سوغات گیلان : معرفی سوغات و صنایع دستی استان گیلان

استان گیلان یکی از استان های شمالی ایران است که با جاذبه‌های زیبای خود مقصدی پرطرفدار برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. پس از اینکه سفر خود را با گشت و گذار در جاهای دیدن گیلان سپری کردید، قطعا سری به بازارهای محلی استان گیلان در شهرهای مختلف آن خواهید زد تا خوراکی‌ها و صنایع دستی سوغات گیلان را برای خود و عزیزان‌تان تهیه کنید. در این مقاله سلطان سفر قصد داریم لیستی از مهم‌ترین سوغات گیلان را معرفی کنیم، س با ما همراه باشید.
 

خوراکی های سوغات گیلان

رشته خشکار

رشته خشکار

یکی از سنتی ترین سوغاتی و شیرینی های گیلان است که طرفداران زیادی دارد. اگر به دنبال مرکز اصلی این سوغاتی خوشمزه می گردید باید به دهستان سفر کنید. خوردن این شیرینی شیرین و لطیف با چایی محلی تازه دم، بسیار لذت بخش است. رشته خوشکار از لایه های تا شده از خمیر آرد برنج تشکیل می شود که درون آن مغز گردو سابیده شده، هل، دارچین و شکر قرار دارد. شیرینی رشته خوشکار یکی از شیرینی های مهم سفره افطار است.

کلوچه فومن

کلوچه فومن

کلوچه فومن یکی از سوغاتی ها اصلی و محبوب گیلان است که مرکز اصلی آن شهر فومن است. لایه میانی آن حاوی مغز گردو سابیده شده، دارچین، هل وشکر است. نقشش روی این کلوچه را با مهری بزرگ بر روی خمیر آن حک می کنند و سپس آن را در کوره می پزند. شهر فومن پر از مغازه های پخت این شیرینی است و کلوچه فومن یکی از جذابیت های این شهر است.

باقلوای یاس

باقلوای یاس

شیرینی باقلوا یکی از پرطرفدارترین شیرینی ها است که دوست داران زیادی دارد. برای تهیه این باقلوا از خمیر مخصوص آن و انواع مغز های مختلف از جمه گردو، پسته، بادام و .. استفاده می شود. باقلوای یاس گیلان کمی متفاوت است. در این باقلوا برای معطر کردن مغز بادام داخل آن از گل یاس استفاده می شود. عطر و طعم گل یاس از این شیرینی خاطره ای به یاد ماندنی به جای می گذارد.

حلوای به

حلوای به

حلوا یکی از خوراکی های خوشمزه مورد علاقه ایرانی هاست. در گیلان حلوای مخصوصی توسط بانوان گیلکی تهیه می شود که مورد علاقه گردشگران است. این حلوا در قابلمه های مسی درست می شود که باعث خوشرنگ شدن آن می شود. حلوای به معمولا در صبحانه همراه با نان محلی و یا در یک عصرانه عالی همراه با چای خوش عطر و طعم لاهیجان سرو می شود.

نان کشتا (خلفه)

نان کشتا خلفه

یکی از نان های سنتی گیلان نان کشتا یا خلفه است. ماده اصلی این نان پوره کدوحلوایی است. پخت نان کشتا معمولا با شروع فصل پاییز آغاز می گردد و تا پایان فصل زمستان پخت این نان ادامه دارد. این نان مقوی گیلانی برای صبحانه و عصرانه بسیار مقوی و مفید است.

نان تمیجان

نان تمیجان

یکی دیگر از نان های محلی استان زیبای گیلان نان تمیجان است. این نان نیز به عنوان یکی از سوغات های گیلان شناخته می شود. تیمجان از سه واژه گرفته شده است. این سه واژه عبارتند از تو، می و جان که معنای آن " تو جان منی" است. این نان که طعم شیرینی دارد یکی از نان های مخصوص ماه رمضان است که در افطاری سرو می شود.

پنیر سیاه مزگی

یکی از خاص ترین سوغات گیلان، پنیر سیاه مزگی است. این پنیر از شیر پرچرب گوسفند به روش کاملا سنتی تهیه می شود. بعد از چشیدن پنیر سیاه مزگی متوجه طعم متفاوت این پنیر با بقیه پنیر های موجود خواهید شد. از لحاظ ظاهری این پنیر بسیار شبیه به پنیر های سنتی کشور های اروپایی نظیر فرانسه، هلند، ایتالیا و آلمان است. برخی افراد از لحاظ کیفیت این پنیر را با معروف ترین پنیر های دنیا مقایسه می کنند.

برنج گیلان

برنج خوراکی که در سراسر ایران از نوع شمالی‌اش را دوست دارند. برنج گیلان شهرتی فراتر از مرزهای ایران دارد. انواع عطردار و خوش بوی این برنج سفره شما را معطر خواهد کرد. اگر دنبال تهیه یک سوغاتی خوراکی به یاد ماندنی هستید، برنج فومن گیلان را امتحان کنید.

چای گیلان

سال‌ها است که چای مهمان خانه‌های ما ایرانی‌ها است. نوشیدنی که در روزهای داغ تابستان و سرد زمستان آن را فراموش نمی‌کنیم. عطر و طعم متفاوت چای گیلان شما را وادار می‌کند حتما کمی از آن را برای کسانی که دوست دارید به عنوان سوغاتی ببرید. لاهیجان، رشت، فومن، لنگرود، صومعه سرا و سیاهکل شهرهای معروف استان گیلان‌اند که کشت چای اصیل ایرانی در آن انجام می‌شود.

خوراکی های دیگری که به عنوان سوغات از استان گیلان می توانید تهیه کنید، عبارتند از برنج، ماهی سفید، ماهی شور، ماهی دودی و اشپل، کلوچه کوکی، شیرینی آگرده، شیرینی کویی کاکا، حلوای ضیابر، رب انار، دلار، اربه دوشاب، چایی، زیتون، زیتون پرورده، روغن زیتون، ازگیل، بادام زمینی، تمشک، انار.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: