جاهای دیدنی زنجان که نباید از دست داد!

یکی از پرجاذبه ترین و شگفت انگیز ترین شهرهای واقع در شمال غرب کشور ، بدون شک شهر زنجان می باشد. شاید تعداد کمی از افراد با جاذبه های طبیعی بکر و آثار تاریخی بی نظیر این شهر آشنا باشند ، اما باید به این نکته اشاره کرد که تنوع جاهای دیدنی زنجان به قدری زیاد است که انتخاب را برای هر گردشگری دشوار خواهد نمود. در واقع بهتر است بگوییم ، چه تمایل به بازدید از مناطق طبیعی و بکر داشته باشید و چه دلتان بخواهد از اماکن تاریخی دیدن کنید ، شهر زنجان گزینه های فراوانی را پیش روی شما خواهد گذاشت. علاوه بر موارد مذکور باید بدانید که زنجان از نظر آب و هوایی نیز در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد که همین موضوع باعث می شود لذت گردشگری در فصل بهار دو چندان شود.  در ادامه به معرفی برخی از این جاهای دیدنی زنجان خواهیم پرداخت.

مقایسه قیمت و رزرو هتل زنجان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاذبه های تاریخی زنجان

گنبد سلطانیه زنجان

گنبد-سلطانیه-زنجان

این گنبد تاریخی و معروف که در 43 کیلومتری شهر زنجان، در میان دشتی پهناور واقع شده و در سمت راست جاده زنجان به تهران قرار گرفته ، از جمله جاهای دیدنی زنجان به شمار می رود که هرگز نباید بازدید از آن را فراموش کنید! گنبد سلطانیه از دید بسیاری از گردشگران ، شاخص ترین مکان دیدنی زنجان محسوب می گردد که خود را در جایگاه  عظیم ترین گنبد خشتی جهان می بیند. این گنبد شگفت انگیز یکی از آثار به یاد ماندنی دوران ایلخانی می باشد که با کاشی کاری های فیروزه ای و نمای منحصر به فردش از فواصل دور توجه گردشگران را به خود جلب می کند. گنبد سلطانیه در طی سال ‌های ۷۰۲ تا ۷۱۴ به دستور اولجایتو پادشاه مغول، که ملقب به سلطان محمد خدابنده بود، احداث گشت و به نوعی مزار خود او هم محسوب می شود. در میان بعضی افراد ، این  اعتقاد وجود دارد که جهت ساخت گنبد عظیم شهر فلورانس از این گنبد پرابهت تقلید هایی صورت گرفته است‌. علاوه بر این موارد، شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که گنبد عظیم سلطانیه پس از گنبدهای سانتاماریا دلفیوره فلورانس و ایاصوفیه استانبول، رتبه سوم بزرگترین گنبدهای دنیا را به خود اختصاص داده است.

مقایسه قیمت و اجاره سوییت در زنجان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

موزه رختشویخانه زنجان

موزه-رختشویخانه

موزه رختشویخانه زنجان که به موزه مردم شناسی زنجان نیز معروف است ، از دیگر جاهای دیدنی زنجان به شمار می رود که در یکی از محله های قدیمی شهر زنجان به نام عباسقلی خان و در خیابان سعدی در مقابل خیابان ۷ تیر واقع شده است. در گذشته به علت عدم وجود ماشین های پیشرفته لباسشویی ، اکثر افراد مجبور بودند به لب رودخانه ها بروند و در آنجا به شست و شوی لباس ها یا ظروف خود بپردازند؛ در همین راستا زنجان تصمیم به ساخت محلی گرفت که مردم این امکان را داشته باشند تا به صورت رایگان و در تمام طول شبانه روز، ظروف یا لباس های خود را شست و شو دهند. موزه رختشویخانه دارای حوضچه های فراوانی می باشد که هر کدام کاربردهای متفاوتی دارند. بعضی از این حوضچه ها محل شست و شوی لباس و برخی دیگر مخصوص ظروف میباشند. اگر قصد آشنایی با مردم زنجان و فرهنگ حاکم بر این شهر را دارید ، موزه مردم شناسی یک انتخاب بسیار مناسب برایتان می باشد.


بیشتر بخوانید: سوغات زنجان از چاقو تا شیرینی زنجانی‌ها


 

معبد داش کسن یا اژدها زنجان

معبد-داش-کسن-یا-اژدها

معبد داش کسن یک بنای صخره ‌ای می باشد که در حوالی روستای ویر به فاصله تقریبی ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر زنجان قرار گرفته است. این معبد تاریخی با طراحی اژد‌ها ، از آثار باقی مانده دوره ایلخانی محسوب می گردد. معبد اژدها شامل دو طرح برجسته اژد‌ها و تعدادی محراب اسلامی در دو طرف آن که به طور قرینه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند ، می باشد. نقوش شگفت انگیز و منحصر به فرد استفاده شده در این معبد پرابهت را در مکان دیگری از کشور ایران نمی توان مشاهده نمود. اگر قصد بازدید از جاهای دیدنی زنجان و به خصوص یک مکان تاریخی خاص را دارید ، در انتخاب معبد داش کسن تردید نکنید!

مقایسه قیمت و رزرو هتل بزرگ زنجان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

غار کتله خور

این غار در فاصله 85 کیلومتری مرکز زنجان قرار گرفته است و در حال حاضر یکی از جاذبه‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شود. غار کتله خور در دل کوه‌های آهکی جنوب زنجان و در فاصله 5000 متری بخش گرماب قرار دارد. این غار دارای پستی بلندی‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری است که به آن جلوه خاصی بخشیده‌اند. در مورد معنا و علت نامگذاری خاص این غار نظرات متفاوتی مطرح شده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده « کتله خور » به معنای تپه خورشید، روستای خورشید و ... می‌باشد؛ اما مناسب‌ترین تعبیر آن از زبان ترکی گرفته شده است. در زبان ترکی کتله به معنای ناهمواری و پستی بلندی، و « خور » به معنای راحتی می‌باشد. در مجموع کتله خور به معنای پستی و بلندی‌های راحت و آسان است.

بازار زنجان

بازار-زنجان

یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی زنجان ، بازار این شهر است. احتمالا برایتان کمی عجیب به نظر برسد وقتی بدانید بازار زنجان طویل ترین بازار موجود در ایران به حساب می آید که توسط 56 راه ورودی اصلی و فرعی با قسمتهای زیادی از شهر دارای ارتباط است. به دور از هرگونه اغراق باید گفت ، بازار زنجان از نظر وسعت به گونه ای بنا شده که اگر شما چندین ساعت را هم برای گشتن در آن وقت صرف نمایید باز هم فرصت بازدید از تعداد زیادی غرفه را از دست خواهید داد! شاید بد نباشد بدانید که این بازار طولانی ، از نظر قدمت هم مربوط به دوران قاجار می باشد و بازاری کهن و تاریخی به شمار می رود. هنگامی که در بازار زنجان مشغول گشت و گذار هستید ، نه تنها از قدم زدن در یک مکان تاریخی لذت خواهید برد ؛ بلکه این امکان را خواهید داشت تا با قیمت مناسب به خرید هر چیزی که در ذهن خود دارید بپردازید و با یک تیر دو نشان بزنید! در این بازار عظیم هر چیزی که تصورش را کنید وجود دارد از میوه و سبزیجات گرفته تا انواع لباسهای رنگارنگ که توجه هر بازدید کننده ای را به خود جلب خواهد کرد. در هر صورت اگر شما قصد بازدید از جاهای دیدنی زنجان را دارید و در عین حال علاقه مند به آشنایی با زندگی روزمره مردم این شهر هستید ؛ بازار زنجان می تواند اولین و بهترین گزینه ممکن برایتان باشد که در خیابان امام خمینی زنجان واقع شده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آسیا زنجان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

موزه باستان شناسی زنجان

موزه-باستان-شناسی-زنجان

عمارت ذوالفقاری از جمله اماکن تاریخی و جاهای دیدنی زنجان به شمار می رود که یادگاری از دوره  قاجار به حساب می آید. در زمان گذشته این بنا ، به عنوان محلی برای اداره شهر توسط حکمران وقت زنجان شناخته می شد که در حال حاضر به موزه باستان‌شناسی زنجان معروف است. در این موزه  با مومیایی های مردان نمکی مواجه خواهید شد که به واسطه مو و ریش ‌های بلندشان توجه ها را به خود جلب می کنند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان سپهر زنجان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پل میر بهاءالدین زنجان

پل-میر-بهاالدین-زنجان

اگر در مسیر زنجان به کردستان ، سری به رودخانه زنجان رود بزنید با پلی مواجه خواهید شد که به پل کهنه یا پل میربهاءالدین معروف است. پل میر بهاءالدین به طور کامل به وسیله آجر بنا شده و این نام  از روی اسم سازنده پل روی آن نهاده شده است که از نظر قدمت به دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار مربوط می شود. بنابراین اگر علاقه به بازدید از جاهای دیدنی زنجان و اماکن تاریخی دارید ، یکی دیگر از انتخاب های مناسب برای شما می تواند پل کهنه باشد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل پارک زنجان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد جامع زنجان

مسجد-جامع-زنجان

یکی از جاذبه ها و جاهای دیدنی زنجان که درست در مرکز بافت قدیمی این شهر و در حوالی بازار زنجان واقع شده است ، مسجد جامع زنجان می باشد. این مسجد کهن که پیشینه تاریخی­اش به دوران قاجار باز می گردد ، توسط یکی از پسران فتحعلی شاه تأسیس گشته و در زمره برترین و زیباترین مساجد شهر زنجان و همچنین ایران قرار می گیرد. وجود ایوان های چهارگانه‌ در صحن مستطیلی شکل مسجد که در چهار سوی آن به صورت یکدست و قرینه واقع شده اند، بسیار چشم نواز بوده و نظر بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب می کند. پس چنانچه تمایل به بازدید از اماکن مذهبی و در عین حال تاریخی زنجان را دارید ، مسجد جامع زنجان را فراموش نکنید!

مقایسه قیمت و رزرو هتل غزال زنجان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاذبه های طبیعی زنجان

دودکش جن زنجان

دودکش-جن

یکی دیگر از جاهای دیدنی زنجان که حتما باید از آن دیدن کنید ، دودکش جن یا تخت دیو می باشد که در 96 کیلومتری شهر زنجان واقع شده است. علت نامگذاری این مکان منحصر به فرد که شباهت فراوانی به بخشی از گرندکانیون آمریکا دارد ، نامعلوم است اما بعضی از افراد آن را مربوط به اعتقادات مردم این ناحیه می دانند. در هر صورت بهتر است بدانید که در علم زمین شناسی این گونه سنگ ها که در اثر فرسایش به شکل قارچ در آمده اند و در قامت یک مناره مرتفع و باریک خودنمایی می کنند پدیده هودو نامیده می شود. دودکش جن به علت ظاهر خاص و دیدنی خود توانسته است جایگاه ویژه ای را در میان تورهای گردشگری به خود اختصاص دهد و مقصد بسیاری از مسافرانی باشد که جهت بازدید از جاهای دیدنی زنجان رهسپار این شهر شده اند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل پیام زنجان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

رودخانه قزل اوزن زنجان

رودخانه-قزل-اوزن

رودخانه قزل اوزن یکی از جاهای دیدنی زنجان محسوب می گردد که به علت قرمز رنگ بونش با نام قزل اوزن شناخته می شود. بهتر است بدانید که این رودخانه از کوه‌ های چهل چشمه واقع در کردستان منشا میگیرد و به واسطه ظاهر منحصر به فردش، به عنوان یکی از جاذبه های معروف شهر زنجان به شمار می رود که بازدیدکنندگان خوش ذوق را همواره به سمت و سوی خود می کشاند. علاوه بر این موارد ، نباید از نقش حیاتی رودخانه قزل اوزن در زمینه کشاورزی و رونق بخشیدن به این صنعت مهم غافل شد. گفتنی است که در اطراف این رودخانه زیبا ، مناظر طبیعی جذاب و چشم نوازی هم وجود دارند که مشاهده آنها خالی از لطف نیست.

مقایسه قیمت و رزرو هتل قصر زنجان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاذبه های تفریحی زنجان

مجموعه تفریحی گاوازنگ یا ائل داغی زنجان

مجموعه-تفریحی-گاوازنگ-یا-ائل-داغی

این مجموعه تفریحی که در شمالی ترین منطقه زنجان و در امتداد جاده گاوازنگ واقع شده است ، یک انتخاب بسیار مناسب جهت خوشگذرانی همراه با خانواده یا دوستان می باشد. مجموعه تفریحی گاوازنگ علاوه بر اینکه دارای آب و هوای بسیار مناسبی است ، از نظر امکانات تفریحی و رفاهی قادر به برآورده کردن تمام انتظارات گردشگران می باشد.  از جمله امکانات و جاذبه های این منطقه می توان به قایق سواری و دریاچه مصنوعی اشاره کرد. همچنین رستوران ها و آلاچیق های چوبی موجود، این امکان را برای گردشگران فراهم می کنند تا اوقات خوشی را در کنار دوستان یا اعضای خانواده خود سپری نمایند. پس اگر علاقه مند به مناطق سرسبز و خوش آب و هوا هستید ، حتما باید از مجموعه تفریحی گاوازنگ که از جمله معروفترین جاهای دیدنی زنجان می باشد بازدید نمایید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: