جاهای دیدنی رشت به همراه عکس

شمال ایران همواره یکی از محبوب‌ترین مقصدهای مسافران بوده است و صد البته استان گیلان با آب و هوای بی‌نظیر، مناطق دیدنی و سوغاتی‌های معروف خود یکی از مکان‌هایی است که حتما از آن دیدن خواهید کرد. شهر رشت به عنوان مرکز این استان یکی از شهرهای بسیار زیبا با تنوع بالای مکان‌های دیدنی است که می تواند برای گذراندن تعطیلات جای بسیار مناسبی باشد. در این مطلب قصد داریم  جاهای دیدنی رشت که می‌توانید در زمان اقامت در شهر رشت از آن دیدن کنید را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

لیست کامل جاهای دیدنی رشت

پارک جنگلی سراوان در رشت

پارک جنگلی سراوان رشت

پارک جنگلی سراوان که 1487 هکتار وسعت دارد در قسمت‌های غربی جاده تهران-رشت قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های جنگلی استان گیلان می باشد و دارای تنوع گیاهی زیادی است. بخشی از درختان این جنگل به صورت طبیعی و بکر و بخش دیگر آن توسط انسان کاشته شده است، از طرفی در این پارک جنگلی موزه میراث روستایی استان گیلان واقع شده است. در این پارک شما می توانید قایق سواری، پینت بال و موتور چهارچرخ سواری را تجربه کنید.

دریاچه سقالکسار رشت

دریاچه سقالکسار در رشت

در نزدیکی شهرستان شفت، دریاچه‌های زیادی وجود دارد که زیبایی خاصی را خلق کرده اند، یکی از بزرگترین این دریاچه‌ها که از دیدنی های رشت می باشد، سد خاکی سقالکسار است که در نزدیک چماچاه و روستای سقالکسار قرار دارد. این دریاچه در 15 کیلومتری جنوب رشت و بعد از بقعه آقا سید شریف تا جیر ده واقع شده است. برای بسیاری این دریاچه با لوکشین فیلم ماهی و گربه به خاطر آورده میشود ولی خود دریاچه در زمره معروفترین دریاچههای رشت قرار گرفته و سالانه افراد بسیاری برای بازدید از آن به رشت و روستای سقالکسار سفر میکنند. آب دریاچه سقالکسار رشت از چشمه‌ها و جوی‌های اطراف تامین می شود. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا 64 متر و طول آن 600 و عرض آن 500 متر است. در لغت واژه سقالکسار به معنای محلی برای آب خوردن پرندگان است. از آن جایی که در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا میآمدند و از آب موجود در چشمههای روستا مینوشیدند، خود روستا و این دریاچه به نام سقالکسار معروف شده است. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه سقالکسار فصلهای بهار و تابستان است.

یکی از ویژگیهای جالب دریاچه سقالکسار کیسههای زبالهای است که در ابتدا به گردشگران داده میشود و در ازای آن مبلغی از آن گردشگر دریافت میشود. زمانی که گردشگر کیسه زباله را به همراه زبالههای خود به متصدی تحویل میدهد، بخشی از پول دریافتی به او بازگردانده میشود تا به این طریق گردشگران به نریختن زباله در کنار محیط دریاچه تشویق شوند.

خانه میرزا کوچک خان رشت

خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت

یکی از جاذبه‌های توریستی رشت خانه میرزا کوچک خان جنگلی است. این خانه که تا سال 82 متروکه بود با همکاری اهالی این منطقه بازسازی شد و از آن زمان هر روز ساعت 8 تا 13 می‌توانید از آن دیدن کنید. همچنین شما با دیدن این مکان می‌توانید از مقبره میرزا کوچک خان جنگلی که در نزدیکی این محل است دیدن کنید و یاد این آزادیخواه ایرانی را گرامی بدارید.

موزه گنجینه رشت

موزه گنجینه در رشت

موزه گنجینه رشت بیش از 70 سال قدمت دارد در مرکز شهر رشت و در خیابان طالقانی (بیستون) نزدیک سبزه میدان قرار دارد. این مکان که محل نگهداری گنجینه تاریخی استان گیلان است و بنای مربوط به آن قبلا متعلق به میرزا حسن کسمایی بوده است.

چشمه آب شور لاکان رشت

چشمه اب شور لاکان در رشت

در ضلع شرقی روستای آقادانا پیر و در مسیر رشت به لاکان، جنگل انبوه و زیبایی وجود دارد که چشمه آب شور لاکان در آن قرار دارد. این چشمه کرده فصول گرم برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود برای مردم این منطقه مقدس می باشد.

تالاب عینک رشت

تالاب عینک در رشت

مرداب، استخر یا تالاب عینک یک آبگیر طبیعی است که در شهر رشت و در بخش غربی در مسیر جاده رشت به فومن واقع شده، طول این تالاب 2630 و عرض آن 120 متر می‌باشد. زمانی که شما برای دیدن این مرداب می‌روید می توانید مکان‌های دیدنی زیادی را ببینید و در منطق زیبای اطراف آن اوقات خوشی را سپری کنید.

باغ محتشم رشت

باغ محتشم در شهر رشت

باغ محتشم که به آن پارک شهر رشت هم می‌گویند یکی از قدیمی ترین پارک‌های رشت است که در خیابان حافظ در جنوب رشت واقع شده و در کنار رودخانه گوهر رود قرار دارد. این پارک دارای پیشینه تاریخی قوی می‌باشد و تاریخ ساخت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد.

عمارت کلاه فرنگی رشت

عمارت کلاه فرنگی مشهد

این عمارت که مربوط به دوران قاجار می باشد در قسمت جنوبی باغ محتشم قرار دارد و دارای 4 طبقه است ولی از بیرون سه طبقه به نظر می‌رسد. دیدن عمارت کلاه فرنگی رشت با شکوه و زیبا که دارای معماری خاصی است یکی از واجبات دیدنی در رشت می‌باشد.

پارک ملت رشت

پارک ملت رشت

پارک ملت رشت بعد از بازسازی یکی از باغ‌های قدیمی رشت به نام باغ سیاه احداث شده است و در صورتی که به دنبال یک مکان مناسب برای چادر زدن می‌گردید پارک ملت رشت یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. در ضمن این پارک دارای تمامی امکانات رفاهی است که ممکن است شما در زمان اقامت و چادر زدن خود در این پارک به آن‌ها نیاز پیدا کنید.

بقعه دانای علی رشت

بقعه دانای علی در رشت

بقعه دانای علی آرامگاه یکی از عرفای نامی شهر رشت می‌باشد و در محله چمار سرای واقع شده است. اگر به دنبال دیدن مکان های مذهبی جذاب و دیدنی هستید این مکان می‌تواند برای شما جالب باشد.

آرامگاه میرزا کوچک خان

آرامگاه میرزا کوچک خان رشت

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که به شناخت قهرمانان تاریخی هر شهر و سرگذشت زندگی آنها علاقه دارید، در سفر به رشت بازدید از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی را از یاد نبرید. در جنوب شهر رشت و در محله سلیمان داراب به آرامگاهی می‌رسیم که متعلق به سردار جنگل یا همان میرزا کوچک خان است. یونس سرایی معروف به میرزا کوچک خان رهبر جنبش اعتراض به نقض تمامیت ارضی ایران بود که تبدیل به یک چهره ملی مبارزه در تاریخ ایران شده است. این آرامگاه زیبا یک هشت ضلعی به مساحت 40 متر است که با کاشی، سفال و چوب ساخته شده است. جالب است بدانید آرامگاه شاعر پرآوازه گیلان شیون فومنی نیز در کنار آرامگاه میرزا کوچک خان قرار دارد.

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ رشت دارای مساحتی حدود 24 هکتار در مرکز رشت و در محله دارای بافت قدیمی واقع شده است و مرکز کلیه فعالیت ‌های بازرگانی استان گیلان محسوب می‌شود؛ معماری این بازار باعث شده است که تبدیل به یکی از جاذبه ها گردشگری رشت شود و دیدن آن برای همه جالب باشد. اگر طرفدار بافت های قدیمی و فرهنگ فولکلور هستید این مکان را از دست ندهید.


گوهررود رشت

گوهررود رشت

یکی از دو رودخانه شهر رشت گوهر رود می‌باشد، این رود به همراه رودخانه زرجوب از آبراهه های اصلی شهر رشت می‌باشند که به  تالاب انزلی می‌رسند. متاسفانه مدتی است این رودخانه مانند بسیاری از مکان های طبیعی در معرض زباله های بیمارستان‌های شهر رشت قرار دارد که این باعث آلوده شدن اب موجود در آن شده است.

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت تقریبا در مرکز شهر رشت قرار دارد و یکی از مکان‌هایی است که می‌توان به  عنوان زیر بنای شهر رشت از آن یاد کرد. ساختمان‌های شهرداری، پست و تلگراف‌خانه، کتابخانه‌ ملی، خیابان سنگفرش شده‌ای که به سبزه میدان می‌رسد و همچنین استانداری سابق و مجسمه‌ میرزا کوچک خان، بیش از صد سال قدمت دارد و حدود 40 سال پیش، در سال 1356 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده و در این میدان قرار دارند.

مسجد صفی

مسجد صفی رشت

مسجد صفی که نام دیگر آن، مسجد شهیدیه است و یکی از مساجد تاریخی شهر رشت می‌باشد  در بافت قدیمی شهر، در محدوده بازار رشت قرار دارد و با شماره‌ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گنبد پیرمحله رشت

گنبد پیر محله رشت

گنبد پیرمحله در جنوب شرقی رودسر و در فاصله 7 کیلومتری حسنک سرا واقع شده و با ساختار ساده و بدون تزیینات خود نمونه معماری اصیل و سنتی گیلان است. این آرامگاه دارای یک ایوان کوچک در ورودی و دو اتاق در طرفین آن است. گنبد گچی به شکل 8 ضلعی ساده، استفاده از قوس‌های جناقی تیز، جلو آمدن قرنیزهای بالایی و نوع ساخت گور نشانه استفاده از معماری دوره ایلخانی‌هاست.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

در 18 کیلومتری آزاد راه دشت به قزوین، نرسیده به پلیس راه سراوان رشت؛ شما تابلو چوبی موزه میراث فرهنگی شهر رشت را مشاهده می‌کنید. این موزه می تواند یکی از نماینده‌های تمام قد زندگی سنتی و فرهنگ مردم گیلان باشد. همچنین صنایع دستی و سوغاتی‌های اصلی گیلان را می‌توانید در موزه میراث روستایی گیلان رشت تهیه کنید.

امامزاده هاشم رشت

امامزاده هاشم رشت

آرامگاه امامزاده هاشم در 30 کیلومتری جاده رشت قزوین می‌باشد. به گفته عامه مردم این منطقه این امام زاده از نسل امام موسی کاظم می‌باشد.

بوستان مفاخر رشت

بوستان مفاخر رشت

در قدیم به این مکان باغ سالار، باغ بذر و پارک چمارسرا گفته می‌شد و در سال 1326 توسط جنگل بانی تاسیس شده است. دلیل نامگذاری این پارک به نام بوستان مشاهیر این است که هرکدام از پیاده‌روها و خیابان‌های آن را به نام مشاهیر شهر رشت و استان گیلان نامگذاری کرده‌اند. این بوستان دارای درختان بسیار قدیمی و پوشش گیاهی بسیار متنوع است و در مسیر میدان رازی، 200 تا 300 متر مانده به میدان یخسازی در کوچه های سمت چپ این مسیر واقع شده است.

برج ساعت

برج ساعت رشت

برج ساعت یکی از قسمت‌های عمارت بلدیه است و در قدیم برای آگاه کردن شهر از آتش سوزی و سایر خطرات استفاده می‌شده است. امروزه این برج هر نیم ساعت یک بار گذر زمان را به مردم اطلاع میدهد. ارتفاع این برج  24 متر است و در سال 69 در اثر زلزله به طور کلی تخریب شده و به سرپرستی روبرت واهنیان بازسازی و در مدت یک سال به شکل قبلی و سنتی خود درآمد و امروز یکی از نمادهای شهر رشت می باشد.

منطقه ساحلی حاجی بکنده

این منطقه ساحلی که از توابع بخش خشکبیجار می‌باشد و در 9 کیلومتری شمال شرقی خشکبیجار و در 32 کیلومتری شهر رشت قرار دارد، مساحت تقریبی این مکان 100 هکتار می‌باشد. در حوزه  ساحلی جلگه ای واقع شده و به عنوان یکی از مناطق مناسب برای طبیعت گردی استان گیلان شناخته می‌شود. ساحل زیبا و بکر این منطقه برای گردشگران حتما بسیار جذاب و دلنشین خواهد بود. طبیعت دریا، ساحل شنی، امکان انجام ورزش‏ های ساحلی و شنا، صید ماهی، تماشای صید (پره صیادی) گروهی و زمستانی، خرید ماهی تازه از ماهیگیران و ده‌‏ها جاذبه دیگر روستای حاجی بکنده را به یک روستای گردشگری بسیار پرطرفدار تبدیل کرده است و فقط کافی است یک بار به این ساحل بروید تا عاشق آن شوید.
 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: