جاهای دیدنی بابل آشنایی با شهر بهارنارنج شمال

یکی از مناطق توریستی بسیار زیبا و شهرهای دیدنی استان مازندران، بابل است که به شهر بهارنارنج ایران نیز معروف میباشد. بابل که دومین شهر پر جمعیت در شمال کشور ایران است که مکان‌های دیدنی طبیعی و همچنین جاذبه‌های گردشگری تاریخی زیادی دارد، همین باعث می‌شود هر ساله مسافران زیادی به این شهر بیایند. در زمان‌های قدیم بابل "مه میترا" و "مامطیر" نام داشته و بر اساس اسنادی که در این زمینه وجود دارد دلیل نامگذاری این شهر به چنین نامی وجود چشمه‌های پر آب و زیبایی است که در اطراف آن وجود دارد. در ادامه این مطلب از سایت سلطان سفر قصد داریم که بیشتر در مورد جاهای دیدنی بابل صحبت کنیم تا این شهر زیبا را بهتر بشناسید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل بابل از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

معرفی جاهای دیدنی بابل

آبشار شی الیم

آبشار شی الیم بابل

یکی از جاهای دیدنی بابل آبشار شی الیم است که در فاصله دو کیلومتری از جنوب شرقی روستای گاوزن قرار گرفته است. این روستا که از توابع بخش بندپی شهرستان بابل است در سمت غرب رودخانه سجادرود یا سجرو واقع شده و اهالی این منطقه معمولاً از روستاهای محل سکونت خود به عنوان یک ییلاق استفاده می‌کنند که فقط در فصل تابستان در آن حضور دارند و فصول سرد سال را به مناطق گرمتر می‌روند. برای دسترسی به روستای گاوزن شما باید از طریق جاده بابل به گلوگاه، وارد جاده سیر باغ و سپس گاوزن شوید تا به این روستا و بعد از آن به آبشار برسید.

آبشار درازکش

آبشار درازکش بابل

آبشار درازکش یکی از چندین آبشار در منطقه بابل است که دارای وسعت بالایی است و آبی که از آن درون یک حوضچه میریزد، به شکل یک رودخانه به سمت شمال می‌رود و از میان جنگهای زیبای این منطقه عبور می‌کند. این آبشار یکی از جاهای دیدنی بابل است در فصل بهار و پاییز آب زیادی دارد و از طرفی می‌توان گفت که زیبایی‌های این منطقه در این فصل‌ها بیشتر به چشم خواهد آمد. مسیر این آبشار پر است از مناظر بسیار زیبایی دست نخورده و بکر، که در میان جنگل قرار دارند. در ضمن این نکته را باید به یاد داشته باشید که آبشار دراز کش دارای چند آبشار کوچک اطراف خود است که بزرگ‌ترین این آبشار‌ها ۷ متر ارتفاع دارد.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در بابل از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبگرم ازرود بابل

آبگرم ازرود بابل

یکی دیگر از جاهای دیدنی بابل آبگرم ازرود است که در کیلومتری از بخش جنوب شرقی بابل و در روستای آری قرار دارد. مجموعه آب درمانی که در در اطراف این چشمه آب گرم قرار دارد علاوه بر خواص ارزشمند درمانی، مکان تفریحی بسیار زیبایی است که درون یک دره زیبای جنگلی قرار گرفته و از طرفی مجاورت با رودخانه‌های پرآب و خروشان باعث زیباتر شدن مناظر اطراف منطقه شده است. آب گرمی که از درون چشم بیرون می‌آید به رنگ فیروزه‌ای است و یک استخر کوچک ایجاد کرده، بیمارانی که دچار درد مفاصل، روماتیسم و عارضه‌های پوستی هستند می‌توانند به این چشمه آبگرم بیایند از خواص درمانی آن استفاده کنند.

آبشار کیمون بابل

آبشار کیمون جاهای دیدنی بابل

در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر بابل و در منطقه بندپی شرقی، آبشار کیمون قرار دارد که گل سرسبد روستای کیمون می‌باشد. قرارگیری این آبشار در دل جنگل‌های سرسبز و زیبای این منطقه باعث شده که شما مسیر بسیار دل انگیزی را برای رسیدن به این آبشار در پیش داشته باشید. گذشتن یک رودخانه دائمی از کنار روستای کیمون باعث شده که آب و هوای این روستا معتدل و فضای آن بسیار پر طراوت باشد. نکته‌ای که در خصوص رفتن به این آبشار باید به یاد داشته باشید این است که حتماً تجهیزاتی مانند جعبه کمک‌های اولیه، غذایی مناسب و تجهیزات کوهنوردی را به همراه داشته باشید تا این مسیر را به راحتی طی کنید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل مرجان بابل از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

تکیه روستای مقریکلا 

این روستا یکی از زیباترین روستاهای بابل محسوب می‌شود و در واقع به علت قدمت بالای آن، از آثار تاریخی دوران زندیه و قاجاریه به حساب می‌آید. این روستا به قدری برای ایران و اهالی بابل ارزشمند است که در آثار ملی ایران ثبت شده است. روستای مقریکلا در بخش بندپی غربی شهرستان بابل قرار داشته و در گذشته از آن  تحت عناوین مختلفی همچون مقر حکومتی، مدرسه علوم دینی و نظامی و... استفاده می‌شد. روستای مقریکلا در سال 1266 توسط عبدالحسین خان بنا شد و روز به روز به عظمت و زیبایی آن افزوده شد تا امروز چنین است. گفته می‌شود که ساخت این تکیه حدود 12 سال طول کشیده است و عبدالحسین خان معماران و نجارهای این سازه های مقریکلا را از اصفهان آورد. علت شباهت ستون‌های این سازه به ستون‌های چهل ستون نیز به همین دلیل می‌باشد. معماری بنای این روستا به خوبی سبک معماری سنتی را به رخ می‌کشد و در دو طبقه ساخته شده است. در طبقه اول آن پنجره‌های ارسی به چشم می‌خورد و دارای سقفی سفالی و شیب‌دار می‌باشد.  

هفت آبشار (تیرکن) بابل

هفت آبشار تیرکن - جاهای دیدنی بابل

یکی از آبشارهای مهم و جاهای دیدنی بابل هفت آبشار تیرکن می‌باشد که در مرز بین شهرستان بابل و سوادکوه قرار گرفته است. همانطور که می‌توانید از نام آبشار پیداست، این منطقه دارای هفت آبشار است که در کنار هم قرار گرفته‌اند و حوضچه‌های طبیعی زیبایی در زیر آنها بوجود آمده است که برای آبتنی در فصل تابستان بسیار مناسب هستند. البته باید در نظر داشته باشید که زیبایی‌های این منطقه به وجود این آبشار ختم نمی‌شود و مسیر بسیار زیبا و همچنین طبیعت بکر اطراف منطقه است و برای همه دلنشین و جذاب خواهد بود. نکته پایانی در خصوص مسیر این آبشار این است و باید برای رسیدن به آن یک پیاده روی حدوداً دو ساعته داشته باشید.

سد شیاده بابل

سد شیاده بابل

یکی دیگر از مکان‌های زیبا و جاهای دیدنی بابل که در فاصله ۳۲ کیلومتری از جنوب غربی این شهر قرار گرفته، سد شیاده و مناظر چشم نواز و بسیار زیبای اطراف آن است که هر ساله مسافران و گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند. سد بزرگ بر روی رودخانه چلیم ( یکی از چندین سرشاخه بابلرود) ساخته شده در روستایی به همین نام قرار گرفته است. علاوه بر مکان‌های طبیعی که در اطراف این منطقه می‌بینید، یک اثر تاریخی به نام سقاتالار شیاده قرار دارد که پیشینه ساخت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. بسیاری که به این منطقه سفر کرده‌اند سد شیاده و مناظر اطراف آن یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری مازندران است.

جنگل‌های بابل

جنگل های بابل

جنگل‌های بابل بی شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی بابل هستند و یکی از مهمترین جنگلهای جنگل بکر لفور است که در سوادکوه شمالی واقع شده و درون آن رودها، چشمه‌ها و آبشارهای زیادی قرار دارند. یکی از دلایل اهمیت بالای این جنگل این است که جنگل بکر لفور یک جنگل هیرکانی می‌باشد و قدمتی در حدود ۴۰ میلیون سال دارد. سایر جنگل‌های بابل عبارتند از:

  • جنگل نارنجلو: این جنگل حفاظت شده در قسمت غربی بندپی در واقع شده است.
  • جنگل بابلکنار: این جنگل در بخش بابلکنار و در روستای درونکلا شرقی و بزچفت قرار دارد.
  • جنگل شیاده: جنگل در بندپی شرقی شهرستان بابل واقع شده است.
  • جنگل ویوج: در قسمت بندپی شهرستان بابل است.

دریاچه کامیکلا بابل

دریاچه کامیکلا بابل

دریاچه کامیکلا یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری بخش بندپی غربی و یکی از جاهای دیدنی بابل است. این دریاچه فصلی در تابستان کم آب یا خشک می‌شود اما در فصول بهار به پاییز مناظر بسیار زیبا و بکر را در اختیار گردشگرانی می‌گذارد که به این منطقه مسافرت کرده‌اند. مناظر اطراف این دریاچه به قدری زیباست که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای رفتن به منطقه حتما دوربین حرفه‌ای با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید لحظات خوشی که با دوستان و خانواده خود دارید را ثبت کنید. در مسیر رسیدن به این دریاچه شما به روستاهایی بر می‌خورید که بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده‌اند.

تالاب حیدر کلا بابل

تالاب حیدر کلا

تالاب حیدر کلا که به نام بوستان نیلوفر آبی بابل نیز شناخته می‌شود یکی از جاهای دیدنی بابل است که در آن شما منظره‌های جذاب و دیدنی می‌بینید که برای شما تکرار نشدنی خواهد بود. این تالاب که به بزرگترین تالاب استان مازندران نیز معروف است، وسعتی در حدود ۳۴ هکتار دارد و آب آن از انشعابات رودخانه‌های محلی اطراف مانند رودخانه آقارود تامین میشود. اصلی ترین شاخصه انتقال آب وجود گلهای نیلوفر آبی بر روی آن است که باعث می‌شود هر بیننده‌ای محو تماشای منظره زیبای آن شود. علاوه بر این موارد در میان این تالاب هشت جزیره بسیار کوچک وجود دارد که مناظر زیبایی را برای شما به وجود آورده‌‎اند.

روستای فیلبند

روستای فیلبند بابل

 یکی از جاهای دیدنی بابل و روستاهای زیبای استان مازندران که آن را به نام بام مازندران نیز می‌شناسند، روستای فیلبند است. این روستا که در ارتفاع بالایی از سطح دریا قرار گرفته، مانند یک بهشت‌ گمشده بالای ابرها می‌باشد. زمانی که به این روستا می‌روید بی‌شک رقص ابرها روی رشته کوه البرز و همچنین کوهای پوشیده از جنگل برای شما بسیار زیبا و دوست داشتنی خواهند بود. این روستا که یک منطقه ییلاقی است در فصول سرد سال خالی از سکنه است و تنها در زمانهایی که هوا نسبتا خوب است مردم محلی به آن باز می‌گردند. البته در نظر داشته باشید که حتی در فصل تابستان این روستا شب‌های سردی دارد.

پل محمد حسن خان

پل محمد حسن خان

یکی دیگر از جاهای دیدنی بابل که در بین آثار تاریخی این شهر ارزش بالایی دارد، پل محمد حسن خان است که پیشینه ساخت آن به دوران حکومت زندیه بازمیگردد. گفته می‌شود که کریم خان زند بعد از تصرف شهر بابل و دیگر نقاط مازندران برای ادای احترام به مردم این منطقه، این پل را احداث کرده است. در نظر داشته باشید که در زمان‌های قدیم این پل به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی در استان مازندران و حتی می‌توان گفت که خطه شمالی کشورمان بوده است. طول این پل حدود ۱۴۰ متر و عرض آن حدود ۶ متر است که در بلندترین بخش خود ۱۱ متر از سطح رودخانه فاصله دارد.

موزه بابل

موزه بابل

یکی از مهمترین جاهای دیدنی بابل موزه بابل استان را به نام گنجینه بابل نیز می‌شناسند. این موزه که به عنوان بزرگترین موزه مردم شناسی مازندران شناخته می‌شود یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در شهر بابل است. این مجموعه از سال ۱۳۷۵ به عنوان موزه باستان شناسی، مردم‌شناسی و چوب شهر بابل فعالیت کرده، در محل شهرداری سابق این منطقه که در سال ۱۳۰۷ احداث شده قرار گرفته است. همین موضوع باعث شده که علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی درون موزه، ساختمان این مکان نیز دارای ارزش تاریخی و گردشگری باشد. در این موزه آثاری مانند صنایع دستی زنان ترکمن صحرا، چادرشب بافی زنان مازندران، پوشاک تولید شده به دست زنان ترکمن، گیلانی و مازندران نیز در آن دیده میشود.

کاخ سلطنتی بابل

کاخ سلطنتی بابل

یکی از جاهای دیدنی بابل که در بخش جنوبی این شهرستان واقع شده، کاخ سلطنتی بابل می‌باشد که در زمان پهلوی ساخته شده است. این کاخ امروزه به عنوان دانشگاه پزشکی استان مازندران مورد استفاده قرار میگیرد، معماری آن به صورتی است که دارای دو طبقه می‌باشد که در هر کدام از این طبقات سالن‌ها و اتاق‌های متعددی وجود دارد. یکی از ویژگی‌های اصلی این کاخ تزئینات خیره کننده آن است که با استفاده از گچبری‌های مختلف و سنگ کاری‌های زیبا انجام شده و این روزها به عنوان یکی از مکان‌های گردشگری شهر بابل به حساب می‌آید. 

 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: