جاهای دیدنی بندر انزلی، نگین شهرهای گیلان

بندر انزلی دومین شهر پرجمعیت استان گیلان بعد از رشت است. این شهر پراهمیت‌ ترین شهر بندری در سواحل جنوبی دریای خزر به‌ شمار می‌رود. جاهای دیدنی بندر انزلی بر غنای گردشگری این شهر افزوده‌اند و آن را به یکی از زیباترین شهرهای شمالی بدل ساخته‌اند. بارش فراوان باران در انزلی و آب و هوای خاص حاکم بر شمال کشور باعث شده تا جاهای دیدنی بندر انزلی از تنوع قابل توجهی برخوردار باشند. بندر انزلی یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری کشور است؛ مناطق ساحلی، تالاب‌ها، مناظر دریایی، تنوع گونه‌های جانوری، فراوانی گونه‌های گیاهی و... تنها شماری از جاهای دیدنی بندر انزلی هستند. این شهر همچنین به‌عنوان مرکز یکی از مناطق هفت‌گانه‌ی آزاد تجاری-صنعتی ایران نقش اقتصادی مهمی را در کشور ایفا می‌کند. مناطق آزاد تجاری-صنعتی محدوده‌های مشخصی هستند که معمولاً در مجاورت بنادر یا در خود آن‌ها قرار گرفته‌اند. تجارت آزاد جهانی در این مناطق مجاز شناخته می‌شود و کالاها بدون پرداخت عوارض گمرکی به آن‌ها وارد یا از آن‌ها صادر می‌شود. علاوه بر جاهای دیدنی بندر انزلی، شرایط متفاوت اقتصادی این شهر نیز از خصوصیاتی است که آن را مورد توجه گروهی از مسافران قرار می‌دهد. در ادامه، برخی از جاذبه‌های طبیعی انزلی در کنار جاذبه‌های تاریخی و سایر جاذبه‌های گردشگری بدون ترتیب خاصی معرفی خواهند شد؛ هر کدام از این جاذبه‌ها به‌نحوی معرف ارزش‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی، اقتصادی و... این شهر به‌شمار می‌رود.

مقایسه قیمت و رزرو هتل بندرانزلی از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاذبه های گردشگری و تفریحی بندرانزلی

تالاب سرخانکل

تالاب-سرخانکل

تالاب سرخانکل از جمله جاهای دیدنی بندر انزلی به‌شمار می‌رود. این تالاب بخشی از تالاب بزرگ انزلی است. تنوع گونه‌های گیاهی، تنوع گونه‌های آبزی و حضور پرندگان مختلف در تالاب سرخانکل، سه ویژگی مهمی است که هر کدام از آن‌ها جلوه‌ای از جاذبه‌های طبیعی انزلی است و آن را در نظر طبیعت‌دوستان ویژه می‌سازد. حضور نیلوفرهای آبی این تالاب را به مکانی مناسب برای تخم‌گذاری پرستوها تبدیل کرده است. نیلوفر آبی از جمله گیاهانی است که با ویژگی‌های منحصر به فرد خود جلوه‌ای خاص به پوشش گیاهی محدوده‌ی تالاب سرخانکل بخشیده است. برگ‌های این گیاه آب‌گریزند و هرگز کثیف نمی‌شوند. این گیاه یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های طبیعی انزلی است. از دیگر گیاهان خاص واقع در این تالاب می‌توان به سه‌کوله و آزولا اشاره داشت. پرندگان مهاجر هرساله در فصل زمستان مهمان تالاب سرخانکل هستند. در عین حال، این تالاب از جاهای دیدنی بندر انزلی در بهار به‌شمار می‌رود و بازدید از آن در آب و هوای معتدل فصل بهار لذت‌بخش خواهد بود. از آبزیان متنوع این تالاب، می‌توان به کپور، شوک و سیم به‌عنوان گونه‌های بومی و به سفیدکولی به‌عنوان گونه‌ای غیر بومی و مهاجر اشاره کرد. تالاب سرخانکل از جمله مناطق حفاظت‌شده‌ی محیط زیست ایران به‌شمار می‌رود. این تالاب با توجه به ویژگی‌های ذکرشده همواره مورد توجه طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به جاهای طبیعی بندر انزلی واقع شده است.

شهرداری بندر انزلی

شهرداری_بندر_انزلی

ساختمان شهرداری از جمله جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی بندر انزلی به‌شمار می‌رود. ساخت این عمارت به سال ۱۲۹۶ شمسی بازمی‌گردد. ساختمان شهرداری نشان‌گر معماری دوره‌ی پهلوی است. از مهم‌ترین بخش‌های این ساختمان پلکان آن است با بهره‌گیری از الگوی معماری فرانسوی و به‌صورت دوطرفه ساخته شده است. همچنین در محوطه‌ی شهرداری جاذبه‌های مختلفی وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به محل ترنم موسیقی یا حافظیه‌ی انزلی اشاره کرد. نزدیکی ساختمان شهرداری بندر انزلی به جاذبه‌های طبیعی انزلی نظیر مناظر کم‌نظیر دریایی، که مخصوصاً از بلوار ساحلی انزلی قابل مشاهده‌اند، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌سازد. ساختمان شهرداری بندرانزلی به‌عنوان یک بنای تاریخی همواره مورد توجه ویژه‌ی گردشگران قرار قرار گرفته است.

بلوار ساحلی بندر انزلی

بلوار-ساحلی-بندر-انزلی

بلوار ساحلی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر انزلی به‌شمار می‌رود. بوستان ساحلی و بلوار قدس ساحلی بندر انزلی از دیگر نام‌هایی هستند که به این بلوار نسبت داده می‌شوند. این بلوار با مساحت تقریبی ۳۵ هکتار قدمتی حدوداً ۹۰ساله دارد. بلوار ساحلی بندر انزلی به‌تقلید از یکی از بلوارهای ساحلی بزرگ شهر باکو ساخته شده است. قرار داشتن این بلوار در شهر دسترسی به آن را آسان ساخته، همچنین چشم‌انداز‌های بکر دریایی زیبایی‌اش را افزون کرده است و از این نظر آن را به یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی بدل ساخته است. این بلوار نقش به‌سزایی در زیبا به چشم آمدن شهر انزلی ایفا می‌کند و توسعه‌ی هرچه بیشتر آن می‌تواند به چشم‌گیرتر شدن این زیبایی کمک شایانی کند. بلوار ساحلی همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌ها و جاهای دیدنی بندر انزلی مورد توجه مسافران قرار گرفته است.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در بندرانزلی از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کاخ موزه‌ی نظامی انزلی

کاخ-موزه-نظامی-بندر-انزلی

کاخ موزه‌ی نظامی یا کاخ میان‌پشته از نظر معماری یکی از زیباترین ساختمان‌های شهر انزلی به‌شمار می‌رود. رنگ سفید ساختمان چشم‌نواز و پنجره‌های بزرگ تعبیه‌ شده در آن رو به جاذبه‌های طبیعی انزلی گشوده می‌شوند. پنجره‌های جنوبی این عمارت باغی سرسبز و پنجره‌ها‌ی شمالی آن چشم‌اندازهای بکر دریایی را در مقابل دیدگان بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. مجسمه‌های کوچک گچی در اتاق‌ها، گچ‌کاری سقف‌ها، سرسرای وسیع، پله‌های متقارن که طبقه‌ی نخست را به طبقه‌ی دوم می‌رساند و... از ویژگی‌هایی هستند که معماری بنا را در نظر هر بیینده‌ای تماشایی می‌سازند. ساخت این بنا در سال ۱۳۰۸ به‌دستور رضاشاه آغاز و در سال ۱۳۱۰ پایان پذیرفت. در طبقه‌ی پایین این موزه شماری از ابزارهای نظامی از دوره‌ی صفویه تا پهلوی اول به نمایش گذاشته شده‌اند، در طبقه‌ی دوم نیز هدایای سران کشورهای مختلف به رضاشاه قرار گرفته است. این کاخ‌موزه با توجه به ارزش تاریخی و همچنین معماری بسیار زیبای خود همواره مورد توجه شمار بسیاری از گردشگران قرار گرفته است.

دهکده‌ی ساحلی بندر انزلی

دهکده-ساحلی-بندر-انزلی

دهکده‌ی ساحلی از جمله زیباترین شهرک‌های شمالی کشور و از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر انزلی است. این دهکده در ورودی شرقی بندر انزلی قرار دارد. فضای سبز دهکده زیبایی‌های آن را چند برابر کرده است، همچنین چشم‌اندازهای آبی کم‌نظیر آن هر ببیننده‌ای را شیفته‌ی خود می‌سازد. فضای سبز دهکده در بهار بیشتر به چشم می‌آید، به همین خاطر است که این دهکده از جاهای دیدنی بندر انزلی در بهار به‌شمار می‌رود. فضای سبز، مناظر دریایی، آب و هوای مناسب و... تنها شماری از جاذبه‌های طبیعی انزلی در دهکده‌ی ساحلی هستند. از بزرگ‌ترین محاسن دهکده‌ی ساحلی می‌توان به امکانات تفریحی و رفاهی متعددی که در آن تعبیه شده اشاره کرد. از جمله‌ این امکانات می‌توان آلاچیق‌های‌ خانوادگی، رستوران‌، مراکز تجاری، زمین‌های ورزشی، مسجد، پارک و... را نام برد. ویلاهای ساحلی تعبیه‌شده در این دهکده از دیگر ویژگی‌های مهم آن به‌شمار می‌رود. دهکده‌ی ساحلی هرساله مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد.

کشتی تفریحی میرزاکوچک‌خان

کشتی-تفریحی-میرزا-کوچک-خان

کشتی تفریحی میرزاکوچک‌خان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی بندر انزلی به‌شمار می‌رود. این کشتی پنج‌طبقه تنها در تابستان پذیرای بازدیدکنندگان است. کشتی تفریحی میرزاکوچک‌خان سفرهای کوتاه مدت چندساعته را پشتیبانی می‌کند. کشتی تفریحی از تماشایی‌ترین جاذبه‌های دیدنی انزلی در شب به‌شمار می‌رود؛ چرا که این سفرهاب چندساعته عمدتاً در شب صورت می‌پذیرند. این کشتی در سال ۱۹۷۱ در ژاپن ساخته شد. امکانات رفاهی گوناگونی در کشتی تعبیه شده است که از آن جمله می‌توان به کافی‌شاپ مجهز کشتی و همچنین کابین‌های اقامتی داخل آن اشاره کرد. مسافران و گردشگران می‌توانند در این کابین‌ها شب خود را به صبح برسانند و همچنین از جاذبه‌های طبیعی انزلی نظیر مناظر ساحلی و جلوه‌های دریایی لذت ببرند. کشتی تفریحی میرزاکوچک‌خان ۲۵ کابین و به‌اندازه‌ی ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد. گروه موسیقی حاضر در کشتی با شروع حرکت کشتی آغاز به نواختن می‌کند و اجرای موسیقی تا پایان سفر ادامه خواهد داشت. اسکله‌های این کشتی در بنادر انزلی، آستارا و کیاشهر قرار دارد. کشتی تفریحی میرزاکوچک‌خان همواره مورد توجه مسافران و گردشگران قرار گرفته است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل سفید کنار بندرانزلی از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

ساحل قو

ساحل قو بندرانزلی

ساحل قو یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی بندر انزلی است. امکانات رفاهی و تفریحی متنوع تعبیه‌شده در این منطقه‌ی ساحلی به آن رنگ و بوی متفاوتی بخشیده است. از جمله‌ این امکانات می‌توان به غذاخوری‌های متنوع، پلاژهای ساحلی تفکیک‌شده، سرویس بهداشتی، سوییت‌ها و... اشاره کرد. همچنین مجتمع اقامتی تفریحی ساحل قو نیز در کنار این منطقه‌ی ساحلی قرار دارد. در این مجتمع ۲۷ اتاق واقع شده است تا پذیرای مسافران، گردشگران و بازدیدکنندگان باشد. ساحل قو از جمله جاذبه‌های دیدنی انزلی در شب است؛ تماشای دریا در شب برای هر بازدیدکننده‌ای تجربه‌ای کم‌نظیر خواهد بود. ساحل قو با توجه به جذابیت‌های ساحلی، مناظر کم‌نظیر آبی و جلوه‌های بی‌بدیل دریایی از جمله مناطقی است که همواره مورد توجه ویژه‌ی گردشگران قرار گرفته است و در شمار جاذبه‌های طبیعی انزلی قرار می‌گیرد.

بازار بزرگ کاسپین

بازار بزرگ کاسپین

بازار کاسپین یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری بندر انزلی به‌شمار می‌رود. این بازار از جاهای دیدنی بندر انزلی است. سهولت دسترسی به این بازار با توجه به قرار داشتن آن در شهر و خیابان پرتردد پاسداران یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. استقبال از بازار بزرگ کاسپین باعث شده تا امکانات رفاهی و تفریحی متعددی در نزدیکی آن تعبیه گردد. از جمله‌ این امکانات می‌توان به کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، زمین‌های بازی، پارک‌ها، پارکینگ اختصاصی و... اشاره کرد. تنوع محصولات عرضه‌شده در بازار بزرگ کاسپین از دیگر خصوصیات مهم آن است. عرضه‌ی کالاهای خارجی با کیفیت و قیمت مناسب از ویژگی‌های دیگری است که معمولاً نظر خریداران، مخصوصاً گردشگران و مسافرانی را که برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی انزلی به این شهر آمده‌اند به خود جلب می‌کند. همچنین نزدیکی بازار بزرگ کاسپین به جاهای دیدنی بندر انزلی نظیر ساحل دریا باعث شده تا خریداران از تماشای چشم‌اندازهای بکر دریایی نیز بهره‌ور گردند. این بازار هموارد مورد توجه ویژه‌ی بازدیدکنندگان و خریداران قرار گرفته است.

پل غازیان

پل-غازیان

پل غازیان از جمله جاهای دیدنی بندر انزلی است. این پل با ۵ دهنه، ۲۱۰ متر درازا، ۱۰ متر متر پهنا و ارتفاعی نزدیک به ۸۶ متر در زمان تأسیس یکی از پل‌های اندک‌شمار مترقی کشور به‌شمار می‌رفت. یکی از ۵ دهنه‌ی این پل که ۲۵ متر ارتفاع داشت متحرک بود. تاریخ آغاز ساخت پل غازیان به سال ۱۳۱۴ بازمی‌گردد. در ساخت این پل از بتون مسلح استفاده شد. کار ساخت پل غازیان دو سال به‌طول انجامید و در سال ۱۳۱۶ خاتمه یافت. این پل در سال ۱۳۱۷ گشایش یافت. پرواز مرغ‌های دریایی بر فراز پل از تماشایی‌ترین جاذبه‌های طبیعی انزلی به‌شمار می‌رود. امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی در اطراف پل ایجاد شده‌اند که از آن جمله می‌توان به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها اشاره کرد. همچنین قایق‌هایی برای سیاحت و تماشای جاهای دیدنی بندر انزلی در محدوده‌ی پل غازیان و تالاب بزرگ انزلی تعبیه شده است. پل غازیان به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و هرساله مورد توجه ویژه‌ی گردشگران واقع می‌شود.

مقایسه قیمت و رزرو هتل بزرگ کادوسان بندرانزلی از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

ورزشگاه تختی انزلی

ورزشگاه-تختی-انزلی

ورزشگاه تختی میزبان مسابقات مهم فوتبال و از جاهای دیدنی بندر انزلی است. بازی‌های تیم ریشه‌دار ملوان بندر انزلی در این ورزشگاه برگزار می‌گردد. طرفداران فوتبال در بندر انزلی با الگو گرفتن از نام سن‌سیرو که یکی از مهم‌ترین ورزشگاه‌های فوتبال در میلان ایتالیا است، به این ورزشگاه سن‌سیروس می‌گویند. این کار برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره‌ی سیروس قایقران انجام گرفته است. زنده‌یاد سیروس قایقران کاپیتان فقید تیم ملوان بندرانزلی است که در سال ۱۳۷۷ بر اثر سانجه‌ی تصادف در جاده‌ی رشت به تهران جان خود را از دست داد. این ورزشگاه با قدمتی ۵۵ساله یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های فوتبال در ایران به‌شمار می‌رود. متأسفانه امکانات و تأسیسات در این ورزشگاه از آن‌چه که شرایط فوتبال روز دنیا می‌طلبد فاصله‌ی زیادی دارد. ورزشگاه تختی انزلی سال‌هاست که میزبان لحظه‌های فوتبالی غم‌بار و شادی‌آفرین مردم این شهر است.

پارک جنگلی بندر انزلی

پارک-جنگلی-بندر-انزلی

پارک جنگلی بندر انزلی از جمله جاهای دیدنی بندر انزلی است که همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. این پارک جنگلی در ورودی شهر انزلی در جاده‌ی رشت به انزلی و همسایگی شهرک شهید اسحاقی واقع شده است. قرار داشتن این پارک جنگلی در ورودی شهر این امکان را به مسافران می‌دهد تا به‌محض رسیدن به مقصد از جاهای دیدنی بندر انزلی استفاده کنند و مدتی را به استراحت بپردازند. امکانات رفاهی متعددی در این پارک جنگلی تعبیه شده که از آن جمله می‌توان به زمین‌های بازی، آلاچیق‌های خانوادگی، نمایشگاه‌های متنوع صنایع دستی و محصولات غذایی اشاره کرد. جلوه‌های گوناگون طبیعی و زیبایی‌های بکر آن هرساله مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.

آکواریوم بندر انزلی

آکواریوم-انزلی

آکواریوم بندر انزلی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی بندر انزلی است که در زمره‌ی تماشایی‌ترین تفریح‌گاه‌های آبی کشور قرار می‌گیرد. آبزیان و خزندگان گوناگونی در آکواریوم بندر انزلی نگهداری می‌شوند. امکان مشاهده‌ی ماهی‌ها به‌صورت ۳۶۰ درجه نیز در این آکواریوم وجود دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند از زوایای گوناگونی به تماشای آبزیان بپردازند. بیش از ۳۵۰ گونه آبزی از مناطق مختلف جهان در این آکواریوم وجود دارند. در بخش خزندگان نیز مارها و تمساح‌ها نگهداری می‌شوند. در این مکان امکانات رفاهی و تفریحی گوناگونی تعبیه شده است که از آن جمله می‌توان به سالن بولینگ، سینمای چندبعدی، کافی‌شاپ، رستوران، سوییت‌های اقامتی و... اشاره کرد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل بهشت تالاب بندرانزلی از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

خیابان بازار انزلی

خیابان-بازار-انزلی

خیابان بازار انزلی از جمله خیابان‌های این شهر است که به‌واسطه‌ی در بر داشتن مراکز تجاری متعدد حائز اهمیت است. این از خیابان از جاهای دیدنی بندر انزلی است. از دیگر دلایل اهمیت این خیابان واقع بودن مناره یا برج ساعت انزلی در نزدیکی آن است که به آن جلوه‌ی متفاوتی بخشیده است. همچنین دور نبودن جاهای دیدنی بندر انزلی از این خیابان اهمیت آن را دوچندان ساخته است. بسیاری از مکان‌ها در انزلی به‌تقلید از اروپاییان ساخته شده و خیابان بازار انزلی نیز از این قاعده مستثنی نیست. از دیگر نام‌های خیابان بازار سپه و ابوذر غفاری است. مراکز تجاری متنوعی در این خیابان واقع شده و محصولات گوناگونی عرضه گشته است که همواره مورد توجه خریداران قرار می‌گیرد. واقع بودن دو ساختمان قدیمی بانک روس با معماری اروپایی و همچنین خانه‌ی قدیمی سیف آزاد در این خیابان به آن اهمیتی تاریخی بخشیده است. خیابان بازار به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بندر انزلی همواره مورد توجه گردشگران این شهر قرار گرفته است.

پناهگاه حیات وحش سلکه

پناهگاه-حیات-وحش-سلکه

پناهگاه حیات وحش سلکه از دیدنی‌ترین جاهای دیدنی بندر انزلی به‌شمار می‌رود. این پناهگاه در قسمت جنوبی تالاب بزرگ انزلی و در محدوده‌ی شهرستان صومعه‌سرا واقع گردیده است. وسعت این پناهگاه تقریباً ۳۶۵ هکتار است. مهاجرت پرندگان در فصل زمستان به این پناهگاه از مهم‌ترین خصوصیات آن است. پناهگاه حیات وحش سلکه هرساله میزبان گونه‌های متنوع پرندگان است؛ حتی در بهار سال ۱۳۹۰ تعدادی فلامینگو و همچنین در زمستان سال ۱۳۹۱ تعداد پرشماری قوی فریادکش در این منطقه فرود آمدند. پوشش‌های گیاهی متعدد در این منطقه از دیگر ویژگی‌های آن است. از جمله گیاهان آبزی این پناهگاه می‌توان به مریم آبی، نیلوفر تالابی، اسپرغان و... اشاره کرد. همچنین می‌توان به گیاهانی نظیر تمشک، توسکا، صنوبر و... نیز به‌عنوان گیان خشکزی اشاره داشت. این گیاهان هر کدام به‌نوبه‌ی خود نمودی از جاذبه‌های طبیعی انزلی هستند. این پناهگاه همواره مورد توجه طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به جاهای دیدنی بندر انزلی قرار گرفته است.

تالاب انزلی

تالاب-انزلی

تالاب انزلی از جمله زیباترین جاهای دیدنی بندر انزلی به‌شمار می‌رود. این تالاب در شمار آن دسته از تالاب‌های ایران است که به‌طور بین‌المللی به ثبت رسیده‌اند. تنوع پوشش‌های گیاهی از مهم‌ترین ویژگی‌های تالاب انزلی است. گیاهان در این تالاب در دسته‌های شناور، غوطه‌ور و حاشیه‌ای قرار می‌گیرند. گیاهان شناور بر سطح آب قرار دارند؛ گیاهان غوطه‌ور در آب فرو رفته‌اند و گیاهان حاشیه‌ای نیز در حاشیه‌ی تالاب و رودخانه‌های آن می‌رویند. تنوع گونه‌های جانوری از دیگر خصوصیات این تالاب است. تالاب انزلی مأمن بیش از ۱۰۰ گونه پرنده و بیش از ۵۰ گونه آبزی است که هر کدام به‌نحوی جلوه‌ای جاذبه‌های طبیعی انزلی هستند. از جمله پرندگان این تالاب می‌توان به چلچله، بوتیمار، طاووسک و... اشاره کرد. زنبق زرد، مریم آبی، لاله‌ی مردابی و... نیز از جمله گیاهان شاخص آن به‌شمار می‌روند. تالاب انزلی حدوداً هجده‌هزار هکتار وسعت دارد. این تالاب همواره مورد توجه ویژه‌ی علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی بندر انزلی قرار گرفته است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل الماس بندرانزلی از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

حافظیه‌ی انزلی

حافظیه بندر انزلی

حافظیه‌ی انزلی از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر انزلی  به‌شمار می‌رود. حافظیه‌ی انزلی توسط گروهی از مهندسین آلمانی و با نظارت شهرداری انزلی در سال ۱۳۱۱ ساخته شد. این بنا همچنین «محل ترنم موزیک انزلی» نامیده می‌شود؛ چرا که هدف از ساختنش اجرای موسیقی در آن بود. نکته‌ی قابل توجه آن است که ساخت محل ترنم موزیک انزلی پیش از بازسازی بنای حافظیه‌ی شیراز با شکل و شمایل کنونی‌اش اتفاق افتاد؛ بنابراین این تصور که معماری این بنا از معماری کنونی حافظیه در شیراز تقلید شده فرضی غلط است؛ در حالی که تقلید از معماری محل ترنم موزیک انزلی برای بازسازی حافظه‌ی شیراز به شکلی که امروز می‌شناسیم، نامحتمل نیست. حافظیه‌ی بندر انزلی در نزدیکی ساختمان شهرداری انزلی واقع شده است. مساحت کلی آن ۷۶ متر مربع است. این بنا به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نزدیکی این بنا به جاذبه‌های طبیعی انزلی نظیر مناظر چشم‌گیر دریایی اهمیت آن را دوچندان می‌سازد. حافظیه‌ی انزلی هرساله مورد توجه ویژه‌ی مسافران، گردشگران و علاقه‌مندان به جاهای دیدنی بندر انزلی واقع می‌شود.

کلیسای مریم مقدس

کلیسای-مریم-مقدس

کلیسای مریم مقدس با توجه به ارزش‌های مذهبی و تاریخی‌اش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بندر انزلی شناخته می‌شود. قدمت این کلیسا به دوره‌ی قاجار بازمی‌گردد؛ یکی از شهروندان ارمنی، به‌نام آواک ملک‌الله وردیان، با هزینه‌ی شخصی خود آن را احداث کرد. کلیسای مریم مقدس در شمار کلیساهای ارمنی کشور قرار دارد. این کلیسا روبه‌روی ساختمان سابق دادگستری شهر قرار گرفته است. گچ‌بری‌هایی که در دو طرف محراب کلیسا دیده می‌شود، از شاخص‌ترین ویژگی‌های آن به‌شمار می‌رود. محراب کلیسا با توجه به اختلاف ارتفاعش با سایر بخش‌ها در معماری بنا از آن‌ها متمایز است. دیوارهای داخلی کلیسا با گچ و دیوارهای خارجی آن با سیمان پوشانده شده‌اند. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی انزلی، در این شهر چنین بناهای کم‌نظیری نیز وجود دارد. این کلیسا هرساله مورد توجه بازدیدکنندگان فراوانی قرار می‌گیرد.

موج‌شکن انزلی

موج_شکن_انزلی

موج‌شکن انزلی از جمله جاهای دیدنی بندر انزلی به‌شمار می‌رود. این موج‌شکن با هدف مصون نگه داشتن کشتی‌ها و قایق‌ها از امواج دریا ساخته شد. موج‌شکن بر چوب‌هایی که در کف دریا قرار گرفته‌اند واقع شده‌ است و چه از نظر معماری و چه از نظر تاریخی حائز اهمیت است. موج‌شکن با قدمتی حدوداً صدساله درواقع بیانگر بخشی از تاریخ دریانوری در انزلی است. این مکان یکی از آرامش‌بخش‌ترین قسمت‌های شهر به‌شمار می‌رود و معمولاً انتخاب بسیاری برای پیاده‌روی است. شمار فروانی از بازدیدکنندگان به همین دلیل موج‌شکن را برای استراحت و بازیابی آرامش خویش انتخاب می‌کنند و نیز از تماشای جاذبه‌های طبیعی انزلی و مناظر دریایی لذت می‌برند. موج‌شکن انزلی امروزه با توجه به ساخته‌شدن موج‌شکن‌های جدید کاربردهای اولیه‌ی خود را از دست داده، به یک جاذبه‌ی گردشگری و تفریحی تبدیل شده و همواره میزبان مسافران، بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به جاهای دیدنی بندر انزلی است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل پرشین بندرانزلی از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

برج ساعت انزلی

برج-ساعت-انزلی

برج ساعت انزلی یا مناره‌ی انزلی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان گیلان و جاهای دیدنی بندر انزلی به‌شمار می‌رود. این برج در ابتدا با هدف راهنمایی و هدایت کشتی‌ها به بندر انزلی و به‌عنوان یک فانوس دریایی ساخته شد. دریانوردان در تاریکی به کمک روشنایی تعبیه‌شده بر فراز مناره راه خود را پیدا می‌کردند. در زمان پادشاهی فتحعلی‌شاه ساعتی بر این برج نصب شد تا نشان‌گر زمان باشد. از آن هنگام تا کنون همواره بر فراز این مناره ساعتی قرار داشته است. به همین دلیل است که به این مناره برج ساعت نیز می‌گویند. برج ساعت ۲۸ متر ارتفاع دارد که ۸ متر بالایی آن به فضای بالکن اختصاص یافته است. علاوه بر جاذبه‌ها‌ی طبیعی انزلی، چنین بناهایی نیز در این شهر فراوانند. این بنا با توجه به زیبایی منحصر به فرد و همچنین اهمیت تاریخی‌اش که بیانگر بخشی از پیشینه‌ی دریانوردی در انزلی است، همواره مورد توجه بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به جاهای دیدنی بندر انزلی قرار گرفته است.

مرکز تجاری ونوس 

در سفر اغلبِ افراد، بیشتر به گشت و گذار در مکان‌های سرسبز و یا تاریخی علاقه مند هستند. در مقابل افرادی نیز وجود دارند که به گشت و گذار در مراکز تجاری و فروشگاهی واکنش مثبت‌تری نشان می‌دهند. مرکز تجاری ونوس یکی از بهترین مراکز خرید بندر انزلی می‌باشد که برای علاقه‌مندان به پاساژگردی بسیار مناسب است. این مرکز خرید در سال 1385 با حدود 52 هزار متر مربع مساحت افتتاح شد و اکنون به یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید بندر انزلی تبدیل شده است. گفتنی است که منطقه تجاری ونوس از جمله مناطق آزاد ایران می‌باشد و به همین دلیل شما می‌توانید اجناس با کیفیت و خارجی را با قیمت پایین و مقرون به صرفه خریداری کنید. در مرکز تجاری ونوس اغلب کالاهای مورد نیاز خود از جمله پوشاک، جواهرات، موبایل، قطعات الکترونیکی و... را پیدا خواهید کرد. 

مجتمع تجاری ستاره‌ی شمال

مجتمع تجاری ستاره‌ی شمال

این مجتمع از جمله مهم‌ترین مراکز تجاری واقع در منطقه‌ی آزاد انزلی و از جاهای دیدنی بندر انزلی به‌شمار می‌رود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این مجتمع نزدیکی آن به جاذبه‌های طبیعی انزلی نظیر ساحل دریاست؛ این هم‌جواری به میزان بازدید از این مجتمع رونق چشم‌گیری بخشیده است. معمولاً شمار قابل توجهی از مسافرانی که قصد سپری کردن اوقات خود را در کنار جاذبه‌های طبیعی انزلی دارند، این کار را در حوالی مجتمع تجاری ستاره‌ی شمال و پس از بازدید از آن انجام می‌دهند. در این مجتمع شش طبقه با امکانات گوناگون تعبیه شده است. در طبقه‌ی اول این مجتمع حدوداً ۴۸۰ غرفه‌ی تجاری محتلف وجود دارد. همواره اجناس متنوعی در این طبقه عرضه می‌شوند. طبقه‌های دوم، سوم و چهارم به سوئیت‌های اداری اختصاص یافته‌اند. در طبقه‌ی دوم سالن اجتماعات و در طبقه‌های سوم و چهارم سوئیت‌های اقامتی نیز تعبیه شده‌اند. طبقه‌ی پنجم نیز به رستورانی شیشه‌ای اختصاص یافته که چشم‌انداز تماشایی مناظر دریایی از ارزشمندترین خصوصیات آن است. مجتمع تجاری ستاره‌ی شمال حدود ۲۱۰۰۰ متر مربع مساحت دارد.

منطقه‌ی ساحلی زیباکنار

منطقه-ساحلی-زیباکنار

منطقه‌ی ساحلی زیباکنار در ۴۰ کیلومتری بندر انزلی واقع شده است. زیباکنار بخشی از منطقه‌ی آزاد انزلی به‌شمار می‌رود. یکی از ویژگی‌های قابل توجه این منطقه‌ی ساحلی ویلاهای پرشماری است که در اطراف آن ساخته شده. زیباکنار به این دلیل همواره مورد توجه مسافرانی که به‌دنبال اقامت در ویلاها هستند قرار می‌گیرد. قرار داشتن زیباکنار در منطقه‌ی آزاد باعث شده تا این مکان از نظر اقتصادی رونق قابل توجهی داشته باشد. مراکز تجاری متنوعی در زیباکنار تعبیه شده است. همچنین در روزهای مشخصی بازارهای محلی نیز در این منطقه برپا می‌شود. طبیعت بکر، رودخانه‌ی اوشمک با طول ۸ کیلومتر که از زیباکنار می‌گذرد، فضای سرسبز پدیدآمده حول این رودخانه، آب و هوای معتدل، پارک ملی بوجاق و جلوه‌های کم‌نظیر طبیعی‌اش در محدوده‌های مختلف تالابی، دریایی و حتی خشکی، تنوع گونه‌های پرندگان حاضر در پارک ملی بوجاق و... برخی از جاذبه‌های طبیعی زیباکنار به‌شمار می‌روند که آن را به یکی از دیدنی‌ترین مناطق ساحلی کشور بدل می‌سازند.

پارک بادی انزلی

پارک بادی انزلی از جمله تفریح‌گاه‌ها و جاهای دیدنی بندر انزلی است که در خیابان پاسداران این شهر قرار گرفته است. این پارک برای بازی کودکان طراحی شده است. در پارک‌ بادی بندر انزلی سازه‌های بادی مختلفی تعبیه شده که از آن جمله می‌توان به قلعه‌ی بادی، سرسره‌ی بادی، شهر بادی و... اشاره کرد. این سازه‌ها معمولاً به‌خاطر ایجاد امکان جهش و پرش تا ارتفاعی قابل توجه مورد توجه کودکان قرار می‌گیرند. همچنین نرم و منعطف بودن این سازه‌ها نیز از دیگر ویژگی‌هایی است که نظر کودکان را به خود جلب می‌کند. معمولاً مسافران قبل، بعد یا در هنگام بازدید از جاهای دیدنی بندر انلزی به‌های گوناگون شهر، از جمله جاه انزلی، برای تأمین نشاط و شادی فرزندانشان، از پارک بادی بازدید به‌عمل می‌آورند. این پارک معمولاً مورد توجه مسافرانی که با کودکان خود به بندر انزلی سفر می‌کنند قرار می‌گیرد.

روستای اشپلا

روستای اشپلا که بیشتر محلیها با این مکان آشنا هستند، یکی از مقاصد زیبا برای گردشگران در شهر انزلی است. پس از ورود به روستا با کمی جلو رفتن به پارک جنگلی اشپلا خواهید رسید که از زیباترین پارکهای جنگلی در شمال ایران است. گفتنی است این پارک جنگلی به صورت محلی سوق کله نامیده میشود. پارک جنگلی اشپلا از قدیم متعلق به دو خانوادهی بسیار قدیمی در این روستا بوده که پس از مدتی منابع طبیعی به سراغ این محل آمده و با کمک اهالی روستا مالکیت این پارک جنگلی را از این دو خانواده سلب کرده و از این طریق این مکان را به یک پارک جنگلی عمومی تبدیل کرده است. در انتهای این پارک جنگلی منحصر به فرد برکهای کوچک و زیبا قرار دارد که میتوانید برای مدتی در کنار آن نشسته و علاوه بر لذت بردن از آب و هوای خوب، از آرامش محیط نیز استفاده کنید.

جاذبه‌هایی که در متن به آن‌ها اشاره شده، تنها شماری از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، طبیعی و... انزلی هستند. شاید جاذبه‌های طبیعی انزلی به‌دلیل موقعیت جغرافیایی آن از ویژه‌ترین جاذبه‌های این شهر بندری باشند، اما همان‌طور که مشاهده شد جاهای دیدنی بندر انزلی به جاذبه‌های طبیعی‌اش محدود نمی‌شود. در این شهر جاذبه‌های تاریخی چشم‌گیری نیز وجود دارد که توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌سازد. همچنین، عمدتاً تلاش بر آن بوده که در کنار جاذبه‌های طبیعی انزلی مراکز تجاری گوناگونی نیز احداث شوند. به هر روی، از اهمیت اقتصادی بندر انزلی نیز به‌عنوان مرکز یکی از مناطق آزاد کشور نمی‌توان غافل شد. بندر انزلی بی‌تردید یکی از تماشایی‌ترین شهرهای ایران است و تنوع جاذبه‌های گردشگری نیز در آن چشمگیر است. این شهر میزبان خوبی برای مسافران خود است و به همین دلیل همواره مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. ممکن نیست که دوستدار سفر و طبیعت بود و بتوان از جاهای دیدنی بندر انزلی چشم‌پوشی کرد. 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: