جاهای دیدنی محلات سفر به هلند ایران

محلات یکی از شهرهای توریستی و زیبای استان مرکزی است که در میان آب‌ و هوای گرم و خشک و جغرافیایی بیابانی مرکز ایران، از طبیعتی سرسبز، آب و هوایی دلنشین، جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی ارزشمندی برخوردار است. این شهر دوست‌داشتنی مقام اول در کشور را از لحاظ تولید گل دارد و به همین منظور لقب "هلند ایران" را از آن خود کرده است. تولید و پرورش گل‌های مرغوب محلات را به شهری توریستی تبدیل کرده و باعث شده است تا گردشگران زیادی در فصول مختلف سال از سراسر دنیا به محلات سفر ‌کنند تا از باغات گل آن دیدن کرده و از نزدیک شاهد این شهر زیبا و سرسبز باشند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل محلات از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آشنایی با جاهای دیدنی محلات

شهر محلات که از سرمایه‌های بسیار ارزشمند استان مرکزی به شمار می‌رود، در نزدیکی شهر دلیجان واقع شده است. سفر به شهر زیبای محلات در فصول مختلف سال، حال و هوای مخصوص به خود را دارد. از طرفی آشنایی نسبی مکان‌های دیدنی این شهر به شما کمک می‌کند تا لذت بیشتری از سفر خود ببرید و اوقاتی ماندگار را برای خود رقم بزنید. از این رو در ادامه به معرفی و بررسی کوتاهی درباره تعدادی از مکان‌های دیدنی شهر سرسبز محلات می‌پردازیم.

آب گرم محلات – درمان طبیعی بیماری‌ها

آبگرم محلات

یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده شهرستان محلات، داشتن چشمه‌های آب گرم است. این چشمه‌های آب‌ گرم ارزشمند که در فاصله 15 کیلومتری از شهر محلات قرار گرفته‌اند، از خواص درمانی بسیاری برخوردار هستند که استفاده از آن‌ها از دوران بسیار دور تا به امروز میان مردم رواج داشته است.. چشمه‌های آب گرم محلات شامل 6 چشمه به نام‌های روماتیسم، سلیمانیه، شفا، دنبه، حکیم و سودا (بختیاری) هستند که در این بین دمای پشمه حکیم از سایر چشمه‌ها کمتر است. در واقع یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده است تا این چشمه‌ مورد توجه ساکنین محلی و گردشگران سراسر ایران قرار بگیرند، وجود مواد معدنی و درمانی شگفت‌انگیزی از جمله گاز رادون است. اهالی محلات اعتقاد دارند که آب این چشمه‌ها بیماری‌های کبدی، کلیوی، صفرایی و دستگاه گوارش را درمان می‌کنند.

دهکده گل و گیاهان زینتی محلات – بهشت گل و گیاه

دهکده گل و گیاهان زینتی محلات

دهکده‌ی گل محلات، با وسعتی در حدود 110 هکتار، عنوان بزرگ‌ترین دهکده‌ی پرورش گل در کشور را به خود اختصاص داده است و یکی دیگر از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی شهر محلات به شمار می‌رود. دهکده گل، دارای مکانی مناسب جهت پرورش، تهیه و توزیع انواع گل‌های زیبا در این منطقه از کشور است که فرآیند تهیه گل‌‌های موردنظر گردشگران و بازدیدکنندگان را برای آن‌ها بسیار آسان می‌کند. با ورود به دهکده گل محلات با دنیایی از گل‌ها و گیاه‌های زیبا و خوشبو و همچنین فرش‌های گل رنگارنگ روبرو می‌شوید. این دهکده بهشتی برای دوستداران گل و گیاه است و پیشنهاد می‌شود فرصت بازدید از آن را از دست ندهید.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در محلات از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

چنار دو هزارساله محلات – محرم اسرار محلات

چنار دو هزارساله محلات

با ورود به خیابان سرچشمه در کنار بوستان زیبای سرچشمه، چناری زیبا، قطور و کهن‌سال توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این درخت که قدمتی در حدود 2000 سال دارد، یکی از نمادهای تاریخی محلات به شمار می‌رود و رازهای زیادی از این شهر را در قلب خود جای داده است . تماشای این چنار دو هزار ساله حس آرامش و کنجکاوی خاصی را به بینندگان منتقل می‌کند.

سد باستانی نیم‌ور – قدیمی اما زیبا

سد باستانی نیم‌ور

سد باستانی نیم‌ور که به بند نیم‌ور نیز مشهور است یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان محلات است. این سد یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های ایجادشده برای ذخیره‌سازی آب در این شهرستان است. از لحاظ تاریخی نیز پیشینه این سد به دوره حکومت ساسانیان باز می‌گردد. سد باستانی نیم‌ور بدلیل برخورداری از منظره‌ای بسیار بکر و زیبا در اطراف خود، به یکی از تفرجگاه‌های محبوب مردم در شهرستان محلات تبدیل شده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل اقصی محلات از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آتشکده آتشکوه – یادگاری از دوره ساسانیان

آتشکده آتشکوه

بنای آتشکده در 5 کیلومتری جاده نیم‌ور و در نزدیکی روستای آتشکوه نیم‌ور که از توابع شهرستان محلات است، قرار دارد و به چارتاقی نیم‌ور نیز مشهور است. پیشینه تاریخی این آتشکده به قرن‌ها پیش یعنی دوره حکومت ساسانیان باز می‌گردد. عظمت این آتشکده در حدی است که بدون شک یکی از برترین آتشکده‌های زرتشتیان در جهان به شما می‌رود. در ساخت آتشکده آتشکوه از آجرهای چهارگوش استفاده شده و برای استحکام بیشتر آن در داخل دیوار نیز از  تیرهای چوبی کمک گرفته شده است. نکته جالب این است که در با نگاهی دقیق به ستون‌های این آتشکده متوجه می‌شویم که ظرافت استفاده از سنگ‌های پاستون در آن به حدی است که هیچگاه دو بند سنگ روی همدیگر قرار نمی‌گیرند. همچنین این بنا از سه قسمت اصلی شامل تالار شرقی، تالار غربی و راهرو بین تشکیل شده است و هر روز میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران و جهان است که به شهر محلات سفر کرده‌اند.

بوستان سرچشمه – سرسبز و خوش آب و هوا

بوستان سرچشمه

یکی از پرطرفدارترین و معروف‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تفریحی در شهرستان محلات، بوستان سر چشمه است. قرارگیری در شمال شهر محلات و در دامنه رشته‌کوه هفتاد قله (که دارای پرآب‌ترین سرچشمه استان مرکزی است)، اهمییت این پارک را دوچندان کرده است. بوستان سرچشمه دارای امکاناتی برای خدمات‌رسانی به گردشگران نظیر رستوران، سفره‌خانه سنتی، شهربازی و مرکز تولید و فروش گل و گیاه، است. سرسبزی و آب و هوای خوش باعث شده است تا این پارک تبدیل به یکی از پاتوق‌های محلاتی‌ها و گردشگران در آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل شود.

مقایسه قیمت و رزرو هتل جهانگردی آبگرم محلات از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

مجموعه تاریخی خورهه – محل طلوع خورشید و نماد تاریخی محلات

مجموعه تاریخی خورهه

خورهه در کتاب اوستا به معنای "محل طلوع خورشید" است. مجموعه تاریخی خورهه در شمال شرق شهرستان محلات واقع شده است و از لحاظ تاریخی یکی از قدیمی‌‍ترین سکونت‌گاه‌های انسانی است. مطالعات و تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که سابقه تمدن و قدمت این بنا به دوره اشکانیان و هزاره دوم قبل از میلاد باز می‌گردد. از این محوطه 3000 متری، تنها دو ستون مدور به یادگار مانده است که در مجموع هشت متر ارتفاع دارند و به سبک ایونیک که نوعی ستون‌سازی یونانی برگرفته از شیوه‌ی معماری سرزمین ایونیا محسوب می‌شود، ساخته‌ شده‌اند. سبک معماری یونانی باعث شده بود تا کارشناسان احتمال دهند که این مکان در گذشته یک معبد بوده است اما پس از مطالعات بیشتر و بررسی‌های گوناگون ثابت شد که این منطقه در گذشته خانه‌ای اربابی بوده که قبل از میلاد مسیح ساخته و تا پایان سلسله اشکانیان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

پل تاریخی باقرآباد – یادگاری ارتش روس

پل تاریخی باقرآباد

پل تاریخی باقرآباد پلی تاریخی است که در روستای باقرآباد محلات واقع شده است. این پل در دوران حکومت سلسله قاجاریه و دقیقا در زمان حمله روس‌ها به ایران، توسط خود روس‌ها ساخته شده است. جنس پل از سنگ بوده و از ارزش تاریخی برخوردار است. البته پل باقرآباد بارها بر اثر سیلاب‌های شدید آسیب‌ دیده و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. تماشای عظمت و قدمت این پل که از بناهای تاریخی و زیبای شهرستان محلات به شمار می‌رود، خالی از لطف نخواهد بود.

قلعه جمشیدیه (قلعه گبری) – بنایی امن و مقاوم

قلعه جمشیدیه

قلعه جمشیدی یا قلعه گبری یکی از بناهای باستانی شهر محلات است که به علت امنیت بالا و مقاومت قابل توجه در برابر حملات و نفوذ دشمن، در بین سایر قلعه‌های تاریخی ممتاز است. به همین دلایل در قدیم از این بنا به عنوان دژی مستحکم جهت حفاظت از مردم شهر در برابر هجوم دشمنان استفاده می‌شده است. از ویژگی‌ها و امکانات خاص این قلعه می‌توان به ساختمان ضدحریق آن، دروازه‌ای چوبی برای حفظ امنیت و تالاری با گنجایش  20 تیرانداز که در بالای آن تعبیه شده است، اشاره کرد. متاسفانه امروزه به علت گذر زمان و عدم رسیدگی مناسب، بخش‌های مختلفی از این قلعه رو به تخریب است که نیاز است تا هرچه سریع‌تر مسئولین رسیدگی‌های لازم را برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهند.

دیگر مکان‌های دیدنی شهرستان محلات

جاذبه‌های شهرستان محلات به این موارد محدود نمی‌شوند. در ادامه لیستی از دیگر مکان‌های دیدنی این شهرستان زیبا را مشاهده می‌کنید:

  • غار آزادخان

  • غار یکه چاه

  • غار شاه بلبل

  • بقعه شاه قلندر

  • روستای خورهه

محلات یکی از زیبا‌ترین شهرستان‌های استان مرکزی و ایران است و همانطور که مشاهده کردید مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری در آن وجود دارند که هر یک از آن‌ها بسیار ارزشمند بوده و می‌توانند شما را برای یک سفر تفریحی به محلات تشویق کنند. بنابراین اگر به بناهای تاریخی و مکان‌های خوش آب و هوا و سرسبز علاقه دارید و می‌خواهید تا با یک سفر تفریحی تعطیلات ماندگاری را برای خود رقم بزنید، شهرستان محلات می‌تواند یکی از بهترین مقاصد برای شما باشد.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: