جاهای دیدنی اردبیل معرفی مناطق بکر اردبیل

اگر قبلا به منطقه آذربایجان سفر کرده باشید می‌دانید که این منطقه چه زیبایی فوق‌ العاده‌ای را دارد. یکی از استان های تشکیل دهنده این منطقه استان اردبیل است. استان اردبیل را می توان مجموعه ای کامل از جاذبه های گردشگری دانست. تنوع جاذبه های گردشگری اردبیل باعث شده تا این استان هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به سمت خود بکشاند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا تعدادی از مهم ترین جاهای دیدنی اردبیل را معرفی کنیم.

جاهای دیدنی و مناطق بکر اردبیل

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل اردبیل

دریاچه شورابیل جزو مهمترین جاهای دیدنی اردبیل محسوب می شود که در داخل شهرستان اردبیل قرار گرفته است. دریاچه شورابیل یکی از بزرگترین دریاچه های درون شهری ایران بوده و پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به یکی از مهم ترین مراکز توریستی ایران دارد. در حال حاضر در اطراف این دریاچه زیبا امکانات تفریحی زیادی فراهم شده که از جمله آنها می توان به قایقرانی و جت اسکی، دوچرخه سواری، زیپ لاین، کارتینگ و شهربازی اشاره داشت.
اگر قصد دارید تا در سفر خود به اردبیل یک پیک نیک لذتبخش را تجربه کنید فضای اطراف دریاچه شورابیل می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. همچنین وجود یکی از طولانی ترین مسیرهای پیاده روی کشور در حاشیه دریاچه شورابیل و برخورداری از طولانی ترین زیپ لاین رفت و برگشتی کشور در این محل بر جذابیت های آن افزوده است. علاوه بر امکانات تفریحی امکانات دیگری از جمله هتل و رستوران نیز تعبیه شده است. دقت داشته باشید که شنا در این دریاچه ممنوع می باشد.

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشکین شهر

پل معلق مشگین شهر یکی از خاص ترین جاهای دیدنی اردبیل است که جزو بلندترین پل های معلق منطقه خاورمیانه نیز شناخته می شود. شاید با دیدن تصویر پل معلق مشگین شهر به نظرتان بیاید که این پل معلق چندان تفاوتی با پل های دیگر ندارد اما زمانی که روی آن راه بروید متوجه حس و حال و هیجان آن خواهید شد. این پل روی دره ای سرسبز احداث شده که طبیعتی بسیار زیبا داشته و قدم زدن روی این پل معلق را لذت بخش تر خواهد کرد. بخش از کف این پل شیشه ای است و در زمان عبور از روی آن هیجان شما به اوج خود خواهد رسید.
علاوه بر زیبایی پل معلق و طبیعت پیرامون آن باید به امکانات رفاهی اطراف این پل نیز اشاره داشته باشیم. از مهم ترین امکانات تفریحی که در اطراف این پل وجود دارد زیپ لاین آن است. تجربه زیپ لاین در کنار پل معلق مشگین شهر می تواند فوق العاده هیجان انگیز باشد و خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما بسازد. از دیگر تفریحات این مجموعه باید به پاراگلایدر و بالن سواری اشاره داشته باشیم.

چشمه های آب گرم سرعین

وجود چشمه های آب گرم در سرعین موجب شده تا تعداد زیادی مجموعه آب درمانی در این شهر تاسیس شود. سالانه تعداد بسیاری زیادی گردشگر از سراسر کشور به شهر سرعین می آیند تا ضمن تفریح در این شهر از خواص آب گرم معدنی آن نیز استفاده کنند. البته مجموعه های آب درمانی سرعین در حال حاضر تبدیل به مجموعه های تفریحی-آبی بزرگی شده اند.
یکی از بزرگترین مجموعه های آبدرمانی شهر سرعین مجتمع سبلان است که چندین استخر، جکوزی، سونا و حوضچه را در خود جای داده است. چشمه های آب گرم در کنار آب و هوای مطبوع و امکانات مختلف از جمله امکانات مربوط به اقامت باعث شده تا سرعین به شهری محبوب در بین گردشگران تبدیل شود.

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو یکی از بزرگ ترین جنگل های ایران است که بخش اعظم آن در استان اردبیل و قسمتی از آن هم در استان گیلان قرار گرفته است. دسترسی به این جنگل بزرگ از شهر نمین امکان پذیر است. در مسیر رسیدن به جنگل طبیعت فوق العاده و دشت های سرسبزی را مشاهده خواهید کرد. وارد جنگل که شوید محو تماشای دشت های پوشیده از گل و مراتع سرسبز و وسیع آن خواهید شد. ویژگی های این جنگل از جمله درختان انبوه و بلند، آب و هوای خنک، آوای پرندگان و البته گاهی هم تشکیل مه دل هر بیننده ای را خواهد برد.
جذابیت های جنگل فندقلو تنها محدود به زیبایی طبیعی آن نیست و امکانات بسیار زیادی در این جنگل وجود دارد. یکی از این امکانات تله کابین فندقلو- حیران است که ایستگاه پایینی آن در گردنه حیران قرار گرفته و در طول مسیر امکان تماشای زیبایی های وصف ناشدنی جنگل فندقلو را دارید. حالا به این موارد وجود مه را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا تجربه استفاده از این تله کابین هرگز از یاد گردشگران بیرون نخواهد رفت. وجود پیست اسکی روی چمن و آب گرم مشه سویی از دیگر ویژگی های خاص فندقلو است. تمام این موارد در کنار امکان پیاده روی در جنگل و پیک نیک باعث شده تا جنگل فندقلو به عنوان یکی از مهم ترین جاهای دیدنی اردبیل و ایران شناخته شود.

غار یخگان

غار یخگان اردبیل

غار یخگان یکی از جاهای دیدنی اردبیل محسوب می‌شود که در 70 کیلومتری شهر خلخال واقع شده است. غار یخگان در کوهی به همین نام در ارتفاع 2400 متری از سطح دریا قرار دارد و مساحت آن 1100 هکتار است. این غار بزرگ دو دهانه دارد که اختلاف ارتفاع آنها با یکدیگر 25 کیلومتر می باشد. اگر از دهانه اصلی وارد غار یخگان شوید با راهرویی تنگ و باریک مواجه خواهید شد. حدودا بعد از 10 متر راه رفتن در این راهرو به یک فضای بزرگ خواهید رسید که دارای یک حوضچه آب زیباست.
نکته جالب توجه در مورد این غار این است که در زمستان فضای داخل آن گرم شده و در تابستان داخل آن یخ تشکیل می شود. دقیقا به همین دلیل است که نام غار یخگان را به آن داده اند. یکی دیگر از جذابیت های این غار استالاکتیت‌های سقف آن است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. غار یخگان را می توان یکی از خاص ترین پدیده های طبیعی کشورمان دانست که در فهرست آثار طبیعی ملی نیز ثبت شده است.

دریاچه نئور

دریاچه نئور - جاهای دیدنی اردبیل

دریاچه نئور بزرگترین دریاچه طبیعی استان اردبیل بوده و یکی از بزرگ ترین دریاچه های آب شیرین کشور نیز به شمار می رود. این دریاچه در فاصله میان اردبیل و خلخال واقع شده و به دلیل ویژگی های اکوسیستمی خاصی که دارد جزو مناطق حفاظت شده زیست محیطی به حساب می آید. زیبایی دریاچه از یک سو و طبیعت چشم نواز اطراف دریاچه از سوی دیگر باعث شده تا دریاچه نئور به یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی اردبیل تبدیل شود.
محیط پیرامون دریاچه کاملا مناسب پیک نیک بوده و تفریحات مختلفی نظیر پیاده روی، کوهنوردی، دوچرخه سواری، قایق سواری و اسب سواری در این منطقه قابل دسترس هستند. ضمن اینکه این منطقه به محلی جذاب برای علاقه مندان به آفرود و سافاری تبدیل شده است. از دیگر سرگرمی های اطراف این دریاچه باید به ماهی گیری اشاره داشته باشیم که اتفاقا طرفداران زیادی را نیز دارد. وجود پرندگان مهاجر از دیگر زیبایی های دریاچه نئور است اما اگر اهل شکار پرندگان هستید باید دقت داشته باشید که شکار در این منطقه ممنوع اعلام شده است.

بازار اردبیل

بازار اردبیل

بازار اردبیل یکی از مهم ترین آثار تاریخی این شهر است که قدمت آن به دوران صفویه بازمی گردد. بازار تاریخی اردبیل معماری بسیار زیبایی را داشته و به ویژه گنبدهای آن در عین سادگی بسیار زیبا هستند. روشنایی این بازار از طریق روزنه های موجود در سقف آن تامین می شوند. این بازار قدیمی از بخش های مختلفی از جمله بازار قیصریه، بازار اصلی و راسته هایی با کارکردهای مختلف تشکیل یافته است.
بازار اردبیل همچنان سرزنده و فعال بوده و در طول روز رفت و آمد زیادی در آن انجام می شود. قدم زدن در این بازار تاریخی و خرید در راسته های مختلف آن می تواند تجربه جذابی برای گردشگران اردبیل باشد. این بازار به عنوان یکی از جاهای دیدنی اردبیل در فهرست آثار ملی کشورمان نیز ثبت شده است.

دشت مغان

دشت مغان اردبیل

احتمالا قبلا نام دشت مغان به عنوان یکی از جاهای دیدنی اردبیل به گوشتان خورده باشد. دشت مغان در جلگه ای واقع شده که مظهر زیبایی و تجلی طبیعت است. وجود کوه، رود، دره، تالاب، دریاچه، مناطق حفاظت شده، جنگل و... باعث شده تا دشت مغان به یکی منطقه اکوتوریستی بی نظیر تبدیل شود. ضمن اینکه از لحاظ تاریخی نیز دشت مغان دارای قدمتی باستانی بوده و اتفاقات تاریخی مختلفی در این منطقه روی داده است.
این دشت وسیع و سرسبز گزینه ای عالی برای افرادی است که عاشق طبیعت بوده و دوست دارند زندگی در طبیعت را تجربه کنند. این افراد روزها و حتی هفته ها در این منطقه زیبا چادر زده و از آرامش بی نظیر طبیعت این خطه لذت می برند. ضمن اینکه در این دشت پهناور می توانید زندگی عشایری را نیز از نزدیک لمس کنید.

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

بی شک آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از مهم ترین آثار تاریخی اردبیل و از جمله بقاع تاریخی مهم کشورمان است. در ساخت این آرامگاه می توانیم شکوه و ظرافت های معماری ایرانی را ببینیم. ضمن اینکه هنرهای دیگر ایران زمین از جمله کاشی کاری، معرق کاری، مقرنس و... نیز در شکل گیری این بنا نقش داشته است.
آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از قسمت های مختلفی تشکیل شده و علاوه بر شیخ صفی الدین آرامگاه چندین تن از بزرگان سلسله صفوی از جمله شاه اسماعیل صفوی نیز در همین محل قرار دارد. ارزش تاریخی این بنا به اندازه ای بوده که نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. اگر به هنر دوره اسلامی و هنرهای تزئینی علاقه دارید بازدید از این آرامگاه را از دست ندهید.

گردنه حیران

گردنه حیران اردبیل

گردنه حیران را می توان معروف ترین گردنه کشور به حساب آورد که با طبیعت حیرت انگیز خود هر بیننده ای را محو تماشای خود می کند. هنگام عبور از این گردنه گویا رنگ دنیا به رنگ سبز تغییر می کند و تا چشم کار می کند چیزی جز درخت، پوشش گیاهی و سرسبزی دیده نمی شود. حالا اگر مه را نیز به این فضا اضافه کنید یک قاب رویایی را در مقابل چشمان خود خواهید دید. تماشای جنگل های انبوه و غرق در مه تجربه ای بی نظیر برای شما رقم خواهد زد.
علاوه بر زیبایی طبیعت بکر گردنه حیران باید به امکانات رفاهی و تفریحی این منطقه نیز اشاره ای داشته باشیم. در این منطقه تله کابینی وجود دارد که شما را از روی جنگل های زیبای فندقلو عبور می دهد. همچنین یک دهکده گردشگری نیز در این منطقه و به همین نام احداث شده که در آن امکاناتی نظیر هتل، پیست کارتینگ، رستوران، سورتمه و... وجود دارد.

سبلان

سبلان جاهای دیدنی اردبیل

کمتر کسی است که نام سبلان یا ساوالان را نشنیده باشد. یکی از سه قله بلند ایران که به دلیل اعتقاداتی مبنی بر به خاک سپرده شدن زرتشت در زیر یکی از تخته سنگ های آن به عنوان قله مقدس نیز شناخته می شود. اگر اندک علاقه ای به کوهنوردی داشته باشید حتما باید کوهنوردی در دامنه کوه سبلان را تجربه کنید. طبیعت بکر و زیبای منطقه در کنار آب و هوای مطبوع باعث شده تا سبلان به یکی از جاهای دیدنی اردبیل تبدیل شود که همواره میزبان کوهنوردان و گردشگران است.
علاوه بر این ها وجود دریاچه سبلان در قله این کوه نیز از دیگر نکاتی است که باعث شده تا سبلان به منطقه ای منحصر به فرد تبدیل شود. این دریاچه را می توان مرتفع ترین دریاچه ایران دانست که در زمستان حالت منجمد دارد. با توجه به آب و هوای این منطقه بهتر است در فصل تابستان به سمت سبلان بروید.

پل معلق پیرتقی

پل معلق پیر تقی

آخرین مورد از جاهای دیدنی اردبیل که به سراغ آن رفتیم پل معلق پیرتقی در شهر هشتجین است. این پل معلق روی دره های منطقه هشتجین واقع شده و امکان عبور از بالای دو رودخانه گیوی چای و قزل اوزن را به شما می دهد. عبور از این پل معلق و تماشای زیبایی منطقه حسی متفاوت را به شما خواهد داد. ضمن اینکه در اطراف پل امکان صخره نوردی و ماهی گیری را نیز خواهید داشت. البته اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه ای به هیجان ندارید بهتر است از روی پل معلق پیرتقی عبور نکنید زیرا عبور از روی این پل مرتفع و لرزان قطعا آدرنالین خون شما را بالا خواهد بود! 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: