جاهای دیدنی مشگین شهر

اردبیل یکی از استانهای زیبای ایران است که در شمال کشور واقع شده و دارای جاذبههای گردشگری متعددی است. مشگین شهر نیز از شهرهای سرسبز این استان محسوب میشود که از نظر مناظر طبیعی بی نصیب نمانده و دارای جاذبههای گردشگری طبیعی و تاریخی بسیاری است. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی مشگین شهر پرداختهایم، پس اگر به دنبال سفر به استان اردبیل و شهر مشگین شهر هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر یکی از بهترین جاهای دیدنی این شهر و حتی استان اردبیل است. پل معلق مذکور در ارتفاع 80 متری رودخانه خیاوچای و بر روی پارک جنگلی مشگین شهر ساخته شده است. این پل در زمینی به ابعاد 130 هکتار ساخته شده و دارای طولی به اندازه 365 متر و عرض 2 متر است و به دلیل طول بالای آن به عنوان طویلترین پل معلق خاورمیانه شناخته میشود. در وسط پل معلق مشگین شهر قسمتی شیشهای وجود دارد که با گذر از این منطقه میتوان زیر پا را نیز مشاهده کرد. به گفته بسیاری این بخش شیشهای پل جذابترین بخش آن است. پل معلق مشگین شهر تماما به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است و به همین جهت میتوان گفت همه دانش به کار رفته در ساخت آن بومی است. بر روی این پل معلق میتوان نمایی زیبا از قله زیبای سبلان و پارک جنگلی مشگین شهر را مشاهده کرد. خوب است بدانید که در روزهای تعطیل این پل پذیرای بیش از 3000 هزار نفر گردشگر است.

مسئولان این مکان دیدنی در کنار پل معلق زیپلاینی نیز قرار دادهاند که از روی پل و دره گذشته و هیجانی فوقالعاده را برای افراد استفاده کننده به ارمغان میآورد.

پارک جنگلی خیاوچای

پارک جنگلی خیاوچای که به میدان سبلان مشگین شهر ختم میشود، دارای درختان آلبالو، گیلاس و گردوی متعددی است و همچنین از دره سرسبز و زیبایی نیز برخوردار است. این پارک جنگلی در مجاورت رودخانه پرآبی به نام خیاوچاو قرار گرفته است. در این رودخانه ماهی قزلآلای بسیاری وجود دارد به همین دلیل میتواند مکان مناسبی برای ماهیگیری نیز باشد. آب و هوای مطبوعی در این پارک جنگلی در جریان است که موجب شده بسیاری از افراد ساکن در استان اردبیل برای گذراندن روز تعطیل خود به خیاوچای بیایند.

بقعه شیخ حیدر مشگین شهر

یکی از جاهای دیدنی مشگین شهر که در مرکز این شهر نیز قرار دارد، بقعه شیخ حیدر است. قدمت این بنای تاریخی به قرنهای هفتم و هشتم هجری قمری برمیگردد. نمای بیرونی بقعه شیخ حیدر به صورت برجی مدور دیده میشود در صورتی که از درون یک 12 ضلعی با ارتفاع 18 متر است. بقعه مذکور دارای دو طبقه بوده و از آجر در ساخت آن استفاده شده است. طبق اسناد تاریخی موجود گفته میشود که شیخ حیدر پدر شاه اسماعیل اول صفوی بوده و قبر وی نیز در سرداب این ساختمان قرار دارد.

دژ قهقهه مشگین شهر

در بین جاهای دیدنی مشگین شهر دژ قهقهه را میتوان یکی از مشهورترین جاذبههای تاریخی به شمار آورد. قدمت این دژ به دوران صفویان میرسد. از این بنا در گذشته به عنوان مکانی برای زندانی کردن افراد سیاسی همچون شاهزادگان صفوی استفاده میشده است. همچنین در دوره جنگهای ایران و عثمانی، پادشاهان صفوی خزانه خود را به این قلعه میآوردند تا از آن در مقابل دشمنان محافظت کنند، زیرا این منطقه به وسیله دژ بسیار مستحکمی پوشیده شده است. دژ قهقهه در بین دو روستای گنچویه و قره آغاج کلان قرار دارد. 

کهنه قلعه مشگین شهر

از دیگر جاذبههای تاریخی مشهور مشگین شهر، کهنه قلعه است. این بنای تاریخی عمارتی است که قدمت آن به دوره ساسانیان برمیگردد. کهنه قلعه دارای مساحت تقریبی 15 هزار متر مربع است و بلندای آن به 1400 متر میرسد. در اطراف این بنای تاریخی سنگنبشتهای وجود دارد که بر روی آن به خط پهلوی ساسانی، نرسه هرمزد را به عنوان سازنده این بنا بیان کرده است.

قلعه بربر مشگین شهر

قلعه بربر یکی دیگر از جاهای دیدنی مشگین شهر و جاذبههای تاریخی آن است که در 35 کیلومتری شهرستان مشگین شهر و در نزدیکی روستای اونار قرار دارد. این اثر تاریخی دارای وسعتی بیش از 4 هکتار است و معماری آن ترکیبی از معماری صخرهای و دستساز ایرانی است. قدمت این اثر تاریخی به دوران صدر اسلام برمیگردد. از قلعه بربر برای نگهداری آذوغه و ابزارآلات جنگی و همچنین برای دفاع در مقابل دشمنان استفاده میشده است.

شهر باستانی یری

در 35 کیلومتری شرق مشگین شهر و در 2 کیلومتری روستای پیرازمیان، منطقهای به نام شهر باستانی یری قرار دارد که مساحتی بالغ بر 400 هکتار داشته و جز مناطق باستانی این استان به حساب میآید. این منطقه از سه بخش اصلی قوشا تپه، مبعد و دژ نظامی تشکیل شده است. شهر باستانی یری برای اولین بار در سال 1978 میلادی توسط باستان شناسان مورد بررسی قرار گرفت و قدمت قلعه و مبعد به 1450 سال پیش از میلاد مسیح و قدمت قوشا تپه به 7000 هزار سال پیش از میلاد مسیح نسبت داده شد.

در نزدیکی این منطقه میتوان تعداد 450 سنگ قبر را مشاهده کرد که بر روی آنها تصاویر یکنواختی از چهرههای انسانی بدون دهان حک شده است. باستان شناسان قدمت این گورها را به 1000 تا 3000 سال پیش از میلاد مسیح نسبت میدهند.

منطقه گردشگری کپز

در مسیر اردبیل به مشگین شهر و در 20 کیلومتری این شهر، منطقه گردشگری به نان کپز وجود دارد که از زیباترین جاهای دیدنی مشگین شهر محسوب میشود. طبیعت زیبای این منطقه، پوشش گیاهی خاص آن و همچنین وجود درختانی چون زالزالک و تمشک در کپز موجب شده این منطقه زیبا سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. گفتنی است در منطقه گردشگری کپز روباه، گرگ، خرس قهوهای و پرندگان مختلفی دیده میشود.

دیو قالاسی

دیو قالاسی از دیگر جاذبههای گردشگری شهر مشگین شهر است که به نام قلعه دیو نیز معروف است. این جاذبه گردشگری در شمال شرقی مشگین شهر و در بین دو روستای کویج و قوزلو قرار دارد. با توجه به آثار باستانی پیدا شده در این مکان، باستانشناسان قدمت آن را به دوره پیش از اسلام نسبت میدهند. معماری این بنای تاریخی خاص به سبک قلعه اورتورها با سنگهای بزرگ و بدون استفاده از ملات بوده است که متاسفانه امروزه بخش بزرگی از آن از بین رفته است.

سخن پایانی

شهر تاریخی مشگین شهر یکی از زیباترین شهرهای استان اردبیل است که به دلیل وجود جاذبههای گردشگری طبیعی و تاریخی متعدد و همچنین آب و هوای فوق العاده آن، سالانه گردشگران علاقمند به جاذبههای تاریخی ایران را به خود جذب میکند. در این مقاله سعی شد بهترین جاهای دیدنی مشگین شهر معرفی شود تا در سفر به این شهر راهنمایی برای شما محسوب شود.  

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: