جاهای دیدنی بجنورد پاریس کوچولوی ایران

اگر قصد مسافرت به شمال شرقی ایران را دارید، بدون شک سفر به شهر بجنورد یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما خواهد بود. شهر بجنورد که مرکز استان خراسان شمالی میباشد، پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است که منتظر شما هستند‌. جاهای دیدنی بجنورد مکان های تاریخی و طبیعی هستند که هر سال افراد زیادی را به این شهر زیبا می‌کشانند. علاوه بر این موارد مکان‌های تفریحی زیادی برای مسافران و اهالی این شهر ساخته شده است که می‌توانید اوقات خوشی را در آنجا سپری کنید. در ادامه این مطلب ما جاهای دیدنی بجنورد را به شما معرفی می‌کنیم تا در زمان سفر به این شهر آشنایی بیشتری این شهر داشته باشید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل بجنورد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی بجنورد همراه با عکس

طبیعت باغ دره

باغ دره بجنورد

یکی از جاهای دیدنی بجنورد برای دوستداران طبیعت، باغ دره می باشد که در فاصله ۱۰ کیلومتری جاده بجنورد به آشخانه قرار گرفته است. برای دیدن باغ دره باید وارد جاده فرعی که در سمت چپ شما قرار دارد شوید. دیدن زیبایی‌های این منطقه باعث شگفتی گردشگران شده و هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌سازد. در این منطقه شما میتوانید انواع گیاهان دارویی مانند پونه، بادرنجبویه، آویشن، قله چای و کاکوتی را پیدا کنید. در ضمن درختان ارس که به صورت پراکنده در این منطقه روییده‌اند، بوته‌های خار با گلهای رنگارنگ و مراتع سرسبز و مخملی مناظر بسیار زیبایی را برای شما به وجود آورده‌اند که از دیدن آنها سیر نخواهید شد. یکی دیگر از قسمت های جالب این منطقه صخره‌های بسیار زیبا و فوق العاده هستند که در بین آنها رودخانه های پرآب جاری شده اند و باعث سرسبزی و زیبایی بیشتری منطقه گشته‌اند.

دریاچه سد شیرین دره

سد شیرین دره بجنورد

یکی از جاهای دیدنی بجنورد که بین شهرستان‌های مانه و سملقان قرار دارد، دریاچه سد شیرین دره می‌باشد که در فاصله ۶۵ کیلومتری از شمال غربی بجنورد قرار گرفته است. سد شیرین دره که بر روی یکی از سرشاخه‌های رود بزرگ اترک به نام شیرین دره قرار دارد، به عنوان بزرگترین سد در استان خراسان شمالی شناخته می‌شود. هدف از احداث این سد تامین آب مورد نیاز صنایع کشاورزی و همچنین آب آشامیدنی شهر بجنورد و شهرستان‌ها و روستاهای اطراف این منطقه بوده است، ولی جمع شدن آب پشت این سد باعث زیبایی هرچه بیشتر آن شده و هر‌ساله افراد زیادی برای دیدن مناظر زیبا به منطقه سد شیرین‌ دره می‌آیند. ساخت این سد در سال ۱۳۷۵ شروع و در سال ۱۳۸۴ پایان یافت و می‌توان گفت که بدون شک تاثیر زیادی بر روی معیشت مردم این منطقه داشته است. زمانی که برای بازدید دریاچه سد شیرین دره میروید تفریحاتی مانند ماهیگیری، شنا، قایقرانی و غواصی منتظر شما هستند و به هیچ وجه نباید آنها را از دست بدهید.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در بجنورد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کوشک باغ علی آباد

کوشک علی آباد بجنورد

در فاصله سه کیلومتری از شمال شرق بجنورد، واقع در روستای علی آباد، یک باغ بسیار بزرگ وجود دارد که در لحظه ورود به آن هر بیننده‌ای محصور تماشای درختان کهنسال و بزرگ آن خواهد شد. کوشک باغ علی آباد یک ساختمان تاریخی است که در میان این درختان بزرگ واقع شده و گفته می‌شود که متعلق به حاکمان شادلو در زمان گذشته بوده است. ساختمان مرکزی این باغ دارای ۴ ورودی اصلی است که در چهار ضلع ساختمان قرار گرفته‌اند و در در طبقه همکف آن شما یک خانه بسیار زیبا با سقف گنبدی شکل میبینید که در نوع خود بسیار زیبا و تماشایی است. مساله اصلی برای ساخت این ساختمان آجر و سنگ بودند و همچنین برای احداث سقف آن از تیرهای چوبی استفاده شده است. اگر دوست دارید یک باغ قدیمی که به عنوان مهمترین الگوی باغ سنتی ایرانی در استان خراسان شمالی شناخته می‌شود را ببینید، پس به هیچ وجه کوشک باغ علی آباد را نباید از دست بدهید.

حسینیه جاجرمی‌ها

حسینیه جاجرمی‌ها بجنورد

یکی از ساختمان‌های تاریخی به جا مانده از دوران قاجار در شهر بجنورد، حسینیه جاجرمی ها می باشد که این روزها به عنوان یکی از جاهای دیدنی شهر بجنورد شناخته می شود. معماری این بنا به شکل درونگراست و زمانی که وارد می‌شوید با یک حیاط مرکزی بزرگ مواجه هستید که در اطراف آن اتاق‌هایی با نورگیرها، پنجره‌ها و درهای زیبا قرار دارند. کتیبه‌های مختلف، مقرنس کاری، گچبری و آجرکاری بسیار زیبا تزییناتی هستند که در ساخت این مکان از آنها استفاده شده است. در دیوان شرقی این بنای تاریخی یک کتیبه زیبا به خط نستعلیق وجود دارد که در آن شعر معروف محتشم کاشانی (باز این چه شورش است) نوشته شده، بر همین اساس گفته می‌شود که این مکان در زمان‌های قدیم به عنوان حسینیه مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل داریوش بجنورد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

امامزاده سلطان سید عباس

امامزاده سید عباس بجنورد

در دامنه تپه ماهور‌هایی که در جنوب شهر بجنورد قرار دارند، امامزاده سلطان سید عباس قرار دارد که گفته می‌شود فرزند امام موسی کاظم بوده که در دوران حکومت بنی عباس خراسان آمده و در اواخر قرن دوم هجری فوت کرده است. آرامگاه اصلی این امامزاده در قسمت مرکزی آن قرار دارد و یک ساختمان چهارگوش است که در هر سمت آن یک در ورودی میبینید. همچنین در گوشه‌های این بنا دو برج ساخته شده است که بین آنها یک گنبد زیبا که از کاشی‌های فیروزه‌ای و لاجوردی پوشیده شده قرار دارد. نمای ایوان اصلی این امامزاده یک کتیبه از کاشی معرق کاری شده است که روی آن آیه‌های قرآنی نوشته شده و به زیبایی این مکان افزوده است. این امامزاده که در بین مردم محلی منطقه به نام معصوم زاده معروف است در دوران حمله مغول ویران و در سال ۱۲۲۳ توسط فتحعلی شاه قاجار بازسازی شده است. همچنین بهتر است بدانید که در سال ۱۳۴۵ مجدداً این مکان مرمت شده و به شکل امروزی خود در آمده است.

آتشکده اسپاخو

آتشکده اسپاخو بجنورد

یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی در استان خراسان شمالی آتشکده اسپاخو است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از غرب شهر بجنورد و در کنار روستای اسپاخو واقع شده است. این آتشکده مربوط به دوران ساسانیان است و امروزه مردم محلی آن را به نام کلیسا می شناسند، اما نکته جالب اینجاست که تا امروز هیچ مدرکی دال بر اینکه مسیحیان در این منطقه زندگی می‌کردند پیدا نشده و نامگذاری این آتشکده به نام کلیسا صرفاً یک فرضیه است. درون ساختمان این آتشکده یک محراب دایره‌ای شکل وجود دارد که روی آن یک گنبد و سوراخ‌هایی برای خروج دود دیده می‌شود و به همین دلیل می‌گویند که این مکان مربوط به یک آتشکده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل نگین بجنورد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پادگان زیر زمینی قاجار 

یکی از جالب‌ترین مکان‌های دیدنی بجنورد، یک پادگان زیر زمینی تاریخی است که مربوط به دوره قاجار و به طور دقیق‌تر، مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل حکومت پهلوی می‌باشد. این پادگان در محدوده قزلقان قرار دارد که از توابع بخش گرمخان این شهرستان است. پادگان زیر زمینی قاجار با مساحت حدود 4000 متر، همچنان به منظور شناسایی تمامی بخش‌های آن تحت مطالعه و بررسی قرار دارد و با اتمام شناسایی، این اثر تاریخی به منظور ثبت در فهرست آثار ملی ایران ارسال خواهد شد. این پادگان زیر زمینی دارای بخش‌های مختلفی از قبیل راهروهای طولانی زیر زمینی، نانوایی، استراحتگاه، جایگاه استحمام و نظافت سربازان، بخش نگهداری از اسب‌ها و دیگر چهارپایان و... می‌باشد. با دنبال کردن راهروهای پیچ در پیچ این قلعه، به نوک تپه‌ای در قسمت فوقانی پادگان خواهید رسید که به نظر می‌رسد به منظور مقابله با حمله کشورهای همسایه و روس‌ها ساخته شده است. 

عمارت آیینه‌خانه مفخم

آیینه خانه مفخم

یکی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از دوران قاجار در شهر بجنورد عمارت آینه‌خانه مفخم است که از نظر معماری دارای ارزش زیادی میباشد. قسمت‌های مختلف این بنای تاریخی عبارتند از سردر زیبا، حوض‌خانه، کلاه فرنگی و چهار منار که بر روی ۲ عدد از آنها کلمه محمد ۱۲ بار روی کاشی کاری‌ها ذکر شده است. برای دیدن این بنا شما باید به انتهای خیابان شریعتی شمالی واقع در شهر بجنورد بروید. اسناد و مدارک تاریخی نشان دهنده این هستند که این ساختمان را در دوره حکومت ناصرالدین شاه و به دستور سردار مفخم که نام اصلی او یارمحمد خان شادلو بوده ساخت‌اند و در آن زمان از این بنا برای انجام دیدارهای رسمی با سران طایفه های مختلف و رجال سیاسی استفاده میکردند. وجود آینه کاری های بسیار زیبا و تزئینات خاص در طبقه دوم این بنا باعث شده است که به آن آیینه‌خانه بگویند.

گردشگاه بش‌قارداش

بش قارداش بجنورد

در فاصله ۷ کیلومتری بجنورد و در مسیر بجنورد به "اسفراین" گردشگاه بش قارداش قرار دارد که معنای لغوی آن در زبان ترکی پنج برادر میشود. گفته می‌شود که در زمان پیش از اسلام و در دوران اشکانیان و ساسانیان این مکان محلی برای عبادت بزرگان دین زرتشتی بوده است و از آنجایی که آب و هوای بسیار خوبی دارد در زمان‌های قدیم به این منطقه چهار مغان نیز میگفتند. در گردشگاه بش قارداش پنج چشمه وجود داشته که امروزه آب کمی از آن‌ها جاری می شود، اما باید در نظر داشته باشید که بررسی‌های پزشکی نشان داده که آب این چشمه برای درمان ناراحتی‌های دستگاه ادراری، مشکلات کبدی و بیماری‌های تغذیه خواص مفید دارد.

گردشگاه باباامان

تفریحگاه بابا امان بجنورد

یکی از قدیمی ترین پارک‌های گردشگری کشور ما گردشگاه باباامان میباشد که هر سال افراد زیادی را به سمت خود جذب می‌کند و به عنوان یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی بجنورد شناخته می‌شود. قرار گرفتن این گردشگاه در مسیر افرادی که از شمال کشور به شهر مشهد مسافرت می‌کنند باعث افزایش محبوبیت و رفت و آمد در آن شده و مسافران در این مسیر میتواند سریع به این گردشگاه زده و از زیبایی های آن لذت ببرند. وجود درختان مختلف مانند زبان گنجشک، زردآلو، زالزالک، چنار و اقاقیا مناظر بسیار زیبایی را مقابل چشم شما قرار می دهد و همچنین چشمه‌هایی که در اطراف این منطقه هستند باعث سرسبزی و زیبایی بیشتر این مکان شده‌اند. در ضلع غربی گردشگاه باباامان پارک حیات وحش پردیسان قرار دارد که با مساحتی در حدود ۲۵۰ هکتار به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی که تنوع جانوری و گیاهی خاصی را در خود جای داده شناخته می‌شود.

 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: