جاهای دیدنی محمودآباد، 14 جاذبه گردشگری محمودآباد

در استان مازندران، شهری بر سر جاده ساحلی وجود دارد که به خاطر مکان‌های دیدنی معروفش، مقصد بسیاری از گردشگران محسوب می‌شود. جاهای دیدنی محمودآباد به جاذبه‌های طبیعی محدود نمی‌شود و به دلیل رونق ساخت و ساز در این شهر، اماکن دیدنی زیادی در محمودآباد وجود دارد. در این مطلب جاهای دیدنی محمودآباد را به ترتیب معرفی می‌کنیم.

جاهای دیدنی‌ محمودآباد به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

1.     جاذبه‌های تاریخی

2.     جاذبه‌های مذهبی

3.     جاذبه‌های طبیعی

4.     جاذبه‌های تفریحی

در ادامه، دیدنی‌های مربوط به هر کدام از این جاذبه‌ها را معرفی کرده‌ایم.

مقایسه قیمت و رزرو هتل محمودآباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاذبه‌های تاریخی

با وجود این‌که شهر محمودآباد قدمت تاریخی زیادی ندارد، ولی بناهای تاریخی دوره‌ی ناصرالدین شاه مانند «راه ساحلی شاه عباسی» را می‌توان از دیدنی‌های تاریخی جذاب شهر به حساب آورد. دیگر بناهای تاریخی محمودآباد را در زیر آورده‌ایم.

سقانفارهای عبدالله آباد و گلیرد

سقانفارها آلونک یا اتاقک‌هایی هستند که معمولا در مازندران و در مجاورت حسینیه‌ها، مساجد و محوطه‌ی گورستان‌ها ساخته می‌شدند. ثروتمندان از این آلونک‌ها برای شرکت در مراسم سوگواری استفاده می‌کردند. گونه‌ی دیگری از این بنا هم که بدون تزئینات خاصی و در کشتزارها ساخته می‌شود، برای نگهبان‌هایی است که از محصولات محافظت می‌کنند. سقانفار عبدالله ‌آباد از نوع اول است و یکی از جاهای دیدنی محمودآباد محسوب می‌شود. سقانفار مربوط به دوره‌ی قاجار است و به عنوان یکی از آثار تاریخی ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس سقانفار عبدالله آباد: سقانفار عبدالله آباد در شهرستان محمودآباد، سرخ‌رود، دهستان هزار پی شمالی و در روستای عبدالله آباد قرار دارد.

سقانفار گلیرد هم مربوط به دوره‌ی قاجار است و به ثبت ملی رسیده است.

آدرس سقانفار گلیرد: این سقانفار در محمودآباد، دهستان اهلمرستاق جنوبی و در روستای گلیرد واقع شده است.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در محمودآباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

تپه‎ های باستانی سرخ‌رود

از  دیگر جاهای دیدنی محمودآباد تپه‎های باستانی سرخ‌رود هستند. در بخش جنوبی سرخ‌رود دو تپه‌ی معروف به نام تپه‎‌های قلاکتی قرار گرفته است. قدمت این دو تپه باستانی به 200 سال می‌رسد و در زمان ساسانیان، به دست رومی‌ها به آتش کشیده شده‌اند. با توجه به اطلاعاتی که از کتب تاریخی به دست آمده است، قلعه‌ای به نام «قلعه ماهانه سر» بر روی این تپه‌ها قرار داشته که تیمور لنگ در تلاش برای فتح آن بوده است. با توجه به علاقه‌ی گردشگران به این تپه‌های باستانی، مسئولان سرخ‌رود در تلاش هستند تا با ساختن موزه و فراهم کردن سایر امکانات رفاهی این منطقه را برای جذب توریست‌های بیش‌تر بهسازی کنند. بنابراین در صورتی که به بناهای تاریخی و رمز و رازهای نهفته در آن‌ها علاقه دارید، می‌توانید از تپه‎های قلاکتی که با عنوان تخت جمشید مازندران هم شناخته می‌شوند، دیدن کنید.

آدرس تپه‌های قلاکتی: بخش جنوبی شهر سرخ‌رود.

جاذبه‎ های مذهبی

اماکن مذهبی همیشه از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی برای گردشگران بوده‌اند. از جمله جاهای دیدنی محمودآباد، امام‌زاده‌هایی هستند که بر زیبایی و جذابیت شهر افزوده‌اند. یکی از این امام‌زاده‌ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

امام‌زاده قاسم (ع)

عکس-امام-زاده-قاسم-محمود-آباد

از دیگر اماکن مذهبی محمودآباد، امام‌زاده قاسم (ع) است که یکی از مشهورترین امام‌زاده‌های محمودآباد محسوب می‌شود؛ زیرا امام‌زاه قاسم (ع)، تنها امام‌زاد‌ه در ایران است که آستان مقدسش بین دو مدرسه قرار گرفته است. از آن‌جایی که بقعه این امامزاده در حیاط این دو مدرسه قرار گرفته، اداره کل اوقاف مازندران سعی بر تولیت این مکان مقدس داشت که با مخالفت آموزش و پرورش مازندران مواجه شد. در این محل که یکی از جاهای دیدنی محمودآباد است زیارتگاهی برای زائران تعبیه شده است.

آدرس امام‌زاده قاسم (ع): شهرستان محمودآباد، بخش مرکزی، شهر محمودآباد، واقع در مرکز شهر و جنب شهرداری.

مقایسه قیمت و رزرو هتل نارنجستان محمودآباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاذبه‌های طبیعی

از آن‌جایی که محمودآباد در خط ساحلی دریای خزر قرار گرفته است، علاوه بر جنگل‌های سرسبز از جاذبه‌های طبیعی مانند سواحل زیبا هم برخوردار است. از مهم‌ترین جاهای دیدنی محمودآباد هم همین ساحل شهر سرخ‌رود است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. از این رو جاذبه‎های طبیعی محمودآباد را هم در این مطلب معرفی کرده‌ایم.

ساحل سرخ‌رود

ساحل-دریا-سرخ-رود

یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی محمودآباد در بهار و سایر فصول سال، ساحل شنی سرخ‌رود است. ساحل شهر سرخ‌رود بسیار وسیع است و تنها چند صد متر از شهر فاصله دارد. چون اقتصاد محمودآباد از طریق ماهیگیری تامین می‌شود، در ساحل سرخ‌رود می‎‌توانید کشتی‌های مخصوص صید ماهی را هم ببینید. در طول خط ساحلی هم پلاژهایی در گلشهر، چکسر، قوری و... وجود دارد که مهمانان می‌توانند آن‌ها را اجاره کنند. سرخ‌رود از یک طرف با ساحل و از طرف دیگر با پهنه‌ی گسترده‌ای از دست‌های سرسبز محصور شده است و دوست‌داران طبیعت می‌توانند از مناظر زیبای این شهر لذت ببرند.

آدرس ساحل سرخ‌رود: سرخ رود در شهرستان محمودآباد و در 6 کیلومتری غرب فریدون کنار و 15 کیلومتری شهر محمودآباد قرار گرفته است.

تالاب سرخ‌رود

تالاب-سرخ-رود

اگر در فصل زمستان به تالاب سرخ‌رود سفر کنید، مزیت دیدن قوی‌های مهاجر هم نسیبتان می‌شود. این قوی‌ها که به «قوی فریادکش» معروف هستند، شش سال است که زمستان‌ها مسافتی 5000 کیلومتری را از نواحی سردسیر به سمت به سرخ‌رود طی می‌کنند و تالاب‌های این شهر را جذاب‌تر از قبل می‌کنند. اگر می‌خواهید این قوی‌های فریادکش را ببینید، از اوایل آذرماه فرصت دارید به محمودآباد سفر کنید. در اوایل دی ماه تعداد این قوی‌های مهاجر در تالاب‌های سرخ‌رود از 5000 قطعه هم بیش‌تر می‌شود. یکی از این پرندگان «تک درنا» است که از سیبری و از مسیر روسیه به سمت مازندران پرواز می‌کند. تک درنا حدود چهار سال را در تالاب سرخ‌رود سپری می‌کند. گفتنی است تالاب سرخ‌رود منطقه‌ای در بین محمودآباد و فریدون‌کنار است.

مدتها قبل ورود عموم مردم به تالاب آزاد نبود و قوها برای خوردن غذا به مزارع و مناطق مسکونی شهر میرفتند. در این حین بسیاری از قوها در برخورد با کابلهای فشار قوی تلف میشدند. به دلیل جلوگیری از مرگ قوها، محیط زیست منطقه ورود عموم مردم را به تالاب سرخرود آزاد کرد تا مردم به آن جا رفته و برای قوها گندم و غلات بپاشند. این گندم و غلات غذای قوها را تامین کرده و در نتیجه دیگر قوها برای خوردن غذا راهی مناطق مسکونی نمیشدند. در سال 1395 در مسیر پرواز قوها به تالاب سرخرود، نشانگر ویژهای نصب شد تا از برخورد پرندگان با دکل برق فشار قوی جلوگیری کند و مسیر برای پرواز آنها ایمن شود.

آدرس تالاب سرخ‌رود: این تالاب در شهر سرخ‌رود و در نزدیکی وزرامحله واقع شده است.

مقایسه قیمت و رزرو متل شهر قصه محمودآباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آب بندان سرخ‌رود

آب بندان سرخ‌رود

پارک‌های جنگلی از زیباترین جاهای دیدنی محمودآباد هستند. یکی از پارک‌های جنگلی زیبای محمودآباد، آب بندان سرخ‌رود است. در آب بندان شرقی و غربی سرخ‌رود، علاوه بر لذت بردن از مناظر جذاب پارک جنگلی، گردشگران می‌توانند پرندگان مهاجری را که به این آب بندان‌ها مهاجرت کرده‌اند را هم تماشا کنند. در نزدیکی آب بندان سرخ‌رود، ویلاهایی هم برای اجاره وجود دارد که مسافران می‌توانند با اجاره کردن آن‌ها برای چند روز از اقامت خود در این شهر زیبا لذت ببرند. همچنین آب بندان سرخ‌رود و منظره‌ی قوی‌های مهاجر، صحنه‌ی چشم‌نوازی برای عکاسی و علاقه‌مندان به این هنر فراهم کرده است.

آدرس آب بندان سرخ‌رود: این آب بندان در جاده‌ی آمل به چمستان واقع شده است.

جنگل روستای اهلم

جنگل-روستای-اهلم

از دیگر جاهای دیدنی محمودآباد در روستای اهلم واقع شده است. اگر از وقت گذراندن در طبیعت لذت می‌برید و به دنبال جنگلی سرسبز با چشم اندازهای بکر و زیبا برای گذراندن تعطیلات خود می‌گردید، جنگل روستای اهلم مقصد مناسبی برای شما است. پوشش گیاهی این جنگل بسار متنوع است و شامل درختان ممرز، گردو، نارون، بلوط، توسکا، افرا و... می‌شود. اگر در جنگل قدم بزنید می‌توانید گیاهانی مانند تمشک، سرخاب، واش، شالدم و... را هم ببینید.

آدرس جنگل روستای اهلم: این جنگل در شهرستان محمود آباد واقع شده است. برای رسیدن به این جنگل باید در فرعی بعد از امام‌زاده فضل (ع) در ابتدای خروجی محمودآباد که در مسیر نور به محمود آباد است وارد شده و حدود 2 کیلومتر پیش بروید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل صدف محمودآباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جنگل بونده

جنگل-بونده-محمودآباد

در روستای بونده که یکی از دهکده‌های اهلمرستاق است، تپه‌ای وجود دارد که متصل به آبادی بونده است. در بالای این تپه جنگل بونده واقع شده است. یکی از جاهای دیدنی محمودآباد که هرساله، به خصوص در ایام نوروز و سیزده به در، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، جنگل بونده است. جنگل بونده بین روستای بونده و روستای شرفتی واقع شده است و  به قلای بونده هم معروف است. پوشش گیاهی این جنگل هم مانند جنگل اهل است و مکان بسیار خوبی برای تفریح و استراحت محسوب می‌شود.

آدرس جنگل بونده: شهر محمودآباد، جاده آمل، روستای بونده، این روستا با فاصله 20 کیلومتر از مرکز شهر واقع شده و جادها‌ی که برای رسیدن به آن باید طی کنید، آسفالت است.

پارک جنگلی تشبندان

پارک-جنگلی-تشبندان

پارک جنگلی تشبندان از دیگر جاهای دیدنی محمودآباد است که به تازگی به منظود حفاظت و بهسازی محیط زیست از تملک سازمان منابع طبیعی خارج و به تملک شهرداری درآمده است. مساحت زمین پارک جنگلی تشبندان بیش از 45 هزار متر مربع است و و حدود 7 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد. جنگل تشبندان خود به چند بخش تقسیم می‌شود: ترسخی، قلعه‌ی جنگل بائوده، کیجاوزان، آقاشهر و قبرستان آن، وزونره، بعضی از این جنگل‌ها به مرور از بین رفته‌ و به زمین کشاورزی تبدیل شده‌اند.

آدرس پارک جنگلی تشبندان: محمودآباد، سمت شرق جاده آمل، نرسیده به کلوده.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان اکسین محمودآباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پارک جنگلی طاهباز

پارک-جنگلی-طاهباز

یکی دیگر از جاهای دیدنی محمودآباد پارک جنگلی طاهباز است که با فاصله‌ی 600 متری از میدان اصلی محمودآباد واقع شده است. این پارک 2.3 هکتار مساحت دارد و در سال 1393 به ناسبت دهه فجر افتتاح شده است. در این پارک جنگلی امکانات مورد نیاز مسافران و گردشگران مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، محل مناسب برای نصب چادر، نمازخانه، غذاخوری و سایر امکانات ورزشی و تفریحی تعبیه شده است. گردشگران برای ورود به پارک لازم نیست هیچ هزینه‌ای پرداخت کنند و ورود و استفاده از پارک جنگلی طاهباز در تمام ساعات روز برای عموم آزاد است.

آدرس پاک جنگلی طاهباز: این پارک در شهر محمودآباد، در مسیر جاده آمل به محمودآباد، نبش خیابان منتظری واقع شده است.

روستای لاویج

روستای-لاویج

یکی از زیباترین جاهای دیدنی محمودآباد، روستای پر جاذبه‌ی لاویج است. این روستا در میان دامنه‌ی کوه‌های البرز واقع شده است و یکی از مقاصد محبوب طبیعت دوستان محسوب می‌شود. از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستا، چشمه‌های آب گرمی هستند که سالانه گردشگران متعددی برای درمان‌ پوست، سردرد، درد مفاصل و یا برای تمدد اعصاب، به آنجا می‌روند. مجموعه‌ی آب گرم لاویج از امکانات خوبی برخوردار است و گردشگران می‌توانند با اجاره‌ی سوئیت در لاویج، چندین روز از این چشمه‌ها لذت ببرند. از دیگر جاذبه‎های لاویج می‌توان آبشار «حرام او»، آبشار «آب پری»، خانه‌ی نیما یوشیج در نزدیکی لاویج و کلیسای آنتوان مقدس در شهرک هایکاشن را نام برد. اگر به روستای لاویج سفر کردید، فراموش نکنید که عسل طبیعی این روستا را هم امتحان کنید. سوغات اصلی لاویج عسل طبیعی، مصنوعات چوبی و لبنیات است.

آدرس روستای لاویج: محمودآباد، جاده آمل، شهر چمستان،  18 کیلومتر بعد از پاک جنگلی کشپل.

مقایسه قیمت و رزرو هتل مروارید خزر محمودآباد از سایت های معتبر

آبشار آب پری

آبشار آب پری از کوههای مازندران سرچشمه گرفته و از آن جایی که مسیر آن در ارتفاعات جنگلی بکر و زیبایی قرار گرفته، آن را به آبشاری متفاوت از دیگر آبشارهای شمال ایران تبدیل کرده است. از این رو گردشگران میتوانند در کنار لذت بردن از آب و هوا و صدای آب، از طبیعت زیبا و درختان و صدای پرندگان نیز لذت ببرند. گردشگران بسیاری در کنار این آبشار پیک نیک و یا کمپ برپا کرده و ساعاتی را با خانواده و دوستان خود به خوشی میگذرانند. گفتنی است در این منطقه سرویس بهداشتی و آلاچیق نیز برای استراحت گردشگران فراهم شده است. همچنین نیروی انتظامی نیز در آن جا مستقر شده تا امنیت منطقه را حفظ نماید. بهترین فصل برای بازدید از این آبشار زیبا، فصلهای بهار و تابستان است تا گردشگران از خنکای هوا و آب و هوای دلپذیر آن لذت کافی را ببرند و چند ساعتی را به دور از گرمای هوای شهر سپری کنند.

مشاهده و رزرو

جاذبه‌های تفریحی

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، مکان‌های تفریحی سرگرم‌کننده‌ای هم در محمودآباد وجود دارد که در صورت سفر به این شهر زیبا، شاید خالی از لطف نباشد که سری هم به آنجا بزنید. از جمله جاهای دیدنی محمودآباد پارک‌های تفریحی و شهربازی مجهز این شهر هستند.

شهربازی سرزمین رویاها

شهربازی سرزمین رویاها

این شهربازی مجموعه‌ای کامل از امکانات تفریحی و رفاهی را به گردشگران ارائه می‌دهد. شهربازی این مجموعه 4 هکتار مساحت دارد و همه‌ی وسایل بازی مدرنی را که از یک شهربازی انتظار دارید، مانند سقوط آزاد، پاندول، سفینه فضایی و... در خود جای داده است. از آنجایی که این یک شهربازی ساحلی است، با نام پلاژ خط آهی هم شناخته می‌شود. در این منطقه پلاژ مخصوص بانوان و آقایان تعبیه شده است. همچنین  در این مکان می‌توانید از شنا و قایق‌رانی در دریا هم لذت ببرید. در خط ساحلی آلاچیق‌های برای استراحت گردشگران وجود دارد و رستوران‌های متلف و متعددی هم در این محل قرارر گرفته است. همه‌ی این ویژگی‌ها باعث شده سرزمین رویاها به عنوان یکی از جاهای دیدنی محمودآباد، هر ساله بیش‌ترین تعداد گردشگر را به خود جذب کند.

آدرس سرزمین رویاها: شهر محمودآباد، در فاصله 5 کیلومتری جاده فریدون کنار.

پارک‎ ملت محمودآباد

پارک‎ ملت محمودآباد

پارک ملت یکی از پارک‌های ساحلی محمودآباد است که امکانات جذابی برای خانواده‌ها و به ویژه کودکان فراهم آورده است. اگر به دنبال مکانی آرام برای تماشا کردن منظره‌ی دریا می‌گردید، پارک ملت یکی از جاهای دیدنی محمودآباد است که این نیاز شما را برآورده می‌کند. در پارک ملت مانند سایر پارک‌های ساحلی محمدآباد، امکانات رفاهی مانند آلاچیق، رستوران، سرویس‌های بهداشتی و وسایل بازی مخصوص کودکان، برای گردشگران و مردم محلی فراهم شده است. برای ورود به این پارک نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست و ورود به پارک در تمام ساعات شبانه روز برای عموم آزاد است.

آدرس پارک ملت محمودآباد: شهر محمودآباد، بلوار آزادی، خیابان بسیج.

شاید محمودآباد به خاطر ساحل زیبایش معروف باشد اما واضح است که جاهای دیدنی محمودآباد به مواردی که ذکر شد، محدود نمی‌شود و این شهر ساحلی زیبا، جذابیت‌های چشم‌نواز زیادی را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد. از تالاب‌های پر از قوی‌های مهاجر سرخ‌رود گرفته تا شهربازی مجهز محمودآباد، تمام جاذبه‌های این شهر ارزش یک بار دیدن را دارند. چون اقتصاد محمودآباد به گردشگری وابسته است، طبیعتا امکانات خوبی برای گردشگران فراهم شده است و مسافران در هر فصلی از سال می‌توانند از جاذبه‌های دیدنی این شهر زیبا لذت ببرند.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: