جاهای دیدنی اطراف تهران برای سفر یک روزه

کسانی که ساکن شهر بزرگی مثل تهران هستند، برای رهایی از شلوغی و ازدحام پایتخت لازم نیست فقط به  فکر سفرهای چندین روزه با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده باشند. گاهی می‌توان با پیمودن مسافتی کوتاه به مکان‌های دنج و تفریحگاه‌های اطراف تهران رسید. از اوشان و فشم تا سولقان و کن و ده‌ها جاذبه دیگر برای گردشگری یک روزه در اطراف تهران، همگی می‌توانند گزینه مناسبی برای گشت و گذار کوتاه، دوری از شلوغی شهر و تجدید قوا باشند. در این مقاله از سلطان سفر قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی اطراف تهران بپردازیم 

روستاهای اطراف تهران

روستای افجه

روستای افجه

روستای افجه یکی از روستاهای ییلاقی در شمال شرقی لواسان و اطراف تهران است. روستایی سرسبز که جاذبه‌های زیادی از جمله دشت هویج، آبشار پسچویک و آبشار موآب را در اطراف خود دارد. دیدنی‌های افجه در کنار باغ‌های گیلاس مزارع سرسبز آن می‌تواند یک تفریح و سفر یک روزه عالی را برای شما رقم بزند.

روستای وردیج و واریش

روستای وردیج و واریش

وقتی از شمال غرب تهران به سمت بزرگراه تهران- کرج و منطقه وردآورد می‌روید، به  دو روستای وردیج و واریش‌ می‌رسید. این دو روستا به سبب وجود آدمک های سنگی که دامنه ارواح سنگی نیز نامیده می‌شود و همچنین دیگر جاذبه‌های طبیعت چشم‌نواز خود مانند آبشار لت مال شهرت یافته‌اند. آدمک‌های سنگی سنگ‌های بزرگی است که بر اثر فرسایش و واکنش‌های مختلف در طول زمان به شکل آدمک شباهت پیدا کرده است. آبشار لت مال نیز دیگر جاذبه این منطقه است که از سه آبشار فرعی تشکیل شده و بلندترین آنها 35 متر ارتفاع دارد.

روستای زرین دشت

روستای زرین دشت

اگر می‌خواهید در فصل بهار و تابستان اندکی از گرما و شلوغی تهران دور شوید و چند ساعتی را در خنکای طبیعت با صدای رودخانه و پرندگان به آرامش سپری کنید، کافیست حدود 120 کیلومتر از تهران خارج شده و به روستای زرین دشت فیروزکوه یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران بروید. رودخانه حبله رود و چشمه‌های معدنی خمده و دریابک هر کدام دلیلی بر جذابیت این روستا برای گردشگران و به خصوص ساکنین تهران است


بیشتر بخوانید : جاهای دیدنی تهران ابر شهری در دامنه البرز


روستای آبنیک

روستای آبنیک

آبنیک روستایی زیبا از توابع شمیرانات است که حدود 12 کیلومتر با فشم فاصله دارد. برای علاقه‌مندان به کوهنوردی آبنیک نام و مقصدی آشناست چرا که روستایی ییلاقی در ارتفاع 2400 متری سطح دریا است. روستای آبنیک با طبیعت بکر خود در هر فصل سال به گونه‌ای دیدنی است، این روستا در بهار با رودخانه و دره‌ای پر از گیاهان کوهی و در زمستان با آبشار یخی آبنیک میزبان گردشگران است.

روستای خور

روستای خور

یکی از روستاهای ییلاقی اطراف تهران که در نزدیکی کرج و در مسیر جاده چالوس قرار دارد، روستای خور کرج است. این روستا با ارتفاع 2800 متری از سطح دریا تابستان هایی خنک و معتدل دارد. علاوه بر کوچه باغ‌های زیبای خور با درختان میوه همچون گیلاس، گوجه سبز و زردآلو، آبشار خور نیز جذابیت بیشتری به این منطقه بخشیده است. لازم به ذکر است که پیست اسکی خوی با 1850 متر طول یکی از طولانی‌ترین پیست اسکی‌های ایران است که در زمستان مقصد علاقه‌مندان به اسکی می‌باشد.

روستای کرکبود

روستای کرکبود

کرکبود روستایی کوهستانی در منطقه طالقان است، که دلیل نامگذاری آن به سبب وجود سنگ هایی تیره رنگ در این منطقه می‌باشد. روستای کرکبود در ابتدا بیشتر بخاطر دو امامزاده به نام‌های زید و ابراهیم شناخته می‌شد اما در طی سال های اخیر با توجه به طبیعت زیبای روستا، وجود آبشار و چشمه های معدنی و نزدیکی به تهران مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. آبشار کر به فاصله 700 متری از روستا و دو چشمه گوهر و اشکس این روستا را به تفریحگاهی مناسب برای پیک نیک یک روزه اطراف تهران تبدیل کرده است.

روستای چلاو

روستای چلاو

یکی از جا‌های دیدنی اطراف تهران که چندان شناخته شده نیست روستای چلاو یا به عبارتی دهستان چلاو می‌باشد. این دهستان از چندین روستای زیبا مانند پاشا کلا، پاریمه، سنگچال و … تشکیل شده است و در ۱۲ کیلومتری جاده تهران-هراز قرار دارد. در این جاده به کمک تابلو‌های راهنما به دهستان چلاو هدایت می‌شوید و از منظره شگفت انگیز آن لذت خواهید برد به شکلی که باور نمی‌کنید طبیعت بکری در فاصله نزدیک به تهران وجود داشته باشد. این دهستان در ارتفاعات ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد بنابراین آب و هوای آن سرد و کوهستانی است. بهترین فصل برای سفر به چلاو مرداد و شهریور ماه می‌باشد.

روستای آهار

روستای آهار

اگر ساکن تهران هستید و برای تعطیلات کوتاه آخر هفته نیاز دارید به طبیعت سفر کنید روستای آهار پیشنهاد مناسبی است. این روستا در منطقه رودبار قصران می‌باشد که فاصله کمی با شمیرانات دارد و جز روستا‌های توریستی تهران به حساب می‌آید. طبیعت سرسبز و هوای پاک روستای آهار گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند که در برنامه‌های یک روز به پیاده‌روی در اطراف روستا پرداخته و خستگی و ملال زندگی شهری را از خود دور می‌کنند. رودخانه شکراب در روستای آهار یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری است که با گذر از دل دره‌های سرسبز، منظره زیبایی بوجود می‌آورد و درختان گیاهان را در مسیر خود سیراب می کند.

روستای ناتر

روستای ناتر

در مسیر تهران-چالوس یک جاده فرعی به روستای ناتر دیده می‌شود که اگر آن را ادامه دهید به طبیعت بی‌نظیر این روستا می‌رسید. روستای ناتر تقریباً در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر چالوس قرار دارد و در دامنه کوه و رو به دشتی بزرگ بنا شده است. آب و هوای این منطقه کوهستانی بوده و در همه فصول سال، با زیبا‌های خاص خود، علاقه‌مندان را فرا می‌خواند. به نظر می‌رسد یکی از جا‌های دیدنی اطراف تهران همین روستای زیبا است که در فاصله کوتاهی از تهران قرار گرفته و قطعاً ارزش بازدید دارد. قدمت روستا به ۲۵۰۰ سال می‌رسد و تمام مناظر جنگل، کوهستان، دشت و خانه‌های روستایی را در یک نقطه به دوستداران طبیعت عرضه می‌کند.

روستای کن سولقان

روستای کن سولقان

یکی از روستا‌های تهران که به عنوان مقصد گردشگری مخصوصاً در فصل بهار و تابستان پیشنهاد می‌شود روستای کن سولقان می‌باشد. البته روستای کن و روستای سولقان از هم جدا هستند ولی به دلیل فاصله کمی که دارند نام آن‌ها معمولاً با هم استفاده می‌شود. در‌ واقع بخش کن جز استان تهران است که در آن دهستان‌های زیادی وجود دارد این بخش در شمال غرب استان تهران قرار گرفته و آب و هوای آن کوهستانی است. بسیاری از ساکنین تهران کن سولقان را برای تعطیلات کوتاه آخر هفته انتخاب می‌کنند. در این روستا می‌توانید از مناظری مانند کوهستان، باغ‌های میوه، رودخانه کن و … لذت ببرید. فاصله روستای کن سولقان از شهر تهران ۳۰ کیلومتر می‌باشد.

روستای برگ جهان

روستای برگ جهان

یکی دیگر از روستا‌های تهران که در منطقه لواسانات قرار گرفته روستای برگ جهان است. در شمال شرقی تهران با سفر به این روستای زیبا، طبیعت سرسبزی را مشاهده می‌کنید که متأسفانه به دلیل ساخت و ساز بی‌رویه ویلا، چندان بکر نیست اما همچنان آب و هوای پاکی دارد و اطراف آن از درختان میوه و گیاه‌هان انبوه پوشیده شده است. روستای برگ جهان یکی از جا‌های دیدنی اطراف تهران است که مخصوصاً در فصل بهار و تابستان مقصد مناسبی برای گردشگری می‌باشد حتی برای سفر یک روزه نیز مناسب است چرا که با اتومبیل شخصی در زمان کوتاهی به روستای برگ جهان می‌رسید. وجود رودخانه برگ جهان نیز از جمله نقاط قوت روستا است که آب و هوا را مطبوع‌تر کرده و در مسیر خود به رودخانه رودبار و سپس سد لتیان جاری می‌شود.

آبشار گزو

آبشار گزو

آبشار گزو که یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران به حساب می‌آید گزینه بسیار خوبی برای سفر یک روزه اطراف تهران است. این آبشار که در شهرستان سوادکوه و در فاصله 25 کیلومتری از شهر زیراب واقع شده، در میان یک منطقه جنگلی بسیار زیبا قرار گرفته است که بی شک دیدن آن برای شما بسیار لذت بخش خواهد بود. برای رسیدن به این آبشار شما باید حدود 40 کیلومتر جاده خاکی را با خودرو مناسب طی کنید و بعد از رسیدن به امامزاده گزو، خودروی خود را پارک کرده و با یک پیاده روی نیم ساعت به این آبشار برسید. ارتفاع کلی این آبشار حدود 48 متر است که از دو آبشار 5 متری و 43 متری تشکیل شده است.

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت

آبشار شاهاندشت برای افرادی که به دنبال سفر یک روزه اطراف تهران هستند، قطعا مکان بسیار خوبی است. این آبشار که یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی اطراف تهران است مسیر دسترسی بسیار راحتی دارد. برای رفتن به این مکان شما باید به کیلومتر 96 جاده هراز رفته و در حدود فاصله 65 کیلومتری از شهر آمل به سمت روستای شاهاندشت بروید. آبشار شاهاندشت در ارتفاعات این روستا قرار دارد، اما برای رسیدن به آن نیازی پیاده روی یا کوهنوردی طولانی ندارید. این آبشار مرتفع ترین آبشار استان مازندران است و ارتفاع آن در حدود 62 متر می‌باشد،همچنین فضایی بسیار زیبای اطراف این آبشار و مناظر دلنشین برای هر بیننده‌ای چشم نواز خواهد بود.

دریاچه سد لار و دشت لار

دریاچه سد لار

یکی از دریاچه‌های اطراف تهران که در طول سال گردشگران زیادی برای بازدید از آن می‌روند دریاچه سد لار است. همچنین در کنار این دریاچه یک دشت بسیار پهناور وجود دارد که به بزرگترین دشت ایران معروف است. در سالهای اخیر توجهات نسبت به این دریاچه بیشتر شده و به این دلیل امروزه در آن ورزشها و تفریحاتی مانند اسکی روی آب، پرورش ماهی، ماهیگیری و… در دریاچه سد لار در دسترس شما خواهند بود. بهترین فصل برای دیدن این منطقه، اوایل و اواسط بهار است، چرا که در آن مناظر بسیار زیبای دشت سرسبز و گلهای شقایق را خواهید دید که در نوع خود بی نظیر است. همچنین در این منطقه تنوع جانوری بالایی وجود دارد برای علاقمندان به حیات وحش جذاب خواهد بود.

دریاچه سد امیرکبیر

دریاچه سد امیرکبیر

دریاچه سد امیر کبیر یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است که در شمال شرقی شهرستان کرج قرار گرفته و برای دسترسی به آن باید به کیلومتر 25 جاده کرج به چالوس بروید. در سال 1338 ساخت این سد به پایان رسیده و روند آبگیری آن شروع شده است. به همین صورت یکی از دریاچه‌های اطراف تهران پشت این سد بزرگ بوجود آمده که سالهاست یکی از جاذبه‌های توریستی برای پایتخت نشین‌ها است. سد کرج یا سد امیر کبیر حدود 180 متر ارتفاع دارد و ضخامت آن در قسمت کف 30 و در تاج آن 9 متر میباشد. بد نیست این نکته جالب را بدانید که سد امیر کبیر اولین سد چند منظوره در ایران است.

دریاچه سد لتیان

دریاچه سد لتیان

دریاچه سد لتیان که یکی از دریاچه‌های اطراف تهران است به عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران شناخته می‌شود. این سد که روی رودخانه جاجرود ساخته شده، در گذشته فرحناز نام داشته و برای دیدن آن باید به فاصله 25 کیلومتری تهران و جنوب منطقه لواسان بروید. این سد که بین کوه‌های بندک و جاجرود قرار گرفته و آب جمع شده پشت آن 30 درصد آب مصرفی شهر تهران را فراهم میکند. در ضمن به یاد داشته باشید که وجود پارکهای جنگلی تلو و لتیان باعث شده که اطراف این سد مکانی مناسب برای سفر یک روزه اطراف تهران باشد و برای دسترسی به آن باید در بزرگراه تهران دماوند بروید. به عنوان نکته آخر فراموش نکنید که در زمان سفر به این دریاچه وسایل ماهیگیری به همراه داشته باشید.

دریاچه تار و هویر

دریاچه تا و هویر

یکی از دریاچه‌های اطراف تهران، دریاچه تار است در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد. مساحت این دریاچه 36 هکتار می‌باشد و در فصلهای پر بارش، بخشهای عمیق این دریاچه حدود 50 متر عمق دارد. در فاصله 500 متری دریاچه تار، دریاچه هویر قرار دارد که به عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران شناخته میشود. مساحت دریاچه هویر حدود 13 هکتار است و بین این دو دریاچه زیبا یک کوه به نام "دوبرار" قرار گرفته است. فاصله کم این دریاچه‌ها تا پایتخت باعث شده که به یکی از بهترین گزینه‌های سفر یک روزه اطراف تهران باشند و گردشگران زیادی در ایام تعطیل و اواخر هفته به دیدن این مناطق بیایند.

لفور

لفور

یکی از جنگل‌های باستانی مازندران که قدمت آن به 40 میلیون سال پیش بازمیگردد، جنگل لفور است. در این جنگل رودها، جوی‌ها و آبشارهای زیادی وجود دارد که باعث زیباتر شدن این منطقه شده اند. این جنگل که یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران است در فصول گرم سال آب و هوایی دلنشینی دارد. همچنین مناظر بسیار زیبا و دلنشینی که در این جنگل می‌بینید تا ابد در خاطرات شما ثبت خواهد شد. این جنگلها بخشی از جنگلهای باستانی ایران هستند که در شهرستان سوادکوه استان مازندران قرار دارند و به همین دلیل بسیاری برای سفر یک روزه اطراف تهران، این جنگل زیبا و دلنشین را انتخاب میکنند.

پارک ملی کویر

پارک ملی کویر

قدیمی ترین و بزرگترین منطقه حفاظت شده در ایران که در شهرهای اصفهان، گرمسار، قم و تهران قرار دارد؛ پارک ملی کویر است که به عنوان یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران شناخته میشود. این پارک ملی یکی از بهترین مکان‌های برای علاقمندان به طبیعت و به خصوص کویرنوردی است. وسعت این منطقه در حدود 670 هزار هکتار است که 250 هکتار از آن به عنوان منطقه حفاظت شده شناخته میشود. مناظر بسیار زیبای تپه‌های شنی، آسمان پرستاره شب و قدم زدن روی شن‌ها تنها بخشی از جذابیت‌های این کویر هستند. علاوه بر این موارد شما میتوانید از تفریحات دیگری مانند سافاری (آفرود سواری) و شتر سواری و… استفاده کنید و لذت ببرید.

روستای گردشگری برغان

روستای گردشگری برغان دارای بافت قدیمی و زیبایی است که سرسبزی آن این روستا را به مکانی دلپذیر برای یک سفر یک روزه تبدیل کرده است. بهترین زمان برای رفتن به این روستای زیبا از فروردین ماه تا اواسط پاییز است. این روستا در استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ بین دو رود سنج و شاهرود واقع شده است. روستای برغان دارای مکانهای گردشگری متعددی چون آتشگاه کرج، حسینه برغان، مسجد برغان، پل برغان، میدان برغان، قلعه ایلخانی برغان و زیارتگاه چهل دختر برغان است. گفتنی است در مسیر کرجکردان به سمت برغان دو باشگاه اسب سواری معروف وجود دارد که دوستداران اسبسواری میتوانند از این دو باشگاه استفاده کنند. از سوغاتیهای روستای برغان میتوان آلوی برغان، عسل، توت، لبنیات و بستنی را نام برد. نوع خاصی از بستنی که بستنی گله نام دارد مخصوص روستای برغان بوده و به عنوان میراث فرهنگی ملی ایران به ثبت رسیده است.

تنگه واشی

تنگه واشی در 17 کیلومتری شهر فیروزکوه قرار گرفته است و یکی از محبوبترین جاهای دیدنی اطراف تهران برای شهروندان پایتخت است. بسیاری از افراد در فصل تابستان برای فرار از گرمی هوای پایتخت به این منطقه سفر میکنند تا روزی خوب را در هوای خنک این منطقه سپری کنند. تنگه واشی را به نامهای سوواشی، ساواشی و سوباشی نیز میشناسند. گفتنی است برای وارد شدن به تنگه باریک تنگه واشی باید در حدود 1 کیلومتر پیادهروی کنید از این رو لازم است در سفر به تنگه واشی مجهز باشید. پس از اتمام مسیر باید مسیری را درون آب رودخانه سپری کند تا به آبشار زیبای تنگه واشی با ارتفاع 15 متر برسید. در این مسیر صخرههایی وجود دارد که بالا و پایین رفتن از آنها تجربهای جالب و هیجانانگیز را برای شما رقم میزند. خوب است بدانید که به دلیل صعبالعبور بودن مسیر، افرادی که دارای مشکلات جسمانی هستند و نمیتوانند پیاده این مسیر را طی کنند، میتوانند با کرایه کردن چهارپایان از این مسیر سخت عبور کنند.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: