جاهای دیدنی دزفول (جاذبه‌های طبیعی)

در جنوب غربی ایران و در استان خوزستان یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان قرار گرفته است. دزفول شهری باستانی است که سالانه گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان را به سوی خود جذب می کند. چرا که فرهنگ غنی، آثار باستانی و تاریخی و طبیعت بکر و دیدنی آن نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند. در واقع اهالی تاریخ و اهالی طبیعت گردی در این شهر مناطق زیادی برای سیر و صعود خواهند داشت. برای آنکه سفر بهتر با شناخت بیشتری به این شهر زیبا داشته باشید به معرفی بخشی از جاهای دیدنی دزفول می پردازیم.

مقایسه قیمت و رزرو هتل دزفول از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبشار شوی 

آبشار شوی - جاهای دیدنی دزفول

بزرگترین آبشار خاورمیانه در 100 کیلومتری دزفول قرار دارد. آبشار شوی در مسیری جذاب و سرسبز قرار دارد که این مسیر رویایی شما را به آبشاری می رساند که به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آبشار زیبا 85 متر ارتفاع دارد. آبشار شوی در مرز میان دزفول و لرستان قرار دارد و به خاطر همین همجواری برخی به اشتباه فکر می کنند که این آبشار به لرستان تعلق دارد. 

آسیاب های آبی دزفول 

آسیاب های آبی دزفول

این آسیاب ها در بخش‌های مختلفی از رودخانه دز قرار دارند. بخشی در زیر پل جدید دزفول، بخشی در کنار پل قدیم این شهرستان و بخشی از آن‌ها در جنوب تفریحگاه ساحلی دز قرار دارد. آسیاب های آبی دزفول به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی دزفول در آثار ملی کشور ثبت شده است و در صدر جاهای دیدنی دزفول قرار دارد و از آجرها و ملات ساروج و قلوه سنگ‌های رودخانه ساخته شده اند. کاربرد آن در گذشته به عنوان بند و آسیاب بوده است. تاریخ آن به دوران ساسانی باز می  رگردد اما آثار به جا مانده از دوران صفویه و قاجاریه است. دیدن این اثر تاریخی در دزفول را از دست ندهید. 

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در دزفول از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

رود دز و تفریحگاه کله علی

رود دز - تفریحگاه کله علی دزفول

یکی از زلال‌ترین رودخانه‌های ایران رود دز است که سرچشمه آن زردکوه بختیاری است که از دزفول شرق شوشتر راهی  رودخانه کارون می شود. برای آسایش گردشگرانی که هر ساله به دیدن این رود زلال می آیند با ساخت وسایل تفریحی و بازی محلی برای آن ها فراهم کرده است. سرسره آبی، رستورانی سه طبقه با طرح زیگوراتی، ایجاد استخری برای استفاده بانوان  در کنار رود دز تفریحگاه کله علی را به وجود آورده که بین اهالی و گردشگران بسیار پرطرفدار است. 

پارک ملی دز 

پارک ملی دز

یکی از پارک های ملی ایران در شمال استان خوزستان و در محدوده شهرستان شوش به نام پارک ملی دز قرار دارد.  این منطقه بی نظیر دارای حیات وحش غنی ، رودخانه ی زلال و تالابی زیبا است و همین امر سبب شده است  که پارک ملی دز به عنوان یکی از چشم اندازهای مهم استان خوزستان شناخته شود. 

جنگل های دز غنای زیست محیطی بسیاری دارد. درختان پده پوشش غالب گیاهی این منطقه را تشکیل می دهد که هم دارای ارزش اقتصادی و هم از نظر زیستی گونه ای بسیار مناسب است. تمشک، کهور، سریم، گز و ... از دیگر درختان این منطقه است. زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دز است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آوان دزفول از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دره کول خرسان

دره کول خرسان دزفول

 در 35 کیلومتری شمال دزفول  دره ی کول خرسان  با عمق بیش از 200 متر واقع شده است. 

در زبان محلی کول به معنای دره است. اگر می خواهید یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های دزفول را ببینید به این دره که از مسیر باریکی از میان دیواره های طبیعی بلند و چشمه های فراوانی عبور می کنند بروید و از تنوع گیاهی و رودهای زیبای آن لذت ببرید. نکته ی جالب آنکه دره ی کول خرسان یا همان دره ارواح در زمستان آب و هوایی نسبتا گرم و در فصل تابستان هوایی خنک و مطلوبی دارد. که گاهی در تابستان به کمتر از 20 درجه می رسد. اختلاف دمای این دره با شهر دزفول حدود 30 درجه است. مسیر این دره زیبا به قدری سخت است که تنها افرادی که دارای آمادگی جسمانی بالایی هستند می توانند خود را به کول خرسان برسانند. 

 دریاچه شهیون

دریاچه شهیون جاهای دیدنی دزفول

دریاچه شهیون یا همان دریاچه سد دز که در 15 کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته شده است لقب یکی از زیباترین دریاچه های ایران را به خود اختصاص داده است. عمق این دریاچه 50 متر و مساحت آن حدود 6000 متر است. این منطقه در ادامه رشته کوه های زاگرس قرار دارد. اسکی روی آب، شنا و قایق سواری و دیگر ورزش های دریایی و حتی پرش از روی صخره ها این منطقه را برای تفریح گردشگران و همین طور اهالی آن بسیار محبوب کرده است. چرا که در فضای سبز آن موقعیت مناسبی جهت پیک نیک فراهم شده است. و اما طرفداران ماهیگیری باید بدانند که این دریاچه فرصت ماهیگیری را برای آنان فراهم کرده که پس از موفقیت در آن می توانند همانجا ماهی کباب خود را میل بکنند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل جهانگردی دزفول از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دریاچه میانه

دریاچه میانه دزفول

در جاده بین سردشت و شهیون، در شمال شهر دزفول، دریاچه میانه در پشت بند خاکی پالنگان قرار دارد. این منطقه برای آن دسته از گردشگرانی که به طبیعت گردی علاقه دارند بسیار مناسب است. بهترین زمان سفر به دریاچه میانه از اواخر پاییز تا اواخر فروردین ماه است. 

چال کندی 

دره چال کندی - جاهای دیدنی دزفول

آبی که از سد دز خارج میشود از دره ای به نام چال کندی می گذرد. قایق سواری راه رسیدن به این منطقه است. هوای خنک تابستان در چال کندی به دلیل عمق بالای آب و دیوارهای بلند در دو طرف است. در برخی از این نقاط می توانید از قایق پیاده شوید و از فضای بکر و زیبای اینجا لذت ببرید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل روناش دزفول از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دره تو بیرون

دره توبیرون دزفول

یکی از جاهای دیدنی دزفول دره تو بیرون است. این دره در  شرق شهر دزفول قرار دارد. فضای خنک  و مطبوع این دره آن را به تو بیرون معروف کرده  است. گیاهان وحشی از دل صخره ها و سنگ ها ی سرسخت سر بیرون آورده است و گاهی تا  100 متر ارتفاع پیدا می کنند. 

معروف است که اگر تب داشته باشید و به این منطقه بروید تب از تن رخت برمیبندد و حال خوب نصیبتان می شود. چرا که اگر در بیرون دره دمای هوا 40 درجه هم باشد دمای دره 20 تا 25 درجه کمتر خواهد بود. در گویش محلی تو به معنای تب و بیرون به معنای بریدن است. محلی ها اعتقاد دارند که آب این دره خاصیت درمانی دارد. فصل بهار و تابستان بهتری زمان برای سفر به این منطقه است. 

کت های دزفول

کت‌های دزفول 
در روزهای گرم سال که خوزستان گرمای طاقت فرسایی دارد انسان های کهن اقدام به ساخت خنک کننده های دست ساز کردند که به آن کت های دزفول می گویند. این حفره های غار مانند در کنار رودخانه دز ایجاد شده اند. تا افراد در کنار آب زلال و هوای مطبوع استراحت کنند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل دز دزفول از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای لیوس 

روستای لیوس دزفول

لیوس نام روستایی از توابع بخش شهیون شهرستان دزفول است. در سال 1387 روستای لیوس به عنوان یکی از روستاهای گردشگری دارای شناسنامه شد. باغ های میوه، آبشارهای زیبا و مناطق سرسبز این روستا با سبک زندگی سنتی به یک مکان گردشگری بدل کرده است. غیر از درختان انار، انجیر، بابونه و بادام کوهی وجود دارد. این روستا قدمت تاریخی بالایی دارد و به همین دلیل آسیاب‌های بادی دوره ساسانی با قدمتی 700 ساله را می توانید در آن مشاهده کنید. 

روستای نورآباد و آبشار نورآباد

روستا و آبشار نورآباد دزفول

یکی از دیدنی ترین مناطق شمال خوزستان روستای نورآباد دزفول است. در کنار این روستا آبشار زیبایی قرار دارد که به آبشار نور آباد معروف است. سالانه گروههای کوهنوردی زیادی به این منطقه سفر می کنند. در این منطقه قدمگاهی موسوم قدمگاه امام رضا (ع) قرار دارد. سرسبزی و درختان میوه در کنار قدمت تاریخی از این روستا یک منطقه گردشگری جذاب ساخته است.

روستای پامنار

روستای پامنار دزفول

در میان دو سد کرخه و دز در دزفول روستای پامنار قرار دارد. بهشت گمشده جنوب ایران لقب روستای پامنار است. این روستا علاوه بر مکان های  تاریخی مثل قلعه و قبرستان قلعه  طبیعتی بی مثال دارد. گردشگرانی که به این منطقه سفر می کند می توانند از امکانات قایق سواری در دریاچه نیز استفاده کنند. خانه هایی برای اقامت گردشگران در روستا نیز از دیگر امکانات خاص گردشگران به شمار می رود.

موارد ذکر شده در این مقاله تنها بخشی از جاهای دیدنی دزفول است. این شهر باستانی قطعا مقصدی هیجان انگیز برای سفر خواهد بود.



 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: