جاهای دیدنی کردستان از سنندج تا بانه و مریوان

کردستان یکی از استان‌های زیبا ایران است که در دل رشته کوه زاگرس واقع شده و قطعا افرادی که علاقمند به دیدن طبیعت ایران هستند، طبیعت کردستان آشنایی دارند. آبشارها، کوهستان‌های سرسبز، چشمه‌های پر آب، کوهستان‌های سرسبز و آب و هوای دلنشین؛ بخش هایی از جاهای دیدنی کردستان هستند که هر ساله گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کنند. علاوه بر این موارد در کردستان آثار تاریخی زیادی هست که به عنوان جاذبه توریستی شناخته میشوند و ارزش زیادی دارند. در ادامه این مطلب از سایت سلطان سفر جاذبه‌های گردشگری و مناطق بکر کردستان را خدمت شما خوانندگان معرفی می‌کنیم تا در زمان مسافرت به این این استان بتوانید از بخش‌های مختلف آن دیدن کنید.

جاهای دیدنی سنندج

رود سیروان

رود سیروان

رود سیروان یکی از جاهای دیدنی کردستان است که بین سنندج و کرمانشاه قرار گرفته و هر ساله افراد زیادی برای دیدن منظره‌های زیبای اطراف آن به این منطقه می‌آیند. به عقیده بسیاری از گردشگران بخش زیبای این رود در اورامان یا هورامان واقع شده است. برای رسیدن به رود سیروان شما باید ابتدا به مریوان رفته و یک مسیر ۷۵ کیلومتری تا اورامان طی کنید. اگر با خودروی شخصی هستید میتوانید در نزدیکی دریاچه زریوار استراحت کنید و ماهی دلچسبی بخورید. همچنین در صورتی که خودرو شخصی ندارید، نیازی نیست نگران چیزی باشید. چون تورهای طبیعت گردی در مریوان به راحتی شما را به این منطقه می‌آورند. رود سیروان معروف ترین رود این استان است و اطراف آن میتوانید مناظر بسیار زیبایی را از طبیعت کردستان ببینید و لذت ببرید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل سنندج از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای تنگی سر

روستای تنگی سر سنندج

روستای تنگی سر یکی از چندین روستای زیبا در استان کردستان و اطراف سنندج است که وقتی وارد آن می‌شوید، خود در میان کوههای بلند و سرسبز این منطقه می‌بینید. طوری که اگر در زمان شب خواستید نگاهی به آسمان پرستاره بیاندازید به مشکل برمیخورید. در این روستا ۵۰۰ خانوار و حدود ۲ هزار نفر زندگی میکنند. همین جمعیت پایین باعث شده که اطراف این روستا به عنوان مناطق بکر کردستان شناخته شود و هر ساله افرادی که دوستدار طبیعت و طبیعت گردی هستند به این منطقه زیبا و خوش آب و هوا بیایند. جالب است بدانید ساکنین این مناطق بر این عقیده اند که از سالهای بسیار دور در این روستا اجدادشان زندگی میکردند و همچنین مدارکی وجود دارد که نشان میدهد زندگی در این روستا از درون کوه‌ها شروع شده و کم کم خانه هایی در این منطقه ساخته اند.

بیشتر بخوانید: جاهای دیدنی سنندج در سفر به کردستان

جاهای دیدنی مریوان

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار

یکی از زیبایی‌های طبیعت کردستان دریاچه زریوار است که در فاصله ۳ کیلومتری از بخش غربی شهر مریوان قرار دارد. این دریاچه آب شیرین به عنوان یکی از دیدنی‌ها و مناطق بکر کردستان شناخته میشود و هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جذب میکند. این دریاچه زیبا در میان کوه‌های زیبایی قرار دارد که از درختان بادام، زالزالک، گلابی وحشی، بلوط و… پوشیده شده اند و همین سرسبزی کوهستان‌ها باعث دوچندان شدن زیبایی دریاچه زریوار شده است. طول این دریاچه حدود ۵ و عرض آن حدود ۶ کیلومتر می‌باشد و بهترین فصل برای دیدن این منطقه بهار و تابستان است، ولی ناگفته نماند که این دریاچه در فصول دیگر سال نیز زیبایی‌های خود را دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل مریوان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

اورامانات

اورامانات

دهکده اورامان که آن را با نام هورامان یا اورامانت نیز می‌شناسند، دهکده زیبایی در جنوب شرقی شهر مریوان و در فاصله ۷۵ کیلومتری از این شهر است. این دهکده به عنوان یکی از مناطق بکر کردستان شناخته میشود و هر ساله دوست داران طبیعت به این منطقه می‌آیند تا از مناظر زیبا و آب و هوای دلنشین آنجا لذت ببرند. عبور کردن رودخانه سیروان از این منطقه باعث سرسبزی بیشتر این منطقه شده است. این دهکده زیبا در دره‌ای با شیبی تند قرار گرفته و همین باعث شده که چشمه‌های زیادی اطراف این روستا باشند، از سوی دیگر دامنه کوهستان‌های اطراف همه از درختان جنگلی متنوع پوشیده شده و به همین دلیل عده‌ای این روستا را ماسوله کردستان می‌نامند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل زریوار مریوان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبشار گویله

آبشار گویله

آبشار گویله یکی دیگر از جاهای دیدنی و بخش‌های زیبای طبیعت کردستان است که در مسیر مریوان به سقز قرار دارد. بهترین زمان برای دیدن این آبشار در فصل بهار است، چرا که میزان آبدهی آن به حداکثر خود می‌رسد. قرار گرفتن این آبشار در نزدیکی روستای گویله باعث شده است که در مسیر رسیدن به آن مناظر طبیعی بسیار زیبا و مناطق بکر کردستان را ببینید و از آنها لذت ببرید. این آبشار که حدود ۵۰ متر ارتفاع دارد و در فاصله یک کیلومتری از جاده سقز مریوان واقع شده و از کنار جاده می‌توانید آن را ببینید. به یاد داشته باشید که برای رسیدن به این آبشار شما نیاز به یک کوه نوردی حدود یک ساعت دارید و بهتر است کفش مناسب به همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی کامیاران

روستای پالنگان

روستای پالنگان

روستای پالنگان حدود دو ساعت با شهر سنندج فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید وارد شده جاده سنندج به کرمانشاه شده و به سمت کامیاران حرکت کنید. بعد از خیابان بهشتی کامیاران در مسیر دهستان ژاورود قرار بگیرید و به دره زیبایی که تنگیور نام دارد برسید. در این روستای زیبا علاوه بر دیدن مناطق بکر کردستان، می‌توانید با فرهنگ و رسوم مردم این منطقه نیز آشنا شوید. به خصوص در زمان برگزاری آیین‌های سنتی مانند جشن نوروز، این منطقه حال و هوای بسیار دوست داشتنی دارد که باعث می‌شود هر ساله مسافران زیادی برای گذراندن اوقات فراغت خود به این روستا بیایند. در ضمن به یاد داشته باشید که شما می‌توانید با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز تا نزدیکی این روستا بیاید و با استفاده از یک تاکسی دربست خود را به روستای پالنگان برسانید.

سنگ نبشته اورامان یا کتیبه سنگی

سنگ نبشته اورامان یا کتیبه سنگی

زمانی که صحبت از جاهای دیدنی کردستان به میان می‌آید همه به طبیعت کردستان فکر می‌کنند، اما همانطور که در ابتدای این مطلب توضیح دادیم. در این استان شما جاذبه‌های تاریخی منحصر به فردی می‌بینید که در هیچ کجای ایران قابل مشاهده نیستند. یکی از این جاذبه‌های تاریخی سنگ نبشته اورامان یا کتیبه سنگی است. این سنگ نوشته طاق نمایی که پهنای آن ۱۷۰ و ارتفاع آن ۱۲۰ سانتی متر است حک شده طبق بررسی‌هایی که برای مکان انجام داده اند گفته می‌شود که پیشینه آن به ۷۰۶ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. گفته می‌شود که این سنگ نوشته‌ها به جا مانده از دوران عاشوریان هستند و تصویر انسانی که در آن دیده می‌شود تصویر سارگون دوم پادشاه آشوریان است.

جاهای دیدنی بیجار

چشمه آب تلخ (پیرصالح)

چشمه آب تلخ پیرصالح

چشمه آب تلخ یا پیر ساله در روستای قشلاق لو زیر مجموعه شهرستان بیجار است واقع شده همانطور که می‌توانید حدس بزنید آب این چشمه تلخ می‌باشد. البته بسیاری از مردم این منطقه بر این عقیده اند که آب این چشمه خواص درمانی دارد. در این منطقه چشمه‌های دیگری نیز وجود دارد که در اطراف آنها مناظره بسیار زیبایی به وجود آمده و البته آب آنها قابل نوشیدن است. سرسبزی و آب و هوای خوب این منطقه باعث شده که بسیاری اطراف چشمه آب تلخ را یکی از زیباترین مناطق بکر کردستان بدانند و دوستداران طبیعت از سراسر کشور هر ساله به این منطقه مسافرت کنند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل بیجار از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

قلعه قمچقای

قلعه قمچقای

یکی دیگر از آثار تاریخی کردستان قلعه قمچقای است که در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر بیجار قرار دارد و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. قرارگیری این قلعه زیبا روی یکی از کوه‌های بلندی منطقه باعث شده است که وقتی به آن وارد می‌شوید و مناظر اطراف خود را نگاه می‌کنید از دیدن طبیعت کردستان شگفت زده شوید. این قلعه که در زمان‌های قدیم به قلعه شاهان معروف بوده از یک طرف به درهای عمیق و از سوی دیگر به کوه هایی با تیر‌های بلند و ترسناک منتهی می‌شود که باعث می‌شود رسیدن به آن دشوار باشد. تنها دیوار محکم این قلعه باستانی، در بخش شمالی آن دیده می‌شود که راحت ترین راه برای رسیدن به این قلعه بوده و امروزه از این دیوار فقط بخش کوچکی به چشم می‌خورد.

جاهای دیدنی بانه

کوه آربابا

کوه آربابا

یکی از مناطق بکر کردستان کوه آربابا می‌باشد که این روزها تبدیل به یکی از زیباترین و پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری این استان شده است. ارتفاع این کوه ۲۱۷۰ متر است و هر ساله کوهنوردان زیادی برای فتح این قله اقدام می‌کنند. رو قله این کوه یک پناهگاه ساخته شده تا کوهنوردان بتوانند بعد از رسیدن به آنجا کمی استراحت کند. برای مردم مناطق اطراف این کوه نماد بزرگی و عظمت است، همچنین معنی آربابا در زبان محلی این منطقه به معنای ارباب و رئیس می‌باشد که همین به ما نشان می‌دهد این کوه برای اهالی آنجا چقدر اهمیت دارد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل بانه از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

غار شوی بانه 

غار شوی بانه 

در فاصله ۱۲ کیلومتری از بانه غار شوی قرار دارد که تقریباً نزدیک مرز ایران و عراق می‌باشد. این غار که به عنوان یکی از مناطق بکر کردستان شناخته می‌شود دارای دهان‌های کوچک دو متری است که باید از آن وارد غار شوید، همچنین برای پیاده‌روی در این غار باید در نظر داشته باشید که شیوه آن بسیار تند است و ارتفاع بخش‌های مختلف آن گاهی به یک متر هم میرسد. نکته مهمی که قبل از رفتن به غار شویی بانه باید مد نظر قرار دهید این است که درون این غار بخش هایی وجود دارد که در اثر ریزش مداوم آب شسته شده و همچنین در دالان‌های پیچ در پیچ آن چاه‌های عمیق زیادی وجود دارد که در صورت آشنا نبودن با مسیر، ممکن است آسیب ببینید.

سد بانه : 

سد بانه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی بانه می‌باشد. دریاچه بانه و سد آن، در مسیر جاده سقز به بانه و در فاصله 10 کیلومتری آن قرار دارند. پوشش گیاهی انبوه و سرسبز این منطقه سبب شده است که به یکی از محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی بانه تبدیل شود. در منطقه دریاچه و سد بانه تا چشم کار می‌کند کوه‌های کم شیبی را خواهید دید که از درختان شاداب و سرسبز کوتاه و بلند پوشیده شده‌اند. اگر اهل طبیعت، سکوت و آرامش آن باشید، یکی از بهترین تفریحات برای شما این است که در کنار این دریاچه زیبا و زلال بنشینید، دور از همهمه شهر و صدای ماشین ها و با گوش دادن به صدای پرندگان در فکر فرو بروید و یک فنجان چای خود را مهمان کنید. اگر قصد دارید به بانه سفر کنید توصیه می‌کنیم در فصل پاییز اقدام کنید و در حین بازدید از جاهای دیدنی بانه، این جاذبه تفریحی فوق‌العاده را از دست ندهید.

جاهای دیدنی دیواندره

سارال و هزارکانیان 

سارال و هزارکانیان 

یکی از مناطق بکر کردستان روستای سارال است که متعلق به شهرستان دیواندره در استان کردستان می‌باشد. این منطقه تا شهر سنندج حدود یک ساعت و نیم فاصله دارد جمعیتی در حدود ۲۰ هزار نفر دارد که شغل بیشتر آنها کشاورزی و دامپروری می‌باشد و باید در نظر داشت که وجود خاک حاصلخیز و آب مناسب کشاورزی در این منطقه باعث رونق گرفتن کشاورزی و دامپروری در این منطقه شده است. از سالهای دور روستای سارال و هزار کانیان به‌عنوان مناطق گردشگری استان کردستان شناخته می‌شدند و در در سال‌های گذشته بخش هزارکانیان تبدیل به شهر شده است. اگر دوست دارید وارد بخش زیبایی از طبیعت کردستان شبیه وضع آب و هوای دلنشینی منطقه لذت ببرید، بهترین زمان برای مسافرت شما فصل بهار خواهد بود.

غار کرفتو

غار کرفتو

برخلاف سایر غارهای استان کردستان، غار کرفتو ساخته دست انسان می‌باشد و هنوز هم برای ما مشخص نیست که سازنده این غار دقیقاً در چه زمانی زندگی می‌کرده و چه کسی بوده است. در این غار یک کتیبه به زبان یونانی پیدا شده و به همین دلیل بسیاری بر این باورند که آنجا محل دفن هرکول است. البته باید در نظر داشته باشید که این ادعا صرفاً بر اساس افسانه‌های محلی است و اعتبار ندارد. بررسی‌های انجام شده نشان دهنده این است که این غار در قرن ۳ میلادی ساخته شده و دهانه آن در ارتفاع ۱۵ متری یک دیوار عمودی سنگی می‌باشد. امروزه برای دیدن آن شما باید به ۷۲ کیلومتری شهرستان سقز بروید. این غار در فاصله ۳ کیلومتری از روستای میرسعید و قرار دارد و برای دسترسی به آن باید وارد جاده تکاب شوید.

جاهای دیدنی قروه

چشمه آب معدنی باباگرگر یا چشمه دنگز

چشمه آب معدنی بابا گرگر یا چشمه دنگز

چشمه آب معدنی باباگرگر در فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر غرب واقع شده و یکی از چشمه‌های دائمی و مناطق  بکر کردستان است. ن چشمه در درون یک استخر دایره‌ای شکل عمیق که محیط آن حدود ۲۰۰ متر می‌باشد جمع شده و مناظر جالبی را به وجود می‌آورد که دیدن آن خالی از لطف نیست. یکی از نکات جالب در خصوص آب این چشمه این است که وجود مواد معدنی مانند گوگرد باعث می‌شود آب آن طعم تلخ داشته باشد و رنگ آن گاهی سرخ، زرد، لیموی یا نارنجی شود.بررسی‌های انجام شده بر روی آب این چشمه نشان داده است که نوشیدن آب می‌تواند برای درمان بیماری‌های گوارشی مانند سوء تغذیه و سایر بیماری‌ها مانند امراض سودایی، التهاب، بیماری‌های پوستی و راشیتیسم موثر باشد.

آبشار کانی شاه پسند

آبشار کانی شاه پسند

یکی از بخش‌های زیبای طبیعت کردستان آبشار کانی شاه پسند است که آب آن از چشمه کانی شاه پسند تامین میشود. ارتفاع این آبشار حدود ۲۰ متر می‌باشد و مناظر بسیار زیبایی قرار دارد که بی شک دیدن آنها برای دوستداران طبیعت لذت بخش خواهد بود. این آبشار که در غرب شهرستان قروه قرار گرفته، آبی گوارا دارد. دلیل نامگذاری این آبشار این بوده است که در زمان صفویه یکی از شاهان آن زمان در این مکان استراحت کرده و از فضای اطراف این چشمه بسیار خوشش آمده، به همین دلیل امروزه به آن شاه پسند می‌گویند. همچنین کلمه کانی در بخش اول اسم این آبشار در زبان کردی به معنی چشمه می‌باشد. 

جاهای دیدنی سقز

دریاچه زرینه رود یا سد شهید کاظمی

دریاچه زرینه رود یا سد شهید کاظمی

رودخانه زرینه که در استان کردستان واقع شده و به سمت شمال جریان دارد، از شهرهای میاندوآب و شاهین دژ گذر میکند تا به دریاچه ارومیه برسد. در اطراف این رودخانه شما می‌توانید بخشی از مناطق بکر کردستان و طبیعت زیبا این استان را مشاهده کنید. این رودخانه از کوههای چهل چشمه در شهرستان سقز سرچشمه میگیرد. در زمان‌های گذشته در فصل فراوانی آب سیلاب‌های زیادی به روستاهای اطراف این رودها خسارت میزد و به همین دلیل سد بوکان که آن را با نام سد شهید کاظمی را احداث کردند. به دریاچه ایجاد شده پشت این سد، دریاچه زرینه رود میگوند و این روزها به عنوان یکی از مکان‌های زیبا و دیدنی در طبیعت کردستان شناخته میشود.

پیست اسکی سقز

پیست اسکی سقز

برای دیدن طبیعت کردستان در زمستان بی شک پیست اسکی سقز گزینه بسیار خوبی است، این چیست که با نام وزنه نیز شناخته میشود یکی از مکان‌های تفریحی شهر سقز است که در فصل زمستان گردشگران زیادی را به آنجا می‌کشاند. این منطقه نیمی از سال پوشیده از برف است و امکانات مناسب آن برای ورزش‌های زمستانی همواره توجه علاقمندان به این عرصه را به خود جلب می‌کند. البته اگر زیاد اهل ورزش‌های زمستانی نیستید، دیدن طبیعت پوشیده از برف، کوه‌های مرتفع و مناظر بسیار زیبای این منطقه می‌تواند برای شما بسیار لذت بخش باشد. اما قبل از رفتن در فصل زمستان بهتر است در مورد وضعیت جاده‌ها اطلاعات کافی کسب کنید و تجهیزات گرمایشی و ایمنی به همراه داشته باشید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: