جاهای دیدنی کرمان، از ارگ بم تا باغ شازده ماهان

کرمان، دیاری تاریخی و از پهناورترین استان‌های کشور ایران بوده که با داشتن جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی فراوان، آب و هوایی دلپذیر و خوراکی‌های خوشمزه از بهترین و جذاب‌ترین مقاصد گردشگری ایران به ویژه در نیمه دوم سال محسوب می‌شود. استان کرمان در جنوب شرقی ایران و در همسایگی سیستان و بلوچستان، فارس، یزد، هرمزگان و خراسان جنوبی واقع شده‌است. این استان با ثبت آثاری مانند ارگ بم، روستای صخره‌ای میمند، باغ شاهزاده ماهان، قنات گوهرریز جوپار، کویر لوت و قنات‌های ریگان و بم در فهرست آثار جهانی یونسکو دارای بیشترین اثر ثبت شده ایرانی می‌باشد. شهر کرمان نیز دارای دیدنی‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی بسیاری بوده که با داشتن بیش از 7هزار جاذبه تاریخی در خود، جزو پنج شهر تاریخی ایران می‌باشد. در ادامه جاهای دیدنی کرمان را در چهار دسته تاریخی، فرهنگی، تفریحی و طبیعی معرفی و به توضیح مختصری از هر کدام می‌پردازیم.


بیشتر بخوانید: سوغات کرمان یادگاری از شهر زیره


جاذبه‌های تاریخی کرمان

کرمان به ‌عنوان یکی از پنج شهر تاریخی ایران دارای جاذبه‌های تاریخی فراوان و یکی از بهترین گزینه‌های سفر برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ و بناهای باستانی است. ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، مجموعه گنجعلی‌خان و ارگ راین از مشهورترین جاهای دیدنی کرمان می‌باشد. در ادامه به ارائه توضیح مختصری از برخی مکان‌های تاریخی کرمان می‌پردازیم.

ارگ بم

ارگ-بم

ارگ بم، بزرگ‌ترین مجموعه خشت و گلی جهان، از مهم‌ترین جاهای دیدنی کرمان می‌باشد. قدمت این ارگ عظیم به دوران پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد و از قدیمی‌ترین مراکز شهرنشینی در جهان شناخته می‌شود. این مجموعه عظیم با مساحتی در حدود 180 هزار مترمربع بر روی صخره‌ای عظیم و طبیعی ساخته شده که برای حفاظت از آن در برابر حمله‌های احتمالی، دور تا دور آن خندق‌هایی حفر شده‌است. بلندترین عمارت این مجموعه دارای 5 طبقه بوده که محل سکونت و حکومت حاکم بوده است. پس از ورود اسلام نیز دو مسجد و یک زورخانه به مجموعه ارگ بم اضافه گردیده‌است. این ارگ زیبا و فوق‌العاده که مقصد تعداد بسیاری از توریست‌ها، جهانگردان و گردشگران می‌باشد در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. همچنین به شماره 519 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است. در زلزله بم در سال 1382 بیش از نیمی از این مجموعه عظیم تخریب شد که پس از گذشت سال‌ها همچنان روند مرمت آن ادامه دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل کرمان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

ارگ راین

ارگ-راین

کرمان با قدمتی طولانی پر از ارگ، دژ و آثار تاریخی می‌باشد. یکی دیگر از ارگ‌های موجود در کرمان، ارگ راین بوده که نسبت به ارگ بم سالم‌تر باقی مانده‌است. این ارگ که از زمان ساسانیان برجای مانده در شهر کرمان واقع شده‌است. فضاهای موجود در این ارگ شامل حاکم‌نشین، خانه‌های عیانی و عامه‌نشین، آتشکده، انبار، سربازخانه، اصطبل و غیره می‌باشد. نقشه این ارگ تقریباً مربع شکل بوده و دارای چند برج است. ارگ راین با مساحتی در حدود 22 هزار مترمربع، سومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم و ارگ مورچه خورت می‌باشد. این ارگ که در جنوب غربی شهر راین واقع شده از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری این شهر می‌باشد. ارگ راین که به شماره 12867 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، هر ساله مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.

مجموعه گنجعلی‌خان

مجموعه-گنجعلی-خان

میدان گنجعلی‌خان واقع در بافت تاریخی کرمان و کنار بازار بزرگ آن، از مشهورترین جاذبه‌های تاریخی کرمان می‌باشد. این میدان به شکل مستطیل و مجموعه‌ای شامل بازار، مسجد، مدرسه، کاروانسرا، ضرابخانه، حمام و آب‌انبار بوده و از جمله جاهای دیدنی کرمان است که دیدن آن را نباید از دست داد. این مجموعه برجای مانده از دوران صفویه دارای طرح‌های معماری ایرانی اسلامی از همان زمان و رنگ‌های آبی روشن، نارنجی، زرد و قرمز می‌باشد. مجموعه گنجعلی‌خان در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده‌است. برای بازدید از این مجموعه زیبا می‌بایست به مرکز قدیمی شهر کرمان بروید.
در دل این مجموعه، بازار گنجعلی‌خان نیز با معماری زیبا و جذاب خود از میدان ارگ آغاز شده و به خیابان میرزا رضا کرمانی خاتمه می‌یابد. قدم زدن در فضای بازار تجربه لذت‌بخشی برای گردشگران خواهد بود. همچنین حمام گنجعلی‌خان از این مجموعه نیز بنای بسیار زیبایی بوده که امروزه به موزه مردم‌شناسی کرمان تبدیل شده‌است. ضرابخانه گنجعلی‌خان نیز شامل مجموعه‌ای از سکه‌های قدیمی بوده و در داخل بازار واقع شده‌است.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در کرمان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد گنجعلی‌خان

مسجد-گنجعلی-خان

مسجد گنجعلی‌خان که در سمت شمال شرقی میدان گنجعلی‌خان و در کنار سرای گنجعلی‌خان واقع شده برای عبادت شخص گنجعلی‌خان از حاکمین مشهور سلسله صفویه ساخته شده‌است. شما پس از وارد شدن به مسجد و عبور از یک راهروی باریک به فضای گنبددار شبستان مسجد خواهید رسید. همچنین این عمارت دارای پنجره‌های مشبک، 12 نورگیر در مرکز گنبد و 8 نورگیر در پاکار مسجد بوده که نور مورد نیاز در داخل فضای مسجد از آن‌ها تأمین می‌گردد. از زیبایی‌های هنر و معماری به کار رفته در این مسجد می‌توان به مقرنس‌کاری داخل گنبد، کاشی‌کاری‌های داخل و خارج مسجد، گچ‌بری، حجاری و خطاطی اشاره نمود. این مسجد زیبا به عنوان مجموعه‌ای از هنرهای دوران صفویه در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده‌است.

گنبد جبلیه

گنبد-جبلیه

از جمله جاهای دیدنی کرمان، بنای سنگی گنبد جبلیه بوده که در انتهای شرقی شهر از سمت خیابان شهدا واقع شده‌است. قدمت این بنای سنگی که دارای گنبد دوپوسته هلالی می‌باشد حدوداً به قرن دوم پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. طبق بررسی‌های انجام شده این بنا، رصدخانه و یا آرامگاه شخص مهمی درزمان خود بوده و امروزه به موزه سنگ تبدیل شده‌است. همچنین بر اساس افسانه‌ها در ساخت آن از شیر شتر استفاده شده‌است. این بنا در کنار کوه‌های صاحب الزمان و جنگل پردیسان قائم قرار دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل کرمانیا کرمان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

یخدان مؤیدی

یخدان-مویدی

یخدان مؤیدی به عنوان بزرگترین یخچال خشتی و گلی جهان از دیگر جاهای دیدنی کرمان بوده که از زمان صفویان باقی مانده است. آب یخدان مؤیدی از قناتی به همین نام تأمین می شده و کاربرد این یخدان به این صورت بوده که در فصل زمستان یخ در آن ذخیره می شده تا مردم در تابستان از آن استفاده نمایند. همچنین به منظور نچسبیدن تکه های یخ به یکدیگر بین آن ها کاه می ریخته اند. قسمت های مختلف این یخدان شامل استخر، چاله یخ و مخزن می باشد. این بنا که دارای گنبدی مخروطی شکل بوده و امروزه به مرکز فرهنگی و کتابخانه کودکان تبدیل شده، مقصد بسیاری از مسافران و جهانگردان می باشد. این یخدان در خیابان پیروزی شهر کرمان واقع شده است.

آتشکده آناهیتا (قلعه دختر)

قلعه دختر از قدیمی‌ترین بناها و جاهای دیدنی کرمان بوده که بر روی تپه‌های شرقی شهر کرمان واقع شده‌است. قلعه دختر به نام‌های دیگری مانند آتشکده آناهیتاکرمان و قلعه‌کهنه نیز شناخته می‌شود. این بنا مربوط به دوران پیش از اسلام بوده و طبق تخمین‌های زده شده توسط باستان‌شناسان از سال 220 پیش از میلاد مسیح باقی مانده‌است. این بنای قدیمی که از خشت خام و گل رس ساخته شده یادآور پرستش آناهیتا، ایزدبانوی آب می‌باشد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل گواشیر کرمان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد جامع کرمان

مسجد-جامع-کرمان

از دیگر جاهای دیدنی کرمان، مسجد جامع کرمان بوده که در حاشیه میدان مشتاق واقع شده‌است. این مسجد که از نوع چهار ایوانی بوده، مربوط به حدود 700 سال پیش و دوران آل ظفر است. بنای این مسجد که در دوران مدرن شدن بناها در زمان صفویه ساخته شده به جای مناره در ورودی شرقی خود دارای ساعت بزرگی است. از جمله زیبایی‌های معماری این مسجد، کاشی‌کاری سردر ورودی آن بوده که به نام خدا و ائمه مزین شده‌است. راه‌های دسترسی به مسجد از میدان شهدا، خیابان دکتر شریعتی و بازار قدمگاه کرمان می‌باشد.

بازار مسگری کرمان

ازار-مسگری-کرمان

بازار مسگری کرمان از جمله جاهای دیدنی کرمان در چارسوی دوازدهم بازار سراسری کرمان واقع شده که شما می‌توانید پس از ورود به قسمت شرقی بازار از میدان توحید کرمان به سمت چپ بپیچید و وارد آن شوید. بازار مسگری کرمان هنوز زنده و پویا بوده و در بخش‌هایی از آن صنعتگرانی مشغول ساختن انواع ظروف مسی و حکاکی بر روی آن هستند و شما می‌توانید سر و صدای چکش و قلم آن‌ها را بشنوید. همچنین برای مشاهده کارگاه‌های مسگری که کوره مسگری دارند می‌توانید به اولین کوچه از سمت چپ چارسوی مسگرها بروید. شما در آن شاهد یکی از قدیمی‌ترین کارگاه‌های مسگری خواهید بود که اکثر محصولات بازار در آن تهیه و تولید می‌شود. در این کارگاه، روند ساخت ظروف مسی و نحوه قرار گرفتن در کوره را می‌توانید ببینید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل هزار کرمان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

حمام وکیل

حمام-وکیل-کرمان

حمام وکیل کرمان از جمله جاهای دیدنی کرمان با معماری خاص و کم‌نظیر خود از دوران زندیه و قاجاریه باقی مانده‌است. این حمام در سال 1280 ساخته و در سال 1369 بازسازی شده‌است. این حمام دارای بخش‌های متعددی مانند رختکن و گرمخانه، ستون‌های بسیار زیبا و سقف‌های هلالی شکل چشم‌نوازی می‌باشد. از زیبایی‌های این حمام تاریخی، گچ‌بری‌های سقف و ستون‌ها بوده که بسیار ماهرانه انجام شده‌است. حمام وکیل که امروزه به چایخانه سنتی تبدیل شده در خیابان امام خمینی شهر کرمان قرار دارد و میزبان مسافران، توریست‌ها و گردشگران بسیاری است. در این چایخانه با فالوده کرمانی، چای و انواع نوشیدنی از مهمان‌ها پذیرایی می‌شود. همچنین در محل گرمخانه حمام، غذاهای محلی کرمان سرو می‌شود.

مسجد وکیل

مسجد وکیل واقع در بازار وکیل از جاهای دیدنی کرمان بوده که در سال 1187 هجری قمری توسط فرمانروای وقت کرمان به نام وکیل الملک بنا شده است. این بنا بعد ها در زمان قاجار بازسازی شده است. از زیبایی های این مسجد می توان به گچ بری های زمان قاجار در سردر ورودی و کاشی کاری ها و سنگبری های زیبای آن اشاره نمود. از طرف کوچه و در دوم مسجد نیز به صحن دوم آن که بزرگ و بسیار زیبا بوده نیز می توان وارد شد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل پارس کرمان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

باغ شاهزاده ماهان

باغ-شاهزاده-ماهان

از زیباترین جاهای دیدنی کرمان، باغ شاهزاده ماهان بوده که در منطقه کویری و در جنوب شرقی شهر کرمان قرار دارد. باغ شاهزاده ماهان، باغ بسیار زیبایی در دل کویر، به دلیل قرارگیری در دامنه ارتفاعات جوپار، آب و هوایی متفاوت از سایر مناطق این شهر دارد. خاک حاصلخیز این تکه از خاک کرمان و همچنین دسترسی به آب قنات تیگران، موجب رشد درختان متنوعی در این باغ شده است. فضاهای اصلی این باغ شامل سردر خانه، عمارت اصلی، عمارت شاه‌نشین، حمام، حوض و فواره‌ها بوده که برای رسیدن به عمارت اصلی باغ باید از مسیر بسیار زیبایی تا انتهای باغ رفت. عمارت شاه نشین نیز که امروزه به رستوران تبدیل شده در کنار عمارت اصلی قرار دارد. این باغ بسیار زیبا با منظره‌ای خاص در دل کویر در سال 1390 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. برای رفتن به باغ شاهزاده ماهان باید از خیابان شهاب کرمان به سمت شهر ماهان رفته و پس از مسیر کوتاهی به آن خواهید رسید.

باغ فتح‌آباد

باغ-فتح-آباد

از دیگر جاهای دیدنی کرمان، باغ فتح آباد کرمان واقع در 25 کیلومتری کرمان و در انتهای بلوار هوانیرو بوده که به نام باغ بیگلربیگی نیز شناخته می‌شود. این باغ زیبا از زمان سلسله قاجار برجای مانده و الگوی ساخت باغ شاهزاده ماهان بوده‌است. باغ فتح‌آباد که مانند نگینی در میان باغ‌های پسته می‌درخشد دارای حوض بسیار بزرگی در وسط بوده که از سردر باغ تا نزدیک عمارت اصلی آن کشیده شده‌است. این باغ همچنین دارای عمارت‌های چهارفصل و عمارت مرکزی می‌باشد. درختان کاشته شده در دو سمت باغ و عبور قنات از کنار آن نیز از دیگر زیبایی‌های این باغ به حساب می‌آید که آن را به یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرمان در شب تبدیل کرده است. برای رفتن به این باغ زیبا می‌بایست به سمت روستای اختیارآباد حرکت کنید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل اخوان کرمان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

باغ هرندی

غ-هرندی

باغ موزه هرندی کرمان که به دوران قاجار باز می‌گردد از دیگر جاهای دیدنی کرمان بوده و با دیوارهای بلندی محصور شده‌است. این باغ دارای دو ساختمان می‌باشد که امروزه به موزه تبدیل شده‌اند. در یکی از ساختمان‌ها، سازها و آلات موسیقی و در دیگری یافته‌های باستانی از جیرفت و شهداد نگه داشته می‌شود. عمارت این باغ به رنگ سفید بوده که بین درختان سبز باغ و حوض‌های پله‌ای آن زیبایی بسیاری به وجود آورده‌است. در سال 1290 قمری بودم که محمد رضا خان عدل السلطان که نظامی رده بالایی در آن زمان بود که ساختمان را ساخت. 23 سال بعد فردی به نام ابلوالقاسم هرندی باغ 25 هزار متر مربعی را با قیمت 40 هزارتومان خریداری کرد. علت اصلی شهرت این منطقه حضور رضا خان در مسیر تبعید خود در این مکان بود. سال 54 مالک نیز باغ را به وزارت فرهنگ و هنر اهدا کرد. برای دسترسی سریع به این باغ که در خیابان شهید بهشتی کرمان واقع شده می‌توانید از پارکینگ این خیابان به سمت باغ بروید.

تفریحات کرمان

هتل کپری قلعه‌گنج

هتل-کپری-قلعه-گنج

از جمله جاهای دیدنی و بهترین مکان‌های تفریحی کرمان، مجموعه هتل کپری قلعه‌گنج می‌باشد. قلعه‌گنج از شهرهای جنوبی کرمان بوده و کپر در باور عامیانه مردم، مسکن فقرا و تنگدستان است. ساخت این هتل با ایده استفاده از ساخت کپر، آن را به یک هتل بی‌نظیر و پرطرفدار تبدیل کرده‌است. کپر ها از چوب و تنه درخت خرما ساخته شده‌اند. از دیگر امکانات این مجموعه می‌توان به آفرود در شنزارهای کویری، انواع بازی‌های محلی مانند رامازا، موسیقی و رقص‌های محلی، شترسواری و سرو انواع غذاهای سنتی و میوه‌های فصل در دل کویر اشاره نمود. جاذبه‌های ایجاد شده در این مجموعه، مناظر زیبای کویری و تپه‌های شنی، نظر گردشگران، توریست‌ها و مسافران بسیاری را به خود جلب می‌نماید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل کپری قلعه گنج کرمان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جنگل پردیسان قائم

جنگل-پردیسان-قائم

جنگل پردیسان قائم، بزرگ‌ترین جنگل دست‌کاشت ایران و از جمله جاهای دیدنی کرمان می‌باشد. این جنگل 230 هکتاری در شرق کرمان واقع شده و بخش اصلی فضای سبز کرمان است. جنگل پردیسان قائم دارای بیش از 500 هزار درخت بدون میوه بوده که به دلیل مشرف بودن به کوه‌های صاحب‌الزمان، بام کرمان محسوب می‌شود. کوه‌های صاحب‌الزمان نیز دارای شرایط مناسبی برای انجام ورزش کوه‌نوردی می باشند. جنگل پردیسان قائم به عنوان ریه تنفسی شهر، جزو تفریحات کرمان برای مردم و بسیاری از مسافران و گردشگران این شهر می باشد.

پیست اسکی سیرچ

پیست-اسکی-سیرچ

کرمان استانی با مناطق متنوع آب و هوایی بوده که در بخشی از خود کویر و مناطق گرم را جای داده و در کوهستان‌های خود بزرگترین پیست اسکی جنوب شرق ایران را جای داده‌است. پیست اسکی سیرچ مملو از برف و یکی از بهترین مکان‌های تفریحی کرمان بوده و محلی مناسب برای انجام ورزش های زمستانی می‌باشد. این پیست در جاده قدیم کرمان به بم و به سمت جاده سیرچ واقع شده‌است.


بیشتر بخوانید: بهترین پیست اسکی های ایران در کجا قرار دارند؟


مناطق بکر کرمان : جاذبه های طبیعی

کلوت شهداد

کلوت-شهداد-کرمان

از جاهای دیدنی کرمان و از زیباترین و عجیب‌ترین نقاط ایران، کلوت شهداد در فاصله 40 کیلومتری شهر شهداد کرمان می‌باشد. شهر شهداد نیز در 100 کیلومتری از شهر کرمان واقع شده‌است. کلوت که شامل کوه‌های شنی ساخته شده به وسیله باد بوده از گرم‌ترین نقاط زمین و از مناطق بکر کرمان محسوب می‌شود. در کلوت شهداد، شکل‌های خیره‌کننده‌ای از کوه‌های شنی، گلدان‌های کویری یا نبکا خواهید دید. از نکات جالب این منطقه، وجود کوهستان سیرچ در نزدیکی شهداد بوده که برخلاف گرمای وحشتناک شهداد، قله‌های این کوهستان تا آخرین روزهای اردیبهشت ماه پوشیده از برف است. در این منطقه، که از گرم‌ترین نقاط زمین محسوب می‌شود، مردمی ساکن بوده و با استفاده از رودخانه‌های جاری از کوهستان، باغ‌هایی از مرکبات و خرما ایجاد کرده‌اند. کلوت شهداد از جمله دیدنی‌های کرمان بوده که در سفر به این شهر نباید از دست داد.


بیشتر بخوانید: کویر های ایران : همه کویر های معروف ایران را بشناسید


آبشارهای سیمک

آبشارهای-سیمک

از دیگر جاهای دیدنی کرمان و جاذبه‌های طبیعی آن، آبشارهای سیمک در 35 کیلومتری شمال شهر کرمان بوده که در دل صخره‌ها و کوه‌های روستای کوهپایه جای گرفته‌است. آبشارهای سیمک شامل 13 آبشار بوده و فضای زیبا و مناسبی برای گردشگران، طبیعت‌دوستان و کوه‌نوردان ایجاد نموده‌است. همچنین برای آسایش مسافران در این منطقه، امکانات مناسبی از جمله اردوگاه فراهم شده‌است.


بیشتر بخوانید: آبشارهای ایران، معرفی 20 آبشار زیبا و دیدنی


آبشار خوشکار

آبشار خوشکار از زیبایی‌های طبیعی و از جمله جاهای دیدنی کرمان در بهار بوده که با پیاده‌روی از روستای کسیکان در طول رودخانه می‌توان به آن رسید. آبشار خوشکار شامل دو آبشار بوده و در کنار غاری واقع شده‌است. آب سرازیر شده از این آبشار بخشی از دهانه غار را پوشانده و منظره بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد. کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت پس از دیدن این آبشار زیبا می‌توانند مسیر خود را ادامه داده و به قله لاله‌زار شاه برسند.

جاذبه‌های فرهنگی کرمان

کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه-ملی-کرمان

کتابخانه ملی کرمان از بزرگ‌ترین مراکز تحقیقاتی ایران و از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌گردد. ساختمان این کتابخانه دارای یک طبقه و ترکیبی از معماری دوران قاجار با ستون‌های زیبای آجری بوده که برای گردشگران و توریست‌ها بسیار جذاب است. این کتابخانه دارای آثار نفیس بسیاری می‌باشد و بنای آن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است. این بنا از سال 108 هجری شمسی برجای مانده و در ابتدا کارخانه ریسندگی و بافندگی بوده‌است. ساختمان کتابخانه ملی کرمان در وسط پارک ریاضیات واقع شده‌است.

موزه و آتشکده زرتشتیان

آتشکده-زرتشتیان

آتشکده زرتشتیان کرمان تنها موزه مردم شناسی زرتشتیان در جهان بوده و از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود. این موزه در برگیرنده آثار ارزشمند و نفیس بسیاری از تاریخ مذهب زرتشت می‌باشد. از جمله کهن‌ترین آثار موجود در این موزه می‌توان به کتاب دست‌نویس گات‌ها با قدمتی بیش از 200 سال و همچنین یک آتشدان دستی اشاره نمود. از دیگر آثار ارزشمند موجود در این موزه، فرتورها و اسناد انجمن زرتشتیان کرمان، رفسنجان و افراد سرشناسی مانند ارباب کیخسرو، میرزا برزو آمیغی و غیره می‌باشد. همچنین در بخشی از این آتشکده، انواع آتشدان، پیه‌سوز، روغن‌سوز و چراغ لاله نگهداری شده و در معرض نمایش قرار گرفته‌است. از دیگر بخش‌های زیبا و جذاب این موزه می‌توان به مجموعه‌ای از لباس‌های زنانه با قدمتی در حدود 50 تا 150 سال پیش که مشابه اسناد هخامنشی تا ساسانی بوده و گویای پوشش زنان زرتشتی است، اشاره نمود. 

موزه صنعتی کرمان

موزه-هنر-های-معاصر-صنعتی-کرمان

موزه صنعتی کرمان، مجموعه‌ای شامل آثار فاخر و ارزشمند از هنرهای متنوعی همچون عکاسی، تصویرسازی، نقاشی و غیره بوده و از جمله جاهای دیدنی کرمان می‌باشد. بخشی از این موزه به نمایش آثار نقاشی علی اکبر صنعتی تعلق دارد. علی اکبر صنعتی قسمتی از سال‌های کودکی خود را در پرورشگاه صنعتی کرمان که محل موزه صنعتی فعلی کرمان می‌باشد، گذرانده‌است. بخش دیگری از موزه در برگیرنده آثار هنرمندان به نام و بزرگی مانند کاندینسکی می‌باشد. از جمله آثار موجود در این بخش، مجسمه آگوست رودن، تابلویی از کاندینسکی و دو نقاشی آبرنگ از بلا کادار از جمله آثار هنرمندان خارجی و اثر نیمه کوبیسم محمد جوادی‌پور از یک صحنه روستایی و اثر نقاشی رجبعلی از جمله آثار هنرمندان ایرانی می‌باشد. به طور کلی این بخش از موزه در برگیرنده آثار 83 هنرمند معاصر ایرانی و 16 هنرمند خارجی می‌باشد.
برای رفتن به این موزه می‌بایست به خیابان شریعتی حدفاصل میدان باغ ملی و چهارراه طهماسب‌آباد بروید.

موزه پته

موزه-پته

موزه پته مجموعه‌ای از پته‌های نفیس، از دیگر جاهای دیدنی کرمان بوده که برای بازدید از آن باید از قبل هماهنگی نمایید. پته، یک نوع رودوزی با نخ‌های رنگی و ظریف بر روی پارچه‌های پشمی بوده که از سوغات‌های ارزشمند کرمان می‌باشد. موزه پته در خیابان والفجر شهر کرمان واقع شده‌است. در این موزه پته‌های زیبا و ارزشمندی مانند رومیزی، روتختی و غیره وجود داشته و برای خرید سوغاتی مکان مناسبی است. 

موزه دفاع مقدس کرمان

موزه-دفاع-مقدس

در موزه دفاع مقدس که از جمله جاهای دیدنی کرمان بوده به مرور جنگ بین ایران و عراق پرداخته شده‌است. نقشه‌ها، تصاویری از جنگ، نامه‌ها و اسناد جنگی و اسلحه‌هایی در این موزه وجود دارد. همچنین ماکتی از عملیات و ابزارهای جنگی آن تهیه و به نمایش گذاشته شده‌است.

کرمان، استانی پر از جاذبه‌های دیدنی برای مسافران، طبیعت‌دوستان، گردشگران و تاریخ‌دوستان است. از دیگر جاهای دیدنی کرمان می توان به بازار سرتاسری از قدیمی ترین بازارهای تجاری با طولی در حدود 1200 متر و بناهای تاریخی بسیار در مسیر خود، موزه حمام با مجسمه‌های مومی که به منظور معرفی کاربری هر قسمت و حال و هوای حمام استفاده شده‌اند، مقبره مشتاق علی‌شاه از دوره قاجار که مقبره چند چهره مشهور کرمانی بوده، بازار زرگران در حاشیه میدان گنجعلی‌خان، مسجد 900 ساله ملک و مجموعه ابراهیم‌خان ظهیرالدوله شامل مدرسه، حمام و بازار که از جاذبه‌های تاریخی محسوب شده اشاره نمود.

از جاذبه های طبیعی دیگر کرمان، آبشارهای دره سختی در فاصله 30 کیلومتری شهر کرمان و در دل کوه، همچنین گندم بریان، منطقه ای گرم با مناظری زیبا که از جاهای دیدنی کرمان در فصل زمستان بوده، هستند. شهر بابک نیز از دیگر جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌گردد. با سفر به کرمان علاوه بر لذت بردن از طبیعت متنوعی که از کویر گرفته تا پیست اسکی را شامل می‌شود، از بناهای تاریخی و فرهنگی این دیار می‌توانید بازدید نموده و با فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم آشنا شوید. سفر به کرمان یک پیشنهاد عالی برای علاقه مندان به تاریخ، تمدن ایران و طبیعت زیبای کویری است.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: