جاهای دیدنی سمنان شهری میان جنگل و کویر

سمنان مرکز ششمین استان پهناور ایران است و میتوان گفت به سبب قرار گرفتن در مرکز ایران یکی از اصلی‌ترین مسیرهای گردشگری محسوب می‌شود که مسافران در اکثر سفرهای خود با عبور از این شهر به بازدید از جاهای دیدنی سمنان نیز می‌پردازند. این شهر از گذشته‌های دور تاکنون وقایع و اماکن تاریخی بسیاری را در دل خویش به یادگار دارد. از سوی دیگر قرار گرفتن در جنوب رشته کوه البرز و شمال کویر ایران، عجایب استان سمنان را با طبیعتی منحصر به فرد تکمیل نموده است. در این مقاله به معرفی برخی از مهمترین و زیباترین جاهای دیدنی سمنان خواهیم پرداخت تا این بار که عازم سفر بودید به سادگی از کنار این شهر عبور نکنید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل سمنان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

طبیعت‌گردی سمنان

جنگل رودبارک

جنگل رودبارک سمنان

از زیباترین مقاصد طبیعت‌گردی در میان جاهای دیدنی سمنان، منطقه‌ای در 84 کیلومتری سمنان و شمال شهرستان مهدیشهر، با طبیعت جنگلی و کوهستانی است که به جنگل رودبارک شهرت دارد. رودبارک در واقع بخشی از منطقه حفاظت شده پرور می‌باشد. پوشش گیاهی این منطقه از نوع جنگل های هیرکانی بوده و اقلیم حیواناتی مانند گوزن قرمز، آهو و… است.  طبیعت چشم‌نواز، آب‌و‌هوای مطبوع و رودخانه رودبارک، این منطقه را به تفریحگاهی تابستانی تبدیل کرده‌است.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در سمنان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

شهمیرزاد سمنان

شهمیرزاد مهدی‌شهر سمنان

اگرچه نام استان سمنان هر کسی را به یاد گرمای داغ و سوزان کویر می‌اندازد، اما در نقشه گردشگری سمنان مناطقی بی‌نظیر با طبیعتی از جنس سرسبزی و نشاط وجود دارد که شهمیرزاد یکی از آنهاست. شهمیرزاد را میتوان معروف‌ترین منطقه گردشگری در بین جاهای دیدنی سمنان دانست که در 24 کیلومتری این شهر قرار دارد و علاوه بر طبیعت با آثار تاریخی نظیر شیر قلعه، قلعه شیخی و دژوهل، مقصد مسافران و گردشگران بسیاری شده‌است. بد نیست بدانید که آلو و گردوی شهمیرزاد شهرت جهانی داشته و بزرگترین باغ گردوی جهان در این منطقه قرار دارد. پیست اسکی شهمیرزاد نیز یکی از جاذبه های سمنان است که مقصد گردشگران است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل گوت که مال سمنان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

غار دربند مهدیشهر

غار دربند سمنان

اگر از علاقه‌مندان به غارنوردی و گشت و گذار در دل صخره ها باشید، غار دربند مهدیشهر جذابیتی بی حد‌و‌حصر برای شما خواهد داشت. غاری با ستون‌های استلاگتیت و استلاگمیت و دیواره‌های آهکی که به اندازه 140 میلیون سال قدمت دارد. غار دربند از جاهای دیدنی سمنان در مسیر مهدیشهر به شهمیرزاد در روستای دربند واقع شده است. جالب است بدانید غار دربند دومین غار آهکی بزرگ در ایران است که بیش از 150 متر طول داشته و ارتفاع غار در برخی نقاط به 30 متر می رسد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل جهانگردی سمنان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آهوان سمنان

کاروانسرای شاه عباسی سمنان

آهوان سمنان منطقه‌ای کوهپایه‌ای در 30 کیلومتری جاده سمنان-دامغان است که طبیعت‌گردی در روستاهای این منطقه با باغها و کشتزارهای وسیع مورد توجه بسیاری از اهالی استان و مسافران می‌باشد. وجود دو کاروانسرای تاریخی "رباط شاه عباسی" و "رباط سنگی انوشیروانی" از دیگر جذابیت‌های گردشگری این منطقه می‌باشد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل دربند سمنان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

کویر ریگ جن سمنان

کویر ریگ جن سمنان

کویر ریگ جن قطعاً مخوف‌ترین و رمزآلودترین مقاصد کویرگردی در بین جاهای دیدنی سمنان است که به عنوان سومین ریگزار بزرگ در کویرهای ایران شناخته شده است. محل قرارگیری کویر ریگ جن، در محدوده جنوب سمنان، جنوب شرقی گرمسار، شمال منطقه انارک و غرب جندق می‌باشد. افسانه‌های متعددی در مورد این کویر شکل گرفته‌اند که باعث شده است این کویر به عنوان یکی از مکان‌های رازآلود محسوب شود. به عقیده برخی از افراد، صداهای عجیب‌وغریبی که در کویر ریگ جن شنیده می‌شود، حکایت از زندگی ارواح و شیاطین در این منطقه دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل گل سمنان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آثار تاریخی سمنان

مسجد جامع سمنان

مسجد جامع سمنان

بدون شک بازدید از شگفتی‌های معماری و بناهای تاریخی هر شهر همواره یک از بهترین راهها برای شناخت تاریخ و فرهنگ آن شهر در گذر زمان است. مسجد جامع سمنان نیز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی و جاهای دیدنی سمنان است که قدمت آن به قرن نخست هجری برمیگردد. در معماری این بنا آثاری از دوران تیموری و سلجوقی به چشم میخورد.

بازار سمنان

بازار سمنان

بازار سمنان یادگاری از دوره قاجار در این شهر کویری است که بیش از 180 سال قدمت دارد. این بازار سرپوشیده همانند بسیاری از بازارهای قدیمی ایران با معماری خشتی و سقف آجری ساخته شده است. خرید سوغات و صنایع دستی از این بازار علاوه بر فرصت خرید به شما امکان بازدید از یک اثر تاریخی را خواهد داد. بازار سمنان از دو بخش راسته بازار و بازار علاءالدوله تشکیل شده است،‌ البته بازار علاءالدوله به بازار مردگان نیز شهرت دارد و دلیل این نامگذاری قرارگیری بازار در مسیر انتقال اموات به گورستان بوده است. بازار سمنان در ۱۱ تیرماه سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ سمنان

دروازه ارگ سمنان بنایی تاریخی بوده است که تاسیس آن در زمان فتحعلی‌شاه قاجار آغاز شد و تکمیل آن تا زمان ناصرالدین شاه قاجار به طول انجامید. اما این بنا در زمان رضاشاه پهلوی به منظور نوسازی شهر سمنان و ایجاد خیابان‌ها تخریب شد و تنها بخشی از آن به عنوان دروازه ارگ سمنان باقی ماند. دروازه ارگ اکنون به عنوان نماد و شناسنامه شهر سمنان شناخته می شود،چنان که تزئینات و کاشیکاری موجود در آن نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. این بنا در سال 1358 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه گرمابه پهنه سمنان

موزه گرمابه پهنه سمنان

حمام یا گرمابه پهنه سمنان با قدمتی بالغ بر 600 سال اثری تاریخی است که از سال 1367 و بعد از مرمت و بازسازی به عنوان موزه گرمابه پهنه یا موزه مردم‌شناسی سمنان شناخته می شود. حمام پهنه در محله ای قدیمی به همین نام ساخته شده است و به دلیل قرارگیری در نزدیکی امامزاده یحیی به حمام حضرت نیز شهرت دارد.

بقعه پیغمبران سام و لام سمنان

بقعه پیغمبران سام و لام سمنان

در 20 کیلومتری شمال شرق شهر سمنان بر بلندای کوه پیغمبران مقبره ای وجود دارد که بنا به باور مردم سمنان و کتیبه موجود متعلق به فرزندان حضرت نوح به نام های سام النبی و لام النبی می باشد. قرارگیری بقعه سام و لام در منطقه‌ای سرسبز و خوش آب‌و‌هوا آن را به یک منطقه زیارتی و سیاحتی در میان جاهای دیدنی سمنان تبدیل نموده است

خانه تدین سمنان

خانه تدین سمنان

خانه تدین یا خانه محمدیه سمنان از آثار به‌جا مانده از دوران قاجار در شهر سمنان می باشد. این خانه تاریخی جلوه‌گاهی تمام و کمال از معماری سنتی خانه‌های سنتی ایرانی است و از شاخصه‌های آن بادگیر موجود در بخش  تابستان‌نشین است. 

 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: