سوغات مازندران چی بخریم ؟

یکی از استان های محبوب در شمال ایران، استان مازندران است. از دلایل محبوبیت این استان داشتن شهرهای ساحلی، فاصله کم دریا با جنگل، غذاهای محلی و سوغات بی نظیر آن است. خرید سوغات برای دوستان و آشنایان باعث می شود تا آن ها  نیز سهمی در این سفر داشته باشند. همچنین با خرید سوغاتی می توانید خاطرات خوب آن سفر را با خود به همراه داشته باشید. در ادامه این مقاله با خوراکی ها و صنایع دستی سوغات مازندران آشنا خواهید شد.

خوراکی های سوغات مازندران

پشت زیک

پشت زیک

این شیرینی یا آبنبات مازندرانی از شکر کاراملی شده و مقدار زیادی کنجد درست می شود. نام شیرینی پشت زیک که به سوهان کنجدی نیز معروف است الهام گرفته از پرنده ای به نام زیک بوده زیرا به پشت این پرنده شبیه است. این شیرینی سرشار از ویتامین در زمستان همراه با چایی میل می کنند. اکثرا مازندرانی ها از آن به عنوان پذیرایی از مهمان های خود استفاده می کنند.

آغوزنون

آغوزنون

آغوزنون شیرینی گردویی مازندرانی است که معمولا آن را برای شب های یلدا می پزند. یکی از مواد اصلی این شیرینی آرد برنج است. یکی از انواع این شیرینی کنجی نام دارد که آن را به صورت خام می خورند. نوع دیگر آن که یکی داخلش تخم مرغ دارد، نیاز به پخته شدن دارد.

آب دندون

آب دندون

یکی از شیرینی های خوشمزه مازندران آب دندون است. علت نام گذاری عجیب این شیرینی به علت ترد بودن آن است که به سرعت در دهان آب می شود. شیرینی آب دندون شیرینی مناسبتی است که در عید نوروز، عروسی ها و یا زمانی که فردی به سفر های زیارتی می رود پخته می شود. شیرینی آب دندون که به آن نان برنجی مازندران نیز می گویند مختص شهرستان آمل است.

رشته به رشته

رشته به رشته

رشته به رشته، شیرینی اصیل مازندران است که از برنج تهیه می شود. در تهیه این شیرینی برنج را خیسانده و سپس آن را به آرد و بعد به شکل خمیر در می آورند. در آخر این خمیر را به صورت رشته های باریک در می آورند و به صورت درهم سرخ می کنند. ای شیرینی را با پودر هل و گردو و یا پودر قند تزئین و میل می کنند.

نان ییلاقی (نان کمبه)

نان ییلاقی  نان کمبه

از جذاب ترین سوغاتی های مازندران می توان به نان های این استان اشاره کرد. در سفر به استان مازندران می توانید نان های این استان را تهیه کنید و یا آن ها را به عنوان سوغات با خود به شهرتان ببرید. از بهترین نان های مازندران می توان به نان کمبه اشاره کرد. نان کمبه یا ییلاقی هنوز در بسیاری از روستاهای این استان به عنوان نان روزمره استفاده می شود. بعضا برای طعم دار کردن این نان از سبزی های محلی و یا کنجد و سیاه دانه در ترکیبات آن استفاده می کنند. این نان خوش طعم را می توانید از بانوان محلی استان مازندران که در روستاها نان کمبه می پزند، تهیه کنید.

قماق

قماق

قماق یکی از نان های محلی این استان است که در تهیه و پخت نان سنتی قماق به هیچ عنوان از شکر استفاده نمی شود. مواد تشکیل دهنده آن سبزیجات مختلف همانند شنبلیله، شوید و جعفری و یا پیاز است. نان قماق یک غذای کامل حساب می شود که در تابه پخته می شود. اگر قصد سفر به استاتن مازندران دارید از خرید این نان غافل نشوید.

کماج مازندرانی

کماج مازندرانی

نان کماج مازندران یکی دیگر از نان های خوش طعم این استان است. در اصل نان کماج در خیلی از استان ها پخته می شود اما تفاوت نان کماج مازندران در این است که آن ها این نان را در ماهیتابه می پزند. گاهی مازندرانی ها این نان را بدون شکر تهیه می کنند و سپس با عسل و یا مربا آن را میل می کنند.

سوهان کنجدی یا پشت زیک

سوهان خوراکی خوشمزه‌ و شیرینی است که کمتر کسی می‌تواند آن را رد کند. در مازندران سوهان مخصوصی را با شکر، کنجد، عسل، گردو، کره و زعفران درست می‌کنند. مردم محلی به این سوهان پشت زیک هم می‌گویند. اگر گذرتان به مازندران خورد حتما هم از این سوهان خوشمزه بخورید و هم برای سوغاتی کمی به شهر خود ببرید.

شیرینی آغوزنون

در نگاه اول که به این شیرینی نگاه می‌کنید، بسیار شبیه به نان‌های محلی است. مردم محلی و بومی مازندران در جشن‌ها و مراسمات سنتی خود از این شیرینی استفاده می‌کنند. برخی در ترکیبات آن از کنجد و برخی دیگر از گردو استفاده می‌کنند. این شیرینی مقوی را در شب یلدا، عید نوروز و دیگر مراسمات مهم درست می‌کنند. شاید بدتان نیاید چند شیرینی آغوزنون را به عنوان سوغاتی با خود ببرید.

صنایع دستی سوغات مازندران

حصیر بافی

حصیر بافی

پس از ورود به استان مازندران اولین چیزی که توجه هر مسافری را به خود جلب می کند، سبد ها، کلاه ها و سایر وسایل حصیری است که در جلوی بسیاری از فروشگاه های قرار داده شده است. این لوازم حصیری در طرح ها و رنگ های مختلف یکی از بهترین سوغاتی های مازندران است. رنگ های این وسایل حصیری رنگ های طبیعی هستند که از سبزیجاتی و میوه هایی هایی همچون پوست گردو، پوست انار، کلم قرمز و ... تهیه می شوند.

جاجیم بافی

جاجیم بافی

 یکی از سوغات مازندران جاجیم است. جاجیم بافی از اصلی ترین صنایع دستی مازندران است. از کاربردهای جاجیم می توان به استفاده به عنوان پتو، زیرانداز، سجاده و ... اشاره کرد. در تهیه این صنایع دستی مردان پشم را تهیه می کنند و بانوان مازندرانی آن ها را می بافند.

گلیم بافی

گلیم

یکی دیگر از مهم ترین صنایع دستی مازندران گلیم است. گلیم بافی در اکثر شهر های ایران به عنوان صنایع دستی محسوب می شود اما وجه تمایز آن ها نقش و رنگ هایی است که در هر کدام از آنها به کار رفته است. معمولا این طرح ها برگرفته از طبیعت پیرامون است و همین موضوع باعث شده که گلیم مازندران جزو زیباترین گلیم های ایران باشد.

سفالگری

سفالگری

در استان مازندران خاک رس بسیار در دسترس و زیاد است. به همین دلیل سفالگری در این استان رواج دارد. اهالی مازندران ظروف تزئینی زیبایی همچون کوزه و جام های سفالی را درست می کنند که بسیار مورد استقبال مسافران قرار میگیرد. اگر قصد خرید سوغات مازندران را برای دوستان و آشنایان خود را دارید، می توانید ظروف زیبای سفالی این استان را تهیه کنید.

صنایع چوبی

سوغات مازندران صنایع چوبی

یکی از صنایع دستی پر طرفدار استان مازندران، سازه های چوبی است. اگر به استان مازندران سفر کرده باشید، فروشگاه های فروش لوازم چوبی را خواهید دید. در این فروشگاه های انواع لوازم چوبی نظیر قاشق های چوبی، ظروف مختلف، وسایل تزئینی و ... برای فروش موجود می باشد. شما می توانید به عنوان سوغات مازندران از این صنایع چوبی دست ساز برای خانواده و دوستان خود به یادگار ببرید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: