آبشارهای ایران : معرفی 20 آبشار زیبا و دیدنی

تنوع جاذبه های طبیعی ایران از کوه و دریا گرفته تا کویر و جنگل در نوع خود بی نظیر است. در این میان، یک پدیده طبیعی به نام آبشار نیز وجود دارد که می توان زیباترین آنها را در شهرهای مختلف ایران مشاهده کرد. جذابیت ظاهری آبشارها و محیط سرسبز اطراف آنها باعث شده که این پدیده طبیعی تبدیل به یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در تمام دنیا شود. بد نیست بدانید آبشارهای ایران را 392 عدد و آبشارهای فصلی را 287 عدد برآورد کرده اند که قصد داریم در این مطلب به معرفی تعدادی از مهم ترین آبشارهای ایران بپردازیم.

20 آبشار معروف ایران

آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه لرستان

آبشار بیشه لرستان جزو معروف ترین آبشارهای ایران محسوب می شود و در استان لرستان و مجاورت روستای بیشه قرار گفته است. استان لرستان را می توان سرزمین آبشارها دانست که بیش از 60 آبشار دائمی و فصلی را در خود دارد. اما آبشار بیشه لرستان بدون هیچ شکی مهمترین آبشار استان لرستان است. آبشار بیشه در کوه های زاگرس و میان جنگل های بلوط واقع شده و ارتفاع آن حدود 50 متر است. آب این آبشار به وسیله چشمه هایی که در نزدیکی آن قرار دارند تامین می گردد و بعد از طی مسیری رودخانه بیشه لرستان به رودخانه سزار می رسد.
علاوه بر زیبایی که این آبشار دارد در قسمت پایینی آن هم یک حوضچه آب بزرگ به وجود آمده که محل بسیار خوبی برای آب تنی محسوب می شود. طبیعت فوق العاده اطراف این آبشار باعث شده که آبشار بیشه لرستان تبدیل به یک مکان گردشگری بسیار مهم در استان لرستان شود. بسیاری از گردشگران یک روز کامل را به اتراق در فضای اطراف این آبشار زیبا اختصاص می دهند. ضمن این که امکانات رفاهی بیشه مانند رستوران، فروشگاه و... نیز در اطراف این آبشار وجود دارد. امکان اسب سواری در اطراف آبشار با هزینه بسیار مناسب از دیگر جاذبه های این آبشار است. برای اقامت در بیشه لرستان می توانید با اجاره سوئیت در بیشه یا مهمانپذیر بیشه زمان بیشتری را از طبیعت زیبای این آبشار و اطراف آن لذت ببرید. فاصله دورود تا بیشه 30 کیلومتر است که حدود یک ساعت و 30 دقیقه زمان می برد. یکی از مسیرهای دسترسی به آبشار بیشه، ایستگاه راه آهن بیشه لرستان است که بعد از بررسی ساعت حرکت قطار دورود بیشه می توانید برای تهیه بلیت قطار بیشه اقدام کنید.

مسیر دسترسی به آبشار بیشه لرستان : 30 کیلومتری  شهرستان دورود، بخش پاپی، روستای بیشه، کنار راه آهن

آبشار ویسادار گیلان

آبشار ویسادار گیلان

آبشار ویسادار گیلان از دیگر آبشارهای ایران محسوب می شود که همواره مورد توجه گردشگران قرار داشته است. این آبشار زیبا در استان گیلان و شهرستان رضوانشهر قرار گرفته است. شاید برایتان سوال باشد که ویسادار یعنی چه؟ نام آبشار ویسادار از یک کلمه تالشی به معنای سایه درخت بید گرفته شده است. شاید تا چند سال پیش خیلی ها اسم این آبشار را نشنیده بودند و در نتیجه آبشار ویسادار یکی از مناطق طبیعی بکر استان گیلان محسوب می شد. اما در حال حاضر آبشار ویسادار گیلان کاملا معروف شده و در نتیجه تعداد گردشگران آن بسیار بالا رفته است. فاصله رشت تا ویسادار 62 کیلومتر و فاصله انزلی تا ویسادار 58 کیلومتر می باشد.
برای افرادی که به طبیعت گردی و پیاده روی در دل طبیعت علاقه دارند آبشار ویسادار گیلان یک گزینه عالی است. برای رسیدن به این آبشار باید مسافتی را در دل جنگل پیاده روی کنید. ضمنا جاده ای که منتهی به آبشار می شود یک جاده رویایی با درخت های بلند و سرسبز در اطرافش است. از دیگر ویژگی های خاص این آبشار باید به دیواره صخره ای آن اشاره داشت که شکل خاص و جذابی را دارد. در رو به روی آبشار ویسادار یک پل نیز وجود دارد که می توانید با ایستادن روی آن ضمن تماشای آبشار عکس های یادگاری جذابی هم بگیرید. در فضای پیرامون آبشار نیز امکان اتراق کردن و آب تنی وجود دارد. ضمن اینکه تعدادی کلبه نیز در این منطقه وجود دارد که برخی از آنها قهوه خانه سنتی بوده و برخی دیگر حالت فروشگاهی دارند. از جمله جاهای دیدنی گیلان در اطراف آبشار ویسادار پره سر میتوان به ساحل گیسوم و جنگل گیسوم اشاره کرد که اگر آن را زیباترین جنگل ایران بنامیم اغراق نبوده است.

مسیر دسترسی به آبشار ویسادار: رضوانشهر، 16 کیلومتری شهر پره سر، دهستان ییلاقی ارده، نزدیکی روستای آووییار

آبشار مارگون فارس

آبشار مارگون

آبشار مارگون فارس بلندترین آبشار چشمه ای دنیا به حساب می آید. در واقع منبع تامین آب این آبشار چشمه های متعدد اطرافش هستند و به همین علت این آبشار به نام آبشار چشمه ای نیز شناخته می شود. آبشار مارگون با ارتفاع 70 متری و عرضی برابر با 100 متر جزو باشکوه ترین آبشارهای ایران محسوب می شود.
زیبایی خود آبشار از یک سو و طبیعت بی نظیر اطراف آن از سوی دیگر باعث شده تا آبشار مارگون یکی از محبوب ترین آبشارها در میان گردشگران باشد. فضای پیرامونی آبشار مارگون پوشیده از درختان مختلف از جمله درخت سیب، زالزالک و درختان جنگلی دیگر است که زیبایی این آبشار را دوچندان کرده اند. ضمن اینکه خدمات رفاهی از جمله پارکینگ و سرویس بهداشتی نیز برای رفاه حال گردشگران تعبیه شده است. یکی از گزینه ها برای اقامت در مارگون، اجاره سوئیت و ویلا در سپیدان می باشد. همچنین اگر تمایل دارید در طبیعت زیبای این منطقه اقامت داشته باشید اقامت در روستای مارگون یا دهکده گردشگری مارگون انتخاب مناسبی برای شما می باشد.

مارگون جزو کدام استان است؟

اگرچه این آبشار از لحاظ تقسیمات کشوری مارگون کاملا در شهرستان سپیدان فارس است اما فاصله مارگون تا شیراز حدود 120 کیلومتر و تا یاسوج 70 کیلومتر است. به همین دلیل در سال‌های اخیر بسیاری از مسئولان در استان کهگیلویه و بویراحمد از مالکیت این استان بر آبشار مارگون سخن گفته‌اند.

به یاد داشته باشید که برای رسیدن به آبشار مارگون فارس باید مسافتی را به صورت پیاده طی کنید. بنابراین در زمان بازدید از مارگون کفش مناسب برای پیاده روی همراهتان باشد. همچنین دقت کنید که هوای این آبشار حتی در گرمترین زمان سال هم بسیار خنک است پس لباس مناسب همراه خود ببرید.

مسیر دسترسی به آبشار مارگون: استان فارس، شهر سپیدان، جاده مارگون، آبشار مارگون

آبشار لاتون آستارا

آبشار لاتون آستارا

یکی دیگر از آبشارهای ایران که در سال های اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته آبشار لاتون آستارا است. این آبشار در استان گیلان و نزدیکی شهرستان آستارا واقع شده و با ارتفاع 105 متری خود به عنوان مرتفع ترین آبشار این استان شناخته می شود. آبشار لاتون مرتفع از قله اسپیناس لاتون سرچشمه گرفته و در نهایت به رودخانه لوندویل منتهی خواهد شد.
اگر قصد دیدن آبشار لاتون آستارا و اتراق در فضای حاشیه آن را داشته باشید باید دقت کنید که برای رسیدن به این آبشار لازم است تا چند ساعتی را پیاده روی کنید. البته با توجه به اینکه این پیاده روی کاملا در دل جنگل انجام می شود برای علاقه مندان به طبیعت کاملا دلچسب خواهد بود. در راه رسیدن به آبشار بهتر است از راهنمایی افراد محلی استفاده کنید تا در مسیر کوته کومه به لاتون در دل جنگل به بی راهه نروید. فضای اطراف آبشار بسیار چشم نواز بوده و کاملا مناسب کمپینگ است. امکانات مختلفی از جمله پارکینگ، سرویس بهداشتی و بوفه در اطراف آبشار لاتون وجود دارد و امکان کرایه کردن خانه را نیز خواهید داشت. همچنین چشمه آبگرم کوته کومه به عنوان یکی از جاهای دیدنی آستارا در نزدیکی این آبشار قرار دارد. آبشار لاتون در فاصله 6 کیلومتری کوته کومه قرار دارد و روستای کوته کومه نیز از توابع شهر لوندویل است که فاصله لوندویل تا آستارا حدود 15 کیلومتر می باشد.

مسیر دسترسی: شهرستان آستارا، لوندویل، روستای کوته کومه، آبشار لاتون

آبشار آب سفید الیگودرز

آبشار آب سفید الیگودرز

آبشارآب سفید الیگودرز یکی دیگر از آبشارهای استان لرستان می باشد که در نزدیکی شهرستان الیگودرز واقع شده است. علت نامگذاری این آبشار به نام آب سفید این است که حباب های سفیدی در اثر برخورد آب آبشار با سنگ ها به وجود می آید و همین حباب ها موجب سفید رنگ دیده شدن آب آبشار می شود. آبشار آب سفید به عروس آبشارهای ایران نیز معروف شده است. پوشش گیاهی منطقه ای که آبشار آب سفید در آنجا قرار گرفته باعث افزایش جذابیت این آبشار شده است. در اطراف این آبشار می توانید انواع درختان گردو و بلوط را ببینید. یکی از نکات مهم در مورد این آبشار مسیر دسترسی آسان به آبشار می باشد که نیاز به پیاده روی زیادی ندارد.
امکانات مختلفی نظیر سکوهای استراحت، غرفه های فروش مواد غذایی، نمازخانه و سرویس بهداشتی در این منطقه تعبیه شده است. ضمن اینکه مسیر سنگ فرش شده ای نیز برای افرادی که قصد رسیدن به آبشار با پای پیاده را دارند نیز ساخته شده است. با توجه به کلیه این موارد آبشار آب سفید گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کرده است. در کنار بازدید از این آبشار می توانید از دیگر جاهای دیدنی الیگودرز مثل ماهیچال الیگودرز، چشمه های الیگودرز و دشت لاله های واژگون الیگودرز نیز دیدن کنید.

مسیر دسترسی: شهر الیگودرز، جاده امامزاده مومد حسن

آبشار لوه گلستان

آبشار لوه گلستان

از دیگر آبشارهای ایران آبشار لوه گلستان است که در شهر گرگان و نزدیکی شهرستان مینودشت واقع شده است. نکته جالب در مورد آبشار لوه این است که این آبشار در واقع مجموعه ای از چندین آبشار بزرگ و کوچک است. این آبشارها حالتی پلکانی داشته و در پایین هر یک از آنها حوضچه های آبی به وجود آمده است. این آبشارها چندان مرتفع نبوده و بلندترین آنها 15 متر ارتفاع دارد اما ارتفاع کلی آبشار در حدود 75 متر است.
آبشار لوه در میان جنگلی پوشیده از درختان پهن برگ قرار گرفته است. طبیعت اطراف این آبشار فوق العاده زیبا بوده و چشم هر بیننده ای را به خود خیره خواهد کرد. درختان جنگلی، خزه و هوای مطبوع از ویژگی های مهم فضای پیرامونی آبشار لوه است. ضمن اینکه مجاورت با پارک ملی گلستان نیز از دیگر نکات مثبت در ارتباط با این آبشار می باشد به طوری که دسترسی شما  به بسیاری از مناطق بکر استان گلستان و جاهای دیدنی گرگان راحت تر خواهد بود. اگر عاشق طبیعت بوده و دوست دارید در اطراف آبشارهای پلکانی اتراق کنید توصیه می کنیم از این آبشار 5 طبقه دیدن کنید. فاصله مشهد تا لوه 452 کیلومتر است که 5 ساعت و 30 دقیقه زمان میبرد. آبشار لوه در نزدیکی گالیکش قرار دارد و فاصله گالیکش تا جنگل گلستان  بسیار کم است.
مسیر دسترسی: گرگان- 5 کیلومتری جاده گلستان مشهد- ۲۰ کیلومتری شهرستان گالیکش

برای اقامت در روستای لوه و یا اقامت در گالیکش میتوانید در بخش ویلا و سوئیت های سلطان سفر اقدام به رزرو سوئیت و اجاره ویلا گالیکش

کنید. 

آبشار گزو سوادکوه

آبشار گزو سوادکوه

یکی دیگر از آبشارهای ایران که در دل جنگل قرار گرفته آبشار گزو سوادکوه است. این آبشار که جزو مرتفع ترین آبشارهای استان مازندران محسوب می شود در شهرستان سوادکوه و نزدیکی شهر زیراب واقع شده است. یکی از تفاوت های آبشار گزو با دیگر آبشارهای معروف این است که طبیعت اطراف این آبشار جزو معدود مناطق بکر طبیعی استان مازندران است. علت این موضوع نیز برمی گردد به اینکه آبشار گزو در دل جنگل قرار دارد و در نتیجه برای رسیدن به آن راه ماشین رو وجود ندارد.
شاید برایتان سوال باشد که نام گزو به چه معناست و گزو چیست؟ گزو یک محصول فرعی و باارزش  در جنگلهای زاگرس شمال است ، این ماده شیرین  بعد از بارندگیهای بهاره بر روی درختان بلوط  شکل میگیرد. جنگل نشینان شاخه و برگهای این نوع درختان را قطع و ماده براق تشکیل شده بر روی آنها ، یعنی همان گزو را استخراج میکنند. این ماده کاربردهای مختلفی در مواد غذایی ، دارویی  داشته و ارزش تجاری ان بالاست.
برای رسیدن به آبشار گزو باید مسافت طولانی را در بین انبوه درختان جنگل لفور پیاده روی نمایید. البته اگر عاشق طبیعت گردی باشید سفر به جنگل لفور نه تنها خسته‌تان نخواهد کرد بلکه برایتان بسیار لذت بخش نیز خواهد بود. البته دقت داشته باشید که حتما قبل از حرکت به سمت این آبشار از وضعیت آب و هوای منطقه اطلاعات کسب کنید و کفش مناسب پیاده روی نیز همراه خود ببرید. همچنین لازم است که لباس های مناسب را نیز همراه خود داشته باشید. لازم به ذکر است که در مسیر رسیدن به آبشار گزو و در نزدیکی امامزاده ای به نام امامزاده گزو، کلبه های اجاره ای نیز برای اقامت وجود دارد.

آبشار شوی دزفول

آبشار شوی دزفول

شاید برایتان جالب باشد که بدانید آبشار شوی دزفول ایران به عنوان بزرگ ترین آبشار طبیعی خاورمیانه شناخته شده است. آبشار شوی در استان خوزستان و نزدیکی دزفول واقع شده و 100 متر ارتفاع و 40 متر عرض دارد. با وجود اینکه این اعداد نشان دهنده عظمت و شکوه این آبشار است اما تنها بزرگ بودن این آبشار باعث جذب گردشگران به سوی این آبشار نشده است.
آبشار شوی دزفول در یک منطقه کوهستانی با طبیعتی بکر قرار گرفته و همین موضوع بر جذابیت آن افزوده است. پوشش گیاهی منطقه بسیار خاص بوده و شما را غافلگیر خواهد کرد. همچنین این منطقه برای اتراق و گذراندن یک روز لذت بخش کاملا مناسب است. همچنین حوضچه هایی که در پایین این آبشار به وجود آمده محلی برای آب تنی شده است. مسیر دسترسی به آبشار شوی کاملا مناسب افرادی که به دنبال ماجراجویی هستند. در مسیر رسیدن به این آبشار باید حدودا دو ساعت پیاده روی و کوهنوردی داشته باشید. عبور از یک رودخانه در میانه راه، هیجان این مسیر را بیشتر کرده است. ضمن این که ایستگاه قطار تله زنگ نیز در نزدیکی این آبشار بوده و می توانید با قطار نیز خودتان را به این منطقه برسانید. در سفر به دزفول می توانید از جاهای دیدنی دزفول مانند دره ارواح دزفول، سردشت دزفول و امامزاده پیرچل دزفول بازدید کنید.

مسیر دسترسی: دزفول، دهستان امامزاده سید محمود، روستای شوی

آبشار گنجنامه همدان

آبشار گنجنامه همدان

مجموعه توریستی گنج نامه مهم ترین مجموعه تفریحی-توریستی شهر همدان است که همواره گردشگران زیادی را در خود می بیند. این مجموعه با توجه به طبیعت زیبا، امکانات تفریحی و آثار تاریخی خود فوق العاده مورد توجه قرار گرفته است. اما آنچه که باعث زیبایی و طراوت این منطقه شده وجود یکی از آبشارهای ایران به نام آبشار گنج نامه است. آبشار گنج نامه از کوه های الوند سرچشمه گرفته و جزو آبشارهای دائمی کشورمان محسوب می شود که همواره پر آب است.
این آبشار زیبا 12 متر ارتفاع داشته و صخره های اطراف آن به شکلی است که بسیاری از علاقه مندان به صخره نوردی را به سمت خود جذب می کند. علاوه بر صخره نوردی آبشار گنج نامه محل مناسبی برای یخ نوردی نیز محسوب می شود زیرا در برخی روزهای زمستان آب این آبشار یخ زده و باعث ایجاد دیواره یخی و قندیل های زیبا می شود. زیبایی آبشار گنج نامه از یک سو و طبیعت پیرامون آن از سوی دیگر باعث شده تا این مکان تبدیل به جاذبه ای تفریحی در همدان شود. ضمن اینکه امکانات رفاهی مختلفی نیز در این مجموعه وجود دارد که از جمله آنها می توان به رستوران، پارکینگ و سرویس بهداشتی اشاره داشت. کتیبه های باستانی که در صخره های اطراف آبشار حجاری شده اند نیز ارزش تاریخی به این مجموعه داده اند.

مسیر دسترسی: 5 کیلومتری غرب همدان، ضلع شرقی میدان گنج نامه

آبشار زیارت گلستان

آبشار زیارت گلستان

احتمالا قبلا نام روستای زیارت گلستان را به عنوان یکی از معروف ترین روستاهای تاریخی ایران شنیده باشید. در حاشیه این روستا آبشاری به همین نام وجود دارد که زیبایی خاصی را به منطقه زیارت بخشیده است. آبشار زیارت گلستان  در مسیر یکی از شاخه های رودخانه خاصه واقع شده و دارای 15 متر ارتفاع است. مسیر رسیدن به آبشار در برخی از بخشها آسفالت و در بخشهای دیگر خاکی است ولی حتی مسیر خاکی هم برای عبور و مرور دشوار نبوده و به دلیل شیب ملایمی که دارد، به راحتی میتوان از آن عبور کرد. گفتنی است این مسیر حتی برای کودکان و سالمندان نیز سخت نبوده و آنها نیز به آسانی میتوانند خود را به آبشار برسانند. به دلیل آفتابگیر بودن جاده بهتر است کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب با خود به همراه داشته باشید. خوب است بدانید در طول راه رسیدن به آبشار زیارت تنها یک رودخانه کوچک و کم عمق وجود دارد. برای رسیدن به آبشار زیارت باید حدودا 15 دقیقه پیاده روی داشته باشید.
منطقه پیرامون آبشار زیارت گلستان طبیعت زیبایی را داشته و حتی صخره های اطراف آبشار نیز پر از خزه هستند. در پایین این آبشار یک حوضچه آب به وجود آمده است که برای آب تنی مناسب است. ضمن این که فضای اطراف آبشار به محل مناسبی برای اتراق تبدیل شده و به خصوص در فصول بهار و تابستان میزبان تعداد زیادی گردشگر است. منطقهای که آبشار زیارت در آن واقع شده است در فصلهای سرد سال یعنی پاییز و زمستان دارای آب و هوای خشکی بوده و همچنین در زمستان بیشتر مواقع پوشیده از برف است. در فصلهای بهار و تابستان هم با وجود این که هوا خنک است، آفتاب به صورت مستقیمی میتابد و به همین دلیل است که بیشتر خانهها در این منطقه از پنلهای خورشیدی برای دسترسی به انرژی استفاده میکنند.

مسیر دسترسی: 19 کیلومتری جنوب گرگان، 5 کیلومتری جنوب روستای زیارت

آبشار شیرآباد گلستان

آبشار شیرآباد گلستان

شیرآباد نام روستایی در شرق شهر گرگان است که دارای طبیعتی بی نظیر در اطراف خود می باشد. یکی از مهم ترین جلوه های این طبیعت بی نظیر مربوط به آبشار شیرآباد است. آبشار شیرآباد گلستان به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای ایران در دل جنگل قرار داشته و برای رسیدن به آن باید مدتی را در این جنگل زیبا پیاده روی کنید. پیاده روی در این جنگ آنقدر جذاب خواهد بود که ممکن است یادتان برود به چه منظور وارد آن شده اید!
بعد از مدتی با شنیدن صدای آب متوجه می شوید که به آبشار شیرآباد نزدیک شده اید. شاید در ابتدا از دیدن آبشار و کوچک بودن آن تعجب کنید اما دقت داشته باشید که آبشار شیرآباد متشکل از 12 آبشار کوچک و بزرگ است که به صورت پلکانی در دل جنگل جاری هستند. بنابراین باید جلوتر بروید تا به بقیه آبشارها برسید. ارتفاع آخرین آبشار شیرآباد 30 متر بوده و برای رسیدن به آن باید مدت زمان بیشتری را پیاده روی کنید.  از جمله نکات خاص این آبشار مربوط به حوضچه آب آن می شود. این حوضچه آب عمق زیادی دارد و بسیاری از افراد از بالای صخره ها اقدام به شیرجه زدن داخل آن می کنند.

مسیر دسترسی: 6 کیلومتری جنوب شهرستان خان ببین، 2 کیلومتر پس از روستای شیرآباد

آبشار بولا (اوبن) ساری

آبشار بولا(اوبن) ساری

بولا (اوبن) نام یکی از آبشارهای ایران است که در استان مازندران و منطقه ای حفاظت شده با همین نام واقع شده است. آبشار بولا ساری در یک منطقه جنگلی و پر از درخت واقع شده و برای رسیدن به آن باید مسیری را به صورت پیاده طی نمایید. در مسیر رسیدن به آبشار انواع درختان مختلف مانند راش، گلابی، آلوچه و... به چشمتان خواهد خورد.
یکی از ویژگی های خاص این آبشار وجود خزه روی سنگ های آن می باشد که باعث شده جلوه بسیار زیبایی را پیدا کند. ضمن اینکه این آبشار عریض بوده و فضای زیادی را به خود اختصاص داده است. طبیعت سرسبز و ییلاقی اطراف آبشار همراه با آب و هوای معتدل آن باعث شده تا جذابیت اوبن چندین برابر شود. بهترین زمان برای رفتن به آبشار بولا فصل بهار است که زیبایی آن به اوج خود می رسد. از جمله نکاتی که در هنگام رفتن به آبشار بولا باید آن را مد نظر داشته باشید همراه داشتن کفش مناسب برای پیاده روی است. ضمن اینکه بهتر است یک دست لباس اضافه نیز همراهتان باشد.

مسیر دسترسی: جاده فیروزکوه، مسیر روستای پل سفید و سنگده

آبشار کبودوال گلستان

آبشار کبودوال گلستان

آبشار کبودوال گلستان را می توان یکی از زیباترین آبشارهای ایران دانست. این آبشار در اطراف شهرستان علی آباد کتول در استان گلستان واقع شده است. آبشار کبودوال به عنوان تنها آبشار تمام خزه ای ایران معرفی شده و همین ویژگی نیز باعث چند برابر شدن زیبایی آن گشته است. این آبشار حتی در فصل زمستان هم بسیار دیدنی و جذاب است. اما علاوه بر زیبایی ظاهری خود آبشار باید به طبیعت بکر و فوق العاده اطراف این آبشار هم اشاره ای را داشته باشیم. برای رسیدن به آبشار کبودوال بید یک مسیر جنگلی را به صورت پیاده طی کنید. از پارک جنگلی تا آبشار اصلی حدود 20 دقیقه فاصله با پای پیاده وجود دارد. در طول مسیر محو زیبایی و سرسبزی جنگل خواهید شد. در مسیر آبشار تعداد زیادی سکو برای برپایی چادر ایجاد شده است. در پایین آبشار حوضچه ای وجود دارد که افراد زیادی در آن آبتنی می کنند. از دیگر ویژگی های این آبشار می توان به آب زلال آن اشاره داشت. در اطراف آبشار امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، پارکینگ و.. وجود دارد.

مسیر دسترسی: ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر علی‌آباد کتول

آبشار شیرز کوهدشت

آبشار شیرز کوهدشت

یکی دیگر از آبشارهای ایران که در استان لرستان قرار دارد آبشار شیرز کوهدشت است. این آبشار در اطراف شهر کوهدشت و  تنگه ای به همین نام واقع شده است. با توجه به قرارگیری این آبشار در داخل یک دره باید یک مسیر کوهستانی را برای رسیدن به آن طی کنید. در مسیر رسیدن به آبشار با مناظر کوهستانی و طبیعی زیبایی مواجه خواهید شد. این دره زیبا که آبشار درون آن قرار گرفته است، از لحاظ تاریخی ارزش زیادی داشته و قدمت آن به دوران پارینه سنگی برمیگردد. ضمن اینکه آب و هوای معتدل و خنک این دره نیز مزید بر علت شده تا مسیر رسیدن به آبشار برای گردشگران لذت بخش تر شود. علاوه بر آبشار شیرز تعداد زیادی چشمه، صخره‌های زیبا، پوشش گیاهی متنوع و یک رود نیز در این تنگه وجود دارد که بر زیبایی و سرسبز آن افزوده است.

بهترین زمان بازدید از آبشار شیرز کوهدشت در حوالی بهار و تابستان است. این آبشار در منطقهای کوهستانی قرار گرفته از این رو در فصول پاییز و زمستان بسیار سرد است، به همین دلیل رفتن به این مکان در بهار و تابستان آب و هوایی معتدل و مطبوع را در اختیار شما قرار میدهد. برای رفتن به آبشار شیرز میتوانید از طریق جاده اولادقبا به آن جا برسید. گفتنی است دو کیلومتر آخر مسیر رسیدن به این آّبشار خاکی بوده ولی در نهایت به پارکینیگی میرسید که در کنار یک مجتمع شیلات قرار دارد. بعد از پارک کردن ماشینتان در این پارکینگ باید باقی مسیر تا داخل تنگه را پیاده طی کنید.

مسیر دسترسی: ۵۰ کیلومتری شهرستان کوهدشت

آبشار سنگان تهران

آبشار سنگان تهران

آبشار سنگان سولقان از جمله آبشارهای ایران امی باشد که در نزدیکی شهر تهران واقع شده است. این آبشار که در حاشیه روستایی به همین نام قرار دارد دارای آب و هوای بسیار خوبی می باشد. بسیاری از شهروندان تهرانی آخر هفته های خود را به گردش در فضای اطراف این آبشار اختصاص می دهند. همچنین افرادی که برای کوهنوردی به این منطقه می آیند نیز لحظاتی را در کنار این آبشار زیبا سپری می کنند.
آبشار سنگان از فراز صخره ای به ارتفاع 30 متر به سمت پایین سرازیر می شود و پس از گذر نمودن از روستاها و باغات به رودخانه کن می رسد. در پیرامون آبشار زمین های صاف و مناسبی برای اتراق کردن و چادر زدن وجود دارد. با وجود این که اکثر افراد فصول تابستان و بهار را برای رفتن به این آبشار انتخاب می کنند اما آبشار سنگان در فصل زمستان هم جلوه زیبایی دارد. به ویژه زمانی که به علت سرمای زیاد هوا به طور کامل یخ می زند فوق العاده دیدنی می شود.

مسیر دسترسی: جاده کن – سولقان، روستای سنگان

آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه جلفا

آبشار آسیاب خرابه جلفا را می توان یکی از خاص ترین آبشارهای ایران به حساب آورد. این آبشار در استان آذربایجان غربی و نزدیکی شهرستان جلفا واقع شده است. علت نامگذاری این آبشار وجود یک آسیاب قدیمی و خرابه در بالای آبشار است. در اطراف این آسیاب چندین چشمه وجود دارد که آب آبشار از آنها تامین می شود. برای افرادی که علاقه ای ندارند مسافت زیادی را پیاده روی کنند این آبشار یک انتخاب بسیار خوب خواهد بود. زیرا تا خود آسیاب مسیر دسترسی ماشین رو وجود داشته و از آنجا تا آبشار نیز چند دقیقه بیشتر راه نخواهید داشت. از دیگر ویژگی های آبشار آسیاب خرابه باید به وجود خزه های سبز آن اشاره داشت که جلوه چشم نوازی را به صخره های آبشار داده اند.
مسیر پایین آبشار به صورت یک دره باریک بوده و در هنگام راه رفتن در آن به احتمال زیاد کمی خیس خواهید شد. بنابراین بهتر است که لباس اضافی همراهتان باشد. ضمن اینکه در برخی قسمت های آبشار امکان بالا رفتن از صخره ها و گرفتن عکس های یادگاری نیز وجود دارد. در اطراف آبشار آسیاب خرابه آلاچیق، سرویس بهداشتی و غرفه های فروش مواد غذایی نیز وجود دارد.

مسیر دسترسی: شهرستان جلفا، ۵ کیلومتری روستای مینجان آباد، حاشیه رود ارس

آبشار سمیرم اصفهان

آبشار سمیرم اصفهان

آبشار سمیرم یکی از آبشارهای استان اصفهان بوده که در اطراف شهر سمیرم قرار گرفته است. این آبشار دارای دیواره های سنگی بوده و ارتفاع آن 35 متر است. زیبایی آبشار سمیرم به گونه ای بوده که به آن لقب عروس زیبای زاگرس را نیز داده اند. محیط کوهستانی اطراف این آبشار و سرسبزی طبیعت آن موجب گشته تا هر ساله تعداد زیادی گردشگر به این منطقه سفر کنند.
در اطراف این آبشار فضای مناسبی برای اتراق کردن و چادر زدن وجود دارد. با توجه به اینکه هوای این منطقه به طور معمول خنک است در صورت سفر به این منطقه در فصل بهار حتما لباس گرم همراه خود داشته باشید. آبشار سمیرم در سال 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

مسیر دسترسی:  ۴ کیلومتری شرق شهر سمیرم

آبشار پیران کرمانشاه

آبشار پیران کرمانشاه

آبشار پیران با ارتفاع بیش از صد متر در صدر لیست مرتفع ترین آبشارهای ایران قرار می گیرد. این آبشار در استان کرمانشاه و نزدیکی سرپل ذهاب واقع شده است. در نزدیکی این آبشار می توانید ویرانه های قصر یزدگرد ساسانی را نیز مشاهده کنید. تنها زمانی متوجه عظمت این آبشار می شوید که از نزدیک شاهد فرو ریختن آن از بالای تخته سنگی بزرگ باشید.این محل علاوه بر اینکه مورد توجه گردشگران قرار گرفته به عنوان یک منطقه محبوب برای کوهنوردان و به ویژه صخره نوردان نیز شناخته می شود. البته با توجه به نوع صخره های این آبشار برای بالا رفتن از صخره های آن نیاز به تجهیزات صخره نوردی و تجربه در این کار دارید.

برای رسیدن به این آبشار نیاز است که مسافتی را پیاده روی کنید و در این مسیر از زیبایی های این منطقه کوهستانی لذت ببرید. البته برای رفتن به این آبشار دو گزینه را پیش رو دارید؛ گزینه اول از طرف روستای ژالگه بوده و شما را به بالای آبشار می رساند در حالی که گزینه دوم از سمت روستای پیران بوده و شما را به پای آبشار خواهد رساند. گزینه دوم مسیر راحت تری را برای پیاده روی دارد و قسمت زیادی از آن سنگ فرش شده است.

آبشار یخی هملون

آبشار یخی هملون تهران

آبشار یخی هملون را می توان یکی از خاص ترین آبشارهای ایران دانست. این آبشار در شمال شرق تهران و در جاده میگون به سمت شمشک قرار گرفته است. به طور معمول بهترین زمان بازدید از آبشارها فصل تابستان است اما این موضوع در مورد آبشار یخی متفاوت است. آبشار یخی در فصل زمستان ظاهری جذاب و منحصر به فرد دارد که شبیه آن را هیچ کجا نخواهید دید.
آبشار یخی هملون در فصل زمستان تبدیل به پاتوق یخ نورد هایی می شود که برای یک تجربه هیجان انگیز به مصاف یخ های این آبشار می روند. جذابیت آبشار یخی برای یخ نوردی به حدی است که در نزدیکی این آبشار یک مرکز آموزش یخ نوردی تاسیس شده است. البته اگر علاقه ای به یخ نوردی هم نداشته باشید باز هم دیدن این آبشار یخ زده و قندیل های زیبای آن در فصل زمستان خالی از لطف نخواهد بود. ضمن اینکه پیاده روی در برف نیز یک تجربه جذاب در این منطقه خواهد بود. در صورت رفتن به این منطقه حتما زنجیر چرخ همراهتان داشته باشید.

مسیر دسترسی: جاده میگون به شمشک، هملون

آبشار شاهاندشت آمل

آبشار شاهاندشت آمل

آبشار شاهاندشت در استان مازندران واقع شده و با ارتفاع 62 متری مرتفع ترین آبشار این استان محسوب می شود. با توجه به اینکه این آبشار در دل طبیعت قرار گرفته برای رسیدن به آن نیاز است که مدتی پیاده روی کنید. طبیعت بکر و سرسبز اطراف آبشار می تواند پیاده روی را برای علاقه مندان به طبیعت بسیار لذت بخش کند.
در نزدیکی آبشار محل های مناسبی جهت پیک نیک و اتراق کردن وجود دارد. ضمن اینکه شکل ظاهری آبشار و سنگ های آن باعث ایجاد فضایی جذاب برای عکاسی شده است. اگر از خیس شدن بدتان نمی آید پیشنهاد می کنیم به قسمت پایین آبشار رفته و از آب بازی زیر قطره های آب لذت ببرید. بازدید از قلعه تاریخی و 3 هزار ساله ملک بهمن که دقیقا در مجاورت آبشار است از دیگر کارهایی است که می توانید انجام دهید. آبشار شاهاندشت از جمله آبشارهای ایران است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسیر دسترسی: 65 کیلومتری شهر آمل، روستای شاهاندشت

نظرات کاربران
سلام عاشقای طبیعت ،آبشارها از زیباترین اجزای طبیعت هستن اما قطعا یه آبشار تو تموم آبشارهای ایران خاص و منحصر بفرده، من تموم آبشارهای ایرانو دیدم، قطعا آبشار تنگ زندان بی همتاست، من سفارش میکنم که سراغ این آبشار نرید، چون دیگه هیچ آبشاری به چشمتون نمیاد ...