جاهای دیدنی یزد راهنمای سفر به شهر بادگیرها

شهر یزد در یکی از استانهای تاریخی و خاص ایران قرار گرفته و خود یکی از از زیباترین شهرهای خشتی دنیاست. آثار تاریخی یزد تنوع زیادی دارد که در این مطلب در مورد سفر به یزد و جاهای دیدنی یزد صحبت می‌کنیم.

معرفی جاهای دیدنی یزد

داشتن جاذبه‌های بسیار زیبا و بی نظیر باعث شده است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران به سوی استان یزد و به خصوص شهر یزد روانه شوند. طبیعت استان یزد دارای تنوع بسیار بالایی است، به این صورت که از یک طرف به بیابان و شنزار و از طرف دیگر به ارتفاعات سرسبز و زیبای شیرکوه می‌رسید. شهر یزد که به آن "دارالعباده" ، "دارالعلم و دارالعمل" ، "شهر بادگیر ها" ، "حسینیه ایران" ، "شهر قنات، قنوت و قناعت" و "شهر آتش و آفتاب" هم می‌گویند؛ دومین شهر تاریخی جهان است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل های یزد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی یزد : آثار تاریخی

یزد به عنوان قدیمی ترین شهر خشتی ایران و دومین شهر با ساختار خشتی در جهان شناخته می شود و به این صورت هر ساله بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی برای دیدن آثار باستانی و زیبایی های تاریخی شهر یزد به این شهر سفر می کنند. در ادامه جاذبه‌های تاریخی یزد را خدمت شما معرفی می کنیم. صد البته بگذارید تا قبل از همه چیز این موضوع را عنوان کنیم که یک مطلب برای تمام آثار باستانی این شهر زیبا کفایت نمی کند و ما پرطرفدارترین ها و زیباترین ها را در اختیار شما میگذاریم.

میدان مارکار

میدان مارکار یزد

میدان مارکار و ساعتی که درست در مرکز ایران قرار گرفته است! ساعت فردوسی، ساعت شهر بزرگی است که در میدان مارکار یزد قرار دارد و در کنار مجموعه ی دیگری از مارکارها مثل دبیرستان و پرورشگاه قرار گرفته است. 

میدان وقت الساعت یکی از قدیمی ترین برج های ساعت ایران و جهان است و اولین ساعت شهری ایران به شمار می رود. تاریخ ساخت این برج به زمان قاجار باز می گردد  طاق و قوس ها، تزیینات آجری و کاشی کاری های منقوش به خطوط آیات و … به آن جلوه ای خاص داده اند که برای هر گردشگری جذاب و جالب است. برای دیدن این بنا باید به خیابان امام خمینی یزد بروید. جالب است بدانید  از لحاظ مختصات جغرافیایی میدان مارکار و و در واقع ساعت مارکار دقیقا نقطه مرکز ایران است و به همین سبب یکی از جالب ترین جاهای دیدنی یزد به شمار می رود.

مقایسه قیمت و اجاره سوئیت در یزد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آتشکده های زرتشتیان در یزد

به طور کلی آتشکده ها متعلق به زرتشتیان از نظر اهمیت به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • آتش ورهرام (بهرام) از نظر اعتبار و اهمیّت از دو آتش زیر به بیشتر است و باید همیشه برافروخته بماند و این آتش که به همه مردم تعلق دارد. اکنون در ایران دو آتش بهرام وجود دارد که یکی در یزد و دیگری در کرمان است. وجود آتش ورهرام متشکل است از پانزده آتش گوناگون و آذرخش آسمانی که سرجمع 16 آتش می شوند تشکیل می شود که این آتشها عبارتند از: مرده‌ سوز، برق آسمان، پیشوای دینی، چوپان، فرمانده ارتش تقطیر، نانوا، اسلحه‌ساز ضرابخانه، آهنگر، زرگر، درویش یا صاحبدل، آجرپز، کوزه‌گر و در پایان پادشاه یا فرماندار.
  • آتش آدران (که به آن درب مهر هم می گویند از نظر اهمیت در رده سوم قرار دارد و به مردم آن شهر متعلق است.
  • سومین آتش، آتش دادگاه است که در خانه ها روشن می گردد و برای یک خانواده است و مراسم تقدیس ندارد. آتش خانواده در آیین زرتشتی به عنوان جان خانواده است.

بازار و حمام خان

بازار خان یزد

بازار و حمام خان یزد مجموعه ای زیبا و قدیمی است که شامل بازار خان، حسینیه، آب انبار و حمامی مجاور آن می باشد. ساخت این مجموعه چشم نواز در شهر یزد به زمان ناصرالدین شاه باز میگردد. بازار خان به عنوان یکی از جاهای دیدنی یزد، طولانی ترین و عریض ترین بازار شهر یزد شناخته شده است و مصالح به کار رفته در آن خشت و گل است. بافت قدیمی در این بنای تاریخی حس آرامش بسیار خوبی را به شما خواهد داد. آدرس این بنای تاریخی زیبا خیابان امام خمینی، خیابان قیام می‌باشد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل صفائیه یزد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

عمارت بوستان ناجی

بوستان ناجی یزد

بوستان ناجی یکی از باغ های معروف و جاهای دیدنی یزد در بهار است که تاریخ ساخت آن به دوران قاجار بازمیگردد و پس از این که به شهرداری اهدا شد به صورت بوستان بازسازی شد. عمارتی در میان این بوستان قرار دارد که دارای یک تالار با بادگیر، 2 اتاق و قسمتهای مختلف دیگری است. برای دیدن این بنای زیبا می‌توانید به بلوار شهید حسن دشتی بروید.

مقبره دوازده امام

بقعه ی دوازده امام یزد که در محله فهادان قرار دارد، از دوره سلجوقیان باقی مانده است. این ساختمان، بر اساس سند های تاریخی و شناسنامه‌ای، یکی از جاهای دیدنی یزد است که قدیمی ترین بنای یزد و قدیمی ترین ساختمان شناسنامه دار ایران می باشد. از طرفی این بنا از نظر سبک بنا، نقش و نگار و کتیبه کوفی رنگی اهمیت خاصی در معماری اسلامی دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل داد یزد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

برج باروری قدیم شهر

برج باروی قدیمی یزد

در زمان های قدیم از برج و باروی به منظور در امان ماندن و حفظ جان ساکنان شهر از هجوم غارتگران و دشمنان استفاده میکردند تا در مقابل هرگونه حمله ای دفاع خوبی از خودشان بتوانند نشان دهند، برج و باروی لب خندق هم از این قاعده خارج نبوده است. برای دیدن این بنای تاریخی می توانید به انتهای خیابان سید گلسرخ مراجعه کنید.

برج خاموشان

برج خاموشان یا دخمه زرتشتیان برجی است که بر روی یک کوه رسوبی به نام کوه دخمه قرار گرفته و محلی برای عبادت زرتشتیان در آن زمان بوده.همچنین این برج، مکانی است که زرتشتیان جسد مردگان خود را در آن می‌گذاشتند تا توسط درندگان و پرندگان خورده شوند و به این شکل به چرخه طبیعت بازگردند. برای دیدن برج می‌توانید به 15 کیلومتری شهر یزد در حوالی منطقه صفاییه بروید.

مقایسه قیمت و رزرو تور یزد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

نخل امیر چخماق

نخل امیر چخماق یزد

نخل امیر چخماق یکی بزرگترین نمادها و جاهای دیدنی یزد است که با تنه های چوب ساخته شده و اهالی شهر یزد در مراسم سوگواری محرم در شهر آن را میگردانند. در دهه ی اول این ماه، تابوت پوشیده شده از پارچه‌های مشکی و سبز پوشانده شده، توسط عزاداران حمل می گردد و در بقیه روزهای سال در حسینیه‌ها و مساجد نگهداری می‌شود. این نخلی به عنوان یکی از قدیمی ترین نخل های ایران شناخته میشود و حدود 450 سال قدمت دارد. برای دیدن این نخل می توانید به یزد، میدان امیرچخماق بروید.

ساباط و بادگیر

ساباط یزد

بافت سنتی شهر یزد خود به خود باعث می‌شود که این شهر را به شکل یک اثر تاریخی ببینید، حتی کوچه پس کوچه های محله های قدیمی آن به خودی خود جزو جاهای دیدنی یزد محسوب می شوند. بادگیرها که حاصل خلاقیت معماران یزد بوده است باعث می‌شوند بدون استفاده از هیچ گونه انرژی نسیم خنکی در خانه‌هایی در میان اقلیم کویری جریان پیدا می کند. تعداد بادگیرهای یزد به حدی زیاد است که نامش را شهر بادگیرها گذاشته اند. همچنین نوع دیگری از معماری که در یزد و دیگر شهرهای گرمسیر و کویری ایران بیشتر دیده می شود ساباط ها هستند. ساباط  به خاطر معماری نیمه پوشیده و ایجاد سایه باعث جریان یافتن هوا و خنک شدن مسیر عبور رهگذران می شود.

مقایسه قیمت و رزرو هتل موزه فهادان یزد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر

مدرسه ضیاییه یا زندان اسکندر یزد

کاربرد دوگانه این بنای ارزشمند تاریخی باعث شده است که نامهای آن با هم تفاوت داشته باشند.برخی بر این عقیده هستند که این بنا در قرن هشتم در سال 631 هجری بنا شده و در سال 705 هجری نیز ساخت آن تکمیل شده است، و از آن به عنوان مدرسه استفاده می کردند. آدرس مدرسه ضیائیه یا همان زندان اسکندر در محله تاریخی فهادان، کوچه رختشویخانه، کوچه حمام نو، مجاور بقعه دوازده امام می‌باشد.

آب انبار شش بادگیر یزد

آب انبار شش بادگیر یزد

این بنای تاریخی یکی از آب انبارهای شهر یزد از بین 75 آب انباری است که 180 سال پیش در دوره قاجاریه ساخته شده بوده اند. این بنا به شکل هشت وجهی ساخته شده و دلیل آن این بوده که بتواند با شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه کویری کنار بیاید. آب انبار شش بادگیر یکی از بزرگترین آب انبارها شهر یزد است که حجم آن بالغ بر 2000 متر مکعب است. برای دیدن این آب انبار به آدرس محله تپه یزد، کوچه شش بادگیر بروید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل لاله یزد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یزد

باغ دولت آباد یکی از جاهای دیدنی یزد و یکی از ۹ باغ ایرانی است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. عمارت بلند باغ دولت آباد  بلندترین بادگیرهای جهان را دارد و از نظر معماری بسیار ارزشمند است و همین این باغ را در جهان معروف کرده است، این بنای بسیار زیبا در حدود 260 سال پیش ساخته شده. این باغ در خیابان شهید رجایی واقع شده است.

میدان امیر چخماق

میدان امیر چخماق یزد

یکی از نمادهای شهر یزد که کمتر کسی نام آن ها را نشنیده است میدان امیرچخماق است. در قرن 8 حاکم شهر یزد که در آن زمان امیر جلال الدین چخماق نام داشت تصمیم به ساخت مجموعهای در گوشهای از شهر یزد برای رونق بیشتر شهر گرفت. در میدان امیر چخماق بازار، تکیه، مسجد و دو آب انبار وجود دارد. در بازار موجود در این میدان شیرینیهای یزد، فرش، پارچه و طلا به فروش میرسد. هر چه به سمت شمال این بازار بروید، رونق بیشتری را در آن میبینید. تکیه امیر چخماق در ضلع شرقی میدان امیر چخماق قرار دارد و مردم بسیاری در دوران عزاداری در این تکیه برای انجام مراسم عزاداری جمع میشوند. مسجد امیر چخماق در ضلع جنوبی این میدان واقع شده و از جهت تاریخی بعد از مسجد جامع مهمترین مسجد یزد به شمار میرود. قدمت آب انبار امیر چخماق به دوره صفویه برگشته و در سال 1385 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گفتنی است یکی از شاخص ترین جاهای دیدنی یزد در میدان امیر چخماق همان تکیه امیر چخماق است که با مناره های بلند به عنوان اصیل ترین قسمت این شهر به یادگار مانده است. میدان امیر چخماق در امتداد خیابان سلمان فارسی قرار دارد و در گوشهای از آن میتوانید نخل بزرگی را مشاهده کنید که از زمان صفویه در این محل وجود داشته است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل ارگ جدید یزد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد جامع یزد

مسجد جامع یزد یکی از شاهکارهای معماران هنرمند ایرانی است که در دل کویر ایران در استان یزد جلوه گری می کند و یکی از مقاصد پر گردشگری است که مسافران زیادی از داخل و خارج آن را برای گشت و گذار در یزد انتخاب می کنند. این مسجد حدود 100 سال و در طول 3 دوره ساخته شده و یکی از پایه های اصلی حکومت ساسانیان به شمار می رفته است. آدرس این مسجد خیابان امام خمینی، خیابان مسجد جامع می‌باشد.

خانه های تاریخی یزد

خانه ملک التجار

خانه تاریخی ملک التجار یزد

خانه های تاریخی یزد با معماری زیبا و خیره کننده همواره بخشی از مهم ترین جاهای دیدنی یزد به شمار می روند. خانه ملک التجار نیز یکی از این خانه هاست که قدمتی بیشتر از ۱۲۰ سال دارد و متعلق به حاجی علی اکبر شیرازی از تاجران به نام یزد بوده است. لقب ملک التجار به دلیل عملکرد مناسب وی توسط ناصرالدین شاه به او داده شد و نوادگانش تا ۴ نسل بعد در این ساختمان زندگی می کردند. این خانه از اتاق های متعددی تشکیل شده که هر یک ویژگی خاص خود را دارند. بر دیوار و سقفِ اکثر اتاق ها نقاشی‌هایی تماشایی به چشم می خورد که اثر هنرمندان شیرازی هستند و باعث زیباتر شدن این بنای تاریخی شده اند. برای دیدن خانه ملک التجار می توانید به آدرس خیابان قیام، بازار پنجه علی بروید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل پارسیان یزد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

خانه تهرانی‌ها

خانه تهرانی ها که متعلق به یکی از تجار ایرانی بوده و خانواده‌ای اهل تهران حدود ۲۵۰ سال پیش در این خانه زندگی می‌کردند و از تجار فرش در یزد بوده اند، امروزه در یزد مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد. زیبایی این خانه به اندازه‌ای بوده که تا مدت زیادی به عنوان کنسولگری اقتصادی برخی کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می گرفته است. برای دیدن این خانه می‌توانید به آدرس خیابان امام خمینی، خیابان فهادان، مقابل زندان تاریخی اسکندر بروید.

خانه لاری ها

خانه لاری ها یزد

خانه لاری ها یکی دیگر از جاهای دیدنی یزد است که دارای قدمتی حدود ۱۵۰ سال می باشد،  با وجود اتاق آیینه با آیینه کاری هایی با قدمت حدود پنجاه یا شصت سال، اعیانی بودن خود را به نمایش می گذارد. آدرس این بنای زیبا خیابان امام خمینی، محله فهادان، کنار عمارت کلاه فرنگی می باشد. گفتنی است که این خانه متعلق به افرادی بوده که از لارستان به این شهر آمده اند و به همین دلیل به آن خانه لاری‌ها گفته میشود.

مقایسه قیمت و رزرو هتل ارزان یزد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی یزد : بناهای تاریخی مذهبی یزد

مسجد امام حسن مجتبی یزد

 این مسجد که معروف به مسجد سرچم است در ضلع غربی خیابان سید گلسرخ و در محله ای به همین نام قرار دارد و ساختمان آن مربوط به قرن پنجم هجری قمری است این بنا در محله سرچم که در قرن نهم خارج از شهر یزد قرار داشته، واقع گردیده و بنایی کوچک و فاقد قدمت است؛ اما در محراب آن، دو قطعه سنگ قبر مربوط به قرن پنجم هجری نصب شده باعث شده که مسجد سرچم در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود.

مقبره محله مصلی عتیق

این مقبره در بلوار امام امامزاده جعفر و در کوچه مصلی عتیق است و ورودی آن نزدیکی صحن امامزاده جعفر قرار دارد. این مقبره گنبد کاشی‌ کاری شده خوش طرح و کوچکی دارد. هویت کسی که در این مقبره است مشخص نیست؛ ولی گمانه زنی ها به این صورت بوده که این مقبره مربوط به قرن هشتم یا نهم هجری است. کاشیکاری های این گنبد معرق هستند و قسمت بالایی آن با نقش و طرح های هندسی تزیین شده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل سنتی مظفر یزد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد لرد آسیاب

مسجد لرد آسیاب که مربوط به دوره قاجار می‌باشد، در شهر دارالعباده یزد، بلوار بسیج، کوچه طهمورث قرار دارد و در سال 85 به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شده است. این مسجد دارای دری چوبی است که در زیر بازارچه‌ای به نام لرد آسیاب قرار دارد.

امامزاده سید تاج الدین

امامزاده سیّد تاج الدین که به آن سید پنهون هم می‌گویند در محله فهادان یزد، کنار مجتمع خیریه علی اصغر، کوچه کشکنو قرار دارد. این ساختمانی بسیار ساده شامل دو اتاق کوچک بدون هیچگونه ارزش معمارى و فقط یک قطعه کاشیکارى به صورت ستارهٔ چهار پر در آن قرار دارد. نام واقعى صاحب آرامگاه سید تاج‌الدین جعفر است که یکى از مریدان امام‌زاده ابوجعفر یزد بوده است.

منزلگاه امام رضا(ع)

یکی از منزلگاه های معروف امام رضا در مسیر سفرهایش در شهر تاریخی ابرکوه قرار دارد و هر ساله تعداد زیادی از افراد معتقد و علاقمند برای بازدید از این بنای تاریخی مذهبی به این شهر سفر می کنند. این مسجد در نزدیکی مرکز شهر ابرکوه و در مسیر جاده یزد به شیراز قرار دارد. گفته شده است که زمانی که امام رضا در حال سفر از مدینه به مرو بوده به مدت یک هفته در این محل استراحت کرده است و ساختمان آن شامل شامل ۲ ایوان با حیاط مرکزی است.

مقبره شیخ خلیل الله ثانی

امامزاده  شیخ خلیل الله ثانی یزد

مقبره شیخ خلیل‌اللّه ثانی از نوادگان شاه نعمت‌‌اللّه ولی، بخش کوچکی از مجموعه‌ وسیعی بوده که به عنوان خانقاه توسط شاه نعمت‌اللّه ولی ایجاد شده است. در حال حاضر ساختمان آرامگاه به شکل مربع است و گنبدی آجری وجود دارد که در زیر گنبد صورت ۹ قبر دیده می‌شود و بر همه‌ آنها سنگ ‌مرمرهای خوش تراش و ظریفی نصب شده است.

امامزاده محمد بن عبیدالله

این امامزاده مهمترین و مورد احترام ترین امامزاده از نظر مردم یزد می‌باشد. این آرامگاه متعلق به محمد بن علی بن عبیدالله بن احمد بن على ‌الغرینى بن جعفر صادق عتیق است و در مرکز شهر یزد، محله گودال مصلی ،چهارراه بعثت، بلوار امامزاده جعفر واقع شده است.

مقبره امامزاده غیاث الدین

این آرامگاه باشکوه جنب مسجد جامع مهریز یزد واقع شده است و دارای یک مقبره با گنبدی بلند است که قبلا به آن کشته خانه می‌گفتند. دلیل این نامگذاری این بوده است که در زمان حمله مغول عده ای به این بنا پناه بردند و مغول ها هم در همینجا آنها را قتل عام کردند.

امامزاده سید جعفر (ع)

این بنا در محله مصلی عتیق شهر یزد واقع شده و در مورد آن در کتاب یادگارهای یزد آمده است که امامزاده سید جعفر، نسبشان به امام جعفر صادق (ع) می‌رسد. قدیمی ترین قسمت این زیارتگاه که امروزه توسعه یافته است، حرم مطهر و گنبد آن است.

بقعه سید رکن الدین یزد

محال است به یزد رفته باشید و اسم این مکان تاریخی را نشنیده باشید. بقعه سید رکن الدین در واقع مکتب خانه‌ بومی بوده که توسط یکی از اساتید به نام آن دوره یعنی سید رکن الدین در قرن هشتم قمری تاسیس شد. این مکتب خانه با گنبد لاجوردی و کاشی‌‌های طرحدارش بسیار شبیه به مسجد جامع است. این مکتب خانه منزلگاه علم آموزان جوانی بود که به دنبال آموختن بودند. سید رکن الدین تا آخرین لحظه عمر در این خانه درس داد و در همان جا توسط شاگردانش به خاک سپرده شد. این مکتب خانه تاریخی در یزد و در خیابان مسجد جامع قرار دارد.

جاهای دیدنی یزد : جاذبه های طبیعی

ده بالا

ده بالا در دامنه کوه تفت یکی از شاهکارهای طبیعت ایران به حساب می آید. این روستا در کنار شیرکوه است و می‌توانید به یخچالهای طبیعی در شیرکوه سر بزنید و شگفت زده شوید. این منطقه بسیار سرسبز و خوش آب و هواست؛ به این صورت که در پاییز از هوای جذابی و عالی برای تفریح، در تابستان و بهار ییلاقی و در زمستان نیز می تواند با آب و هوای معتدل خود شما را جادو کند

باغ شادی

یکی از شهرستان‌های نزدیک یزد که بسیار سرسبز است، شهرستان خاتم می‌باشد. این شهرستان که در جنوبی ترین نقطه استان یزد واقع شده با برخورداری از جنگل‌های باغ شادی، باغ معدن منطقه کرخنگان، جنگل‌های انبوه و سرسبز چنارناز که درختانی چون بنه، کهکم، ارژن و… دارد یکی از مکان های بسیار مناسب برای طبیعت گردی در استان یزد می باشد.

روستای قطرم

روستای قطرم یزد

این روستای زیبا دارای کوچه‌های تنگ و پیچ در پیچ با سقفی از شاخه درختان است. این روستای خوش آب و هوا در دره‌ ای میان کوه‌‌های واقع شده و دارای آب و هوای چهار فصل است به این صورت که درخت خرما که ویژه مناطق گرمسیری است در فصل تابستان و درختانی مانند بادام، زردآلو و گردو که بیشتر در مناطق سردسیری ثمر می‌دهد در این منطقه دیده می‌شود.

روستای طزرجان

یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوای تفت روستای طزرجان است که علاوه بر داشتن آثار باستانی و تاریخی از جاذبه‌های خاص طبیعی برخوردار است. این روستا در کف دره‌ای پهناور واقع شده است. برفخانه یا همان یخچالهای طبیعی طزرجان که محل یخچال‌های دایمی در زمانهای گذشته بوده است، نظر هر بیننده و علاقمندی را به خود جلب می کند.

براریگ بافق

براریگ هم از بهترین نقاط کویر و محل مناسب برای کویر نوردی‌های پاییزی است. جاذبه‌های طبیعی این منطقه عبارتند از  تلماسه ها و تپه های شن روان با وسعت زیاد و شبهایی صاف و پر ستاره که روح شما را نوازش خواهد کرد.

ریگ زرین

کویر ریگ زرین یزد

کویر ریگ زرین که به رنگ مسی می‌باشد، یکی از زیباترین کویرهای ایران است. ریگ زرین شبهای بسیار زیبایی دارد و برای دوستداران سافاری یکی از بهترین جاهای دیدنی یزد در پاییز و زمستان می‌باشد.

موزه‌های یزد

موزه وزیری یزد

موزه وزیری یزد در ساختمانی شامل دو بخش کتابخانه و موزه ، در حال حاضر زیر نظر آستان قدس رضوی است. در این موزه اشیای قدیمی شامل وسایل زندگی، چراغ و لوازم روشنایی، پارچه‌های سنتی متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی، صنایع دستی و کتب خطی به نمایش گذاشته شده اند. برای دیدن این موزه به یزد، خیابان امام خمینی، انتهای خیابان مسجد جامع مراجعه کنید.

موزه کامبرین یزد

موزه کامبرین یزد

کامبرین یا موزه‌ دیرینه شناسی یزد، تنها موزه در کشور است که مربوط به علم دیرینه شناسی و فسیل شناسی می‌باشد. در این موزه بیشتر از 400 فسیل متعلق به گونه‌های مختلف جانوری را مشاهده می‌کنید که برخی از آنها متعلق به میلیون‌ها سال پیش هستند. آدرس این موزه میدان شهید بهشتی، خیابان دهم فروردین، جنب آب انبار شش بادگیری، کوچه سوم شهید زینی می‌باشد.

موزه آب یزد

موزه‌ آب یزد در خانه‌ تاریخی کلاهدوز‌ها واقع شده و بنای این موزه متعلق به دوره قاجار در سال 1269 است. نقش و نگار بسیار منحصر به فرد که بیشتر شبیه به گچبری می‌باشد از زیبایی های این مکان می باشد که  این نقش و طرح‌ها در واقع با سیمگل کمرنگ که نوعی کاه گل می‌باشد بوجود آمده اند. ساختمان این موزه آب و به سیر تکامل و پیشرفت صنعت آبرسانی در دوره‌های مختلف یزد اشاره دارد. این موزه در میدان امیرچخماق، خیابان قیام، چهارراه شهدا واقع شده است.

موزه مارکار یزد

موزه مارکار یزد

موزه مارکار مجموعه‌ای از تصاویر، کتابها و وسایل قدیمی است که فرهنگ و آیین و مراسم مذهبی زرتشتیان و همچنین زیارتگاه‌های زرتشتیان را معرفی کرده و در آن صدای موسیقی سنتی که اغلب به زبان دری می‌باشند به گوش میرسد. این موزه بخشی از مجموعه‌ مارکار یزد می‌باشد و از سال 1394 در طبقه‌ی پایین پرورشگاه این مجموعه مشغول به فعالیت می‌باشد. برای دیدن آن می‌توانید به آدرس میدان مارکار، کوچه فرش مشهد مراجعه کنید.

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده

موزه سکه و مردم شناسی حیدرزاده مجموعه‌ی 5000 سکه‌ تاریخی از دوره‌های مختلف حکومتی ایران، اسکناس، چراغ‌های روشنایی و وسایل متعلق به دوره هخامنشیان به بعد و همچنین نسخه خطی گرانبها و جواهر و زیورآلات قدیمی که توسط حسین حیدرزاده جمع آوری شده در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.  آدرس آن خیابان امام خمینی، محله فهادان، بن بست بیت الزهرا می‌باشد.

موزه علوم طبیعی

این موزه شامل ۴ بخش نجوم، فیزیک، زمین شناسی و زیست شناسی می‌باشد که 250 گونه‌ی گیاهی، 150 جانور، رصدخانه، افلاک نما و همچنین کارگاه‌های تاکسیدرمی (خشک کردن جانوران) را کنار هم قرار داده است. این موزه در مدرسه‌ ایرانشهر واقع شده که یکی از قدیمی‌ترین مدارس ایران متعلق به دوران قاجار می‌باشد و در میدان شهید بهشتی، خیابان شهید رجایی، جنب دبیرستان ایرانشهر واقع شده است.

جاهای دیدنی یزد : مراکز تفریحی

مجموعه آبی مهنور

این مجموعه‌ مجهز امکانات متنوعی دارد که عبارتند از: سرسره آبی، اتاق های خصوصی ماساژ، جکوزی، سونای خشک و بخار، وان آب سرد، حمام ترکی، حمام سنتی، استخر کودکان و استخر بزرگسالان است. این مجموعه برای خانم ها و آقایان در تمامی سنین آماده ارایه خدمات است، همچنین در روز تولدتان شما می توانید به صورت رایگان وارد این مجموعه شوید و از امکانات آن استفاده کنید.

پینت بال تکاور

اگر از طرفداران پینت بال و بازی‌های پرتحرک و هیجان انگیز هستید بهترین کار این است که به باشگاه پینت بال تکاور بروید. آدرس این مجموعه صفاییه، انتهای بلوار شهید متری، جنب بلوار مجتمع است.

شهربازی سرزمین ستاره‌ها

این مجتمع تفریحی به روز با تجهیزات مدرن در یک مرکز خرید قرار دارد و دارای 3000 متر مساحت و محیط سرپوشیده است. همچنین رستوران، کافی شاپ و سایر مواردی که برای یک تفریح دلپذیر نیاز دارد در این شهربازی موجود است.

شهربازی شادی

این شهربازی یکی از اولین مراکز تفریحی یزد است و دارای محیط بسیار مناسب برای کودکان و نوجوانان است و یکی از مزایای آن قیمتهای مناسب آن است که در این شرایط اقتصادی میتواند گزینه خوبی باشد.

 پارک کوهستان یزد

این پارک سرسبز یکی از مراکز تفریحی یزد است که با آب و هوای خوب و امکانات رفاهی تبدیل به یک مکان مناسب برای مسافران شده است. این پارک در مسیر یزد به تفت قرار دارد. امکانات آن عبارتند از: دریاچه مصنوعی، شهربازی، محل چادر زدن مسافران، آلاچیق، پیست اسکیت، پیست موتورها و ماشین های کوچک، امکانات قایق سواری در دریاچه و بوفه‌های مختلف.

سینماهای یزد

سینما جام جم یزد

این سینما متعلق به بخش خصوصی است و در سال 1382 با یک سالن به ظرفیت 600 نفر افتتاح شده‌است. در حال حاضر دارای 4 سالن مجهز است.

سینما تک صفاییه

این سینما که زیر نظر بخش خصوصی می‌باشد در سال 1388 با پنج سالن به ظرفیت 1200 نفر افتتاح شده است و از نظر کیفیتی در جایگاه خوبی قرار دارد و گزینه مناسبی برای دیدن فیلم‌های سینمایی روز است.

بهترین رستوران های یزد

در ادامه این قسمت بهترین رستوران ها با غذاهای سنتی و فست فود و کافه‌های یزد را برای شما معرفی می‌کنیم.

کافه پناهنده

این رستوران 60 سال سابقه، در هیچ وقت سال تعطیل نیست و فضای دنج و دوستانه‌ای دارد. از آنجایی که این رستوران در بازار پنجه علی قرار دارد شما می‌توانید بعد از گشت و گذار برای غذا خوردن به این رستوران بیایید. غذای ویژه کافه پناهنده عدسی است که به گفته کسانی که به این مکان سر زده اند، در این رستوران بهترین عدسی عمرشان را خوردند.

رستوران سزار

این رستوران که در میدان ابوذر، خیابان سنبل قرار دارد مکان بسیار مناسبی برای خوردن پیتزا و غذاهای ایتالیایی است. رستوران سزار نسبت به رستوران‌های دیگر شهر یزد، رستوران شیک و مدرنی است. پیانو به صورت زنده در آن نواخته می‌شود و حال و هوای رمانتیکی به آن می‌بخشد. منوی رستوران هم متنوع است و علاوه بر غذاهای ایتالیایی، غذاهای ایرانی هم دارد. در رستوران سزار، باید  پیتزا استیک و پیتزا مارگاریتا سفارش داد تا نهایت استفاده را از آن برد.

رستوران خوان دو حد

این رستوران خانه‌ای قدیمی است و فضایی سنتی دارد. در حیاطی با صفا روی تخت می‌نشینید و از غذا و قلیان و فضای زیبای این رستوران استفاده می‌کنید. اگر طرفدار غذاهای سنتی هستید این رستوران برای شما مکان مناسبی است و برای رفتن به این رستوران به آدرس بلوار عاصی زاده، کوچه سنگریزه مراجعه کنید.

فست فود کورنوپیچ یزد

این فست فود از نظر مردم یزد بهترین فست فود شهر می باشد و آدرس آن صفاییه، بلوار دانشگاه، خیابان ویزی، 24 متری دوم می‌باشد. اگر طرفدار فست فود هستید این مورد را از دست ندهید.

فست فود فروتن یزد

اگر به دنبال کیفیت خوب و قیمت مناسب هستید این فست فود گزینه خوبی برای شماست. برگرها و پیتزاهای این فست فود معروف هستند و آدرس آن بلوار باهنر یزد است.

فست فود ژوان یزد

این فست فود علاوه بر کیفیت مناسب، این امکان را داده است که گیاهخواران و وگان ها بتوانند با خیال راحت غذاهای بسیار خوشمزه و سالم بخورند. این فست فود در بلوار دکتر حسابی واقع شده است.

در این بخش به صورت مختصر کارهایی که باید در یزد انجام دهید را به شما معرفی میکنیم تا طعم سفر به یزد را به صورت کامل بچشید.

  • شب سری به پشت بام کافه هنر بزنید.
  • در طول روز بازارها و کوچه پس کوچه‌های یزد را ببینید.
  • زمان غروب سری به زورخانه صاحب الزمان بزنید و برنامه دوساعته آن ها را تماشا کنید.
  • از بافت شهر یزد بیشترین استفاده را ببرید، چون این شهر سرتاسر مانند یک بنای تاریخی بسیار زیبا و دلنشین است.

 

هتل‌های یزد

در ادامه هتل ها، اقامتگاه های بومگردی و مسافرخانه‌های یزد را خدمت شما معرفی می‌کنیم تا در زمان سفر درگیر انتخاب هتل نشوید. هتلهایی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم قیمت های بالا و بافت سنتی دارند.

  • هتل مشیرالممالک یزد: این هتل اولین هتل باغ ایرانی با معماری و تجهیزات سنتی است. اتاقها فضایی کاملا سنتی دارند و بالکن رو به باغی زیبا است که چشم انداز زیبای دارد. رستوران و سالن کنفرانس هتل با معماری سنتی و سقفهای کادربندی شده،یزدی بندی و گچبری است. این هتل در بافت سنتی شهر است و از سایر اماکن تاریخی فاصله آنچنانی ندارد.
  • هتل کوروش یزد:  در کنار اماکن دیدنی و قدیمی شهر یزد واقع شده است.
  • هتل لب خندق یزد:  به دلیل سنتی بودن میتواند مورد توجه مسافران علاقمند به فضاهای سنتی قرار گیرد.
  • هتل سنتی مهر یزد:  به دلیل سنتی بودن از جاذبه توریستی خوبی برخوردار است. نزدیکی به میدان امیر چخماق ، موزه آب ، بازار سنتی ،مسجد جامع و زندان اسکندر از مزایای هتل سنتی مهر یزد میباشد.

هتلها و مسافرخانه و یا اقامتگاه هایی که در ادامه برای شما معرفی می‌کنیم قیمتهای مناسب تری به موارد بالا دارند:
خانه مسافر حس خوب یک مکان تاریخی است که 250 سال قدمت دارد و در سال 1395 بازسازی شده و فعالیت خود را آغاز کرده است. این مسافرخانه فضایی سنتی و امکانات امروزی دارد.
مهمانپذیر مهدی در یزد سابقه بالایی دارد و در سال 1392 بازسازی شده. قیمتهای این مسافرخانه بسیار مناسب می‌باشد ولی از طرفی امکانات آن بالا نیست.
اقامتگاه بوم گردی جنگل یزد در سال 1395 فعالیت خود را شروع کرد. قیمت های این محل مناسب است و از طرفی در نقطه خوبی از شهر یزد نیز واقع شده و به این صورت می توانید به بناهای تاریخی شهر دسترسی داشته باشید.
مهمانپذیر گلها یزد سال 1360 تاسیس شده و تا امروز توانسته است که مشتریان راضی زیادی داشته باشد و اتاق هایی با امکانات متنوع را باقیمت مناسبی در اختیار شما قرار دهد.

مراکز خرید یزد

بازارهای قدیمی یزد

این مجموعه بازار در دوران پهلوی با احداث خیابان به دو قسمت تقسیم شده است و در آن می توانید کالاهایی مانند پارچه، طلا، فرش و شیرینی‌های سنتی را تهیه کنید.

بازار قیصریه

این بازار علاوه بر این که معماری زیبایی دارد محل مناسبی برای خرید پارچه های یزدی است.

مجتمع تجاری تفریحی ستاره

این مرکز خرید یکی از بهترین مراکز خرید یزد می‌باشد و در آن علاوه بر عرضه کالاهای باکیفیتی چون پوشاک مردانه و زنانه، اسباب بازی و غیره، می‌توانید از دیگر امکانات این مجتمع از جمله شهربازی، رستوران کافی شاپ، سالن بیلیارد و باشگاه بدنسازی استفاده کنید.

مجتمع تجاری شهاب

این مجتمع تجاری مکان خوبی برای خرید تلفن‌های همراه است.

پاساژ کویتی ها

از قدیمی‌ترین پاساژهای یزد پاساژ کویتی‌ها است که در این مرکز خرید می‌توانید جواهرات و انواع طلاها را تهیه کنید.
 

معرفی غذاهای سنتی یزد

  • کوفته نخودچی
  • کوفته لپه‌ یزدی
  • خورشت به‌آلو
  • خورشت قیمه نخود

سوغات یزد چیست؟

ترمه دوزی

یکی از کارها، با پیشینه بالاست که بیشتر نزد زرتشتیان انجام می شده است، این ترمه‌ها دارای حال و هوای سنتی است و یک سوغات خوب از یزد برای عزیزان شماست.

زیلو بافی

هنری است که حتی از قبل اسلام رواج داشته و مرکز آن شهر میبد یزد بوده! استفاده از نخ های مرغوب، طرح های خلاقانه و رنگهای گیاهی، طرح و رنگ خاصی به این زیلوها می‌بخشد.

حاجی بادام

یک شیرینی مقوی است که آن را با استفاده از آرد نخودچی، مغز بادام، پودر قند، زعفران، زرده تخم‌مرغ و جوز تهیه می‌کنند و برای سوغاتی بسیار مناسب می‌باشد.

شیرینی یزدی لوز

در نوع های مختلف لوز نارگیلی، لوز بادام و لوز بیدمشک در شهرهای مختلف استان یزد تهیه کنید و به عنوان سوغات برای آشنایان خود ببرید.

قطاب

معروف ترین شیرینی یزد در بین همه مسافرانی است که به این شهر می‌آیند. ترکیبات این سوغات معروف چون آرد گندم، شیر، زرده تخم‌مرغ و روغن سرخس می‌باشد.

باقلوا

مهمترین شیرینی در یزد باقلوا است که حتی به  سایر کشورهای دنیا نیز صادر می‌شود و همه ما آنرا می‌شناسیم .

صنایع دستی یزد

سفال و سرامیک میبد

تولید سفال و سرامیک سابقه بسیار بالایی در ایران دارد و اولین کوره های پیدا شده در ایران مربوط به 600 تا 700 سال پیش از میلاد مسیح است. یزد یکی از مکان های بوده است که در زمینه تولید سرامیک و سفال از 700 سال پیش تا کنون فعالیت داشته و عمده این تولیدات در میبد یزد انجام می شده است. این هنر هنوز هم به عنوان یادگاری از گذشته در این شهر به جا مانده و شما می توانید به عنوان سوغاتی اصیل و زیبا سفال های لعاب دار یا بدون لعاب یا کاشی و سرامیک های سنتی که به شکل یک قاب اثر هنری هستند را به عزیزان خود هدیه دهید.

قالی بافی

یکی از صنایع دستی یزد که قالی‌های سنتی می باشد که به صورت دستی توسط 65000 دار قالی و 130 هزار نفر بافته می‌شود. از این تولیدات 5 درصد داخل استان یزد، 45 درصد بیرون از استان و 50 درصد در کشورهای خارجی به فروش می‌رسد.

زری بافی

زری بافی که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد و امروزه هم در یزد انجام می‌شود و برای آن از ماده اصلی با کیفیت یعنی ابریشم مرغوب استفاده می شود. علاوه بر یزد این هنر در گذشته در ابیانه، اصفهان و کاشان هم رواج داشته است.

مخمل بافی

مخمل یزد از نفیس ترین پارچه های ابریشمی بافته میشود و کیفیت بسیار خوبی دارد و می تواند یک  سوغات به یاد ماندنی از یزد باشد.

گردشگری سلامت در یزد

وجود امکانات به روز، متخصصان و پزشکان مجرب در یزد و همچنین هزینه‌های پایین تر درمان در مراکز خصوص در یزد باعث شده است که در بین شهرهای ایران یزد به داشتن خدمات درمانی، پزشکان چیره دست و هزینه درمانی پاین معروف باشد. از طرفی برتری یزد در رشته خاص پزشکی مانند درمان ناباروری، جراحی‌های قلب، چشم پزشکی و... باعث شده که این استان به عنوان یکی از قطب های پزشکی در کشور باشد. در ادامه دو بیمارستان پیشتاز در خدمات پزشکی یزد را برای شما معرفی میکنیم.

بیمارستان افشار یزد

این بیمارستان با انجام بیشتر از 1000 آنژیوپلاستی، 1300 عمل جراحی قلب و 4000 آنژیوگرافی به عنوان یکی از مراکز درمانی مهم در زمینه قلب و عروق می باشد.

مرکز پرتو درمانی شهید رمضان‌زاده یزد

مجهزترین مرکز پرتو درمانی در مرکز، شرق، جنوب و جنوب شرق کشور مرکز درمانی شهید رمضانی است که نقش مهمی در کاهش استرس، ایجاد امیدواری و نزدیک کردن بیماران سرطانی به سلامتی را داشته است. این مرکز با استفاده از تجهیزاتی مدرن و کاری با تجربه و مجرب و متخصص سعی در ارایه خدمات رادیوتراپی و آنکولوژی فعالیت می‌کند و هدف این مجموعه هدایت بیمارانشان این است که باعث شوند آنها با سرطان خداحافظی کنند.

مرکز درمان تحقیقات دیابت یزد

این مرکز فعالیت هایی در خصوص آموزش، پژوهش و درمان دیابت دارد و در حال حاضر 37 هزار نفر از استان یزد و خارج از این استان دارای پرونده در این مرکز هستند و روند درمانی آنها به صورت حرفه‌ای انجام می شود. این مرکز همچنین 60 درصد از بیمارانش را بر حسب نیاز از نظر تغذیه ای کنترل و کارشناسی می کند و بیش از 5 متخصص، فوق تخصص در زمینه های مرتبط به دیابت فعالیت دارد و خدمات متنوعی را به بیماران دیابتی ارایه می دهند.

راهنمای سفر به یزد

چگونه به یزد برویم؟

سفر به یزد با هواپیما

فرودگاه شهید صدوقی یزد با مساحتی در حدود 575 هکتار در غرب شهر یزد واقع شده است و در حدود 10 کیلومتر از شهر یزد فاصله  دارد و برای پروازهای درون کشوری مسافربری، تجاری و گاهی آموزشی (برای سپاه و ارتش) استفاده می شود. یکی از مزایای این فرودگاه نزدیک بودن به شهر یزد و فاصله کم با آثار دیدنی در این شهر می‌باشد. این فرودگاه دهمین فرودگاه از نظر ترافیک هوایی و مسافری است و سالانه 550000 مسافر را از طریق حدود 6000 پرواز جابجا میکند. در ادامه اطلاعاتی را در مورد پرواز از برخی شهرهای مهم تا یزد را در اختیار شما می‌دهیم:

  • مدت زمان پرواز یزد تهران : میانگین 1 ساعت و 10 دقیقه
  • مدت زمان پرواز یزد اصفهان : میانگین 19 دقیقه
  • مدت زمان پرواز یزد شیراز : میانگین  53 دقیقه
  • مدت زمان پرواز یزد بندرعباس : میانگین 1 ساعت و 11 دقیقه
  • مدت زمان پرواز یزد مشهد : میانگین 1 ساعت و 21 دقیقه
  • مدت زمان پرواز یزد کرمانشاه : میانگین 1 ساعت و 25 دقیقه
  • مدت زمان پرواز یزد زاهدان : میانگین 1 ساعت و 21 دقیقه

سفر به یزد با قطار

راه آهن یزد در سال 1350 افتتاح شد و در برگیرنده 9500 خط اصلی بوده است و همین اهمیت استراتژیکی  به آن داده است و از از طرفی مجاورت با معادن کشور و انتقال مواد معدنی باعث شده است که سیستم قطاری یزد علاوه بر مسافربری در صنعت نیز نقش مهمی داشته باشد

مدت زمان سفر به یزد با قطار

  • قطار یزد تهران : حدود 8 ساعت
  • قطار یزد کرمان : حدود 6 ساعت و 30 دقیقه
  • قطار یزد مشهد : حدود 12 ساعت و 30 دقیقه
  • قطار بندرعباس : به یزد حدود 12 ساعت
  • قطار یزد اصفهان : حدود 4 ساعت و 30 دقیقه
  • قطار یزد کاشان : حدود 5 ساعت و 30 دقیقه
  • قطار یزد زاهدان : حدود 14 ساعت

سفر به یزد با اتوبوس

شهر یزد دارای دو پایانه مسافربری اصلی می باشد که هر دو آنها در شرایط مکانی خوبی برای افرادی که میخواهند از شهر یزد دیدن کنند قرار دارد، این دو پایانه عبارتند از پایانه اصلی الغدیر و پایانه شهرداری. در این میان پایانه الغدیر از اهمیت بیشتری برخوردار است و برای تمام نقاط ایران سرویس دهی دارد.
فاصله شهرهای مهم از یزد با اتوبوس و همچنین فاصله  زمانی آنها را در ادامه صورت حدودی برای شما ذکر می کنیم.

  • فاصله اصفهان تا یزد 310 کیلومتر است و 5 ساعت
  • فاصله تهران تا یزد 623 کیلومتر است و 8 ساعت
  • فاصله مشهد تا یزد 897 کیلومتر است و 11 ساعت
  • فاصله اردبیل تا یزد 1113 کیلومتر است و 15 ساعت
  • فاصله بندرعباس تا یزد 654 کیلومتر است و 9 ساعت
  • فاصله کرمانشاه تا یزد 926 کیلومتر است و 12 ساعت
  • فاصله زاهدان تا یزد 895 کیلومتر است و 11 ساعت

محله‌های قدیمی یزد

یزد یکی از شهرهای دارای پیشینه‌ی تاریخی بالا در ایران است و صد البته یادگارهای زیادی از دوران پیشین در این شهر دیده می شود. برای افرادی که از یزد دیدن کردند، محله های قدیمی و دوست داشتنی یزد همیشه برای گردشگران جزو بهترین جاهای دیدنی یزد بوده است. در ادامه قصد داریم نام اصلی محله‌های قدیمی یزد را برای شما بازگو کنیم و توضیح مختصری در این خصوص بدهیم.

محله چهار منار یزد

یکی از محله های قدیمی یزد چهار منار نام دارد که در مرکز این شهر قرار دارد. چهارمنار از جمله مناطقی است که بزرگترین بافت تاریخی شهر یزد ار نظر وسعت در آن قرار دارد. جالب است بدانید در دو محله ی چهارمنار و فهادان مهمترین حوادث تاریخی این شهر رخ داده است. محله چهار منار تنها محله بافت تاریخی یزد می‌باشد که آثار و بناهای آن در دو مرحله به ثبت جهانی و ملی رسیده اند.

محله آب‌ شاهی

محله آب شاهی که در گذشته به آن نعیم آباد هم می‌گفتند، در گذشته در حومه شهر یزد قرار داشته و امروزه از پرجمعیت ترین محله‌های قدیمی یزد است. این محله از سمت جنوب به کوی فیضیه و قاسم‌آباد، از شمال به خیابان آیت‌اله کاشانی و مهدی ‌آباد و از غرب به اکبرآباد و از شرق به میدان شهدای محراب می‌رسد. علت شهرت این محله در یزد این بوده که شاه شجاع مظفری قناتی را از مهریجرد ایجاد کرد و به این منطقه آورد. تاریخ تقریبی پایه گذاری این محله  به قرن 8 هجری بازمیگردد.

محله خلف خانعلی

محله خلف خانعلی که به گویش یزدی خَلفِ خونَلی می شود از سمت جنوب به خیابان سلمان فارسی، محله زرتشتیان و چهار کوچه، از مشرق به کوی مطهری و از مغرب به بلوار شهید عاصی‌ زاده و گود شهریاری می‌رسد. در کتاب‌های تاریخی مربوط به شهر یزد نام این محله پشت خان عمری بوده است؛ ولی در طول تاریخ و به خصوص در دوران صفویه که حساسیت‌های مذهبی زیاد بوده نام آن را تغییر می‌دهند. در زمان‌های قدیم در این محله زرتشتیان و مسلمانان در این محله با هم زندگی می‌کردند. امروزه بناهای تاریخی زیادی به جا مانده از زرتشتیان آن زمان می‌بینیم.

محله سر دوراه

محله سردوراه از شمال به محله کوچه بیوک، از جنوب به محله خرمشاه، از غرب به محله اهرستان و از شرق به محله پشت باغ می‌رسد. تاریخ  ساخت این محله به قرن 9 هجری باز می گردد و از مکان‌های خوش آب و هوای یزد به شمار می‌آید. دلیل نامگذاری این محله به "سر دو راه" این بوده که سر دو راهی اصفهان و شیراز قرار داشته است.به این محله در قرن نهم هجری وجود داشته و نام آن در متون تاریخی یزد آورده شده‌است، این محله از محلات خوش و آب و هوای یزد است و همیت خود دلیلی است که جمعیت این محله بالا برود. علت نام گذاری این محله به نام سر دوراهی این بوده است که بر سر دو راهی اصفهان و شیراز قرار گرفته است.

محله لب خندق

لب خندق یکی از محله‌های قدیمی یزد است که از شمال به دروازه شاهی، از جنوب و شرق به خیابان قیام و محله دارالشفا و از غرب به محله سرپلک می‌رسد. همانطور که از اسم این محله میتوان حدس زد، در گذشته در نزدیکی خندق شهر قرار داشته. خندقی که در کنار این محله حفر شده مربوط به دوره آل مظفر بازمیگردد.

محله شاهد باز

یزد محله شاهد باز که در نزدیکی مجموعه میدان امیرچخماق قرار گرفته است، به گویش محلی‌های این منطقه به صورت شِرباز تلفظ می‌شود. محل قرارگیری این محله که در خیابان سلمان فارسی قرار دارد از شمال با محله گازرگاه و از سمت جنوب به محله های نظرکرده‌ها و قصاب ها می‌رسد.این محله از قدیم به رونق مراسم مذهبی و روضه‌خوانی در حسینیه شاهد باز و خانه هراتی مشهور بوده، امروزه بیشتر ساکنین این محله  اهل عراق هستند.

محله لرد کیوان

محله لرد کیوان که جزء محله‌های قدیمی یزد به شمار می‌رود از شمال به باغ گندم و از جنوب به محله شاه طهماسب می‌رسد. دلیل نام گذاری لرد این است که در این محله اجناس مورد نیاز مردم نظیر هیزم و میوه وجود داشته و شباهت زیادی به میدانهای مخصوص خرید و فروش داشته است.

محله آب‌ِ شور

محله آب شور یکی از روستاهای قدیمی در حومه ی شهر یزد بوده و در گذشته با نام سَلغُرآباد شناخته میشود؛ اما با توسعه شهر یزد این روستا به بخشی از یزد تبدیل شده که از جنوب به به محله یعقوبی و مالمیر، از شمال به طالقان، از غرب به فهادان و از شرق به محله یعقوبی و مریم آباد می‌رسد. دلیل نامگذاری این محله این بوده است که در گذشته در شوره زارهای اطراف یک قنات ایجاد شده بوده و آب کشاورزی این منطقه را تامین می کرده است.

لیست جاهای دیدنی یزد در شب

  • کاروان سرای زین الدین یزد
  • میدان وقت الساعت یزد
  • باغ دولت آباد یزد
  • حمام خان یزد

 

 

نظرات کاربران
من به توصیه شما کاروانسرای زین الدین رفتم بینظیر بود، یکی از جاهای دیدنی یزد که نباید از دستش بدید