جاهای دیدنی لرستان : معرفی مناطق بکر طبیعت لرستان

سفر به لرستان برای شما قطعا می‌تواند تجربه جدید و منحصر به فردی باشد. قرار گرفتن این استان زیبا در دل رشته کوه زاگرس باعث شده که مناظر طبیعی بسیار زیبایی را ببینید که شما را حیرت زده خواهد کرد، از طرفی آب و هوای دلنشین و پاک این منطقه می‌تواند در زمان مسافرت روح شما را تازه کند. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی مانند آبشارها، دره‌ها، دشت‌های زیبا و… در این استان شما میتوانید از دژهای قدیمی و قلعه‌های باستانی دیدن کنید. در ادامه این مطلب از سایت سلطان سفر قصد داریم که جاهای دیدنی لرستان را خدمت شما معرفی کنیم و اطلاعات کاربردی را در خصوص آنها با شما به اشتراک بگذاریم.

دیدنی‌های خرم آباد

قلعه فلک الافلاک

قلعه فلک الافلاک خرم آباد  جاهای دیدنی لرستان

قلعه فلک الافلاک خرم آباد یکی از جاهای دیدنی لرستان و جاذبه‌های تاریخی خرم آباد است که پیشینه ساخت آن به زمان ساسانیان باز می‌گردد. این دژ در دوره‌های تاریخی مختلف در اختیار حاکمان بوده است و روی یک تپه بلند قرار گرفته که از بالای آن تمامی شهر خرم آباد قابل مشاهده می‌باشد. میتوان گفت دلیل نامگذاری آن همین ارتفاع بالای قلعه است. در زمان‌های قدیم این قلعه را با نام‌های قلعه دوازده برجی، قلعه اتابکان، دژ شاپور و… نیز می‌شناختند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه کیو خرم آباد درون شهر قرار دارد و آب آن از چشمه‌های اطراف خرم آباد تامین می‌شود. مسیر دسترسی به این دریاچه طبیعی بسیار راحت است و با رفتن به شهر خرم آباد می‌توانید به سادگی آن را پیدا کنید، البته باید در نظر داشته باشید که همین نزدیکی به فضای شهری باعث شده که در تمام طول سال گردشگران زیادی از آن دیدن کنند و اطراف آن باشند.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان خرم آباد

آبشار نوژیان و آبشار وارک خرم آباد یکی از جاهای دیدنی لرستان و یکی از آبشار‌های مهم دائمی ایران است، ارتفاعی در حدود ۹۵ متر دارد که منظره بسیار زیبایی را به وجود آورده و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در اوایل فصل بهار این آبشار بیشترین حجم آب را دارد، اما اگر در فصول دیگر سال و به خصوص در فصل تابستان نیز به این منطقه بیاید از دیدن زیبایی‌های آن حیرت زده خواهید شد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آزادی خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبشار وارک

آبشار وارک خرم آباد

مقایسه قیمت و رزرو هتل رنگی کمان خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

سفیدکوه لرستان 

سفیدکوه لرستان

سفیدکوه لرستان یک منطقه حفاظت شده در رشته کوه زاگرس و یکی از جاهای دیدنی لرستان است که در فاصله ۶۷ کیلومتری از شمال غربی شهر خرم آباد قرار دارد. در این منطقه پوشش گیاهی متنوع، مناظر کوهستانی زیبا، تنوع جانوری بالا، جنگل‌های بلوط سرسبز و… باعث شده اند که هر ساله دوستداران طبیعت از این منطقه دیدن کنند. تا کنون در این منطقه ۱۳۸ گونه جانوری و ۲۷۲ گونه گیاهی متنوع  شناسایی شده است و علاوه بر آنها اگر طرفدار طبیعت گردی، عبور از دره‌های صعب العبور و زیبا، جنگلهای بلوط، آبشارهای فصلی و… باشید، این منطقه بی شک برای شما بسیار دوست داشتنی خواهد بود و پیشنهاد می‌کنیم که دیدن آن را از دست ندهید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل سالیز خرم آباد از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبشار گریت خرم آباد

آبشار گریت

در روستای گریت که در فاصله ۵۰ کیلومتری از خرم‌آباد واقع شده، یک آبشار زیبا قرار دارد که به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان لرستان شناخته می‌شود. قرارگیری این آبشار در دره‌ای زیبا و خوش آب و هوا که از درختان بلوط پوشیده شده، بخش زیبایی از طبیعت غرب ایران و کوهستان‌های زاگرس را به شما نشان می‌دهد. آبشار گریت خرم آباد دارای سه شاخه است که ارتفاع متوسط کل آن به ۱۵ و پهنای آن به ۱۷ متر می‌رسد.

آبشار بیشه خرم آباد

آبشار بیشه خرم آباد

یکی از جاهای دیدنی لرستان آبشار بیشه خرم آباد است که در مسیر راه آهن خوزستان به تهران و در حوزه شهرستان دورود قرار دارد. زمانی که شما برای دیدن این آبشار می‌روید چشم انداز بسیار زیبایی از چشمه‌های اطراف این منطقه، روستای بیشه و جنگل‌های بلوط می‌بینید که به عقیده بسیاری از گردشگران یکی از جاهای دیدنی چشم‌ نواز ایران است. این آبشار حدوداً در فاصله ۶۵ کیلومتری از شهر خرم آباد قرار دارد.

مخمل کوه خرم آباد

مخمل کوه لرستان

در فاصله ۱۵ کیلومتری از شمال شرق خرم آباد و در مسیر الشتر، مخمل کوه واقع شده است که بی شک یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان لرستان می‌باشد. زمانی که شما در فصل بهار و اوایل تابستان به این منطقه می‌آید مشاهده می‌کنید که حتی سنگ‌های این کوه نیز به دلیل رویش خز روی آنها کاملاً سبز شده‌اند و به همین دلیل است که این کوه‌های زیبا را به نام مخمل کوه می‌شناسند.

جاهای دیدنی الیگودرز

آبشار آب سفید الیگودرز

آبشار آب سفید الیگودرز

آبشار آب سفید الیگودرز یکی از جاهای دیدنی لرستان است که در جنوب شرقی این استان واقع شده و آن را به نام عروس زیبای آبشارهای ایران می‌شناسند. برای رسیدن به این آبشار شما باید ابتدا به شهر الیگودرز بروید تا به جاده این آبشار دسترسی پیدا کنید. عرض تاج این آبشار در فضاهای پر آب حدود ۸ متر و ارتفاع آن ۷۰ متر می‌باشد که در نهایت آب آن به رودخانه رودبار استان لرستان و در پایان به رودخانه بزرگ دز سرازیر می‌شود.  دلیل به وجود آمدن آبشار آب سفید در دره‌های استان لرستان،  فعالیت‌های زمین شناختی و فرسایش بخش هایی از کوهستان توسط آب تشخیص داده شده است. دلیل نامگذاری آب سفید این است که آبان در زمان ریزش آب از ارتفاع بالا با هوا مخلوط شده و اثر برخورد سنگ‌ها و پاهای سفید رنگی را به وجود می‌آورد که باعث می‌شود آب این آبشار سفید به نظر برسد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل الیگودرز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

دشت لاله های واژگون جاهای دیدنی لرستان

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان است که به آن دشت دالانی هم میگویند. این دشت زیبا که حدود ۲ هزار و ۹۰۰ هکتار وسعت دارد در کوهپایه‌های اشترانکوه واقع شده و و هر ساله پوشیده از هزاران لاله واژگون می‌شود که دیدن این مناظر هر بیننده‌ای را می‌تواند شگفت زده کند.البته گفتنی است که علاوه بر دیدن زیبایی‌های لاله واژگون شما مناظر زیبای دیگری نیز پیش روی خود دارید که هر کدام از آنها جذابیت خاص خود را برای شما خواهند داشت. برای دیدن این درس شما باید به شهرستان الیگودرز در استان لرستان بروید، سپس به روستای دالانی رفته و مسیر دشت لاله‌های واژگون را در پیش بگیرید.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در الیگودرز از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبشار برنجه شول آباد الیگودرز

آبشار برنجه شول آباد الیگودرز

یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان آبشار برنجه شول آباد الیگودرز است که در فاصله ۹۷ کیلومتری از شهرستان الیگودرز واقع شده و برای رسیدن به آن منطقه بسیار صعب العبور را باید پشت سر بگذارید. اندازه گیری ارتفاع این آبشار به نظر غیرممکن می‌رسد و به همین دلیل است که بسیاری آن را بلندترین آبشار آسیا می‌نامند، البته باید در نظر داشت که تا امروز ارتفاع مشخصی از این آبشار ثبت نشده اما برخی از منابع غیر رسمی ارتفاع آن را حدود ۷۹۶ متر می‌دانند. با طی کردن مسیر پیچیده و سخت شما به این آبشار زیبا خواهید رسید و مناظر فوق العاده‌ای که در اطراف خود میبینید بی‌شک برای شما بی نظیر خواهد بود. برای رسیدن به این آبشار شما باید به روستای پیر امام در منطقه ززوماهرو بروید.

آبشار چکان الیگودرز

آبشار چکان الیگودرز

در جنوب غربی شهر الیگودرز و حدود ۱۴۱ کیلومتری خرم آباد، آبشاری زیبا در دره چکان قرار دارد که آن را به نام آبشار چکان می‌شناسند. ارتفاع این آبشار حدود سی متر و عرض تاج آن حدود ۴ متر می‌باشد.  قرارگیری این آبشار زیبا در دل طبیعت بکر و دست نخورده شده است که آن را به عنوان یکی از جاهای دیدنی لرستان بشناسند. این آبشار زیبا از درون یک غار که در دامنه کوه‌های زاگرس است بیرون میریزد و فواره‌های طبیعی زیبایی ساخته که طول برخی از آنها به چندین متر می‌رسد. از آب این آبشار برای آبیاری باغات ساخته شده در کوهپایه استفاده می‌شود و به همین دلیل است که وقتی به این منطقه می‌روید دیدن آب فراوان باغات سرسبز اطراف آن می‌تواند برای شما بسیار لذت بخش باشد.

کوهستان قارون و تالاب ازگن دورود

تالاب ازگن دورود

یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان کوهستان قارون و تالاب ازگن دورود است، زمانی که به منطقه می‌روید یک تالاب منحصر به فرد زیبا را در در بخش پایینی کوهستان پریز دورود میبینید که البته باید در نظر داشته باشید این کوهها را به نام کوهستان قارون نیز می‌شناسند. این تالاب فصلی که تا اواخر فصل بهار آب دارد فصول دیگر سال خشک شده است، در فاصله ۲۵ کیلومتری از جنوب شهرستان دورود واقع شده و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. طبیعت بیکر و کوه‌های مخملی در این منطقه بیشک برای هر بیننده‌ای می‌تواند لذت بخش باشد و از طرفی مناظر کوهستانی، آسمان آبی و هوای پاک این منطقه بی شک شما را به طبیعت زیبای استان لرستان دلبسته خواهد کرد. البته در این میان نباید از زیبایی‌های گله اسب‌های وحشی که در دشت‌های پهناور این منطقه زندگی میکنند غافل شد.

دریاچه گهر دورود

دریاچه گهر دورود

دریاچه گهر دورود یکی از جاهای دیدنی لرستان است که در فاصله 35 کیلومتری از شهرستان دورود واقع شده است. گهر در زبان محلی این منطقه به معنی آب جمع شده در مکانی گود است. این دریاچه که بین کوه‌های اشترانکوه واقع شده به دو قسمت بزرگ و کوچک تقسیم میشود. نکته جالبی که در خصوص این دریاچه باید بدانید این است که به عنوان یکی از دریاچه‌های آب شیرین طبیعی ایران شناخته می‌شود و از آنجایی که مسیر دسترسی به آن سخت می‌باشد، این منطقه بکر و دست نخورده باقی مانده است. برای رسیدن به این دریاچه شما باید وارد منطقه حفاظت شده بزرگی شوید که پوشش گیاهی و جانوری متنوعی را در خود جای داده و همین باعث شده که مسیر دسترسی به آن نیز زیبایی خاص خود را داشته باشد. این دریاچه در حدود ۸۵ هکتار وسعت دارد و عمق آن در بخش‌های مختلف بین ۴ تا ۲۸ متر است.

دره نی گاه دورود

دره نی گاه دورود

 یکی از جاهای دیدنی لرستان برای افرادی که اهل طبیعت گردی هستند دره نی گاه دورود است که درد دل یک منطقه حفاظت شده قرار گرفته و می‌تواند مکان مناسبی برای طبیعت گردی در فصل تابستان باشد. برای رسیدن به این دره شما سه مسیر مختلف پیش رو دارید که بهترین آن حرکت از شهرستان دورود به سمت روستای تی است. با رفتن به این دره زیبا شما می‌توانید از دیدنی‌های زیادی مانند رود‌های خروشان، چشمه‌های پرآب و صد البته دریاچه گهر دیدن کنید. از طرفی باید در نظر داشته باشید که با عبور از این دره شما محو تماشای طبیعت بسیار زیبا و بکر آنجا خواهید شد شد. یک پیاده روی در دره‌ای زیبا و پوشیده از درختان کوهستانی هستید، دره نی گاه دورود را از دست ندهید.

آبشار دره اسپر دورود

آبشار دره اسپر دورود آبشار فصلی است که به رودخانه‌ای در دره اسپر ریخته و دشت‌های پایین را سیراب می‌کند. چشمه‌های مختلف و آبشارهای فصلی یا دائمی که در این منطقه قرار دارند باعث سرسبزی و آبادانی آن شده اند. از همین رو وقتی به این منطقه می‌روید بی شک دیدن طبیعت سرسبز روح شما را تازه خواهد کرد.این آبشار که به عنوان یکی از جاهای دیدنی لرستان شناخته می‌شود، مسیر نسبتاً ساده‌ای دارد و با رفتن به روستای دربند می‌توانید به آن برسید. مردم محلی این منطقه این آبشار را  با نام ازنادر  نیز می‌شناسند.  یکی از ویژگی‌های جالب این آبشار قرارگیری آن در نزدیکی چند روستای مختلف است که به شما این اجازه را می‌دهد تا با فرهنگ مردم بومی این منطقه بیشتر آشنا شوید. 

غار وقت ساعت دورود

غار وقت ساعت دورود

یکی از جاهای دیدنی لرستان که ممکن است برای شما عجیب باشد غار وقت ساعت واقع در شهرستان دورود است که در کوهی به نام پریز واقع شده، دلیل نامگذاری این کوه صعب العبور بودن آن و منظور از کلمه پریز همان پرهیز کردن و نرفتن به منطقه است. اطراف این کوه با دره‌های زیبا و منحصر به فرد و همچنین کوهستانهای سرسبز مرتفع احاطه شده و برای رسیدن به این غار  بعد از گذشتن از روستاهای چم چید، چنار و چشمه ده کولیان؛ حداقل به سه ساعت کوهپیمایی سنگین نیاز دارید. یکی از ویژگی‌های جالب و منحصر به فردی که در این غار خواهید دید  وجود چشمه‌ای است که در بازه زمانی خاصی آب دهی دارد و ناگهان آب آن قطع میشود.

دره خزینه پلدختر

دره خزینه پلدختر

دره خزینه پل دختر یکی از جاهای دیدنی لرستان است که در کنار روستایی به همین نام واقع شده و شباهت زیادی به گرند کانیون آمریکا دارد. از میان این دره رودخانه سیمره که از شاخه‌های رود کرخه است عبور می‌کند و عبور آب فراوان در طی سال‌های متوالی باعث شده که سنگ‌های اطراف این دره اشکال زیبایی به خود بگیرند و این منطقه را تبدیل به یکی از مکان‌های مورد علاقه طبیعت ‌گردان کند. بسیاری از این منطقه دیدن کرده‌اند زیباترین بخش آن پیچ نعل اسبی است که باعث شده شکل ظاهری آن به دره گرند کانیون در آمریکا شبیه باشد. در اطراف این منطقه به سختی می‌توان مکان مناسبی برای کمپ زدن پیدا کرد، البته با کم جستجو می‌توانید محل مورد نظر خود را پیدا کنید یا این که با گذراندن مسیر یک ساعته به شهر پلدختر بروید و شب را در آن شهر سپری کنید.

تنگه هلت پلدختر

تنگه هلت پلدختر

تنگه هلت پلدختر یکی از جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی لرستان است که در شهرستان پلدختر واقع شده و از آنجایی که آب و هوای مناطق معتدل می‌باشد هر ساله افراد زیادی در فصول گرم سال به این منطقه می‌آیند. یکی از دلایل محبوبیت تنگه هلت پلدختر این است که برای رفتن به این دره شما نیاز به وسایل کامل طبیعت گردی نداری، بلکه با تجهیزات ابتدایی نیز می‌توانید مسیری ساده را بپیمایید. اما نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید این است که برای پیمایش این دره شما باید آمادگی جسمانی نسبتاً بالایی داشته باشید چرا که مسیر پیش روی شما طولانی و آبی که در درون تنگه است سرد می‌باشد. در ضمن جالب است بدانید که این تنگه در اثر گذر آب از قله یک کوه بین سنگهای آن شکل گرفته و میلیون‌ها سال طول کشیده که به شکل کنونی خود در بیاید.

غار کلماکره پلدختر

غار کلماکره پلدختر لرستان

غار کلماکره پلدختر یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان است که به تازگی کشف شده و هنوز هم پر از شگفتی‌های مختلف می‌باشد. در سال 1368 یک شکارچی با تعقیب بز کوهی به این غار میرسد و یکی از سکه هایی که درون این غار پیدا میکند را به یک دلال عتیقه نشان میدهد و به ارزش آنها پی می‌برد. در مراحل بعدی که این شخص به غار می‌آید با تجهیزات بیشتری وارد شده و وسایل و سکه‌های عتیقه قیمتی بیشتری را با خود میبرد. بعد از مدتی که سازمان میراث فرهنگی از این موضوع با خبر میشود و عده‌ای را برای حفاظت از غار به این مکان می‌فرستد، ام می‌بینند که دیگر چیزی در این غار باقی نمانده است. امروزه این غار به عنوان یکی از مکان‌های طبیعی گردشگری شناخته میشود و هر ساله افراد ماجراجو و کنجکاو را به سمت خود میکشد.

آبشار افرینه پلدختر

آبشار افرینه پلدختر

آبشار افرینه پلدختر که بین شهرهای خرم‌آباد و پلدختر قرار گرفته یکی از آبشارهای پر آب کشور ما به حساب می‌آید که در دو فصل تابستان و بهار گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. برای رسیدن به این آبشار شما باید ابتدا به روستای آفرینه بروید و سپس مسیری که برای رسیدن به آبشار در نظر گرفته شده است را طی کنید. وجود آب و هوای معتدل در فصول گرم سال باعث شده که این منطقه نیز به عنوان یکی از مکان‌های جذاب و جاهای دیدنی لرستان در فصل تابستان  شناخته شود. آب این آبشار که در فاصله ۳۸ کیلومتری از جنوب خرم‌آباد قرار گرفته، از به هم پیوستن رودهای چشمک و آفرینه به وجود می‌آید و بعد از عبور از دره‌های مختلف در کوهستان‌های منطقه از پرتگاه رو به پایین سرازیر می‌شود.

تپه چغا بروجرد

تپه چغا بروجرد

یکی از مهمترین مکان‌های تفریحی بروجرد تپه چغا است که آن را با نام بام بروجرد نیز می‌شناسند. این مکان که از جاهای دیدنی لرستان است امکانات تفریحی و رفاهی مختلفی را درون خود جای داده و به مسافران این امکان را میدهد تا اقامتی دلنشین و راحت در این منطقه با صفا و زیبا داشته باشند. ارتفاع بالای این تپه مناظر زیبایی را پیش روی چشم شما می‌گذارد که بی شک برایتان جذاب و دوست داشتنی خواهد بود. زمانی که شما وارد این مکان تفریحی می‌شوید باید از پله هایی که به سمت بالای تپه می‌روند عبور کنید تا به قسمت بالایی تپه چغا برسید. در مسیر عبور از این پله‌ها مجسمه‌های زیبای زیادی از از نمادهای حیات وحش و همچنین شخصیت‌های اسطوره‌ای مانند آرش کمانگیر ساخته اند که به شکوهی منطقه افزوده است.

آبشار بیشه دالان بروجرد

آبشار بیشه دالان بروجرد که در فاصله 15 کیلومتری جنوب شرق بروجرد و روبروی پادگان مهندسی واقع شده است و یکی از جاهای دیدنی لرستان می‌باشد که هر ساله محل پرندگان مهاجر و بومی زیادی به آن می‌آیند. قرار گیری این تالاب در  میان دشت  سیلاخور باعث شده که مناظر بکر زیادی پیش روی شما باشد و با رفتن به آنجا بتوانید چند ساعتی را با خیال راحت و بدون استرس به دیدن پرندگان و اطراف این تالاب اختصاص دهید.علاوه بر پرندگان در این تالاب موجودات دیگری مانند قورباغه، لاک پشت، مار ماهی و ماهی نیز دیده می‌شوند که به صفا و زیبایی این منطقه می‌افزایند.

دره کهمان الشتر

دره کهمان الشتر

دره کهمان الشتر دیگر از جاهای دیدنی لرستان است که هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن طبیعت بکر و بی نظیر به این منطقه می‌آیند.  آب و هوای پاک، چشمه‌های بی شمار و پر آب، داروهای گیاهی کمیاب و ارزشمند، غارها و یخچالهای دائمی، طبیعت بکر و کوه‌های بلند در این منطقه مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده اند که حرف دوست داره طبیعتی با دیدن آنها به وجد خواهد آمد. این دره که در دامنه کوه‌های گرین قرار دارد یک رودخانه با نام که من نیز در میان خود جای داده  که در اثر آب شدن برف یخ این کوه به وجود آمده و به زیبایی این منطقه افزوده است. در ضمن وقتی در حال عبور از این دره از دید درختان مانند بلوط، پسته وحشی، تمشک، زالزالک، به، آلو و گردو را می‌بینید که به صورت طبیعی در این منطقه رشد کرده‌اند. 

آبشار کاکارضا الشتر

آبشار کاکارضا الشتر که در فاصله ۳۵ کیلومتری از شهر خرم‌آباد و در روستای کاکارضا واقع شده، حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد و عنوان یکی از شعبه‌های تامین کننده آب رودخانه بزرگ کرخه به حساب می‌آید.  علاوه بر این آبشار که در دامنه کوه الشتر واقع شده شما می‌توانید جاذبه‌های طبیعی دیگری مانند درختان کهنسال بلوط، چشمه‌های پرآب و متعدد، طبیعت سرسبز و زیبا و مناظر بکر و دیدنی را مشاهده کنید. از طرفی با رفتن به روستایی کاکارضا شما می‌توانید از محیط بسیار زیبا، فرهنگ بومی و آثار تاریخی موجود در این روستا دیدن کرده و اوقات خوشی را در آنجا با مردم آن روستا سپری کنید. این آبشار به عنوان یکی از جاهای دیدنی لرستان شناخته می‌شود و هر ساله مسافران زیادی برای دیدن آن به این منطقه مسافرت می‌کنند.

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا

در شهر ازنا که در استان لرستان واقع شده یک تونل برفی قرار دارد که از دیدنی‌های لرستان به حساب می‌آید. تونل طبیعی که در برف و یخ‌های دامنه اشترانکوه و در منطقه کمندان شهرستان ازنا شکل گرفته، محلی در حدود ۸۰۰ متر و ارتفاع آن در بخش‌های مختلف بین ۲.۵ تا ۳ متر می‌باشد. بهترین زمان برای دیدن این منطقه بهار، تابستان و اوایل پاییز است همچنین باید به یاد داشته باشید که برای رسیدن به آن شما باید تا روستای کمندان را با اتومبیل بروید و سپس بعد از یک پیاده روی نیم ساعت به این غار برفی زیبا برسید. همچنین در نزدیکی منطقه یک دره بسیار زیبا به نام از نادره وجود دارد که در آن برفهای آب شده اشترانکوه به صورت چشمه سار و رودهای پر آب جاری شده‌ و پوشش گیاهی و جانوری خاصی را در این منطقه به وجود آورده اند.

تنگه شیرز کوهدشت

تنگه شیرز کوهدشت لرستان

یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان تنگه شیرز کوهدشت است. برای دیدن این تنگه شما باید فاصله ۸۶ کیلومتر از خرم آباد تا کوهدشت را بپیماید و  بعد از رسیدن به کوهدشت ۵۰ کیلومتر دیگر  طی کنید تا به این تنگه زیبا برسید. البته باید در نظر داشته باشید که شما می‌توانید از طریق کرمانشاه نیز به این تنگه بیاید.این تنگه که در حدود ۵ کیلومتر طول دارد در ضلع شرقی کوه ورزرد واقع شده و زمانی که پا به پا می‌گذارید، با منظره‌های زیبای روبرو می‌شوید. ارتفاع دیواره‌های این تنگه متغیر است و به عنوان مثال در اوایل مسیر حدود ۱۰ متر بلندی و اعماق دره دیواره‌های به طول ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر اطراف خود می‌بینید.

نظرات کاربران
سفید کوه رو خیلی دوست داشتم بسیار دلنواز... خیلی ممنون بابت معرفی این مکانها خیلی زیبا و رویایی بود خوشبحال مردم لرستان کاش یه روز بتونم برم همه این جاها...