جاهای دیدنی چابهار : معرفی مناطق بکر چابهار

تنها شهر بندری کشور که پس از آن می توانید نمای اقیانوس را ببینید و در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته، شهر چابهار می‌باشد. شهر ساحلی چابهار در کنار دریای عمان و اقیانوس هند واقع شده است در نتیجه منطقه آزاد چابهار از نظر بازرگانی موقعیتی استراتژیک و خاص دارد و همین باعث رونق و اهمیت بیشتر این شهر شده است. اما این نکته مهم را باید در نظر داشته باشید که اهمیت شهر چابهار به موقعیت بازرگانی خلاصه نمی‌شود؛ چرا که شما با مسافرت به این شهر زیبا می‌توانید بسیاری از جاهای دیدنی چابهار بی نظیر را ببینید.

جاهای دیدنی چابهار بیشتر شامل جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی می باشد و از طرفی آب و هوایی خاص منطقه که اکثر اوقات معتدل است یکی دیگر از دلایل جذب گردشگران به این منطقه به حساب می‌آید، همچنین گفته می‌شود که اسم شهر چابهار از اصطلاح "چهار بهار" گرفته شده و اشاره به آب و هوای معتدل این شهر در زمانهای مختلف سال دارد. در این مطلب از سایت سلطان سفر قصد داریم که شما را با مناطقی بکر از جاهای دیدنی چابهار همراه با عکس آشنا کنیم و راهنمای گردشگری چابهار را برای سفرهای بعدی تان در اختیار شما قرار دهیم. 

اگر قصد سفر به چابهار را دارید برای رزرو هتل چابهار یا رزرو تور چابهار می توانید در سایت سلطان سفر هتل یا تور مورد نظر خود را پیدا کنید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل چابهار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی چابهار همراه با عکس

سواحل بریس

ساحل بریس - جاهای دیدنی چابهار

سواحل بریس  که آن را با نام بندر صیادی بریس نیز می شناسند،  یکی از مکان های طبیعی بسیار زیبا در لیست جاهای دیدنی چابهار می باشد که در امتداد ساحل دریای عمان واقع شده و دارای دیواره های صخره ای این است که از فراز آن می توانید زیبایی دریای عمان را ببینید. این  منطقه دیدنی حدود ۶۰ کیلومتر با شهر چابهار فاصله دارد و دارای مردمانی خونگرم و مهمان نواز می باشد که شغل اصلی اکثر آنها صیادی است و از این طریق کسب درآمد میکنند. از زیبایی های این منطقه می توان برخورد آب دریا به صخره ها، گوش سپردن به صدای مرغان دریایی و مشاهده منظره دریا و لنج های ماهیگیری را نام برد. زمانی که شما به این منطقه مسافرت می کنید آفتاب سوختگی و تیره شدن پوست یکی از مشکلاتی است که باید با آن کنار بیایید؛ اما شک نکنید که دیدن این سواحل ارزش مشکلات اندکی که برای شما به وجود خواهد آمد را دارد و لحظات و خاطرات بسیار خوبی در این منطقه خواهید داشت.

مقایسه قیمت و اجاره سوئیت در چابهار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کوه های مینیاتوری یا مریخی چابهار

کوه های مریخی یا مینیاتوری - جاهای دیدنی چابهار

کوه‌های مینیاتوری یا کوههای مریخی چابهار که در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر چابهار به سمت بندر گواتر قرار گرفتند، یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران به حساب می‌آیند که افراد محلی منطقه به آنها کالانی یا آریا می گویند. این کوهها که در حوزه شهرستان ساحلی کنارک و روستایی کهیر می‌باشند، در حد فاصله کنارک تا چابهار و دقیقاً سمت چپ جاده شهر چابهار به بندر گواتر قرار گرفته‌اند. زمانی که از این کوهها دیدن کنید، خودتان متوجه خواهید شد که بودن در یک سیاره دیگر ممکن است چه حسی داشته باشد. رنگ این کوه‌ها سفید و طوسی می باشد که در طول روز و با تغییر میزان نوری که به آنها می‌رسد تغییر می‌کند و جلوه‌ای بسیار زیبا به خود می‌گیرد. ارتفاع برخی از این کوه ها ۵ متر و در مواردی ارتفاع آن ها ناگهان به ۱۰۰ متر یا بیشتر نیز می‌رسد، به همین دلیل در صورتی که قصد بالا رفتن از این کوه ها را دارید باید توانایی صخره نوردی و تجهیزات مناسب برای انجام این کار را داشته باشید. نظم بهتر است و در نزدیکی این کوه‌ها یک کمپ گردشگری وجود دارد و امکانات مناسبی را در اختیار شما قرار می دهد تا بتواند با استفاده از آنها یک سفر دلنشین به منطقه زیبا داشته باشید.

مقایسه قیمت و رزرو تور چابهار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

درخت مکرزن یا انجیر معابد در چابهار

انجیر معابد ( درخت مکرزن) - جاهای دیدنی چابهار

درخت مکرزن چابهار یا انجیر معابد که به آن انجیر هندی یا آور نیز می‌گویند، یک درخت معروف در شهر چابهار می باشد. این درخت که در نزدیکی دریای عمان قرار گرفته است یکی از چندین درخت بزرگ کاوش شویی در جزیره ها و بندرهای جنوب ایران مانند بوشهر، آبادان، قشم و چابهار می‌باشد که به عنوان یکی از جاذبه ها و دیدنی های چابهار شناخته می شود. گفته می شود که اصل این گیاه از قسمتهای شرقی هندوستان به ایران رسیده و ظاهر آن به این صورت است که برگ های پهن و شاخه های رو به پایین شکل گرفته است و ریشه های آن در لابلای شن ها میروند و آب و سایر مواد معدنی لازم برای رشد گیاه را به آن می رسانند.  مردم محلی این مناطق برای هرس کردن این درخت ها شاخه های پایینی آن را کوتاه می کنند تا شکل درخت به شکل یک چتر در بیاد و بتوان در فصل‌های گرم سال از سایه این درختان استفاده کرد. چوبهای این درخت به رنگ خاکستری هستند و دوام زیادی ندارند، اما اگر آب به شکل مداوم و آنها برسد می توانند عمر زیادی داشته باشند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل لاله چابهار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

بندر گواتر

بندر گواتر - جاهای دیدنی چابهار

بندر گواتر چابهار در جنوب شرقی ایران و آخرین نقطه مرزی شهرستان چابهار یکی از زیباترین ساحل های ایران می باشد که از یک سمت به دریا و جزر و مد زیبای آن و از سمت دیگر به جنگل های حرا میرسد و این موضوع توجه هر بیننده ای را به خود جلب میکند. علاوه بر دیدنی‌های طبیعی در این منطقه یک بندر به نام گواتر وجود دارد که مدتی است برای سرمایه‌گذاران کشورمان به مکانی امن و جذاب تبدیل شده، به گونه ای که گفته می شود این بندر یکی از قطب های مهم در  افزایش حجم صادرات غیر نفتی ایران است. یکی دیگر از جذابیت های این منطقه، مردمان خونگرم و دوست داشتنی هستند که به شغل صیادی می پردازند و درون کپرهایی که با مصالح سنتی در آن منطقه درست شده استراحت می کنند. در ضمن فراموش نکنید که شما میتوانید ماهی های صید شده توسط ماهیگیران منطقه را با قیمت مناسب تهیه کنید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل لیپار چابهار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

ساحل تیس

ساحل تیس - جاهای دیدنی چابهار

سواحل مرجانی تیس از مناطق بسیار زیبای چابهار می باشد که شما میتوانید از آنجا ساحل صخره ای بسیار زیبایی را ببینید که موج ها با آن برخورد می کنند و گاهی ارتفاع آنها به 5 متر نیز می رسد، همچنین در زمان غروب آفتاب شما می توانید شاهد لحظات زیبایی باشید که  فضای دریای عمان و اقیانوس هند و البته کشتی هایی که در این منطقه رفت و آمد دارند، زیبایی آن را دو چندان کرده است. صخره های این ساحل با جلبک های سبز رنگ و ماهی‌های کوچک زیبایی که با امواج به ساحل آمده اند پوشیده شده است، این ماهی های زیبا را می توانید در چاله های کوچکی که آب در آنها جمع شده مشاهده کنید؛ همچنین در این منطقه شما می توانید خرچنگ های بسیار زیادی را ببینید که به دنبال غذا میگردند و این منطقه را تبدیل به محل زندگی خود کرده‌اند. سایر موجودات زنده موجود در طبیعت این منطقه عبارتند از: "پرندگان دریایی،  صدف های مختلف، عروس های دریایی، ستاره دریایی و اسفنج های دریایی."

مقایسه قیمت و رزرو هتل فردوس چابهار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دریاچه لیپار چابهار

دریاچه لیپار - جاهای دیدنی چابهار

تالاب لیپار که به آن تالاب صورتی نیز می گویند یکی از مناطق بکر چابهار در استان سیستان و بلوچستان می‌باشد و در فاصله ۱۵ کیلومتری شرق شهر چابهار، نزدیک روستای رمین واقع شده است. دلیل صورتی بودن آب این تالاب وجود فیتوپلانکتون های خاصی است که که در آن زندگی می کنند. وجود این پلانکتونها و مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانهها به قسمت هدایت میشوند، موجب افزایش تولید بیولوژیکی در بعضی از فصول سال میشود. پلانکتونها از اواسط خرداد تا اواسط شهریور به بیش از حد معمول میرسند و در آذر ماه به حداکثر میزان خود میرسند. تالاب لیپار به پیشنهاد آقای دادکریم شیخ‌زاده که از اهالی روستای دمبدف بود با کمک اهالی روستا و بودجه شخصی خودشان ساخته شد. با وجود بارندگی خوبی که در اوایل احداث این تالاب در آن محل رخ میداد، تالاب توانست مدت طولانی منطقه را سبز کرده و پرندگان غیر بومی را به خود جلب کند. در تالاب لیپار شما می توانید گونه های جانوری مختلفی مانند: " فلامینگو، عقاب دشتی، طاووسکن، باقرقره، کشیم، چنگر، انواع مختلف حواصیل و..." را ببینید. در این تالاب 31 گروه پلانکتون جانوری، 85 گونه ماهی، 93 گونه پلانکتون گیاهی، 64 گونه از انواع نرمتنان، 46 نوع مختلف از جلبکها، 26 نوع از سختپوستان و 14 گونه مایوبنتوز تاکنون شناخته شده اند. یکی دیگر از جذابیت های این دریاچه رویش درختچه های گزنه و انواع بلوط در آب می باشد که یکی از صحنه های منحصر به فرد طبیعت ایران را به وجود آورده است. نکته دیگر در مورد این تالاب محل قرارگیری آن است، تالاب لیپار در یک تنگ و دره صخره‌ای که به یک کوه می رسد واقع شده و از آنجا که در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر قرار دارد شما می‌توانید جاذبه‌های طبیعی دیگری را نیز ببینید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل سپیده چابهار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

منطقه حفاظت شده گاندو

منطقه حفاظت شده گاندو - جاهای دیدنی چابهار

منطقه حفاظت شده گاندو از مناطق بکر در استان سیستان بلوچستان و یکی از جاهای دیدنی چابهار می باشد که دوستداران طبیعت و حیات وحش میتوانند از آن دیدن کنند. جالب است بدانید شما می توانید در این منطقه از تنها گونه تمساح بومی در ایران، به نام گاندو دیدن کنید و علاوه بر آن شانس دیدن حیوانات دیگری مانند روباه، شغال، خدنگ، سنجاب بلوچی راه راه، جبیر، سیاه گوش و… را خواهید داشت. در ضمن این منطقه محل عبور رودخانه باهوکلات می باشد که یکی از پرآب ترین رودهای استان سیستان و بلوچستان است، این رود باعث رونق یافتن جنوب این استان شده است و آب های قسمت های مختلف این مناطق (راسک، بمپور و سرباز) را جمع کرده است، به سمت دریای عمان راهی میکند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل ونوس چابهار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای باهو کلات چابهار

روستای باهو کلات - جاهای دیدنی چابهار

روستای باهوکلات در فاصله ۹۰ کیلومتری شرق شهر چابهار و در کنار رودخانه باهوکلات قرار دارد. اطراف این رودخانه محل زیستن تمساح‌های بومی با پوزه هایی کوتاه است که در بخشی از منطقه حفاظت شده گاندو قرار دارند،  در صورتی که علاقه مند به دیدن زندگی این جانوران و نحوه شکار آنها هستید می توانید به این منطقه مسافرت کنید. بومیان این منطقه  تلاش می کنند تا شرایط زندگی را برای این جانداران فراهم کنند. در اطراف ارتفاعات این منطقه می توانید گوزن های کوهی که ساکن دشت های اطراف آنجا هستند را ببینید. علاوه بر این موارد شما می توانید از سایر جاذبه‌های طبیعت بکر این منطقه لذت ببرید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل شاهان چابهار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

قلعه پیروز گت

قلعه پیروز گت - جاهای دیدنی چابهار

قلعه پیروز گت که در فاصله پنج کیلومتری از شمال غربی شهر چابهار و در روستای تیس واقع شده،  یکی از آثار تاریخی باقیمانده از دوران اشکانیان و ساسانیان است. این قلعه در بالای یک تپه در وسط دره تیس قرار دارد. ساختمان این بنای تاریخی دارای دو اتاق کوچک برای انجام دیده بانی، دو گوشواره برای استقرار دیده بانان، و در قسمت های شرقی و غربی و در مرکز حیات مکان‌های دیده می‌شود که برای جمع شدن افراد ساکن این دژ بوده است و از آنها برای انجام امور مذهبی یا جلسات مختلف استفاده می کردند. جنس سنگ هایی که برای ساخت این بنا استفاده شده، از جنس کوه های اطراف این منطقه نیست و از جای دیگری آورده شده اند.  این اثر تاریخی در ارتفاع نسبتاً بالا ساخته شده و نام پیروز ساسانی حک شده و همین باعث شده است که پیشینه ساخت آن را به دوران اشکانی و ساسانی نسبت دهند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان گدروشیا چابهار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای شیرگواز

این روستا یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی اطراف چابهار در منطقه باهوکلات می‌باشد که هرساله پذیرای تعدادی از گردشگرانی است که به هدف‌های مختلف به چابهار و باهوکلات سفر می‌کنند. روستای شیرگواز زیستگاه بسیاری از گونه‌های حیوانی می‌باشد و نام آن نیز ترکیبی از نام دو حیوان وحشی شیر و گراز است. شیرگواز علاوه بر این که زیستگاه بسیاری از موجودات می‌باشد، از نظر اقتصاد و کشاورزی نیز بسیار برای مردم منطقه حائز اهمیت است. عبور یک رودخانه پر آب از دل این روستا، آن را برای کشاوزی، دامداری و کاشت محصولات مختلفی از جمله موز، انبه، نارگیل و دیگر میوه‌های کمیاب و خوش طعم استوایی مناسب‌تر کرده است. جالب است بدانید که روستای شیرگواز یکی از مهم‌ترین منابع تولید قهوه در ایران می‌باشد و هرساله مقدار زیادی قهوه ناب از این روستا استخراج می‌شود.

ساحل مکران چابهار

ساحل مکران - جاهای دیدنی چابهار

سواحل مکران چابهار یک منطقه کم جمعیت و نسبتا بکر میباشد که قرار گرفتن آن در نزدیکی شهر چابهار باعث شده از ویژگی‌های جغرافیایی و جاذبه های گردشگری مختلفی برخوردار باشد. این منطقه دارای مکان های دیدنی مختلفی مانند قلعه‌های قدیمی و متعدد، انوشیروان سنگان، بلوچ گت، ویرانه های تیس کوپان،  تالاب لیپار و کوه های مریخی است. همچنین با مسافرت به مکران شما می توانید طبیعت جالب این منطقه را دیده و از آن لذت ببرید، چرا که با آمدن به سواحل مکران چابهار به عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی چابهار، شما فاصله کمی با سایر دیدنی های منطقه خواهید داشت و همین یکی از مزایای اصلی سفر به این منطقه  می باشد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آذین چابهار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کوه های گل افشان چابهار

کوه های گل افشان - جاهای دیدنی چابهار

کوه‌های گِل افشان چابهار یکی از جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و در عین حال عجیب در استان سیستان و در 100 کیلومتری شهر چابهار است که بین دشتهای  تنگ و کهیر قرار گرفته است.زمانی که شما به این منطقه می روید سه تپه خاکستری رنگ را در فاصله ۱۰۰ متری از هم می بینید که اگر آب و هوا مساعد باشد و بارش باران وجود داشته باشد به راحتی می توانید از این تپه ها  بالا بروید. در بالای یکی از تپه ها چاله ای با عمق حدود نیم متر وجود دارد که وقتی به آن نزدیک می شوید صدایی مانند ترکیدن حباب خواهید شنید،زمانی که به بالای این طرح می‌روید متوجه خواهید شد که گل های خاکستری رنگ موجود در این چاله به صورت حباب پر می‌شوند و پس از ترکیدن به اطراف پراکنده می گردد. با وجود اقیانوس هند در نزدیکی چابهار گفته می شود پوسته اقیانوس هند که در حال فرو رفتن در زیر این منطقه است، فشار بسیار زیادی در زیر زمین ایجاد می کند و همین دلیل به وجود آمدن این گل افشان می باشد.

ساحل نورانی تنگ

ساحل تنگ - جاهای دیدنی چابهار

ساحل تنگ یکی زیباترین ساحل های ایران می باشد که در نزدیکی روستای تنگ چابهار است. بهترین زمان برای مسافرت به این منطقه در فصل پاییز و زمستان است. در این فصلها علاوه بر اینکه می‌توانید از آب و هوای خوب این منطقه لذت ببرید، می توانید فیتوپلانکتون ها، باکتری ها و سایر آبزیان ریزی که در این منطقه از خود نور آبی رنگ بسیار زیبایی ساطع می کنند را در ساحل ببینید و همین موضوع این ساحل را به یکی از خاص ترین جاهای دیدنی چابهار در شب کرده است. این پدیده بسیار زیبا در جهان کم نظیر است و خواندن این متن نمی تواند لذت دیدن این صحنه را به شما منتقل کند، پس حتما باید به این ساحل بروید تا بعد از حدود 2 ساعت انتظار شاهد آمدن این الماس‌های درخشان به ساحل باشید.

مسجد جامع تیس چابهار

مسجد جامع تیس - جاهای دیدنی چابهار

مسجد جامع تیس یکی از جاهای دیدنی چابهار است که از نظر معماری شبیه به مسجد های هندوستان و پاکستان می‌باشد. این مسجد مانند سایر مساجد مربوط به اهل تسنن، دارای یک مناره است و صحن آن دارای نقش بندی های خوش رنگ و زیباست که حتی در نگاه اول هر بیننده ای را می تواند میخکوب کند. مناره و گنبد های این مسجد با رنگ های قرمز و سبز تزیین شده‌اند و شیشه کاری های رنگارنگ که به صورت منظم و نامنظم انجام شده است جلوه خاصی به مسجد بخشیده است. یکی دیگر از مواردی که باید در مورد این مسجد بدانید این است که مردمان مهمان نواز بلوچ با لباس‌های سفید خود در این منطقه از گردشگران استقبال می کنند و در زمان بازدید شما می توانید با مردم خونگرم این منطقه معاشرت داشته باشید و آنها را بیشتر بشناسید.

ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره ای - جاهای دیدنی چابهار

ساحل صخره ای چابهار یکی از مکان های طبیعی در شهر چابهار است که مردم این منطقه و همچنین گردشگران را به خود جذب می کند. موج های سنگین دریای عمان زمانی که با این صخره ها برخورد می کنند صحنه های بسیار زیبایی را به وجود می آورند و در بعضی موارد ارتفاع این امواج به 3 تا 5 متر نیز می رسد، البته باید در نظر داشته باشید که در مرداد ماه به دلیل وزیدن باد های موسمی این موج ها در شدیدترین حالت خود قرار دارند. قسمتی از این صخره ها  که کمتر در معرض برخورد موج و آب بوده است،  به مرور زمان با خزه پوشیده شده و باعث شده است بدنه این صخره ها سبز شود. نکته ای که باید در زمان بازدید از این منطقه به یاد داشته باشید این است که جانب احتیاط را رعایت کنید و مراقب باشید که از قسمت پرتگاهی این صخره ها سقوط نکنید.

غارهای بان مسیتی چابهار

غارهای بان مسیتی - جاهای دیدنی چابهار

غارهای بان مسیتی که در دامنه کوه شهباز بند و ۵ کیلومتری شمال شرقی روستای تیس قرار گرفتند،  یکی از آثار تاریخی چابهار به حساب می آید. این مجموعه شامل چند غار می باشد که اولین غار طبیعی و نیم دایره شکل است ، اما با استفاده از ابزار آلات آن زمان و تراشیدن کوه محوطه درون آن را گسترش داده اند؛ همچنین دو غار مصنوعی در کنار این غار وجود دارد که کار دست انسان است.
در عمق یک متری از سطح غار اولیه آرامگاه می بینیم که هیچگونه سنگ نوشته و یا اطلاعاتی بر روی آن حک نشده و در اطراف آن یک فضای کوچک قرار دارد و با گچ درست شده است.  درون آرامگاه که ابعاد آن هشت متر در هشت متر می باشد، گچ کاری شده و با جوهر قرمز و بنفش علامت های مخصوص و خطوط عجیبی روی آن ترسیم شده است، گفته می‌شود که این خطوط و دست نوشته ها مربوط به تمدن های گجراتی و هندی در این منطقه بوده است.

فواره طبیعی آب در چابهار

فواره طبیعی آب - جاهای دیدنی چابهار

فواره چابهار یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای این شهر در ساحل صخره ای چابهار می باشد.  این مکان که گردشگران زیادی را به سمت خود می کشد به این صورت عمل می کند که وقتی موج های دریا به صخره های ساحلی برخورد می کنند،  آب از طریق حفره های به سمت بالا فوران می کند و از آن جایی که فشار آب بسیار زیاد می باشد، این فوران کردن مانند فواره ای بسیار زیبا می باشد که مردم برای  آن ساعت ها در این منطقه به انتظار می‌نشیند و حتی در مواردی دیده می‌شود که سنگ یا یک جسم سنگین را درون گودال شکاف صخره می‌اندازند تا باعث فوران آن شوند. در صورتی که به ساحل صخره ای چابهار رفتید، حتما از این فواره  طبیعی زیبا دیدن کنید.

قدمگاه خضر نبی چابهار

قدمگاه خضر نبی - جاهای دیدنی چابهار

قدمگاه خضر چابهار که در محلی به نام سپوزه واقع در جنوب غربی چابهار قرار دارد، یکی از اماکن تاریخی و زیارتی این شهر به حساب می آید. این مکان مقبره خواجه خضر نیست، چرا که مردم محلی این منطقه بر این عقیده اند که این شخص حامی و راهنمای لنج ها و قایق ها بوده است. این قدمگاه پیش مردم این منطقه از احترام خاصی برخوردار است و در طول سال مراسم های مذهبی زیادی در آن برگزار می گردد که با گذر زمان این مراسم ها از رونق افتاده اند.
برخی از بومیان این منطقه بر این باورند که خواجه خضر هنوز زنده است و نگهبان دریاها، کشتی ها و لنج های آنها می باشد و همچنین زنان این منطقه طبق یک رسم قدیمی جمعه ها با پای پیاده برای حاجت گرفتن به این زیارتگاه رفته و با روشن کردن شمع و خواندن دعا خواسته خود را از او طلب می کنند. امروزه در مناسبت‌های خاص شاهد این هستیم که مردم نذورات خود را که شامل حلوا، خرما و یا گوسفند قربانی است را در این محل  دست حاجتمندان می‌سپارند و همچنین ماهیگیران بومی منطقه بعد از بازگشتن از دریا و رسیدن به ساحل در این مکان شمع روشن میکنند و به مناجات با خدا می‌پردازند.

ساحل درک

ساحل درک - جاهای دیدنی چابهار

روستای درک چابهار که در ۱۷۰ کیلومتری این شهر قرار دارد،  در امتداد مسیر سواحل مکران و در فاصله ۱۰ کیلومتری از روستای زرآباد قرار گرفته است.  جالب است بدانید که حتی برخی از مردم محلی در این منطقه نمی دانند که روستای درک کجاست؟ برای پیدا کردن این روستا شما باید یک نقشه دقیق پیدا کرده و شهرهای غرب چابهار که در نزدیکی دریا قرار دارند را یک به یک بررسی کنید تا بتوانید به این روستا برسید.  یکی از نکات بسیار جالب در مورد این روستا این است که شما می توانید با مسافرت به این منطقه تقابل کویر و دریا را با هم ببینید که این موضوع در نوع خود بی نظیر می باشد و مطمئنا دیدن ساحل درک چابهار تجربه جالب و جدیدی برای شما گردشگرانی که قصد مسافرت به چابهار را دارید خواهد بود.

روستای رمین چابهار

روستای رمین - جاهای دیدنی چابهار

روستای رمین که در دهستان کمبل سلیمان واقع شده، به عنوان یکی از روستاهای بزرگ در شهر چابهار و جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان شناخته می شود. فاصله این روستا تا بندر چابهار ۷ کیلومتر می باشد و شما می توانید از طریق جاده های بندر بریس و پسابندر و خلیج گواتر به این روستا دسترسی داشته باشید. این روستا از سمت شمال به کوهستانهای تیس کوپال، از مغرب چابهار و از سمت جنوب به دریای عمان می‌رسد. یکی از نکات بسیار جالب در مورد این روستا این است که وقتی به آن مسافرت می کنید به تعداد زیادی از جاهای دیدنی چابهار دسترسی دارید که یکی از جالب ترین آن ها کوه های مینیاتوری و مریخی در اطراف این روستا می باشد، همچنین شما می توانید از تالاب لیپار و همچنین نمای دریای عمان و اقیانوس هند در ساحل این روستا دیدن کنید.

آرامگاه سید غلام رسول چابهار

آرامگاه سید غلام رسول - جاهای دیدنی چابهار

آرامگاه سید غلام رسول چابهار یکی از آثار به جا مانده از سال ۴۶۵ هجری قمری می باشد و معماری آن به سبک هندی است، گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند حتماً نگاهی هم به این آرامگاه تاریخی که مربوط به دوره تیموریان است، می‌اندازند. این آرامگاه حدود پنج کیلومتری شمال غربی خلیج چابهار قرار دارد و در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
عده‌ای از مردم چابهار بر این عقیده اند که سید غلام رسول یکی از عارف های بسیار معروف شیعه بوده که در آن زمان مورد ارادت مردم هندوستان و چابهار قرار داشته است اما در این میان چیزی که همه به آن اعتقاد دارند این است که این شخص یک فرد با اصالت هندی بوده که برای ازدواج کردن با یک زن به چابهار سفر می کند، اما در شب عروسی خود در اثر بیماری فوت می کند و وصیت می کند که بر سر مزار او به جای عزاداری و گریه کردن، رقص و پایکوبی بپردازند.

قلعه پرتغالی ها چابهار

قلعه پرتغالی ها - جاهای دیدنی چابهار

قلعه پرتغالی ها که یکی از آثار تاریخی چابهار و از آثار مهم استان سیستان و بلوچستان می باشد در ۵ کیلومتری شمال غربی شهر چابهار، در میان طبیعتی زیبا و دلنشین واقع شده است. این قلعه دارای معماری جذاب و قدمتی طولانی است که دیدن آن را بر هر گردشگری واجب می کند. قلعه پرتقالی ها  بر روی یک تپه در نزدیکی خلیج ساخته شده، دارای ۴ برج نیم دایره ای شکل با مساحت ۱۵ متر است که در زمان های قدیم نگهبانان از آنجا وظیفه محافظت از قلعه را انجام می‌دادند و همچنین در شرایط بد آب و هوایی برج های این قلعه مانند فانوس دریایی وظیفه هدایت کشتی ها را بر عهده داشته اند. مساحت این قلعه ۵۴ در ۲۶ متر می باشد و ورودی آن در ضلع شمال شرقی قلعه قرار دارد. مصالح به کار رفته در ساختمان این قلعه و همچنین سبک ساخت آن نشان دهنده این است که به سبک معماری سلجوقی آن را ساخته اند. 

جنگلهای حرا

جنگلهای حرا چابهار در نایحه ساحلی خلیج گواتر و در نزدیکی ناحیهای به نام رودخانه باهوکلات قرار گرفته است. این رودخانه به دریای عمان میریزد و در کنار این جنگلها تبدیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی چابهار شدهاند. نام جنگلهای حرا از درختی به همین نام گرفته شده است. حرا درختچهای است که در مردابهای گرم میروید به همین دلیل این نوع از درختان را در مصر، جنوب ایران و کرانههای عربستان میتوان مشاهده کرد. درختچههای حرا درختچههایی آفتاب پسند هستند که میتوانند بین 5 تا 10 متر رشد کنند. به جز درختچههای حرا، گلهایی در این جنگل میروید که شباهت بسیاری به گلهای شاهپسند دارد. همچنین میوههای این جنگل شباهت به کپسول تخم مرغی دارد که درون آنها دانه وجود داشته و با دو شکاف باز میشوند. جنگلهای حرا به دلیل طبیعت خوبی که دارند، جایگاه مناسبی برای زندگی پرندگانی چون مرغ ماهیخوار، عقاب و فلامینگو هستند.

نظرات کاربران
زبان بلوچی: *منی دُرین بانوکان و پُلین واجهان سلامٌ علیکم* برگردان: خانم های ارزشمند و آقایون گلم سلام ضمن سپاس از سلطان سفر عزیز و تشکر ویژه از خانم "پریسا کریمی" که چقدر زیبا مناطق و اماکن دیدنی چابهار رو معرفی کردن، تقاضا دارم کمی در خصوص ارائه مطالب و اطلاعات به دوستان حساسیت بیشتری داشته باشید تا خدای نکرده رسالتی که در پیش دارین دستخوش سوء تفاهم و سوء برداشت نشه. همچنین ممنونم از سلطان سفریای نازنین که پیگیر یکی از دورترین، مظلوم ترین و محروم ترین نقاط ایران عزیزمون هستن.. امیداوارم این امر باعث بشه نگاه مسئولین و مردم توانمندمون بیشتر بی این منطقه، پتانسیل های بی بدیل و مردم خونگرمش جذب بشه. میزبان قدم های پر خیر شما هستم