جاهای دیدنی نوشهر : از روستای کندلوس تا تالاب ارواح

نوشهر یکی از شهر‌های استان مازندران است. نوشهر مرکز شهرستان نوشهر می‌باشد و مردم آن به زبان مازندرانی و با گویش کجوری صحبت می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این شهر، وجود بندرگاه است که از ۲ سده گذشته تا به حال اهمیت خود را حفظ کرده است. در‌ زمان قاجار شخصی به نام خاچیک به اهمیت منطقه نوشهر پی برد هر چند که این منطقه بافت شهری نبود و به یک روستای کوچک محدود می‌شد. خصوصیات ساحل نوشهر مناسب احداث بندرگاه بود، همچنین فاصله چندانی تا تهران نداشت. سرانجام در زمان پهلوی اول، وضعیت نوشهر تغییر کرد و کم کم به شهر تبدیل شد، نام اولیه این شهر دهنو بود. شهر نوشهر از شمال به دریای مازندران، از جنوب به کوهستان البرز، از غرب به شهرستان چالوس و از شرق به شهر نور، منتهی می‌شود. این شهرستان دارای جا‌های دیدنی فراوانی است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. آب و هوای معتدل و طبیعت سرسبز شمال، چشم اندازی از دریا و کوهستان، از جمله زیبا‌هایی شهرستان نوشهر است که برای مسافران خاطرات خوشی پدید می‌آورند. در آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۵ انجام شده، جمعیت نوشهر، ۴۹ هزار نفر می‌باشد.در ادامه قصد داریم به معرفی برخی از مهم ترین جاهای دیدنی نوشهر بپردازیم پس با سلطان سفر همراه باشید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل نوشهر از سایت های معتبر

مقایسه و رزرو

جاهای دیدنی نوشهر : جاذبه های طبیعی

پارک جنگلی سیسنگان

پارک جنگلی سیسنگان - جاهای دیدنی نوشهر

پارک جنگلی سیسنگان یکی از جاهای دیدنی نوشهر است که در سال ۱۳۴۴ شمسی به منظور حفاظت از گونه‌های نادر گیاهی، احداث شد. احداث این پارک جنگلی توسط مهندس سعید آشتیانی انجام شد که در کنار هدف اصلی خود برای حفاظت از گیاهان، به منطقه‌ای توریستی و گردشگری نیز هست. پارک جنگلی سیسنگان در فاصله ۲۷ کیلومتری جاده نور – نوشهر قرار دارد و از شمال به دریای مازندران، از جنوب به کوهستان البرز، از غرب به روستای توسکاتک و از شرق به صلاح الدین کلای می‌رسد. این پارک جنگلی حدود ۶۰۲ هکتار مساحت دارد و گونه‌های مختلفی از گیاهان را در برگرفته و قلمروی تعداد از جانوران شده است.


بیشتر بخوانید : جاهای دیدنی مازندران : معرفی مناطق بکر شمال


از جمله گونه‌های جانوری که در پارک جنگلی سیسنگان زندگی می‌کنند می‌توانیم به شوکا، شغال، مرال، خرس قهوه‌ای، گراز، گربه جنگلی، روباه، پلنگ اشاره کنیم. در قسمت ساحلی این پارک که حدود ۳۰ هکتار مساحت دارد، انواع ورزش‌ها و تفریحات آبی انجام می‌شود. همچنین امکانات رفاهی برای گردشگران در نظر گرفته شده است. از جمله امکانات موجود در پارک سیسنگان، می‌توانیم به باشگاه اسب سواری، محیط‌های مناسب کمپینگ، کارتینگ، پارک بادی کودک، رستوران، کافی شاپ، کلوپ قایق سواری، جت اسکی، نمایشگاه دائمی و فروشگاه و … اشاره کنیم که همین موضوع باعث شده این پارک جنگلی یکی از جاهای دیدنی نوشهر باشد.

مقایسه قیمت و اجاره سوئیت در نوشهر از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبشار چلندر

ابشار چلندر - جاهای دیدنی نوشهر

آبشار چلندر یکی از جاهای دیدنی نوشهر است که در نزدیکی روستای چلندر در منطقه بلده کجور واقع شده و هر ساله گردشگران و دوستداران طبیعت را به خود جذب می‌کند. تور گردشگری آبشار چلندر جز چندین تور مربوط به جاهای دیدنی نوشهر می‌باشد. ارتفاع آبشار چلندر از سطح دریا حدود ۱۴۰ متر است که بسیاری از گردشگران در فصل‌های گرم سال به بازدید از این آبشار می‌آیند تا از هوای معتدل و مرطوب در کنار جنگل‌های سر سبز استفاده کنند. حوضچه‌هایی که در پایین دست این آبشار بوجود آمده است مکان مناسبی برای آب تنی است. ارتفاع آبشار هم در قسمت‌هایی به ۴ متر می‌رسد و در قسمت‌های دیگر نیم متر است. عرض آبشار چلندر هم بین نیم تا ۲ متر می‌باشد.


بیشتر بخوانید : جاهای دیدنی گیلان : 40 مقصد گردشگری گیلان


اگر برای بازدید از این آبشار به شمال کشور سفر کردید، می‌توانید به طی مسافتی کوتاه به صورت پیاده به دریاچه ارواح برسید. این دریاچه به دلیل وجود درختچه‌های خشک، به نام دریاچه ارواح شناخته می‌شود. همچنین یک امامزاده و آرامستان قدیمی هم در این روستا وجود دارد که بازدید از آن هم خالی از لطف نیست. یکی دیگر از نکات مثبت بازدید از آبشار چلندر، این است که هزینه اجاره ویلا در نزدیکی آبشار چلندر نسبت به مناطق دیگر نوشهر، مناسب‌تر است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل شادی نوشهر از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای کندلوس

روستای کندلوس - جاهای دیدنی نوشهر

روستای کندلوس واقع در منطقه کجور از توابع شهرستان نوشهر است. این روستای زیبا از جاهای دیدنی نوشهر بوده و مقصد گردشگری بسیاری از دوستداران طبیعت است. این روستا با پوشش گیاهی انبوه و آب و هوای ییلاقی از جمله مشهور‌ترین روستا‌های ایران می‌باشد که حتی یک فیلم سینمایی با نام آن ساخته شده است. این روستای زیبا در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر نوشهر قرار گرفته است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۵۰ متر می‌باشد. اهالی روستای کندلوس هم به زبان مازندرانی و به گویش کجوری صحبت می‌کنند. روستای کندلوس در دهستان زانوس رستاق قرار گرفته است. از جمله خصوصیات زیبای روستا این است که معابر آن سنگفرش بوده و خانه‌های به شکل قدیمی و نمای کاهگل باقی‌مانده و ساخت و ساز در آن ممنوع است. همین ظاهر زیبا و نوستالژیک خانه‌ها و پنجره‌های پر از گل و گیاه کندلوس باعث شده یکی از جاهای دیدنی نوشهر به حساب بیاید. روستای کندلوس دارای یک موزه مردم شناسی است که از دو طبقه تشکیل شده و در آن آثار مردم شناسی مربوط به روستا، کتاب‌های قدیمی خطی، ابزار و وسایل قدیمی نگهداری می‌شود. یکی دیگر از جاذبه‌های روستای کندلوس، پرورش گیاهان دارویی است، اهالی این منطقه شناخت خوبی از انواع گیاهان دارویی دارند که در گذشته به صورت خودرو در اطراف روستا وجود داشتند و حالا در گلخانه پرورش داده می‌شوند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان کسری نوشهر از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای حیرت

روستای حیرت - جاهای دیدنی نوشهر

روستای حیرت از توابع منطقه کجور در شهرستان نوشهر است. به جرات می‌توانیم این روستا را از جاهای دیدنی نوشهر بدانیم زیرا طبیعت آن بسیار خاص بوده و خوشبختانه تا به حال بکر باقی‌مانده است. علاوه بر مناظر طبیعی کوهستانی و جنگلی، این روستا دارای دشت‌های بسیاری زیبایی نیز هست که هر ببیننده‌ای را به حیرت وا می‌دارد. از دیگر خصوصیات روستای حیرت، آب و هوای معتدل و نیمه کوهستانی آن است که منطقه را تبدیل به یک گزینه مناسب برای ییلاقات کرده است. این آب و هوا بر خلاف دیگر مناطق جلگه‌ای که رطوبت نفسگیری دارند، همیشه پاک و سبک است و برای گذراندن تابستان، مقصد خوبی می‌باشد. البته باید بدانید که در فصل سرما، بارش شدید برف در روستای حیرت، پیش‌بینی می‌شود و فصل مناسبی برای سفر به آن نیست. در فصل‌های دیگر هم هوا، خنک بوده و پیش‌بینی هوا در آن کمی مشکل خواهد بود زیرا به دلیل اقلیم خاص روستای حیرت، فصل بندی دقیقی در این منطقه وجود ندارد. ممکن است در یک روز تابستانی، بارش باران و هوای بسیار خنکی را تجربه کنید. روستای حیرت در دهستان پنجک رستاق و در ۵۰ کیلومتری نوشهر واقع شده و ۷۸ خانوار جمعیت دارد البته این تعداد در فصل تابستان تا ۴ برابر افزایش می‌یابد.

مقایسه قیمت و رزرو صحرا نوشهر از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دریاچه ارواح نوشهر

دریاچه ارواح - جاهای دیدنی نوشهر

دریاچه ارواح یا دریاچه ممرز در ۳۲ کیلومتری نوشهر قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی نوشهر می‌باشد. نام اصلی و محلی این دریاچه ممرز است ولی به دلیل وجود درختان شکسته در اطراف دریاچه که اغلب اوقات با مه پوشانده شده‌اند به نام دریاچه ارواح شهرت پیدا کرده است. این دریاچه به دلیل پیشینه تاریخی طبیعی خاص خود از پدیده‌های مورد توجه ایران بوده و ثبت ملی شده است. به نظر می‌رسد که از نظر زمین شناسی این دریاچه به دوره کواترنری یا کرتاسه میانی مربوط باشد طول دریاچه ۳۰۰ متر و عرض آن ۷۰ متر می‌باشد که به طوری کلی سطح آن، ۴۰ هکتار بوده و با درختان ممرز و توسکا پوشیده شده است. وجه تسمیه نام دریاچه هم از انبوه درختان ممرز گرفته شده است که تعدادی از آن بسیار کهنسال بوده و در مجاورت دائمی با آب، پوسیده و شکسته شده‌اند. همین درختان پوسیده و وجود مه، جوی را در اطراف دریاچه بوجود آورده که همراه با سکوت است و تنها گاهی با آواز پرندگان جنگلی، می‌شکند. با این اوصاف، چنین منظره بکر و خاصی، مورد توجه گردشگران و دوستداران طبیعت است. منطقه ممرز حفاظت شده است و برای همین امکاناتی در اطراف آن وجود ندارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل صدف نوشهر از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای لرگان

روستای لرگان - جاهای دیدنی نوشهر

روستای لرگان در ۶۵ کیلومتری شهر نوشهر و ۵ کیلومتری روستای کندلوس قرار گرفته و از جاهای دیدنی نوشهر به حساب می‌آید. این روستای زیبای ییلاقی در فصل گرما، میزبان گردشگران بسیاری می‌باشد. همچنین روستای لرگان دارای قدمت تاریخی و پدیده‌های خاص طبیعی است که آن را از دیگر روستا‌های منطقه متمایز می‌نماید. برای رسیدن به این روستا بایستی از جاده کرج – چالوس حرکت کرده و بعد از مرزن آباد به کجور بروید سپس از جاده آستانکرود به روستای لرگان وارد شوید. می‌توانیم بگوییم که فاصله روستای لرگان از ابتدای جاده چالوس، حدود ۳۷ متر است و این روستای زیبا در گوشه‌ای از دشت در کنار کوهستان، جای گرفته است. این روستا در دهستان زانوس رستاق قرار گرفته و جمعیت آن ۷۳ خانوار است که البته در فصل گرما، این تعداد افزایش پیدا می‌کند زیرا بسیاری از اهالی نوشهر این روستا را به عنوان ییلاق خود انتخاب کرده و روز‌های تابستان را در محیطی کوهستانی و زیبا طی می‌کنند. جاذبه‌های طبیعی زیادی در این روستا وجود دارد که می‌توانیم به پوشش گیاهی متنوع آن اشاره کنیم به‌خصوص نوعی درخت گردو به نام لرگ که نام روستا هم از آن گرفته شده است. در فصل بهار انواع گیاهان دارویی هم در این روستا یافت می‌شوند.

روستای انگاس

روستای انگاس - جاهای دیدنی نوشهر

روستای انگاس یکی از روستا‌های زیبا و جاهای دیدنی نوشهر است که در بخش کجور واقع شده است. این روستا در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا است و از آنجاییکه هر ۱۰۰۰ متر ارتفاع، ۶ درجه از دمای هوا می‌کاهد، می‌توانید حدس بزنید که حتی در فصل تابستان، آب و هوای این روستا بسیار دلچسب خواهد بود. جمعیت این روستا بر اساس آخرین سرشماری حدود ۹۸ خانوار است که در سال‌های اخیر، جمعیت آن کاهش پیدا کرده است. دلیل این کاهش جمعیت، پیر شدن اهالی و مهاجرت زوج‌های جوان است که به شهر‌هایی مانند نوشهر یا چالوس رفته‌اند. از طرفی در فصل تابستان، تعداد خانوار این روستا افزایش می‌یابد که معمولاً این تعداد شامل بازگشت موقت خانواده‌های مهاجر و یا اقامت مسافران گردشگر می‌باشد. واضح است که بهترین فصل برای سفر به روستای انگاس، فصل تابستان بوده و هوا در آن زمان، بسیار دلچسب است. در فصل زمستان، برف زیادی در روستای انگاس می‌بارد و زیبایی‌های خاص خود را دارد. از دیگر جاهای دیدنی روستای انگاس می‌توانیم به آبشار‌های مختلف، رودخانه‌ها و چشمه‌های زلال، کوه‌های پوشیده از گیاه و … اشاره کنیم. همچنین تعدادی امامزاده در نزدیکی روستا قرار گرفته است که بدون نیاز به وسیله نقلیه و پیاده می‌توانید به آن‌ها برسید.

تالاب فراخین

تالاب فراخین - جاهای دیدنی  نوشهر

تالاب فراخین از مهمترین جاهای دیدنی نوشهر می‌باشد که در منطقه کجور و در نزدیکی روستای کندلوس قرار گرفته است. برای سفر به تالاب فراخین باید از جاده چالوس سفر را آغاز کنید و همان‌طور که حدس می‌زنید این سفر از همان ابتدا برای شما خوشایند خواهد بود زیرا قرار است جنگل‌های سرسبز و انبوه شمال را تماشا کنید. بعد از مرزن آباد باید به دنبال تابلو‌های راهنمایی باشید که شما را به سمت منطقه کجور هدایت می‌کنند. باید توجه داشته باشید که پوشش گیاهی منطقه شامل درختان و بوته‌های انبوه است که پیدا کردن دریاچه را برای شما کمی مشکل می‌کنند. می‌توانید از راهنما‌های محلی کمک بگیرید، زیرا گوشی‌های همراه در این منطقه آنتن دهی خوبی ندارند. قسمتی از راه را هم باید با پای پیاده طی کنید و از رودخانه‌های کم عمق بگذرید. تالاب فراخین یا دریاچه فراخین، مساحت کمی دارد و سکوت اطراف آن چشم اندازی زیبا با حال و هوای خاص بوجود می‌آورد. اگر با تجهیزات کوهنوردی این سفر را آغاز کرده‌اید می‌توانید از ارتفاعات روستاهای دلسم و ویسر به سمت تالاب فراخین حرکت کنید که سفری ماجراجویانه خواهد بود و برای جمع‌های خانوادگی و کودکان تا حدودی مشکل است. در نزدیکی این تالاب، روستا‌ها و آبشار‌های دیدنی دیگری هم وجود دارند که توصیه می‌کنیم از آن‌ها بازدید کنید.

دیو چشمه نوشهر

دیو چشمه - جاهای دیدنی نوشهر

دیو چشمه یکی از چشمه‌های زیبا و جاهای دیدنی نوشهر است که گردشگران را به خود جذب می‌کند. عمق حوضچه این چشمه حدود نیم متر و طول آن ۵ متر و عرض آن ۳ متر می باشد. حدود 100 متر از طول دیو چشمه بوسیله پلکانی سنگفرش شده است که نمای آن را زیبا‌تر می‌کند و جلوه‌ای بدیع را به پیش چشمان بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشد. این چشمه زیبا در بین اهالی بومی شهرستان هم طرفداران خود را دارد که در تعطیلات و به‌ خصوص فصل زمستان برای بازدید از آن، به این منطقه می‌آیند. یکی از رسم‌های جالب اهالی کجوری این است که زوج‌های جوان برای با طروات شدن زندگی خود به این چشمه رفته و از آب گوارای آن می‌نوشند.

از ویژگیهای آب دیو چشمه خنک بودن آن در تابستان است که این میزان خنک بودن آب حتی از فصل زمستان نیز بیشتر است. در نتیجه بازدید از این چشمه در فصل بهار و تابستان موجب آن میشود که از آب و هوایی بی نظیر لذت ببرید. دیو چشمه دارای آبی گوارا است و خواص معدنی زیادی در آن وجود دارد. فاصله دیو چشمه از جاده چالوس – کجور حدود ۲۴ کیلومتر است و در بخش شرقی جاده ییلاقی کجور قرار گرفته است. یک توربین یا آسیاب هم در چشمه وجود دارد که زیبایی منظره را دو چندان می‌کند. دیو چشمه نه تنها جاذبهای طبیعی است بلکه به دلیل خواصی که آب آن دارد، برای مصارف کشاورزی و پرورش ماهی نیز استفاده میشود. از این چشمه در هر ثانیه چیزی بین 186 تا 270 لیتر آب خارج میشود که این آب توسط رودخانه اواز به سمت رودخانه چالوس رفته و با آن ترکیب میشود و در آخر به دریای خزر ریخته میشود.

دریاچه خضر نبی

دریاچه خضر نبی - جاهای دیدنی نوشهر

دریاچه خضر نبی در شهرستان نوشهر قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی نوشهر می‌باشد که از شهرت زیادی برخوردار است. این دریاچه زیبا در قسمت شمالی شهرستان و در میان جنگلی انبوه قرار گرفته و بر اساس باور‌های محلی، مقدس می‌باشد. احتمالاً نام دریاچه خضر نبی را به خاطر رنگ سبز آن، برگزیده‌اند. وسعت دریاچه حدود نیم هکتار است و ۵ متر عمق دارد. همچنین آب دریاچه خضر نبی شیرین می‌باشد. وجود دریاچه در این منطقه باعث بوجود آمدن اکوسیستم مناسب زیستگاه جانوران شده است. از طرفی چون دریاچه در منطقه حفاظت شده البرز قرار دارد، از خسارت‌هایی که انسان‌ها بوجود می‌آورند، خبری نیست. در تمام فصول سال می‌توانید از این دریاچه دیدن کنید ولی پیشنهاد می‌کنیم در فصل سرما به این منطقه نروید زیرا بارش برف، حرکت در مسیر را برای شما مشکل خواهد کرد.

تنگ دار نوشهر

تنگ دار - جاهای دیدنی نوشهر

تنگ دار دره‌ای است که در حاشیه روستای کوشکسرا قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی نوشهر می‎‌باشد. یک رودخانه دائمی به نام کرکرود در تنگه در جریان است و مسیر آن حدود ۱۶۰۰ متر می‌باشد. اگر این تنگه را طی کنید به جنگل خانیکان می‌رسید. چند صد متر ابتدایی دره آب رودخانه تا زانوی شما می‌رسد و هر چه بیشتر، پیش بروید دیوار‌های تنگ به هم نزدیک‌تر می‌شوند و مسیر باریک‌تری در برابر شما قرار می‌گیرد. ممکن است امواج خروشان این رودخانه، تعادل شما را بر هم بزند و زمین بخورید پس حتماً به صورت گروهی این تنگه را طی کنید. در بعضی از قسمت‌ها هم باید شنا کنید یا با استفاده از جلیقه و به کمک طناب به راه خود ادامه دهید. بر اساس میزان بارندگی، عمق آب رودخانه در فصل‌های مختلف، متفاوت خواهد بود. ممکن است در مسیر رودخانه جانوران دوزیست مانند مارمولک، قورباغه یا مار‌های آبی را ببینید که خطرناک نیستند و مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند. توصیه می‌کنیم شما هم زندگی آن‌ها را تهدید نکنید. اگر در فصل‌های پر آبی به تنگ دار نوشهر سفر کنید می‌توانید در حوضچه‌های آن شیرجه بزنید ولی ابتدا از عمق آن مطمئن شوید و سپس این کار را امتحان کنید.

سد خاکی آویدر

سد خاکی آویدر - جاهای دیدنی نوشهر

سد خاکی آویدر در نزدیکی نوشهر قرار گرفته و در استان مازندران واقع شده است. فاصله دقیق این منطقه که از جاهای دیدنی نوشهر می‌باشد، ۳۰ کیلومتری شرق نوشهر بوده و در نزدیکی پارک جنگلی سیسنگان واقع شده است. سد خاکی آویدر، نسبتاً از دریای مازندران فاصله دارد و برای همین رطوبت در این منطقه آزار‌ دهنده نیست. ارتفاع سد خاکی آویدر از سطح دریای آزاد، حدود ۱۲۵ متر است که هوای خنک و دلپذیری را بوجود آورده است. در‌ واقع این سد برای ذخیره آب مزارع، توسط سازمان جهاد کشاورزی ساخته شده است. در اطراف دریاچه سد، محیط بازی وجود دارد که در آن می‌توانید چادر زده و کمپ کنید. خوشبختانه این جاذبه طبیعی، پاکیزه نگه داشته شده و زباله‌ای در آن نمی‌بینید. امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی، رستوران محلی هم در محوطه سد قرار دارد. همچنین می‌توانید اسب سواری، دوچرخه سواری و قایق پدالی را امتحان کنید. در اطراف این دریاچه و در فواصل بسیار نزدیک، چندین روستای زیبا هم وجود دارند که همگی از توابع شهرستان نوشهر محسوب می‌شوند. برای سفر به این نقطه زیبا باید از جاده نوشهر – نور استفاده کنید و در کیلومتر ۵ به فرعی بپیچید. به یاد داشته باشید که بهترین زمان برای سفر به آویدر، فصل بهار و تابستان است.

آبشار زانوس

آبشار زانوس - جاهای دیدنی نوشهر

آبشار زانوس از جمله آبشار‌های زیبا و خاص ایران است که در استان مازندران و نزدیکی نوشهر قرار گرفته است. در‌ واقع آبشار زانوس از جاهای دیدنی نوشهر می‌باشد. این آبشار با نام اوپاچ هم شناخته می‌شود که به معنی آب پاش است زیرا آب از ارتفاع به صخره‌ها برخورد می‌کند و به هزاران قطره تبدیل می‌شود. بهترین فصل برای سفر به آبشار زانوس، فصل تابستان است که وقتی در نزدیکی آن قرار بگیرید، رطوبت حاصل از آبشار را حس می‌کنید و قطره‌های آب بر شما فرود می‌آیند. در گویش محلی زانوس به معنی محل رویش درخت چنار است که وجود درختان چنار در نزدیکی این آبشار، وجه تسمیه نام آن را برای ما روشن می‌کند.همچنین روستایی به همین نام در نزدیکی آبشار قرار گرفته که جمعیت آن به حدود ۲۵۰ خانوار است ولی در فصل تابستان، این تعداد دو برابر می‌شود. این منطقه جز توابع بخش کجور است و برای دسترسی به آن باید از جاده چالوس حرکت کرده و بعد از مرزن آباد به فرعی کجور بروید. از آنجایی که در فصل تابستان گرما و هوای شرجی ساحل دریا، آزار‌دهنده می‌شود بسیاری از اهالی شهرستان، زانوس را برای اقامت ییلاقی خود انتخاب می‌کنند.

بندرگاه نوشهر

بندر گاه نوشهر - جاهای دیدنی نوشهر

بندرگاه نوشهر هم یکی از جاهای دیدنی نوشهر است. توجه داشته باشید که در زمان قاجار این منطقه بافت روستایی داشته و برای اولین بار پتانسیل آن برای احداث بندرگاه کشف شد. ساحل در کناره نوشهر، شکل خاصی دارد که برای پهلو گرفتن کشتی‌ها مناسب بوده و از طرفی این شهر فاصله کمی با پایتخت دارد. فاصله نوشهر از تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر است که بندرگاه نوشهر را به یکی از مهم‌ترین بندر‌های کشور تبدیل کرده است. اگر به عکاسی از اسکله‌ها و تماشای پهلو گرفتن کشتی‌ها علاقه‌مند هستید، بندرگاه نوشهر یکی از زیباترین قسمت‌های شهر برای شما خواهد بود. در فصل‌هایی از سال که روی دریا را مه می‌پوشاند این زیبایی چند برابر می‌شود. توصیه می‌کنیم که اگر به نوشهر سفر کردید از این بندر‌ هم دیدن کنید. کشتی‌ها با محموله نفتی، خوراکی، کانتینر پر و خالی در بندر نوشهر پهلو می‌گیرند. این پایانه کشتیرانی از مهم‌ترین بندر‌ها برای انتقال بار به کشور‌های اطراف دریای خزر، به‌خصوص منطقه قفقاز بوده و همواره مورد توجه تاجران است. بسیاری از محموله‌ها که به کشور روسیه ارتباط دارند در بندر نوشهر بارگیری کرده یا تخلیه بار می‌کنند. در گذشته هم کشتیرانی از مبدا یا مقصد نوشهر، سفر را برای مسافران روسیه و اروپا بسیار ساده‌تر می‌کرده که حالا با مسافرت‌های هوایی جایگزین شده‌اند.

بازار روز نوشهر

بازار روز - جاهای دیدنی نوشهر

بازار روز نوشهر از جاهای دیدنی نوشهر است که تقریباً همه مسافران برای خرید سوغاتی به آن سری می‌زنند. هر چند که بازار نوشهر از جمله بازار‌های مهم برای اهالی بومی نیز هست چرا که بسیاری از مایحتاج خود را در این مکان خرید و فروش می‌کنند. از جمله سوغاتی‌های خوراکی نوشهر می‌توانیم به انواع ترشی‌ها و مربا‌های خانگی اشاره کنیم. ترشی‌هایی مانند زیتون، ترشی سیر، ترشی‌های مخلوط سبزیجات، انواع لواشک و آلو‌های خشک و شور را می‌توانید از بازار روز نوشهر تهیه کنید. برای خرید‌های روزانه هم میوه‌ها و سبزیجات تازه موجود است که اغلب توسط روستاییان به بازار آورده شده و ارگانیک و خوش طعم هستند. اگر قصد خرید ماهی را دارید هم انواع ماهی‌های آب شیرین و دریایی را می‌توانید در بازار نوشهر جستجو کنید. در حال حاضر بازار روز نوشهر توسط شهرداری اداره می‌شود و برای همین، موارد بهداشتی در آن بیشتر از گذشته رعایت می‌شود. در ضمن همان‌طور که می‌دانید بسیاری از مواد اولیه برای تهیه غذا‌های مازندرانی، تنها در همین منطقه موجود هستند. برای مثال سبزیجات معطر کوهی که برای تهیه خوراک‌ها و یا خوش طعم کردن دوغ و ماست لازم است، در بازار روز نوشهر موجود می‌باشند.

پلاژ سیترا نوشهر

پلاژ سیترا  - جاهای دیدنی نوشهر

پلاژ سیترا نوشهر یکی از جاهای دیدنی نوشهر است که اگر با خانواده سفر می‌کنید از گزینه‌های مناسب برای تفریح و لذت بردن از سفر می‌باشد. پلاژ سیترا نوشهر دارای امکانات کامل رفاهی است که بیشتر بر روی تفریحات و ورزش‌های آبی و ساحلی تمرکز کرده داشته و هر ساله میزبان مسافران زیادی است. همان‌طور که می‌دانید نوشهر در ساحل دریای مازندران قرار گرفته و در بیشتر فصل‌های سال، هوای آن شرجی می‌باشد و در فصل زمستان هم بارش برف را مشاهده نمی‌کنیم. اگر تصمیم گرفتید که در تابستان به شمال کشور سفر کنید، از جاهای دیدنی نوشهر غافل نشوید و با برنامه‌ریزی مناسب، از تمام روز‌های سفر خود استفاده کنید. در این میان، پلاژ سیترا نوشهر که توسط شهرداری نوشهر احداث شده با رعایت ایمنی و استاندارد‌ها، محیط مناسبی برای انجام تفریحاتی مانند قایق سواری، جت اسکی، اسکی روی آب، اسب سواری، کارتینگ و… است. قطعاً این پلاژ برای خانواده‌هایی که با کودکان خود سفر می‌کنند، انتخاب خوبی بوده و خاطرات خوشی را برای آن‌ها می‌سازد.

پارک جنگلی خانیکان

پارک جنگلی خانیکان که نام دیگر آن جنگل نیرنگ است، در 5 کیلومتری شهرستان نوشهر، در نزدیکی جاده نیرنگ و در روستای کوشسرا واقع شده است. از آن جایی که این پارک جنگلی زیبا چشماندازی متفاوت از دیگر جنگلهای شهرهای شمالی ایران را در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدهد، تبدیل به یکی از بهترین جاهای دیدنی نوشهر محسوب میشود. اگر به قصد کمپ زدن به این پارک جنگلی زیبا سفر میکنید، بهتر است پس از 5 کیلومتر بالا رفتن در جنگل، مکانی را برای کمپ زدن پیدا کنید زیرا در ابتدای این پارک جنگلی شیب جاده بسیار بالاست. گفتنی است برای کمپ زدن لازم است با نگهبانی جنگل از قبل هماهنگ کنید. بهترین زمان برای سفر به پارک جنگلی خانیکان فصل بهار و پاییز است زیرا در فصل بهار شکوفههای ریز بسیاری بر روی درختان نشسته و ظاهر پارک جنگلی منحصر به فرد است و در فصل پاییز نیز برگهای هزار رنگ درختان ممرز جلوهای دوست داشتنی به جنگل داده است. اگر در طول تابستان به نوشهر سفر کردید و علاقه به بازدید از جنگل نیرنگ داشتید، بهتر است تنها در زیر سایه درختان پیک نیک خود را برپا کنید تا از هوای شرجی به دور بوده و در هنگام وزش ملایم نسیم، خنک شوید.

رستوران‌های نوشهر

رستوران‌های نوشهر می‌توانند یکی از جا‌های دیدنی نوشهر باشند چرا که بخش مهمی از گردشگری به موضوع غذا مرتبط می‌شود. غذا‌های شمال کشور بسیار متنوع هستند و طعم آن‌ها به گونه‌ای است که با تمام ذائقه‌های ایرانی هماهنگ بوده و اکثر افراد به آن‌ها علاقه نشان می‌دهند. غذا‌های سنتی مازندران به همراه ترشی‌های خاص، در بسیاری از ترکیبات با هم مشترک می‌باشند. برای مثال گیاه سیر از جمله مواد اولیه‌ای است که در غذا‌های مازندرانی، به کار می‌رود. گزینه بعدی ماهی است، به‌خصوص ماهی قزل آلا که در بسیاری از رودخانه‌های استان مازندران صید می‌گردد. به غیر از این موارد، مواد اولیه برای آشپزی مازندرانی، مربوط به سبزیجات محلی است که حتی شاید نام آن‌ها برای ما نا آشنا به نظر برسد. با این همه برای تجربه غذا‌های جدید و خوشمزه در شهر نوشهر می‌توانید به رستوران‌های نوشهر سری بزنید. از جمله غذا‌های خوشمزه می‌توانیم به کباب ترش، مرغ ترش، ترش سماق، بادمجان کبابی، ماهی شکم پر و کال کباب اشاره کنیم. معمولاً در نزدیکی رستوران‌ها می‌توانید صنایع دستی و یا سوغاتی خوراکی نوشهر را هم خریداری نمایید. برای مثال کلوچه، انواع مربا و ترشی، صنایع دستی حصیری و چوبی جز سوغات نوشهر و منطقه مازندران به حساب می‌آیند.

نظرات کاربران
سلام . مرسی از اطلاعات خوبتون اما دیو چشمه بخشی از اراضی شهر پول هست . لطفا در مورد اسم و منطقه ، کجور رو انقدر بزرگ نکنین . پول بسیار زیباست . مردم خونگرمی داره و دیو چشمه هم مربوط به پول است . قراره در پول هتل بنا بشه و بزرگتربن باغ گل طبیعی احداث بشه