جاهای دیدنی آستارا : شهر پشت بام های سفالی

آستارا، شهر پشت بام های سفالی

آستارا یکی از شهرهای شمالی ایران در استان گیلان است و در واقع مرز بین گیلان و جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهد. زیبایی های جاهای دیدنی آستارا از ترکیب جنگل و کوه و دریا و مراکز خرید آستارا آن را به یکی از مقصدها پرطرفدار سفر در استان گیلان تبدیل کرده است. در معماری خانه های آستارا نکته ای جالب توجه وجود دارد؛ خانه هایی با سقف های سفالی که هم جنبه زیبایی دارد و هم باعث خنکی بیشتر خانه ها در فصل تابستان می شود. 


بیشتر بخوانید : مراکز خرید آستارا و بازار های ارزان


در مورد وجه تسمیه آستارا نظرات مختلفی وجود دارد که طبق رایج ترین نظریه، نام آستارا از زبان تالشی آسته رو یا هوسته رو گرفته شده است. زمانی که کاروانیان و مسافران به این منطقه می رسیده اند به خاطر مردابی و ساحلی بودن آن ناچار بودند آهسته تر حرکت کنند در نتیجه همان آسته رو یا هوسته رو به تدریج تبدیل به آستارا شده است. البته برخی هم معتقدند نام آستارا اشاره به ماهی خاویار آسترا دارد که در قدیم در همین منطقه صید می شده است. بد نیست بدانید در روسیه نیز شهری به نام آستاراخان وجود دارد. در ادامه قصد داریم با معرفی لیستی از جاهای دیدنی آستارا ، شما را با زیبایی هایی از طبیعت این شهر آشنا کنیم تا در سفر بعدی خود با اجاره ویلا در آستارا ازجاذبه های دیدنی آن لذت ببرید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آستارا از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دیدنی های آستارا

گردنه حیران

حیران یکی از زیباترین روستاهای شهرستان آستارا به شمار می‌آید که در استان اردبیل واقع‌شده است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا، گردنه‌ حیران است. این گردنه از طرفی به دره‌ای سرسبز و از طرفی دیگر به کوه‌هایی مرتفع و زیبا می‌رسد. این جاده، دارای پوشش گیاهی بی‌نظیر و تعداد زیادی کندوی عسل می‌باشد. گل‌ها و مراتع سرسبزی که وجود دارند، چشم‌انداز بسیار زیبایی را پدید آورده و موجب جذب گردشگران زیادی شده‌اند. از محاسن این گردنه می‌توان به وجود تعداد زیادی رستوران و استراحتگاه در آن اشاره کرد که راحتی و آسایش گردشگران را فراهم ساخته است. با بازدید از این جاده‌ی پرپیچ‌وخم به‌راحتی متوجه دلیل نام‌گذاری آن خواهید شد چرا که هر نقطه، در این گردنه موجب شگفتی و حیرت‌زدگی شما خواهد شد و همین موضوع گردنه حیران را به یکی از جاهای دیدنی آستارا تبدیل کرده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید این راه زیبا، در بیشتر مواقع، زیر ابر و مه خود را پنهان می‌کند. معنی لغوی واژه‌ی حیران درواقع به معنی ابر و مه است که یکی از ویژگی‌های مهم این منطقه به شمار می‌آید.
آدرس گردنه حیران: گیلان، آستارا، جاده اصلی آستارا-اردبیل، گردنه حیران

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت آستارا از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

گردنه حیران - جاهای دیدنی آستارا

آبشار لاتون

آبشار لاتون در 15 کیلومتری جنوب شهرستان آستارا و در روستای کوته کومه قرار گرفته است. این آبشار دارای ارتفاعی حدود 105 متر می‌باشد که بلندترین آبشار ایران محسوب می‌شود. آبشار مرتفع دیگری در 10 متری لاتون قرارگرفته است که بیش از 60 متر ارتفاع دارد و از آبشار اصلی، پرآب‌تر و پهن‌تر است. بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی کمی مشکل است چراکه در 60 کیلومتری روستای کوته کومه قرار دارد و برای رسیدن به آن حدوداً 4 ساعت، پیاده‌روی لازم است.
در طول مسیر، شاهد طبیعتی سرسبز و چند استراحتگاه خواهید بود که می‌توانید در این استراحتگاه‌ها، رفع خستگی کنید. آبشار لاتون از دامنه‌های شرقی کوه اسپیناس سرچشمه گرفته و در نهایت به دریای کاسپین می‌ریزد. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای ایران و معروف ترین جاهای دیدنی آستارا است که گردشگران زیادی را به این شهر جذب می‌کند.
آدرس آبشار لاتون : ۱۵ کیلومتری جنوب آستارا، شهر لوندویل روستای کوته کومه

مقایسه قیمت و رزرو هتل پارلا آستارا از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبشار لاتون - جاهای دیدنی آستارا

کوه اسپیناس

کوه اسپیناس، بلندترین کوه در شهرستان آستارا است. این کوه حدود 2105 متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و آبشار لاتون از آن سرچشمه می‌گیرد. این آبشار، از بلندترین آبشارهای ایران به شمار می‌آید که در روستای کوته کومه واقع‌شده است. قله‌ی اسپیناس، از جاهای دیدنی آستارا به شمار می‌آید و بستر مناسبی را نیز برای کوهنوردی فراهم کرده است. این کوه با پوشش گیاهی پر و سرسبزی مواجه است که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. وقتی به فراز این قلعه می رسید شاهد چشم اندازی زیبا از ابرهای کوچک و بزرگ خواهید بود.
آدرس کوه اسپیناس: 17 کیلومتری شرق شهر لوندویل آستارا

مقایسه قیمت و رزرو هتل افرا آستارا از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کوه اسپیناس - جاهای دیدنی آستارا

روستای کوته کومه

روستای کوته کومه در 9 کیلومتری شهر لوندویل قرار دارد. این روستای زیبا دارای 20 خانه‌ی روستایی می‌باشد که مردمانش همگی اهل تسنند و به زبان تالشی حرف می‌زنند. این روستا بخش زیادی از شهرت خود را مدیون آبشار لاتون است که بلندترین آبشار استان گیلان به شمار می‌آید و دارای آب زیادی است. از دیگر مکان‌های مهم و گردشگری این روستا می‌توان به آبگرم آن اشاره کرد که از نقاط مختلف، باعث جذب گردشگر می‌شود. مردم روستا بخش عمده‌ای از درآمد خود را از راه اجاره دادن منزل‌هایشان به گردشگران تأمین می‌کنند. کوته کومه علاوه بر طبیعت زیبا و سرسبز دارای آثار تاریخی زیادی از جمله آسیاب‌های قدیمی، گورستان تاریخی و قلعه‌های مختلف نیز می باشد و همین امر این روستا را در لیست جاهای دیدنی آستارا قرار داده است.
آدرس روستای کوته کومه : آستارا،  9 کیلومتری بخش لوندویل، روستای کوته کومه

مقایسه قیمت و رزرو هتل دریا آستارا از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای کوته کومه - جاهای دیدنی آستارا

تله کابین حیران

تله کابین حیران در میان رشته‌کوه‌های البرز و در استان گیلان قرار دارد. این تله کابین دارای 30 کابین 6 نفره است و سه کابین ویژه را نیز در خود جای‌داده است. این تله کابین زیبا دارای چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای است و از سمت شرق به دریای خزر راه دارد که یکی از مکان های تفریحی پر طرفدار و جاهای دیدنی آستارا می باشد. در اطراف این منطقه‌ی گردشگری تعدادی چایخانه‌ی سنتی آماده‌ی پذیرایی از گردشگران خواهند بود که شما می‌توانید پس تله کابین سواری، کمی در آنجا به استراحت بپردازید. اگر از سمت گیلان و آستارا راهی این مکان شوید، با ماشین شخصی، حدوداً 40 دقیقه را در راه خواهید بود. نکته‌ای که بسیار مهم و قابل اهمیت است این است که حتی در وسط مرداد، این ناحیه هوای بسیار سردی دارد پس لباس‌های گرم را فراموش نکنید.
آدرس تله کابین حیران : 35 کیلومتری جاده آستارا به اردبیل

مقایسه قیمت و رزرو هتل برلیان آستارا از سایتهای معتبر

مشاهده و رزرو

تله کابین حیران - جاهای دیدنی آستارا

رودخانه آستاراچای

این رودخانه یک مرز بین شهر آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان می‌باشد. این مرز طبیعی از دامنه گردنه حیران، ارتفاعات آق مسجد و قله شیندان سرچشمه می‌گیرد و در حال حاضر یکی از زیباترین جاهای دیدنی آستارای ایران می‌باشد. این رود دارای سه شاخه فرعی است که یک شاخه آن از ارتفاعات جنگلی بهارستان و دو شاخه دیگر آن از گردنه حیران نشأت می‌گیرد. در اطراف این رودخانه شاهد دختان انبوه و بیشه زارهای زیادی خواهید بود که در کنار خروش رودخانه آستاراچای فضای آرامش بخشی را به وجود آورده است. به علاوه رودخانه آستاراچای محل مناسبی برای صید انواع ماهی‌ها از جمله ماهی‌های آزاد، ماهی سفید، سیاکولی، سس ماهی و انواع و اقسام ماهی‌های فلس‌دار می‌باشد. 

سورتمه حیران

منطقه‌ی گردشگری حیران که در شهرستان آستارا و در استان گیلان واقع‌شده است یکی از مهم‌ترین و بهترین مناطق گردشگری ایران در بین جاهای دیدنی آستارا به شمار می‌آید که هرساله گردشگران داخلی و توریست‌های خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند. این منطقه‌ی سرسبز و خوش آب‌وهوا دارای امکانات تفریحی و رفاهی زیادی از جمله تله کابین، ترامپولین، کافی‌شاپ و چایخانه‌ی سنتی می باشد. در چند سال اخیر بزرگ‌ترین سورتمه‌ی ریلی ایران در این منطقه افتتاح‌شده است که آن را به قطب گردشگری گیلان تبدیل کرده است. برای استفاده از این سورتمه‌ حیران باید بالای 11 سال سن داشته باشید. این سورتمه از بزرگ‌ترین سورتمه‌های ایران به شمار می‌آید که در سال 1394 مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
آدرس سورتمه حیران : 35 کیلومتری جاده آستارا به اردبیل

مقایسه قیمت و رزرو هتل سفیر آستارا

مشاهده و رزرو

سورتمه حیران - جاهای دیدنی آستارا

پارک جنگلی بی بی یانلو

پارک جنگلی بی بی یانلو یکی از بهترین مناطق گردشگری استان گیلان به شمار می‌آید که در آستارا قرار گرفته است. این پارک حدود 1512 هکتار مساحت دارد و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری در آن قابل مشاهده است. از نمونه های گیاهی این منطقه ی سرسبز می‌توان به درختان بلوط، راش، توسکا، ممرز و گیلاس وحشی اشاره کرد.
پارک جنگلی بی بی یانلو جزو جاهای دیدنی آستارا است که امکانات رفاهی تأسیس‌شده در آن، باعث جذب گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران شده است. از این امکانات رفاهی می‌توان به انواع رستوران‌ها، چایخانه‌ها و همچنین سورتمه‌های جنگلی اشاره کرد که لحظات خوشی را برای شما به ارمغان می‌آورند.
آدرس پارک جنگلی بی بی یانلو : 35 کیلومتری آستارا

مقایسه قیمت و رزرو هتل تتیس آستارا از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پارک جنگلی بی بی یانلو - جاهای دیدنی آستارا

تالاب استیل

تالاب استیل در 7 کیلومتری شهرستان آستارا و در استان گیلان قراردارد. این تالاب یکی از بهترین جاهای دیدنی آستارا است و حدود 138 هکتار مساحت دارد. در قسمت غربی تالاب شاهد پوششی سرسبز خواهیم بود که چشم‌انداز بسیار زیبایی را به وجود آورده است. از گونه‌های جانوری موجود در تالاب، می‌توان به ماهیان کپور و اردک‌ماهی اشاره کرد. همچنین این مکان، بستر مناسبی را برای زادوولد ماهیان کمیاب به وجود آورده است. درختان توسکا، که در تالاب قرارگرفته‌اند دارای ریشه‌هایی در آب هستند و به همین دلیل همواره در حال حرکت‌اند که منظره‌ای بسیار زیبا را پدید آورده است.
آدرس تالاب استیل : 7 کیلومتری آستارا، حاشیه جاده رشت به آستارا

مقایسه قیمت و رزرو هتل جهانگردی آستارا از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

تالاب استیل - جاهای دیدنی آستارا

روستای گیلده

روستای گیلده یکی از زیباترین روستاهای استان گیلان است که در 25 کیلومتری غرب شهرستان آستارا قرار گرفته است. بیشتر مردم گیلده به دامداری و کشاورزی می‌پردازند و از این طریق امرار معاش می‌کنند. از جاهای دیدنی آستارا در این روستا، می‌توان به آب گرم علی داشی اشاره کرد که دارای یک حوضچه‌ی کوچک برای آب‌تنی می‌باشد و گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. درختان بلوط و آلوچه‌ی وحشی که در اطراف روستا قابل‌مشاهده‌اند زیبای آن را دوچندان کرده‌اند. اگر به استان گیلان سفر کردید؛ بازدید از این روستای سرسبز و زیبا را فراموش نکنید.
آدرس روستای گیلده : 25 کیلومتری غرب آستارا

مقایسه قیمت و رزرو هتل نگین استیل آستارا از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای گیلده - جاهای دیدنی آستارا

ساحل صدف آستارا

ساحل صدف، ساحلی امن را برای ورزش های دریایی و شنا به وجود آورده است و یکی از زیباترین جاهای دیدنی آستارا در استان گیلان می باشد. برای رسیدن به این ساحل از مرکز شهر آستارا حدود 15 دقیقه سپری می شود. این مکان گردشگری، از امکانات رفاهی مختلفی مانند مسافرخانه، اماکن نصب چادر، محل شنای بانوان و آقایان، غریق نجات و تعدادی مامور انتظامی برخوردار است. این ساحل به نام های دیگری مانند لوندویل، سیبلی و داداش آباد نیز شهرت دارد.
آدرس ساحل صدف آستارا : 7  کیلومتری جنوب شهر آستارا

مقایسه قیمت و رزرو هتل بلال آستارا از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

ساحل صدف - جاهای دیدنی آستارا

روستای دربند آستارا

روستای دربند، در فاصله‌ی 7 کیلومتری غرب شهرستان آستارا و در استان گیلان واقع‌شده است. این روستا در آخرین سرشماری، حدود 372 نفر جمعیت داشته است که بیشتر آن‌ها به زراعت و دامداری مشغول‌اند. روستای دربند آستارا از مکان‌های زیبای زیادی برخوردار است  که دریاچه روستای دربند یکی از آنها می باشد. طی چند سال گذشته، به همت مسئولین، این روستا از برق، لوله‌کشی، گاز، آب و تلفن بهره‌مند شده و امکانات رفاهی دیگری مانند مدرسه و خانه‌ی بهداشت را نیز در خود جای‌داده است.
آدرس روستای دربند آستارا : ۷ کیلومتری جنوب غرب آستارا

مقایسه قیمت و رزرو هتل ایساتیس آستارا از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای دربند - جاهای دیدنی آستارا

تالاب آق آستارا

تالاب آق در شهرستان آستارا و در استان گیلان واقع‌شده است. این تالاب حدود 130 هکتار مساحت دارد و از دیدنی‌ترین تالاب‌های استان گیلان در لیست جاهای دیدنی آستارا به شمار می‌آید. این تالاب متاسفانه در چند سال گذشته از بین رفته و هم‌اکنون در حال احیا است. تالاب آق که در 4 کیلومتری آستارا قرار دارد و در خود گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی را جای‌داده است.
آدرس تالاب آق آستارا : حد فاصل بین بخش لوندویل و بخش مرکزی آستارا

مقایسه قیمت و رزرو هتل ابوالفضل آستارا از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

تالاب آق - جاهای دیدنی آستارا

پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا

پناهگاه حیاط وحش لوندویل در شهرستان آستارا و در استان گیلان واقع شده است. این پناهگاه دارای مساحتی بالغ بر 1074 هکتار می باشد. این منطقه دارای بخش های منحصر به فردی است و از قسمت های مختلفی مانند تالاب ها و جنگل های جلگه ای تشکیل شده است.
این پناهگاه از نظر تنوع زیستگاه بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده و گونه های گیاهی و جانوری مهمی از جمله انار وحشی، توسکای قشلاقی، ازگیل، سیاه کاکل، پری شاهرخ و انواع اردک ها را در خود جای داده است.این اثر طبیعی و زیبا در بین جاهای دیدنی آستارا در تاریخ 21 مرداد 1354 با شماره‌ی 63 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
آدرس پناهگاه حیات وحش لوندویل آستارا : بین آستارا و لوندویل

پناهگاه حیات وحش لوندویل - جاهای دیدنی آستارا

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: