جاهای دیدنی خرم آباد : بهشت آبشارهای ایران

خرم‌آباد مرکز استان لرستان است. این شهر به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر لرنشین ایران و ششمین مرکز استان پرباران کشور شناخته می‌شود. میزان بارش در خرم‌آباد در فصول بهار و زمستان قابل توجه است. خرم‌آباد از نظر صنعتی نیز شهری حائز اهمیت است؛ صنایع پتروشیمی و فولاد در خرم‌آباد از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی فراوان در خرم‌آباد این شهر را به یکی از  پرگردشگرترین نقاط کشور بدل ساخته است. جاذبه‌های گردشگری خرم‌آباد در کشور تقریباً منحصر به فرد به‌شمار می‌روند. جاذبه‌های چشمگیر طبیعی در خرم‌آباد این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای ایران تبدیل کرده است. در ادامه، شماری از جاهای دیدنی خرم‌آباد معرفی می‌شوند؛ این معرفی با جاذبه‌های تاریخی خرم‌آباد آغاز و با جاذبه‌های طبیعی این شهر پایان می‌یابد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی خرم آباد : آثار تاریخی

شمار قابل توجهی از جاهای دیدنی خرم‌آباد در شمار جاذبه‌های تاریخی قرار می‌گیرند. این ویژگی خرم‌آباد همواره مورد توجه آن دسته از بازدیدکنندگان که اهمیت ویژه‌ای برای جاذبه‌های تاریخی قائلند قرار گرفته است. بناهای تاریخی در خرم‌آباد عمدتاً از اهمیت معماری قابل توجهی برخوردارند. شماری از مهم‌ترین بناهای تاریخی مربوط به دوره‌ی ساسانیان در خرم‌آباد واقع شده‌اند. این نکته خرم‌آباد را به یکی از ویژه‌ترین شهرهای ایران از نظر تاریخی تبدیل می‌کند. در ادامه شماری از جاهای دیدنی خرم‌آباد که از نظر تاریخی اهمیت دارند معرفی می‌شوند.

قلعه‌ی فلک‌الافلاک

قلعه فلک الافلاک - جاهای دیدنی خرم آباد

قلعه‌ی فلک‌الافلاک یکی از باشکوه‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد به‌شمار می‌رود. این قلعه به قلعه‌ی دوازده برجی نیز موسوم است. قلعه‌ی فلک‌الافلاک در سال ۱۳۴۸ در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت قلعه‌ی فلک‌افلاک به دوره‌ی ساسانیان بازمی‌گردد. مرمت فلک‌الافلاک در گذر زمان باعث شده تا معماری آن علاوه بر دوره‌ی ساسانیان، جلوه‌ای از معماری دوره‌های مختلفی نظیر صفویه و قاجار نیز باشد. واقع بودن این قلعه در خیابان امام دسترسی به آن را آسان ساخته است. قرار داشتن بنا بر تپه‌ای بر فراز خرم‌اباد، نزدیکی آن به رودخانه و هم‌جواری با سایر بناهای مهم تاریخی باعث شده تا این قلعه از موقعیت مناسبی برخوردار باشد. تمام این ویژگی‌ها فلک‌الافلاک را به یکی از بهترین جاهای دیدنی خرم‌آباد تبدیل کرده است.
آدرس: خرم‌آباد، خیابان امام خمینی، دوازده برجی، قلعه‌ی فلک‌الافلاک

مناره‌ی آجری

مناره آجری - جاهای دیدنی خرم آباد

مناره‌ی آجری از جمله تماشایی‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد است. این مناره ۳۰ متر ارتفاع دارد. قدمت مناره‌ی آجری به قرن چهارم هجری بازمی‌گردد. این بنای تاریخی به‌عنوان یکی از اثار ملی ایران به ثبت رسیده است. معماری مناره‌ی آجری از معماری اسلامی تبعیت می‌کند. از این مناره در گذشته برای هدایت کاروان‌ها استفاده می‌شد. مناره‌ی آجری در میدان امام حسین شهر خرم‌آباد قرار گرفته است. بازدیدکنندگان می‌توانند با طی نمودن ۹۹ پله به بام این مناره برسند. چشم‌اندازهای پیش رو از بام مناره‌ی آجری هر بازدیدکننده‌ای را مسحور خواهد ساخت. امکان دیدن دورترین نقاط شهر از بام مناره‌ی آجری وجود دارد. این مناره همواره مورد توجه گردشگران و علاقه‌مندان به جاهای دیدنی خرم‌آباد قرار گرفته است.
آدرس: خرم‌آباد، محله‌ی قاضی‌آباد، پارک شقایق، مناره‌ی آجری

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پل شکسته

پل شکسته - جاهای دیدنی خرم آباد

پل شکسته یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. معماری منحصر به فرد این بنا توجه هر بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌کند. پل شکسته در جنوب شهر خرم‌آباد واقع شده است. نزدیکی این پل به قلعه‌ی فلک‌الافلاک و قرار داشتن آن در ضلع جنوبی این قلعه موقعیت مطلوبی از حیث جذب گردشگر به‌شمار می‌رود. قدمت این بنا به دوره‌ی ساسانیان بازمی‌گردد. این پل در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور ثبت شده است. در حال حاضر پنج چشمه‌طاق از چشمه‌طاق‌های این پل باقی مانده است. پل شکسته از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد به‌شمار می‌رود. این پل نمایان‌گر اوج هنر معماری در دوره‌ی ساسانیان است.
آدرس: خرم‌آباد، خیرآباد، میدان باستان، خیابان تمدن، پل شکسته

گرداب سنگی

گرداب سنگی - جاهای دیدنی خرم آباد

گرداب سنگی از جمله زیباترین جاهای دیدنی خرم‌آباد است. قدمت این بنای تاریخی به دوره‌ی ساسانیان بازمی‌گردد. گرداب سنگی در سال ۱۳۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این بنای تاریخی در شمال غربی خرم‌آباد و در کنار میدان تختی این شهر واقع شده است. گرداب سنگی درواقع حول یک چشمه ساخته شده است. هدف از ساخت این بنا تغذیه‌ی گرداب از چشمه و آبرسانی به نقاط مختلف شهر بود. چشمه‌ی گرداب‌سنگی از میانه‌ی زمستان تا میانه‌ی تابستان پرآب است. پرآب بودن گرداب سنگی در این بازه‌ی زمانی این بنا را به یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار تبدیل کرده است. گرداب سنگی هرساله مورد توجه ویژه‌ی گردشگران واقع می‌شود.
آدرس: خرم‌آباد، خیابان هفده شهریور، گرداب سنگی

مقایسه قیمت و رزرو هتل آزادی خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

سنگ‌ نبشته

سنگ نبشته - جاهای دیدنی خرم آباد

سنگ‌ نبشته از جمله جاهای دیدنی خرم‌آباد است. این بنای تاریخی در شرق شهر خرم‌آباد واقع شده است. سنگ‌نبشته در واقع کتیبه‌ای حک شده بر یک سنگ به زبان فارسی و خط کوفی است. سنگ‌نبشته به شکل مکعب مستطیل است و بر چهار سطح آن نوشته‌هایی درج شده است. نوشته‌های هرکدام از این سطوح با هم متفاوتند؛ با توجه به این نکته سنگ‌نبشته نوشته‌ای چهار صفحه‌ای به‌شمار می‌رود. ارتفاع سنگ‌نبشته سه‌ونیم متر است. قدمت این بنا به قرن ششم هجری و دوره‌ی سلجوقیان بازمی‌گردد. هدف از ساخت سنگ‌نبشته درواقع ایجاد راهی ارتباطی میان حکومت وقت و مردم بود. این بنا هرساله مورد توجه ویژه‌ی بازدیدکنندگان از جاهای دیدنی خرم‌آباد واقع می‌شود.
آدرس: خرم‌آباد، خیابان شریعتی، سنگ‌نبشته

حمام گپ

حمام گپ - جاهای دیدنی اربعین

حمام گپ در شمار تماشایی‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد قرار دارد. این حمام در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. قدمت این بنای تاریخی به دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد. بخش اصلی حمام بر چهار ستون سنگی بنا شده است. این بخش از چهار طرف با چهار رختکن با پلان صلیبی محدود است. جامخانه‌ای که در مرکز گنبد حمام گپ تعبیه شده نور این بنا را تأمین می‌سازد. در حال حاضر این حمام به یک مجموعه‌ی فرهنگی تغییر کاربری یافته؛ امکانات پذیرایی از بازدیدکنندگان در این حمام تعبیه شده و گاه فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌هایی در آن برپا می‌گردد. حمام گپ از جمله پربازدیدترین جاهای دیدنی خرم‌آباد به‌شمار می‌رود که همواره با استقبال فراوان گردشگران روبه‌رو شده است.
آدرس: خرم‌آباد، خیابان حافظ، حمام گپ

مقایسه قیمت و رزرو هتل رنگین کمان خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

موزه فلک الافلاک

موزه فلک الافلاک - جاهای دیدنی خرم آباد

موزه‌ی فلک‌الافلاک یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد است. این موزه در دوره‌ی پهلوی تاسیس شد. در ابتدا صرفاً برخی اسناد فرهنگی در موزه‌ی فلک‌الافلاک به نمایش گذاشته می‌شد. در این موزه ۱۲ ویترین تعبیه شده که در هر کدام از این ویترین‌ها بیش از ۵۰ اثر تاریخی به نمایش گذاشته شده است. بخش مردم‌شناسی این موزه از مهم‌ترین قسمت‌های آن به‌شمار می‌رود؛ این بخش آینه‌ی تمام‌نمای آداب و رسوم مردم منطقه است. بخش مردم‌شناسی از ۱۲ سالن مختلف تشکیل شده است. گالری عکس موزه نیز از دیگر بخش‌های جذاب آن به‌شمار می‌رود. عکس‌های این گالری بیانگر جاذبه‌های تاریخی، جلوه‌های طبیعی، جاهای دیدنی خرم‌آباد و... است. این موزه هرساله با بازدید قابل توجه گردشگران مواجه می‌شود.
آدرس: خرم‌آباد، خیابان امام خمینی، دوازده برجی، موزه‌ی فلک‌الافلاک

خانه‌ی آخوند ابو

خانه‌ی آخوند ابو - جاهای دیدنی خرم آباد

خانه‌ی آخوند ابو از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. قدمت این خانه به دوره‌ی قاجاریه بازمی‌گردد. این بنا در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه‌ی آخوند ابو در ضلع غربی قلعه‌ی فلک‌الفلاک قرار دارد. نزدیکی این خانه‌ی تاریخی به قلعه‌ی فلک‌الافلاک از نظر گردشگری بر اهمیت این بنا افزوده است. این خانه متعلق به قاضی منطقه، میرزا محسن بوده است. این خانه از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است. معماری این خانه جلوه‌ای خاز معماری خانه‌ها در دوره‌ی قاجاریه است. بخش شمالی خانه‌ی آخوند ابو در دو طبقه ساخته شده است. مهمان‌خانه‌های بزرگی در بخش شمالی بنا تعبیه شده‌اند. این خانه‌ی تاریخی همواره مورد توجه شمار قابل توجهی از دوستداران جاهای دیدنی خرم‌آباد و علاقه‌مندان به ابنیه‌ی تاریخی قرار می‌گیرد.
آدرس: خرم‌آباد، محله‌ی درب باباطاهر، خیابان امام خمینی، دوازده برجی، روبه‌روی قلعه‌ی فلک‌الافلک، خانه‌ی آخوند ابو

مقایسه قیمت و رزرو هتل سالیز خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد جامع خرم‌‌آباد

مسجد جامع خرم‌‌آباد - جاهای دیدنی خرم آباد

مسجد جامع خرم‌آباد از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. معماری این بنا الگو گرفته از معماری اسلامی است. شبستان ستون‌دار، طاق‌ها، گنبد و... هرکدام جلوه‌ای معماری اسلامی مسجد جامع خرم‌آباد به‌شمار می‌روند. کاشی‌کاری مسجد نقشی تزیینی دارد و زیبایی آن را افزون کرده است. مسجد جامع خرم‌آباد نخستین‌بار به‌دستور اتابکان لر ساخته شد، سپس در دوره‌ی صفویه ترمیم شد. از آن پس این مسجد تغییرات و ترمیم‌های دیگری نیز بر این مسجد اعمال شد تا آن را به شکلی که امروز می‌بینیم بشناسیم. این مسجد علاوه بر اهمیت مذهبی، از اهمیت تاریخی قابل توجهی نیز برخوردار است. مسجد جامع خرم‌آباد از جمله جاهای دیدنی خرم‌آباد است که توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.
آدرس: خرم‌آباد، خیابان دوازده‌برجی به‌سمت سبزه‌میدان، مسجد جامع خرم‌آباد

جاهای دیدنی خرم آباد : جاذبه‌های طبیعی

جاذبه‌های طبیعی خرم‌آباد از مهم‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد به‌شمار می‌روند که هرساله مورد توجه گردشگران، بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به طبیعت قرار می‌گیرد. جاذبه‌های طبیعی از جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار به‌شمار می‌روند. بازدید از بسیاری از این جاذبه‌ها در شب نیز لطف خود را دارد و آن‌ها را در شمار جاهای دیدنی لرستان در شب قرار می‌دهد. بارش سالیانه‌ی مناسب در خرم‌آباد به جاذبه‌های طبیعی این شهر رنگ و بوی متفاوتی بخشیده است. همچنین ارتفاعات در خرم‌آباد و اطراف این شهر باعث شده تا جاذبه‌های طبیعی این شهر حائز جلوه‌های کوهستانی متنوعی باشند. آبشارها نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی ویژه‌ی خرم‌آباد هستند که همواره مورد توجه ویژه‌ی گردشگران و طبیعت‌دوستان قرار گرفته‌اند. در ادامه شماری از جاذبه‌های طبیعی خرم‌آباد معرفی خواهد شد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل فردیس خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

بام لرستان

بام لرستان - جاهای دیدنی خرم آباد

بام لرستان از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. از ویژگی‌های قابل توجه بام لرستان وسعت ۸۰۰۰ هکتاری آن است. بام لرستان فاقد هرگونه پوشش گیاهی خاص یا فضای سبز شایان ذکر است، اما چشم‌اندازهای کم‌نظیر آن و اشراف به خرم‌آباد آن را به یکی از مهم‎ تماشایی‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد بدل ساخته است. تماشای چشم‌اندازهای بام لرستان در شب نیز تجربه‌ای کم‌نظیر محسوب می‌شود؛ به همین دلیل بام لرستان از زیباترین جاهای دیدنی خرم‌آباد در شب است. امکانات رفاهی متعددی در مجموعه‌ی بام لرستان تعبیه شده که از آن جمله می‌توان به رستوران، کافی‌شاپ، باغ وحش، پارک آبی و... اشاره کرد. این امکانات بام لرستان را به یکی از گردشگرپذیرترین جاهای دیدنی خرم‌آباد تبدیل کرده است.‌
آدرس: خرم‌آباد، کوه مدبه، بام لرستان

دریاچه‌ی کیو

دریاچه‌ی کیو - جاهای دیدنی خرم آباد

دریاچه‌ی کیو از جمله در خور توجه‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد است. جلوه‌ی زیبای دریاچه‌ی کیو در شب باعث شده تا این دریاچه یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد در شب باشد.  وسعت دریاچه‌ی کیو هفت هکتار و بیشترین عمق در آن هفت متر است. در اطراف این دریاچه امکانات تفریحی گوناگونی تعبیه شده که بر اهمیت این جاذبه‌ی طبیعی از نظر گردشگری افزوده است. از جمله‌ی ان امکانات رفاهی می‌توان به شهربازی احداث‌شده در کنار آن اشاره کرد. پرآب بودن دریاچه در آغاز سال باعث می‌شود تا این دریاچه یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار باشد. این دریاچه هرساله مورد توجه ویژه‌ی مسافران قرار می‌گیرد.
آدرس: خرم‌آباد، بلوار جام جم، دریاچه‌ی کیو

مقایسه قیمت و رزرو هتل رصدخانه کاسین خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پارک طبیعی شورآب

پارک طبیعی شورآب - جاهای دیدنی خرم آباد

پارک طبیعی شوراب یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. این پارک از جمله جاذبه‌های طبیعی استان لرستان است که در اطراف شهر خرم‌آباد واقع شده است. امکانات رفاهی متعددی در این پارک طبیعی تعبیه شده‌اند که از آن جمله می‌توان به آلاجیق‌های پرشمار اشاره کرد. تماشای فضای سبز این پارک طبیعی در فصل بهار قطعاً جلوه‌ای دیگر دارد، همین نکته پارک طبیعی شورآب را به یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار بدل می‌سازد. آب و هوای معتدل و درختان بلوط فراوان از دیگر ویژگی‌های این پارک به‌شمار می‌روند. این پارک همواره مورد توجه علاقه‌مندان به جاهای دیدنی خرم‌آبادان، مخصوصاً علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی قرار گرفته است.
آدرس: کیلومتر ۵ جاده‌ی خرم‌آباد به پلدختر، پارک طبیعی شورآب

پارک جنگلی مخمل‌کوه

پارک جنگلی مخمل‌کوه

پارک جنگلی مخمل‌کوه از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. این پارک جنگلی از جمله پارک‌های اطراف خرم‌آباد است. بافت رسوبی این پارک از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های آن است؛ قسمت‌های مختلف پارک جنگلی مخمل‌کوه عموماً از گلسنگ پوشیده شده‌ است. پارک جنگلی مخمل‌کوه ۵۰۰ هکتار مساحت دارد. طبیعت سرسبز این پارک جنگلی در فصل بهار جلوه‌ی متفاوتی دارد. بی‌تردید این پارک جنگلی از زیباترین جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار به‌شمار می‌رود. امکانات رفاهی متعددی در این پارک تعبیه شده که از آن جمله می‌توان به آلاچیق‌های آن اشاره کرد. پارک جنگلی مخمل‌کوه همواره مورد توجه بازدیدکنندگان از جاهای دیدنی خرم‌آباد قرار گرفته است.
آدرس: کیلومتر ۱۵ جاده‌ی خرم‌آباد به الشتر، پارک جنگلی مخمل‌کوه

مقایسه قیمت و رزرو هتل ارشیا خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پارک صخره‌ای

پارک صخره‌ای

پارک صخره‌ای از جاهای دیدنی خرم‌آباد به‌شمار می‌رود. از جمله ویژگی‌های بارز این پارک فضای سبز بکر آن است. چشم‌اندازهای طبیعی این پارک نیز تماشایی‌اند. فضای سبز پارک صخره‌ای در آغاز سال جلوه‌ی متفاوتی دارد؛ بی‌تردید این پارک از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار است. بازدید پارک صخره‌ای قطعاً انتخابی مناسب برای بهره بردن از آب و هوای متعادل خرم‌آباد است. آب‌های جاری بر صخره‌ها از جمله زیباترین مناظر این پارک است. استراحت در کنار این مناظر و گوش سپردن به صدای آرامش‌بخش آب بی‌تردید یکی از بهترین راه‌ها برای لذت بردن از زمان است. پارک صخره‌ای خرم‌آباد به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی پرطرفدار این شهر هرساله مورد توجه ویژه‌ی علاقه‌مندان به جاهای دیدنی خرم‌آباد واقع می‌گردد.
آدرس: خرم‌آباد، خیابان نواب صفوی، پارک صخره‌ای

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. این آبشار با ۹۵ متر بلندی مرتفع‌ترین آبشار استان لرستان است. گیاهان دارویی پرشماری که در کنار آبشار می‌روید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. همواره بازدیدکنندگان بسیاری برای یافتن گیاهان دارویی مد نظر خود به آبشار نوژیان می‌آیند. فضای سرسبز منطقه باعث به‌وجود آمدن مناظر طبیعی بکری در اطراف آبشار نوژیان شده است. آبشار نوژیان با توجه به آن‌که در آغاز سال بیشترین پهنای ممکن را دارد یکی از چشمگیرترین جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار به‌شمار می‌رود. دلیل پهنای بیشتر این آبشار در بهار پرآب شدن چشمه‌ها در این فصل است. آبشار نوژیان هرساله مورد توجه گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد.
آدرس: جنوب شرقی خرم‌آباد، غرب گردنه‌ی نوژیان، روستای نوژیان، آبشار نوژیان

آبشار وارک

آبشار وارک

آبشار وارک یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. این آبشار در بلندترین بخش خود ۵۷ متر ارتفاع دارد. فاصله‌ی آبشار وارک با آبشار نوژیان اندک است. با توجه به فاصله‌ی کم این دو آبشار از یکدیگر، حیف است که خود را از لذت بازدید از هر دو آبشار محروم کرد. در صورت بازدید از یکی از این دو آبشار، بازدید از آبشار دیگر با توجه به فاصله‌ی کم این دو از یکدیگر کاملاً مقرون به صرفه است. از مهم‌ترین ویژگی‌های آبشار وارک دوقلو بودن آن است. مقصود از دوقلو بودن آبشار دوشاخه شدن آن هنگام ریزش از بلندی است. با توجه به فضای سرسبز اطراف آبشار وارک، این آبشار از جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار به‌شمار می‌رود. آبشار وارک در فصل بهار از همیشه پرآب‌تر است. درختان گلابی و زالزالک فراوانی در اطراف آبشار وارک روییده‌اند. این آبشار همه‌ساله مورد توجه ویژه‌ی گردشگران و علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی بکر خرم‌آباد قرار می‌گیرد.
آدرس: جنوب شرقی خرم‌آباد، غرب گردنه‌ی نوژیان، روستای نوژیان، آبشار وارک

آبشار گریت

آبشار گریت

آبشار گریت یکی از تماشایی‌ترین جاهای دیدنی خرم‌آباد به‌شمار می‌رود. درختان زالزالک، بلوط و مو در اطراف این آبشار به پوشش گیاهی منطقه جلوه‌ی کم‌نظیری بخشیده‌اند. سرسبزی فضای اطراف آبشار گریت چشمگیر است و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌سازد. آبشار گریت ۱۵ متر ارتفاع دارد. آبشار گریت از جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار است. این آبشار در فصل بهار نسبت به سایر زمان‌ها پرآب‌تر است. بی‌تردید آبشار گریت در یکی از معتدل‌ترین، و پاک‌ترین و خوش آب و هواترین مناطق خرم‌آباد قرار گرفته است. آبشار گریت همه‌ساله با استقبال فراوان علاقه‌مندان به جاذبه‌های طبیعی خرم‌آباد مواجه می‌گردد.
آدرس: کیلومتر ۱۵ جاده‌ی خرم‌آباد به بروجرد، آبشار گریت

آبشار افرینه

آبشار افرینه

آبشار افرینه از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. آبشار افرینه در کنار جاده قرار دارد. این ویژگی سهولت دسترسی به این آبشار را در پی دارد. پرآب بودن آبشار افرینه در آغاز سال آن را به یکی از بکرترین جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار بدل می‌کند. سرچشمه‌ی این آبشار از به هم پیوستن رودخانه‌های آفرینه و چشمک به‌وجود می‌آید. این سرچشمه در ۳۸ کیلومتری جنوب خرم‌آباد واقع شده است. آبشار آفرینه از پرآب‌ترین آبشارهای کشور به‌شمار می‌رود. با توجه به پرآب‌تر بودن آبشار افرینه در آغاز سال، این آبشار از جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار است. این آبشار هرساله مورد توجه ویژه‌ی طبیعت‌دوستان و گردشگران قرار می‌گیرد.
آدرس: جاده‌ی خرم‌آباد به اندیمشک، روستای افرینه، آبشار افرینه

آبشار بیشه

آبشار بیشه

آبشار بیشه یکی از جاهای دیدنی خرم‌آباد است. هم‌جواری این آبشار با جنگل‌های بلوط باعث به‌وجود آمدن چشم‌اندازهای طبیعی بکری در اطراف آبشار بیشه گشته است. این آبشار در آغاز سال در پرآب‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد؛ آبشار بیشه از جاهای دیدنی خرم‌آباد در بهار است. این آبشار با توجه به قرار داشتن در کنار روستای زیبای بیشه به آبشار بیشه موسوم است. منطقه‌ی آبشار بیشه با توجه به قرار داشتن در رشته‌کوه‌های زاگرس از نظر آب و هوایی نسبتاً سرد محسوب می‌شود، بنابراین برای بازدید از آن تهیه‌ی پوشش گرم و مناسب ضروری است. آبشار بیشه همواره با استقبال فراوان گردشگران، بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به جاهای دیدنی خرم‌آباد مواجه شده است.
آدرس: ۶۰ کیلومتری خرم‌آباد، بخش پاپی، دهستان سپیددشت، روستای بیشه، آبشار بیشه

همان‌طور که دیده شد خرم‌آباد شهری مملو از جاذبه‌های گردشگری گوناگون است. جاذبه‌های طبیعی این شهر آن را نسبت به بسیاری از شهرهای دیگر ممتاز ساخته و جلوه‌ی متفاوتی، مخصوصاً در فصل بهار، به آن بخشیده است. آبشارهای پرآب، ارتفاعات کوهستانی، پارک‌های سرسبز، پوشش‌های گیاهی خاص و... تنها شماری از ویژگی‌های منحصر به فرد خرم‌آباد به‌شمار می‌روند. جاذبه‌های طبیعی عموماً از جاهای خرم‌آباد در بهار به‌شمار می‌روند. جاهای دیدنی خرم‌آباد به جاذبه‌های طبیعی آن محدود نمی‌شود. همان‌طور که در ابتدای این مقاله دیدیم، خرم‌آباد از نظر تاریخی شهری با اهمیت بسیار است. قدمت بسیاری از ابنیه‌ی تاریخی در خرم‌آباد به دوره‌ی ساسانیان بازمی‌گردد، این ویژگی باعث شده تا جاذبه‌های تاریخی شهر خرم‌آباد آینه‌ی تاریخ دوره‌ی ساسانی و نیز معماری خاص آن زمان باشند. البته جاذبه‌های تاریخی خرم‌آباد به دوره‌ی ساسانیان محدود نمی‌گردد و این نشان از غنای جاذبه‌های تاریخی خرم‌آباد دارد. کمتر شهری مانند خرم‌آباد تا این حد از نظر داشتن جاذبه‌های گردشگری غنی است. خرم‌آباد همان‌طور که از نام آن پیداست شهری است خرم و آباد، هرچند در صورت توجه بیشتر به این شهر، مخصوصاً به جاهای دیدنی خرم‌آباد، قطعاً بر خرمی و آبادی آن افزوده خواهد شد. کمتر گردشگری بعد از حضور در خرم‌آباد مسحور این همه جلوه‌ی طبیعی بکر و جاذبه‌ی تاریخی کم‌نظیر نمی‌شود.

سوغات خرم آباد

پس از گشت و گذار بین این همه شکوه، عظمت و زیبایی خرم آباد بد نیست سوغاتی را نیز از آن به یادگار ببرید. خرم آباد دارای سوغات متنوع و جذابی است. از صنایع دستی این شهر که می‌توان از آن به عنوان سوغات نیز یاد کرد، می‌توان جاجیم بافی، ورشو سازی، گیوه بافی، نمدمالی و قالی بافی را نام برد. علاوه بر این، شیرینی آردی که در طعم‌های گردویی، نخودی و نارگیلی وجود دارد، یکی از محبوب‌ترین سوغات این شهر می‌باشد. شاید تا به حال نام شیرینی کاک را نیز شنیده باشید. شیرینی کاک یک شیرینی خوش طعم و اصیل متعلق به خرم آباد لرستان است که به صورت چهارگوش‌های بزرگ تولید شده و روی آن شیره انگور و عسل ریخته می‌شود. اگر به طعم شیرین علاقه دارید، شیرینی‌های کاک را از دست ندهید. از دیگر سوغات خوراکی خرم آباد نیز می‌توان به روغن‌های حیوانی، ارده، عسل و برساق نیز اشاره کرد.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: