سوغات اصفهان از گز و پولکی تا مینا کاری

خرید سوغات اصفهان یکی از بخش‌های بسیار دوست داشتنی برای افرادی است که به این شهر بسیار زیبا سفر می‌کند، چرا که بعد از دیدن مکان‌های دیدنی بی شمار این شهر می‌توانند خوراکی‌های بسیار خوشمزه و یا صنایع دستی معروفی که در اصفهان توسط هنرمندان اصفهانی تولید می‌شود را به عنوان سوغات اصفهان برای عزیزان خود ببرند. تا اینجای کار در مطالب قبلی ما در مورد دیدنی‌های اصفهان و آثار تاریخی معروف این شهر بسیار صحبت کردیم و الان نوبت به سوغات معروف این شهر است. در ادامه این مطلب ما ابتدا سوغات خوراکی اصفهان و سپس سوغات صنایع دستی این شهر را خدمت شما معرفی خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

سوغات خوراکی اصفهان

سوغات خوراکی اصفهان به قدری متنوع است که گاهی اوقات مسافری که به این شهر می آیند نمی‌دانند کدام یک را به عنوان سوغات اصفهان برای عزیزان خود ببرند، اما شما این نکته مهم را نباید فراموش کنید که می‌توانید در طول مسافرت خود به این شهر انواع این خوراکی‌های خوشمزه را بچشید و هر کدام که باب میلتان بود را به عنوان سوغات برای عزیزانتان ببرید. در ادامه این بخش ما خوراکی‌هایی که سوغات معروف اصفهان هستند را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

سوهان عسلی

سوهان عسلی اصفهان

سوهان عسلی یکی از خوشمزه ترین سوغات اصفهان است که مواد اولیه برای تهیه آن زعفران دم کرده، گلاب، آب،پسته و خلال بادام، شکر، کره و عسل میباشند. این شیرینی‌های خوشمزه به شکل‌های برش خورده یا ورقه‌ای در بازار عرضه می‌شوند و شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه و متفاوت را در اصفهان تهیه کنید و به عنوان سوغات برای عزیزان خود ببرید.

جوز قندی

جوز قندی اصفهان

جوز قندی نوعی شیرینی محلی است که یکی از گران‌ترین سوغات اصفهان به شمار می رود، البته ممکن است در شهرهای دیگر ایران نیز این خوراکی خوشمزه را پیدا کنید ولی فراموش نکنید که بهترین جز قندی در اصفهان تولید می شود. برای تهیه این شیرینی از یک نوع هلو به نام " الگ" استفاده می شود و روش تهیه آن به این صورت است که ابتدا پوست این میوه را کنده و سپس به جای هسته آن مغز گردوی آسیاب شده که با خاک قند مخلوط شده است می ریزند و در مرحله آخر آنرا خشک می‌کنند. شما می‌توانید نمونه‌های دیگری از جز قندی که با استفاده از میوه‌های دیگری مانند گلابی، انجیر و آلو نیز برای تهیه این نوع شیرینی استفاده کنید. 

برشتوک اصفهان

برشتوک-اصفهان

برشتوک یکی از شیرینی‌های قدیمی است که در شهر اصفهان با استفاده از روغن، شکر، هل و آرد نخودچی تهیه میشود و شما می‌توانید این شیرینی را به عنوان سوغات اصفهان از قنادی‌های این شهر تهیه کرده و برای عزیزان خود به عنوان سوغات ببرید. این شیرینی ها در در شهرهای دیگر ایران نیز تهیه می شوند و هر شهری دستور تهیه خاص خود را دارد، البته این دستورالعمل‌ها ممکن است زیاد با هم تفاوتی نداشته باشند و نهایتاً به جای آرد نخودچی از آرد گندم استفاده کنند. معمولاً این خوراکی‌های خوشمزه را به شکل لوزی برش داده و بسته بندی می‌کنند.

نبات اصفهان

نبات اصفهان

نبات یکی دیگر از سوغات اصفهان است که در انواع مختلف نعنایی، دارچینی، زعفرانی، ساده و… تولید می‌شود. همچنین نبایدهای تولید شده در اصفهان سه نوع تخته‌ای، چوبی و شاخه‌ای هستند. البته این مورد را باید در نظر داشته باشید که نبات هم مانند برخی دیگر از سوغات خوراکی اصفهان در شهرهای دیگر کشورمان نیز تولید می‌شود اما نبات اصفهان دارای عطر و طعم متفاوتی است که بی‌ شک بعد از استفاده عاشق آن خواهید شد. به نظر برخی از افرادی که در این شهر زندگی می‌کنند بهترین نقاط اصفهان را شما می توانید از شهرستان باغ بهادران خریداری کنید.

پولک اصفهان

پولکی اصفهان

پولکی یکی از معروفترین سوغات اصفهان است که بین مردمان اصفهان محبوبیت خاصی دارد، از طرفی گردشگران داخلی و توریست های خارجی که به این شهر وارد می شوند نیز از این شیرینی بسیار خوشمزه خوششان می آید. این شیرینی مانند آبنباتی نازک و شفاف است که خاطر ظاهر آن که شبیه به پولک می‌باشد، به آن پولکی می‌گویند. پولکی در اصفهان با طرح‌های مختلفی تهیه می‌شود که عبارتند از: زنجبیلی، عسلی، لیمو عمانی، کاکائویی، کنجدی، نارگیلی، پسته‌ای و زعفرانی؛ شما می‌توانید بسته به سلیقه خود یکی از انواع پولکی‌ها را تهیه و به عنوان سوغات برای عزیزان خود ببرید.

شیرینی کرکی

شیرینی کرکی اصفهان

شیرینی کرکی یکی از انواع شیرینی‌های معروف اصفهان است که با هل، شکر ساییده شده، روغن، زعفران، آرد جوانه گندم و آرد سفید تهیه شده و به عنوان یکی از معروف ترین سوغات اصفهان شناخته می شود. دلیل محبوبیت این شیرینی در بین گردشگران طعم بی نظیر و لطافت آن است و فقط کافی است که آن را یک بار امتحان کنید تا تبدیل به شیرینی محبوبتان شود.

شیرینی برنجی 

شیرینی برنجی اصفهان

شیرینی برنجی یکی از خوراکی‌های خوشمزه است که علاوه بر سایر نقاط کشور در اصفهان نیز تهیه می شود، اما نباید فراموش کرد که معروفترین آنها شیرینی برنجی اصفهانی است. برای تهیه این نوع شیرینی از شکر، گلاب، آرد برنج، تخم مرغ مرغ و زعفران استفاده می‌شود و در پایان آن را با استفاده از دانه‌های سیاهدانه تزیین می‌کنند. در صورتی که دوست دارید این شیرینی را به عنوان سوغات اصفهان برای آشنایان خود را ببرید، می‌توانید آن را از از فروشگاه‌های مختلف در این شهر تهیه کنید.

گز اصفهان

گز اصفهان

بدون شک می‌توان گفت که گز محبوب‌ترین و معروف‌ترین خوراکی اصفهان است پیشینه تولید آن به دوران صفویه و پایتخت بودن اصفهان بازمی‌گردد و امروز یکی از اصلی‌ترین سوغات اصفهان شناخته می‌شود. مواد اولیه برای تهیه گز عبارتند از: مغز فندق، بادام و پسته، شکر، سفیده تخم مرغ، گلاب و گلوکز؛ البته مهم‌ترین ماده اولیه سنتی که در زمان‌های قدیم برای تهیه گز از آن استفاده می‌شده "گزانگبین" نام داشته است. گزانگبین ریشه بوته گیاه گز می‌باشد، اما جالب است بدانید این بوته که در مناطق خوش آب و هوا و در دامنه کوهستان‌ها سبز می‌شود و طول آن نهایتا به دو متر میرسد. در زمان‌های قدیم گز با کیفیت و مرغوب را  با استفاده از شیرخشت و آب هندوانه تولید می کردند و این نوع گز فقط برای افراد بلند پایه و سوغات اصفهان برای افراد خارجی بوده است، اما از آنجایی که این نوع گز قیمت بسیار بالایی دارد امروز از همان مواد اولیه که خدمت شما عرض کردیم، برای تولید گز استفاده میکنند. گزها را برای عرضه در بازار به شکل‌های مختلفی برش میدهند که عبارتند از: "گز انگشت پیچ، گز شکلاتی، گز برشی، گز سکه‌ای، گز آردی و گز لقمه‌ای" و شما می‌تواند از فروشگاه‌های مختلف در این شهر، گز اصفهان را تهیه کنید.

صنایع دستی سوغات اصفهان

صنایع دستی سوغات اصفهان بخشی از سوغات معروف این شهر را تشکیل میدهند و بی شک وقتی از آنها به عنوان سوغات استفاده میکنید، یادگاری ماندگار و زیبایی را به عزیزان خود داده‌اید که به دست هنرمندان اصفهانی و با دقت و ظرافت بالایی تهیه شده‌اند. در صورتی که دوست دارید یکی از صنایع دستی تهیه شده در این شهر را به عنوان سوغات اصفهان برای عزیزان خود ببرید فقط کافیست به میدان نقش جهان بروید و به راحتی از مغازه‌های اطراف این میدان و داخل دالان‌ها دیدن کنید تا هدیه مورد نظر خود را پیدا کنید. در ادامه به معرفی این صنایع دستی می پردازیم تا در زمان خرید، انتخاب راحت تری داشته باشید.

نقاشی مینیاتور

نقاشی مینیاتور آثار هنری که از زمانهای قدیم در کشور وجود داشته و در دوران صفویه به اوج شکوه خود رسیده است. نگارگری و نقاشی مینیاتوری یکی از سوغات اصفهان به شمار می رود که دارای ارزش بالایی می‌باشد و بی‌شک هر بیننده‌ای از زیبایی نهفته و نقش و نگار این تابلوها شگفت زده خواهد شد. در اصفهان مغازه‌های زیادی هستند که این آثار هنری را به فروش میرسانند. پیشینه نقاشی مینیاتوری به دوران بعد از ورود اسلام باز می‌گردد و عده‌ای بر این عقیده‌اند که این سبک نقاشی در اصل از مینیاتور چینی الهام گرفته شده و سپس پس به دست هنرمندان ایرانی و بخصوص اصفهانی ارزشی بیشتر از مینیاتور چینی در جهان پیدا کرده است.

فیروزه کوبی

فیروزه-کوبی

فیروزه کوبی یکی از صنایع دستی و هنرهای رایج در اصفهان می باشد که امروز هنرمندان محدودی در این شهر دست به خلق آثار فیروزه کوبی شده می زنند. افراد فعال در این عرصه با استفاده از هنر فیروزه کوبی گلاب پاش، لیوان، بشقاب، کاسه و سایر ظروف و حتی جواهرات را تزیین می کنند. ظروف فیروزه کوبی که به عنوان یکی از معروف ترین سوغات اصفهان شناخته می شوند، به این صورت تهیه می شوند که ابتدا قطعه‌های کوچک سنگ فیروزه را بر روی ظرفیت جواهر یا هر چیز دیگری می‌چسبانند و سپس با استفاده از چسب مخصوص فضای بین سنگ‌ها را پر میکند و در پایان برای جلوه دهی بهتر آن را می‌سابند و به آن روغن جلا می‌زنند.

قلمدان

قلمدان

قلمدان یکی از سوغات اصفهان است که با استفاده از پاپه ماشه، مقوا یا چوب تهیه می‌شود و از آن برای نگهداری قلم‌های مخصوص نوشتن و یا خوشنویسی استفاده می‌شده است. بر روی این قلمدان‌ها نقش و نگارهای مختلفی مانند اشکال هندسی، بوته‌ها و گیاهان زیبا، جانوران و پرندگان یا انسانها رسم می شود و آن جلوه‌ای زیباتر می‌دهد. قلمدان‌های تولید شده به دست هنرمندان اصفهانی همیشه یکی از بهترین و دوست داشتنی ترین سوغاتی بودند که مسافران می‌توانند برای عزیزان خود ببرند.

منبت کاری

منبت کاری

منبت کاری یا کنده کاری روی چوب یکی از معروف به اصفهان است که می‌توانید آن را به عنوان سوغات اصفهان برای عزیزان خود ببرید. در زمان‌های قدیم روند تولید یک اثر منبت کاری به این صورت بوده است که ابتدا باید چوب مورد نظر را انتخاب می‌کردند، سپس طرحی که قصد داشتن روی چوب پیاده کنند را بر روی کاغذ کشیده و با استفاده از ابزار مخصوص مانند کاغذهای متخلخل، این طرح‌ها را روی چوب پیاده کرده و در مرحله آخر با استفاده از ابزار آلات مختلف این طرح‌ها را به صورت برجسته روی چوب در می‌آوردند.

خوشنویسی

خوشنویسی یکی ازهنرهای بی‌نظیر و بسیار زیبا است که می توانید نمونه‌های آن را در سراسر ایران پیدا کنید، اما دقت و حوصله‌ای که هنرمندان اصفهانی برای تهیه یک قاب خوشنویسی به خرج می دهند باعث می‌شود که این آثار هنری در اصفهان بسیار زیباتر و دلنشین‌تر باشد. با گرفتن یک تابلوی خوشنویسی به عنوان سوغات اصفهان برای عزیزان خود شما می‌توانید یکی از زیباترین و به یاد ماندنی‌ترین هدیه‌ها را به آنها داده باشید.

معرق کاری

معرق کاری

معرق کاری به هنر برش و تلفیق چوب‌های رنگی و سایر مصالح مانند صدف، فلز، خاتم، فیبر و… است و به عنوان یکی از زیباترین صنایع دستی سوغات اصفهان شناخته می‌شود. پیشینه این هنر به دوران سلجوقی بازمی‌گردد و از قرن ششم هجری از این هنر برای تزیین در، بوفه و میز استفاده می‌شد. برای اینکه بتوانند انواع نقشه‌ها را با رنگ‌های متنوع در معرق کاری ایجاد کنند، از چوب‌های توت، سنجد، گلابی، فوفل و آبنوس استفاده می‌کنند تا ۵ رنگ متنوع را در این آثار بسیار ظریف و زیبا به نمایش بگذارند. شما این آثار هنری را از فروشگاههای فروش صنایع دستی مختلف در اصفهان به راحتی می توانید تهیه کنید.

قلم زنی

قلم زنی

قلمزنی در اصفهان یکی از هنرهای بسیار معروف است که باعث شده برخی از مسافران بر این باور باشند "معروفترین سوغات اصفهان آثار قلم زنی شده به دست اساتید این شهر است." این هنرمندان با روش‌های برجسته کاری، مشبک و حکاکی؛ وسایل مختلفی مانند جعبه، بشقاب، سماور، سینی، گلدان و سایر لوازم تزئینی را با نقش‌های زیبا می‌پوشانند و آن ها را در اختیار افرادی قرار می دهند که دوست دارند به عنوان سوغات برای عزیزان و خانواده خود ببرند. در ضمن به یاد داشته باشید که شما علاوه بر خرید این ظروف به عنوان سوغات اصفهان می‌توانید نحوه تهیه آنها را نیز مشاهده کنید که در نوع خود می‌تواند برای شما جالب باشد.

پارچه قلمکاری

پارچه قلم کاری

پارچه قلمکاری شده می‌توان گفت که نشان دهنده هنر چاپ روی پارچه در اصفهان است و برای تهیه این نوع پارچه از قالب‌های چوبی و پارچه‌های مختلفی مانند کرباس و کتان که در رنگ‌های مختلفی هستند استفاده می‌شود. حال و هوای قدیمی طرح‌های استفاده شده بر روی این پارچه‌ها می‌تواند برای توریست‌ها و گردشگرانی که برای اولین بار به اصفهان می‌آیند بسیار جالب باشد و به همین دلیل است که افراد زیادی پارچه‌های قلمکاری شده را به عنوان سوغات اصفهان برای دوستان و آشنایان خود می‌برند.

سایر صنایع دستی سوغات اصفهان

سایر صنایع دستی سوغات اصفهان که در ادامه این قسمت، به صورت مختصر خدمت شما معرفی میکنیم گزینه‌های دیگری هستند که شما می‌توانید به عنوان سوغات اصفهان برای عزیزان خود ببرید:

  • خاتم کاری اصفهان
  • کاشی سازی سنتی و ظروف چینی اصفهان
  • طلا و جواهر سازی در اصفهان
  • گلابتون سازی اصفهان
  • نمدمالی و تولید زیر اندازهای پشمی
  • مسگری و تولید ظروف مسی
  • مینا کاری بسیار زیبای اصفهان
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: