز مکان های مذهبی مربوط به دوره قاجار بوده است. در ادامه بررسی دقیق تری در خصوص این مکان های تاریخی خواهیم داشت.

آرامگاه میرزا رفیعا اصفهان

میرزا رفیع الدین محمد، فقیه اصولی، حکیم و فیلسوف ایرانی است که در سال ۹۹۹ هجری قمری متولد شد. وی در اواخر قرن یازدهم و در زمان صفویه استاد علامه مجلسی بوده است و به نام های میرزا رفیعا، آقا رفیعا و رفیعا نیز شهرت دارد. مقبره ی وی از آثار تاریخی اصفهان است که نام آن از تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ با شماره ی ثبت ۹۰۹۲ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و در جنوب تخت فولاد واقع شده است.

آرامگاه واله

محمدکاظم واله اصفهانی از خوشنویسان شیوه‌های تعلیق، نستعلیق و ناخنی و از شاعران و خوشنویسان اواخر زند و اوایل قاجار محسوب می‌شود. وی در سال ۱۱۵۲ هجری قمری چشم به جهان گشود و در سال ۱۲۲۹ درگذشت. نقل است که وی پیش از مرگش سنگ قبری را با خط خوش نستعلیق برای خودش نوشت تا بر روی مزارش قرار گیرد. آرامگاه این شاعر در همان سال مرگش بنا گردید و در سال‌های مختلف مورد مرمت قرار گرفت و کاشی‌کاری شد. درختان سرسبز آرامگاه جلوه‌ی خاصی به آن بخشیده و زیبایی فضا را دوچندان کرده‌اند. این آرامگاه در محله تخت فولاد واقع شده‌است.

آرامگاه صاحب بن عباد

آرامگاه صاحب بن عباد - جاهای دیدنی اصفهان

اسماعیل بن عباد ادیبی مشهور و نویسنده‌ای پرتلاش بود که سِمَت وزارت را برای آل بویه نیز بر عهده داشت و با عنوان صاحب بن عباد خوانده می‌شد. او وزیری لایق و شیعی مذهب و از مدافعان سرسخت ولایت اهل‏ البیت علیهم ‏السلام بود و مذهب تشیع را در اصفهان بنیان نهاد. صاحب بن عباد در طول زندگی خود، بالغ بر یکصد و چهل هزار و به روایتی دویست و شصت هزار کتاب را تالیف نمود و در سال ۳۸۵ هجری قمری از دنیا رفت. آرامگاه صاحب بن عباد یکی از زیارتگاه های شیعیان و دوستداران اهل بیت در اصفهان به شمار می‌رود. این آرامگاه در محله طوقچی قرار دارد.

آرامگاه علامه مجلسى

محمدباقر مجلسی معروف به علامه مجلسی و مجلسی ثانی یکی از فقهای شیعه در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی بود که در ۱۰۳۷ هجری قمری در اصفهان متولد شد. معروف ترین اثری وی مجموعه‌ی بزرگی از احادیث است که تحت عنوان بحارالانوار شناخته می شود. او در سال ۱۱۱۰ هجری قمری دیده از جهان فرو بست و در کنار پدرش محمد تقى مجلسى در این مکان به خاک سپرده شد. برای دیدن این آرامگاه می‌توانید سری به مسجد جامع بزنید.

آرامگاه سلطان بخت آقا

آرامگاه سلطان بخت آقا خانه ی ابدی فردی به نام سلطان بخت آقا است که فرزند برادر شاه شیخ ابواسحاق، پادشاه سده ی هشتم خورشیدی می باشد. وی پس از کشته شدن عمویش توسط آل مظفر تصمیم گرفت برای گرفتن انتقام عمویش با برقراری رابطه ی خانوادگی با سلطان محمود آل مظفر و ازدواج با او در دربار نفوذ کند و روابط میان شاهزادگان را بر هم بزند. آدرس این مقبره خیابان ابن سینا، بازارچه دردشت، کوی دردشت می‌باشد.

آرامگاه بابا رکن الدین

آرامگاه بابا رکن الدین - جاهای دیدنی اصفهان

مسعود بیضاوی از بزرگان مشایخ عرفان و علمای قرن هشتم هجری بود که به نام بابا رکن الدین شهرت داشت و در زمان سلطنت ابوسعید ایلخان مغول در اصفهان زندگی می‌کرد. پس از وفات وی در روز یکشنبه ۲۶ ربیع الاول سال ۷۶۹ هجری قمری، او را در خانقاه خویش به خاک سپردند و آرامگاهی برای او بنا گردید که از لحاظ نقشه، تناسب کامل معماری، جزییات بنا، و گنبد یکی از بناهای منحصر به فرد و متمایز اصفهان به شمار می رود و برای دیدن این بنا که از جاهای دیدنی اصفهان است می توانید به محله تخت فولاد بروید.

آرامگاه شیخ ابوالقاسم

آرامگاه شیخ ابوالقاسم بنایی مربوط به سده ی نهم هجری قمری است که در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شماره ی ۲۳۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و در خیابان آتشگاه در محله نصرآباد قرار گرفته است.

آرامگاه بابا قاسم

بابا قاسم اصفهانی، یکی از عرفای مشهور اصفهان بود که در سالهای آغازین قرن هشتم هجری در اصفهان زندگی می‌کرد. وی که از عزت و احترام زیادی برخوردار بود، در مدرسه‌ی محله‌ی طوقچی به امر تدریس می‌پرداخت. پس از درگذشت او، مریدان و شاگردانش، وی را در نزدیکی مدرسه به خاک سپردند و سلیمان ابی الحسن طالوت دامغانی که یکی از شاگردان بابا قاسم بود، بر مزار او آرامگاهی بنا کرد. این آرامگاه پس از گذشت چندین قرن همچنان مورد احترام می‌باشد و به زیارتگاهی برای مردم تبدیل شده است. برای دیدن آرامگاه بابا قاسم می‌توانید به آدرس چهار راه ابن سینا و کوچه بابا قاسم بروید.

آرامگاه بیدآبادی

آقامحمد بیدآبادی، حکیم، عارف و مدرس قرن دوازدهم هجری قمری می باشد که به خاطر عُزلت (یا همن سلوک و گوشه نشینی) عارفانه و از طرفی رواج دادن حکمت متعالیه ملاصدرا مشهور است. وی شاگردان فلسفی و عرفانی توانمندی چون ملاعلی نوری، حاج محمد ابراهیم کرباسی، سید حسین قزوینی، میرزا ابوالقاسم قمی (میرزای قمی) و مولی مهدی نراقی را تربیت نمود و در تاریخ ۱۱۹۷یا ۱۱۹۸ هجری قمری درگذشت. برای دیدن آرامگاه بیدآبادی می توانید به خیابان سعادت آباد در جنوب تخت فولاد بروید.

آرامگاه ستی فاطمه و مقبره شاهزادگان

آرامگاه ستی فاطمه یکی از مکان‌های مذهبی اصفهان است که مردم احترام زیادی برای آن قایل هستند. اعتقادات مردم به  این صورت است که این آرامگاه فاطمه صغری دختر امام موسی بن جعفر(ع) می‌باشد. این آرامگاه در دوران صفویه ساخته شده و در زمان فتحعلی خان قاجار باز هم مورد اهمیت بوده و لوح هایی با خط نستعلیق در آن نصب شده است. و مکان آن در خیابان کاشانی، روبروی بیمارستان کاشانی است.

آرامگاه راشد بالله

الراشد بالله فرزند یکی از خلفای عباسی است که با دشمنی سلاطین سلجوقی مانند سلطان محمود بن محمد و غیاث الدین مسعود بن محمد مواجه گردید و در نهایت به قتل رسید. نمای خارجی و گنبد این آرامگاه مانند سایر گنبدهای دوره سلجوقی از آجر است و تزیین دیگری ندارد. در داخل نیز تمامی سطح گنبد با گل سفید پوشیده شده است. برای دیدن این آرامگاه می‌توانید به خیابان مشتاق دوم، پل شهرستان، خیابان بازارچه بروید.

آرامگاه ساروتقی

سارو تقی ملقب به اعتمادالدوله وزیر اعظم شاه صفی و شاه عباس دوم بود که در سال‌های آغازین حکومت شاه عباس دوم در سن هشتاد سالگی کشته شد. یکی از افتخارات او این بود که در آغاز سلطنت شاه ‌صفی بر اساس ماموریتی که به او داده شده بود به نجف رفت تا گنبد آرامگاه حضرت علی را از نو بسازد و حرم آن حضرت را در مدت سه سال توسعه دهد که خب طبیعتا این کار را کرد و ما امروز از او به خاطر زحماتش متشکریم. برای دیدن آرامگاه ساروتقی می توانید به خیابان کمال، نبش کوچه لت بروید.

جاهای دیدنی اصفهان : کلیساها

مسیحیان اصفهان یا همان ارمنی‌های ساکن اصفهان یکی از قشرهای بسیار دوست داشتنی، خونگرم و صد البته غنی در اصفهان هستند. سطح فرهنگی این عزیزان در آثاری که در گذر زمان از خود به جای گذاشتند به وضوح مشاهده می شود و کلیسا های زیبا و با شکوهی از خود به جای گذاشته‌اند. جلفا در اصفهان به عنوان منطقه مسیحی نشین اصفهان شناخته می شود که دارای کوچه های باصفا، زیبا، با سنگ فرش و حال و هوای خاصی است که قدم زدن، رفتن به رستوران یا کافی شاپ در این محله می تواند خاطرات خوبی برای شما به جا بگذارد. در ادامه کلیساهای تاریخی اصفهان را با هم مرور می کنیم و از همین الان به شما پیشنهاد می‌دهیم که اگر به دنبال تجربه‌ای خاص هستید، به هیچ وجه این مکان‌های مذهبی دیدنی را از دست ندهید.

کلیسای استپانُس مقدس اصفهان

کلیسای استپانس مقدس در سال ۱۶۱۴ میلادی ساخته شده و با ابعاد ۱۷ در ۳۴ متر به عنوان بزرگترین کلیسای اصفهان شناخته می شود. در قسمت شرقی ساختمان محراب کلیسا، دو اتاق چهار گوش در دو سمت آن یک گنبد قوسی شکل کوچک قرار دارد. مصالح به کار رفته در ساخت آن خشت و آجر هستند و دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده‌اند. با وجود نقاشی‌های بسیار کم بر روی دیوار، چلیپا سنگ هایی در دیوارهای داخلی و خارجی کلیسا به چشم می خورد و همچنین در حیاط جنوبی کلیسا نمازخانه کوچکی به نام مریم مقدس وجود دارد. برای دیدن این کلیسا به محله هاکوپجان، جنوب خیابان خواجه نظر غربی بروید.

کلیسای کاتولیک‌ها

کلیسای کاتولیک‌ها که با نام روزاریای مقدس شناخته می‌شود در سال ۱۷۰۵ همزمان با سلطنت صفوی‌ها در ایران ساخته شده است. ساختمان اولیه کلیسا به نام مریم مقدس در سال ۱۶۸۱ میلادی به دست اسقف ارمنیان کاتولیک، "وگاس آبارانی" ساخته شده بود، ولی با بنا شدن کلیسای اصلی، نامش به دومینیگوس مقدس یا روزاریای مقدس تغییر پیدا کرد و تا زمان ساخت کلیسای گریگور مقدس در تهران به عنوان کلیسای اصلی ارمنیان کاتولیک ایران شناخته می شد. دیوار های داخلی کلیسا با نقاشی هایی با موضوعات مذهبی و تصاویری زیبا از دومنیگوس و فرانچیگوس مقدس تزیین شده است. برای دیدن این کلیسا می توانید به محله سنگتراشان بروید.

کلیسای وانک

کلیسای وانک - جاهای دیدنی اصفهان

کلیسای وانک از کلیسا‌های تاریخی ارمنیان اصفهان می باشد و زمان ساخت آن به زمان شاه عباس دوم برمی گردد. وانک در زبان ارمنی به معنای صومعه است و این کلیسا در میان هموطنان ارمنی به آمنا پرکیچ به معنی کلیسای نجات دهنده مقدس مشهور است و نام آن را از کلیسای "سورپ آمنا پرکیچ وانک" جوغا واقع در نخجوان برگرفته‌اند. مساحت کل این کلیسا ۸۷۳۱ متر مربع است که ساختمان داخل آن ۳۸۵۷ متر مربع از این فضا را به خود اختصاص داده است. در بالای در ورودی این کلیسا برج ناقوس سه طبقه ای قرار دارد که در طبقه دوم آن ساعت ۳۰۰ کیلوگرمی قرار داده شده و پیشینه این ساعت به سال ۱۹۳۱ باز می‌گردد.
کاربرد طلاکاری و تذهیب در این کلیسا بسیار متفاوت تر از کلیساهای دیگر می باشد، همچنین گنبد کلیساها عمدتا مخروطی شکل هستند ولی گنبد کلیسای وانک شبیه گنبد مساجد ایرانی عصر صفوی طراحی و ساخته شده و بر خلاف سایر کلیساها که سنگ از مصالح اصلی آنهاست کلیسای وانک را با خشت خام بنا کرده اند؛ همه این موارد باعث شده اند که کلیسای وانک با سایر کلیسا ها متفاوت باشد. آدرس این کلیسا در جلفا، چهار راه حکیم نظامی، خیابان نظر میانی، خیابان کلیسا می باشد. می توان گفت کلیسای وانک یکی از زیباترین کلیساها در میان جاهای دیدنی اصفهان محسوب می شود.

مجموعه کلیساهای مریم و هاکوپ اصفهان

قدیمی ترین کلیسای شهر اصفهان مجموعه کلیسای مریم و هاکوپ مقدس هستند که در زمان صفویه ساخته شده اند و آن را به نام کلیسای یعقوب نیز می‌شناسند و در سال ۱۶۰۷ ساخته شده است. در سال ۱۶۱۳ میلادی در اطراف این کلیسا، کلیسای دیگری ساختند و نامش را کلیسای مریم مقدس نهادند. کلیسای مریم مقدس دومین کلیسای قدیمی شهر اصفهان و از جاهای دیدنی اصفهان محسوب می گردد که در سال ۱۶۱۳ میلادی توسط تاجری به نام آوِدیک باباکیان ساخته شد و به این صورت می‌بینیم که امروزه کلیسای هاکوپ در داخل حیاط کلیسای مریم مقدس و در ضلع شمالی آن قرار دارد و مجموعه ای را تشکیل می‌دهند که برای دیدن آن می توانید به آدرس: محله جلفا، خیابان نظر شرقی، میدان بزرگ‌، جنب خیابان توحید بروید.

کلیسای هوانس مگردیچ مقدس اصفهان

کلیسای هوانس مگردیج مقدس ساختمانی است که قدمت آن به سال ۱۶۲۱ میلادی باز می‌گردد و به صورت شرقی-غربی ساخته شده است. مصالح به کار رفته در ساختمان بنا خشت و آجر می‌باشد و دیوارهای داخلی با گچ پوشانده شده‌اند. برای دیدن این کلیسا می‌توانید سری به محله چارسو بزنید.

کلیسای یوحنا

کلیسای یوحنا در محله‌ی جلفای اصفهان است که یادگار دوره صفوی می‌باشد و تاریخ ساخت آن به سال ۱۶۲۰ میلادی باز می‌گردد. دیوارهای داخلی این بنا با گچ پوشانده شده‌اند و در قسمت محراب نقاشی هایی دیده می‌شود و در محله جلفا، خیابان خاقانی، کوچه چارسو واقع شده است.

کلیسای نیکوغایوس مقدس

کلیسای نیکوغایوس مقدس ساختمانی مربوط به دوره صفوی است که در سال ۱۶۳۰ میلادی ساخته شده است. خشت و آجر مصالح به کار رفته در آن را تشکیل می دهند و دیوارهای داخلی بنا پوشیده شده از گچ و دارای خطوط هندسی در برخی قسمت ها می باشد. فضای داخلی کلیسا پلانی مستطیلی دارد و توسط ستون هایی به سه بخش مرتبط با یکدیگر تقسیم شده است. در بخش غربی و بر روی سقف، ناقوس خانه و در بخش شرقی نیز محراب با دو اتاقک چهارگوش در دو سوی آن قرار دارد. این کلیسا در محله جلفا، محله قاراکل، کوچه خواجه عابد واقع شده است.

کلیسای بیت لحم

کلیسای بیت لحم یکی از کلیساهای بزرگ اصفهان می‌باشد که در شمال کلیسای هاکوپ و کلیسای مریم مقدس قرار دارد و با نام کلیسای بدخِهم یا بتقِحِم یا بتلهم مقدس نیز شناخته می شود. این کلیسا در زمان حکومت صفویه و توسط بازرگان معروف آن دوران به نام خواجه پطرس ولیجانیان بنا گردید. آرامگاه وی و چند تن از اعضای خانواده اش در حیاط کلیسا قرار دارد و به احترام وی یکی از خیابان‌های محله جلفای اصفهان هم به نام خواجه پطرس نام‌ گذاری کرده اند؛ بیت لحم بزرگترین گنبد در میان کلیساهای جلفای اصفهان را دارد و از جاهای دیدنی اصفهان است که در خیابان نظرِ شرقی، میدان بزرگ جلفا قرار دارد.

کلیسای میناس مقدس

کلیسای میناس مقدس در سال ۱۶۵۵ تا ۱۶۵۹ میلادی توسط ارمنی‌هایی که به دستور شاه عباس دوم از محله شمس‌آباد به این محله آورده شدند بنا گردید. در ابتدا به یاد کلیسایی که در محله قبلی آنها بود، نام این کلیسا را نیز مریم مقدس گذاشتند اما این نام بعد ها به میناس مقدس تغییر یافت. این کلیسا در محله جلفا، محله تبریزی‌ها، کوچه تبریزی‌ها واقع شده است.

کلیسای نرسس مقدس

این کلیسا قرن‌ها مرمت و بازسازی گردیده و به شکل امروزی خود درآمده است. نام این کلیسا در ابتدا به نام سازنده ی آن نامگذاری شد، اما با اهدای اشیای منسوب به نرسس مقدس نام کلیسا تغییر پیدا کرد. بر خلاف بیشتر کلیسا ها نقاشی ندارد و فضای بسیار ساده و بی آلایشی دارد که حس بسیار خوبی به شما القاء می کند ولی در نظر افرادی که علاقه زیادی به زرق و برق دارند، این مکان جاذبه آن چنانی ندارد. تاریخ دقیق ساخت این کلیسا به سال های ۱۶۶۱ تا ۱۶۶۶ باز می گردد و در محله سنگتراشهای جلفا قرار دارد.

کلیسای گریگور یا لوساووریچ مقدس

کلیسای گریگور که با نام لوساووریچ مقدس هم شناخته می شود و مربوط به دوره صفوی و سال ۱۶۳۳میلادی می باشد. ساختمان کلیسا مستطیلی به ابعاد ۱۷ در ۵.۷ متر است که دیوارهای داخلی با نقاشی هایی تزیین شده است که این روز ها فقط نقش کمرنگی از آن رنگ ها و نقش ها می بینیم. این کلیسا هم در محله جلفا، خیابان خاقانی، کوچه میدان کوچک قرار دارد.

کلیسای سرکیس مقدس

کلیسای سرکیس مقدس ساختمانی مربوط به دوران صفوی و سال ۱۶۵۹ میلادی است. این کلیسا در ابتدا آمِناپرکیچ مقدس نام داشته ولی با ویرانی کلیسای سرکیس مقدس در ۱۸۵۰ میلادی و انتقال وسایل آن به این کلیسا نامش عوض شد. مصالح به کار رفته در ساخت این ساختمان خشت و آجر است و دیوارهای خارجی دارای قاب بندی‌هایی با نمای آجری می باشند. دیوارهای داخلی دارای نقاشی‌های زیبایی بودند اما با گذر زمان و در نتیجه ی آسیب‌هایی که به کلیسا وارد آمد از بین رفتند. برای دیدن این کلیسا می‌توانید به محله جلفا که خود از جاهای دیدنی اصفهان است بروید سپس به محله ایروان، خیابان خاقانی، کوچه نمازخانه ایروان بروید.

کلیسای کاتارینه

کلیسای کاتارینه در سال ۱۶۲۳ میلادی همزمان با سلطنت صفویان به عنوان یک صومعه برای خواهران راهبه ساخته شد و با نام دیر کاترین مقدس شهرت یافت. این ساختمان توسط خواجه یقیازار لازاریان که یکی از بازرگانان ثروتمند جلفا بوده ساخته شده و شامل کتابخانه، کلاس‌های درس، حجره‌هایی برای سکونت راهبه ها، سالن نهارخوری و آشپزخانه بوده است. این مکان مقدس در محله جلفا، محله چهارسو، خیابان خاقانی، کوچه رامین واقع شده است.

کلیسای گیورگ مقدس

کلیسای گیورگ مقدس از کلیساهای تاریخی اصفهان است که به علت وجود سنگ‌های مقدس در آن از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشد. این سنگ‌ها به فرمان شاه عباس صفوی به این مکان انتقال پیدا کردند. سه قطعه از این سنگ‌ها با حجاری صلیب در جلوی محراب و بقیه‌ی آنها در صحن شمالی کلیسای گیورگ مقدس قرار گرفتند و به دلیل تقدس سنگ‌ها برای ارمنیان کلیسای گیورگ مقدس به صورت زیارتگاهی برای ارمنیان درآمد و برای دیدن این کلیسا که یکی از کلیساهای مقدس برای ارامنه است می توانید به محله جلفا، خیابان حکیم نظامی بروید.

جاهای دیدنی اصفهان : مدرسه‌های تاریخی

اصفهان همانطور که در زمینه مکان‌های مذهبی دارای اماکن تاریخی و پیشینه غنی است، مدارس تاریخی دارد که نشان دهنده اهمیت علم و تحصیل در این شهر و دوران قدیم این شهر بوده است. در ادامه این قسمت تعدادی از این مدرسه های تاریخی را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم تا در صورتی که به دیدن محل تحصیل در سده های پیش علاقمند بودید بعضی از انها را در برنامه خود برای بازدید از جاهای دیدنی اصفهان قرار دهید و از آنها دیدن کنید.

مدرسه ملا عبدالله

مدرسه ملاعبدالله در قرن یازدهم هجری قمری به دستور شاه عباس اول تاسیس گردید تا مولانا عبدالله شوشتری از علمای دوره‌ی صفویه در آن به تدریس بپردازد. تاریخ ساخت مدرسه دقیقا مشخص نیست اما بر اساس کاشیکاری‌ها دوره ی شاه عباس اول برای آن تخمین زده می‌شود و ابتدای بازار قیصریه قرار دارد.

مدرسه سلیمانیه

مدرسه سلیمانیه یکی از مدارس تاریخی اصفهان می‌باشد که تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه‌ها به دوران شاه سلیمان باز می‌گردد. ساختمان اصلی این مدرسه به صورت دو ایوانی و کاملا شبیه به مدرسه ناصری است اما اتاق برای اسکان ندارد. یکی از آثار ارزشمندی که در این بنا وجود دارد، سنگی می‌باشد که در زمان صفویه توسط شیخ بهایی در قسمت پایین یکی از گوشه‌های صحن مدرسه نصب شده است. این مدرسه در گوشه جنوب غربی مسجد امام قرار دارد.

مدرسه ناصری

قدمت ساختمان مدرسه ناصری که با نام مدرسه عباسی هم آن را می‌شناسند به اواخر دوره شاه عباس اول یا اوایل دوره شاه صفی نسبت می‌دهند اما کتیبه‌ها و تزیینات کاشیکاری مدرسه دوره‌ی سلطنت شاه عباس دوم را نشان می‌دهند و حکایت از مرمت این بنا در زمان ناصرالدین شاه قاجار نیز دارند. کاشی کاری، مقرنس کاری، حجاری و خط نوشته‌ها جلوه ای زیبا به قسمت های مختلف این مدرسه داده‌اند و برای دیدن آن می‌توانید به گوشه جنوب شرقی مسجد امام (شاه قدیم) سری بزنید.

مدرسه نیماور

مدرسه نیماور یا نیم آورد یکی از مدارس دوره ی صفویه می‌باشد که توسط یکی از زنان نیکوکار زمان شاه سلطان حسین صفوی به نام زینب بیگم (همسر حکیم الملک اردستانی بانی مدرسه کاسه گران) در سال ۱۱۱۷ ساخته گردیده است و علما و دانشمندان بسیاری در آن آموزش دیده اند. برای دیدن این ساختمان تاریخی می‌توانید به خیابان عبدالرزاق، بازارچه نیماور بروید.

مدرسه میرزا حسین

مدرسه میرزا حسین یکی از مدارس قدیمی اصفهان است که تاریخ ساخت آن به زمان شاه سلیمان صفوی باز می‌گردد. نقشه‌ی ساختمان به صورت چهار ایوانی می‌باشد و حجره‌های آن در یک طبقه ساخته شده‌اند. کتیبه‌ی سردر ساخت به خط نستعلیق سفید بر زمینه کاشی خشت لاجوردی نوشته شده است، به سال ۱۰۹۹ هجری قمری که سال ساخت آن است اشاره دارد و آدرس آن محله بیدآباد، خیابان مسجد سید، کنار مسجد سید می‌باشد.

مدرسه کاسه گران

در آخرین سال سلطنت شاه سلیمان و همزمان با آغاز حکومت شاه سلطان حسین صفوی مدرسه‌ای توسط امیر محمد مهدی حکیم اردستانی در نزدیکی مسجد جامع اصفهان ساخته شد که با نام شمسیه و سپس حکیمیه مشهور می‌شود و امروزه آن را با عنوان مدرسه ی کاسه گران می‌شناسند و آدرس این مدرسه سبزه میدان، بازار ریسمان است.

مدرسه فرانسوی‌ها

مدرسه فرانسوی‌ها که با نام مدرسه کاتولیک‌ها نیز شناخته می شود در سال ۱۲۸۱ هجری شمسی توسط مسیحیان مذهبی کاتولیک فرانسه با ریاست پردوموت تاسیس گردید و به عنوان شعبه ابتدایی مدرسه ستاره صبح آغاز به کار کرد. این مدرسه بعد از ۳۰ سال فعالیت، در مهرماه سال ۱۳۱۱ منحل گردید، ولی سال ۱۳۳۵ در محل دیگری دوباره به کار خود ادامه داد و در محله سنگ تراش‌ها قرار دارد.

مدرسه صدر بازار

مدرسه صدر یکی از آثار تاریخی و نفیس اصفهان می‌باشد که در دوره‌ی قاجار توسط مرحوم حاج محمد حسین خان صدر اصفهانی بنا گردید. وی از مردان بزرگ آن دوره به شمار می‌رفت و در طول زندگی خود به دلیل علاقه ی وافری که به اصفهان داشت به تعمیر و مرمت بناهای زمان صفویه و نجات آنها پرداخت. آدرس این مدرسه زیبا بازار بزرگ، بازارچه نو، بازار دارالشفا است و می توانید از آن دید کنید.

مدرسه جلالیه

در دوره سلطنت شاه سلطان حسین در سال ۱۱۱۴ هجری قمری مدرسه ای توسط جلال الدین محمد حکیم در اصفهان ساخته شد که به صورت دو ایوانی است و از نظر تزیینات کاشی کاری، مقرنس‌کاری و گچبری از ساختمان های جالب توجه اواخر دوره صفویه  در شمار جاهای دیدنی اصفهان قرار دارد. آدرس مدرسه جلالیه محله احمدآباد، روبروی خیابان گلزار می‌ باشد.

مدرسه جده بزرگ

مدرسه جده بزرگ نام یکی از مدارس دوره ی صفویه در اصفهان است که در سال ۱۰۵۸ هجری قمری همزمان با سلطنت شاه عباس دوم به دستور جده کوچک وی، حوری نام خانم، ساخته شد. صفت بزرگ در نام این مدرسه به کار رفته است تا وسعت بیشتر آن را نسبت به مدرسه جده کوچک نشان دهد. برای دیدن این بنای تاریخی می‌توانید به نقش جهان، بازار بزرگ، بازار قهوه کاشی‌ها مراجعه کنید.

مدرسه جده کوچک

مدرسه جده کوچک یکی از مدارس تاریخی اصفهان است که در زمان صفویه و همزمان با سلطنت شاه عباس دوم به دستور جده‌ی بزرگ او به نام دلارام خانم، ساخته شد. کتیبه‌ی سردر بنا سال ۱۰۵۶ هجری قمری و کتیبه ی سنگی وقف نامه ی مدرسه تاریخ رجب ۱۰۵۷ را به عنوان تاریخ اتمام ساخت نمایش می دهد و آدرس آن نقش جهان، بازار قهوه کاشی‌ها، کوچه ساروتقی می باشد.

مدرسه ابن سینا

مدرسه ابن سینا، بنایی کوچک با گنبد آجری‌ و مربوط به دوره سلجوقیان است اما به دلیل اینکه زمانی محل تدریس ابوعلی سینا به هنگام اقامت او در اصفهان بوده، دارای ارزش بسیاری می باشد. آنچه که امروز از این ساختمان دیده می شود، تنها بخشی از ساخت بزرگتر مدرسه در گذشته می باشد که به تدریج و در اثر آسیب ها، تخریب شده است. با وجود تمام ارزش های تاریخی و فرهنگی، این بنا در گوشه ای از شهر اصفهان به فراموشی سپرده شده. این ساختمان در خیابان ابن سینا، کوچه پاگلدسته، بالاتر از مدرسه شفیعیه واقع شده است.

جاهای دیدنی اصفهان : موزه ها

وجود این همه آثار تاریخی که از ابتدای این مطلب تا به حال با هم در مورد آنها صحبت کرده ایم اشیاء، اسناد، کتاب‌ها و آثار و اسناد زیادی را از خود به یادگار گذاشته اند و همین باعث شده است که شاهد کارکردن موزه‌های غنی و پربار در این شهر باشیم. در ادامه تعدادی از این موزه‌ها را که خود بخشی جذاب از جاهای دیدنی اصفهان هستند، خدمت شما خوانندگان عزیز معرفی می‌کنیم.

خانه مشروطیت

در گوشه ای از شهر اصفهان بنایی تاریخی مربوط به دوره ی قاجار جا خوش کرده است و به دلیل آنکه به رهبر سیاسی اصفهان در عصر مشروطه یعنی حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی تعلق دارد، با عنوان خانه مشروطه یا مشروطیت شناخته می شود. این خانه محل گردهمایی های علما، آزادی‌خواهان، رجال سیاسی ـ فرهنگی و مردم اصفهان در صد سال پیش بوده است و در کنار حفظ وقایع آن دوران در قلب خود، معماری چشم نوازش را هم به رخ رهگذران می‌کشد.امروزه از این اثر تاریخی به عنوان موزه نگهداری می‌شود و شما می‌توانید برای دیدن این موزه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ تا ۱۸ و پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۸ تا ۱۴ به آدرس خیابان نشاط کوچه چهاردهم (مقصودبیک) مراجعه کنید.

موزه عصارخانه شاهی

عصارخانه شاهی همان کارخانه روغن کشی می‌باشد و به معنای محلی است که روغنگر از بذرهای مختلف همچون کرچک و کنجد روغن تهیه می‌کرده است. عصارخانه شاهی ۳۸۰ متر مربع وسعت دارد و اطلاعاتی از تاریخ ساخت آن در دست نیست اما چون بخشی از بازار قیصریه اصفهان است تاریخ احداث آن را به دوره ی شاه عباس صفوی نسبت بازمی‌گردد. در این مکان هشت مجسمه قرار دارد که فرآیند تهیه روغن را در این محل به شما نشان می‌دهد. برای دیدن این موزه می‌توانید به میدان نقش جهان ابتدای بازار مخلص بروید.

موزه حمام علیقلی آقا (موزه مردم شناسی اصفهان)

موزه حمام علیقلی آقا یا موزه مردم شناسی اصفهان بخشی از یک مجموعه می‌باشد که قسمت‌های دیگری همچون بازار، چهارسوق و مسجد را نیز شامل می شود. بنای حمام ۱۲۰۰ متر‌مربع وسعت دارد و دو قسمت حمام بزرگ و حمام کوچک را در خود جای داده است. هر یک از این قسمت‌ها از بینه‌های هشت‌گوش و مربع‌شکل، گرمخانه‌ها، خلوت و چال‌حوض تشکیل شده و با تزییناتی از سه دوره ی صفوی، قاجار و پهلوی تزیین شده‌اند. پس از اتمام عملیات احیا و مرمت این ساختمان در سال ۱۳۸۳، حمام علی‌قلی‌آقا، به عنوان یک موزه شروع به پذیرایی از بازدیدکنندگان نمود. برای دیدن این موزه مردم شناسی می‌توانید به خیابان مسجد سید، روبروی خیابان طیب، خیابان آیت الله بید آبادی بروید.

موزه علوم و فنون آموزش و پرورش

موزه علوم و فنون آموزش و پرورش اصفهان گنجینه‌ای از وسایل و امکانات در زمینه‌های فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی، فنی حرفه ای و کاردانش، اکوسیستم ها، نجوم و .... را در خود جای داده است و سیر تحول علوم و فنون را برای آشنایی با ذخایر زیست محیطی و پدیده‌های طبیعی و باور توانمندی‌های خود، در اختیار علاقه مندان قرار می دهد. و شما می توانید برای دیدن این موزه هر روز به جز روزهای تعطیل رسمی از ساعت ۸ تا ۱۲:۳۰ به آدرس دروازه شیراز، خیابان سعادت آباد، خیابان مصلی، کوچه شماره ۲۴ مراجعه کنید.

موزه هلال احمر

موزه هلال احمر ساختمانی مربوط به زمان پهلوی است که از سال ۱۳۸۰ به نمایش اسناد، عکس‌ها و وسایل مربوط به جمعیت هلال احمر ایران از سال ۱۳۰۱ تا کنون اختصاص یافته است. نام این ساختمان در تاریخ ۱۱مرداد ۱۳۸۴ با شماره‌ی ثبت ۱۲۳۰۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد و برای دیدن این موزه می‌توانید به آدرس: خیابان کاشانی، بعد از بیمارستان کاشانی بروید.

موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان در خیابان شهید قندی اصفهان است و از ۹ صبح تا ۸ شب می‌توانید از آن بازدید کنید. جالب است بدانید که این موزه نخستین موزه خصوصی ایران است که توسط دو استاد موسیقی برجسته ساخته شده است.

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی اصفهان در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۶۷ به منظور نمایش نمونه‌هایی از آثار طبیعی شامل موجودات از بی‌جان و جان‌دار، در یکی از بناهای باستانی عصر تیموریان به نام تالار تیموری، راه اندازی گردید. تمامی آثار به نمایش درآمده در این موزه به همت و سرمایه شخصی دکتر جعفریان و در مدت ۳۷ سال از نقاط مختلف ایران و خارج از کشور گردآوری، خریداری، مبادله یا تهیه گردیده و در نهایت به صورت طبقه بندی شده در بخش‌های مختلفی برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است؛ آدرس این موزه تقاطع خیابان سپه و استانداری می‌باشد.

موزه هنرهای معاصر اصفهان

درگذشته، کاخی باقی مانده از دوره ی صفوی به نام جبه خانه در محل این موزه قرار داشت که در زمان قاجار ویران و ساختمان دارالحکومه به جای آن احداث شد. مسعود میرزا ظل السلطان حاکم اصفهان در آن ساکن بود و از زیرزمین آن به عنوان زندان استفاده می‌شد. در سال ۱۳۷۳ این ساختمان مورد مرمت قرار گرفت و به موزه هنرهای معاصر اصفهان اختصاص یافت. این موزه حیاط چشم نوازی دارد و ساختمان آن در شمال و غرب حیاط به حالت کرسی شکل قرار گرفته است و پایه های بلند، پنجره‌های مشبک و زیرزمینی جلوه ی زیبایی به آن داده‌اند. شما می‌توانید برای بازدید از این موزه به خیابان استانداری بروید.

موزه کلیسای وانک

کلیسای وانک از کلیساهای تاریخی در نصف جهان است که در قسمت های بالا در خصوص کل کلیساهای اصفهان صحبت کردیم. بخش موزه در شمال محراب کلیسای وانک قرار دارد و ساخت آن به سال ۱۳۵۰ هجری شمسی باز می‌گردد و می‌توان آن را از پیشگامان موزه داری در تاریخ ایران به شمار آورد. آثاری که در موزه کلیسای وانک جمع آوری شده اند عبارتند از: " غرفه یپرم خان شامل وسایل شخصی، عکس ها و مکاتبات شخصی یپرم خان ارمنی از سرداران انقلاب مشروطیت،غرفه صنعت چاپ، آثار چوبی، ظروف سفالی و چینی قدیمی، آثار فلزی، دست بافته‌ها کهن و سنتی، تابلوهای نقاشی و گچ‌بری و کتاب‌های نسخه اصلی و نفیس" آدرس این کلیسا هم محله جلفاست.

موزه هنرهای تزیینی ایران یا موزه رکیب خانه

موزه هنرهای تزیینی اصفهان در یکی از عمارت‌های تاریخی به نام رکیب خانه قرار دارد و فضایی برابر ۲۶۰۰ متر مربع برای موزه دایمی و حدود ۱۲۰۰ متر فضای مفید نمایشگاهی را به خود اختصاص داده است. مجموعه‌ای از منسوجات دست بافته، رو دوزی، انواع بافت زری، مخمل، ترمه، ملیله دوزی، آثار خطی، یاقوت مستعصمی واضح، خط ثلث و آثار میرعماد و دختر میرعماد، آثار مروی سلطان علی مشهری و میرزا رضا کلهر، مجموعه‌های شیشه که از قرن سوم، پنجم، هشتم، نهم هجری، همچنین اشیایی از جنس بنا و لوازم زندگی در این موزه به چشم می خورد، ایام بازدید از این موزه هر روز به جز جمعه ها و روزهای سوگواری از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ دقیقه است و آدرس آن خیابان استانداری، روبروی دانشگاه پردیس است.

موزه چهلستون

چهلستون نام یکی از بناهای دوره ی صفویه در اصفهان است که از نظر معماری یکی از باشکوه ترین بناهای آن دوران به شمار می‌رود و در قسمت معرفی آثار تاریخی اصفهان در مورد آن صحبت کردیم، این بنای تاریخی در سال ۱۳۳۷ شمسی بازگشایی شد، ولی بعد از انقلاب یک وقفه ۱۰ ساله را طی کرد تا از سال ۱۳۶۷دوباره بتواند بازدیدکنندگان را در دل خود جای دهد و با اسم موزه چهلستون فعالیت کند. بیشتر اشیاء موجود در این موزه نسخه های خطی، نگارگری، ظرف ها کاربردی و تزیینی مربوط به دوره صفویه است، از این ساختمان می‌توانید در خیابان استانداری دیدن کنید.

جاهای دیدنی نزدیک اصفهان: جاذبه های طبیعی

جاهای دیدنی اصفهان به آثار تاریخی این شهر خلاصه نمیشود و شما می‌توانید از طبیعت منحصر به فرد استان اصفهان نیز لذت ببرید. مطمئن باشید در چهار گوشه اصفهان مکانی که مورد سلیقه‌تان باشد پیدا خواهید کرد. شما می توانید در شرق اصفهان کویرهای زیبا و بکری ببینید و در شمال، جنوب و غرب این استان کوهستان ها، مناطق حفاظت شده و آبشار های بکری را ببینید. در ادامه می‌ توانید این جاذبه های طبیعی را ببینید. برای عاشقان طبیعت و طبیعت گردی این قسمت بسیار دلنشین خواهند بود.

آبشار شاه لولاک اصفهان

شاه لولاک نام آبشاری با ارتفاع ۷۰ متر است که در شهرستان لنجان واقع شده است. مردم محلی آن را با نام آبشار هولوکی نیز می شناسند و برای گذران اوقات فراغت به اطراف آن می‌آیند. آب این آبشار از چشمه ای در قلب دیواره ی آن سرچشمه می گیرد و میزان آبدهی آن در طول سال متغیر است. در بهار آبشار دیگری به ارتفاع ۹۰ متر در نزدیکی شاه لولاک به وجود می آید و در زمستان قندیل های یخی جذابیتی بی‌مانند به آبشار می دهند. این آبشار تا اصفهان ۷۳ کیلومتر فاصله  دارد و برای رسیدن به آن باید وارد جاده اصفهان به شهرکرد شوید تا به چهار‌راه شهر باغ‌بهادران برسید. به سمت چپ بپیچید و تا شهر چرمهین مسیرتان را ادامه دهید.از راه جاده کمربندی تا میدان شهرداری چرمهین بروید و وارد بلوار آبشار شوید تا به آبشار شاه‌لولاک برسید.
وجود مجموعه تفریحی و ورزشی در پایین آبشار این امکان را به گردشگران می دهد تا اوقات خوشی را در میان طبیعت سپری کنند و از طرفی شما می‌توانید در همه فصول سال به دیدن این آبشار بروید.

آبشار طرزه اصفهان

در منطقه پشتکوه شهرستان فریدونشهر و در نزدیکی روستای طرزه، آبشاری وجود دارد که با نام آبشار طرزه شناخته می شود و حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد. آب این آبشار از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در تمام فصول سال جلوه ی زیبایش را حفظ می کند به همین سبب از جاهای دیدنی اصفهان در تمام فصول سال می باشد. برای رسیدن به  این آبشار باید ۲۸۰ کیلومتر از اصفهان بیرون بزنید، ولی نگران نباشید، چون شهرستان فریدون دارای طبیعت بسیار زیبایی است که می‌توانید از آن لذت ببرید. برای دیدن این آبشار از اصفهان به سوی داران حرکت کنید تا به سه راهی فریدونشهر برسید. مسیر خود را به سمت فریدونشهر ادامه دهید و پس از رسیدن به شهر وارد جاده فریدونشهر به سیبک شوید. ادامه ی مسیر را در جاده قلعه سرخ، میدانک اول و دوم و جاده پشتکوه موگویی به پشندگان طی کنید تا به روستای طرزه برسید.

غار فریدون اصفهان

یکی از جاذبه های طبیعی و جاهای دیدنی اصفهان، غار فریدون است که از نظر باستان شناسی دارای اهمیت بسیاری می باشد و تونلی دست کن از زمان باستان در آن دیده می شود. گفته می شود فریدون پیشدادی در زمان فرار از دست ضحاک مدتی را در کوه‌های این منطقه به سر برده و در این غار زندگی کرده است. پیمایش غار بدون طناب و ابزار کوهنوردی کاری دشوار و خطرناک می‌باشد و برای دیدن آن باید از لوازم و تجهیزات غارنوردی استفاده کنید. آدرس این غار ۷۰ کیلومتر جنوب شرق اصفهان و ۱۸ کیلومتری غرب روستای پیکان می باشد و در تمام فصول سال می‌توانید.

غار پریان اصفهان

غار پریان نطنز یکی از جاذبه‌های زیبا و جاهای دیدنی اصفهان است که در فاصله ۸ کیلومتری روستای ابیانه واقع شده است. این غار در سال ۱۳۷۹ کشف شد و غارنوردان تاکنون موفق شده‌اند حدود ۱۱ تالار در آن کشف کنند. چاه‌های خطرناک که در جای‌جای غار وجود دارند پیمایش کامل آن را بدون تجهیزات غیر ممکن می‌سازند اما در صورت آشنایی به فنون غارنوردی و همراه داشتن وسایل و لوازم مورد نیاز و با استفاده از راهنما و نقشه غار می توانید از پیمایش آن لذت ببرید. شما می‌توانید برای دیدن این غاز در همه فصول سال اقدام کنید. فاصله این غار تا اصفهان ۱۸۰ کیلومتر است و برای رفتن به غار پریان به شهر میمه بروید و از شرق این شهر خارج شوید تا پس از حدود ۲۰ کیلومتر رانندگی به ۵۰۰ متری دهانه ی غار برسید. حالا باید یک کوهپیمایی با شیب تند را انجام دهید تا به غار برسید.

آبشار پونه‌زار اصفهان 

آبشار پونه‌زار، آبشاری زیبا و چشم نواز است که آب خود را از سرچشمه های متعددی در ارتفاعات زاگرس مرکزی تامین می کند و به عنوان ششمین آبشار مرتفع ایران شناخته می شود. رویش پونه در آب‌راهه‌های این آبشار باعث شده تا آن را به این نام بشناسند. رویش خزه های سرسبز در محل ریزش آب و وجود درختان زرشک وحشی در محوطه آبشار، زیبایی چشم نوازی برای شما فراهم کرده. این آبشار ۲۵ کیلومتری غرب فریدونشهر است. برای رسیدن به این آبشار پس از خروج از فریدون‌شهر به یک سه راهی می رسید که سمت راست آن شما را به سمت روستای چقیورت در ۱۳ کیلومتری آبشار هدایت می کند. در کنار جاده تابلو آبشار را خواهید دید. در اینجا باید ماشین را پارک کنید تا پس از ۳ کیلومتر پیاده‌روی در شیب نسبتا ملایم رو به پایین و ۲۰۰ متر به سمت پایین به طرف دره در یک شیب تند و ریزشی به پونه زار می‌رسید.

آبشار طامه اصفهان

در شهرستان نطنز و در انتهای روستایی به نام طامه آبشاری وجود دارد که آب خود را از کوه‌های کرکس تامین می کند و در مسیر صعود به قله در میان طبیعتی چشم‌نواز، قرار گرفته است. ارتفاع آبشار طامه حدود ۲۳ متر می‌باشد و آب آن پس از گذر از منطقه دلاوان به سمت آبشار سرازیر می‌گردد برای رسیدن به  این آبشار. وارد جاده اصفهان-نطنز شوید و پس از خروج از جاده‌ی اصلی و دور شدن از اتوبان در نزدیکی دانشگاه آزاد واحد نطنز، راه خود را در یک جاده ی فرعی موسوم به جاده امیریه ادامه دهید تا به روستای طامه برسید. از ماشین پیاده شوید و وارد دره ای به نام پاپول شوید که در امتداد باغ های روستا قرار دارد. در انتهای این دره می توانید آبشار طامه را ببینید.

چشمه و آبشار لادر اصفهان

چشمه و آبشار لادر - جاهای دیدنی اصفهان

چشمه لادر اصفهان در واقع مجموعه ای از چشمه ها را شامل می شود که که در دل کوه های مشرف بر کمربندی غرب خمینی شهر قرار دارند. آب پس از خروج از این چشمه ها از روی صخره ای به سمت پایین سرازیر می شود و با وجود کم آب بودن بسیار زیبا به نظر می رسد. گردشگران زیادی برای گذراندن ساعاتی خوش به اطراف این آبشار می‌آیند. این آبشار و چشمه در ۳۰ کیلومتری اصفهان-خمینی‌شهر واقع شده‌اند.

پارک ملی کلاه‌ قاضی اصفهان

پارک ملی کلاه قاضی، منطقه ای به مساحت حدود ۴۷۱۴۲هکتار را شامل می شود که از تنوع پوشش گیاهی و زیست جانوری برخوردار می باشد و هیچگونه سکونتگاه انسانی در آن وجود ندارد. این منطقه در زمان صفویان تا دوره ی قاجار به عنوان شکارگاه سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفته است. رشته کوه‌های شیدان و کلاه‌قاضی، وجود ۲۵۲ گونه گیاهی همچون درمنه، گل‌گندم، شقایق وحشی، لاله وحشی، اسپند، خارشتر، گیاهان دارویی و درختان و درختچه‌ها و  ۱۷ گونه پستاندار، ۴۴ گونه پرنده، ۱۱ گونه خزنده و یک گونه دوزیست، از جمله دیدنی‌های این پارک ملی می‌باشد. این مکان در ۳۶ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان شده می توانید از طریق جاده آسفالته اصفهان ـ شیراز از حاشیه ی شمالی و غربی پارک ملی کلاه قاضی گذر می کند و به راحتی می توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

قنات دو طبقه مون 

قنات مون تنها قنات دو طبقه در جهان است که در هر طبقه ی آن آب به صورت جداگانه و مستقل جریان دارد و از هیچ طبقه ای به دیگری نفوذ نمی کند. این شاهکار شگفت انگیز ۸۰۰ ساله به عنوان تنها قنات دو طبقه جهان شناخته می‌شود.این قنات در اردستان-محله مون واقع شده است.

منطقه حفاظت شده گلستان کوه

در نزدیکی شهر خوانسار و در فاصله ی حدود ۱۵ کیلومتری آن، کوهی به نام گلستان کوه وجود دارد که با ارتفاع ۳۶۳۱ متری خود ار جنوب غربی به شمال شرقی کشیده شده است. در دامنه های این کوه، منطقه ای حفاظت شده به نام گلستان کوه با وسعت ۱۷۰۰۰ هکتار قرار دارد که با ویژگی های متفاوت خود و گنجینه های طبیعی بسیار به عنوان یک منطقه ی مهم و تفرجگاه مناسب شناخته می شود. بهترین زمان برای سفر به  این منطقه از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد برای دیدن لاله های واژگون، لذت بردن از طبیعت و آب و هوای مطبوع در تابستان و تفریحات زمستانی و برف بازی در فصول سرد. این منطقه در ۱۵ کیلومتری شهر خوانسار می باشد.

آبشار نیاسر

آبشار نیاسر- جاهای دیدنی اصفهان

آبشار نیاسر یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان می باشد که در شهر کاشان واقع شده است. این آبشار از چشمه‌ای موسوم به چشمه تالار سرچشمه می‌گیرد و از روی سنگ‌های آهکی و رسوبی به پایین سرازیر می شود. انحلال سنگ آهک توسط جریان‌های زیرزمینی در طول سالیان دراز استالاکتیت ها و استالاگمیت‌هایی را در بدنه ی آبشار ایجاد کرده و بر زیبایی آن افزوده است. زمستان برای دیدن این ابشار بهترین زمان میباشد، چون آب فراوانی از آبشار جاری است و برای رسیدن به این آبشار باید به  کاشان، نیاسر، محله سرکمر (شهید بهشتی) بروید.

تالاب بین المللی گاوخونی

تالاب بین‌المللی گاوخونی یکی از تالاب های مشهور ایران می باشد که بخش بزرگی از آن در استان اصفهان واقع است و باقیمانده ی آن نیز در استان یزد قرار دارد. یکی از ویژگی های جالب توجه این تالاب این است که هم مرز با کویر می‌باشد و یک سوی آن به کویر مرنجاب منتهی می گردد. آب تالاب گاوخونی از زاینده رود تامین می شود و عمیق ترین قسمت آن حدود ۱۵۰ سانتی متر عمق دارد. وجود این تالاب باعث شده تا سالانه پرندگان مهاجر، راهی این منطقه شوند و محیطی مناسب را برای پرنده نگری ایجاد کنند. بهترین فصل سفر فصل مهاجرت پرندگان که فصل‌های سرد سال است می باشد. تالاب گاوخونی  در ۳۰ کیلومتری شهر ورزنه و ۱۴۵  کیلومتری جنوب‌شرقی شهر اصفهان واقع شده و آدرس آن اصفهان، کوهپایه، هرند، اژیه، ورزنه، تالاب گاوخونی می‌باشد.

آبشار آب ملخ اصفهان

درست است که شهر اصفهان در منطقه ای تقریبا کویری واقع شده اما در اطراف آن می توانید طبیعتی متفاوت را شاهد باشید. یکی از جاذبه های مهم طبیعی آبشار آب ملخ می باشد که در اثر سقوط تخته سنگ شکل گرفته و در شهرستان سمیرم واقع است. این آبشار به عنوان یکی از آبشارهای عجیب و خطرناک ایران شناخته می شود. گفته می شود که آب این آبشار همچون یک آفت کُش می تواند ملخ ها را از پای درآورد و باعث مرگ آنها شود. همین ویژگی عجیب و ساختار متفاوت آبشار، افراد را مجاب می کند تا سری به آن بزنند و از این شاهکار طبیعت لذت ببرند. بهار و تابستان بهترین زمان برای دیدن این آبشار هستند. این آبشار در ۶۰ کیلومتری شهر سمیرم و ۱۶۰ کیلومتری مرکز اصفهان واقع شده است.

 کویر ورزنه

کویر ورزنه نام منطقه‌ای کویری با وسعت ۱۷۰۰۰ هکتار در استان اصفهان است که با نام کویر خارا نیز شناخته می‌شود. وجود اشکال گوناگون و متنوع از تپه های ماسه ای از جمله تپه‌های ماسه‌ای طولی، تپه‌ های ماسه ای هلالی و هرم‌های ماسه ای که با وزش باد در هر لحظه شکل تازه‌ای به خود میگیرند، ورزنه را به یکی از مناطق کویری کم نظیر در کشور و جاهای دیدنی اصفهان تبدیل کرده است. فقط توجه داشته باشید که حضور یک راهنمای محلی از قسمت‌های ضروری رفتن به کویر ورزنه می‌باشد. بهترین زمان برای رفتن به این کویر از اوایل آبان تا اوایل اردیبهشت است و قسمت غربی این کویر از ۵ کیلومتری جنوب ورزنه تا حسن آباد به راحتی قابل دسترس می‌باشد.

جاهای دیدنی اصفهان : مکان‌های تفریحی اصفهان برای جوانان

آکواریوم اصفهان

آکواریوم اصفهان - جاهای دیدنی اصفهان

جالب است بدانید که جاهای دیدنی اصفهان در ساختمان‌های تاریخی تمام نمی شود و شما می‌توانید سری به بزرگترین آکواریوم خاورمیانه نگاهی بیندازید. در این آکواریم اصفهان ۵۰۰۰ موجود زنده وجود دارند که شامل یک مجموعه ۳۰۰ تا ۳۵۰ گونه از ماهی‌های خطرناک، خاص، کمیاب و عجیب خواهید دید. در این آکواریم ۶ نوع کوسه هم وجود دارد، این آکواریوم که در پارک ناژوان واقع شده است می‌تواند شما را اعماق اقیانوس‌ها ببرد. شما همه روزهای هفته از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب می‌توانید برای بازدید از آکواریوم اصفهان دیدن کنید.

تله کابین صفه

پارک کوهستانی صفه یکی از مکان های طبیعی و تفریحی اصفهان بوده که وجود تله‎کابین صفه به جذابیت آن بسیار افزوده است. در این پارک دو خط تله کابین وجود دارد که خط اول آن دارای ۵۰ کابین ۴ نفره بوده و از روی بزرگراه صفه تا بالای گردنه باد بالا می رود.

پارک ناژوان

یکی از فضاهای سبز بکر و دست نخورده اصفهان که چون نگینی سبز در غرب این شهر خودنمایی می‌کند، پارک ناژوان این شهر است. در این پارک زیبا درختان ناژ و صنوبر بسیاری وجود دارد و به همین سبب نام آن را ناژوان گذاشته اند. آکواریوم اصفهان، باغ پرندگان، تله سیژ و.. از جمله تفریحات و جاهای دیدنی اصفهان موجود در پارک ناژوان می باشد.

باغ گلها اصفهان

باغ گل‌های اصفهان با کاربری چندگانه تفریحی، فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، دارای قسمت هایی مختلف از قبیل پاویون ورودی، باغ صخره‌ای، آبشار باغ، محوطه مخصوص کودکان، محوطه باغ، باغ گیاهان دارویی و خوراکی، آب نماها با عناصر معماری سنتی و مدرن است که در دهه ۷۰ تاسیس و مورد بهره برداری قرار گرفته. باغ بزرگ گل ها، یکی از مکان های تفریحی و جاهای دیدنی اصفهان بوده و در میدان بزرگمهر، ابتدای خیابان سلمان فارسی و در مجاورت رودخانه زاینده‌رود واقع شده است.

باغ پرندگان اصفهان

برای کسانی که دوست دارند از ۱۳۰ گونه پرنده متفاوت دیدن کنند، باغ پرندگان اصفهان فضایی بسیار زیبا و دلنشین آماده کرده است و به این صورت توانسته که مکان مناسبی را برای گردش و تفریح فراهم کند.

باغ جوان اصفهان

باغ جوان یکی از جاهای دیدنی در اصفهان است که تفریحاتی مثل: کارتینگ باگی، باشگاه پینت بال و… دارد. از بازی های هیجان انگیز باغ جوان بازی فوتبال حبابی می باشد، در بازی فوتبال حبابی، یک لباس مخصوص به شکل حباب می‌پوشید و باید برای تیم خود گل بزنید.
مجموعه تفریحی باغ جوان یک جاذبه تفریحی در اصفهان است که شامل سه فاز پذیرایی رستوران جنگلی، کافی شاپ و بوفه می باشد. همچنین سوارکاری تفریحی، کارتینگ، لیزرتگ، پینت بال، آرچری، یورو جامپینگ (پرش در آسمان)، روپ ادونچر (درخت نوری)، پارک بادی، سرسره و پل معلق کودکان، ترامپولینگ، قایقرانی کودکان، گیم سیتی، زمین چمن مصنوعی، بسکتبال و والیبال پلی یورتان در فضای باز (برای اولین بار در کشور)، والیبال ساحلی و زیپ لاین(روباه پرنده) از دیگر امکانات این مجموعه به شمار می‌رود.
ساعت کار همه روزه ۱۷ الی ۲۳:۳۰ و روزهای تعطیل ۱۰ تا ۲۳:۳۰
آدرس: اصفهان، خیابان مشتاق سوم، بعد از پل شهرستان، مجموعه تفریحی باغ جوان

جاهای دیدنی اصفهان در شب

برای شب گردی در اصفهان آنقدر جاذبه و دیدنی وجود دارد که حیف است شب را در چهاردیواری اتاق و هتل سپری کنید و از جاهای دیدنی اصفهان در شب غافل شوید. در ادامه بهترین جاهای دیدنی اصفهان در شب از نظر مسافران و توریست های اصفهان را بشناسید:

رستوران های اصفهان

رستوران‌های درجه یک اصفهان برای طرفداران غذاهای ایرانی گزینه هایی بسیار عالی دارند. اگر طرفدار غذای ایرانی هستید رستوران هایی که در زیر معرفی شده اند میتواند پیشنهادهای خوبی برای رستوران گردی در اصفهان باشد.

بریانی اعظم

بریانی اعظم از سال ۱۲۹۵ آماده پذیرایی از افرادی بوده است که می خواهد طعم سفر به اصفهان را زیر دندان خود نگه دارند. خوردن بریانی در اصفهان قسمتی از واجبات سفر شماست و باید حتما وقت مناسب برای این کار را کنار بگذارید، چون بریان یک غذای نسبتا سنگین است که در صورتی که خوردید میل شما به سایر خوراکی‌ها تا مدت زیادی از بین می‌رود و به زبان ساده تا مدت زیادی سیر خواهید بود.

بریانی حاج محمود

این بریانی نیز یکی دیگر از بریانی‌های اصفهان با سابقه بیش از صد سال است و بریانی‌های آن طرفداران پر و پا قرص زیادی دارد. شما با یک بار امتحان کردن بریانی حاج محمود به طرفداران پر و پا قرص او کاملا حق می‌دهید که عاشق بریانی‌های آن باشند.

رستوران خوان‌گستر

خیابان جلفای اصفهان پر از کافه و رستوران و شربت‌خانه است و رستوران خوان‌گستر هم که بین اصفهانی‌ها و مسافران آن طرفدار زیاد دارد در این خیابان قرار گرفته. شما می‌توانید در کوچه پس کوچه‌های جلفا قدم بزنید و بعد غذا را در رستوران شیک خوان‌گستر نوش جان. کباب‌های خوان گستر حرف ندارد، چلوماهی‌اش لذیذ است و خورشت ماست خوبی هم می‌شود در این رستوران خورد؛ هرچند که باید خوب هم خرج کرد.

رستوران جارچی باشی

اگر دلتان می‌خواهد در یک حمام تاریخی عصر صفوی غذا بخورید، یعنی جایی که پر از حوضچه و فواره و طاق‌نماهای تو در توست و وقتی غذا می‌خورید صدای دلنشین آب را بشنوید؛ پیشنهاد ما به شما رستوران جارچی ‌باشی در خیابان سپه و بعد از بازار بزرگ حکیم و نزدیک هتل‌های اصفهان است. فضای زیبا و جذاب به همراه غذاهای با کیفیت و با تنوع بالا باعث می‌شود که این رستوران خاطرات خوبی برای شما بسازد.

رستوران شهرزاد

محال است آدم اصفهان برود و از خیر رستوران شهرزاد بگذرد، شهرزاد رستورانی پر از آیینه‌کاری و نقاشی‌‌های دیواری که از سال ۱۳۴۶ در خیابان دلنشین و پر دار و درخت چهارباغ عباسی قدم علم کرده و خود مثل موزه تاریخی می‌ماند. در این رستوران ته‌چین و باقالی پلو با ماهیچه حرف اول را می‌زند، ولی بقیه غذاهای این رستوران نیز بسیار با کیفیت هستند.

بعد از گشت و گذار و دیدن مکان‌های تاریخی، مذهبی و به طور کلی دیدنی‌های اصفهان، حتما نوبت به خوردن نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه در این شهر می‌رسد. در این شرایط اگر شما به غذاها و نوشیدنی‌های سنتی در مکان‌های سنتی دست پیدا کنید می‌توانید لذت مسافرت خود را دو چندان کنید. البته از طرفی هم ممکن است که سلیقه غذایی شما هیچ ارتباطی به مکان‌هایی که می‌روید نداشته باشد و بخواهید از سبک غذایی خاصی لذت ببرید. شهر اصفهان دارای تنوع بسیار بالا در کافه، کافی شاپ، رستوران‌ها با غذاهای سنتی و متفاوت و فست فود است که در ادامه یک فهرست از بهترین کافه‌ها و غذا خوری‌های این شهر را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

جاهای دیدنی اصفهان : کافه گردی

شربت‌سرای روزگار

شربت سرای روزگار - جاهای دیدنی اصفهان

عاشقان گردش در یکی از دیدنی ترین میدان‌های ایران و خاورمیانه (نقش جهان)ِ، حتما شربت‌سرای روزگار را در نظر داشته باشند. جایی که مثل کافه کتاب‌های تهرانی‌ها، شما را با کتابهای مختلف ایرانی و فرنگی در کنار نوشیدنی‌های ایرانی و غربی میزبانی می‌کند و فضای نوستالژیک و جالبی دارد. چای نعنا و لیمو، شیر زنجبیل، چای بهار‌نارنج، چای سفید، چای بابونه، گل گاوزبان، جینسینگ، چای لیمو، قهوه زعفران و سکنجبین خیار از نوشیدنی های سنتی این شربت‌سرا هستند

کافه دال

یکی دیگر از مقصدهای کافه گردی هیجانی در نصف جهان، کافه دال است که در خیابان وحید قرار دارد. نمای خارجی چوبی کافه، نخستین چیزی است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و یکی از وجوه متمایز کننده این کافه با دیگر کا دال فه‌های اصفهان، همین دکوراسیون نمای خارجی آن است

شربت خانه فیروز

از مقصدهای جذاب کافه گردی اصفهان است که در نزدیکی کلیسای دیدنی وانک قرار دارد. برای نوستالژی بازها و علاقمندان به کافه هایی با دکوراسیون های آنتیک که یادآور کافه های اطراف شانزلیزه و وین و میلان است، کافه شربت خانه فیروزه انتخاب ایده آلی به شمار می رود. کسانی که به این کافه رفته اند، از اسامی خاص نوشیدنی های قدیمی و کمتر شناخته شده شربت فیروزه‌ای ها تعریف می کنند.

کافه آنی

در نزدیکی کلیسای وانک، یکی از مقصدهای گردشگری نصف جهان است و شما را با نوشیدنی‌های خارجی و ایرانی میزبانی می‌کند.

کافه بلانش

جایی نزدیک کافه لیمو که سقف و در و دیوارش با طرح‌ها و رنگ‌های جذابی تزیین شده است. کافه‌ای شبیه کابین هواپیما که در داخل یک هواپیمای قدیمی طراحی و ساخته شده است.

کافه لیمو

جایی برای مدرن گردی در دیار تاریخی اصفهان. پاتوق شبانه جوانان اصفهانی. کافه‌ای در مرداویج، بلوار شیخ کلینی جنب دسر سرای بهاری.

قهوه خانه حاج میرزا (حج میرزا)

قهوه خانه حاج میرزا - جاهای دیدنی اصفهان

قهوه خانه حاج میرزا، گذر فعالان فرهنگ و هنر اصفهان در ایام مختلف سال است. همچون کافه نادری تهران، بخشی از تاریخ معاصر اصفهان را در خود جای داده است. از قدیمی ترین کافه‌ها اصفهان که از نظر طراحی داخلی، با بقیه کافه‌های اصفهان متفاوت است و شما را به تماشای دوران صفویه می‌برد. دیوارهای این قهوه خانه با عتیقه جات آذین بسته‌اند. از نیزه و تخت‌بند و شمشیر و کلاه آهنی گرفته تا تابلوهای نقاشی و مینیاتور در این محل دیده می شود که جذاب است. تجربه چای بابونه و اسپرسو را در این مکان فراموش نکنید که اگر امتحان نکنید از دستتان رفته است، قهوه خانه حَج میرزا در خیابان حاج میرزا در بازار آهنگران اصفهان قرار دارد.

فست فود خوب در اصفهان کجاست؟

ساندویچ آرابو

مدیریت آرابو را خانمی به نام مادام برعهده دارد که خودش همیشه در ساندویچی حضور دارد و به همین دلیل روی کیفیت ساندویچ‌ها نظارت می‌کند و در نتیجه ساندویچ بد به دستتان نمی‌دهند. این ساندویچی با غذاهای خوشمزه و با کیفیت در ابتدای جلفا منتظر شماست.

فست فود تعطیلات

فست فود تعطیلات در خیابان حکیم نظامی یکی دیگر از فست فودهای به نام اصفهان است که کیفیت غذاها، تنوع منو و غذاهای وسوسه کننده و خوشمزه زیادی دارد که می تواند احساسات شما قلقلک دهد. همچنین فضای این فست فود می‌تواند محل مناسبی برای یک استراحت کوتاه و یک وعده غذایی دلچسب باشد.

فودلند

شما می توانید فست فود های اُپتیموس و کنزا را در فودلند مراتو، روبروی توحید را برای غذا خوردن انتخاب کنید و غذاهایی با کیفیت بالا، قیمت مناسب نوش جان کنید. به خصوص کنزا که اگر طرفدار غذا های لوکس که با گوشت پخته می‌شود باشید می تواند برای شما مثل بهشت باشد.

البته باز هم باید این موضوع را به شما یادآوری کنیم که این فست فودها و رستوران‌ها مواردی هستند که به نظر ما رسید و شما با گردش در اصفهان می توانید فست فودهای خوبی پیدا کنید، به خصوص وقتی از مردم سوال بپرسید می توانند اطلاعات خوبی در این خصوص در اختیار شما قرار دهند.

بریانی اصفهان کجا خوبه؟

در اصفهان به رستوران هایی که غذای بریان اصفهان را ارائه می دهند «بریونی» میگویند. بریانی از اصیل ترین غذاهای اصفهان است پس اگر تا به حال طعم این غذای لذیذ را نچشیده اید، این بار که راهی اصفهان شدید حتما این تجربه خوشایند را از دست ندهید. در ادامه لیستی از معروف ترین و پرطرفدارترین بریونی های اصفهان را همراه با آدرس در اختیار شما قرار داده ایم:

  • بریونی حاج محمود شفاعت
    نزدیک میدان عتیق، نرسیده به کوچه‌ی حمام شیخ بهائی
  • بریانی اعظم
    شعبه 1 : دروازه دولت، ابتدای خیابان چهار باغ عباسی
    شعبه 2: دروازه دولت، ابتدای خیابان چهار باغ عباسی
    شعبه 3: دروازه دولت، ابتدای خیابان چهار باغ عباسی
    شعبه 4: دروازه دولت، ابتدای خیابان چهار باغ عباسی
  • سفره خانه جارچی باشی
    خیابان سپه، خیابان حکیم، کوچه هفتم یا کوچه باغ قلندرها، مجموعه ناریخی اقامتی ملک سلطان جارچی باشی
  • رستوران و سفره خانه سنتی نقش جهان
    جنب مسجد شیخ لطف الله، داخل بازار
  • بریانی شاد
    دروازه دولت، ابتدای خیابان طالقانی
  • بریانی ریحون
    بوستان ملت، حد فاصل پل آذر و هتل کوثر، جنب بانک شهر

سینماهای اصفهان

شاید از دوستداران پروپاقرص سینما باشید و بخشی از مسافرت شما در هر شهری، رفتن به سینماست، سینماهای اصفهان خوشبختانه علاوه بر فیلم های عامه پسند و بی‌مزه که در همه کشور اکران می شود، نگاهی هم به سینمای جریان مستقل دارد و همین موضوع باعث می شود که دوستداران واقعی سینما بتوانند در سینماهای این شهر برای خود گوشه امنی پیدا کنند و با لذت تمام فیلم مورد علاقه خود را ببینند.

سینما ساحل

این سینما که در سال ۱۳۵۴ تاسیس شده هم‌ اکنون متعلق به حوزه هنری می‌باشد و دارای ۶۴۳ نفر ظرفیت است. آدرس: میدان انقلاب، کنار پارکینگ شبانه روزی

سینما سوره

این سینما که در سال ۱۳۷۴ تأسیس شده هم‌ اکنون متعلق به حوزه هنری می‌باشد و دارای ۲۵۰ نفر ظرفیت است. آدرس: دروازه دولت، خیابان چهارباغ عباسی، ابتدای خیابان آمادگاه، روبروی هتل عباسی

سینما فلسطین

این سینما که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ساخته شده پس از مصادره توسط بنیاد شهید در سال ۱۳۹۴ به حوزه هنری واگذار و بعد مورد بازسازی قرار گرفت و در سال ۱۳۹۵ بازگشایی شد، سینما فلسطین دارای ۵۰۶ نفر ظرفیت می‌باشد. آدرس: خیابان چهارباغ عباسی، حد فاصل آمادگاه و میدان امام حسین

سینما پردیس سینمایی چهارباغ

این سینما که در ابتدا با یک سالن با ظرفیت ۴۶۰ نفر در سال ۱۳۵۰ ساخته شده بود در سال ۱۳۵۹ پس از پنج ماه بازسازی توسط موسسه بهمن سبز حوزه هنری تبدیل به پردیس سینمایی با پنج سالن شد. آدرس: چهارباغ عباسی، روبروی هتل عالی قاپو

سینما فرهنگیان

این سینما که در سال ۱۳۴۴ با نام سینما مهتاب تاسیس شده بعد از انقلاب ۱۳۵۷ در اختیار بنیاد شهید قرار گرفت و در سال ۱۳۶۸ به سازمان آموزش و پرورش اصفهان واگذار شد و از آن زمان با نام سینما فرهنگیان به کار خود ادامه داد. آدرس: چهارراه شکر‌شکن، ابتدای خیابان حافظ سینما فرهنگیان

سینما قدس

این سینما با نام شهر فرنگ در سی‌ام بهمن ۱۳۵۴ با فیلم (تفنگ پر) افتتاح شد و در زمان انقلاب به آتش کشیده شد و پس از تعطیلی یک ساله و بازسازی با نام قدس و فیلم (نبرد الجزایر) آغاز به کار کرد. آدرس: خیابان مطهری نرسیده به پل آذر

سینما سپاهان اصفهان

این سینما در کوچه سپاهان که مشرف به خیابان چهار باغ عباسی می‌باشد، قرار گرفته است. تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۴۰ برمی‌گردد. این سینما توسط جناب آقای صدری (پسر عموی رضا ارحام صدر بازیگر تیاتر و سینما در اصفهان) احداث گردیده است. آدرس: خیابان چهارباغ عباسی، کوچه سپاهان

سوغات و صنایع دستی اصفهان 

یکی از قسمت‌های جدا نشدنی در مسافرت برای ما ایرانی ها، خریدن سوغاتی برای آشنایان و عزیزانمان است. از طرفی تا اینجای کار در مورد تاریخ و فرهنگ  و جاهای دیدنی اصفهان صحبت کرده ایم و بی‌شک الان نوبت معرفی سوغاتی هایی است که می‌توانید در قالب صنایع دستی و یا خوراکی‌های سنتی و خوشمزه از این شهر برای عزیزان خود ببرید. در ادامه این بخش ابتدا صنایع دستی سنتی اصفهان و سپس خوراکی‌های سنتی که به عنوان سوغات اصفهان شناخته می شوند را با هم بررسی می‌کنیم.

صنایع دستی اصفهان

بعضی از افراد اصفهان، پایتخت صنایع دستی ایران می‌دانند و دلیل این موضوع سابقه‌ی بسیار بالا و پیشینه‌ی کهن این شهر در زمینه صنایع دستی است؛ به طوری که علاوه بر ایران، تمام جهان با اصفهان و صنایع دستی آن آشنا هستند. همین موضوع باعث شده است که در این شهر افراد زیادی در زمینه تولید و فروش صنایع دستی فعالیت داشته باشند. اگر می‌خواهید به بهترین صنایع دستی اصفهان دسترسی داشته باشید کافیست سری به میدان نقش جهان و بازارچه های قدیمی این شهر بزنید. در ادامه صنایع  دستی مختلفی که در اصفهان پیدا می‌کنید را با هم بررسی می‌کنیم و شما را با برخی جزییات مربوط به آنها آشنا می‌کنیم.

 قلم‌زنی

این هنر از صنایع دستی معروف اصفهان است و شما می‌توانید اشیاء قلم زنی شده مثل سینی، گلدان، انواع ظروف، بشقاب، قاب عکس و... در مغازه‌های خیابان چهارباغ و میدان نقش جهان به راحتی پیدا کنید. هنرمندان اصفهانی با روش‌های حکاکی، مشبک، برجسته کاری روی اشیای مختلفی از جمله گلدان، سینی، لوازم تزیینی، سماور، بشقاب، جعبه و.... نقوش زیبایی را اجرا می‌کنند و آثار ارزشمندی را به وجود می‌آورند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند.

ملیله سازی

ملیله‌سازى، علاوه بر اینکه در رودوزى مورد استفاده قرار می گیرد، ‌ در زمینه نقره سازی هم کاربرد دارد. تولید ملیله در استان اصفهان رونق فراوان دارد و نقره‌سازان اصفهان مجموعه‌هاى گردنبند، گوشواره، دستبند و سنجاق را تولید می‌کنند و به فروش مى‌رسانند.

 قلاب دوزی و سایر دوخت‌های تزیینی

قلاب‌دوزى، گل‌دوزى، سکمه‌دوزى و ملیله‌دوزى از هنرهایی هستند که توسط بانوانان اصفهانی انجام می‌شوند. مواد اولیه برای خلق این آثار هنری زیبا، پارچه دست‌باف به رنگ‌هاى مختلف و نخ ابریشم است که بعضى قلاب‌دوزی تنها را انجام مى‌دهند و تعدادى، ‌قلاب‌دوزى و سکمه‌دوزى یا گلدوزى و چشمه‌دوزى را همراه مى‌کنند و در نتیجه هر چقدر خلق یک اثر هنری به این صورت زحمت و هزینه بیشتری برای تولید کنندگان داشته باشد و قیمت آن بالاتر خواهد رفت.

کاشی‌سازی

قدیمى‌ترین کاشى‌هاى استفاده شده در اصفهان، کاشى‌‌هاى فیروز‌ه ‌رنگى است که در کتیبه‌های کهن دوران سلجوقیان که در مناره‌ها وجود داشته است استفاده شده اند و به این ترتیب. در اصفهان علاوه بر کاشى‌‌هاى ساده‌ی ساختمانى، کاشى‌هاى نقش‌‌دار مخصوص نماى خارجى بناها و مساجد به صورت هفت رنگ و معرق نیز تولید مى‌شوند و به کار مى‌روند. هم‌چنین ظروف کاشى، ‌ گلدان و اشیای مختلف دیگر با نقوش مختلف ساخته مى‌شوند که عموما جنبه‌ی صادراتى دارند.ظروف آبى با نقش سیاه‌قلم شهرضا شهرت فراوان دارند.

پارچه‌های قلمکار

پارچه‌های قلمکاری شده را می‌توان هنر چاپ روی پارچه نام‌گذاری کرد که به وسیله قالب‌های چوبی آماده روی پارچه‌های مختلفی چون کتان، کرباس و در رنگ‌های مختلف کوبیده می‌شود و پارچه‌های فوق‌العاده زیبا، جذاب و در عین حال ساده را پدید می‌آورد که می‌توان یک سوغات خوب از سفر به اصفهان باشد. خریدن این سفره‌ها به عنوان سوغات اصفهان می‌تواند یکی از بهترین یادگارها، ‎‌از صفر اصفهان شما باشد.

خاتم‌کاری

خاتم‌کاری یکی دیگر از صنایع دستی و هنرهای دیدنی اصفهان است که توسط هنرمندان ماهر اصفهانی و در صنعت چوب مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنر خاتم‌کاری غیر از اصفهان، در شیراز هم رایج است و قدمت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد. این هنر عبارت است از کنار هم قرار دادن قطعات کوچک و مثلثی شکل چوبی برای ایجاد اشکال هندسی زیبا. در خاتم‌کاری از موادی مانند استخوان شتر یا اسب، فلز طلا، نقره، آلومینیوم و برنج و چوب‌های آبنوس، عناب، نارنج، فوفل و ... استفاده می‌کنند.

میناکاری

اصفهان زادگاه هنر زیبای میناکاری است. این هنر، امروزه به یکی از مهم‌ترین صنایع دستی اصفهان تبدیل شده است و رونق زیادی دارد. گردشگران داخلی و خارجی از این هنر زیبا استقبال می‌کنند و اشیای زیبای میناکاری شده را به عنوان هدیه و سوغات خریداری می‌کنند. میناکاری عبارت است از هنر تزیین وسایل عموما فلزی با مواد رنگی. البته غیر از انواع ظروف فلزی از جنس طلا، نقره، برنج، مس و برنز از میناکاری برای تزیین انواع ظروف سفالی و چینی هم استفاده می‌شود و جلوه ای خاص و دوست داشتنی به  ظروف می دهد.

سوغاتی اصفهان : خوراکی ها

اصفهان به همان اندازه  که صنایع دستی متنوعی دارد، خوراکی های سنتی زیادی هم دارد که به روش سنتی تهیه می‌شوند و عطر و طعمی دلنشین که یادگار پیشینه این شهر است را با خود به یادگار دارند.

سوهان عسلی

عسل، کره، شکر، خلال بادام و پسته، آب، گلاب و زعفران دم کرده، مواد اولیه برای تهیه‌ی یک شیرینی خوشمزه و متفاوت است که می‌توانید آن را در اصفهان تهیه کنید. این شیرینی به شکل‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. برخی از آنها به شکل ورقه‌ای و برخی دیگر برش خورده‌اند.

 جوز قندی

این شیرینی محلی یکی از گران‌ترین سوغاتی‌های ایران است. در بعضی از شهرهای کشورمان، این شیرینی سنتی تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی آن از یک میوه‌ی محلی به نام الگ استفاده می‌کنند که در واقع یک نوع هلو است. ابتدا پوست این میوه را می‌کنند و به جای هسته، مغز گردوی آسیاب شده و خاک قند می ریزند و در نهایت آنها را خشک می‌کنند. در شهرهای دیگر غیر از این هلوی محلی از میوه‌های دیگری مثل آلو، انجیر، گلابی و... هم استفاده می‌کنند.

 شیرینی کرکی

شیرینی کرکی نام یکی از شیرینی‌های معروف اصفهان است که با آرد سفید، آرد جوانه گندم، زعفران، روغن، شکر ساییده شده و هل تهیه می‌شود. لطافت و طعم بی‌نظیر این شیرینی باعث شده که طرفداران زیادی در بین گردشگران این شهر داشته باشد.

شیرینی برنجی

شیرینی برنجی هم از آن شیرینی‌هایی است که در شهرهای بسیاری در ایران تولید می‌شود. مثلا کرمانشاه یکی از شهرهایی است که به نان برنجی‌هایش معروف است. برای تهیه‌ی این شیرینی لذیذ از موادی مثل زعفران، تخم‌مرغ، آرد برنج، گلاب و شکر ساییده شده استفاده می‌کنند. در اصفهان هم مثل کرمانشاه، کارگاه‌های زیادی برای پخت این شیرینی وجود دارد و محصولات آنها را می‌توانید بسته بندی شده از فروشگاه‌ها بخرید. برای تزیین این شیرینی از سیاه‌دانه استفاده می‌کنند.

برشتوک

برشتوک یکی از انواع شیرینی‌های سنتی ایرانی است که در شهر های مختلف کشور تهیه می‌شود. بر اساس نوع آردی که در تهیه‌ی آن به کار می‌رود برشتوک گندم و برشتوک نخودچی تولید می‌شود و به فروش می‌رسد. آرد نخودچی یا آرد گندم، روغن، شکر یا پودر قند و هل مواد تشکیل دهنده‌ی این شیرینی خوشمزه است. برشتوک را به شکل لوزی برش می‌دهند و بسته بندی می‌کنند.

عسل فریدونشهر

شاید تا به حال نشنیده باشید که عسل تولیدی در فریدونشهر اصفهان، یکی از مرغوب ترین عسل های کشور است. یکی از دلایل مرغوبیت این عسل، تنوع گیاهی و وجود گیاهان دارویی متعدد در این شهر است.که عسل را بسیار مرغوب کرده و خواص درمانی فراوانی دارد. عطر و طعم این عسل بسته به اینکه زنبور از چه گیاهی تغذیه کرده باشد، متنوع است. گونه‌های متنوع عسل در شهرستان فریدونشهر عبارت‌اند از: عسل گون زرد، عسل زول و عسل قنقال.

نبات

نبات یکی دیگر از سوغاتی‌های اصفهان است که البته فقط مختص اصفهان نیست نبات را می‌توانید به شکل نبات شاخه یا نبات چوبی خریداری کنید. برای اینکه به نبات‌ها عطر و طعم متفاوتی بدهند و در آن تنوع ایجاد کنند از مواد مختلفی استفاده می‌کنند. انواع نبات دارچینی، نعنایی، زعفرانی، زیره، لیمویی، آویشن و... در فروشگاه‌های اصفهان به فروش می‌رسد.

پولکی

بعد از گز، یکی از معروف‌ترین شیرینی‌ها و سوغاتی های خوراکی اصفهان، پولکی است. این محصول نه فقط بین گردشگران، بلکه بین اهالی شهر هم بسیار محبوب است. پولکی از خانواده ی آب‌نبات است و چون ظاهری نازک و شفاف شبیه پولک دارد، به آن پولکی می‌گویند.
برای تهیه‌ی پولکی از شیره‌ی اضافه‌ی باقی مانده از فرایند تهیه‌ی نبات، استفاده می‌کنند. با اضافه کردن مواد و ادویه‌ها مختلف، پولکی با طعم‌های گوناگون تهیه می‌شود از جمله زعفرانی، پسته ای، نارگیلی، کنجدی، کاکایویی، لیمو عمانی، نعنایی، عسلی و زنجبیلی.

گز

گز انگبین ریشه‌ی گیاهی به نام بته یا درخت گز است. ارتفاع این درخت کوهستانی حداکثر به دو متر می‌رسد و بیشتر در مناطق خوش آب و هوای بختیاری و خوانسار در دامنه‌ی کوه‌ها به عمل می‌آید. در اواخر تابستان محصول این درخت آماده‌ی برداشت می‌شود و دانه‌های براق و زرد رنگی مثل دانه‌ی ارزن از ساقه‌های این درخت بیرون می‌زند. قیمت این ماده بسیار بالا است و به همین دلیل چون قیمت محصول نهایی افزایش می‌یابد امروزه از گلوکز، گلاب، شکر، سفیده تخم مرغ، انواع مغزها مثل  بادام، فندق، خلال و بیدمشک برای تهیه‌ی گز استفاده می‌کنند و به جای انگبین، از ترنجبین، شیرخشت، عسل یا انگبین علفی استفاده می‌شود.

گز را به شکل‌های مختلفی بسته بندی و تولید می‌کنند که این انوع مختلف عبارت است از:

  • گز برشی: پس از آماده‌سازی مواد و قبل از بسته‌بندی، گز را با دستگاه‌های مخصوص به شکلی برش می‌دهند که مغز داخل آن مشخص باشد.

  • گز با لایه‌ی شکلاتی: برای تهیه‌ی این نوع گز، آن را با لایه‌ای از شکلات می‌پوشانند تا رطوبت آن حفظ شود و زمان ماندگاری آن افزایش یابد. علاوه بر این به دلیل استفاده از پودر کاکایو یا شیر خشک و… طعمی متفاوت نسبت به گز معمولی دارد.

  • گز آردی: گز را به شکل گلوله‌های در می‌آورند سپس با دستگاه پرس به اشکال مربع یا دایره و… شکل می‌دهند. این نوع گز را در بستری از آرد قرار می‌دهند تا سطح چسبنده‌ی گز با آرد پوشانده شود و ماندگاری بیشتری را برای گز فراهم کند.

  • گز سکه‌ای: این نوع از گز شبیه گز آردی است اما آن را بعد درست شدن در اندازه‌های کوچک به شکل سکه در می‌آورند و بسته‌بندی می‌کنند.

  • گز انگشت پیچ: گزی بسیار نرم است که مغزی در آن وجود ندارد و به راحتی با قاشق قابل مصرف است. معمولا این نوع گز برای سالخوردگان مناسب است که نمی‌توانند گزهای سفت را بجوند، اصفهانی های اصیل به  این نوع گز حلوا چوبه هم می گویند و حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حلوا چوبه با دانه‌

  • گز لقمه‌ای: پس از درست شدن مواد، گز را با یک دستگاه خاص به قطعات همسان و یک‌شکل برش می‌دهند.

جاهای دیدنی اصفهان : مراکز خرید و پاساژها

مراکز خرید کردن این روزها برای برطرف کردن نیازهای ما گزینه‌های بسیار خوبی هستند و می‌توان به  آن‌ها تکیه کرد، ولی از طرفی لذت بازارگردی در بازارهای سنتی اصفهان را هم نمی‌توان از دست داد. در ادامه مراکز خرید مدرن و بازارهای سنتی اصفهان را به شما معرفی می‌کنیم:

مرکز خرید جلفا

مرکز خرید جلفا یکی از بهترین مراکز خرید اصفهان می باشد که در آن انواع برند های مطرح و معروف روز دنیا به راحتی یافت می شود. این بازار در قلب محله ارامنه نشین اصفهان واقع شده و دارای اجناس لوکس و با کیفیت از تمامی برندهای داخلی و خارجی می باشد.دیدن از این پاساژ می تواند خاطره ای خوب برای شما رقم زند.

مجتمع پارک اصفهان

مجتمع پارک اصفهان یکی از بزرگترین مراکز خرید در اصفهان می باشد که دارای پارکی بسیار بزرگ است و نوعی پارک-بازار می باشد. این مجتمع دارای بیش از ۴۰۰ واحد تجاری با کالاهای زیبا از جمله بسیاری از برندهای معروف لباس می باشد. از جمله مهمترین کالاهایی که در آن به فروش می رسد می توان پوشاک زنانه، مردانه و بچه گانه، ساعت، کیف و کفش، لوازم صوتی و تصویری، لوازم موسیقی، اسباب بازی و لوازم کودکان، کامپیوتر و نرم افزار و لوازم جانبی، کادویی، رستوران و فست فود، لوازم التحریر ،آرایشی و بهداشتی، ورزشی و … را نام برد. کافیست به خیاجتمع کوثر به عنوان یکی از بهترین مراکز خرید اصفهان
اگر قصد قدم زدن و دیدن از سی و سه پل را داشتید و مایل بودید در کنار تفریح، از یکی از بهترین مراکز خرید اصفهان هم دیدن نمایید. پیشنهاد ما به شما مجتمع تجاری کوثر است این مجتمع دارای ۴۵۰ واحد تجاری است و اکثر اجناس موجود در آن برندهای بسیار معروف می باشند. آدرس این مرکز خرید  اصفهان، سی و سه پل، ابتدای خیابان چهارباغ بالا می‌باشد.

سیتی سنتر اصفهان

مرکز خرید سیتی سنتر اصفهان یک مجتمع تجاری تفریحی است که دارای هفت طبقه است. دو طبقه آن به پارکینگ با ظرفیت ۵۵۰۰ خودرو، سه طبقه آن به مراکز خرید و واحدهای تجاری و دو طبقه آخر به مجموعه‌های سینمایی، فودکورت، سالن‌های ورزشی و بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه اختصاص داده شده است.آدرس سیتی سنتر  اتوبان شهید دستجردی، روبه‌روی ورودی جنوبی سپاهان شهر می‌باشد.

بازارهای سنتی اصفهان

اصفهان علاوه بر مکان‌های دیدنی و بناهای تاریخی، دارای بازارهای سنتی بسیار زیبایی می باشد که بناهای این بازارها نیز جزو آثار تاریخی این شهر محسوب می شود که مورد علاقه توریست های خارجی و مسافرین داخلی کشور می باشد. در این بخش مهم ترین بازارهای سنتی اصفهان را معرفی می کنیم.

بازار سنتی قیصریه اصفهان

بازار قیصریه یا بازار سلطانی یکی دیگر از مهم‌ترین بازارهای سنتی و جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌آید که میدان نقش جهان را به میدان کهنه وصل می‌کند. این بازار شامل دو طبقه است که طبقه پایین مغازه‌ها و طبقه بالا دفترها هستند. در این بازار سرپوشیده سراهای اردستانی‌ها، خانی، آقا، پادرخت سوخته، میراسماعیل، تالار، خوانساری‌ها، گلشن، جارچی و فخر  به علاوه چند مدرسه وجود داشته‌اند. آدرس بازار قیصریه اصفهان، خیابان حکیم، روبه‌روی مسجد حکیم می باشد.

 بازار سنتی اصفهان

این بازار قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازار اصفهان، با معماری کم‌نظیر است که توجه معماران داخلی و خارجی بسیاری را به خود جذب کرده است. امتداد بازار به مسجد جامع و بازار عریان ختم می‌شود. در این بازار اجناسی چون ظروف مسی و برنزی دست‌ساز، جواهرات، ادویه، ترشی، میوه خشک، پارچه و بسیاری کالاهای دیگر به فروش می‌رسد. امتداد بازار بزرگ اصفهان به مسجد جامع و سپس به بازار عریان منتهی می‌شود. به دلیل مجاورت این بازار با گنبد نظام الملک و مسجد جامع، نام بازار اصفهان به بازار نظامیه یا نظام الملکی نیز معروف است. دورتادور بازار اصفهان پر از آثار تاریخی  و جاهای دیدنی اصفهان است و قطعا سر زدن به این بازار نیز ارزشمند است. برای دیدن این بازار می توانید به  خیابان عبدالرزاق، میدان امام بروید.

هتل های اصفهان

پر رونق بودن بازار گردشگری در اصفهان باعث شده است که هتل‌های زیادی با کیفیت‌، قیمت‌ و امکانات مختلف در اختیار شما باشد. در ادامه درباره ی  چند مورد از بهترین هتل‌های اصفهان  توضیحات مختصری خواهیم داشت.

هتل ۵ ستاره کوثر

هتل ۵ ستاره کوثر اصفهان در حاشیه زیبای رودخانه همیشه زنده زاینده‌رود اصفهان در کنار پل تاریخی سی و سه پل قد برافراشته است. این هتل ابتدا با ۱۳۰ اتاق با نام هتل شرایتون در سال ۱۳۵۱ افتتاح گردید و پس از گذشت یک سال، نام هتل به هتل کوروش تغییر یافت. پس از پیروزی انقلاب، هتل کوروش به هتل قدس تغییر نام یافته و پس از ۱ سال هتل کوثر اصفهان نام‌گذاری شد و تا به امروز با همین نام در خدمت مسافرانی است که از شهر اصفهان دیدن می‌کنند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل کوثر اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

هتل آسمان

هتل آسمان هتلی چهار ستاره  با موقعیت عالی ( مرتفع ترین ساختمان ) در شهر تاریخی اصفهان در حاشیه زیبای زاینده رود است. این هتل دارای سیزده طبقه ، ۱۰۰ اتاق یک تخته، دو تخته، سوییت، سوییت های رویال و آپارتمان با چشم انداز زیبا و دید بسیار عالی از رودخانه ی همیشه زنده ی زاینده رود و شهر تاریخی اصفهان می باشد. موقعیت مکانی خاص این هتل موجب گردیده تا میهمانان بتوانند زمانی را به قدم زدن در فضای زیبای پارک حاشیه ی زاینده رود اختصاص دهند و از طبیعت و هوای پاک آن لذت ببرند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آسمان اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

هتل عباسی

مهمانسرای عباسی یا هتل شاه عباس که با نام هتل عباسی شناخته می شود یکی از هتل‌های بزرگ ایران و شهر اصفهان است که به دلیل معماری آن، که از معماری دوران صفوی الگو گرفته است، و نیز واقع شدن آن در میان بافت تاریخی اصفهان دارای اهمیت فراوانی در بین جاهای دیدنی اصفهان است. از گرانترین هتل های اصفهان که مادر شاه سلطان حسین صفوی (آخرین پادشاه صفوی) پس از ساخت مدرسه چهارباغ موقوفات فراوانی به آن اختصاص داد و این موقوفات شامل چندین مزرعه، باغ، مغازه و کاروانسرا بود. این هتل یکی از قدیمی ترین هتل‌های جهان است که زمان ساخت آن به دوران صفویه بازمی‌گردد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل عباسی اصفهان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

هتل های قیمت مناسب اصفهان

اگر به دنبال یافتن هتل قیمت مناسب در اصفهان هستید نیاز به جستجوی قیمت هتل ها در سایت های مختلف و مقایسه آنها را دارید که این کار در سایت سلطان سفر با مقایسه بیش از ده سایت رزرو انجام می شود در نتیجه همواره می توانید برای رزرو هتل اصفهان یا اجاره سوییت در اصفهان به سایت سلطان سفر مراجعه نموده و بعد از مقایسه قیمت ها هتل یا اقامتگاه دلخواه خود را رزرو کنید.

چگونه به اصفهان برویم؟

سفر به اصفهان با خودرو شخصی

در این بخش فاصله بعضی شهرهای بزرگ ایران به اصفهان را در اختیار شما قرار داده ایم. البته  فاصله زمانی که شما این مسیرها را طی می‌کنید تا حد زیادی بستگی به سرعت ماشین شما دارد.

  • فاصله تهران تا اصفهان ۴۳۹ کیلومتر
  • فاصله مشهد تا اصفهان ۱۲۲۲ کیلومتر
  • فاصله یزد تا اصفهان ۳۰۰ کیلومتر
  • فاصله شیراز تا اصفهان ۴۸۵ کیلومتر
  • فاصله رشت تا اصفهان ۷۶۴ کیلومتر
  • فاصله تبریز تا اصفهان ۴۳۹ کیلومتر
  • فاصله آبادان تا اصفهان ۸۶۸ کیلومتر
  • فاصله زاهدان تا اصفهان ۱۳۱۹ کیلومتر

سفر به اصفهان با هواپیما

در ادامه فاصله هوایی شهرهای مختلف ایران تا اصفهان و زمانی که پروازهای بین این شهرها تا اصفهان طول میکشد را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید زمان‌بندی بهتری برای مسافرت داشته باشید. البته مدت زمانی که این سفر های هوای طول می کشد به شرایط آب و هوایی یا مسیرهای هوایی می‌تواند کمی متفاوت باشد.

  • پرواز تهران تا اصفهان: میانگین ۵۵ دقیقه
  • پرواز مشهد تا اصفهان: میانگین ۱ ساعت و ۳۲ دقیقه
  • پرواز یزد تا اصفهان: میانگین ۲۳ دقیقه
  • پرواز شیراز تا اصفهان: میانگین ۵۶ دقیقه
  • پرواز رشت تا اصفهان: میانگین ۴۷ دقیقه
  • پرواز تبریز تا اصفهان: ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه
  • پرواز آبادان تا اصفهان: ۳۵ دقیقه
  • پرواز زاهدان تا اصفهان: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه

پایانه‌های مسافربری اصفهان برای مسافرت با اتوبوس

اصفهان در چهار گوشه خود پایانه‌های مسافربری دارد که ترمینال کاوه در شمال، ترمینال صفه در جنوب، و پایانه‌های زاینده‌رود و جِی در غرب و شرق این شهر آماده خدمت‌رسانی به شما هستند. ترمینال‌های اصلی این شهر ترمینال صفه و ترمینال کاوه می‌باشند که دارای تمام امکانات رفاهی ۲۴ ساعته می‌باشند و شما می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کنید. البته این موضوع به این معنی نیست که پایانه های جی و زاینده رود دارای امکانات کمی هستند و نمی توانند نیاز های شما را برای مسافرت خود برطرف کنند، ولی بیشتر ترمینال‌های جی و زاینده‌رود برای زمان‌هایی خوب هستند که شما قصد دارید از بقیه جاهای دیدنی اصفهان دیدن کنید و بیشتر برای حمل و نقل دورن استانی کاربرد دارند. اما برای افرادی که از بیرون از استان اصفهان می‌آیند و یا قصد سفر به استان‌های دیگر را دارند، ترمینال‌های صفه و کاوه دارای امکانات و تجهیزات بهتری هستند و می‌توانید از آنها استفاده کنید. در ادامه این که ترمینال کاوه و صفه هر کدام به چه نقاطی از کشور اتوبوس دارند را با هم بررسی می کنیم.

ترمینال کاوه:

شما می‌توانید بلیط اتوبوس خود به مقصد‌های آبادان، تهران، اراک، شیراز، مشهد، تبریز، زنجان، انزلی، عسلویه، بیرجند، ساری، ارومیه، همدان، یزد، قزوین، یاسوج، شهرکرد، بندرعباس، کرمان، کرمانشاه، رشت، لاهیجان و بقیه نقاط دیدنی ایران را از ترمینال کاوه بخرید، خلاصه کلام که اگر مقصد شما اصفهان باشد، ترمینال کاوه از هر کجای ایران باشید پذیرای شماست. بلیط اتوبوس برای این ترمینال را میتوانید به صورت اینترنتی نیز تهیه کنید تا بی دغدغه و نگرانی به تفریح و بازدید از جاهای دیدنی اصفهان بپردازید.

ترمینال صفه:

آبادان، آباده، ابرکوه، ارومیه، اقلید، اندیمشک، اهواز، بابلسر، بجنورد، بروجن، بندرعباس، بهبهان، بوشهر، یاسوج، بیرجند، تنکابن، تهران، خرم آباد، خرمشهر، دزفول، ساری، سربندر، سمیرم، سیرجان، شوشتر، شیراز، عسلویه، قشم، لنگرود، ماهشهر، مسجد سلیمان، مشهد مقدس، میناب، همدان، چالوس، کازرون، کرج، کرمان، کرمانشاه، گرگان، گلپایگان، گناوه، گنبد کاووس، گچساران و یزد شهرهایی هستند که ترمینال صفه پل ارتباطی آنها خواهد بود.

آیا می‌توان با قطار به اصفهان مسافرت کرد؟

بله! در ادامه این قسمت برنامه‌های قطار به مقصد اصفهان را در اختیار شما قرار می‌دهیم. قطارهای تهران به اصفهان یک روز در میان در ساعت ۲۲:۵۰حرکت می‌کند و ساعت ۶:۲۰ دقیقه به مقصد می‌رسد. از آنجایی که برنامه‌های سفرهای قطاری ممکن است در طول سال تغییر کند برای سایر شهرهای ایران می‌توانید با یک جستجوی ساده ساعت حرکت و رسیدن به مقصد، هزینه سفر و کیفیت قطار را به راحتی مشخص کنید و به صورت آنلاین بلیت‌های خود را خریداری کنید.

وضعیت وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در اصفهان

حمل نقل عمومی اصفهان برای مسافران، اصفهان گردی را تا حد بسیار زیادی ساده کرده است. سیستم متروی شهری شمال شهر را به جنوب شهر متصل کرده است و شما می‌توانید از ترمینال کاوه تا صفه را به راحتی طی کنید.

سرویس اتوبوس‌های تندرو (BRT) نیز به شما کمک می‌کنند که تقریبا از شرق اصفهان به سمت غرب اصفهان بروید. همین موضوع رفت‌و‌آمد شما در شهر اصفهان را بسیار راحت و بی‌دردسر می‌کند و علاوه بر آن سیستم حمل‌و‌نقل عمومی اتوبوس واحد در اصفهان دسترسی به همه نقاط شهری و جاهای دیدنی اصفهان را برای شما ساده می‌سازد.

نام خیابان‌های قدیمی اصفهان

از آنجایی که اصفهان یک شهر قدیمی است، بعد از گذر سالها و اتفاقاتی که رخ داده شهر دچار تغییرات زیادی شده و یکی از تغییرات، عوض شدن نام محله‌ها، خیابان‌ها و میدان‌های شهر است. از آنجایی که بخشی از هویت شهر به این نام‌های زیبای قدیمی گره خورده، مردم این شهر از نام‌های بومی استفاده می‌کنند و دانستن این نام‌ها از یک سو گردشگری در اصفهان را برای شما شیرین‌تر می‌کند و از سوی دیگر راحت تر مسیر دسترسی به جاهای دیدنی اصفهان را خواهید یافت. به همین دلیل در ادامه نام خیابانها و معابر قدیمی اصفهان را در مقابل نام‌های امروزی آن در اختیار شما قرار می‌دهیم. این نام‌ها در نظر مردم اصفهان پذیرفته شده‌اند و شورای فرهنگی اصفهان در حال تلاش برای بازگرداندن این نام‌ها است.

  • طوقچی:میدان قدس
  • سعادت آباد: آزادگان
  • شاهزید: هشت بهشت شرقی
  • سپه: سپاه
  • آذر: ابوذر
  • مهرداد: شهید قندی
  • مرداویج: شهید کلینی
  • آپادانا اول: قدوسی
  • آپادانا دوم: ۱۵ خرداد
  • مشتاق دوم: سلمان فارسی
  • دقیقی : ابوذر محتشم کاشانی
  • کوله پارچه: شهید کیانی
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: