جاهای دیدنی قزوین، شهر بناهای تاریخی

جاهای دیدنی قزوین فراوان‌اند. قزوین که از گذشته تا کنون، بارها نام خود را تغییر داده است، در بخش شمال غربی کشور واقع شده است. راژیا، آرساس، اردپا، کشوین و کاسپین از نام‌های کهن قزوین بوده‌اند. استان قزوین با تشکیل تنها یک درصد از مساحت خاک کشور، بیش از هشت درصد از تولید و اقتصاد کشور را تامین کرده است. قزوین به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد خود، از مناطق مهم گردشگری در ایران به شمار می‌آید. استان‌های گیلان، مازندران، همدان، زنجان، البرز و مرکزی از استان‌های همجوار قزوین هستند.

علاوه بر اینکه قزوین، آثار تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است، دارای اقلیمی غنی از مناطق تفریحی طبیعی نیز هست. حدود ۱۱ درصد از آثار تاریخی ثبت شده کشور، در استان قزوین واقع شده‌اند. منطقه تاریخی الموت که شهرت بسیار در جهان دارد، در این استان قرار دارد. هم‌چنین قزوین یکی از مراکز مهم در تولید پسته و فندق، زغال اخته و انگور در کشور می‌باشد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جغرافیای قزوین با محدود شدن در میان رشته‌کوه‌های البرز، کوه‌های رامند و خرقان از سه جهت، بعنوان منطقه‌ای کوهستانی و مرتفع شناخته می‌گردد. جاهای دیدنی قزوین همواره برای کوهنوردان به عنوان یکی از مقاصد مهم در نظر گرفته شده است. کوه سیالات با ارتفاعی حدود ۴۱۷۵ متر و نیز شاه البرز با ۴۰۵۶ متر، از کوه‌های معروفی هستند که در قزوین واقع شده‌اند.

اما جاهای دیدنی قزوین کدامند؟ آثار تاریخی قزوین چیستند و کدام مناطق برای طبیعت‌گردان مناسب است. علاوه بر شهر قزوین، مناطق دیگری نیز در این استان بعنوان جاذبه‌های طبیعت‌گردی وجود دارند. الموت، آبیک و تارم سفلی از جمله این مناطق می‌باشند. در ادامه با معرفی مناطق و جاهای دیدنی قزوین همراه خواهیم شد.

آثار تاریخی قزوین

مسجدالنبی قزوین

مسجدالنبی

در راستای بازار قزوین که از آثار مهم تاریخی این شهر است، مسجدالنبی قزوین قرار گرفته است. مسجدالنبی در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی واقع شده و با استناد به منابع معتبر، زمان ساخت آن به دوره قاجاریه باز می‌گردد. فرمان ساخت این مسجد توسط فتحعلی‌شاه قاجار صادر شد. مسجد دارای سه ورودی مجزا، شامل درب‌های شمالی، شرقی و غربی می‌باشد. جلوه باشکوه سردر اصلی مسجد که از طرف شمال وارد می‌شود، شکوهی خاص به مسجد بخشیده است. پوشیده شدن سرتاسری ورودی شمالی مسجدالنبی با کاشی‌‌های کتیبه‌ای، اسلوبی و ینایی، خاص بودن معماری مسجد را دوچندان کرده است. نگاشته شدن جلوه‌های زیبایی از خط نستعلیق در پس‌زمینه لاجوردی رنگ کاشی‌ها، گستردگی شبستان مسجد و استواری بالای بنای آن، از ویژگی‌های منحصربفرد آن است. مسجد‌النبی قزوین در سال ۱۳۱۰ توانست نام خود را در آثار ملی ایران به ثبت برساند.

آدرس: قزوین، ضلع جنوبی خیابان امام خمینی، بین خیابان سعدی و عبید زاکانی

امام‌زاده شاهزاده حسین

امام‌زاده_شاهزاده_حسین

شاهزاده حسین یکی از فرزندان امام رضا (ع) است. در روایات آمده است که وی بهنگام مهاجرت به خراسان، در سن دو سالگی در شهر قزوین فوت شده‌اند که در همانجا به خاک سپرده شده است. بقعه مطهر وی که بنام امام‌زاده شاهزاده حسین در قزوین معروف است، دارای دو ورودی از جنوب و شمال می‌باشد. صحن بزرگ این بقعه، دارای نمایی با طاق‌نما و شش مناره از سمت ورودی شمالی‌ست. کاشی‌کاری‌های زیبای این صحن، جلوه‌ای باشکوه دارد. ایوان‌های مزین به کاشی‌کاری با طرح‌های مختلف در دورتادور صحن به چشم می‌خورند. فضای داخلی بقعه امام‌زاده حسین با کاشی‌کاری‌های خشتی، آینه‌کاری و کتیبه‌های خط ثلث تزئین شده است. رنگ لاجوردی این اثر تاریخی، نمایی بی‌نظیر به آن بخشیده است. قدمت این بنا به دوران ایلخانیان برمی‌گردد. حرم مطهر امام‌زاده شاهزاده حسین در سال ۱۳۱۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آدرس:‌ قزوین، خیابان سلامگاه، آستان امازاده شاهزاده حسین (ع)

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

تیمچه حاج سید کاظم

تیمچه_حاج_سید_کاظم

در بخش میانی بازار کهن قزوین، تیمچه حاج سید کاظم جای دارد. در بخش روبرویی راسته سراجان، تیمچه‌ای سرپوشیده و کوچک قرار دارد که محل تجارت برخی از بازرگانان بزرگ از جمله حاج کاظم چرم‌فروش بوده است. این تیمچه بعلت محبوبیت فراوان حاج سید کاظم، به نام او نام‌گذاری شده است. هم‌اکنون نیز این تیمچه بعنوان مرکزی برای فروش چرم و بار شناخته می‌گردد.

آدرس: قزوین، بازار قزوین

تیمچه سرپوشیده

تیمچه سرپوشیده از بخش‌های بازار قزوین است که قدمت آن به دوره صفوی و قاجار بازمی‌گردد. این تیمچه با سقفی که فضای میانی را پوشانده است، واقع در جنوب بازار قیصریه است. ساختمان دوطبقه تیمچه شامل حجره‌هایی‌ست که محل کسب و کار تاجران است. این تیمچه در سال ۱۳۷۸ با شماره ۲۴۱۰ بعنوان آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس:‌ قزوین، بازار قزوین

مقایسه قیمت و رزرو هتل بغدادی تاکستان قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

سرای رضوی قزوین

سرای رضوی قزوین که به کاروانسرای شاه نیز شهرت دارد، متعلق به دوره صفویه می‌باشد. محل سرای رضوی در جنوب بازار قزوین است. معماری بنا بصورت دو ایوانی است و مجموعه حجره‌های آن در دو طبقه، دورتادور حیاط مستطیل‌شکل آن را فراگرفته است. از این سرا، در گذشته بعنوان بارانداز کاروان‌رویان استفاده می‌شد و شترخان موجود در آن، جهت نگه‌داری از چهارپایان مورد استفاده قرار می‌گرفت. سرای رضوی با سه ورودی که به قیصریه، بازار بزازان و بازار وزیر دارد، در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی ساخته شده است.

آدرس:‌ قزوین، بازار قزوین

سرای حاج‌رضا

سرای_حاج_رضا

از بخش‌های دیگری که در بازار قزوین وجود دارد، سرای حاج رضاست که واقع در ضلع جنوبی آن است. سرای حاج رضا با حیاطی بزرگ در میان، سراحجره‌هایی در پیرامون و اتاق‌هایی دوطبقه، مزین به قوس‌های جناغی و کاشی‌کاری‌هاست. ورودی کاروان‌سرای حاج‌رضا در بخش غربی آن قرار گرفته است. طاق‌های زیبای بنا باعث شده است تا این سرا، به صورت یک تیمچه سرپوشیده به نظر آید. سرای حاج رضا از بخش شمالی خود به بازارچه وزیر متصل است. این مکان در گذشته توسط بازرگانان تبریز و قفقاز اداره می‌شد. ثبت این اثر در سال ۱۳۸۴ صورت پذیرفته است.

آدرس:‌ قزوین، ضلع جنوبی بازار قزوین

مقایسه قیمت و رزرو هتل مرمر قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کلیسای کانتور

کلیسا_کانتور

کلیسای کانتور از دیگر جاهای دیدنی قزوین می‌باشد. در زمان اشغال ایران توسط روس‌ها و در خلال جنگ جهانی دوم، ساخت کلیسای کانتور انجام شده است. ورودی کلیسای کانتور در ضلع غربی آن واقع شده است که فضای ورودی آن شامل سقفی شیب‌دار است. حیاط کلیسا، محل دفن شدن یک خلبان و یک مهندس روس است که در زمان جنگ در ایران جان خود را از دست داد‌ه‌اند. صلیبی که در زیر گنبد کلیسا نصب شده است، نشانی از مسیحیت ارتدوکس را دربردارد. کلیسای کانتور نمایی آجری و بسیار زیبا دارد که تماشای آن خالی از لطف نیست.

آدرس: قزوین، خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان دارایی

بقعه حمدالله مستوفی

بقعه_حمدالله_مستوفی

آرامگاهی به یادگار مانده از دوره ایلخانی که قدمت آن حدود ۷۰۰ سال است. حمدالله مستوفی از نویسندگان و تاریخ‌نگاران مشهور دوره ایلخانی‌ست که مولف نزهه‌القلوب و ظفرنامه می‌باشد. بقعه حمدالله مستوفی قزوین، با سبک معماری آذری خود شناخته می‌شود. این بنا دارای گنبدی فیروزه‌ای رنگ و مخروطی‌ست که کتبیه‌ای به خط ثلث، آثار و شجره‌نامه حمدالله مستوفی را معرفی می‌کند. این بنا در ۲۰ بهمن‌ماه ۱۳۱۸ شمسی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

آدرس:‌ قزوین، خیابان طالقانی، خیابان ملک آباد سابق، کوچه مستوفی

مقایسه قیمت و رزرو هتل ایرانیان قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد جامع قزوین

مسجد_جامع_قزوین

مسجد جامع قزوین با ۳۵۰۰ متر مربع مساحت، از جاهای دیدنی قزوین است. این بنا در هر چهار جهت خود دارای درب‌های ورودیست. صحن‌های مسجد جامع قزوین در هر چهار جبهه آن ساخته شده‌اند که هر یک دارای ایوان بزرگی هستند. یکی از شاهکارهای معماری سنتی و اسلامی را می‌توان در گنبد مسجد و مناره‌های آن مشاهده کرد. معماری مسجد به سبک سلجوقی و صفویه بوده که گنبد فیروزه‌ای و مناره‌های مزین به کاشی آن، ارتفاع بسیار زیادی دارد. در بخش جنوبی مسجد نیز محرابی پوشیده‌شده در سنگ مرمر جای دارد. سوره بقره به صورت کامل در روی چند تا از کتیبه‌های دو سمت محراب نوشته شده است. مسجد جامع قزوین که از مساجد قدیمی کشور است، یکی از آثار تاریخی گردشگری قزوین به شمار می‌آید.

آدرس:‌ قزوین، خیابان شهدا (سپه سابق)

بازار قزوین

بازار_قزوین

 بازار قزوین در بخش شمالی به تیمچه سرباز و از جنوب به تیمچه سرپوشیده منتهی می‌شود. از شرق و غرب نیز به ترتیب به سرای وزیر و چهارسوقی کوچک باز می‌گردد. بازار قزوین دارای بخش‌های مهمی بوده که باعث شده است این مجموعه به عنوان یکی از مراکز مهم گردشگری قزوین به شمار آید. تیمچه‌های معروفی چون حاج سید کاظم، درویش مهدی و حاج محمدتقی، مسجدالنبی، سرای دالان دراز، بازار قیصریه، گرمابه سعیده و رضوی و سرای خوش‌نویسان قزوین از جمله این مراکز هستند. بازار قزوین با طاق‌های آجری زیبا و مرتفع خود، توانست در دوره صفویه، محیط بازارهای خود را وسعت داده و هر کدام از بازارها را به صنفی خاص اختصاص دهد. این مجموعه به تنهایی بخش عمده‌ای از گردشگری قزوین را شامل می‌شود.

آدرس:‌ قزوین، خیابان امام خمینی (ره)

مقایسه قیمت و رزرو هتل سنتی خانه بهروزی قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کاروانسرای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه

کاروانسرای سعدالسلطنه از مشهورترین جاهای دیدنی قزوین است. سعدالسلطنه، حاکم وقت قزوین در دوره قاجار، دستور ساخت آن را صادر نمود. در چهار طرف گنبد آن، چهار نیم‌گنبد و نورگیر قرار گرفته است که باعث بزرگتر جلوه دادن فضا می‌شود. سرای سعدالسلطنه قزوین بزرگترین سرای سرپوشیده شهر قزوین است که وسعتی بیش از ۶ هکتار دارد. ارزشمندترین بخش این سرا، چهار سوق می‌باشد که از تقاطع دو راسته شکل گرفته و بر بلندای آن، گنبد عظیمی کاشی‌کاری شده است. قسمت‌های مختلف این کاروانسرا امروزه به عنوان رستوران، تولید و عرضه صنایع دستی، فروشگاه لباس و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. گرمابه سعدیه نیز از دیگر بخش‌های جاهای دیدنی قزوین که واقع در این کاروانسراست.

آدرس:‌ قزوین، خیابان امام خمینی (ره)، حد فاصل بازار قدیم قزوین و عمارت چهل‌ستون

آب ‌انبار سردار بزرگ

آب_انبار_سردار

آب انبار سردار بزرگ از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی قزوین است. گنبد بلند آجری آن که دارای نورگیر هایی روی بدنه است، با مخروطی کوچک فیروزه‌ای روی گنبد، جلوه باشکوهی به ساختمان بخشیده است. بلندترین بخش آب انبار سردار بزرگ، ارتفاعی حدود ۲۹ متر از سطح زمین دارد. علاوه بر بادگیر مرکزی آب انبار، چهار روزنه مشبک نیز جهت تهویه در گنبد آن تعبیه شده است. دو سمت ورودی آب انبار را سکوهایی سنگی جهت نشستن و استراحت شکل داده است. جهت دسترسی به آب، لازم است که حدود ۱۲.۵ متر از پله‌های سنگی پایین بروید. این راهرو در آخر به کانال مشهور راه شیر منتهی می‌شود که سقف قوسی شکل دارد. تزئینات آجری، رسم‌بندی، کاشی‌کاری‌های زیبا و طاق‌نمای میانی باعث زیبایی هرچه بیشتر آب انبار سردار بزرگ شده است. حجم مخزن این آب انبار چیزی بیش از سه هزار متر مکعب می‌باشد. آب انبار سردار بزرگ، با عنوان بزرگترین آب انبار تک گنبدی جهان، از جاهای دیدنی قزوین است که حتماً باید از آن دیدن نمایید.

آدرس:‌ قزوین، خیابان راه‌آهن، محله راه‌ری

مقایسه قیمت و رزرو هتل البرز قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

قلعه الموت

قلعه_الموت

قلعه الموت که محلی‌ها به آن قلعه حسن نیز می‌گویند، از قلعه‌های مشهور و خاص ایران است. منطقه الموت یکی از جاهای دیدنی قزوین است که اسرار بسیاری را در خود نهان دارد. الموت که نام آن با اسماعیلیان پیوند خورده است، به عنوان پایگاهی نظامی برای حکومت حسن صباح استفاده می‌شد. هرچند در کتب تاریخی از قلعه الموت به عنوان زندان یاد می‌شود، لیکن کاوش‌های باستانی حاکی از آنند که این منطقه، محل زندگی افراد خاصی بوده است. قلعه الموت با دو هزار متر مربع مساحت، در بلندای صخره‌ای به ارتفاع ۲۱۶۳ متر ساخته شده است. قلعه الموت از هر چهار جهت با پرتگاه محاصره شده است. تنها راه ورودی قلعه الموت در ضلع شمال شرقی آن قرار دارد. این قلعه در سال ۶۵۴ قمری به فرمان هلاکو به آتش کشیده‌ شد. پس از آن، این قلعه بعنوان زندان به کار گرفته شد. ویرانه‌هایی که امروزه از قلعه الموت به جای مانده است، در ۱۲ بهمن سال ۱۳۸۱ به عنوان آثار ملی کشور ثبت شده است.

آدرس:‌ قزوین، بخش شمال شرقی روستای گازرخان (قصر خان)

تیمچه سرباز

تیمچه_سرباز

تیمچه سرباز یکی از قسمت‌های بازار قزوین است که در بخش شمالی بازار قیصریه واقع می‌باشد. این تیمچه با بنایی در دو طبقه، به دوران صفوی و قاجار متعلق است. درب ورودی تیمچه سرباز مزین به قوس کلیل است. لچکی‌های طاق‌نمای حجره‌های آن نیز با کاشی‌های صورتی و زرد، نشان‌هایی از صحنه‌های شکاری، گل‌بوته‌ها و پرندگان می‌باشد. درهای تیمچه سرباز دارای ارسی‌های چوبی فراوانی‌اند. ثبت این بنا در شهریور ۱۳۷۸ انجام شده است.

آدرس:‌ قزوین، بازار قزوین

مقایسه قیمت و رزرو هتل مینو قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

برج‌های خرقان

برج‌های خرقان یکی از جاذبه‌های دیدنی - تاریخی قزوین به شمار می‌روند که در فاصله یک کیلومتری حصار ارمنی همدان قرار گرفته اند. برج‌های خرقان در فاصله نسبتا کمی از یک‌دیگر قرار گرفته‌اند و از جهات زیادی با هم شباهت دارند؛ تنها چیزی که آن‌ها را از یک دیگر متمایز می‌کند، قدیمی‌تر بودن برج شرقی نسبت به برج غربی می‌باشد. سر تا سر این بنا با آجر‌های ساده ساخته شده است و سپس روی آن یک لایه آجر دیگر به صورت تزئینی کار شده است که سبب زیبایی هر چه بیشتر آن می‌باشد. قاب سازی‌های تزئینی داخل طاق نماهای هشتگانه، هر کدام طرح و نقش ظریف و زیبای منحصر به فردی دارند که با دیگری یکسان نیست. در سه ضلع از این بنا، طرز چینش به صورت برجسته انجام شده است که این شیوه کار در کنار سایر بخش‌های برج، تناقض زیبایی را ایجاد کرده است. به طور کلی معماری این بنا مثال زدنی نیست.

عمارت باغ سپهدار

عمارت_باغ_سپهدار

عمارت باغ سپهدار قزوین در دو طبقه احداث شده است. طبقه همکف عمارت، شامل چند اتاق با کاربری‌های مختلف، راهرو و سالنی مرکزی می‌باشد. طبقه فوقانی آن از تعدادی اتاق مجزا و تالاری مستطیل شکل تشکیل می‌گردد. معماری این عمارت، مشابه کوشک است و ساختمان آن را فضایی دلباز و پردرخت محاصره کرده است. ایوان عمارت باغ سپهدار را راهرویی دورتادور احاطه کرده است. به این سبک از ایوان، غلام‌گردشی گفته می‌شود. در ضلع شرق و غرب عمارت، هفت ستون و در بخش شمالی و جنوبی آن نیز پنج ستون واقع شده است. عمارت باغ سپهدار قزوین میزبان موزه کشاوری‌ست که در آن از ابزارآلات کشاورزی و دام‌داری قدیمی نگهداری می‌گردد. این عمارت که از جاهای دیدنی قزوین است، نکات معماری دیگری را نیز در خود گنجانده است. از جمله آن می‌توان به این اشاره کرد که ارتفاع کف حیاط دارای اختلاف با ارتفاع کف عمارت می‌باشد. عمارت باغ سپهدار قزوین هم‌اکنون جزء آثار ملی ایران به حساب می‌آید.

آدرس:‌ قزوین، انتهای خیابان فلسطین غربی

مجموعه باغ‌های صفویه

مجموعه_باغ_های_صفویه

مجموعه باغ صفویه قزوین که با عناوینی چون باغ سعادت‌آباد، باغ فرهنگی قزوین و دولتخانه صفوی شناخته شده است، از جاهای دیدنی قزوین به شمار می‌آید. قدمت این بنا همانطور که از نامش مشخص است، به دوره صفوی باز می‌گردد. مساحت این مجموعه بیش از ۶ هکتار است که از سردر عالی‌قابو در خیابان سپه قزوین شروع شده و به کاخ چهل ستون قزوین منتهی می‌گردد. بازدید از این جاذبه گردشگری قزوین همراه با تماشای بقایایی از دوره‌های صفویه، افشار، زند و قاجاریه است. این مزیت باعث می‌شود که بتوانید سفری در تاریخ ادوار مختلف داشته باشید. از بناهای موجود در این مجموعه می‌توان به عمارت پهلوی، نادری، قاجاری، کاخ چهل‌ستون و بقعه پیغمبریه اشاره کرد.

آدرس: قزوین، تقاطع خیابان هلال احمر و پیغمبریه

ساعات بازدید: از ۹:۰۰ الی ۱۷:۰۰

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان سینا قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آب انبار حاج کاظم

آب انبار حاج کاظم

آب انبار حاج کاظم که دوره ساخت آن به قرن سیزده هجری برمی‌گردد، از آب انبارهای زیبای شهر قزوین است. سردر این بنا با کاشی‌کاری، کتیبه‌های سنگی و طاق رسمی‌بندی مزین شده است. دو بادگیر با هشت متر ارتفاع در دو طرف آن جای گرفته‌اند. این بنا با ۳۳ عدد پله در سال ۱۲۵۶ هجری و به دست حاج کاظم کوزه‌گر ساخته شده است. آب انبار حاج کاظم دارای دو شیر آب بوده و امروزه به عنوان یکی از آثار ملی تاریخی ایران به شمار می‌رود.

آدرس:‌ قزوین، خیابان منتظری، خیابان تبریز

حمام قجر

حمام_قجر

حمام قجر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قزوین است. این حمام با بیش از هزار متر مربع زیربنا، از سه بخش سربینه، گرمخانه و میاندر تشکیل می‌گردد. حمام قجر دارای دو بخش مجزای زنانه و مردانه است که درب اصلی آن رو به جنوب گشوده می‌گردد. درب ورودی اصلی آن با راه‌پله‌ای مارپیچی به سربینه منتهی می‌گردد. سربینه عظیم گرمابه، حوض زیبایی را در میان خود جای داده است. شش عدد شاه‌نشین و طاق‌نما در پلان هشت‌ضلعی حمام قجر، سربینه را به گرمخانه پیوند می‌دهد. درب دیگر حمام از طرف غرب به حمام راه دارد که به احتمال محل مراجعین خانم بوده است. موزه مردم‌شناسی قزوین نیز در حمام قجر واقع شده است که شامل سه بخش می‌باشد. اقوام، مشاغل و آئین‌ها. در سربینه حمام، زندگی بعضی از اقوام قزوین به نمایش گذارده شده است. در میاندر به برخی از آئین‌های رسمی چون سیزده‌بدر و پنجاه‌بدر و مراسم عزاداری امام حسین پرداخته می‌شود. و در قسمت انتهایی حمام نیز مشاغلی چون حجامت، آهنگری، تعزیه‌خوانی، حلاجی و دعانویسی اشاره گردیده است.

آدرس: قزوین، بلوار نادری، خیابان عبید زاکانی، خیابان درگاهی

ساعات بازدید: از ۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

قلعه لمبسر

قلعه لمبسر از جاهای دیدنی قزوین است که قدمت تاریخی دیرینه‌ای دارد. محل این قلعه در منطقه الموت و در بخش شمال‌شرقی رازمیان می‌باشد. ساخت این قلعه به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این قلعه از دژهای مهم اسماعیلیان در زمان حسن صباح بوده است. ۴۸۰ متر طول، ۱۹۰ متر عرض و ۱۰ متر ضخامت دیوار‌های این قلعه، دژی مستحکم از آن ساخته است. در قسمت شمالی آن، دیوارهایی به ضخامت ۱۲۰ سانتی‌متر ساخته شده است که مقر فرماندهی قلعه می‌باشد. در سمت غربی قلعه، بر سر برآمدگی‌های کوه، برجک‌هایی ساخته شده که فاصله آنان از هم حدود یک متر است. بخش شرقی قلعه را بارویی بلند به ارتفاع ۱۰ متر پوشانده است که مشرف به محیط پهناور اطراف است. احتمال می‌رود این قسمت برای دیدبانی در گذشته استفاده می‌شده است. ساختار کلی قلعه، استحکام چندانی ندارد و امروزه از آن چیز زیادی باقی نمانده است.

آدرس:‌ قزوین، شمال دشت قزوین، منطقه الموت، سه کیلومتری شمال شرقی روستای رازمیان

مقایسه قیمت و رزرو هتل سفیر قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دروازه تهران قدیم قزوین

دروازه_تهران_قدیم_قزوین

شهر قزوین در ایام گذشته، دارای ۹ دروازه ورودی بوده است. هر یک از این دروازه‌ها به عنوان بخشی از هویت فرهنگ و هنر مردمان قزوین مطرح بوده است. دروازه تهران قدیم یکی از این دروازه‌هاست. این دروازه تاریخی در ورودی جنوب شرقی قزوین قرار دارد. جاده تهران به قزوین از این دروازه وارد شهر قزوین می‌شد. این دروازه به عنوان جایگاهی جهت حفظ امنیت شهر از حملات و دزدی‌های شهرهای دیگر استفاده می‌شد. محل قرارگیری این دروازه در گذشته، در بیرون از شهر بوده است. امروزه به دلیل رشد فضای شهری، در درون شهر قزوین جای گرفته است. دروازه تهران از آثار دوره قاجار است که در میدان هاشمی قزوین قرار دارد.

آدرس:‌ قزوین، میدان تهران قدیم (هاشمی)، ابتدای خیابان تهران قدیم

سردر عالی‌قاپو قزوین

سردر_عالی_قاپو

سردر عالی‌قاپو از آثار تاریخی دوره صفویه و یکی از جاهای دیدنی قزوین است. این بنا در ابتدای خیابان سپه قزوین ساخته شده است. در دوران صفویه از سردر عالی‌قاپو، بعنوان یکی از هفت درب ورودی به عمارت سلطنتی صفویان استفاده می‌شد. ساخت بنا به دوره پادشاهی شاه‌طهماسب برمی‌گردد. ظاهر کنونی سردر عالی‌قاپو قزوین در دوران سلطنت شاه‌عباس اول ایجاد شد. معماری بنا شامل یک ایوان بلند با قوس‌های تیز و دارای سه ردیف طاق‌نما در اطراف آن می‌باشد.

آدرس: قزوین، تقاطع خیابان هلال احمر و پیغمبریه

ساعات بازدید: از ۹:۰۰ الی ۱۷:۰۰

مقایسه قیمت و رزرو هتل ارشیا قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دروازه درب کوشک

دروازه_درب_کوشک

دروازه درب کوشک قزوین از کهن‌ترین دروازه‌های این شهر است. گشایش این دروازه به طرف مناطق الموت، کوشک و رودبار بوده است. ورودی دروازه با یک قوس و نیم‌دایره، نمای جذابی به آن بخشیده است. دروازه درب کوشک دارای یک نما به طرف خروجی شهر است که تزئینات کاشی و رسمی‌بندی آن بسیار زیباست. کاشی‌کاری‌های این بنا در دوره قاجار و به فرمان میرمحمد‌حسین عضدالملک صورت گرفته است. دروازه درب کوشک و دروازه تهران قدیم، دو دروازه‌ای هستند که از دروازه‌های ۹ گانه قزوین به یادگار مانده‌اند.

آدرس:‌ قزوین، انتهای خیابان نادری (آزادی)

عمارت سردار مفخم

عمارت_سردار_مفخم

عمارت سردار مفخم یکی از خانه‌های کوشکی است که در دو طبقه ساخته شده است. قدمت این بنا به دوره قاجار بازمی‌گردد و محل آن در خیابان هلال‌احمر قزوین است. دستور ساخت عمارت سردار مفخم توسط شاهزاده اکبر میرزا که ملقب به سردار مفخم بوده صادر شد. معماری بنا تحت تاثیر معماری پایتخت است. به نوعی معماری این بنا مربوط به زمان انتقال قاجاریه به پهلوی می‌باشد. پلکان باشکوه بنا، مهم‌ترین جلوه آن است که در وسط عمارت قرار دارد. اتاق‌های عمارت سردار مفخم با گچ‌کاری‌های باشکوه خود و نقوش برجسته گل، تصاویری از شکار و مجالس بزم، بسیار دیدنی هستند. موزه دکتر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این عمارت قرار دارد.

آدرس: قزوین، خیابان هلال احمر

ساعات بازدید: از ۸:۰۰ الی ۲۰:۰۰

مقایسه قیمت و رزرو هتل ایران قزوین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

عمارت شهرداری قزوین

عمارت_شهرداری_قزوین

عمارت شهرداری قزوین مربوط به دوره قاجار است که واقع در خیابان شهرداری قزوین و اولین ساختمان شهرداری ایران است. ورودی عمارت شهرداری یا موزه بلدیه، به اندازه دو پله از کف حیاط آن بلندتر است. ایوان جلویی بنا دارای ۶ ستون بوده که نورپردازی بکار رفته در آن، در شب‌ها جلوه خاصی به آن می‌بخشد. اتاق ورودی عمارت که منشعب از ایوان است، ساده و مربعی بوده و کف آن با کاشی‌های سیاه‌وسفید مزین شده و سقف آن ساده می‌باشد. مکاتبات اداری مردم گذشته، که بیش از ۲۰۰۰ سند را شامل می‌باشد، در موزه بلدیه نگه‌داری می‌گردد.

آدرس:‌ قزوین، خیابان شهرداری

خانه تاریخی زعیم

خانه تاریخی زعیم

از قدمت تاریخی خانه زعیم، اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما شواهد موجود در کتیبه‌ای که در شاه‌نشین خانه وجود دارد، ساخت آن را به دوره صفویه نسبت می‌دهد. خانه تاریخی زعیم از بناهای تاریخی قزوین است که امروزه به یکی از جاهای دیدنی قزوین تبدیل شده است. بخش شمالی که شامل ساختمان خانه بوده، تخریب شده است و در قسمت جنوبی آن، می‌توان تزئینات گچ‌بری، آینه‌کاری، نقاشی و مقرنس‌کاری را مشاهده کرد.

آدرس:‌ قزوین، خیابان بوعلی‌سینا

جاذبه های طبیعی قزوین

یکی از دلایلی که باعث شده است قزوین تا این حد دارای جاذبه های گردشگری تاریخی باشد، موقعیت استراتژیک آن به لحاظ طبیعی بوده است. قزوین از دیرباز محلی برای فرمانروایی و استقرار پادشاهان بود. این امر تا حد زیادی به ویژگی‌های طبیعی این شهر وابسته است. جاذبه‌های طبیعت‌گردی قزوین در کنار آثار تاریخی بی‌نظیر آن، بخش مهم دیگری از جاهای دیدنی قزوین را شکل می‌دهند. در ادامه با برخی از این جاذبه‌ها آشنا می‌شویم.

دره گرماگلو

دره_گماگلو

دره گرماگلو از جذاب‌ترین مناطق طبیعی و از جاهای دیدنی قزوین است. دره گرماگلو در مسیر رسیدن به قلعه الموت قرار دارد و در ارتفاع ۱۷۷۰ متری از سطح دریاست. جهت این دره از شمال شرقی به جنوب غربیست. پل فلزی از روی دره عبور می‌کند و بخش عریض آن، در وسط دو بخش کم‌عرض آن جای دارد. طول دره گرماگلو در حدود ۶۰۰ متر است که رودخانه‌ای در کف آن جاریست. روستای گازرخان که در نزدیکی دره قرار دارد، از چشمه‌های اطراف دره گرما‌گلو تامین می‌گردد. رودخانه فصلی که از کو‌های هودکان و شاتان نشات می‌گیرند، پس از عبور از این دره به مزارع گزادشت روانه می‌گردد. دسترسی به مسیر درون دره از بخش پایینی روستای گازرخان و مسیر رودخانه میسر می‌باشد.

آدرس:‌ قزوین، روستای گازرخان

دریاچه اوان

دریاچه_اوان

باز هم در نزدیکی منطقه اسرارآمیز الموت! دریاچه اوان در کنار روستای اوان قرار دارد. طبیعت بی‌نظیر دریاچه، یکی از چشم‌نوازترین جاهای دیدنی قزوین می‌باشد. وسعت آن بیش از هفتاد هزار متر مربع بوده و در ارتفاع ۱۸۱۵ متری دریا جای گرفته است. آب دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی که از بستر آن می‌جوشد تامین می‌گردد. عمیق‌ترین بخش دریاچه به چیزی حدود ۶.۸ متر می‌رسد. از سر ریزگاه آب دریاچه، رود کوچکی جاریست که جهت تامین آب مزارع کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. دریاچه اوان در تابستان، محلی برای ماهیگیری و قایق‌رانیست. در زمستان نیز مهمان پرندگان مهاجری چون قو،‌ مرغابی و غاز است. سطح آب دریاچه اوان در زمستان‌ها یخ می‌زند و محل مناسبی جهت اسکی‌سواریست.

آدرس:‌ قزوین، ۷۵ کیلومتری قزوین، منطقه الموت، بین روستاهای اوان، زواردشت، زرآباد و ورین

ایوان سنگی نیاق

ایوان_سنگی_نیاق

ایوان سنگی نیاق واقع در روستای نیاق می‌باشد. این منطقه طبیعی شامل صخره‌ای مرتفع بوده که در گذر زمان و بر اثر فرسایش طبیعی، حفره‌هایی عظیم به شکل ایوان در آن ایجاد شده است. درون این حفره‌ها، حوضچه‌هایی مستطیلی شکل به چشم می‌خورد. احتمالات حاکی از آن هستند که ساکنان قدیمی منطقه آنرا حفاری کرده باشند. حوضچه‌های ایوان در فصل بارندگی پر از آب می‌شوند که منبع مناسبی جهت تامین آب اهالی‌ست. در فراز ایوان سنگی نیاق آثاری از زندگی گذشتگان به چشم می‌خورد. این آثار شامل سازه‌هایی سفالی و ظروف شکسته است.

آدرس:‌ قزوین، روستای نیاق

قله سیالان

قله_سیالان

سیالان، کوهی در مرز استان‌های قزوین و مازندران است. این کوه که از جنوب به منطقه رودبار الموت و از شمال به دوهزار تنکابن منتهی می‌شود، یکی از جاذبه‌های طبیعی به خصوص برای کوهنوردان است. قله سیالان دارای یک جان پناه در بخش شمالی و جان پناهی دیگر در سمت جنوبی‌ست. قله سیالان ۴۱۷۵ متر از سطح دریا ارتفاع داشته که دارای ۳ مسیر جهت فتح قله است. مسیر شمالی آن از روستای عسل‌محله با ارتفاع ۱۳۰۰ متری آغاز می‌شود. مسیر جنوبی قله در ارتفاع ۲۲۰۰ متری و از روستای هنیز شروع شده که دارای تونل برفی، گذرگاه چشمه و جانپناه است. مسیر سوم نیز از کنار رودخانه تارولات آغاز شده و در نهایت با صعود به بخش راستی یال می‌توان به قله دست یافت.

آدرس:‌ مرز بین قزوین و مازندران، حد فاصل دره الموت و دره دوهزار

چشمه الله بلاغی

چشمه‌های آب‌معدنی از دیگر جاهای دیدنی قزوین هستند. یکی از این چشمه‌ها، چشمه الله بلاغی در منطقه طارم سفلی‌ست که در طبیعتی بکر و آب‌وهوای معتدل واقع شده است. این منطقه آبشارهای زیبایی را نیز در دل خود جای می‌دهد. طارم سفلی که منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و کوهستانی‌ست، مردمانی مهربان و خونگرم دارد. این منطقه در تابستان‌ها خنک و در زمستان‌ها بسیار سرد است. چشمه الله بلاغی از جاذبه‌های این منطقه است که در نزدیکی روستای ماهان قرار دارد. به عقیده بسیاری، آب این چشمه برای دفع سنگ کلیه و بیماری‌های مثانه مفید است. هر ساله گردشگران بسیاری جذب این منطقه می‌شوند. باغ‌های آلبالو، گیلاس، زردآلو و گردوی منطقه باعث جذابیت هرچه بیشتر آن شده است.

آدرس:‌ قزوین، منطقه طارم سفلی

آبشار ورچر

آبشار_ورچر

ورچر، از جاهای دیدنی قزوین و نام آبشاری‌ست که در نزدیکی روستای رزجرد قرار دارد. آبشار ورچر در فاصله شش کیلومتری شرق روستا جای گرفته است. احاطه شدن آبشار با صخره‌های سنگی عظیم و ارتفاع ۳۰ متری آن، زیبایی خاصی در آن ایجاد کرده است. گونه‌های گیاهی مختلفی در اطراف آبشار وجود دارد که عمده‌ترین آنها، ون و بید هستند. در زبان تات، چر به معنای آبشار و ورچر به معنای کنار آبشار می‌باشد. طبیعت زیبای آبشار ورچر همه ساله گردشگران زیادی را در این منطقه گردهم می‌آورد.

آدرس:‌ قزوین، ابتدای جاده الموت، روستای رزجرد

غار سفیدآب

غار سفیدآب به عقیده زمین‌شناسان، مربوط به دوران پالئوزوئیک می‌باشد. سنگ‌های آهکی رسی این غار حاکی از آنند که عمر غار به ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون سال پیش می‌رسد. غار سفید آب در ارتفاع ۲۴۰۰ متری سطح دریا قرار دارد. محل قرارگیری آبشار در ۱۷۰۰ متری شمال روستای سفیدآب و در کوه سفید چشمه است. این غار مورد توجه غارنوردان و گردشگران ماجراجو است. غار سفیدآب با داشتن آب فراوان، دهلیزهای عمودی بسیار و پدیده‌های طبیعی بی‌نظیر، به یکی از جاهای دیدنی قزوین تبدیل شده است.

آدرس:‌ قزوین، منطقه الموت، چهار کیلومتری شمال روستای سفیدآب، کوه سفید‌چشمه

باغستان سنتی قزوین

باغستان_سنتی_قزوین

باغستان سنتی قزوین، یادگاری از فعالیت اجداد ما در بکارگیری شیوه‌های کشاورزیست. این باغستان با ۲۵۰۰ هکتار مساحت، از دیرباز تا امروز به حیات خود ادامه داده است. باغستان سنتی قزوین به واسطه پنج رودخانه فصلی آبیاری می‌گردد. این منطقه تاثیر بسزایی در اقتصاد شهر قزوین دارد. هم‌چنین اینکه این منطقه با پوشش گیاهی خود، بعنوان پوششی در برابر ریزگردها و آلودگی‌های شهریست. باغستان سنتی قزوین با احاطه کردن شهر از سه طرف، موجب کاهش دمای ۴ تا ۶ درجه شهر شده است. این منطقه، یکی از میراث‌های ارزشمند به یادگار مانده از گذشته است که در روند ثبت جهانی قرار گرفته است.

آدرس:‌ قزوین، جنوب شهر قزوین، جاده روستای فارسیان

پارک جنگلی باراجین

دهکده طبیعت قزوین و پارک جنگلی باراجین از مناطق خوش‌آب‌وهوایی است که امروزه به یکی از جاهای دیدنی قزوین تبدیل شده است. در این پارک جنگلی، بر فراز شهر قزوین خواهید ایستاد! پارک جنگلی باراجین واقع در دو کیلومتری شمال قزوین است. رودخانه ارنزک که در این پارک جریان دارد، به زیبایی پارک، جلوه‌ای دوچندان می‌بخشد. پارک جنگلی باراجین دارای امکانات تفریحی بسیاری‌ست. زمین چمن، پیست دوچرخه‌سواری، شهربازی و اقامت‌گاه‌های کمپینگ برای مسافران از جمله آنهاست. در دل پارک، دهکده‌ای واقع است که از زیست‌بوم‌های مهم کشور بشمار می‌آید. دهکده طبیعت قزوین، گونه‌های مختلف جانوری را نگه‌داری می‌کند که در نوع خود کم‌نظیر است.

آدرس:‌ قزوین، دو کیلومتری شمال شرقی قزوین، جاده باراجین

مراکز تجاری و بازارهای قزوین

قزوین شهر تمام عیاری‌ست. آثار تاریخی بسیاری که در آن قرار گرفته‌اند، در همجواری با طبیعت بی‌نظیر و بکر، به خودی‌خود پدیده‌ای فوق‌العاده است. بی‌شک برای بازدید از تمام جاهای دیدنی قزوین لازم است که چندین بار به آنجا سفری داشته باشید. جاذبه‌های این شهر تمامی ندارند! حال آنست که قزوین علاوه بر جاذبه های گردشگری تاریخی و مناطق طبیعی فراوان، دارای مراکز خرید و بازارهای مدرن و سنتی بسیاری نیز هست.

مرکز خرید نارون

مرکز تجاری نارون در قزوین، یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین بازارهای قزوین به حساب می‌آید. این مجتمع تجاری از ۴ طبقه تشکیل می‌شود. بوتیک‌ها و لباس‌فروشی‌های شیک این مجموعه، محصولات برندهای معتبر دنیا را عرضه می‌کنند. مرکز خرید نارون قزوین، محبوب‌ترین مجتمع تجاری شهر بشمار می‌رود. پاساژگردی در نوع خود یکی از جاهای دیدنی قزوین است. مرکز خرید نارون در معرض توجه تمام قشر جامعه و بخصوص نسل جوان است. این مرکز، با داشتن فودکورت خود، اولین مجموعه‌ای است که آماده سرو غذا برای مشتریان عزیز می‌باشد. معماری مرکز خرید نارون بی‌نظیر است. انواع فروشگاه‌ها از بوتیک گرفته تا لوازم دیجیتال، کالای ورزشی، بدلیجات، طلافروشی‌ها، لوازم کادو و ... در این مجتمع به چشم می‌خورد. مرکز خرید نارون در بلوار دهخدا و روبروی پمپ بنزین شهید بابایی واقع شده است.

آدرس:‌ قزوین، خیابان یخچال، روبروی پمپ بنزین شهید بابایی

مرکز خرید ایرانیان قزوین

مرکز خرید ایرانیان قزوین

مرکز خرید ایرانیان قزوین، بعلت قیمت‌های مناسب خود محبوبیت بسیاری کسب کرده است. این مجتمع در چهار طبقه شامل امکانات رفاهی بسیاری می‌باشد. پارکینگ اختصاصی خودرو، سرویس بهداشتی مجهز و مطبوع، پله برقی و آسانسور از جمله این امکانات هستند.

آدرس:‌ قزوین، بلوار عدل

مجتمع تجاری تفریحی آفتاب قزوین

یک مکان ایده‌آل برای رفع خستگی جاده! زمان‌هایی که در جاده هستید می‌توانید با توقف در مجتمع تجاری تفریحی آفتاب قزوین، مدتی استراحت کنید. در این زمان قادر خواهید بود از امکانات ویژه مجموعه بهره‌مند شوید. فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب‌بازی فروش‌ها، غرفه ماساژ، رستوران‌ها و فست‌فودها، سرویس‌های بهداشتی و ... از مزایایی هستند که برایتان به ارمغان خواهد آمد. هم‌چنین در مجتمع تجاری تفریحی آفتاب می‌توانید از سفر خود، سوغاتی‌های مورد نظر را تهیه و برای دوستان خود هدیه ببرید.

آدرس:‌ قزوین، کیلومتر ۱۰ اتوبان قزوین کرج، جنب پمپ بنزین زیباشهر

مجتمع تجاری اداری داریوش

مجتمع تجاری اداری داریوش قزوین یکی از مراکز خرید مدرن این شهر است. این مجموعه متشکل از ۲۴ واحد اداری و ۳۶ واحد تجاری می‌باشد. مجتمع داریوش واقع در خیابان فلسطین، روبروی سالن شهید بابایی است که دارای رستورانی با تجهیزات پیشرفته می‌باشد. هم‌چنین این مجموعه مجهز به پارکینگ اختصاصی بوده که موجب بوجود آوردن شرایط مناسب برای بازدیدکنندگان شده است.

آدرس:‌ قزوین، خیابان فلسطین، روبرو سالن شهید بابایی

سایر مجتمع‌های تجاری قزوین

قزوین علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، دارای مجتمع‌های تجاری بسیار دیگری‌ست. فروشگاه زنجیره‌ای پروما در خیابان ولایت، پاساژ مرکزی قزوین در خیابان امام خمینی، برج خلیج فارس و بازارچه سنتی قزوین در خیابان سپه از جمله این فروشگاه‌ها هستند. مجموعه فردوسی واقع در خیابان فردوسی شهر قزوین نیز در ادامه این فهرست جای می‌گیرد.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: