جاهای دیدنی تبریز ؛ لیست کامل همه جاذبه ها

معرفی جاهای دیدنی تبریز

در این مطلب قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی تبریز بپردازیم، به  این صورت که ابتدا راه های مختلف برای سفر به تبریز، سپس محله‌ها و مکان های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و تفریحی تبریز و مراکز خرید تبریز را خدمت شما معرفی می‌کنیم تا در زمان مسافرت به این شهر، راهنمای کاملی در اختیار داشته باشید. لازم به ذکر است که با رزرو هتل تبریز یا اجاره سوییت در تبریز پیش از سفر می توانید با خیالی آسوده درباره محل اقامت خود، زمان بیشتری را در سفر به تفریح و گردش بپردازید.

درباره تبریز

تبریز، یکی از بهترین و زیباترین شهرهای ایران برای افرادی است که قصد انجام مسافرت در داخل کشور را دارند. این شهر که در شمال غربی ایران واقع شده است با عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام از جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی برخوردار است و بنا بر شواهد تاریخی درباره جاهای دیدنی تبریز، این شهر یکی از کهن ترین شهرهای جهان محسوب می شود. شاید تا به حال معروف ترین لقب تبریز را با عنوان شهر اولین ها شنیده باشید، دلیل نامگذاری تبریز با این لقب این است که بسیاری از اولین‌ها در تاریخ ایران مانند اولین چاپخانه، اولین دانشگاه و شهرک دانشگاهی نه تنها در ایران بلکه در جهان، اولین دادگاه استیناف، اولین چاپ اسکناس، اولین شهرداری، اولین شهربانی، اولین سینمای عمومی، اولین کودکستان و اولین مدرسهٔ کر و لال‌های ایران و اولین خیابانی که در ایران دارای برق شد همگی در تبریز قرار دارند.

مقایسه قیمت و اجاره سوئیت در تبریز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی تبریز: محله های تبریز

محله های قدیمی تبریز داستان های تاریخی زیادی را با خود به دنبال دارند و بخشی از جاهای دیدنی تبریز در دل همین محله ها قرار دارد، در این قسمت قصد داریم معروفترین محله‌های قدیمی تبریز را خدمت شما را معرفی کنیم.

محله مارالان تبریز

محله مارالان که با نام مارلان نیز شناخته میشود، از محله‌های تاریخی شهر تبریز است و در سمت جنوب شرقی این شهر واقع شده است. بر روی نقشه محله مارالان تبریز به وسیله بزرگراه آزادی به مناطق شرقی و غربی تبریز متصل می شود و در گذشته به دلیل نزدیک بودن آن به جنگل‌های جنوبی شهر تبریز، گاهی شمار  بسیاری از آهوهای زیادی به این محله می‌آمدند و به همین علت، نام این محله را مارالان (آهوان) گذاشتند. برخی از جاهای دیدنی تبریز از جمله زیارتگاه ننه‌مریم که از زیارتگاه‌های ارامنه تبریز است و قدمت آن به اوایل دورهٔ قاجار می‌رسد، در مارالان واقع شده‌است. مرکز این محله میدانی به‌نام چارچی (چهارسوق) است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل تبریز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

محله قدیمی باغمیشه تبریز

باغمیشه یکی از محلات قدیمی تبریز میباشد قدیمی ترین کوی آن، کوی بزرگ است. این محله از شرق به ساحل رودی در تنگنایی میرسد و آب و هوای بسیار خوبی دارد. این منطقه با درختان میوه پوشیده شده‌است. در همان نزدیکی روستایی مشهور به بیلانکوه واقع شده. وسعت باغ میشه را می توان به راحتی حدس زد درب باغمیشه در مقابل باشگاه گیو در کوچه حرمخانه جنب ”مغازه های عمر“ قرار داشته و تا شهرک جدیدالاحداث باغمیشه امتداد پیدا می کرده است. البته تمام قسمت های این کوی را به جز چند خانوار، باغات تشکیل می دادند و هم اکنون تعدادی از این باغات موجود است در ضمن پل سنگی نیز جزیی از این کوی بزرگ بوده است.

محله دوه چی (شتربان) تبریز

یکی از بزرگترین محله‌های تبریز است و در گذشته از مناطق مرفه نشین تبریز بوده است. نام این کوی به دلیل اینکه اکثر مردم تجار و بازرگان بودند و هر کدام در زمان‌های قدیم برای حمل اجناس از شتر (دوه) استفاده می‌کردند، دوه چی گذاشته شده است. بعضی از مکان‌های معروف و جاهای دیدنی تبریز که در این محله قرار داشتند عبارتند از: کاروانسرای مشهدی محمد، کاروانسرای حاج میرزا محمد امین، کاروانسرای میرزا رضا صابون پز، آب انبار مشیرالتجار، میدان کاه فروشان (سامان میدانی)، مسجد دباغ خانه، یخچال، حمام وزیر،مدرسه میرزا مهدی، قبرستان و... که این اماکن در زمان قاجار در این محله قرار داشته اند.  

مقایسه قیمت و رزرو هتل 5 ستاره در تبریز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

محله سنجران و راسته کوچه تبریز

سنجران یا سَنِجاران  اکنون نیز محله کوچکی با خانه ها و کوچه های تنگ و باریک است که در سمت غربی محله راسته کوچه واقع شده است؛ محله راسته کوچه در تبریز از محلات قدیمی است و از زمان نایب السلطنه، عباس میرزا به این نام معروف شده است و قبل از آن قسمت بیشتری از این محله جزو سنجران بوده است. قبر ابوالحسن موسیر که یکی از بزرگان آن زمان بوده، در این محله قرار دارد. سنجاران یکی از دوازده دروازه‌ی تبریز قدیم بوده است.

محله چهار منار تبریز

محله چهار منار تبریز، یکی از محله‌های کوچک قدیمی در مرکز شهر و نزدیک بازار بوده است، مکان‌های مهم و جاهای دیدنی تبریز که در گذشته در این محله قرار داشته‌اند عبارتند از: دربند میرزا علی اکبر قنسول، خانه علی آقا تحویلدار، مدرسه حاج صفر علی، حمام حاج نصر، یخچال صادقیه، تیمچه شاهزاده، دلاله زن بازار، سراچه بازار و کاروانسرای حاج سید حسن" این مکان ها تا سال 1297 در این محله قرار داشته اند و امروزه تقریبا چیزی از آن زمان باقی نمانده است. گفته می شود دلیل نامگذاری این محله، وجود مسجدی با چهار منار در گوشه‌ای از آن بوده.

جاهای دیدنی تبریز : مکان های مذهبی 

مسجد استاد و شاگرد تبریز

مسجد استاد و شاگرد تبریز - جاهای دیدنی تبریز

این مسجد در زمان امیر حسن چوپان، معروف به علاءالدین ساخته شده و به نام سلیمان که یکی از نوادگان هلاکوخان مغول بوده، شهرت گرفت؛ از این رو عده‌ای آن را سلیمانیه و بعضی علاییه می‌نامند ولی چون قسمتی از کتیبه مسجد به خط خواجه عبدالله صیرفی و قسمتی توسط شاگرد او نوشته شده است، این مسجد به نام "مسجد استاد و شاگرد" شناخته می‌شود. بعضی از افراد بر این باورند که این مسجد در حدود سال 742 هجری قمری در محل مسجد سلیمانیه که از بناهای قدیمی تبریز بوده و در اثر زلزله به کلی ویران شده و سپس از نو ساخته شده است.

کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز

کلیسای مریم مقدس تبریز بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. این کلیسا در محله دیک باشی، میدان نماز (کوروش بزرگ سابق) تبریز واقع شده است. تاریخ ساخت این کلیسا 1782 میلادی است و به شیوه معماری ارمنی به شکل صلیب ساخته شده است. تاریخ تاسیس کلیسا به زبان ارمنی در قسمت فوقانی درب ورودی روی کتیبه مرمری کوچکی نوشته شده است. گنبد مرکزی این کلیسا مانند بسیاری از کلیساهای ارمنی روی چهار ستون سنگی قطور قرار گرفته است. روی این چهار ستون اصلی، چهار پرده نقاشی شده وجود داشت که دو پرده آن در اثر عواملی محیطی مانند فرسایش و رطوبت از بین رفته‌اند و دو پرده دیگر آن که سالم هستند در قسمت دیوار شمالی و جنوبی واقع شده‌اند. علاوه بر این، چهار عدد تابلو نقاشی تاریخی که روی چرم طراحی شده بودند بر روی دیوارها چسبانده شده بود که اکنون از بین رفته‌اند. نقاشی‌هایی که هم اکنون روی دیوارهای این کلیسا قرار دارد، روی کرباس طراحی شده‌اند که جلوه‌ای خاص و ویژه به این کلیسا بخشیده‌اند. به این سبک آثار که روی کرباس طراحی شده و سپس به دیوار چسبانده می‌شوند، اصطلاحا دیوارنگاره بوم‌پارچه می‌گویند. طراحی دیوارنگاره‌ها از عصر رنسانس در اروپا آغاز شد و قدمت نسبتا زیادی دارد؛ اما دیوارنگاره‌های این کلیسا تقریبا جزء آثار جدید محسوب می‌شوند.

تصاویر زیبایی از حضرت مریم، حضرت عیسی، حواریون و قدیسین در دیوارهای محراب و گوشه‌های پاطاق گنبد دیده می‌شود که باعث زیبایی بیشتر این کلیسا شده اند و آن را در لیست جاهای دیدنی تبریز قرار داده است. مراسم مذهبی مسیحیان، مراسم بزرگ ارامنه از قبیل اعیاد و جشن ها و مجالس دینی در آنجا برگزار می‌شود. کلیسای مریم مقدس بزرگترین کلیسای تبریز است.

مقایسه قیمت و رزرو تور تبریز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مسجد کبود تبریز(فیروزه اسلام)

مسجد کبود - جاهای دیدنی تبریز

یکی از آثار تاریخی معروف تبریز مسجد کبود است که جنب موزه آذربایجان قرار دارد. این مسجد به دستور صالحه خانم دختر سلطان جهانشاه پادشاه سلسله قراقویونلو در قرن نهم هجری بنا نهاده شد. در سال 1158 شمسی در تبریز زلزله ای رخ داد که باعث آسیب های فراوانی به مسجد شد و گنبدهای آن کاملا فرو ریخت.
به خاطر وجود کاشی کاری هایی به رنگ لاجوردی در این بنا مسجد کبود به فیروزه اسلام شهرت یافته است. این بنا به شیوه آذری معماری شده است.
بازدید این مسجد برای عموم آزاد و آدرس آن خیابان امام، مابین خیابان خاقانی و چهارراه منصور، جنب بوستان خاقانی است. مسجد جهانشاه یا همان مسجد کبود از شاهکار های ارزشمند معماری ایرانی محسوب می شود و با سایر معماری های مساجد کاملا متفاوت است.

امامزاده جمال تبریز

امام زاده جمال یزد

امامزاده سید جمال تبریز زیارتگاهی است که در مسجد حاجت و محله راسته کوچه واقع شده است. این زیارتگاه مرقد امامزاده موسی معروف به سید جمال از فرزندان امام موسی بن جعفر (ع) است. مقبره در زیر گنبد بزرگی به شکل مقرنسی واقع شده که روی آن صندوق چوبی زیبایی قرار داده‌اند. دو کتیبه از جنس مرمر نیز به عنوان سنگ قبر در این مقبره قرار دارند؛ یکی از آنها متعلق به قبر آخوند ملا احمد مدرس و دیگری متعلق به قبر شیخ عبدالغفار است. اهالی تبریز به این امامزاده، راسته کوچه و صاحب طوق نیز میگویند.

کلیسای کاتولیک ها

کلیسای کاتولیک ها

در زمان قدیم مسیحیان کاتولیک ایران، کلیسایی به نام کلیسای کاتولیک ها یا عذرای توانا داشتند.  این ساختمان آجری در سال 1291 شمسی ساخته شده است به طول 30 متر و عرض 15 متر می باشد، بالای بالکن کوچکی از این بنا برج ناقوس کلیسا به چشم میخورد نمای جالب و دیدنی به این ساختمان داده است. جالب است بدانید این کلیسا مانند تالارهای امروزی که در آن جشن برگزار می شود، توسط کاتولیک های آن زمان، برای  برگزاری مراسم ها و جشن های مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

کلیسای ننه مریم جلفا

کلیسا ننه مریم جلفا

یکی از جاهای دیدنی تبریز در جلفا، کلیسای ننه مریم جلفا است که در حدود 20 کیلومتری غرب جلفا قرار گرفته است و اشاره به حضرت مریم دارد و به نوعی این اصطلاح را می توان معادل همان نوتردام فرانسه دانست. جالب است بدانید اسم اصلی این کلیسا، کلیسای مادر خدا و یا کلیسای آستواتساتسین مقدس می‌باشد، اما برای مسیریابی و پیدا کردن این کلیسا از نام ننه مریم استفاده کردند. در منطقه اطراف این کلیسا روستاهای تاریخی قرار دارد که دره شام نامیده می شود و در قدیم محل سکونت؛ اما  در دورانی از تاریخ بنا به دلایلی و خصوصا در دوران صفویه، ارامنه از این ناحیه کوچ کرده و یا حتی کوچ داده شده اند.

در صورتی که با کلیسای ننه مریم جلفا آشنایی دارید، در تکمیل آن مشارکت کنید

    مشاهده جاذبه

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع تبریز ، عمارتی تاریخی و متعلق به دوران حکومت سلجوقیان است که تا زمان فرمانروایی پادشاهان قاجار مورد استفاده بوده. مسجد جامع تبریز در خیابان شهید مطهری، انتهای بازار تبریز، بخش جنوبی صحن مدرسه‌ی طالبیه و در حد فاصل مسجد حجت الاسلام و مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی، قرار دارد. موقعیت مکانی این عمارت بسیار زیبای ایران کهن به شکلی است که بازار تبریز آن را احاطه کرده است.

جاهای دیدنی تبریز : آثار تاریخی

شهر تبریز دارای مکان تاریخی زیادی است و همین باعث می شود افراد زیادی در طول سال به این شهر سفر کنند. آثار تاریخی دوره صفویان، خانه های تاریخی تبریز و سایر بناها و عمارت های تاریخی تبریز که در ادامه به شما معرفی میکنیم از مهمترین جاهای دیدنی تبریز هستند.

خانه حریری تبریز

خانه حریری یکی از خانه های تاریخی تبریز می باشد

خانه حریری تبریز بنایی است که تاریخچه آن به اوایل دوران قاجار بازمی‌گردد. طراحی داخلی این ساختمان به صورتی است که دو حیاط بیرونی و اندرونی و دو بلوک خانه دارد و هر دو آنها رو به قبله هستند. نمای ساختمان بیرونی نمایش دهنده هنر اصیل ایرانی و دارای نقاشی‌های بسیار زیبا و اصیل است که از موضوعات اساطیری و مذهبی قدیم از جمله داستان یوسف و زلیخا از قرآن مجید و دیگر تواریخ و داستان‌ها الهام گرفته. سقف این ساختمان نمونه قدرتمند و شگفت انگیزی از مینیاتور ایرانی است که دیدن آن را بر همه علاقمندان به نگارگری ایرانی واجب می‌کند.

خانه حیدرزاده تبریز

خانه حیدرزاده تبریز عمارت تاریخی در منطقه مقصودیه شهر تبریز واقع شده است، که در سمت جنوب ساختمان شهرداری تبریز قرار دارد. هیچ سند تاریخی مبنی بر زمان احداث این خانه در دست نیست اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند که خانه حیدرزاده در حدود سال 1870 میلادی توسط حاجی حبیب لک ساخته شده است. خانه حیدرزاده در سال ۱۳۸۰ بازسازی شد و امروزه به عنوان مرکز اطلاع‌ رسانی گردشگری استان آذربایجان شرقی و تبریز استفاده می‌شود.

خانه قدکی تبریز

خانه بهنام گنجه‌ای که به نام قدکی نیز شناخته می شود. یکی از ساختمانهای تاریخی و جاهای دیدنی تبریز است که در اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجار، به عنوان یک خانه مسکونی بنا شده است، همچنین در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار، این خانه نوسازی و با نقاشی هایی تزیین شد. این ساختمان شامل اندرونی و بیرونی است و از سردر به هشتی و از هشتی به حیاط باغچه وارد می‌شود. اتاقهای گوشوار در طرفین بنا قرار گرفته و زیر اتاق طنبی حوضخانه است و همچنین تناسبات معماری، وسعت ساختمان و تنوع طاقها و گنبدها در سقف زیر زمین ها این ساختمان بسیار جالب می‌باشد

خانه مشروطه تبریز

یکی از خانه های تاریخی تبریز خانه مشروطه است

یکی از جاهای دیدنی تبریز خانه مشروطه واقع در محله قدیمی راسته کوچه (خیابان شهید مطهری تبریز فعلی) است که از ساختمان های تاریخی دوره قاجار بوده و تاریخ ساخت آن به سال 1245 خورشیدی باز می‌گردد. این خانه متعلق به حاج میرزا مهدی کوزه‌ کنانی، معروف به ابوالمله است که این شخص از بازرگانان معروف شهر تبریز و یکی از حامیان بزرگ نهضت آزادی خواهی مردم آذربایجان بوده است. این خانه در دوران خودمختاری آذربایجان در سال‌های 1324 و 1325 نیز محل تجمع سران فرقه دموکرات آذربایجان بوده است.

عمارت ائل گلی تبریز

در میان جاهای دیدنی تبریز، پارک ائل گلی گردشگاهی بسیار زیباست و که ابعاد استخر ائل گلی تبریز 54 هزار و 675 متر مربع است که در جنوب آن تپه‌ای وجود دارد و آن را از بالا تا پایین، همسطح استخر، پله بندی کرده و نهر آبی از آن به سمت پایین جاری شده است. در مرکز استخر، عمارتی به شیوه سنتی در دو طبقه ساخته شده و اطراف استخر به صورت پارک بسیار زیبا و فرحبخش درآمده که یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری تبریز به شمار می‌رود. ساختمان اولیه عمارت ائل گلی را به دوره آق قویونلوها نسبت می‌دهند، که یک بار در زمان صفوی و بار دیگر در زمان قاجار، توسط «قهرمان میرزا» پسر «عباس میرزا نایب السلطنه»، در ایام حکمرانی بر آذربایجان، بازسازی شده است.

قبرستان تاریخی پینه شلوار

دیدن قبرستان ها جذابیت یا قشنگی خاصی ندارد و شاید حس و حال بدی به هر شخصی که به آنجا میرود بدهد اما این قبرستانی که برایتان معرفی می کنیم یکی از قدیمی ترین قبرستان های قدیمی تبریز می باشد که تقریباً پیش از اسلام به وجود آمده است و بسیار دیدنی و قابل توجه است .چرا که در قبرستان پینه شلوار سه دوره سنگ قبر وجود دارد که به همین خاطر گردشگران بسیاری را به خود جذب میکند، سنگ قبرهای دوره اول ظاهرشان با سنگ قبرهای قبرستان خالد نبی هم از نظر شکل و هم از نظر دوره یکی هستند، اما سنگ قبرهای دوره دوم جنسشان از جنس سنگ خارا و هم شکل با سنگ قبرهای قبرستان مارلان می باشد و اما سنگ قبرهای دوره سوم بطوری خودنمایی می کند که روی آنها تاریخ وفات شخص دفن شده حک شده است.

خانه بلورچیان

خانه بلورچیان از آثار باستانی اواخر دوره قاجاریه است و در محله سرخاب قاپوسی تبریز قرار دارد. این محل که یکی از جاذبههای گردشگری معروف و از جاهای دیدنی تبریز محسوب میشود، سالانه توریستهای علاقمند زیادی را به خود جذب میکند.

در ابتدا سر در پر از نقش و نگار خانه بلورچیان نگاه هر بینندهای را به خود مجذوب میکند. ساختمان اصلی این بنا در قسمت شمالی آن قرار دارد. در قسمت جنوبی این خانه ایوان ستوندار زیبایی به چشم میآید. از ویژگیهای این خانه وجود اتاقهای زیر طنبی برای نشیمن تابستانی و یا حوضخانه است.

جاهای دیدنی تبریز در بهار : جاذبه های طبیعی

جاذبه های طبیعی تبریز باعث شده که در بهار، جاهای دیدنی تبریز و حومه پر از دوستداران طبیعت شود. قرار گرفتن شهر تبریز در غرب استان آذربایجان شرقی و جلگه تبریز باعث شده تبریز و اطراف آن پر از مکانهای دیدنی زیبا باشد. البته  ناگفته نماند که جاهای دیدنی تبریز در پاییز هم کم نیست و به همین دلیل عده ای ترجیح میدهند که در این فصل به تبریز سفر کنند.

کندوان تبریز

روستای صخره ای کندوان در تبریز

به جرات می توان گفت روستای صخره‌ای کندوان یکی از اصلی‌ترین و معروف ترین جاهای دیدنی تبریز است. این مکان به خاطر داشتن معماری خاص و منحصر به فرد و جریان داشتن زندگی اهالی آن در بافت قدیمی اش تبدیل به یک استثنا در جهان شده است. در این روستا خانه ها مثل کندوی عسل در دل کوه جا باز کرده اند و این خود یکی از جذابیت های کندوان محسوب می شود. جالب است بدانید که یکی از مهم ترین محصولات روستای کندوان عسل می باشد و چیزی که این روستا را زبان زد خاص و عام کرده است وجود همین خانه های کندو مانند است.

آبشار اسکندر تبریز

آبشار اسکندر در نزدیکی شهر تبریز، در مسیر جاده تبریز اهر، در دامنه های شمالی کوه سهند و در نزدیکی روستای طویقون قرار دارد. مسیر دسترسی به آن از طریق جاده تبریز به اهر، جاده فرعی روستای طویقون است. ارتفاع این آبشار در حدود سی متر است و رولکوبی مناسبی در بالای آبشار جهت صعود کوهنوردان در نظر گرفته شده است. این آبشار در فصل‌های سرد سال یخ زده و مناظر بسیار زیبایی ایجاد می نماید، همچنین این مکان یکی از جاهای دیدنی تبریز در زمستان است و مکان مناسبی جهت تمرینات یخنوردی می‌باشد که هر سال کوهنوردان و یخ نوردان زیادی برای صعود های زمستانی از این مکان استفاده می نمایند.

گوم تپه تبریز

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما تبریز که تقریبا همه معتقد هستند جزو یکی از شهرهایی است که مناطق سرسبز و طبیعتی جذاب دارد، دارای یکی از زیباترین کویرهای ایران به نام کویر قوم تپه است. بافت این منطقه با دیگر مناطق تبریز تفاوت زیادی دارد. این منطقه به صورت طبیعی و به علت وزش بادهای منطقه و تجمیع خاک ها و گردوغبار منطقه به صورت تپه های شنی در آمده است. کویر قره تپه یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی تبریز است که نباید دیدن آن را از دست بدهید.

پارک ملی کنتال تبریز

پارک ملی کنتال یکی از جاهای دیدنی تبریز است که در آن جا می توانید عناصر جذابی از قبیل بقایای آسیاب‌های سنگی قدیمی را مشاهده کنید. در اوایل بهار رویش لاله‌های رنگارنگ در دامنه‌های کنتال و قلعه علی بیگ به صورت مزرعه های لاله درمی آیند و زیبایی این منطقه را دو چندان می‌کنند. برای دسترسی به این منطقه پس از گذر از شهر سیه رود و در امتداد رودخانه مرزی ارس در موازات نوار مرزی ارمنستان و آذربایجان و در دره کنتال، پاسگاه محیط بانی کنتال قابل مشاهده است.

جنگل ارسباران تبریز

جنگل ارسباران در تبریز

جنگل ارسباران یکی از مناطق بکر و دست نخورده تبریز است که هر بیننده‌ای را میتواند عاشق خود کند. جنگلی سرسبز که انواع گونه های جانوری و گیاهی را در دل خود جای داده است، به نام های ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ هم شناخته می شود. جنگل های ارسباران با طبیعت زیبا و چشم اندازهای دلنشین و وجود اماکن و ابنیه تاریخی، توان بالقوه بالایی برای جذب گردشگر دارد در واقع این جنگل یکی از جاذبه‌های گردشگری تبریز است که هواداران زیادی دارد. آثار تاریخی و جاهای دیدنی تبریز در این منطقه عبارتند از قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر که دیدن آن را برای دوستداران طبیعت و تاریخ دوستان جذاب می‌کند.

باغ گلستان تبریز

باغ گلستان تبریز، از محبوبترین نقاط گردشگری تبریز به شمار میآید. باغ گلستان قدیمیترین باغ شهری تبریز بوده و دارای آب و هوای بینظیر و چشماندازهای زیبایی است. این باغ در سال 1308 هجری شمسی تاسیس شده و با توجه به تاریخچه آن از قدیمیترین بوستانهای موجود در کشور است. باغ مذکور مساحتی برابر با 52 هزار متر مربع دارد و اطراف آن خیابانهای نادری، ملل متحد، منجم و قونقاباشی قرار دارند.

 جاهای دیدنی تبریز : موزه ها

موزه قاجار تبریز

موزه قاجار یکی از موزه‌های شهر تبریز می‌باشد که این موزه در محل خانه امیرنظام گروسی قرار گرفته‌است. موزهٔ قاجار در سال 1385 پس از مرمت و بازسازی خانه امیر نظام گروسی، به شکل رسمی راه‌اندازی شد. این خانه که در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیر نظام گروسی و توسط او ساخته شده‌ است، در سال 1370 به دست سازمان میراث فرهنگی خریداری شد با شماره 1749 در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردید و پس از مرمت و بازسازی بنا با حفظ ویژگی‌های معماری و مشخصات معماری سنتی، به عنوان موزه قاجار مورد استفاده قرار گرفت. این موزه در نزدیکی مقبره الشعرا تبریز که آرامگاه بیش از 400 شاعر معروف از جمله شهریار، قطران، اسدی طوسی، فاریابی و ثقه الاسلام است قرار دارد.

موزه عصر آهن تبریز

موزه عصر آهن تبریز، محوطه باستانی است که در شمال، شمال شرقی و شمال غربی مسجد کبود تبریز قرار دارد و شامل گورستان و آثار سفالی مربوط به دوران پیدایش آهن است. گورستانی که در این مکان قرار دارد در عمق 30 متری زمین قرار داشته و نشان دهنده وجود یک گورستان دسته جمعی با قدمت 4000 است. این مکان هنوز هم برای ما ناشناخته است و مرموز است و همین باعث بالا رفتن جذابیت آن پیش همه شده است.

خانه سفال تبریز

 موزه سفال در تبریز یادگار هنر قدیمی سفالگری است که در خیابان شمس تبریزی، ایستگاه گرو، کوچه صرافلار و در نزدیکی مقبره شعرا واقع شده است و در آن انواع کوزه و صنایع سفالی را می توانید ببینید. از نکات جالب در خصوص این موزه این است که در آن کوزه گران قدیمی مشغول به  سفالگری هستند و شما می‌توانید به صورت زنده این هنر زیبا را ببینید و با ساخت کوزه‌ها و صنایع دستی سفالی، آشنا شوید.

کاخ شهرداری تبریز

اولین موزه شهرداری ایران در ساختمان عمارت شهرداری تبریز، در 800 متر مربع فضا و با هزینه 110 میلیون تومان  در تبریز راه اندازی شد. موزه مذکور در سال 1386 و همزمان با صدمین سالگرد اولین بلدیه و یا همان شهرداری در تبریز ساخته شده است. در این موزه وسایلی مانند چراغ روشنایی قدیمی خیابانی و اداره ای، دستگاه آتش نشانی دستی، دستگاههای تایپ، ققنوس و زنگ قدیمی برج شهرداری تبریز، کلیدهای افتخاری اعطا شده شهردارهای مختلف، عکسهای قدیمی تبریز، هدایای مقام ها و شخصیتهای خارجی به شهرداران، کتب خطی و آثار هنری استاد هریسی خوشنویس، اسناد اداری و مالی، کاپ های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، سفرنامه های نوشته شده درباره تبریز، تجهیزات، امکانات و اسناد مربوط به "شهر نخستین ها" در معرض دید قرار گرفته است.

به جز موارد ذکر شده این موزه از تالارهای مختلفی چون تالار فرش، تالار اسناد، تالار دوربین‌ها، تالار صدا و تالار دفاع مقدس تشکیل شده است که در هر کدام از این تالارها وسایلی مرتبط به هر تالار وجود دارد. تالار فرش موجود در موزه شهرداری تبریز یکی از معروف‌ترین تالارها بوده و در آن فرش‌ها و قالی‌هایی با قدمت 110 سال وجود دارند. گفتنی است در ابتدای تاسیس عمارت شهرداری 12 تخته فرش به دستور ارفع الملک جلیلی بافته شده است که امروزه این 12 تخته فرش در تالار فرش موزه شهرداری نگهداری می‌شود. از دیگر موارد موجود در تالار فرش بزرگ‌ترین فرش بافته شده در ایران است که قدمت آن به سال 1320 می‌رسد. در تالار دوربین‌ها، تعداد زیادی دوربین قدیمی وجود دارد که اکثر آن‌ها توسط محمدعلی جدیدالاسلام به موزه اهدا شده است. همچنین در این تالار می‌توانید روندی از شکل‌گیری دوربین‌ها تا به امروز را مشاهده کنید. در تالار صدا انواع سازهای بومی و کلاسیک ایرانی مانند تار و سه تار وجود دارد. همچنین لوازمی چون رادیو و تلفن‌های قدیمی نیز در این تالار دیده می‌شود.

موزه تاریخ طبیعی تبریز

این موزه پیکره‌های تاکسیدرمی (خشک شده) جانوران و حیوانات گوناگون مربوط به مناطق مختلف کشور به ویژه منطقه آذربایجان جمع آوری و به صورت علمی ضدعفونی و آرایش شده و در ویترین‌های مخصوص به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در موزه تاریخ طبیعی آذریایجان پیکره‌های کامل انواع پرندگان، چرندگان، خزندگان، حشرات و سایر جانوران اهلی و وحشی که برخی از آنها از انواع نادر حیات وحش می باشند را در معرض تماشای علاقمندان قرار میدهد و با کمک نقاشی و دکوراسیون، محیط زندگی و نحوه زندگی آن ها را برای بازدید کنندگان ترسیم می نماید. این موزه در بزرگراه آزادی و نرسیده به پارک طوبی واقع شده است.

موزه ارامنه تبریز

ساختمان این کلیسا در سال 1912 میلادی  به پایان رسیده و بزرگترین کلیسای ایران محسوب می‌شود. نمای این کلیسا آجری و ارتفاع آن به 12 متر می‌رسد. برج ناقوس کلیسا در بالای بالکن واقع شده و تالار اجتماعات کلیسا دارای ۱۴ ستون بسیار زیبا و منقش و ظریف کاری شده می‌باشد.این کلیسا در چهار راه شریعتی  جنب پاساژ چهل ستون واقع شده است. امروزه این کلیسا به عنوان موزه  ارامنه تبریز شناخته می شود و وسایلی مانند: سکه‌ها، نگینها، کتب، دستورات، میز و صندلی مربوط به سال ۱۷۲۸میلادی، مجسمه‌ها، پارچه ها، زیور آلات، صلیبهای زیبای قدیمی، تاج های پادشاهی، لباسهای رهبران ارامنه، ناقوس و زنگهای قدیمی در آن نگهداری می شود.

جاهای دیدنی تبریز : مکان های تفریحی

روانه شدن تعداد زیادی گردشگر به  تبریز باعث شده است که این شهر از نظر داشتن مکان های تفریحی بسیار غنی باشد و فقط کافیست که اراده کنید در تبریز خوش بگذرانید تا زمان خود را با تفریح های جذاب و هیجان انگیز پر کنید. در این قسمت از مقاله  قصد داریم در میان جاهای دیدنی تبریز به مراکز تفریحی تبریز بپردازیم و آن ها را خدمت شما معرفی کنیم تا در زمان مسافرت به تبریز از آنها استفاده کنید.

سورتمه تبریز

اگر دلتان هوس تفریحی هیجان‌انگیز کافی‌ست به پارک ایل‌گلی بروید و 100 متر بعد از خروجی ایل‌گلی به‌طرف تهران، به تابلو‌های کنار خیابان نگاه کنید تا تابلوی راهنمای مسیر سورتمه‌سواری تبریز را ببینید. فرقی ندارد چه سن‌ و سالی داشته باشید، همین‌ که طرفدار هیجان باشید از سورتمه ‌سواری در تبریز لذت خواهید برد. طول سورتمه تبریز ۴۵۰ متر است و البته در مقایسه با سورتمه تهران چندان طولانی نیست. این سورتمه کابین‌های دونفره و تک‌نفره دارد و خودتان می‌توانید سرعتش را کنترل کنید. برای استفاده از این سورتمه می توانید به آدرس تبریز، جنوب شرق تبریز، 7 کیلومتری مرکز شهر پارک ایل گلی بروید.

پینت بال تبریز

در تبریز چندین باشگاه پینت‌بال وجود دارد که معروف‌ترینشان باشگاه پارک ایل‌گلی‌ست. باشگاه پینت‌بال شهید بهشتی هم یکی دیگر از زمین‌های معروف پینت‌بال در تبریز است. لیزرتگ هم یکی دیگر از بازی‌های هیجان ‌انگیزی است که در تبریز می‌توانید تجربه‌اش کنید. سناریوی لیزرتگ تبریز همان پینت‌بال است که با اسلحه‌های لیزری انجام می‌شود. برای رفتن به پینت بال شهید بهشتی تبریز به آدرس: میدان فجر، نرسیده به چهارراه شریعتی (شهناز)، مدرسه شهید بهشتی بروید و اگر قصد تفریح در مجموعه لیزرتگ را دارید به آدرس چایکنار، پارک شمس، شهربازی شمس مراجعه کنید.

شهربازی باغلارباغی

شهربازی باغلار باغی تبریز

شهربازی باغلارباغی بزرگ‌ترین شهربازی تبریز است که در اوایل دهه 70 افتتاح شده. بازی‌هایی مانند کلبه‌ شادی، کلبه وحشت، کشتی‌صبا، دوچرخه هوایی و… در این شهربازی در اختیار مراجعه کنندگان قرار دارد. با رفتن به مجموعه باغلارباغی علاوه‌ بر وسایل بازی می‌توانید به رستوران مجموعه بروید و شام را در شهر بازی صرف کنید. اگر اهل رستوران نباشید، بوفه‌های مجموعه با انواع تنقلات آماده‌اند که تفریحتان را کامل کنند. ساعت کار باغلارباغی از 4 بعدازظهر تا 12 شب است و برای دیدن آن می‌توانید به  آدرس بلوار استاد شهریار، مجتمع تفریحی باغلارباغی مراجعه کنید.

قلعه شادی تبریز

چندسالی است که سروکله‌ شهربازی‌های سرپوشیده در مراکز خرید باز شده و بچه‌هایی که در گذشته هیچ دل خوشی از خرید و مراکز خرید نداشتند را این روزها به عشق شهربازی‌ها با بزرگ‌ترها همراه کرده است. قلعه‌ شادی شعبه‌هایی در دو تا از بهترین مراکز خرید تبریز دارد. شعبه اول قلعه شادی در مرکز خرید ستاره باران و شعبه دومش در مجتمع تجاری اطلس ساخته شده است. البته در جریان باشید که بازی‌های قلعه شادی فقط مخصوص بچه‌ها نیست و همه می‌توانند از بازی‌ها لذت ببرند. بازی‌های کامپیوتری، محل بازی کودکان، انواع بازی‌های گروهی و گیم‌نت نمونه‌هایی از تفریحاتی هستند که می‌توانید در قلعه شادی وقتتان را صرف آنها کنید. آدرس این محل  میدان جهاد (میدان نصف‌راه)، مجتمع تجاری ستاره باران می‌باشد.

گیم‌لند بوم‌کلاب تبریز

پارک ولیعصر یکی از جاهای تفریحی تبریز است که به خاطر آبنماها و رقص آب با موسیقی‌ لقب پارک موزیکال را به خودش گرفته است. این پارک از آن پارک‌های شلوغی است که جریان زندگی را در آن احساس می‌کنید، اما گیم‌لند بوم‌کلاب این پارک را برای کسانی که اهل بازی هستند جذاب‌تر می‌کند. بوم‌کلاب محیط دنج و کوچک و نورپردازی جذابی دارد. فوتبال دستی، میز بیلیارد و پلی‌استیشن؛ عاشقان بازی را به این پارک می‌کشاند. برای استفاده از تفریحات این مکان می توانید به آدرس بلوار ولیعصر، روبه‌روی دادگستری بروید.

بهترین رستوران‌های تبریز از نظر مردم

در تبریز یکی از جذاب ترین بخش های سفر در کنار بازدید از جاهای دیدنی تبریز رستوران گردی و تجربه غذاهای محلی و سنتی این شهر می باشد. درواقع بخشی دیگری از جاهاهای دیدنی تبریز، رستوران های تبریز هستند که با انواع غذاهای سنتی و امروزی از شما پذیرایی می کنند. در ادامه این قسمت قصد داریم بهترین و معروف ترین رستوران‌های تبریز را خدمت شما معرفی کنیم.

رستوران گازماخ تبریز

گازماخ به ترکی یعنی ته دیگ و همانطور که از اسم رستوران برمی‌آید همه غذاها ته دیگ برشته‌ای دارند. اگر در تبریز دلتان بخواهد غذایی خوشمزه، با تزیینات قشنگ در بشقاب‌های چینی بخورید، رستوران گازماخ تبریز انتخاب خوبی است. گازماخ رستوران کوچک و دنجی است و غذاهای خانگی دارد. به عقیده عده زیادی کباب تابه‌ای‌های گازماخ یکی از سه کباب تابه‌ای برتر تبریز است؛ علاوه بر آن ماهیچه، خورشت هویج، قیمه و خورشت بادمجانش را هم باید حتما امتحان کرد. در این رستوران همراه غذاها روغن حیوانی می‌آورند و از دوغش هم بسیار تعریف می‌کنند.

رستوران مظفریه تبریز

رستوران سنتی مظفریه در ابتدا با اوزون کباب (کباب‌هایی که طول‌شان به اندازه طول یک نان سنگک است) به شهرت رسید. اولین شعبه رستوران مظفریه در فلکه شاهگلی یا همان ایل گلی شروع به کار کرد و امروزه ۴ شعبه در سطح تبریز دارد. غذاهای این رستوران به انواع مختلف کباب اختصاص دارد که بدون چلو و با چلو برای مشتریان سرو می‌شود. آدرس این رستوران پارک شاهگلی (ایل گلی)، جنب مجتمع ورزشی سایمان، خانه کباب مظفریه تبریز یا اوزون کباب می‌باشد.

رستوران باداس تبریز

رستوران باداس یک رستوران اسپانیایی است که می‌توانید برای تجربه‌ طعم‌هایی متفاوت، یک وعده غذایی را در آن نوش جان کنید. همچنین برای صرف صبحانه با نمایی زیبا بر تبریز، می‌توانید به باداس بروید. رستوران باداس، رستورانی vip با محیطی بسیار شیک و انواع غذاهای خارجی آماده پذیرایی از شما عزیزان است و در تبریز، رشدیه، جاده سلامت در محل متعلق بع رستوران چینی سابق واقع شده است.

سفره خانه سنتی قائم مقام فراهانی

سفره‌خانه سنتی قائم مقام فراهانی در یخچال تاریخی قائم مقام، واقع در خیابان ششگلان تبریز قرار دارد و با رفتن به این رستوران، می‌توانید علاوه بر خوردن غذایی سنتی و خوشمزه، از فضای بسیار زیبای تاریخی آن نیز لذت ببرید. یخچال تاریخی قائم مقام فراهانی در مدت یک سال مرمت و تبدیل به مجموعه فرهنگی، تاریخی و رفاهی قایم مقام شده است. از ویژگی‌های این رستوران می‌توان به استفاده از لباس و نمادها و موسیقی سنتی آذربایجانی و همچنین طبخ و سرو خوراک‌ها و غذاهای مشهور آذربایجانی اشاره کرد. آدرس این رستوران تبریز، خیابان ششگلان نرسیده به پل قاری، کوچه یخچال می‌باشد.

رستوران وحید تبریز

کافه رستوران وحید یکی از بزرگترین کافه رستوران‌های تبریز است که چند شعبه در این شهر دارد و کیفیت غذاهایش خوب است. اینجا می‌توانید انواع غذاهای سنتی ایرانی، فست‌فود و غذاهای ترک نوش جان کنید. در صورتی که به این رستوران رفتید کوفته تبریزی این رستوران را از دست ندهید. همچنین کباب‌های دونر در این رستوران کیفیت راضی کننده‌ای دارند، در حدی که به مذاق اهالی سخت‌گیر و کباب‌خور تبریز خوش آمده است، سالاد اسپشیال وحید هم طرفداران زیادی دارد. رستوران وحید یک سالی می‌شود که برنج و غذاهای ایرانی را به منوی خود اضافه کرده است. آدرس این رستوران میدان شهید فهمیده،‌ مرکز خرید لاله پارک ، طبقه منهای یک می‌باشد.

رستوران مهدی هیلا تبریز

رستوران‌های زنجیره‌ای مهدی هیلا در سال 1382 تاسیس شد و در سال 90 شعبه‌ دوم خود را افتتاح کرد. رستوران مهدی هیلا یکی از رستوران‌هایی است که فست‌فود عرضه می‌کند، اما آش رشته و سوپ خامه‌ی بسیار خوشمزه‌ای هم دارد. اگر در تبریز هوس فست‌فود کردید، حتما سری به این رستوران بزنید و پیشنهاد می‌کنیم از پیتزای فیلادلفیای آن هم امتحان کنید. قیمت غذاهای این رستوران نسبت به کیفیت غذاها مناسب است. مهدی هیلا یک شعبه در خیابان منظریه و شعبه‌ای در شهرک ولی‌عصر دارد و با منوی متنوع خود حتما شما راضی نگه میدارد.

رستوران حاج مجید تبریز

رستوران حاج مجید که به آن حاج مجید تویوخچی یا مرغ فروش می‌گویند از قدیمی‌های بازار تبریز است. حاج مجید از سال 1352 با چلو مرغ از مشتریان خود پذیرایی میکند و به عقیده مشتریان، گذر زمان در کیفیت غذاهای حاج مجید تاثیری نداشته و همانطور خوشمزه باقی مانده‌اند. رستوران حاج مجید در خیابان پشت موزه شهرداری که به ساختمان ساعت معروف است قرار گرفته. در ضمن این نکته را به یاد داشته باشید که این رستوران هیچ چیزی جز چلومرغ ندارد که خوردن همان هم بسیار لذت بخش می‌باشد.

رستوران حاج علی تبریز

رستوران حاج علی در بازار اصلی و قدیمی تبریز واقع شده و بیش از 100 سال قدمت دارد، دیوارهای این رستوران که پر از عکس‌های قدیمی است، حال و هوای گذشته را بیشتر برایتان زنده می‌کند. تنوع غذاهای رستوران حاج علی به رسم رستوران‌های قدیمی تبریز چندان نیست و مشتریان آن به امید خورد یک کباب کوبیده یا برگ به  این رستوران وارد میشوند. در رستوران حاج علی همراه غذا دوغ و نوشابه و سوپ مجانی داده می‌شود و قیمت غذاها هم بالا نیست. البته این موضوع را باید به یاد داشته باشید که رستوران حاج علی، رستوران شلوغی است و ساعت ۱۲ بیشتر صندلی‌هایش پر می‌شود و تا ساعت ۱۴:۳۰ هم بیشتر غذا نمی‌دهد، پس باید ظهر زودتر خود را به  این رستوران برسانید.

رستوران باختر تبریز

وقتی وارد این رستوران می‌شوید یکی گوشت را روی میزی چوبی می‌کوبد و بعد با دقت و ظرافت آن را به سیخ می‌کشد، روی ترازو می‌گذارد و بعد روی آتش قرار می‌دهد. شما همه این مراحل را می بینید و دیگر طاقت ندارید تا کباب را برایتان بیاورند. این رستوران که فقط کباب کوبیده و برگ در منو وجود دارد و همراه غذاهایش سوپ هم می‌دهد، رستوران شلوغی است و اگر به دنبال رفتن به رستوران شیکی هستید، انتخاب مناسبی نیست، چون به رسم کبابی‌های قدیم محیطی ساده و قدیمی دارد، در ضمن در این رستوران از خیر دوغ هم نباید گذشت. آدرس این رستوران دروازه تهران، بلوار 22 بهمن، خیابان باختر می باشد.

آبگوشت محمدی تبریز

دیزی و تاوا کبابی محمدی همانطور که از اسمش میتوان فهمید، دو نوع غذا بیشتر ندارد: دیزی و تاوا کبابی و صد البته یکی از جاهایی است که هرکس در زندگیش یک بار باید کباب تابه‌ای‌هایش را امتحان کند. این مکان ، رستوران کوچک، اما دنجی است و حیاط پردارو درختی هم دارد که تابستان‌ها که هوا مطبوع است و نسیم خنکی می‌وزد می‌شود آنجا نشست و غذا را خورد. دیزی و تاوا کبابی را در ظرف‌های روحی، همراه گوجه سرخ شده، پیاز، جعفری و ترشی که آن هم برای خودش دنیایی دارد، همراه نان سنگک تازه برایتان می‌آورند و عیش سفر را تکمیل می‌کنند. برای خوردن یک وعده غذای دلچسب در این رستوران به آدرس خیابان تربیت، بعد از پاساژ پردیس بروید.

 لیست هتل های تبریز

حجم بالای گردشگرانی که در زمانهای مختلف سال به تبریز می‌آیند باعث شده است که هتل های زیاد با تنوع در قیمت و خدمات زیادی ساخته شوند و در اختیار مسافران قرار بگیرد. در ادامه این قسمت بهترین هتل های تبریز را معرفی می کنیم. البته در نظر داشته باشید که این هتل ها از لوکس ترین ها به ارزان ترین ها ترتیب بندی شده است تا شما بتوانید با توجه به نیازتان، هتل مورد نظر خود را پیدا کنید.

هتل های تبریز را از چه سایتی ارزان تر رزرو کنیم؟

مشاهده و رزرو

هتل لاله پارک تبریز

هتل لاله پارک تبریز

هتل لاله پارک تبریز یکی از نوسازترین هتل‌هایی است که در تبریز ساخته شده و در همین مدت کوتاهی که از زمان افتتاحش می‌گذرد، یعنی از تیرماه سال 1395، توانسته جایگاه و اعتبار خوبی بین مسافران و فعالان صنعت توریست و هتل‌داری به دست بیاورد. این هتل 220 واحد اقامتی که شامل انواع اتاق و سوییت است و شما بدون هیچ مشکلی به آنها دسترسی خواهید داشت. بدون شک امکانات هتل لاله پارک در نوع خودش بی‌نظیر است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل لاله پارک تبریز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

هتل بین المللی تبریز

هتل بین المللی تبریز در مرکز شهر و در 5 طبقه ساخته شده است. این هتل ویژگی‌ها جذاب زیادی برای مسافران دارد که برخی از آنها عبارتند از: معماری هتل که تلفیقی از سبک‌های سنتی و مدرن است، نورپردازی خلاقانه که باعث شده این هتل در هر ساعتی از شبانه روز که به آن نگاه کنید خودنمایی کند. فضای داخلی و دکوراسیون هتل بین‌ المللی تبریز بسیار لوکس است و خدمات و امکانات خوبی در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل بین المللی تبریز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

هتل بین المللی شهریار تبریز

هتل شهریار تبریز در منطقه‌ی سرسبز و خوش آب و هوای ائل گلی قرار دارد و زمان ساخت آن به سال 1386 بر می‌گردد. در این هتل نه تنها چند رستوران و سالن‌های مختلف کنفرانس وجود دارد بلکه ممکن است ویژگی‌هایی را در آن بیابید که سایر هتل‌های ایران از آن بی‌بهره‌اند. مثلاً خیلی وقت‌ها یک گروه موسیقی آذری به صورت زنده در لابی اجرای زنده دارند. یک خوش‌آمد گویی خاص برای میهمانان و همچنین فضاسازی عالی برای میهمانانی که گشتن در لابی بزرگ هتل را به ماندن در اتاقشان ترجیح می‌دهند. هتل به تمام مراکز تفریحی و دیدنی‌های تبریز نزدیک است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل شهریار تبریز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

هتل پارس ائل گلی تبریز

هتل پارس ائل گلی تبریز که هم‌خانواده‌ دیگر هتل‌های پارس در شهرهای دیگر است با هفده طبقه و تضادی که در ظاهر با محیط دارد به خوبی در منطقه‌ی پر از درخت ایل گلی خودنمایی می‌کند. یک رستوران گردان با کیفیت یکی از ویژگی‌های ممتاز این هتل بزرگ است. اما شاید محیط آرامش بخشی که این هتل دارد ویژگی اصلی این هتل بزرگ باشد. هتلی که در عین حال به مراکز خرید تبریز هم نزدیک است . رفتار پرسنل بسیار حرفه‌ای است و هیچ وقت از راهنمایی گرفتن از آن‌ها پشیمان نخواهید شد. توجه کنید که هتل از مرکز شهر دور بوده و اگر دنبال کسب آرامش هستید بهترین انتخاب در تبریز به شمار می‌رود.

مقایسه قیمت و رزرو هتل پارس ائل گلی تبریز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

هتل استقبال تبریز

هتل استقبال تبریز در 11 طبقه  یکی از بلندترین هتل های تبریز به شمار می رود، در منطقه قدیمی ششگلان و سرخاب و در مجاورت مقبره الشعرا ساخته شده است. هتل آپارتمان استقبال به مناطق مختلف گردشگری شهر دسترسی بسیار خوبی دارد. خانه تاریخی ثقه الاسلام، آرامگاه استاد شهریار، موزه استاد بهتونی و موزه قاجار فاصله بسیار کمی با این هتل آپارتمان دارند. نزدیکی به بیمارستان فرمانفرمانیان از دیگر نکات مثبت موقعیت این هتل است. میهمانان هتل آپارتمان استقبال اگر اهل لذت بردن از طبیعت و فضای باز باشند می توانند از فضای سبز محوطه، مسیر پیاده روی و رستوران رو باز هتل استفاده کنند. سوییت های مجهز، دلباز و تمیز هتل آپارتمان استقبال با امکاناتی مانند اینترنت، رستوران، کافی شاپ 24 ساعته، چایخانه و رستوران تابستانی اقامت خوبی را برای مسافران فراهم می کند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان استقبال تبریز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

هتل صائب تبریز

یکی از نوسازترین هتل‌ های تبریز، هتل آپارتمان صائب تبریز است. هتل آپارتمان صائب در سال 1396 آغاز به کار کرده و در همین مدت کم توانسته به یکی از هتل های مورد استقبال شهر اولین‌ها تبدیل شود. یکی از ویژگی‌های بارز این هتل، موقعیت مناسب آن است. قرار گرفتن هتل آپارتمان صائب در مرکز شهر باعث شده به همه جاذبه‌های گردشگری این شهر نزدیک باشد. به طوری که میدان ساعت، مسجد کبود، بازار ارگ، بازار تربیت، کلیسا، بازار سنتی تبریز در فاصله 15 دقیقه‌ای از آن قرار دارند. از جمله امکانات هتل آپارتمان صائب، پارکینگ، آسانسور و رستوران است، ضمن اینکه مهمان نوازی پرسنل هتل و راحتی اتاق‌ها و واحدهای آن نظر بسیاری را جلب کرده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان صائب تبریز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی تبریز : مراکز خرید تبریز

یکی از بخش های جدا نشدنی از هر مسافرتی، خرید کردن است. به همین دلیل شهر تبریز که سالانه تعداد زیادی گردشگر و مسافر را به سمت خود میکشاند دارای مراکز خرید و بازار های بزرگ و متنوعی است که هر فرد علاقمند به خرید را می‌تواند به وجد بیاورد. در این قسمت از مقاله ما قصد داریم که مراکز خرید قیمت مناسب تبریز را خدمت شما معرفی کنیم تا در زمان تبریز گردی از آن‌ها دیدن کنید و هر چه خواستید، بخرید.

بازار تاریخی تبریز

بازار تاریخی تبریز

بازار تبریز با یک کیلومتر طول یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سقف دار دنیاست و معماری خیره‌کننده‌اش از شاهکارهای معماری ایران به شمار می‌رود که آن را به یکی از بهترین جاهای دیدنی تبریز تبدیل کرده است. با اینکه در زلزله سال 1193 هجری قمری قسمت‌های زیادی از این بازار از بین رفت اما گروهی از معماران حرفه‌ای در اواخر حکومت زندیه و قاجار این بازار تاریخی را بازسازی کردند. این بازار مانند سایر بازارهای قدیمی دارای قسمت‌های مختلفی است که این بخش‌ها عبارت‌اند از: بازار جدید، بازار قدیم، بازار کفاشان، بازار صفی، بازار جمعه مسجد، بازار کلاهدوزان، بازار صادقیه، بازار یمنی دوز، سراجان، پنبه‌چی بازار، بازار رنگی خیابان، بازار ابوالحسن، بازار کره‌نی خانا و...

مرکز خرید والمان

طولانی ترین مرکز خرید تبریز، مرکز خرید والمان است که جز معروف ترین مراکز خرید این شهر به حساب می‌آید و شامل ۴۰۰ واحد تجاری، هایپرمارکت، رستوران، کافی شاپ، کافی نت، کتابفروشی، پارکینگ و… است. این مرکز خرید در خیابان والمان واقع شده است.

مجتمع تجاری تفریحی رویال

مجتمع تجاری  تفریحی رویال که در 5 طبقه طراحی شده است، یکی از مراکز شیک و مدرنی است که شامل ۱۰۰ واحد تجاری، یک شهربازی پوشیده، سالن بولینگ و پارکینگ طبقاتی نیز می‌باشد. برای دیدن این مرکز خرید می‌توانید هر روزه از ساعت 10 صبح تا 10 شب به ضلع جنوبی شرقی میدان جهاد تبریز سر بزنید.

بازار رشدیه تبریز

یکی دیگر از مراکز خرید تبریز، مرکز خرید رشدیه است. این مرکز خرید دارای 3 طبقه و 250 واحد تجاری است که شامل پوشاک مجلسی زنانه، محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین زیورآلات و بدلیجات نیز می‌باشد. از جمله امکاناتی که این مرکز خرید در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد می‌توان به پارکینگ با ظرفیت 400 اتومبیل، رستوران، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی، سیستم اعلام و اطفا حریق، سیستم تهویه هوا و پله برقی اشاره کرد. برای دیدن این مرکز خرید به آدرس شهرک رشدیه، میدان شهید فهمیده مراجعه کنید.

مرکز خرید اطلس تبریز

یکی از مشهور ترین مراکز تبریز مجتمع تجاری اطلس است که در بهترین منطقه شهر، یعنی بلوار ولیعصر قرار گرفته است.این مرکز خرید حدود 100 واحد تجاری دارد که هر کدام به فروش وسایل و پوشاک مورد نظر آقایان، بانوان و کودکان نیز اختصاص پیدا کرده است. در این مرکز خرید یک فروشگاه هایپر و همچنین مغازه هایی برای فروش وسایل سرگرمی و کالاهای مورد نیازتان وجود دارد. آدرس این مرکز خرید بلوار ولیعصر، خیابان همافر غربی، میدان اطلس، مرکز خرید اطلس است.

غذاهای معروف تبریز

قدمت بالای شهر تبریز باعث شده است که علاوه بر آثار تاریخی و مکان های دیدنی، غذاهای سنتی زیادی در این شهر ببینیم. در ادامه این قسمت ما قصد داریم معروف‌ترین غذاهای سنتی تبریز را خدمت شما معرفی کنیم تا در زمان مسافرت به  این شهر حتماً طعم فرهنگ قدیمی این شهر را بچشید.

خورش هویج تبریز

خورش هویج از محبوب ترین غذاهای تبریز است ولی عده‌ای هم هستند که چندان از طعم آن خوششان نمی‌آید. همان‌طور که از اسم خورش پیداست مواد اصلی آن هویج است که باید به صورت خلالی خورد شود و حسابی در روغن سرخ شود. بعد از آن نوبت اضافه کردن گوشت، پیاز و رب گوجه فرنگی است. اگر می‌خواهید خورش عطر و رنگ بهتری پیدا کند کمی هم از زعفران استفاده کنید.  در این خورش از آلو هم استفاده می‌شود که مزه آن را خیلی بهتر از قبل می‌کند. برای اینکه ترشی و شیرینی در کنار هم در این غذا وجود داشته باشد در آخر آبلیموی تازه را به روی خورش اضافه می‌کنند.

دلمه برگ مو تبریزی

دلمه برگ مو یک پیش غذای مجلسی که می تواند حسابی سفره را رنگین و اشتها را باز کند. مواد لازم برای این غذا برنج، لپه، پیاز سرخ کرده، بلغور، برگ مو، روغن حیوانی و سبزی دلمه یعنی تره، مرزه و شوید است. سبزی دلمه نقش مهمی در طعم این غذا دارند و مزه‌ی خاص و منحصر به فردی به آن می‌دهد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که دلمه در سایر شهرهای ایران و حتی بخش‌هایی از ترکیه هم پخته می‌شود، اما در پایان دلمه سنتی تبریز چیز دیگری است!

آش میوه تبریزی

آش میوه به نظر آش خوشمزه و متفاوت با تمام آش‌هایی است که تا به حال خورده‌اید. تهیه آش میوه در هر محله سبک خاص خودش را دارد اما معمولاً مواد لازم برای تهیه‌ی آن حبوبات (نخود، لوبیا)، میوه (آلو، زغال‌اخته ، زردآلو، آلوچه، آلبالو)، سبزی آش (تره و جعفری)، هویج، پیاز، رشته‌، رب، کلم ‌برگ و گوجه‌ است. همچنین دیده شده است که در آخر به این آش، سرکه اضافه می‌شود تا طعم ترش و ملسی پیدا کند. اگر به دنبال یک آش خوشمزه و خاص هستید، آش میوه انتخاب بسیار خوبی برای شما خواهد بود.

کوکوی  معروف تبریز

این نوع کوکو از غذاهای سنتی شهر تبریز است که معمولاً در مراسم خاص مانند افطار آماده می‌شود. مواد لازم برای این تهیه کوکو لوبیا سبز عبارت‌اند از: "گوشت چرخ کرده، هویج، پیاز، تخم مرغ، زعفران و البته لوبیا سبز." در ضمن معمولاً برای اینکه این کوکو ظاهر بهتر و همین‌طور کمی طعم ترشی پیدا کند، روی آن را با زرشک تزیین می کنند. در سفر به تبریز حتما کوکوی لوبیا سبز را امتحان کنید تا از چشیدن طعم متفاوت این غذای لذیذ غافلگیر شوید.

کوفته تبریزی

بی‌شک معروف‌ترین غذای تبریز، کوفته‌های خوشمزه اش است. در زمان‌های قدیم پخت این غذا کمی با امروز متفاوت بود؛ در آن زمان برای این غذا از گوشت چرخ کرده استفاده نمی‌شد برای همین گوشت باید آنقدر کوبیده می‌شد تا له شود و در حین کوبیدن، لپه و سبزیجات هم با آن ترکیب می‌شد. این سبزیجات عطر خوشایندی را به کوفته تبریزی می‌دهند و باعث می‌شوند که از خوردن این کوفته‌ها سیر نشوید. داخل این کوفته‌ها را معمولاً با موادی مانند: گردو، آلو، زرشک، پیاز سرخ شده و گاهی تخم مرغ آب پز پر می‌شود. در ضمن در زمان خوردن این خوراکی روی آن سس گوجه فرنگی مخصوص و زعفران می‌ریزند که باعث خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود.

چگونه به تبریز سفر کنیم؟

سفر به تبریز با هواپیما

راحت‌ترین و گران‌ترین راه برای مسافرت به تبریز، استفاده از هواپیما است. فرودگاه تبریز به‌صورت 24 ساعته آماده به کار است و علاوه بر پروازهای داخلی، برخی پروازهای خارجی را نیز پوشش می‌دهد. در ادامه مدت زمان پرواز تبریز از شهرهای مختلف ایران  را به‌صورت تقریبی در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  •  تهران به تبریز: 1 ساعت و 10 دقیقه
  • مشهد به تبریز: 2 ساعت
  • اصفهان به تبریز : 1 ساعت و 30 دقیقه
  • شیراز به تبریز : 1 ساعت 55 دقیقه
  • اهواز به تبریز : 1 ساعت و 30 دقیقه
  • بندرعباس به تبریز: 2 ساعت و 25 دقیقه
  • یزد به تبریز: 1 ساعت و 30 دقیقه

سفر به تبریز با قطار

گزینه‌ بعدی پیش روی شما قطار است؛ البته در نظر داشته باشید که در ایام نوروز خرید بلیط قطار تبریز برای شما سخت خواهد بود و در صورتی که بخواهید با قطار به تبریز مسافرت کنید بهتر است که بلیط‌های خود را از قبل خریداری کنید. در ادامه مدت زمان تقریبی که سفر به تبریز با قطار از شهر های مختلف ایران طول میکشد را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

  • تهران به تبریز: 7 ساعت و 30 دقیقه
  • مشهد به تبریز: 12 ساعت
  • اصفهان به تبریز: 11 ساعت 15 دقیقه
  • شیراز به تبریز: 15 ساعت و 50 دقیقه
  • زاهدان به تبریز: 23 ساعت و 30 دقیقه
  • آبادان به تبریز: 12 ساعت و 30 دقیقه
  • بندرعباس به تبریز: 21 ساعت و 50 دقیقه

سفر به تبریز با اتوبوس

راه ارزان رسیدن به تبریز، سفر با اتوبوس میباشد. باید این موضوع را در نظر داشته باشید که از نظر زمانی این روش برای مسافرت طولانی تر است و از طرفی حتما در قطار یا هواپیما راحت تر هستید. در پایان انتخاب با شماست، به همین دلیل ما جزییات سفر به تبریز با اتوبوس را از شهر های مختلف ایران، در اختیار شما می‌گذاریم، این اطلاعات عبارتند از فاصله بین دو شهر و مدت زمانی که طول میکشد تا به مقصد برسید.

  • فاصله تهران تبریز 618 کیلومتر، 5 ساعت و 30 دقیقه
  • فاصله مشهد تبریز 1511 کیلومتر، 14 ساعت و 15 دقیقه
  • فاصله اصفهان تبریز 887 کیلومتر، 8 ساعت و 30 دقیقه
  • فاصله شیراز تبریز 1369 کیلومتر، 13 ساعت و 12 دقیقه
  • فاصله زاهدان تبریز 1998 کیلومتر، 19 ساعت 30 دقیقه
  • فاصله آبادان تبریز 1286 کیلومتر، 12 ساعت و 30 دقیقه
  • فاصله بندرعباس تبریز 1795 کیلومتر، 17 ساعت 40 دقیقه
نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: