دیدنی های سوادکوه معرفی جاذبه های گردشگری این منطقه

سوادکوه یکی از زیباترین شهرهای استان مازندارن است که به دلیل وجود جاذبههای گردشگری متنوع اعم از آبشارها، دریاچهها و جنگلها، سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب میکند. سوادکوه در بین دو منطقه مرطوب و خشک قرار داشته، به همین دلیل آب و هوای مطلوب و خاصی دارد. در این مقاله به معرفی دیدنی های سوادکوه پرداختهایم، پس اگر قصد سفر به این شهر زیبا و خوش آب و هوا را دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

جنگل راش

جنگلهای راش یکی از معروفترین دیدنی های سوادکوه محسوب میشوند به طوری که میتوان گفت اگر به استان مازندران سفر کردید، بازدید از جنگل راش را به هیچ وجه از دست ندهید. جنگل راش محل رشد درختان کمیابی به نام راش است و گذراندن ساعاتی در آن میتواند لحظاتی پر از آرامش را برای گردشگران به ارمغان بیاورید. در این جنگلهای زیبا آبشاری نیز وجود دارد که موجب افزایش جذابیت منطقه شده است. از آن جایی که جنگلهای راش در ارتفاعات بالایی قرار گرفته است، دارای آب و هوای کوهستانی بوده و از این رو بهترین زمان برای سفر به این منطقه از اواسط بهار تا اوایل زمستان است. خوب است بدانید که در فصل پاییز میتوانید برگریزان خزان زیبایی را در جنگلهای راش مشاهده کنید، به همین دلیل فصل پاییز میتواند یکی از بهترین زمانها برای سفر به این منطقه به حساب بیاید.

جنگل لفور

جنگلهای سرسبز لفور یکی از بهترین و معروفترین جاذبههای گردشگری سوادکوه محسوب میشوند. جنگل لفور در مرکز دهستان لفور قرار دارد و در آن امکانات اقامتی مناسبی برای گردشگران وجود دارد. بازدید از جنگل لفور در ایام نوروز بالا بوده و بسیاری از مسافران برای گذراندن روز خود، این ناحیه را انتخاب میکنند.

دریاچه لفور

یکی دیگر از جاذبههای گردشگری دهستان لفور، دریاچه لفور است. این دریاچه مکانی دیدنی برای بازدید بوده و از آب و هوای خوش و طبیعت زیبایی برخوردار است. خوب است بدانید که دریاچه لفور آب بسیاری از شهرهای استان مازندران مانند بابل، بابلسر، خزر شهر، فریدون کنار، جویبار و امیرکلا تامین میشود. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه لفور در ماه اردیبهشت تا ماه شهریور است. البته بازدید از این دریاچه در فصل پاییز نیز لطف خود را دارد، ولی آب و هوای سردی نیز در این منطقه در جریان است.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست یکی دیگر از معروفترین دیدنی های سوادکوه است که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جلب میکند. این دریاچه در روستایی به همین نام و در ناحیه جنوبی استان مازندارن قرار دارد. در اطراف این دریاچه تفریحات متعددی از جمله قایقسواری، اسکی روی آب و دوچرخهسواری وجود دارد که گردشگران میتوانند از این تفریحات نیز در کنار لذت بردن از دریاچه استفاده کنند. برای دسترسی به دریاچه شورمست باید از سمت جاده فیروزکوه به سمت قائم شهر بروید تا پس از گذشت 65 کیلومتر به پل سفید برسید. پس از آن باید به سمت راست جاده حرکت کرده و با کمی گذر از آن به پمپ بنزینی میبرسید که کمی جلوتر از آن تابلوی شورمست وجود دارد. گفتنی است برای ورود به محوطه دریاچه شورمست باید 10 هزار تومان برای اتوبوس و 4 هزار تومان برای سواری را بپردازید.

آبشار گزو

آبشار گزو از جذابترین دیدنی های سوادکوه محسوب میشود که در منطقه جنگلی لفور قرار دارد. این آبشار در 15 کیلومتری بخش شیرگاه شهرستان سوادکوه قرار گرفته است. همچنین در کنار این آبشار میتوانید امامزادهای به نام سه بزرگوار گزو را مشاهده کنید. آبشار گزو دارای ارتفاعی برابر با 48 متر است که خود از دو آبشار با ارتفاعهای 5 متر و 43 متر تشکیل شده است. قرار گرفتن این جاذبه دیدنی در جنگل، موجب به وجود آمدن فضایی خاص و متفاوت شده است. اگر قصد سفر به سوادکوه و بازدید از آبشار گزو را دارید، بهتر است در ماههای فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، مهر و آبان برای بازدید از این دریاچه اقدام کنید. برای دسترسی به آبشار گزو دو راه ارتباطی متفاوت وجود دارد. یکی از این راهها در پشت سد البزر و در جاده کارسنگ قرار دارد. راه دیگر مسیر جمشیدآباد بوده که در 5 کیلومتری زیرآب قرار گرفته و در نهایت موجب میشود به همان کارسنگ برسید. گفتنی است پس از رسیدن به جنگل با یک ساعت و نیم پیادهروی میتوانید خود را به این آبشار برسانید.

آبشار ورسک

از دیگر آبشارهای زیبای سوادکوه، آبشار ورسک است. این آبشار ارتفاعی تقریبا برابر با 20 متر دارد و به سمت روستای ورسک جاری است. گفتنی است آب آبشار ورسک از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه میگیرد. به دلیل کوهستانی بودن این منطقه آب و هوای آن در روزهای گرم سال معتدل بوده و به همین دلیل بهترین زمان برای بازدید از این آبشار در فصلهای بهار و تابستان است.

پل ورسک

پل ورسک از مشهورترین جاذبههای تاریخی سوادکوه است که در جنگ جهانی دوم نقش بسیار مهمی را در پیروزی متفقین ایفا کرده است. ساخت پل ورسک دو سال طول کشیده است به طوری که در سال 1313 آغاز شده است و در سال 1315 به اتمام رسیده است. در هنگام ساخت این پل مهندسان برای افزایش ضریب قدرت لوکوموتیو قطار و همچنین شیب حرکت آن، مسیری به شکل سه پل را به وجود آوردند. به دلیل زیبایی ظاهری این مکان، پس از ساخت پل ورسک، مسیر مربوطه به سه خط طلا معروف شد. گفتنی است سه پل در سه کیلومتری پل ورسک قطار دارد و پس از گذشتن از روستای ورسک و در ارتفاعات شرق جاده تهرانشمال دیده میشود.

غار زنگیان

غار زنگیان از غارهای طبیعی استان مازندارن است که در بخش پایینی روستای زنگیان و بخش غربی روستای ارات بن قرار دارد. این غار دارای طاقهای طبیعی بوده و قدمت بسیار بالایی دارد. برای رسیدن به غار زنگیان باید از سمت روستای آلاشت حرکت کرده تا به یک دو راهی برسید. زمانی که به دو راهی مذکور رسیدید، فرعی سمت چپ را انتخاب کرده و بعد از گذشت 15 کیلومتر به روستای زنگیان میرسید. در این غار دو مسیر دارای سازههای آهکی وجود دارد تا گردشگران بتوانند به راحتی غار را پیمایش کنند. گفتنی است برای بازدید از این غار بهتر است با غارنوردان حرفهای رهسپار این مسیر شوید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

سخن پایانی

شهر سوادکوه پر از جاذبههای طبیعی و تاریخی بسیار زیبایی است که بازدید از هر کدام از آنها میتواند خاطرهای دلنشین را در ذهن گردشگران ثبت کند. از ان جایی که این شهر تقریبا در نزدیگی استان تهران قرار دارد، میتواند به موردی خوب برای سفرهای یک روزه یا دو روزه شهروندان تهرانی تبدیل شود. در این مقاله سعی بر آن شد تا معروفترین دیدنی های سوادکوه معرفی شود تا بتواند راهنمایی برای شما در سفر به این شهر زیبا و دوست داشتنی باشد.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: