جاهای دیدنی ارومیه، دیدنی های تاریخی و طبیعی

ایران سرزمینی پهناور است که هر نقطه از آن، سرشار از جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و تاریخی است. یکی از مناطق زیبا و پر از جاذبه در ایران، شهر ارومیه است که از جمله شهرهای مهم و بزرگ استان آذربایجان غربی به‌شمار می‌رود. ارومیه در شمال غرب ایران قرار گرفته که بخشی از آن در دامنه کوهی به نام سیر قسمت دیگری از این شهر در دشت ارومیه واقع شده‌است، از این‌رو دارای طبیعتی بکر و آب‌وهوایی معتدل و بسیار مطبوع است. این شهر را می‌توان یکی از زیباترین شهرهای ایران دانست که دارای مناظری فوق‌العاده بوده و موجب جذب گردشگران فراوانی شده‌است. همه افراد با شنیدن نام ارومیه به‌طور ناخودآگاه، دریاچه ارومیه را به‌یاد می‌آورند اما جاهای دیدنی ارومیه، محدود به این دریاچه نبوده و دارای جاذبه‌های دیدنی متنوع و گسترده‌ای است که در این مطلب در حد توان به معرفی برخی جاهای دیدنی ارومیه خواهیم پرداخت.

شهر ارومیه به‌لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای طبیعت بی‌نظیر و خیره‌کننده‌ای بوده و همچنین وجود قومیت‌های گوناگون با مذاهب و ادیان مختلف به‌همراه تاریخ سه‌ هزار ساله این شهر به‌طورحتم ازجاذبه‌های فراوانی برخوردار بوده و زمینه خوبی جهت جذب گردشگران داخلی و خارجی فراهم شده‌است. به‌طورکلی جاذبه‌ها و جاهای دیدنی ارومیه به سه بخش جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و جاذبه‌های تفریحی و شهری دسته‌بندی می‌شود که هریک از این دسته‌بندی‌ها را در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل ارومیه از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی ارومیه، جاذبه های طبیعی

همان‌طور که پیش از این اشاره‌ شد، شهر ارومیه به‌دلیل قرار گرفتن در دشت و دامنه کوه، از جلوه‌های طبیعی و خدادادی فراوانی برخوردار است. برخی از مهم‌ترین مناطق و جاهای دیدنی ارومیه که به‌منظور طبیعت‌گردی، همواره مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می‌گیرد، شامل موارد زیر است:

دریاچه ارومیه

دریاچه-ارومیه

دریاچه ارومیه یکی از بزرگ‌ترین و شورترین دریاچه‌های ایران و حتی جهان محسوب می‌شود. باتوجه به بحران کم آبی حاکم بر کشور در دهه گذشته، این دریاچه با خشکی شدید مواجه شد اما خوشبختانه با ارائه راهکارها و برنامه‌هایی جهت احیا، مجددأ جانی تازه یافته و اکنون یکی از جاهای دیدنی ارومیه است و می‌توان از این جاذبه طبیعی و زیبا بهره برد. این دریاچه یکی از زیستگاه‌های مهم برای بسیاری از پرندگان نیز به‌شمار می‌رود چراکه صدها جزیره کوچک را در دل خود جای داده‌است.

همچنین در دریاچه ارومیه، صخره‌ای قرار دارد که تا حدودی به یک جزیره شباهت داشته که علاوه‌بر زیبایی طبیعی، از نظر تاریخی نیز در برگیرنده وقایع و اتفاقات مهمی بوده‌است. این جزیره به قلعه کاظم‌داشی شناخته می‌شود و روایات مختلفی درباره این صخره وجود دارد که از آن‌جمله گفته می‌شود؛ اموال قیمتی هلاکوخان در این صخره پنهان می‌شده است. همچنین این شبه‌جزیره به‌عنوان محلی امن، جهت پناه‌گرفتن ساکنان روستاهای اطرف دریاچه ارومیه نیز، بوده‌است. در زمان جنگ جهانی اول و دوم نیز افراد از این صخره جهت پناه‌گرفتن استفاده می‌کردند.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در ارومیه از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

چشمه آب معدنی زنبیل

در نزدیکی دریاچه ارومیه و در فاصله 36 کیلومتری از شمال شرقی شهر ارومیه، کوهی به‌نام زنبیل وجود دارد. این‌ کوه، سرچشمه آب‌های فراوانی است که از دامنه روان هستند. یکی‌از چشمه‌های جاری از این کوه، به‌نام چشمه آب‌معدنی کوه زنبیل شناخته می‌شود. این چشمه‌ها به‌شکل حوضچه‌هایی مدور با قطر حدود 4 متر و عمقی کم و درحدود 25 سانتی‌متر است. ویژگی خاص این چشمه که موجب‌شده به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه شناخته شود، خارج شدن همیشگی گازهایی از کف این چشمه است که آن‌طور که گفته می‌شود این گازها برای درمان برخی دردهای مفاصل و یا مشکلات پوستی جنبه درمانی دارد.

 آب چشمه کوه زنبیل سرشار از مواد معدنی مختلف همچون سولفات، منیزیم آهن‌دار و بی‌کربنات است. شاهد وجود این موادمعدنی، رسوبات آهنی موجود بر روی سنگ‌های اطراف این چشمه است که توسط مردم محلی در اطراف چشمه دست‌چین شده‌است. این چشمه زیبا، در یک‌کیلومتری از دریاچه ارومیه و در دهستان نازلو چای واقع شده‌است. برای یافتن نشانی دقیق‌تر می توانید از بومیان منطقه نیز کمک بگیرید.

دریاچه مارمیشو

دریاچه-مارمیشو

از جاذبه‌های طبیعی شهر ارومیه دریاچه و آبشار مارمیشو است. این دریاچه در میان کوه‌های مرزی ایران و ترکیه و در 45 کیلومتری غرب شهر ارومیه واقع شده‌است. از آنجایی‌که دریاچه زیبای مارمیشو نسبت به دریاچه ارومیه، مصافت بیشتری تا شهر ارومیه دارد، همین مسئله سبب شده بود در گذشته، کمتر مورد توجه و بازدید گردشگران واقع شود، اما این دریاچه اکنون به یکی‌از پربازدیدترین جاهای دیدنی ارومیه تبدیل شده‌است. قرارگرفتن دریاچه مارمیشو در کوهستان، این منطقه را به یکی از جاهای دیدنی ارومیه در بهار و به‌خصوص در فصل تابستان مبدل ساخته و بازدید از این دریاچه در فصل زمستان و به‌دلیل سرمای شدید، پیشنهاد نمی‌شود. طبیعت بکر و مناظر بی‌نظیر این منطقه توانسته‌ است گردشگران فراوانی را از داخل و خارج به‌خود جذب نماید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آریا ارومیه از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پیست اسکی خوشاکو

پیست-اسکی-خوشاکو

از جمله جاهای دیدنی ارومیه در زمستان پیست اسکی خوشاکو است. این پیست که در بخش سلوانه و روستای خوشاکوی ارومیه واقع‌شده، همواره پذیرای گردشگران فراوانی از سراسر کشور بوده و علاقمندان به ورزش اسکی، اوقات مفرحی را در این پیست سپری خواهند کرد. علاوه‌بر ورزشکاران و اسکی‌بازان، افراد زیادی نیز صرفأ جهت بهره‌بردن از طبیعت زمستانی به‌این پیست مراجعه می‌کنند. لازم به‌ذکر است، ورزشکاران علاقمند به اسکی، برای انجام این ورزش مفرح تنها می‌توانند روزهای جمعه و در ساعات 9 صبح تا 4 عصر به پیست اسکی خوشاکو مراجعه نمایند. پیشنهاد می شود در کنار بازدید از جاهای دیدنی ارومیه، پیست خوشاکو را نیز در لیست خود قرار دهید.

چشمه آب گرم هفت آباد

در 45 کیلومتری از ارومیه و در بخش سیلوانا ومحال مرگور، روستایی به‌نام هفت‌آباد قرار دارد که در این روستا، مجموعه چشمه‌هایی واقع شده‌است که به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه شناخته می‌شود. محل این چشمه‌ها در دامنه یک کوه آتشفشان غیرفعال و یک رود به‌نام باراندوز چای است که موجب‌شده، منظره‌ای زیبا و روح نواز به‌وجود آمده که محلی برای تفریح و گردش مردم باشد. این آب، دارای دمایی بین 32 تا 34 درجه است که خواص آرام‌بخش و درمانی فوق‌العاده‌ای برای بسیاری از بیماری‌های مفاصل و استخوانی دارد. چشمه آب گرم هفت‌آباد از بهترین جاهای دیدنی ارومیه در تابستان است که گردشگران فراوانی را به‌ این منطقه جذب کرده‌است. از نکات جالب یکی از چشمه‌های اصلی این مجموعه، قرارگرفتن آن در زمین‌های یکی از اهالی روستا است که این فرد نیز با استفاده از آب این چشمه، استخری را ساخته که گردشگران می‌توانند به‌راحتی در آن شنا کنند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل ساحل ارومیه از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی ارومیه جاذبه های تاریخی

یکی‌ از قدیمی‌ترین شهرها در ایران، شهر ارومیه است و برخی از محققان بر این عقیده هستند که ارومیه حتی پیش از میلاد حضرت مسیح (ع) نیز وجود داشته‌است. قدمت تاریخی شهر ارومیه، آثار و بقایای کم‌نظیری را از دوران‌های مختلف برای مردم و بازدیدکنندگان از این شهر به‌یادگار گذاشته است. برخی از این آثار تاریخی که اکنون در زمره جاهای دیدنی ارومیه به‌شمار می‌رود و بسیار هم مورد توجه و علاقه گردشگران واقع شده‌است شامل موارد زیر هستند:

بازار تاریخی ارومیه

بازار-تاریخی-ارومیه

مسافرت و بازدید از مناظر و جاذبه‌های شهرهای مختلف همواره بسیار لذت‌بخش بوده‌است اما درکنار آن، گشت‌وگذار در بازار و آشنایی با فرهنگ، معماری و نوع دادوستد آن‌شهر نیز یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر مسافرتی محسوب می‌شود، به‌ویژه اگر این بازار جنبه تاریخی نیز داشته باشد. بازار تاریخی ارومیه که قدمت آن به دوره صفوی باز می‌گردد یکی از جاهای دیدنی ارومیه و جلوه‌های کم نظیر معماری ایرانی به‌شمار می‌رود. سادگی‌ بنای این بازار، تاق‌ها و گنبدهای ساخته‌شده، هنر مردمان آن‌زمان و قدمت بناهای این بازار را به رخ بینندگان می‌کشد.

 در بازار تاریخی ارومیه، سراها، مساجد، تیمچه‌ها و حتی حمام‌هایی به‌جا مانده از دوران زندیان و قاجاریان نیز دیده می‌شود. معمولا در گذشته اغلب بازارها در کنار یکی از مساجد بزرگ و مهم شهر واقع می‌شدند؛ در ارومیه نیز، بازار تاریخی این‌ شهر درکنار مسجد اعظم ارومیه که خود یکی‌از آثار تاریخی مهم ارومیه محسوب می‌شود، قرار گرفته‌است. این بازار در بافت قدیمی شهر ارومیه واقع‌شده و در سال 1362 به‌عنوان آثار تاریخی و ملی به‌ثبت رسیده‌است. این بازار تاریخی بین خیابان عسگرآبادی و خیابان امام‌خمینی ارومیه قرار دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل جهانگردی ارومیه از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کلیسای مار سرگیز

کلیسای-مار-سرگیز

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی و جاهای دیدنی ارومیه، کلیسای مار سرگیز است که در دامنه کوه سیر و در 12 کیلومتری ارومیه واقع شده‌است. این بنای تاریخی ارزشمند، از نظر مذهبی یک مکان مهم و مقدس شناخته می‌شود و اقلیت‌های دینی ساکن در ارومیه و شهرهای اطراف، کلیسای مار سرگیز را به‌عنوان زیارتگاه شناخته و برای انجام مراسمات عبادی خود به‌این مکان مراجعه می‌کنند.

مصالح به‌کار رفته برای ساخت کلیسای مار سرگیز، تمامأ از سنگ است که با مهارت خاص و با استحکامی بی‌نظیر بنا‌ شده‌است. کتب مورخان آشوری و نیز نوع سبک معماری به‌کار رفته اینطور نشان می‌دهد که قدمت ساخت این بنای سنگی زیبا، پیش از اسلام بوده‌است. همچنین براساس برخی روایات، این‌طور گفته‌ شده که وقتی خسروپرویز توانست بر رومیان غلبه کند، همسر مسیحی خسروپرویز، دستور داد کلیسای مارسرگیز ساخته شود.

یخچال دوقوز پله

یخچال دوقوز پله

یخچال دوقوز پله یکی از بهترین جاهای دیدنی ارومیه و از جاذبه‌های مطرح و شناخته‌شده گردشگری به‌حساب می‌آید. این مکان را گاهأ یخچال نه پله نیز می‌نامند چراکه کلمه دوقوز در زبان ترکی به‌معنای عدد نه است. قدمت ساخت این بنا مربوط به دوران قاجار است که درواقع محلی برای نگهداری و تهیه یخ مورد‌نیاز مردم در تابستان و نیز محل برگزاری مراسم چهارشنبه سوری بوده‌است. اما پس از صنعتی‌شدن ارومیه و با پیشرفت شهر، این مکان، کارایی اولیه خود را از دست داده و اکنون با هدف جذب توریست به‌عنوان یک نمایشگاه به‌نام خانه آبگینه ارومیه، فعالیت دارد. یخچال دوقوز پله، واقع در خیابان و محله‌ای به نام عسگرخان در ارومیه است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آنا ارومیه از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

سه گنبد ارومیه

سه-گنبد-ارومیه

در جنوب شرقی ارومیه و در بافت قدیمی شهر، یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه قرار گرفته‌است، بنای آجری استوانه‌ای شکل مدور به ارتفاع 13 و قطر 5 متر دیده می‌شود که به سه‌گنبد ارومیه معروف است. قدمت این بنا که گفته می‌شود آتشکده ای زرتشتی است به دوران سلجوقی باز می‌گردد. عده ای نیز براین عقیده‌اند که این بنا یک آرامگاه است که در سال 580 قمری ساخته شده‌است. ساختمان سه‌گنبد در دوطبقه ساخته‌شده که طبقه اول را سردابه و به طبقه دوم مقبره گفته می‌شود. در داخل این بنای استوانه‌ای، سه کتیبه وجود دارد که از سنگ تراشیده‌‌شده و حاوی نوشته‌هایی به خط کوفی است. بنای سه‌گنبد از جاهای دیدنی ارومیه به‌شمار می‌رود و از جمله مکان‌هایی است که همواره گردشگران زیادی را برای بازدید به ارومیه جذب کرده‌است.

کلیسای ننه مریم

کلیسای-ننه-مریم

در خیابان خیام شهر ارومیه، کلیسایی قرار دارد به‌نام ننه‌مریم که به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان‌ شناخته‌شده و از تاریخی‌ترین جاهای دیدنی ارومیه به‌شمار می‌رود. البته برخی این کلیسا را دومین کلیسای بزرگ جهان پس از کلیسای بیت‌لحم واقع در فلسطین می‌دانند. زمان ساخت کلیسای ننه‌مریم به‌سال 32 میلادی می‌رسد و این‌طور که گفته می‌شود، در گذشته این کلیسا یکی از معابد زرتشتیان و یک آتشکده بوده که پس از تولد حضرت مسیح، تبدیل به کلیسا شده‌است. البته این کلیسا در مقاطعی از تاریخ مورد بازسازی نیز قرارگرفته و نمای فعلی آن، مربوط به دوران ساسانی است. کلیسای ننه‌مریم دارای سقفی کوتاه، چندین دالان‌ و یک محراب است که کشیش در هنگام مراسمات مذهبی، به‌همراه عکسی از حضرت مسیح در مقابل این محراب قرار می‌گیرد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل مروارید ارومیه از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی ارومیه، جاذبه‌های شهری

شهر زیبای ارومیه علاوه‌بر آثار تاریخی، چشم‌اندازها، طبیعت سرسبز و بکر، از جاذبه‌های شهری و تفریحی فراوانی نیز برخوردار است. توجه به تفریحات سالم شهروندان و نیز اهمیت جذب گردشگران مختلف داخلی و خارجی سبب‌شده، مسئولین این‌ شهر به جاذبه‌های تفریحی و گسترش جاهای دیدنی ارومیه اهمیت ویژه‌ای نشان دهند. از مهم‌ترین و پربازدیدترین جاهای دیدنی ارومیه می‌توان مکان‌های زیر را نام برد:

موزه شهر ارومیه

موزه ارومیه

موزه شهر ارومیه یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که توصیه می‌شود افرادی که قصد مسافرت به‌این شهر را دارند، از بازدید آن غافل نشوند. این موزه که از سال 1346 تاسیس شده‌است، به‌عنوان یکی از کامل‌ترین و بهترین موزه‌های ایران شناخته می‌شود. در موزه شهر ارومیه، قدیمی‌ترین اشیای تاریخی و آثاری شگفت‌انگیز و گران‌بها که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است، دیده می‌شود. علاوه‌بر آن، کتاب‌های قدیمی خطی که از ارزش بالایی برخوردار هستند نیز در این موزه نگهداری می‌شوند و فرصتی را برای بازدیدکنندگان از این مجموعه آثار تاریخی و دیدنی فراهم آورده‌اند تا با مشاهده آن‌ها، علاوه‌بر آشنایی با گوشه‌ای از زندگی گذشتگان، سفری خاطره‌انگیز و لذت‌بخش را در جاهای دیدنی ارومیه تجربه نمایند.

سرزمین موج های آبی ارومیه

سرزمین-موج-های-آبی-ارومیه

پارک‌ آبی یا سرزمین موج‌های آبی ارومیه یکی از بهترین جاهای دیدنی ارومیه در تابستان و از جذاب‌ترین مکان‌های تفریحی در این شهر و حتی در کشور محسوب می‌شود. این مجموعه تفریحی با مساحتی در حدود 14000 هزار مترمربع، این امکان را دارد که پذیرای 1000 نفر به‌صورت همزمان باشد. همچنین شامل امکاناتی کامل همچون؛ استخر موجی، چاله فضایی، جکوزی، سونا خشک، سونا بخار، سرسره آهسته، حمام ترکی، کافی شاپ، پارکینگ و بسیاری امکانات دیگر جهت تفریح و گذران اوقات فراغت همه افراد در تمام سنین است. توجه به استانداردهای لازم، نکات بهداشتی، ایمنی، قیمت‌ها و تخفیف‌های فوق‌العاده موجب‌شده این مجموعه با استقبال بیشتری مواجه گردد. مجموعه تفریحی موج‌های آبی ارومیه، در 6 کیلومتری جاده سنتو (مهاباد) جنب تالار اروس واقع‌ شده و گردشگرانی که به‌این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند بلیط این مکان مفرح را با تخفیف‌های ویژه تهیه نمایند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان بهار ارومیه از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پارک دانشجو ارومیه

پارک-دانشجو-ارومیه

پارک دانشجو در خیابان آزادگان، چهارراه آزادگان، تقاطع امام علی قرار دارد. این پارک که دارای مساحتی در حدود 6 هکتار است با گل‌کاری وسیع و رنگارنگ، بهترین مکان جهت گذراندن اوقاتی به‌دور از هیاهو و خستگی‌های روزانه است. این پارک زیبا که از جاهای دیدنی ارومیه در بهار محسوب می‌شود، شامل 410 هزار بوته گل‌های متنوع و حدود 100 نوع لاله متفاوت است. همچنین پارک دانشجوی ارومیه همه‌ساله و در ماه اردیبهشت، برگزار کننده جشنواره گل است. لازم‌ به ‌ذکر است این پارک در ماه‌های شهریور نیز محل برگزاری جشنواره انگور خواهد بود. به مسافران و گردشگرانی که قصد بازدید از جاهای دیدنی ارومیه را دارند، پیشنهاد می‌شود که در برنامه‌های خود، بازدید از این پارک زیبا و چشم‌نواز را قرار دهند.

دهکده ساحلی چی‌چست

دهکده-ساحلی-چی-چست

از جاهای دیدنی ارومیه و مکان‌های تفریحی و فرهنگی این شهر، دهکده ساحلی چی‌چست بوده که مکانی مفرح و سالم است که جهت ایجاد رفاه و نشاط و باهدف جذب توریست طراحی و ساخته شده‌است. این مجموعه شامل امکانات تفریحی، رفاهی و فرهنگی است که برای روزهای گرم، بهترین انتخاب به‌شمار می‌رود. وسعت این دهکده رفاهی ـ تفریحی در حدود 20 هکتار بوده و دارای امکاناتی رفاهی و محیطی نظیر رستوران، هتل سه طبقه با ظرفیت 109 نفر، سوئیت‌هایی با طرفیت 62 نفر، کافه‌های مدرن و سنتی، تالار، آمفی‌تئاتر 1200 نفری، باغ توت، فضای سبز و گل‌کاری و... است.

این دهکده رفاهی همچنین دارای یک ساختمان بازی است که محلی برای بازی‌های سرگرم‌کننده و پرهیجان همچون، کارتینگ اتومبیل‌رانی، بیلیارد، ایرهاکی، استوکر و برخی بازی‌های مفرح دیگر است. از ویژگی‌های دهکده چی‌چست می‌توان به برگزاری جشنواره انگور نیز اشاره کرد که یکی از مراسم و سنت‌های اصیل آذری نیز محسوب می‌گردد. این دهکده تفریحی رفاهی، در شهر ارومیه، جاده چی‌چست، حد فاصل 18 کیلومتری ارومیه به‌طرف دریاچه یا بندر گلمخانه قرار دارد.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: