جاهای دیدنی کرج : آشنایی با ایران کوچک

کرج شهری واقع در استان البرز، یک شهر عبوری برای سفر به شمال بوده که خود دارای جاذبه‌‌های گردشگری بسیاری است. این شهر خوش آب و هوا در مسیر جاده چالوس، چهارمین جاده زیبا دنیا، قرار گرفته و سد کرج نیز فضایی مناسب برای ماهی‌گیران فراهم نموده‌است. این شهر به دلیل آب فراوان رشته کوه البرز و خاک حاصلخیز، محلی مناسب برای شکل گیری اجتماعات انسانی بوده که وجود آثار باستانی بسیار در آن منطقه بیانگر این مسأله می‌باشد.

از جمله آثار تاریخی و جاهای دیدنی کرج، قلعه‌های تاریخی تنگ‌گسیل و شهرستانک، همچنین آثار برجای مانده از دوران اسلامی مانند برج میدانک مغولی، کاخ های قاجاری، رضاشاهی و محمدرضاشاهی و پل و کاروانسرای شاه عباسی را می‌توان نام برد. همچنین بیش از 100 اثر ارزشمند تاریخی، فرهنگی و هنری در کرج یافت و شناسایی شده و بسیاری بناها و تپه های باستانی به ثبت رسیده‌اند. همچنین شهر کرج با آب و هوای خوش در کنار جاده چالوس و مناظر طبیعی زیبا، دارای جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های تفریحی متعددی بوده که آن را به مقصدی مناسب برای مسافران، طبیعت‌دوستان و گردشگران تبدیل نموده‌است. از جمله صنایع دستی این شهر می‌توان به گلیم‌بافی، سفال‌گری، پیکرتراشی، شیشه‌دمی، گلدان‌سازی و بسیاری هنرهای دیگر اشاره نمود. از غذاهای خوشمزه این شهر نیز باید مرجو خورش که نوعی خورش عدس طالقان بوده، ترشی آش، حلیم با گوشت گوسفند و خوراک لوبیا را نام برد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل کرج از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاهای دیدنی کرج : آثار تاریخی

کاخ مروارید (کاخ شمس)

کاخ مروارید - جاهای دیدنی کرج

کاخ مروارید برجای مانده از دوران پهلوی و از جاهای دیدنی کرج بوده که در مهرشهر این شهر قرار دارد. منطقه مهرشهر کرج در پیش از دهه 40 شمسی از چند روستا تشکیل شده بوده که شمس پهلوی خواهر محمدرضا پهلوی پس از مبتلا شدن به آسم به آنجا کوچ نموده‌است. برای اقامت او، کاخ مروارید توسط بنیاد فرانک لوید رایت طراحی و ساخته شد. این کاخ زیبا که مانند یک سفره ماهی صدفی را در برگرفته دارای مساحتی در حدود 2500 متر مربع می‌باشد. این کاخ در زمینی با 111 هکتار مساحت بنا شده و دارای فضاهای متعددی است. از جمله فضاهای این کاخ می‌توان به تالار پذیرایی، تالار طلایی بار، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، دفتر مخصوص شمس، اتاق‌های خواب و غیره اشاره نمود.

پل دختر کرج (سلیمانیه)

پل دختر - جاهای دیدنی کرج

پل‌دختر، پل سلیمانیه یا پل شاه‌عباسی که از زمان صفویان برجای مانده از جمله جاهای دیدنی کرج است. این پل بر روی رودخانه کرج واقع شده و به نظر می‌رسد که بر بقایای پلی از زمان سلجوقیان بنا شده و بازسازی آن در زمان صفویه آن را شبیه پل‌های آن عصر نموده‌است. این پل که به شماره 3501 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده بارها مرمت شده و از شکل اصلی خود فاصله گرفته‌است. به دلیل اهمیت این پل برای عبور امن مسافران و گردشگران، این پل بازسازی و ایمن‌ شده‌است.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در کرج از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کاخ شهرستانک

کاخ شهرستانک کرج

کاخ شهرستانک کرج، در روستای شهرستانک و در قسمت شمال شرقی سد کرج در مسیری منشعب شده از جاده کرج به چالوس در محل روستای دوآب، واقع شده‌است. کاخ شهرستانک به دستور ناصرالدین شاه قاجار در سال 1295 هجری قمری به منظور ییلاق وی ساخته شد. شما می‌توانید پس از طی دو ساعت پیاده‌روی در مسیر رودخانه و با تماشای باغ‌های سرسبز و زیبا به این قصر تاریخی برسید. ناصرالدین شاه هر ساله در این کاخ مراسم آشپزان را برگزار می‌نموده که به دلیل سختی مسیر حرکت خدمه و چاکرانش و سقوط آن‌ها به دره‌های در مسیر، محل این مراسم را به قصری در سرخ حصار انتقال داد.

جاهای دیدنی کرج : جاذبه های طبیعی

روستای شهرستانک

روستای شهرستانک - جاهای دیدنی کرج

چنانچه مایل به گذراندن یک روز خود در طبیعتی زیبا و پر از چشم‌اندازهای زیبا هستید به روستای شهرستانک سفر کنید. این روستای زیبا از جمله جاهای دیدنی کرج بوده که در هر فصلی زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد. در تابستان غرق در میوه‌های توت و آلبالو بوده و در پاییز رنگ‌هایی جادویی به خود می‌گیرد. همچنین این روستا از جاهای دیدنی کرج در بهار می‌باشد. در این روستای کهن و با طبیعت بکر که بر سینه کوه‌های البرز کشیده شده، معمولاً دمای تابستان از 15 درجه بالاتر نخواهد رفت. ناصرالدین شاه قاجار نیز روزهای گرم تابستان به کاخ خود در این روستا سفر می‌کرده‌است. شما نیز برای صرف ناهار خود می‌توانید به محوطه باز نزدیک به کاخ ناصری رفته و از مناظر زیبا و رودخانه‌ای که از کنارتان می‌گذرد لذت ببرید. برای رفتن به روستای شهرستانک باید از جاده منشعب شده از جاده کرج به چالوس که نرسیده به گچسر بوده و 8 کیلومتر طول داشته گذر کنید. همچنین می‌توانید از این روستای زیبا، عسل، ماست محلی و گردو سوغات ببرید. 

مقایسه قیمت و رزرو هتل مرمر کرج از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای آتشگاه

روستای آتشگاه کرج یکی از زیباترین جاهای دیدنی آن می‌باشد. این روستای سرسبز در 10 کیلومتری شمال گوهردشت و 20 کیلومتری شمال غربی کرج واقع شده است. روستای آتشگاه 2500 هکتار مساحت داشته  در گذشته‌های دور محل اقامت زرتشتیان بوده است. این روستا به دلیل وجود نشانه‌ها و آثار تاریخی از دوران سامانیان و اشکانیان، اهمیت و ارزش تاریخی زیادی برای کشور و اهالی روستا دارد. در مورد علت نامگذاری این روستا، دو نظر مختلف در بین مردم وجود دارد؛ عده‌ای معتقدند که نام این روستا با توجه به وجود سنگ‌های آتش‌زنه در اطراف آن انتخاب شده است و گروه دیگر نام این روستا را برگرفته از نام آتشکده بزرگ واقع در تل مهدیخان می‌دانند. خانه‌های مسکونی، انواع زمین‌های کشاورزی، چراگاه‌ها و کوه‌ها، بخش‌های مختلف این روستا را تشکیل می‌دهند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که گردشگران را به سمت این روستا می‌کشاند، آب و هوای معتدل آن است. به علاوه در این روستا، رستوران و خدمات رفاهی مناسبی وجود دارد که گردشگران می‌توانند برای لذت بخش‌تر کردن تفریح خود به آن‌ها مراجعه کنند. 

آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه - جاهای دیدنی کرج

آبشار هفت‌چشمه با آبشاری به ارتفاع 90 متر و آبشارهای کوچک اطرافش از جمله جاهای دیدنی کرج و یکی از زیباترین مناطق جاده چالوس است. این آبشار که در کیلومتر 17 جاده کرج به چالوس و در حوالی روستای ارنگه واقع شده از جاهای دیدنی کرج در بهار بوده و بهترین زمان سفر به آن، بهار و تابستان است چرا که چشمه‌ها و آبشار پر آب هستند. برای رسیدن به این آبشار زیبا باید از میان سنگ‌ها و صخره‌ها عبور نمود.

غار یخ مراد

غار یخ مراد - جاهای دیدنی کرج

غار یخ‌مراد که از جاذبه‌های طبیعی استان البرز بوده در حوالی روستای آزادبر در منطقه گچسر و جاده چالوس واقع شده‌است. این غار دارای قدمتی در حدود 50 میلیون سال بوده که در زیر دریا تشکیل شده و سپس سر برآورده‌است. دهانه این غار با عرض و طولی در حدود 3 و 8 متر در ارتفاعات کوه‌های آن منطقه قرار دارد. برای رسیدن به غار باید از مسیرهای شیبدار رو به پایین عبور نمود. این غار زیبا دارای قندیل‌های بسیار زیبا و دریاچه‌های یخ زده در کف بوده که کوهنوردان و علاقمندان به غارنوردی بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. طبق باوری از گذشته در بین مردم روستا کهنه‌ده، یخ‌های اعماق این غار درمان ناباروری بوده‌اند. بهتر است بدانید که ماه اسفند و فروردین مناسب‌ترین زمان برای بازدید از غار بوده و شما برای عبور از مسیر سخت رسیدن به این غار زیبا و بازدید از آن باید به تجهیزات حرفه‌ای غارنوردی مجهز باشید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل سامان کرج از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

هفت برادران کرج

هفت برادران - جاهای دیدنی کرج

از جاهای دیدنی کرج همچنین می‌توان به منطقه‌ای با عمیق‌ترین دره‌ها اشاره نمود. از کنده‌کاری‌های جاده‌سازی در این منطقه، هفت تخته‌سنگ جدا از هم برجای مانده که به هفت برادران کرج شهرت یافته‌است. همچنین هنوز دیلم کارگران در بالای جاده و بر سنگ‌ها به یادگار باقی مانده‌است.

باغ لاله گچسر

باغ لاله گچسر - جاهای دیدنی کرج

باغ لاله گچسر از جاهای دیدنی کرج در بهار بوده که در روستای گرماب در منطقه گچسر و در 52 کیلومتری جاده کرج به چالوس واقع شده‌است. سالانه گردشگران و مسافران بسیاری به این باغ آمده و از زیبایی‌های آن لذت می‌برند. از دیگر جاذبه‌های گچسر می‌توان به چشمه آب معدنی در مجاورت این منطقه اشاره نمود که به منظور درمان بیماری‌های تنفسی و روماتیسم استفاده می‌شود.

مقایسه قیمت و رزرو هتل امیرکبیر کرج از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آسارا کرج

آسارا - جاهای دیدنی کرج

از پرجاذبه‌ترین جاهای دیدنی کرج، آسارا به عنوان مجموعه‌ای از جاذبه‌های گردشگری را می‌توان نام برد. در ورودی آسارا به کرج، قلعه تاریخی صلصال قرار داشته که از پیش از اسلام باقی مانده‌است. آبشار زیبای هفت چشمه نیز در منطقه آدران آسارا واقع شده که بر زیبایی‌های آن افزوده‌است. منطقه آسارا کرج گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب نموده تا اوقات خود را در طبیعت زیبا و خوش آب و هوای آن سپری کنند.

باغ سیب مهرشهر

باغ سیب مهرشهر - جاهای دیدنی کرج

از جمله جاهای دیدنی کرج و از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آن باید به باغ سیب مهرشهر کرج اشاره نمود. درون این باغ زیبا و خوش آب و هوا که قدمت بسیاری نیز داشته، درختان بسیار و کهنسالی قرار دارد. هر ساله گردشگران و مسافران بسیاری به این باغ آمده تا از درختان زیبای آن دیدن کنند. این باغ به همراه سایر باغ‌های جهانشهر کرج جزو منابع طبیعی و محیط زیستی کرج محسوب می‌شوند.

طالقان

طالقان - جاهای دیدنی کرج

طالقان، از زیباترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی کرج بوده که دارای انواع جاذبه‌های طبیعی مانند دشت و کوه، دریاچه و رودخانه است. همچنین چشمه‌های آب گرم و روستاهای آرام متعددی در این منطقه وجود دارد. این منطقه دارای امکانات لازم برای علاقمندان به ورزش و دوچرخه‌سواری می‌باشد. همچنین چنانچه به پیاده‌روی علاقه مند هستید می‌توانید در کنار رودخانه و یا دشت این منطقه پیاده‌روی نموده و از مناظر زیبا و سد طالقان دیدن نمایید. زمستان این منطقه بسیار سرد بوده و بهترین زمان سفر به آن، بهار و تابستان است. از سوغاتی‌های طالقان، عسل طبیعی و لبنیات محلی را می‌توان نام برد.

جاهای دیدنی کرج : مکان های تفریحی

سد امیرکبیر کرج

سد امیرکبیر - جاهای دیدنی کرج

سد امیرکبیر کرج، اولین سد چند منظوره ایران از جمله جاهای دیدنی کرج و محلی مناسب برای تفریح و ورزش است. در این منطقه، ماهی‌های متنوعی مانند کپور، ماهی سفید و قزل‌آلا پرورش داده می‌شود که کسب و کاری پر رونق ایجاد نموده‌است. دریاچه چهار کیلومتری سد امیرکبیر با درخشش خود در کنار طبیعت زیبا و باغ‌های پر میوه، چشم‌اندازهای زیبایی با آب و هوای خوش برای گردشگران و طبیعت دوستان فراهم نموده‌است. این سد زیبا از جمله بهترین استراحتگاه‌ها و تفرجگاه‌های کرج است. همچنین از آب جمع شده در پشت سد برای تولید برق آبی و تأمین بخشی از آب آشامیدنی تهران استفاده می‌شود. این سد زیبا به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های تفریح و گردشگری البرز، در شمال کرج و 25 کیلومتری جاده کرج به چالوس واقع شده‌است.

پارک جنگلی جهان نما

پارک جنگلی جهان نما - جاهای دیدنی کرج

پارک جنگلی جهان‌نما با قدمتی در حدود 50 سال پیش از جمله جاهای دیدنی کرج می‌باشد. این پارک جنگلی مابین اتوبان تهران به کرج و بزرگراه شهید همت واقع شده‌است. دریاچه مصنوعی واقع در پارک و درختان کهنسال زیبایی‌های زیادی برای پارک ایجاد نموده‌اند. این پارک زیبا که محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت خانوادگی بوده هر ساله در روز 13 بدر پذیرای جمعیت زیادی از طبیعت دوستان در کرج می‌باشد.

باغ پرندگان چهارباغ

باغ پرندگان چهارباغ - جاهای دیدنی کرج

باغ پرندگان چهارباغ کرج، بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب خاورمیانه، از جمله جاهای دیدنی کرج و جاذبه های تفریحی آن می‌باشد. این باغ دارای 2000 گونه پرنده کمیاب از 65 کشور مختلف جهان است. باغ پرندگان کرج با مساحتی در حدود 12 هزار متر مربع و دارا بودن سالن‌های سرپوشیده مجهز، برکه و جزایر متعدد، یک مرکز علمی و آموزشی جهت نگهداری گونه‌های رو به انقراض است. این باغ زیبا در مسیر اتوبان کرج هشتگرد واقع شده‌است.

پارک چمران کرج

پارک چمران - جاهای دیدنی کرج

پارک چمران، از جمله جاهای دیدنی کرج و از بزرگترین پارک‌های آن بوده که محلی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان کرج می‌باشد. این پارک بعد از میدان امام حسین کرج واقع شده و دارای فضایی مناسب و خوش آب و هوا برای خانواده‌ها است. همچنین رودخانه کرج از میان این پارک پر درخت گذشته و مناظر زیبایی را به وجود آورده است. از جمله امکانات این پارک می‌توان به شهربازی بزرگ آن اشاره کرد که در سال 1390، شهربازی نمونه کشور معرفی شده‌است. همچنین در ضلع غربی این پارک، سینمایی برای علاقمندان به فیلم و سینما ساخته شده‌است. از زیبایی‌های این پارک نیز می‌توان، باغ گلهای کرج، کلکسیون رز و پرچین‌های تو در تو را نام برد. اگر به فضایی پر گل و درخت به ویژه گل‌ها و گیاهان کمیاب علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم به پارک چمران بروید.

باغ فاتح کرج

باغ فاتح - جاهای دیدنی کرج

باغ فاتح کرج واقع در حاشیه بلوار جمهوری جهانشهر، از جمله جاهای دیدنی کرج بوده که به نام پارک تنیس نیز شناخته می‌شود. جهانشهر کرج از زمان‌های قدیم مکانی سرسبز و پردرخت بوده که به دلیل درختان بسیار به باغ‌شهر معروف بوده‌است. باغ فاتح نیز به محمد صادق فاتح یزدی تعلق داشته که در این منطقه قرار دارد. این باغ پر دار و درخت دارای فضای بزرگی برای پیاده‌روی بوده که علاقمندان به پیاده روی و اهالی ورزش را به سمت خود جذب می‌نماید. این پارک همچنین فضای بزرگی برای بازی بچه‌ها دارد. از زیباترین مناظری که در کرج می‌توانید ببینید درختان پر هیبت این باغ در زیر باران است.

باغ گیاه شناسی کرج

باغ گیاه شناسی - جاهای دیدنی کرج

از جمله جاهای دیدنی کرج، باغ گیاه‌شناسی آن بوده که در بوستان تفریحی شهید چمران کرج واقع شده‌است. برای بازدید از این باغ زیبا که کلکسیونی از گل‌های رز و گونه‌های مختلف گل و گیاه بوده، ماه اردیبهشت بهترین زمان است. از جمله امکانات این باغ، آمفی تئاتر رو باز، کافی شاپ، رستوران و آلاچیق می‌باشد. از زیباترین بخش‌های این باغ نیز باید به فرش 2700 متری از گل و گیاه آن اشاره نمود که با الهام از نقش‌های خطیبی تبریز طراحی و اجرا شده‌است. در این فرش انواع گیاهان دائمی، فصلی و پوششی به چشم می‌خورد. برای رفتن به این باغ باید به خروجی پیکانشهر در 20 متری دوم سرو آزاد، بلوار مراتع بروید.

آبشار چاران

یکی از جاذبههای گردشگری کرج و استان البرز، آبشار چاران است. آبشار چاران در روستای چاران که روستایی نزدیک به سد امیرکبیر است، واقع شده است. این آبشار در ابتدای مسیر خور و در کنار روستایی به نام جی قرار گرفته است. گفتنی است وجود رودخانهای پرآب در روستای چاران موجب به وجود آمدن این آبشار زیبا شده است. از دیگر ویژگیهای آبشار چاران شکل پلکانی آن همراه با پوشش سبز رنگی است که جلوهای خاص به این آبشار بخشیده است. به دلیل آب و هوای خاصی که روستای چاران داشته، بازدید از آبشار چاران به جز دیدن یک جاذبه گردشگری زیبا، آب و هوایی خنک و متعدل را نیز برای شما به ارمغان میآورد، از این رو بازدید از این محل در زمان تابستان و گرمای آن اواقت خوشی را برای گردشگران به وجود میآورد. روستای چاران در 8 کیلومتری شرق جاده کرج به چالوس و 27 کیلومتری شمال شرق کرج قرار گرفته است، در نتیجه از طریق این دو مسیر میتوانید خود را به این روستای زیبا برسانید.

آبشار خور

آبشار زیبای خور در نزدیکی روستای خور و در 17 کیلومتری جاده کرج چالوس قرار گرفته است. از آن جایی که این آبشار در 2 کیلومتری روستای خور گرفته و تنها 30 الی 45 دقیقه با این روستا فاصله دارد، به صورت پیاده نیز میتوان به آن جا رسید. در بین راه درختان میوه مختلفی چون گیلاس، گوجه سبز، زردآلو و سیب ترش وجود دارد که میتواند قدم زدن تا مسیر رسیدن به آبشار را برای شما به یاد ماندنی کند. گفتنی است آبشار خور دارای ارتفاعی بالغ بر 50 متر است. در نزدیکی آبشار خور آبشار کوچکتری نیز وجود دارد که به صورت فصلی بوده و در اواخر زمستان و اوایل بهار در جریان است. این آبشار کوچکتر نیز به نوبه خود جلوهای فوقالعاده را به نمایش میگذارد. بهترین زمان برای بازدید از این طبیعت زیبا و منحصر به فرد در فصل بهار است که درختها و گلهای کنار آبشار شکوفه زدهاند و منظرهای زیبا و چشمنواز را به وجود میآورند.  

 

شهر کرج با دیدنی‌های بسیار، جاهای دیدنی متعدد، سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی بیشمار مکانی مناسب برای طبیعت‌دوستان، مسافران و گردشگران است. به شما پیشنهاد می‌کنیم در مسیر رفتن به شمال و گذر از جاده زیبای چالوس به کرج بروید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: