کویر های ایران : همه کویر های معروف ایران را بشناسید

کویر های ایران از زیباترین جاذبه‌های کویر گردی در جهان هستند. دکتر آلفونس گابریل، جهانگرد معروف و جغرافیدان اتریشی، در سفرنامه‌ای که در تجربه کویر گردی خود و گذر از صحرای ایران نوشته است، چنین عنوان می‌دارد: « کسی که دچار افسون کویر شود، تا پایان عمر از آن رها نخواهد شد. » کشور ایران، منطقه‌ای با اقلیم‌های مختلف و متفاوت است. در یک فصل مشخص از سال، خواهید توانست از خشکی و گرمای بیابان تا برف‌ و بوران و سرمای کوهستان را ببینید. کشوری که از جهت داشتن اقلیم‌های هوایی گوناگون، در جهان بی‌نظیر است. کویر گردی از جذاب‌ترین اهداف گردشگری برای ماجراجویان و گردشگران بوده و هست. و از بین تمامی کویر های جهان، کویر های ایران را می‌توان در زمره محبوب‌ترین‌ها قرار داد. کویر ها ایران از آن جهت که مناطق رمز و رازآلودی هستند، همواره مورد توجه گردشگران می‌باشد.

کویرگردی در معروف ترین کویر های ایران

کویر گردی از جمله فعالیت‌های مورد توجه گردشگران بوده است. کویر در واقع به منطقه‌ای گفته می‌شود که به جهت موقعیت جغرافیایی خاص و حرارت شدید آفتاب در آن، به نمک‌زار تبدیل شده باشد. به عقیده زمین‌شناسان، بسیاری از کویر ها در گذشته، به عنوان بستر دریاها و دریاچه‌ها بوده‌اند که به دلیل تبخیر کامل آب، تنها نمک‌زارها و شن‌زارهای آن باقی مانده‌اند. کویر ها به زمین‌هایی با شوری زیاد و اغلب بدون هیچ‌گونه پوشش گیاهی گفته می‌شود. لازم است بدانیم که کویر و بیابان، دارای مفاهیم یکسانی نیستند. چرا که کویر به مناطقی خشک گفته می‌شود که دارای پوشش گیاهی ضعیفی‌ست و میزان بارندگی در آن کمتر از ۵۰ میلی‌متر در سال است. حال در این مقاله قصد داریم به معرفی برخی از مهم‌ترین مقاصد کویر گردی در کویر های ایران بپردازیم.

کویر مصر اصفهان

کویر مصر - کویر گردی در ایران

مصر، نام روستایی در استان اصفهان و از توابع شهرستان خور و بیابانک است. این روستا واقع در ۴۵ کیلومتری شهر جندق بوده و در مجموع، حدود ۱۲۰ نفر جمعیت را در خود جای داده است. کویر مصر که در همین منطقه قرار دارد، یکی از جذاب‌ترین کویرهای ایران است. کویرگردی و تورهایی که در این منطقه برگزار می‌شوند، همه ساله طرفداران بسیاری را به خود جذب می‌کند. کویر مصر، تا حدی زیباست که می‌توان روزهای زیادی را در آن گذراند و باز هم از تماشای آن همه جذابیت سیر نشد!
تپه‌های ماسه‌ای به رنگ طلایی و رمل‌های بسیار، چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای را در این منطقه به وجود آورده است. راه رفتن با پای پیاده روی شن‌های گرم و نرم، خاطره‌ای فراموش نشدنی خواهد بود. شب‌های کویر مصر نیز حال‌وهوای دیگری دارد. تماشای آسمانی پوشیده از کهکشان‌ها، عظمت خلقت جهان را به گونه‌ای دیگر نشان خواهد داد. بنابراین کویرگردی در این منطقه را به علاقمندان آن پیشنهاد می‌کنیم.

امکانات تفریحی و اقامتی کویر مصر

بهترین فصل سفر به این منطقه، پاییز و زمستان است. برای رفتن به قلب کویر، حتماً همراه با یک راهنمای آشنا به منطقه باشید. کویرگردی در کویر مصر، همراه با تفریحات و امکانات متنوعی می‌باشد. وجود ماشین‌های آفرود، موتور چهارچرخ، شترسواری و بهره‌مندی از اقامتگاه‌های بوم گردی مناسب، تجربه کویرگردی را به خاطره‌ای لذتبخش‌تر بدل خواهد نمود. حفر چاه‌های عمیق در منطقه و کاشت درخت گز، سبب ایجاد مناطق سرسبز در این ناحیه شده‌اند. هم‌چنین نیزار هایی که در ۵ کیلومتری روستا وجود دارد نیز در افزایش محبوبیت کویرگردی در این منطقه تاثیر داشته‌اند.
اقامتگاه‌های بومگردی فراوانی در روستای مصر وجود دارند که همواره آماده پذیرایی از مسافران هستند. هم‌چنین در نزدیکی کویر مصر، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد. از جمله؛ نیزار مصر، تخت عباسی، دریاچه نمک سلکنون، روستای گرمه، دریاچه نمک خور و روستاهای دیگری که در فاصله‌ای نزدیک از منطقه هستند.

مسیر دسترسی به کویر مصر

برای رفتن به کویر مصر می‌توانید از دو مسیر متفاوت استفاده کنید. مسیر اول از شهرستان خور و با طی کردن ۳۵ کیلومتر از راه جاده آسفالت-خاکی به روستای مصر می‌رسد. مسیر دوم نیز با طی کردن ۴۵ کیلومتر از شهرستان جندق، از طریق جاده خاکی جندق به کویر خواهد رسید.

کویر مرنجاب اصفهان

کویر مرنجاب - کویر گردی در ایران

کویر مرنجاب که در شمالی‌ترین بخش استان اصفهان قرار گرفته است، از جذاب‌ترین کویرهای ایران است. این کویر در جوار جاذبه‌های کویرگردی دیگری از جمله دریاچه نمک، کویر مسیله، پارک ملی کویر و نوار بند ریگ قرار دارد. فاصله کویر مرنجاب از شهرستان آران‌وبیدگل، ۵۰ کیلومتر می‌باشد. این کویر در فصل تابستان به علت شدت گرما، کمتر گردشگری را جذب خود می‌کند. اما هر ساله حدود صد هزار گردشگر داخلی و خارجی، مجذوب کویرگردی در این منطقه می‌شوند.
ارتفاع کویر مرنجاب از سطح دریا، حدود ۸۵۰ متر است. این امر مسبب این شده است که آب‌وهوایی نسبتاً معتدل بر منطقه حاکم باشد. هم‌چنین کویر مرنجاب دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی نیز می‌باشد. پوشش گیاهی منطقه، شامل گیاهانی‌ست که سازگاری خوبی با شن‌زار و نمک‌زار داشته باشند. از جمله درختان گز و تاغ، بوته‌های قیچ، اسکنبیل و دم‌گاوی در این منطقه می‌رویند.

امکانات تفریحی و اقامتی کویر مرنجاب

کویرگردی در این منطقه، با امکانات تفریحی و اقامتی متنوعی همراه است. تپه‌های بلند شنی و جنگل‌های انبوه تاغ، جلوه‌ای دیگر به کویر مرنجاب می‌بخشد. دریاچه نمک آران‌وبیدگل، جزیره سرگردانی و چاه تاریخی دست‌کن در شرق کویر، از جمله جاذبه‌های مهم کویر مرنجاب به شمار می‌آیند. قلعه مرنجاب، کاروانسرایی کویری‌ست که در گذشته، به عنوان استراحتگاهی برای کاروان‌هایی که در حال سفر به خراسان، اصفهان و ری بوده‌اند مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
در جوار تپه‌های شنی و سایر جاذبه‌ها، قلعه کرشاهی نیز جزء اماکن تاریخی مهم منطقه است. گفتنی است که این قلعه، به دستور شاه‌عباس، به دلیل استفاده از این منطقه به عنوان گذرگاه تجاری، جهت حفظ امنیت آن ساخته شده است که همواره ۵۰۰ سرباز آماده به خدمت در آن حضور داشته‌اند. پدیده منحصر بفرد دیگری که در کویر مرنجاب مشاهده می‌شود، وجود قنات آب شیرینی‌ست که در کنار کاروانسرا حفر شده است.

مسیر دسترسی کویر مرنجاب

مسیرهای متنوعی برای رسیدن به کویر مرنجاب وجود دارد. متداول‌ترین راه دسترسی، از شهر کاشان می‌باشد. با رسیدن به شهرستان آران‌وبیدگل، با طی کردن مسیری که پادگان ارتش می‌رسد، جاده آسفالت به پایان رسیده و مسیر باریکی شما را به طرف جاده خاکی مرنجاب هدایت خواهد کرد. در ابتدای این جاده، تابلویی وجود دارد که شما را به سمت کویر راهنمایی می‌کند.

کویر کاراکال یزد

کویر کاراکال - کویر گردی در ایران

کویر کاراکال از حوالی یزد می‌باشد که از معروف‌ترین کویرهای ایران است. این منطقه به دلیل داشتن گونه‌های جانوری، محبوبیت بسیاری برای کویرگردی پیدا کرده است. جالب است بدانیم که نام کاراکال، برگرفته شده از گربه‌ای وحشی به همین نام است که در منطقه زندگی می‌کند. ترکیب رنگ متنوعی که در بافت طبیعی کویر کاراکال وجود دارد، هوش را از سرتان خواهد ربود. کاراکال دارای نخلستان‌ها و تپه‌های شنی بسیاری‌ست که سفر به آن را فرح‌بخش‌تر می‌کند.
کویر کاراکال در حوالی شهر بافق می‌باشد. این منطقه سحرآمیز، علاوه بر داشتن ظاهری خشن، حرکت روان و آرامش‌بخش شن‌ها را نیز به معرض نمایش می‌گذارد. در کویر کاراکال، علاوه بر لذت بردن از عظمت کویر، اتصال آن به گنبد وسیع آسمان، شب‌های خیره‌کننده و سکوتی بی‌همتا، می‌توانید از تفریحات متنوع کویرگردی نیز بهره‌مند شوید.

امکانات تفریحی و اقامتی کویر کاراکال

کویر کاراکال از آن جهت به عنوان یکی از مقاصد مهم کویرگردی شناخته می‌شود که امکانات تفریحی متنوعی را برای گردشگران فراهم نموده است. در این کویر، می‌توانید به سادگی روی شن‌زارهای آن قدم بزنید و از گرما و لطافت مطبوع آن لذت ببرید. پیاده‌روی در نخلستان‌ها نیز تجربه‌ای دیگری خواهد بود. هنگامی که آفتاب کویر غروب می‌کند، آسمان آن، جلوه‌گاه ستارگان و کهکشان‌هاست. در شب، به سادگی خواهید توانست تماشاگر عظمت آسمان باشید.
علاوه بر اینها، امکانات تفریحی هیجان‌انگیز دیگری نیز در این منطقه فراهم شده است. موتورسواری، سافاری و آفرود، لحظاتی شادی‌بخش برایتان به ارمغان خواهند آورد. خانه وحشی بافقی، شاعر معروف ایرانی نیز با معماری زیبای خود در همین منطقه قرار دارد. آب‌انبار کاکامیر و قلعه و نخلستان باقرآباد نیز از جمله اماکن تاریخی و جذابی هستند که در نزدیکی کویر کاراکال واقع شده‌اند. اقامتگاه‌ها و هتل‌هایی که در نزدیکی کویر هستند، خدماتی نظیر آب‌شرب، استراحت‌گاه، آلاچیق و منقل، شترسواری و امکانات دیگری را به خدمت شما درمی‌آورد. بهترین فصل سفر به کویر کاراکال، در بهار و پاییز می‌باشد.

مسیر دسترسی کویر کاراکال

برای رسیدن به این منطقه باید از شهر یزد، با طی کردن مسافتی حدود یک ساعت‌ونیم به شهر بافق برسید. کویر کاراکال در ۱۸ کیلومتری شهر بافق و در منطقه صادق‌آباد واقع شده است.

کویر سیازگه ابو زید آباد کاشان

کویر سیازگه ابو زید آباد - کویر گردی در ایران

کویر سیازگه ابوزیدآباد شاید در بین سایر کویرهای ایران چندان شناخته شده نباشد. اما این کویر نیز به عنوان یکی از مقاصد کویرگردی در سال‌های اخیر، مورد توجه علاقمندان قرار گرفته است. کویر ابوزیدآباد به عنوان بخشی از بیابان بزرگ بندرریگ در شمال شرقی کاشان می‌باشد که در ۳۰ کیلومتری شرق این شهر قرار دارد. این کویر نیز همانند سایر کویرهای ایران، در اوج زیبایی خود، فراهم‌کننده سکوت عمیق و مامنی برای شب‌های پرستاره است. در سفری که به کویر سیازگه خواهید داشت، می‌توانید از کاروانسرای صفوی، آب‌انبار و شهر زیرزمینی اویی دیدن نمایید.
فرهنگ مردمان این منطقه، خود به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری می‌باشد. این منطقه، به عقیده برخی، پایتخت گویش‌های کهن ایران بوده و گویش‌هایی از جمله بیذوی در آن رایج است. شهر زیرزمینی اویی با معماری منحصر بفرد خود، به روایتی، کهن‌ترین شهر زیرزمینی در تمام دنیاست. این شهر که کاملاً به صورت دست‌کن ساخته شده، در گذشته به عنوان جان‌پناه انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

امکانات تفریحی و اقامتی کویر سیازگه ابوزید آباد

کویر زیدآباد نیز دارای جاذبه‌های مشترکی‌ست که در تمامی کویرهای ایران وجود دارد. در این کویر نیز خواهید توانست با پیاده‌روی، شترسواری، رصد آسمان در شب، عکاسی و تماشای پهنه وسیع و افق زیبای کویر لذت ببرید. هم‌چنین بازدید از کاروانسرای تاریخی این منطقه، هیجان موتور سواری و موتور چهارچرخ، خودروهای آفرود و شب‌نشینی‌ها، از دیگر تفریحات این منطقه است. اگر قصد کویر گردی و اقامت در کویر زیدآباد را دارید، خواهید توانست از امکانات کمپینگ و کاروانسرا بهره‌مند شوید. هم‌چنین اقامتگاه‌های شهر کاشان و آران‌وبیدگل نیز پذیرای گردشگران و مسافران است. هم‌چنین روستای ابیانه که از برترین روستاهای توریستی کشور است، در ۳۵ کیلومتری جنوب این منطقه واقع شده است.

مسیر دسترسی کویر سیازگه ابوزید آباد

سیازگه ابوزیدآباد واقع در ۳۰ کیلومتری شرق کاشان است. برای رسیدن به کویر سیازگه ابوزیدآباد، از شهر کاشان وارد بلوار قطب راوندی شده و با رسیدن به بلوار ملاصدرا و پس از رسیدن به یک دوراهی، باید به ادامه مسیر در سمت چپ بپردازید. این مسیر شما را به کویر ابوزیدآباد خواهد رساند.

کویر حلوان طبس

کویر حلوان طبس - کویر گردی در ایران

کویر حلوان طبس، در حوالی روستایی با همین نام و در شهرستان طبس قرار گرفته است. این ریگزار، از جمله مقاصد کویرگردی است که در سال‌های اخیر، در فهرست پرجاذبه‌ترین کویرهای ایران جای گرفته است. کویر حلوان طبس دارای پهنه‌ای سرتاسر پوشیده از ریگزار است. در نواحی شرقی و شمالی این منطقه، با باتلاق‌های نمکی و رسی دریاچه نمک‌خور و دشت کویر روبرو خواهیم شد. تلاقی کوه و ماسه در مناطق جنوب شرقی کویر، منظره فوق‌العاده‌ای را پدید آورده است.
کویر حلوان در حاشیه کویر مرکزی ایران و در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال‌غرب طبس قرار دارد. پوشش گیاهی کویر حلوان طبس شامل انواع مختلفی از گیاهان است. قیچ، تاغ، دم‌گاوی، بادام کوهی و درمنه از جمله این گیاهان هستند. هم‌چنین این کویر، زیستگاه جانورانی چون مار، عقرب، شاهین، کبک، کاکلی، چکاوک بیابانی، عقاب طلایی و روباه است. وجود امکانات تفریحی فراوان، سبب رونق کویرگردی در این منطقه شده است.

امکانات تفریحی و اقامتی کویر حلوان

در کویر حلوان طبس می‌توانید از محل اقامت خود خاطر جمع باشید. وجود اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی، امکان استقرار در خانه‌های محلی و کمپینگ، گزینه‌های متنوعی را برای محل استراحت شما در نظر گرفته‌اند. در روز می‌توانید محو تماشای افق خیره‌کننده و ترکیب رنگ طلایی کویر با آبی آسمان باشید. روی شن‌های روان و گرم پیاده‌روی کنید و از شترسواری، کویر گردی و راندن موتورهای چهارچرخ لذت ببرید. در شب نیز، تماشای آسمان و رصد آن، عکاسی، شب‌نشینی و اجرای موسیقی زنده، تجربه‌ای منحصربفرد خواهد بود. هم‌چنین اقامت شبانه در کمپینگ و بهره‌مندی از سکوت شبانه کویر، تجربه‌ایست که این روزها هر متمدن شهرنشینی به آن نیاز دارد.

مسیر دسترسی کویر حلوان

دسترسی به کویر حلوان از طریق جاده ارتباطی خور به طبس صورت می‌گیرد. بدین صورت که قبل از سه‌راهی جعفرآباد، چند آلونک سنگی مشاهده می‌شود که پس از ورود به جاده خاکی آن، به شیاری که بین کوه و ریگزار قرار دارد وارد خواهید شد. پس از سه‌راهی جعفرآباد به طبس، جاده‌ای فرعی به روستای حلوان منتهی می‌شود که در نهایت به این ریگزار خواهد رسید.

کویر ورزنه (بیابان خارا)

کویر ورزنه - کویر گردی در ایران

کویر ورزنه از دیگر کویرهای ایران است که به سبب امکانات تفریحی فوق‌العاده‌ای که در آن فراهم شده است، هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. کویر ورزنه که در 105 کیلومتری شهر اصفهان و ۱۰ کیلومتری شهرستان ورزنه قرار دارد، دارای مساحتی حدود ۱۷ هزار هکتار می‌باشد. تپه‌های شنی عظیم در دل این کویر خودنمایی می‌کنند. زیبایی و شکوه این کویر، بی‌نظیر است و لذت کویرنوردی را برای شما دوچندان خواهد کرد. لازم به ذکر است که کل منطقه‌ای که کویر ورزنه را در خود جای داده‌ است، با نام بیابان خارا شناخته می‌شود. حال آنکه امروزه این دو بخش بصورت مجزا در نظر گرفته شده‌اند. قسمتی که بیابان خارا نام نهاده شده است، واقع در ۳۰ کیلومتری کویر ورزنه و در حوالی روستای خاراست. از ویژگی‌های بارز کویر ورزنه، پوشش غنی گیاهی و جانوری آن است.

امکانات تفریحی و اقامتی کویر ورزنه

شاید هیچ‌کدام از کویرهای ایران به اندازه کویر ورزنه، تنوع امکانات تفریحی این منطقه را نداشته باشد. انواع و اقسام تفریحات زمینی و هوایی را در کویر گردی در ورزنه تجربه خواهید کرد. از شترسواری، موتورهای چهارچرخ، آفرود، عکاسی و رصد آسمان در شب و پیاده روی گرفته تا شن‌سواری، زیپ‌لاین، باگی‌سواری و پاراگلایدر و اجرای موسیقی زنده. امکانات رفاهی فراوان کویر ورزنه نیز سبب متمایز شدن آن از سایر کویرهای ایران شده است. پارکینگ، سرویس‌بهداشتی، بوفه و رستوران، چای‌خانه و شربت‌خانه و پیست موتورسواری از جمله این امکانات هستند. هم‌چنین برای اقامت در این کویر قادر خواهید بود از اقامتگاه بوم‌گردی واقع در آن بهره‌مند شوید.

مسیر دسترسی کویر ورزنه

برای رفتن به کویر ورزنه، ابتدا از شهر اصفهان با طی کردن مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر به شهر ورزنه خواهیم رسید. فاصله شهر ورزنه تا کویر آن، حدود ۱۰ کیلومتری شرق آن است. کویر ورزنه در شرق باتلاق گاوخونی بوده و از جنوب نیز به شهر حسن‌آباد می‌رسد.

کویر شهداد کرمان (کلوت شهداد)

کلوت شهداد - کویر گردی در ایران

کلوت شهداد در استان کرمان، از جاذبه‌های برتر کویرگردی در ایران است که گردشگرانی را حتی از آن سوی مرزهای کشور نیز به خود جذب می‌کند. کویری داغ با شهرتی جهانی! علت معروفیت این منطقه این است که از آن به عنوان گرم‌ترین نقطه زمین یاد می‌شود. هنگامی‌ که از شهر شهداد به طرف شهرستان نهبندان حرکت کنید، متوجه تابلویی خواهید شد که شما را به طرف کلوت شهداد راهنمایی می‌کند. منظره‌هایی که در این منطقه وجود دارند، فضایی پررمز و راز داشته و برخی آن را حتی وهم‌آلود توصیف کرده‌اند.
کلوت در اصل به برجستگی‌هایی که بین شیارهای U شکل ایجاد شده گفته می‌شود. این نوع از پدیده‌های زمین‌شناسی در رسوبات قدیمی دریاچه‌ها ایجاد می‌گردد. کلوت‌های شهداد در در وسعتی به اندازه ۱۱ هزار کیلومتر مربع ایجاد شده‌اند. این منطقه از لحاظ پدیده‌های جغرافیایی در دنیا بی‌نظیر است. میزان دمای ثبت‌شده در این منطقه در سال ۲۰۰۵ به بیش از ۷۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است. این منطقه به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است.

امکانات تفریحی و اقامتی کلوت شهداد

اگر سفر به گرم‌ترین نقطه زمین را به عنوان مقصد کویرگردی خود انتخاب کرده‌اید، قادر خواهید بود از امکانات بسیاری بهره‌مند شوید. تفریحات بسیاری در کلوت شهداد وجود دارد. از جمله خودروهای سافاری و آفرود که شما را به گشت و گذار بین کلوت‌ها خواهند برد. شترسواری و گشت‌زنی با موتورهای چهارچرخ در این منطقه، لذتی فراوان دارد. وجود مناظر طبیعی خیره کننده، صخره‌هایی با شکل‌های عجیب و فرم خاص ماسه‌ها، سوژه‌های مناسبی برای عکاسی هستند. هم‌چنین که تماشای جلوه‌های آسمان و رقص ستارگان در شب‌های شهداد بی‌نظیر است. جهت اقامت در این منطقه نیز می‌توانید از اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و کمپینگ بهره‌مند شوید.

مسیر دسترسی کلوت شهداد

برای رسیدن به کلوت‌های شهداد لازم است ابتدا به شهر کرمان بروید. سپس با پیش گرفتن جاده کرمان به بم و طی کردن ۲۰ کیلومتر، به جاده سیرچ خواهیم رسید. پس از گذشت 35 کیلومتر، به روستای سیرچ می‌رسیم. از روستای سیرچ تا شهر شهداد نیز فاصله‌ای حدود ۴۰ کیلومتر را در پیش خواهیم داشت. از شهر شهداد تا اولین کمپ کویری، مسافتی حدود ۲۷ کیلومتر در پیش است.

کویر ریگان کرمان

کویر ریگان - کویر گردی در ایران

کویر ریگان در جنوب شرقی استان کرمان و در حوالی شهرستان ریگان قرار گرفته است. این منطقه، پوشیده شده از ریگزار است و همین عامل سبب شده است که رنگ و جنس منطقه، متفاوت از سایر کویرهای ایران باشد. این ریگزار از شرق به غرب، حدود ۲۰ کیلومتر و از شمال به جنوب، وسعتی به اندازه ۴ کیلومتر دارد. ریگزار ریگان توسط روستاهای بسیار از اطراف احاطه شده است. بلندترین تپه ماسه‌ای این منطقه در حدود ۷۵ متر است.
محبوب‌ترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های کویرگردی شهرستان ریگان، تپه‌های شنی این منطقه است. از این تپه‌ها، با عنوان بزرگترین تپه‌های شنی در جهان یاد شده است. نکته قابل توجهی که در مورد این منطقه وجود دارد، خاصیت درمانی شن‌های ریگان است. یکی از تفریحاتی که باعث شده است هر ساله گردشگران بسیاری به این منطقه هجوم بیاورند، ماسه درمانی‌ست. بدین صورت که با کندن چاله‌هایی در ریگزار و خوابیدن در آنها، از خواص درمانی آن بهره‌مند می‌شوند.

امکانات تفریحی و اقامتی کویر ریگان

تپه‌های شنی این منطقه، با انباشته شدن روی همدیگر، هر ساله ارتفاعی بیشتر به خود می‌گیرند. گردشگران و افرادی که کویرگردی را جزئی از برنامه سفر خود در نظر می‌گیرند، قادرند در این منطقه از تفریحات رایج این منطقه بهره‌مند شوند. تفریحاتی چون پیاده‌روی روی ماسه‌های داغ، تماشای مناظر وسیع و زیبای کویر و آسمان، عکاسی و ... در این ریگزار رایج است. هم‌چنین انجام فعالیت‌های دیگری چون آفرود، موتور سواری و اسکی روی شن نیز در این منطقه رایج است. علاوه بر این، گردشگران بسیاری مجذوب خاصیت درمانی این منطقه شده‌اند. چرا که بسیاری عقیده دارند شن‌های ریگان، درمان‌کننده برخی از بیماری‌ها نیز می‌باشد. اقامت در این منطقه، در خانه‌های روستایی نزدیک ریگان میسر خواهد بود. اگر قصد اقامت در هتل دارید، لازم است تا شهر بم که در فاصله‌ای ۱۰۰ کیلومتری از آنجاست بروید.

مسیر دسترسی کویر ریگان

از شهر کرمان که به بم برسید، با ادامه دادن مسیر، به ارگ جدید و سپس نرماشیر خواهید رسید. انتهای شهر نرماشیر، سه‌راهی وجود دارد که از سمت راست آن، با طی کردن ۵۰ کیلومتر، روانه محمدآباد خواهید شد. با رسیدن به محمدآباد ریگان، به سمت شرق رفته و پس از ۳ کیلومتر به جاده‌ای می‌رسید که به سمت علی‌آباد پشت‌ریگ می‌رود. با ۱۰ کیلومتر راندن در این جاده، تپه‌های شنی را در سمت چپ خود خواهید دید.

نمکزار سیرجان

نمکزار سیرجان - کویر گردی در ایران

نمکزار سیرجان ( کفه نمک سیرجان ) در فاصله‌ای ۳۰ کیلومتری در غرب این شهر قرار دارد. طول کویر نمکزار سیرجان، ۵۰ کیلومتر و عرض آن در پهن‌ترین قسمت، حدود ۲۰ کیلومتر است. کویر نمک یا نمکزار سیرجان به صورت انباری عظیم از نمک بوده که سراسر دشت سیرجان را انباشته کرده و سطح باتلاق آن را با پوششی ضخیم از نمک طعام پوشانده است.
نمکزار سیرجان، پهنه‌ای اسرارآمیز و زیبا را در دل خود جای داده است. این منطقه به عنوان یکی از عظیم‌ترین ذخایر نمک در کشور شناخته شده است. باتلاق نمک، نام دیگری‌ست که این منطقه با آن شناخته می‌شود. بارش نمک در این منطقه، آن را به دریاچه‌ای عظیم و خروشان تبدیل می‌کند. منظره‌ای که حاصل از این پدیده است، گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند. در ایام گرم سال که تبخیر آب در منطقه زیاد است، تمام آب سطح کویر، بخار شده و منظره‌ای عجیب و چشم‌اندازی زیبا را خلق می‌کند.

امکانات تفریحی و اقامتی نمکزار سیرجان

نمکزار سیرجان، طبیعتی منحصربفرد و بی‌نظیر دارد. به طوری که پس از بارش باران در منطقه، سرازیر شدن آب‌های دشت‌های اطراف، سبب ایجاد دریاچه‌ای عظیم در دل کویر می‌شود. در فصل تابستان و در گرمای سوزان این نمکزار، با بخار شدن آب دریاچه، پوششی ضخیم از نمک، تمام سطح آن را به رنگ سفید در می‌آورد. سفیدی بیش از حد آن، تداعی‌گرد بیابان‌های برف‌گیر در سیبری است. امکاناتی از قبیل پارک کودک، ایستگاه نجوم و ستاره‌شناسی، پاراگلایدر و چایخانه سنتی برای مسافرانی که عازم آن هستند احداث شده است. این قسمت از کویر سیرجان، پست‌ترین منطقه در استان کرمان بوده که در تمام فصول، گردشگرانی را به خود جذب می‌کند. در فصل بارش، به علت وجود دریاچه و در فصل گرما و تبخیر، به علت سفیدی نمکزار! درخشش سفیدی نمک در شب‌های پر از ستاره کویر، تجربه‌ای فراتر از انتظار را در برابر چشمان هر بیننده‌ای قرار می‌دهد. اقامتگاه‌های بوم‌گردی فراوانی در شهرهای نزدیک به این منطقه، از جمله سیرجان و شهر بابک وجود دارند که خواهید توانست در صورت لزوم از مزایای آنها بهره‌مند شوید.

مسیر دسترسی نمکزار سیرجان

این کویر در فاصله ۲۷ کیلومتری غرب شهرستان سیرجان، در مسیر ارتباطی سیرجان به شیراز و در محور روستای خیرآباد واقع شده است.

کویر ریگ جن سمنان

کویر ریگ جن - کویر گردی در ایران

کویر ریگ جن قطعاً مخوف‌ترین و رمزآلودترین مقصد کویرگردی در بین تمام کویرهای ایران است. این کویر به عنوان سومین ریگزار بزرگ در کویرهای ایران شناخته شده است. محل قرارگیری کویر ریگ جن، در محدوده جنوب سمنان، جنوب شرقی گرمسار، شمال منطقه انارک و غرب جندق می‌باشد. افسانه‌های متعددی در مورد این کویر شکل گرفته‌اند که باعث شده است این کویر به عنوان یکی از مکان‌های رازآلود محسوب شود. به عقیده برخی از افراد، صداهای عجیب‌وغریبی که در کویر ریگ جن شنیده می‌شود، حکایت از زندگی ارواح و شیاطین در این منطقه دارد.
نکته بسیار مهمی که در سفر به این کویر وجود دارد این است که حتماً کویرگردی در این منطقه را با افراد ماهر در این زمینه انجام دهید. در این منطقه هیچ‌گونه چشمه یا منبع آبی وجود ندارد. اما وجود باتلاق‌های نمکی، پوشش گیاهی بسیار ضعیف و عدم حیات جانوری، منطقه‌ای عجیب از آن ساخته است. در برخی از موارد، از کویر ریگ جن به عنوان مثلث برمودای ایران یاد شده است. وسعت این منطقه به چیزی حدود ۳۸۰۰ کیلومتر مربع می‌رسد.

امکانات تفریحی و اقامتی کویر ریگ جن

از آنجا که احتمال فرو رفتن در باتلاق‌های نمکی در کویر ریگ جن، از شایع‌ترین خطرات کویرگردی در این منطقه است، حتماً از تجربیات شخص آشنا به منطقه و همراهی کویرنوردان و طبیعت‌گردان حرفه‌ای بهره‌مند باشید. سفر به این منطقه، به دلیل شرایط آب‌وهوایی سخت و اقلیم خشن آن، مناسب همه افراد نیست. تنها کسانی که علاقه‌ای زیاد به ماجراجویی و اکتشاف دارند، از حضور در این منطقه لذت خواهند برد. احتمالاً هیچ کدام از کویرهای ایران به اندازه کویر ریگ جن، آسمانی پرستاره و باشکوه را در بالای سر خود به نمایش نمیگذارند. بهترین زمان سفر به این منطقه در زمستان و پاییز است. همواره این نکته را بخاطر داشته باشید که برای سفر به این منطقه، به اندازه ۱۵ روز یا بیشتر، مواد غذایی و آب آشامیدنی با خود به همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی کویر ریگ جن

بهترین مسیر رسیدن به کویر ریگ جن، از طریق شهرستان گرمسار و بخش شمال‌شرق پارک ملی کویر می‌باشد که برای عبور از این منطقه، لازم است که مجوز لازم را از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشید. مسیر دیگر آن، از شهر جندق می‌باشد.

نظرات کاربران
عجیبه که اسمی از کویر سه قلعه که هم‌امکانات اقامتی بیشتری نسبت به بعضی از این کویر ها دارد نبردید و هم از نظر تاریکی و‌نجوم و‌داشتن دق و دریاچه نمک و رمل کنار هم نسبت به دیگر کویر ها متمایز هست هیچ نامی نبردید
خوشحالیم که سلطان سفر رو انتخاب کردید. پیشنهاد شما به نویسنده مطلب ارجاع شد تا کویر سه قلعه نیز به این مطلب اضافه شود. ممنونم.