سوغات کرمان یادگاری از شهر زیره

چنانچه برای دیدن جاهای دیدنی کرمان مسافر هستید و قصد سفر به استان پهناور کرمان را دارید سعی کنید حتماً با حساب‌هایی پر از پول به این استان سفر کنید تا بتوانید از تنوع سوغات کرمان بهره کافی را ببرید. این استان با داشتن جغرافیا و بوم خاص خود دارای تنوع بسیار بالایی در این زمینه است و قطعاً پس از سفر به این استان با دست‌ پر خواهید برگشت. تنوع سوغات‌های موجود در استان کرمان شامل مواد خوراکی، صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی می­ شود که هرکدام جذابیت‌های خاص خود را دارند. اگر مسافر این استان زیبا هستید با انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید لذت بیشتری از سفر خود ببرید.

خوراکی های کرمان

فالوده کرمانی

فالوده کرمانی

مطمئناً تا به حال نام فالوده شیرازی را زیاد شنیده و از خوردن آن لذت برده­ اید. در هر فصلی از سال که به استان کرمان سفر کردید حتماً به بستنی فروشی­های سنتی این شهر رفته و از مزه خاص فالوده کرمان لذت ببرید. این فالوده از رشته‌های نشاسته تهیه‌شده و در شربتی از عرق نعنا و بیدمشک و تخم شربتی ریخته می­ شود. مزه این فالوده فراموش نشدنی است.

کماج سهن

کماج سهن

یک نوع از شیرینی­های مخصوص استان کرمان است که نام آن از سهن به معنی آرد جوانه گندم گرفته شده است. این شیرینی سنتی و بسیار مقوی ترکیبی از جوانه گندم، زیره کرمان و دارچین است که جزء محبوب­ترین شیرینی­های سوغات کرمان است.

کلمپه

کلمپه کرمان

قطعاً تا به حال بارها نام کلمپه را در کنار نام کرمان شنیده ­اید. خواستگاه این شیرینی بسیار لذیذ بیشتر شهر بم است. کلمپه ترکیبی از خمیر آرد گندم و هل و گلاب است که با مواد میانی گردو و خرما پر شده است. شیرینی کلمپه با پودر پسته و کنجد تزئین می ­شود. محبوب‌ترین  سوغات کرمان کلمپه گردویی آن است.

قوتو

قوتو

محال است نام سوغات کرمان برده شود و کسی به یاد قوتو معروف آن نیفتاده باشد. این معجون خاص و انرژی ­زا ترکیبی از انواع مغزها و گیاهان دارویی است که تنها خوردن روزی یک‌بار از آن بسیار برای تقویت بدن مفید است. کامل‌ترین قوتو نوع 40 گیاه آن است که قهوه ­ای رنگ است. تعدادی از مواد به کار رفته در این خوراکی بسیار مقوی شامل قهوه، شکر، تخم خرفه، خشخاش، جو، بذر کتان، گشنیز، روپاس، سیاه دانه، هل، موردانه، کنجد، تخم کاهو و دیگر مواد مغذی است.

قطاب

قطاب

جالب است بدانید علاوه بر قطاب یزد نوعی قطاب بسیار لذیذ و خوشمزه نیز در کرمان تولید می­ شود. ماده اصلی این شیرینی خوشمزه و اصیل با قدمت باستانی بادام است. نوع کرمانی این شیرینی به شکل‌های گردویی و پسته­ای تولید می­ شود. این شیرینی یک میان وعده سالم و مقوی است.

حلوای پسته

حلوای-پسته

کرمان به دلیل داشتن محصول پسته دارای خوراکی­های متنوعی نیز از این محصول است. یکی از این خوراکی­های لذیذ حلوای پسته است. این حلوا با ترکیبی از پودر پسته، زعفران، پودر قند، گلاب، آرد، هل و کره تهیه می­ شود. طعم بی‌نظیر این حلوا در هیچ خوراکی دیگری یافت نمی­ شود. این نوع حلوا را در همه ایران به عنوان سوغات کرمان می­شناسند.

مسقطی سیرجان

مسقطی

در شهر سیرجان با استفاده از گلاب، شکر، روغن، نشاسته، پسته و خلال بادام مسقطی بسیار خوشمزه ه­ای تولید می ­شود که مطمئناً برای هر گردشگری قابل‌توجه است. این مسقطی خوشمزه با نوع شیرازی و یزدی آن متفاوت است و طعم بی‌نظیری دارد.

سوهان زرند

سوهان-زرند

اگر با شنیدن نام سوهان مزه و ظاهر سوهان‌های قم در ذهن شما آمد کاملاً در اشتباه هستید. سوهان‌های زرند کرمان با بافتی متفاوت و نازک و ترد طعم جدیدی از سوهان به شما نشان خواهند داد. سوهان کرمان از ترکیب سمنو، شکر، هل، زعفران و آرد سفید تهیه می­ شود.

حاج پسته

چنانچه تا به حال حاج‌بادام یزد را خوردید در کرمان می­توانید حاج پسته آن را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید. ماده اصلی این شیرینی نیز پسته است که با ترکیبی از گلاب و هل و تخم‌مرغ و آرد و پودر قند تهیه می­ شود.

برشتوک

برشتوک

شیرینی بسیار مقوی و خوشمزه از خرما که با ترکیبات آرد نخودچی و شکر تهیه می­ شود. برای تهیه این شیرینی از خرماهای تازه استان کرمان استفاده می­ شود. این شیرینی نوعی از سوغات کرمان است که مواد اولیه آن محصول خود کرمان یعنی خرما است.

زیره

زیره

مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین محصول کشاورزی کرمان زیره است. این محصول کشاورزی یکی از اصلی ­ترین سوغات‌های استان کرمان است. این محصول کشاورزی معطر هم برای آشپزی استفاده می­ شود و هم به عنوان گیاه دارویی کاربرد دارد. زیره در دو نوع سبز و سیاه موجود است. این گیاه با طبع گرم خود بسیار نیروزا است و خاصیت هضم­کنندگی، ضد نفخ و رفع سو هاضمه دارد و نوع سیاه این گیاه مرغوب­تر از نوع سبز آن است. اگر می­خواهید زیره مرغوب و تازه و با کیفیتی راه به عنوان سوغات کرمان داشته باشید در فصل بهار آن را خریداری کنید.

پسته

پسته

مهم‌ترین محصول کشاورزی کرمان پسته است. پسته به عنوان سوغات کرمان دارای معروفیت جهانی است. این محصول کشاورزی خصوصاً از نوع رفسنجانی آن محصولی بسیار با کیفیت و مرغوب است که یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی در کرمان و ایران است. اگر می­خواهید یک سوغاتی با ارزش از کرمان هدیه ببرید حتماً پسته کرمان را انتخاب کنید.

گردو

گردو

جالب است بدانید کرمان دومین رتبه تولید گردو در کشور را پس از تویسرکان دارد. گردوهای کرمان به شکل ویژه در شهر بافت این استان تولید می­ شود و از مرغوب‌ترین و بهترین گردوهای کشور است. اگر قصد خرید گردوهای کرمان را دارید بهتر است اواخر شهریور یک سفر به کرمان داشته باشید.

خرما

خرما

کرمان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود امکان پرورش درخت نخل را دارد. نخل‌های کرمان به‌طور عمده در شهر بم قرار دارند و محصول آن یعنی خرمای بم یکی از با کیفیت‌ ترین خرماهای دنیا است که در سطح دنیا شناخته شده است. خرمای بم به عنوان سوغات کرمان بسیار شناخته شده است.

گیاهان دارویی

گیاهان-دارویی

طبیعت و جغرافیای پهناور استان کرمان منجر به تولید بسیاری از گیاهان دارویی و عرقیات می­ شود. انواع گیاهان دارویی مانند سدر، حنا، کتیرا و همچنین عرقیات آن مانند گلاب، بیدمشک، نعنا و زیره با کیفیت عالی در شهرهای استان کرمان تولید می ­شوند. گلاب کرمان از لحاظ کیفیت تا گلاب کاشان برابری می­کند.

صنایع‌ دستی کرمان

سیس بافی

سیس بافی

در استان خرما به دلیل وجود درخت نخل با استفاده از الیاف نخل نوعی حصیر بافی انجام می ­شود که به آن سیس بافی می­گویند. از این الیاف انواع وسایل حصیری مانند پادری، سبد و وسایل تزئینی بسیاری ساخته می ­شود. این نوع از حصیرها نمونه ه­ای از صنایع دستی سوغات کرمان هستند.

پته‌ دوزی

پته دوزی

نوعی از دوخت است که بر روی سطح پارچه انجام می­ شود. در پته ­دوزی با استفاده از نخ‌های رنگی طرح‌های ایرانی و سنتی بسیار زیبایی بر روی سطح پارچه دوخته می­ شود. این نوع از دوخت بسیار چشم­ نواز و زیبا است. از پته­ دوزی برای طراحی انواع تابلو فرش، سجاده، کوسن، روتختی، رومیزی و روبالشی استفاده می ­شود.

گلیم شریکی پیچ

گلیم

نوع خاصی از سوغات کرمان گلیم ­بافی است که در کل دنیا به صورت انحصاری تنها در روستای دارستان بافته می­ شود. این نوع خاص از گلیم در این روستا با عنوان دهکده جهانی گلیم در یونسکو به ثبت رسیده است. این گلیم با اتصال تارهای بافت به یکدیگر ترکیبی از گلیم و فرش را به وجود می ­آورد.

آجیده دوزی

آجیده دوزی

یک جلوه بسیار زیبا از هنر دست زنان کرمان آجیده دوزی است. این نوع از دوخت به شکل لایه دوزی بر روی پارچه انجام می­ شود. در این دوخت پارچه ­های ظریف و رنگی به زیبایی در کنار یکدیگر قرار می­گیرند و جلوه زیبایی از هنر را به وجود می ­آورند. هنر آجیده دوزی به عنوان سوغات کرمان بی­نظیر است.

گبر دوزی

گبر دوزی

به این دوخت زرتشتی دوزی نیز گفته می ­شود، زیرا قدمت این دوخت به زمان زرتشتیان برمی­گردد. جذابیت رنگ‌های شاد در این نوع دوخت طرح­هایی را به وجود می­آورد که زنده بودن آن‌ها حس می ­شود. این طرح­ های ظریف و زیبا در اوج خلاقیت طراحی و دوخته می­شوند.

ظروف مسی

ظرف مسی

مس کرمان همواره از نوع معروف این فلز است. ظروف مسی تزئینی و کاربردی در سراسر کرمان با کیفیت عالی ومرغوب وجود دارند. ظروف مسی نیز یکی از بهترین­های سوغات­ کرمان هستند.

با معرفی انواع سوغات کرمان دیدیم که کرمان استانی پر از طعم، رنگ و زیبایی است که جاذبه بسیاری برای همه گردشگران به وجود می­آورد. هر گردشگر با خرید سوغاتی ­های خوراکی کرمان تا مدت­ها عطر و طعم آن­ها را فراموش نخواهد کرد. با خرید هر یک از صنایع دستی کرمان رنگ و زیبایی را به خانه خود خواهد برد و با استفاده از محصولات کشاورزی آن تغذیه سالم و مقوی خواهد داشت.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: