سوغات قزوین 8 خوراکی خوشمزه و 5 صنایع دستی

در سفر به هر یک از شهرهای ایران همیشه یکی از دغدغه‌های ما خرید سوغات و یادگاری مناسب برای عزیزان و دوستان‌ است. سوغات سفر چه یک خوراکی خوشمزه و خاص آن شهر باشد، چه محصولی از صنایع دستی و هنری متعلق به آن شهر، در هر دو صورت طعم شیرین لبخند را به گیرنده آن می‌چشاند. قزوین نیز یکی از شهرهای با قدمت، تاریخ و فرهنگ ناب در ایران است که سوغات و رهاورد سفر به این شهر را نمی‌توان نادیده گرفت. در ادامه این مقاله از سلطان سفر قصد داریم به معرفی لیستی از سوغات قزوین بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

خوراکی‌های سوغات قزوین

نان قندی

نان قندی سوغات قزوین

شیرینی نان قندی در شهر های مختلف ایران با هم متفاوت است. قزوینی ها نان قندی را در خانه های خود تهیه می کنند. آن ها خمیر شیرینی را برای مدت طولانی ورز می دهند. بعد از اینکه خمیر آماده شد روی آن علامت به علاوه می زنند و آن را درون فر می گذارند. این کار به پخت بهتر شیرینی کمک می کند. نان قندی یکی از بهترین سوغات قزوین است.

نان اَگِردَک

نان اگردک قزوین

نان اگردک یکی از نان های سنتی و خوشمزه قزوین است که شیرین است. این نان فقط مخصوص قزوین نیست و در شهر های همدان، ماسوله و زنجان نیز یافت می شود. مواد اصلی برای تهیه نان اگردک عبارتند از آرد، تخم مرغ، شیر، شکر، دارچین، زردچوبه. خوردن این نان را در قزوین از دست ندهید.

شیرینی ولیعهدی یا اتابکی

شیرینی اتابکی یا ولیعهدی سوغات قزوین

شیرینی اتابکی قزوین که معروف به شیرینی ولیعهدی نیز هست یکی از بهترین و لذیذترین سوغات قزوین است. این شیرینی تنها در قزوین یافت می شود. شکر کمی در شیرینی اتابکی استفاده می شود. اصل این شیرینی در دو رنگ تهیه می شود. اما امروزه قنادان در طرح ها و اشکال مختلف این شیرینی را می پزند.

نان چایی

نان چای قزوین

یکی از شیرینی های سنتی قزوین نان چایی است. خانم های قزوینی به مناسبت عید ها، جشن ها و مراسمات خود این شیرینی را تهیه می کردند. برای تزئین شیرینی نان چایی از کنجد و پسته استفاده می شود. برای نگهداری بیشتر این شیرینی حتما آن را در ظرف در بسته نگه دارید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد.

شیرینی نان نازک

شیرینی نان نازک قزوین

نان نازک شیرینی ترد و خوشمزه ای است، که جزو بهترین سوغات قزوین محسوب می شود. نان نازک بر اساس مغز آن نام گذاری می شود. اگر قصد خرید این شیرینی را در قزوین دارید آن را به نام هایی مانند نازک پسته ای، نازک بادامی و نازک گردویی می توانید پیدا کنید. 

نان چرخی

نان چرخی سوغات قزوین

نان چرخی بسیار شبیه به نان چایی است. همانطور که از اسم آن پیداست این نان با چرخ دستی مخصوص، چرخ می شود. این نان در کنار چایی طعم بسیار فوق العاده ای دارد. خمیر این نان همانند بقیه شیرینی های قزوین است که بعد از آماده شدن و بعد از اینکه استراحت داده شد آن را در چرخ می کنند و می پزند. نان چرخی طعم های مختلفی دارد همانند زعفرانی، کاکائویی  و …

کیک شربتی

کیک شربتی قزوین

یکی از دیگر سوغاتی های لذیذ قزوین کیک شربتی است. این کیک لوزی شکل بافت لطیفی دارد. برعکس بقیه شیرینی های قزوین که کم شیرین هستند، این شیرینی بسیار شیرین و خوشمزه است.بعد از سرد شدن کیک آن را به صورت باقلوایی برش می زنند و شربت خوش طعم گلاب، هل و زعفران را به آن اضافه می کنند.

باقلوای رنگارنگ

باقلوا رنگارنگ قزوین

باقلوا یکی از بهترین شیرینی هاست که قند را توی دل هر کسی آب می کنند. قزوین نیز یکی از شهر هایی است که باقلوا های متنوعی دارد. یکی از انواع این باقلوا ها، باقلوای پرچمی سه رنگ است. این باقلوای لوزی شکل از لایه های رنگارنگی که از پودر پسته، پودر بادام و پودر بادام زعفرانی روی هم قرار گرفته اند ساخته شده است.

صنایع دستی سوغات قزوین

گلابتون دوزی

گلابتون دوزی قزوین

گلابتون دوزی هنری زیبا و اصیل در میان مردم قزوین است که مانند سوزن‌دوزی بر روی پارچه انجام می‌شود و نکته متفاوت آن استفاده از سیم‌ یا مفتول‌های بسیار نازک طلایی یا برنجی به جای نخ است. در گذشته نوعروسان در تزیین وسایل شخصی جهیزیه خود مانند جانماز، از این هنر اصیل بهره می‌بردند. امروزه محصولات بسیاری مانند سجاده، لباس، کیف پول، کیف لوازم آرایش و… که به گلابتون دوزی مزین شده است را می‌توانید به عنوان سوغات قزوین تهیه کنید.

نم نم دوزی

نم نم دوزی سوغات قزوین

نم نم دوزی هنری بسیار ظریف با دوخت منجوق‌های فلزی است که بر روی آیینه، سرمه‌دان و… انجام می‌شود. به خاطر ظرافت و دقت زیادی که این کار دارد، زمان نسبتا زیادی برای ساخت آن صرف می‌شود به همین دلیل به آن نم نم دوزی میگویند. هنر نم نم دوزی اگرچه در گذشته همیشه سهمی در جهیزیه نوعروسان داشته است، اما امروزه به تدریج در حال فراموش شدن است.

مشبک کاری فلز قزوین

مشبک روی فلز

صنایع دستی مشبک کاری شده از نفیس‌ترین سوغات قزوین به شمار می‌رود. مشبک کاری روی فلز هنری شبیه به قلم‌زنی است به طوری که هنرمندان این رشته، طرح‌های خود را بر روی فلز می‌کشند و سپس با اره مویی آن را برش می‌دهند. اوج رونق مشبک کاری قزوین در دوره سلجوقی بوده است و در گذشته بیشتر برای آیینه و شمعدان به کار برده می‌شد. در حال حاضر می‌توانید وسایل و ظروف مختلف مشبک کاری را در بازار قزوین تهیه کنید.

گیوه دوزی

گیوه دوزی قزوین

گیوه به عنوان یک پاپوش و نوعی کفش قدیمی در گذشته در بسیاری از شهرهای ایران تولید می‌شده است. اگرچه امروز گیوه دوزی رواج سابق را ندارد اما علاقه‌مندان به صنایع دستی نسبت به این تولیدات توجه ویژه‌ای دارند. گیوه دوزی در قزوین بیشتر توسط مردم تاکستان و شهر قزوین انجام می‌شود. تفاوت اصلی گیوه دوزی در قزوین با دیگر شهرهای ایران، کف گیوه‌هاست که چرمی یا پلاستیکی ساخته می‌شود.

خوشنویسی

خوشنویسی قزوین

وقتی نام خوشنویسی به میان می‌آید در اولین لحظات نام اساتیدی مانند میرعماد قزوینی به عنوان شناخته شده‌ترین هنرمندان این رشته در ذهن اکثر ما می‌آید. خوشنویسی هنری است که بی گمان قزوینی‌ها نام و آوازه زیادی در آن دارند، چرا که به پایتخت خوشویسی ایران شناخته می‌شوند. پس در سفر به قزوین از دیدن هنر خوشنویسان قزوین غافل نشوید و حتی می‌توانید آثار زیبای خوشنویسی را به عنوان سوغات قزوین تهیه کنید.

نقاشی پشت شیشه

نقاشی پشت شیشه

در دوران قاجار، با توجه به هنر صفویه نقاشی پشت شیشه در قزوین رواج پیدا کرد. بعد از آن نقاشی پشت شیشه تبدیل به یکی از هنر های شهر قزوین شد. هر چند به این هنر امروزه کمتر توجه می شود اما شما می توانید آن را خریداری کرده و به عنوان سوغات برای عزیزان خود تهیه کنید.

موج بافی

موج بافی سوغات قزوین

پن بافی (نوار بافی)، فرش و گلیم بافی را میتوان از دیگر صنایع دستی و هنری شهر قزوین دانست که می‌توانید نمونه‌های زیبایی از آن را به عنوان سوغات قزوین تهیه کنید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: