سوغات تهران معرفی خوراکی های خاص تهران

اکثر کسانی به پایتخت سفر می‌کنند سوغات خاصی را برای این شهر نمی‌دانند و تصور می‌کنند که محصول خاصی را نمی‌توان به عنوان سوغات تهران در نظر گرفت. تهران اگرچه امروزه به شهر مرکز خریدهای بزرگ با محصولات مد روز تبدیل شده است، اما هنوز هم برخی محصولات از جمله خوراکی و صنایع دستی خاص را می‌توان به این شهر بزرگ نسبت داد. در این مقاله از سلطان سفر قصد داریم شما را با برخی از خوراکی و صنایع دستی سوغات تهران آشنا نماییم.

خوراکی‌های سوغات تهران

سیب دماوند

سیب دماوند سوغات تهران

سیب دماوند میوه‌ ی مشهور شهر تهران است و کمتر کسی هست که نام آن را نشنیده باشد. تنوع سیب دماوند در بهار با نام های سیب شفیع آباد، گلاب، عایق الماسی، کهنز و قندک و با سیب‌های پاییزی به نام‌های سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد خراسان شهرت بسیاری دارد. در سفر به تهران از چشیدن طعم خوش سیب دماوند غافل نشوید، حتی می‌توانید این عطر و طعم خوش را به عنوان سوغات تهران برای عزیزان خود به یادگار ببرید.

دوغ آبعلی‌

دوغ آبعلی سوغات تهران

یکی از خوشمزه‌های سوغات تهران که در بطری‌های شیشه‌ای عرضه می‌شود، دوغ آبعلی است. دوغ آبعلی را در بسیاری رستوران‌های سنتی تهران و در مسیر جاده هراز می‌توانید پیدا کنید. این دوغ یکی از طعم‌های نوستالژیک و خاطره انگیز برای تهرانی‌ها و خیلی از مسافران تهران است. 

کشمش و گوجه سبز شهریار

کشمش و گوجه سبز شهریار

شهریار با وجود فاصله نسبتا کمی که با تهران دارد، آب و هوایی متفاوت و خنک با باغ‌های فراوان دارد. همین امر باعث شده است که انگور و کشمش و گوجه سبز شهریار از مرغوب‌ترین میوه‌ها و محصولات باغی در استان تهران باشد. اگر در بهار راهی تهران شدید، قطعا از چشیدن ترشی گوجه سبزهای شهریار بی نصیب نخواهید بود. همچنین می‌توانید کشمش شهریار را به عنوان سوغات شیرین و خوشمزه تهران تهیه کنید.

سوهان تهران

سوهان تهران

بهترین سوهان تهران را می‌توان مختص شهر ری دانست، پس اگر به زیارت حرم شاه عبدالعظیم مشرف شدید،‌سوهان شهر ری را می‌توانید به عنوان یک سوغات تهران تهیه نمایید.

نان گلاج فیروزکوه

طرفداران نان محلی و سنتی در هر شهر و منطقه ایران می‌توانند طعمی جدید و متفاوت از نان محلی را تجربه کنند، تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست. نان گلاج فیروزکوه یکی از سوغات تهران است که پخت آن بیشتر در بین عشایر فیروزکوه رواج دارد. در تهیه این نان از موادی مانند شیر تازه، آرد تازه، آب، تخم مرغ محلی، خمیر مایه نان و دارچین استفاده می‌شود و سپس در روغن حیوانی سرخ می‌گردد. با نگهداری در یخچال بافت این نان تا مدت زیادی تازه باقی می‌ماند.

آلوچه لواشک های دربند

آلوچه لواشک های دربند

دربند یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تهران است که علاوه بر گردشگران و مسافران تهران، یکی از تفریحگاه‌های پرطرفدار تهرانی‌ها برای آخر هفته به شمار می‌رود. وقتی به دربند می‌روید، یکی از چیزهایی که توجه‌تان را جلب خواهد کرد وجود انواع آلوچه و لواشک در اینجاست. آلوچه و لواشک دربند را نیز می‌توانید به عنوان سوغات تهران خریداری کنید.

صنایع دستی سوغات تهران

جاجیم و قالی بافی

جاجیم و قالی بافی

فیروزکوه یکی از مناطق خوش آب و هوا و زیبا در اطراف تهران است که به سبب رونق دامداری محصولات دامی بسیاری را به خود اختصاص داده است. علاوه بر خوراکی های خوشمزه سوغات فیروزکوه، به سبب رونق دامپروری تولید پشم در این منطقه بسیار بالاست، در نتیجه دست بافته‌های پشمی مانند جاجیم نیز

جزو صنایع دستی این منطقه و از سوغات تهران به شمار می‌رود.

نقاشی روی چرم

نقاشی روی چرم

اگر به دنبال یک سوغاتی خاص و ماندگار هستید، می‌توانید در بین صنایع دستی سوغات تهران به سراغ محصولات چرمی نقاشی شده بروید. نقاشی روی چرم از دوره قاجاریه در بین صنعت‌گران تهران رواج داشته است. 

چاپ باتیک

چاپ باتیک

یکی دیگر از صنایع دستی مردم تهران که از گذشته در شهرهای تهران، تبریز و اسکو رواج داشته است، هنر چاپ بر روی پارچه است. در چاپ باتیک با قرار دادن قالب‌هایی روی پارچه طرح مورد نظر بر روی آن چاپ می‌شود. در گذشته برای چاپ به این شیوه از رنگ‌های طبیعی مانند  زردچوبه، انار، روناک و اسپرک استفاده می‌شده است. امروزه این هنر زیبا در میان صنعت‌گران تهرانی رو به فراموشی گذاشته است و به سختی می‌توان چنین سوغاتی در تهران پیدا کرد.

شیشه گری و تراش شیشه

شیشه گری و تراش شیشه

شیشه‌گری و نقاشی روی شیشه را می‌توان جزو قدیمی‌ترین هنرها و صنایع دستی در اکثر شهرهای ایران دانست که قدمت کلی آن به بیش از 2000 سال پیش بر می‌گردد. ظروف به دست آمده از هنر شیشه‌گری و تراش روی شیشه به قدری جذاب است که حتما نظر شما را جلب خواهد کرد تا حداقل یک محصول از آن را به عنوان یادگار سفر و سوغات تهران برای خود تهیه کنید. 

تابلو فرش و چهره بافی

تابلو فرش و چهره بافی  سوغات تهران

برای کسانی که به دنبال سوغاتی خاص و گران قیمت از شهر تهران هستند، تابلو فرش و چهره‌بافی های زیبا یک انتخاب جذاب است. پس اگر در سفر به شهر تهران گذرتان به خیابان ولی عصر افتاد، بد نیست سری هم به فرش فروش‌های معروف این منطقه بزنید تا با آثار هنری و صنایع دستی از این دست بیشتر آشنا شوید. در صورت تمایل می‌توانید این تابلو فرش‌های نفیس را به عنوان سوغات تهران تهیه نمایید.

از دیگر صنایع دستی که امروزه کم و بی در شهر تهران وجود دارد و دیدن و خرید آن می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد میتوان به ورنی‌بافی، رودوزی و منجوق و خاتم کاری در تهران اشاره کرد.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: