سفر به چهارمحال بختیاری و معرفی مناطق دیدنی

یکی از سرسبزترین و زیباترین استانهای کشورمان ایران، استان چهارمحال بختیاری است. این استان و مرکز آن یعنی شهر شهرکرد از نظر تاریخی دارای قدمت بالایی است و از این رو دارای جاذبههای طبیعی و تاریخی متعددی است که هر کدام به نوبه خود میتوانند چشم بینندگان را به خود خیره کنند. در این مقاله به معرفی 10 جاذبه منحصر به فرد استان چهارمحال بختیاری پرداختهایم، پس اگر قصد سفر به چهارمحال بختیاری را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

آبشار دره عشق

آبشار دره عشق در شهرستان اردل استان چهارمحال بختیاری و در 130 کیلومتری مرکز این استان یعنی شهرکرد قرار دارد. این آبشار ارتفاعی برابر با 100 متر دارد و از دل کوهی در طبیعت زیبای اردل بیرون میریزد. در کنار آبشار دره عشق رودخانه کارون قرار دارد که موجب شده اطراف این رودخانه در فصلهای بهار و تابستان به مکانی مناسب برای پربایی پیک نیک و یا کمپینگ تبدیل شود تا مسافران از آب و هوای خوب این منطقه و طبیعت زیبای آن نهایت لذت را ببرند. از دیگر جذابیتهایی که در اطراف آبشار دره عشق قرار دارد، وجود انارستانهای بزرگ در روستای دورک اناری است که جلوهای متفاوت به فضا دادهاند.

آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه در 190 کیلومتری مرکز استان یعنی شهرکرد و در 40 کیلومتری لردگان قرار دارد. این آبشار نسبت به آبشار دره عشق از مرکز استان چهارمحال بختیاری در فاصله دورتری قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از روستاهای میلاس و سردشت عبور کنید و خود را به روستای آتشگاه برسانید. آبشار آتشگاه درون درهای قرار دارد که در اطراف آن سنگهای آهکی و درختان بسیاری وجود داشته و با ارتفاع 3 کیلومتر به پایین میریزد. گفتنی است در مسیر این آبشار، آبشارهای کوچک بسیاری به وجود آمدهاند که موجب افزایش زیبایی آبشار آتشگاه و به طور کل این منطقه شدهاند.

پارک جنگلی پروز

در 50 کیلومتری لردگان پارک جنگلی به نام پارک جنگلی پروز قرار دارد که به دلیل طبیعت زیبا و منحصر به فرد به یکی از دلایل سفر به چهارمحال بختیاری تبدیل شده است. در این پارک درختان قدیمی و چشمههای پرآبی وجود دارد که لذت گذراندن یک روز در طبیعت و استفاده از آب و هوای مطبوع منطقه را به گردشگران میبخشد.

چشمه کوهرنگ

چشمه کوهرنگ در شهرستانی با همین نام قرار دارد. این چشمه از دامنههای زرد کوه شروع شده و راهی طولانی را طی میکند تا به دریاچه سد کوهرنگ برسد و در نهایت وارد زایندهرود شود. از آن جایی که در اطراف چشمه کوهرنگ دشتهای سرسبزی وجود دارد، عشایر بسیاری برای اقامت منطقه کنار چشمه کوهرنگ را انتخاب کردهاند.

چشمه سیاسرد

چشمه زیبای سیاسرد در 5 کیلومتری شهر بروجن استان چهارمحال بختیاری قرار گرفته است. در اطراف این چشمه درختان سر به فلک کشیدهای وجود دارد که این درختان در کنار چشمه موجب شدهاند در این منطقه آب و هوای خنک و مطبوعی در جریان باشد. به دلیل همین آب و هوای عالی در اطراف چشمه سیاسرد همه روزه و به خصوص اواخر هفته گردشگران بسیاری مشاهده میشود که برای برپایی پیک نیک به این بخش سفر کردهاند. در اطراف چشمه سیاسرد فضاسازی بسیار خوبی انجام شده و به دلیل راحتی مسیر برای رسیدن به آن، به انتخاب اول گردشگران بسیاری چه از داخل استان و چه از خارج استان که به قصد سفر به چهارمحال بختیاری به این استان سفر کردهاند، تبدیل شده است.

دریاچه شلمزار

دریاچه شلمزار در جنوب شرقی شهری به همین نام و در 40 کیلومتری شهرکرد واقع شده است. این دریاچه دارای جلوهای فوقالعاده بوده و به همین دلیل گردشگران بسیاری چه از داخل استان و چه از خارج آن برای گذراندن روز خود در کنار دریاچه شلمزار رهسپار شهر شلمزار میشوند. گفتنی است در کنار این دریاچه برخی امکانات رفاهی مانند آلاچیق، پارک بازی کودکان و امکانی برای ماهیگیری وجود دارد. همچنین مزارع زعفران، مزارع توت فرنگی و باغ پرندگان در کنار دریاچه شلمزار نیز دلیلی برای بازدید از این منطقه محسوب میشوند.

تالاب سولقان

تالاب سولقان در نزدیکی گندکان قرار دارد و دارای مساحتی بیش از 8 کیلومتر مربع است. در گذشته عمق آب این تالاب در حدود 1 متر بود و به همین دلیل مرغان آبی بسیاری برای زندگی به این تالاب مهاجرت میکردند. ولی متاسفانه امروز به دلیل بی توجهی به این مکان زیبا و همچنین برداشت غیراصولی از آب تالاب، فضای تالاب سولقان تا حدودی تخریب شده است. به دلیل همین تخریب اتفاق افتاده تعداد پرندگان آبی مهاجر در این تالاب نسبت به گذشته کمتر شده است. در حال حاضر پرندگانی چون قوروقر، چنگر، قزل غاز و یوزگنبی را میتوان در سطح تالاب سولقان مشاهده کرد. اگر از آن دسته افرادی هستید که علاقه زیادی به حیوانات دارید، در سفر به چهارمحال بختیاری بازدید از تالاب سولقان را از دست ندهید.

منطقه حفاظت شده سبزکوه

منطقه حفاظت شده سبزکوه دارای مساحتی در حدود 62 هکتار است و به دلیل بزرگی سه شهرستان لردگان، بروجن و اردل را در خود جای داده است. در این منطقه مراتع مختلف، کوههای بسیار، جنگلها و آبشارهای متعددی وجود دارد. وجود حیات وحش متنوع در این منطقه موجب شده حیوانات مختلفی از جمله ببر، خرس قهوهای، کبک دری، کل، سنجاب و بز در این منطقه حفاظت شده دیده شود. از آن جایی که این منطقه دارای سه نوع آب و هوای متفاوت، پوشش گیاهی غنی و پوشش گیاهی جانوری متنوع است، از سال 1365 شکار در آن ممنوع شده و به منطقهای حفاظت شده در استان چهارمحال بختیاری تبدیل شده است.

غار سراب

یکی از جاذبههای تاریخی معروف استان چهارمحال بختیاری غار سراب است که در 56 کیلوکتری جنوب غربی شهرکرد قرار دارد. برای رسیدن به این غار تا مقداری از مسیر را میتوانید از جادهای آسفالت شده استفاده کندی و پس از رسیدن به انتهای جاده از ماشین پیاده شده و با حدود 15 دقیقه پیادهروی خود را به غار سراب برسانید. غار سراب از دو دهانه تشکیل شده که از یکی از آنها آبی خروشان جاری میشود و همین مورد به زیبایی ظاهری غار مذکور افزوده است. تا حدود 600 متر اول غار، قابلیت دسترسی برای گردشگران وجود دارد ولی پس از آن به دلیل موانع طبیعی بسیار نمیتوان پیشروی کرد. گفتنی است در بخشهایی از غار که ارتفاع آن تا 15 متر میرسد، میتوانید قندیلهای زیبایی را مشاهده کنید.

روستای لندی

یکی از روستاهای زیبای استان که به یکی از اصلیترین دلایل برای سفر به چهارمحال بختیاری تبدیل شده است، روستای لندی شهرستان اردل است. در روستای لندی آبشاری به همین نام قرار دارد که خود این آبشار به تنهایی یکی از جاذبههای گردشگری چهارمحال بختیاری محسوب میشود. طول آبشار لندی در حدود 40 متر و عرض تاج آن برابر با 3 متر است. برای رسیدن به آبشار لندی باید از جادهای طولانی و کوهستانی عبور کنید که حدود 10 کیلومتر از روستا را به خود اختصاص داده است. با این که شیبهای تندی در مسیر این جاده وجود دارد، به دلیل مناظر طبیعی اطراف، پیادهروی دوست داشتنی برای گردشگران به وجود میآید.

سخن پایانی

استان زیبای چهارمحال بختیاری با جاذبههای گردشگری بسیاری که دارد، یکی از مقاصد همیشگی برای سفر بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت به حساب میآید. در این مقاله به معرفی 10 جاذبه گردشگری این استان پرداختیم تا بتواند برای سفر به چهارمحال بختیاری راهنمای مناسبی برای شما باشد.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: