جاهای دیدنی آبادان شهر نفت و ریبن و فلافل

آبادان از مهم‌ترین شهرهای استان خوزستان و یکی از هفت منطقه آزاد بازرگانی در ایران به شمار می‌رود. اقلیم این شهر در مجموع گرم و خشک است و در طول سال حداکثر نه روز یخبندان را تجربه می‌کند. آبادان یکی از شهر‌های در‌حال‌توسعه محسوب می‌شود و به نوعی، قلب تپنده اقتصاد نفتی ایران است. نام قدیم شهر آبادان «عبادان» بوده است. دلیل این نامگذاری می‌تواند به علت حضور فردی به نام عباد یا قبیله‌ای به نام بن عباد در این شهر بوده باشد. البته دلایل دیگری نیز برای این نامگذاری مطرح شده است که در اینجا ذکر نخواهیم کرد. آبادان شهری بسیار زیبا و گردشگری پذیر است و جاهای دیدنی آبادان برای افراد بسیاری سرشار از خاطره‌هایی زیبا است. در این مقاله سعی نموده‌ایم تا تعدادی از پربازدیدترین جاهای دیدنی آبادان را به شما عزیزان معرفی نماییم. لذا اگر قصد سفر به آبادان را دارید و یا برای تعطیلات پیش‌رو به دنبال یک مقصد زیبا برای مسافرت می‌گردید، توصیه می‌کنم که این مقاله را از دست نداده و تا انتها با ما همراه باشید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آبادان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

سفر به آبادان می‌تواند برای شما لحظات خوب بسیاری به ارمغان آورد. آشنایی به مکان‌های دیدنی این شهر، به شما کمک خواهد کرد تا بهتر بتوانید برای سفر خود برنامه‌ریزی نموده و در زمان حضور در آبادان، جایی نباشد که بازدید آن را از دست بدهید و بعدها حسرت آن را بخورید. به طور کلی، جاهای دیدنی آبادان به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند : مکان‌های مذهبی، مکان‌های تاریخی ، موزه‌ها، مناظر طبیعی و مکان‌های تفریحی.

مکان های مذهبی آبادان

مسجد رنگونی‌ها

مسجد رنگونی ها آبادان

مسجد رنگونی‌ها یکی از آثار ملی و دیدنی آبادان است که در سال 1299، به‌دست کارکنانی که بیشتر آن‌ها را هندی‌ها، برمه‌ای‌ها و پاکستانی‌ها تشکیل می‌دادند و به منظور تاسیس پالایشگاه به ایران آمده بودند، ایجاد شد. آن‌ها به مکانی در نزدیکی محل کار خود نیاز داشتند تا بدون اتلاف وقت نماز را در آن اقامه کنند و بعد از آن، به سرعت بتوانند به کار خود برگردند. این مسجد در زمان جنگ تحمیلی آسیب‌های بسیاری دید که پس از پایان جنگ بخش‌های آسیب‌دیده مرمت شدند. مسجد رنگونی‌ها یکی از نماد‌های دوستی شیعیان و اهل سنت به شمار می‌رود. این مسجد، در خیابان امام خمینی، روبروی انبار دارویی پالایشگاه آبادان قرار دارد.

کلیسای گاراپت مقدس

کلیسای گاراپت مقدس آبادان

این شهر یکی از معدود شهرهایی است که میتوان در آن مذاهب گوناگون را دید که در کمال وحدت و همدلی، هر یک به اجرای فرائض دینی خود می‌پردازند. شاهد این موضوع همسایگی مسجد امام موسی‌بن‌جعفر و کلیسای ارامنه گاراپت است، که هر ساله توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند. کلیسای گاراپت مقدس یکی از آثار ملی و گردشگری آبادان به‌شمار می‌رود که در دوره پهلوی، در سال 1336 ساخته شد. 

این کلیسا نیز مانند بسیاری از دیگر جاهای دیدنی آبادان، در طول جنگ آسیب دید، اما پس از جنگ، مرمت گردید. به علت کم بودن مسیحیان آبادان، در حال حاضر مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود اما برای بازدید گردشگران، همچنان باز است و پذیرای مسافران و توریست‌های مختلف می‌باشد. کلیسای گاراپت مقدس در ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی‌ها واقع شده‌ است.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در آبادان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

قدمگاه امام‌رضا(ع)

قدمگاه امام رضا (ع) آبادان

این مکان یکی از اماکن دیدنی آبادان است. براساس اسناد و مدارک تاریخی، قدمگاه امام ‌رضا (ع) جایی بوده که ایشان با مردم آبادان دیدار نموده و سخنرانی کردند. مردم آبادان نیز جهت زنده ‌نگهداشتن و جاودان کردن خاطره حضور ایشان، این بقعه را در این مکان بنا کردند. این مکان، آخرین بار در سال 1379 بازسازی شد. قدمگاه امام ‌رضا (ع) در در مسیر روستای فیاضیه و پشت بیمارستان آیت الله طالقانی قرار دارد.

موزه‌های آبادان

موزه بنزین آبادان

موزه بنزین آبادان

در سفر به آبادان سعی کنید که بازدید از موزه بنزین آبادان را فراموش ننمایید. این موزه بازسازی نخستین پمپ بنزین در ایران است که در سال 1306 توسط شرکت بریتیش پترولیوم در آبادان بنا شد. موزه بنزین آبادان از دو ساختمان و یک محوطه اصلی تشکیل شده است و 1856 متر مربع وسعت دارد. در این موزه روند تکامل پمپ بنزین‌ها، انواع شیشه‌های حمل روغن، ماشین‌های حمل بنزین و بسیاری از دیدنی‌های جالب دیگر وجود دارد که شاید به جز آبادن، در جای دیگری نتوانید آن‌ها را مشاهده نمایید. این موزه زیبا هر ساله میزبان بسیاری از توریست‌های داخلی و خارجی می‌باشد. موزه بنزین آبادان در خیابان شهید طالقانی، مقابل شورای شهر آبادان قرار دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل پارس کاروانسرا آبادان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

موزه آبادان

موزه آبادان

این موزه، یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های آبادان است که در سال 1338 با همکاری علی هانیبال، مستشرق و ایران‌شناس ایرانی-روس و شرکت نفت آبادان تاسیس شد. این موزه گنبدی به ارتفاع 22.5 متر دارد که تاثیر گرفته از گنبد مقبره دانیال نبی است. موزه آبادان دارای چهار تالار است و بیشتر آثار این موزه در سه دسته اصلی باستان شناسی، مردم شناسی و هنر‌های ملی قرار می‌گیرند. از جمله آثاری که در این موزه قرار دارد، می‌توان به بت‌های مفرغی، سرگرزه‌ها و مجسمه ‌حیوانات اشاره کرد. این موزه یکی از جاهای دیدنی آبادان به شمار می‌رود و هر ساله پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری از سرتاسر کشور است. موزه آبادان در محله بوارده شمالی- تقاطع بلوار معلم و خیابان 15 احمدآباد قرار دارد و ساعت بازدید از آن 09:00 الی 17:00 می‌باشد.

باغ موزه دفاع مقدس آبادان

موزه دفاع مقدس آبادان

سفر به آبادان و خرمشهر برای ایرانیان، همواره یادآور دوران دفاع مقدس بوده است. باغ موزه دفاع مقدس آبادان، بزرگترین باغ موزه ایران است که 27 هکتار مساحت دارد و عملیات ساخت آن در سال 1385 آغاز شد. در این موزه ادوات و ماشین آلات جنگی مربوط به هشت سال دفاع مقدس، مزار 8 شهید گمنام و سوله ای پر از ترکش که تداعی‌گر حال و هوای آن دوران می‌باشد، قرار گرفته است. در این باغ موزه همچنین گورستانی به نام گورستان انگلیسی‌ها وجود دارد که محل دفن انگلیسی‌هایی است که برای شرکت نفت انگلیس کار کرده و طی سال های 1919 تا 1972 به منظور مطالعات و اکتشاف‌های نفتی به ایران آمده بودند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل پارسیان آبادان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

طبیعت آبادان

روستای شلحه امام حسن

این روستا، یکی از روستا‌های زیبای اطراف شهر آبادان است و جمعیتی بالغ بر 1480 نفر دارد. موضوعی که باعث توریستی شدن روستای شلحه امام حسن شده است، این موضوع می‌باشد که این روستا، به نوعی، یک روستای جزیره‌ای است. مردم این روستا غالبا لباس‌های بلند سپیدی به نام دشداشه برتن می‌کنند و در این روستا حدود 20 نوع خرمای مختلف می‌روید که سوغات اصلی آن هم به شمار می‌آید. روستای شلحه امام حسن که یکی از جاهای دیدنی آبادان به شمار می‌رود، در ده کیلومتری جاده اروندکنار، در جنوب شهرستان آبادان قرار دارد.

جزیره مینو

جزیره مینو آبادان

یکی دیگر از مکان هایی که در سفر به آبادان هرگز نباید فراموش کنید، بازدید از جزیره مینو است. حتما این نام را قبلا بارها در فیم‌ها و مستندهای مربوط به دوران دفاع مقدس شنیده‌اید. این جزیره بین خرمشهر و آبادان واقع شده است و دو شاخه اروندرود آن را در برمی‌گیرد. مینوشهر بزرگترین آبادی این جزیره است. اقامتگاه‌هایی در این جزیره زیبا وجود دارند که با نی ساخته شده‌اند. شما می‌توانید شب را در این اقامتگاه‌ها سپری نموده و خاطره شبی متفاوت را در این جزیره تجربه کنید. این جزیره از طریق یک پل فلزی به آبادان و خرمشهر وصل می‌شود. بستنی محلی با شیر گاومیش از خوراکی‌های پرطرفدار جزیره مینو به شمار می‌رود.

مقایسه قیمت و رزرو هتل نخل آبادان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

رودخانه بهمنشیر

رودخانه بهمنشیر آبادان

بهمنشیر یکی از شاخه‌های رود کارون در استان خوزستان است که در نهایت به خلیج فارس می‌ریزد و یکی از جاهای دیدنی آبادان در شب محسوب می‌شود. عرض رود بهمنشیر در بعضی نقاط به به 600 متر رسیده و طول آن حدود 90 کیلومتراست. حاشیه این رود از بخش‌های خرماخیز به شمار می‌رود و نخلستان‌های بسیاری را می‌توانید در این مسیر مشاهده نمایید. لنج سواری در رودخانه بهمنشیر یکی از کارهای مورد علاقه توریست‌ها به شمار می‌رود که باعث رونق گردشگری نیز در آبادان شده است. لنج‌هایی که شب‌هنگام با چراغ‌های رنگارنگ، مسافران را بر روی این رودخانه جا‌به‌جا می‌کنند، زیبایی خیره‌کننده این رودخانه را هر‌چه بیشتر به نمایش میگذارند.

جاذبه‌های تاریخی آبادان

سینما شیرین آبادان

این سینما که در سال 1310 توسط یک تاجر هندی تاسیس شد، تنها سینمای غیردولتی و مجهز زمان خود در آبادان بود. این سینما در ابتدا دو طبقه بوده و یک سالن تابستانی هم داشت. بعد از جنگ جهانی دوم با افزودن دو طبقه دیگر بر روی آن، سینما شیرین آبادان به بزرگترین سینمای ایران در زمان خود تبدیل شد. در زمان جنگ تحمیلی، این سینما فعالیت خود را متوقف کرد و در طول جنگ آسیب‌های بسیاری به آن وارد شد. پس از جنگ نیز، این سینما هرگز مجددا راه اندازی نشد. سینما شیرین اکنون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و از جاهای دیدنی آبادان به شمار می‌رود. این سینما در مرکز تجاری شهر آبادان در منطقه امیری، خیابان منتظری قرار دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آزادی آبادان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

برج آب‌1 آبادان

برج آب 1 آبادان

در ابتدای شکل گیری آبادان، با این که این شهر بین دو رودخانه بهمنشیر و اروند بود، اما به آب شیرین و شرب دسترسی نداشت و به همین دلیل مخازن آبی به دست شرکت نفت آن زمان، به منظور رفع این مشکل در شهر ایجاد شد. استفاده از این برج‌های آب، تا دهه 50 که لوله کشی آب در آبادان انجام نشده بود، ادامه داشت. برج آب‌1، یکی از این مخازن است که چیزی در حدود 90 تا 100 سال قدمت دارد و در سال 1382 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسید. این برج آب نیز یکی از جاهای دیدنی آبادان به شمار می‌رود و بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. این برج آب در میدان بوارده شمالی آبادان واقع شده است.

سینما نفت آبادان

سینما نفت آبادان

این سینما در سال 1324 و قبل از جنگ جهانی دوم، توسط شرکت نفت تاسیس شد. نام اولیه این سینما، سینما تاج بود که پس از انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۱۳۵۷، به سینما نفت تغییر یافت. این ساختمان که با آجر‌های قرمز بنا شده، نمایی به شکل یک شیر نشسته دارد. جالب است بدانید که این سینما تا مدت‌ها در انحصار مدیران و کارکنان شرکت نفت قرار داشت و عموم افراد حق استفاده از آن را نداشتند. بعد‌ها با گسترش پالایشگاه و افزایش تعداد کارکنان، سالن‌های دیگری نیز به این مجموعه سینمایی اضافه شد. سالن زمستانی این سینما 700 نفر و سالن تابستانی آن 1500 نفر ظرفیت پذیرش دارد. این بنا جزء بناهای تاریخی آبادان محسوب می‌شود.

سینما شیرین آبادان

مردم محلی آبادان سینما شیرین را به خوبی به یاد دارند. سینما شیرین آبادان دارای قدمتی 80 ساله است. این سینما جزو سینماهایی است ک قبل از انقلاب در آبادان ساخته شد. سال ساخت سینما شیرین به سال 1310 باز می‌گیرد. خود سینما توسط بخش خصوصی و یک تاجر هندی ساخته شد. این سازه در آن زمان تنها سینمای غیر دولتی بود. یکی از دلایلی که این سینما به جاهای دیدنی آبادان تبدیل شده، مجهز بودن آن است. این سینما در زمان خود بسیار مجهز بود. سینما از دو طبقه سر پوشیده و یک سالن نمایش برای تابستان درست شده بود. بعد از جنگ جهانی دوم دو طبقه دیگر به ساختمان اضافه شد و همین آن را به بزرگترین سینمای ایران تبدیل کرد. سینما شیرین آبادان در تاریخ ۱۷ خرداد سال ۸۵ به شماره ۱۵۶۲۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. برای دیدن این سینما می‌توانید به مرکز شهر، منطقه امیری، خیابان منتظری مراجعه کنید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل کیوان آبادان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاذبه‌های تفریحی آبادان

بوارده آبادان

بوارده نام یکی از محله‌های قدیمی آبادان است که امروزه به یکی از جاهای دیدنی آبادان تبدیل شده است. گفته می‌شود که در گذشته‌های دور، فردی ثروتمند که صاحب بسیاری از املاک این شهرستان بوده، در این منطقه زندگی می‌کرده است. تنها فرزند او، دختری به نام ورده بود. در آن زمان نداشتن پسر در میان اعراب، نوعی نقص به شمار می‌آمد. اما این مرد، بدون توجه به این موضوع، برای دخترش اهمیت بسیار زیادی قائل بود. به همین به او ابوورده میگفتند. بعد از مرگ پدر، ورده تمام املاک او را به پالایشگاه می‌فروشد و کل درآمد حاصل از آن را صرف امور خیریه برای پدرش می‌کند. 

بعد از آن، نام این منطقه در طول زمان، به مرور از ابو ورده به بورده تغییر پیدا کرد. این محله و خانه‌هایش در طول جنگ آسیب‌های بسیاری دیدند و بعد از جنگ نیز، این آسیب‌ها دست‌نخورده باقی‌ ماندند. جالب است که همین موضوع باعث شده تا این منطقه جزء جاهای دیدنی آبادان به حساب بیاید و توریست‌های زیادی را به سمت خود بکشاند.

بازار ته لنجی‌ها

بازار ته لنجی ها آبادان

بازار ته لنجی ها یکی از بازار‌های بزرگ و جاهای دیدنی آبادان به شمار می‌آید. بسیاری از وسایلی که ممکن است به آن احتیاج داشته باشید را می‌توانید در این بازار بزرگ، با کمترین قیمت پیدا کنید. فروشندگانی که در این بازار کالاهای خود را عرضه می‌کنند خدمه و ملوانانی هستند که مجوز وارد کردن کالاهایی به کشور، به مدت 6 بار در سال و هر بار تا سقف مبلغ 1500 دلار را دارند. مناسب بودن قیمت‌ها بدین سبب است که به این اجناس هزینه گمرک تعلق نمی‌گیرد. این بازار در آبادان خیابان امام خمینی قرار دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل امیرکبیر آبادان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پل کابلی آبادان

پل کابلی آبادان

پل کابلی آبادان که لقب نخستین پل کابلی ساخته شده در خشکی را دارد و در بین مردم آبادان به تانکی ابوالحسن معروف است، در محله کوی فرهنگیان در کنار پل رودخانه بهمنشیر قرار گرفته است. این پل 200 متر طول و 17 متر عرض دارد و برای ساخت آن بیش از 50 میلیارد ریال اعتبار هزینه صرف شده است. زیبایی‌های این پل در دل شب مسحور کننده و چشم‌نواز است و جزء بهترین جاهای دیدنی آبادان در شب به شمار می‌رود.

سخن آخر

علاوه بر جاهای دیدنی آبادان، این شهر به عینک ریبون و فلافل و سمبوسه‌هایش نیز معروف است. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به این شهر سفر کردید، حتما فلافل و سمبوسه‌های آن را که شهرت جهانی دارند، امتحان نمایید. شهرت دیگر این شهر به جمله «آبادان برزیلته!» برمی‌گردد که ناشی علت علاقه عجیب مردم این شهر به تیم فوتبال برزیل می‌باشد. هنوز کسی دقیقا نمی‌داند که این شهرت از کجا پدیدار شد، البته تلاش‌هایی برای کشف این موضوع صورت گرفته است، ولی این تلاش‌ها هنوز به جایی نرسیده‌اند. 

در پایان باید گفت که آبادان شهر زیبا و عجیبی است، اگر به دنبال ماجراجویی و سفر به یک منطقه متفاوت هستید، حتما آبادان را نیز در نظر داشته باشید. این شهر می‌تواند تجربه یک سفر فوق‌العاده را برای شما به ارمغان بیاورد.

 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: