جاهای دیدنی ایلام عروس زاگرس

ایلام سرزمینی غنی از حیث طبیعت و تاریخ است که شمار دیدنی‌ها و شگفتی‌هایش انتها ندارد. یکی از استان‌های مرزی ایران است که به فاصله 700 کیلومتری تهران واقع شده است. اگر قصد سفر به این استان و شهر زیبا را دارید، خود را برای سفری پر شور و فراموش نشدنی آماده کنید چرا که در ایلام هر آنچه از زیبایی طبیعت بجویید از کوهستان و ییلاق‌های سرسبز تا آبشار و رودخانه و غارهای شگفت انگیز  خواهید یافت. در توصیف مناظر و جاذبه های ایلام همین بس که با نام عروس زاگرس شناخته می‌شود. در این مقاله به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی ایلام می‌پردازیم.

مقایسه قیمت و رزرو هتل ایلام از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دیدنی های ایلام

غار طبیعی زینگان

غار طبیعی زینگان

غار طبیعی زینگان یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی ایلام است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. این غار که در شهرستان مهران و بخش صالح آباد قرار دارد در فصل تابستان به نهایت زیبایی خود میرسد و نکته جالبی که در خصوص آن وجود دارد این است که در اصل غار طبیعی زینگان یک تنگه رو باز بسیار دل انگیز و زیباست، اما از آنجایی که افراد محلی در این منطقه سال‌هاست این منطقه را به عنوان یک غار می‌شناسند امروزه نیز همین اسم برای این تنگه حفظ شده است. این غار در فاصله پنج کیلومتری از جنوب شرقی صالح‌آباد قرار گرفته و 52 کیلومتر با شهر ایلام فاصله دارد.

منطقه توریستی دربند

منطقه توریستی دربند

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایلام منطقه توریستی دربند می‌باشد که در شهرستان بدره و در بخش جنوبی استان ایلام واقع شده است. وجود کوههای مرتفع آبشارهای بسیار زیبا جنگل درختان بلوط و منطقه تاریخی در این قسمت باعث شده است که هر ساله گردشگران زیادی در فصل‌های بهار و تابستان به این منطقه مسافرت کنند. دیدن کوه‌های بسیار زیبا و صخره‌های بلند در این منطقه بی‌شک هر گردشگری را به وجد می‌آورد و همچنین وجود آثار تاریخی مربوط به دوران ساسانی و هخامنشی به ما یادآوری می‌کند که از زمان‌های قدیم این منطقه خوش آب و هوا محل زیست نیاکان ما بوده است.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در ایلام از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

تنگه کافرین ایلام و منطقه گلوز

تنگه کافرین ایلام و منطقه گلوز

تنگه کافرین ایلام نام و منطقه گلوز در نزدیکی شهرک ولیعصر قرار دارد و دره‌های کافری و برنجان را در خود جای داده است. برای دسترسی به این منطقه بسیار زیبا که یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی ایلام می‌باشد باید به ابتدای مسیر بدره به ایلام بروید. تنگه بسیار زیبا یک رودخانه پرآب و خروشان را در خود جای داده که محیط اطراف آن منطقه را تبدیل به بهشت کرده است. همچنین در فاصله دو کیلومتری از دره کافری منطقه گلوز قرار دارد که در اصل ورودی دره برنجان است و در آن منطقه شما می توانید آثار تاریخی به جامانده از زمان‌ ساسانیان را مشاهده کنید.

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه یکی از جاهای دیدنی ایلام است که برای رسیدن به آن باید روستای چنارباشی بروید. طول این تنگه حدود 3 کیلومتر و عرض آن نهایتا 5 متر است. زمانی که وارد این تنگه می‍‌شوید دیوارهای بلندی 15 تا 30 متر می‌بینید که در طی سالها فرسایش اشکال عجیبی را به خود گرفتند و همچنین در میان این تنگه بسیار زیبا یک رودخانه کم عمق جریان دارد که باعث دوچندان شدن زیبایی این منطقه شده و آبی که در این رود کوچک می‌بینید از سراب گرو سرچشمه گرفته است. در زمان دلیل نامگذاری این تنگه وجود بوته‌های زیبای رازیانه با گلهای خوشه‌های زرد رنگ می‌باشد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل زاگرس ایلام از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

چشمه قیر دهلران

چشمه قیر دهلران

چشمه قیر دهلران یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی ایلام است که هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند.این چشمه عجیب که در فاصله 7 کیلومتری از شهرستان دهلران واقع در استان ایلام قرار گرفته، یک چشمه آب نیست بلکه از آن قیر مذاب با دمای 35 درجه بیرون می‌آید و به همین دلیل به عنوان یکی از پدیده‌های طبیعی کمیاب در استان ایلام شناخته می‌شود. جوشیدن غیر در طول سالهای مختلف باعث به وجود آمدن یک حوضچه به قطر 9 متر و عمق 50 سانتی متر شده و نکته جالب دیگر در مورد این چشمه، اندازه سفره زیرزمینی آن می‌باشد که 70 هکتار تخمین زده شده است.

پارک جنگلی چغاسبز

پارک جنگلی چغاسبز

پارک جنگلی چغاسبز یکی از فضاهای زیبا و دلنشین ایلام است که هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند و به عنوان یکی از جاهای دیدنی ایلام شناخته می‌شود. این پارک در قسمت جنوبی شهر ایلام و در بزرگراه امام خمینی قرار دارد، دارای مساحتی در 170 هکتار می‌باشد و در آن انواع انواع گونه‌های گیاهی و درختان میوه را می‌توانید ببینید. همچنین جالب است بدانید که در این پارک گونه‌های جانوری و بخصوص پرندگان بسیار زیبایی هستند که به صورت آزاد زندگی می‌کنند و دیدن آنها خالی از لطف نیست. یک شهر بازی زیبا و یک یک مکان برای نمایشگاه‌های دائمی از دیگر بخش‌های این پارک جنگلی هستند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل دالاهو ایلام از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پل گاومیشان

پل گاومیشان

پل گاومیشان یکی از شاهکارهای دوران ساسانیان می‌باشد که در مسیر جاده‌های باستانی قرار گرفته بوده که هگمتانه و شوش را به هم وصل می‌کرده است. این پل دارای ۸ متر و طول ۱۷۵ متر می‌باشند که با استفاده از چشمه طاق مستحکم شده بخشی از آن تا امروز نیز باقی مانده و به عنوان یکی از جاهای دیدنی ایلام شناخته می‌شود. گفته می‌شود که بعد از حمله اعراب یکی از دهانه‌های این پل برای مسدود کردن مسیر دشمنان خراب شده و همچنین زلزله ای که در سال 1600 میلادی رخ داده باعث تخریب بخش دیگری از آن شده است. برای دیدن این پل باید به فاصله 30 کیلومتری دره شهر و رودخانه سمیره بروید.

شهر تاریخی ماداکتو

شهر تاریخی ماداکتو

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایلام شهر تاریخی ماداکتو است که در در بخش شرقی استان ایلام قرار گرفته و پیشینه آن به 1400 سال پیش باز می‌گردد. این شهر تاریخی را با نام‌های سمیره یا در شهر نیز می‌شناسند، اما نام اصلی‌ آن ماداکتو می‌باشد که به محل سکونت مادها گفته می‌شود. مساحت تقریبی این شهر 200 هکتار می‌باشد و برخی از مورخان بر این اعتقادند که حتی در زمان‌های قبل از هخامنشیان نیز این شهر تاریخی رونق داشته، اما متاسفانه این روزها فقط یک ویرانه از این شهر باستانی باقی مانده است. طبیعت بسیار زیبای این منطقه نیز همیشه برای گردشگران دیدنی خواهد بود.

قلعه والی

قلعه والی

قلعه والی یکی از جاهای دیدنی ایلام است که در سال 1326 توسط غلامرضا خان فیلی فرزند حسینقلی خان ابوقداره ساخته شده و در آن زمان یک اقامتگاه تابستانی و استراحتگاه بوده است. گفته می‌شود که در آن زمان غلامرضا خان به عنوان والی این منطقه بوده و قبل از آن نیز در سال 1281 به عنوان یکی از مردان جنگاور در این منطقه شناخته می‌شده که تاثیر زیادی بر روی سرکوب یاغیان و برقراری امنیت در این منطقه داشته و از این نظر بسیار محبوب بوده است. این شخص از طرف ناصرالدین شاه قاجار به عنوان فتح السلطان شناخته شده و حتی در جنگ جهانی اول نیز حافظ امنیت منطقه بوده است. 

آتشکده و تنگه بهرام چوبین

آتشکده و تنگه بهرام چوبین

آتشکده و تنگه بهرام چوبین که در فاصله 8 کیلومتری مسیر دره شهر و پل دختر قرار گرفته یکی دیگر از جاهای دیدنی ایلام است که در یک تنگه باستانی شگفت انگیز قرار گرفته و هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. عده‌ای بر این باورند که این مکان یک شکارگاه ییلاقی بوده و عده دیگرعقیده دارند اینجا مخفیگاه یکی از سرداران مشهور ایرانی به نام بهرام چوبین بوده است. آثار ساخته شده به جا مانده در منطقه را معمولاً با استفاده از سنگ،  گچ و ساروج ساخته‌اند. با رفتن به این منطقه علاوه بر بازدید از بخش تاریخی شما میتوانید مناظر طبیعی بسیار زیبایی را نیز ببینید.

کاخ فلاحتی ایلام

کاخ فلاحتی ایلام

یکی دیگر از جاهای دیدنی ایلام که در زمان حکومت خودمختار والیان منطقه حسین آباد و پشتکوه (ایلام امروزی) ساخته شده، کاخ فلاحتی ایلام می‌باشد. این کاخ در زمان آخرین حکمران این حکومت یعنی غلامرضا خان ابوقداره ساخته شده است. پیشینه ساخت این کاخ بسیار زیبا به اواخر قرن 13 و اوایل قرن 14 باز می‌گردد. معماری زیبا و دلنشین سنتی در این کاخ به وضوح دیده می‌شود بی‌‍شک هر بیننده‌ای از دیدن آن لذت خواهد برد، به همین دلیل هر‌ساله گردشگران زیادی از کاخ فلاحتی ایلام دیدن می‌کنند. این کاخ بسیار زیبا نیز در خیابان آیت الله عبدالرحمن حیدری ایلامی قرار گرفته است.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: