جاهای دیدنی طالقان

شهرستان طالقان یکی از خوش آب و هواترین شهرهای اطراف تهران است که به عنوان بهشتی نزدیک به شهر شلوغ تهران نیز معرفی میشود. این شهر زیبا که در 120 کیلومتری تهران واقع شده است، در استان البرز قرار گرفته و به دلیل ییلاقی بودن و طبیعت زیبایش معروف است. در این شهر جاذبههای گردشگری مختلفی اعم از طبیعی، مذهبی و تاریخی وجود دارد که بازدید از هر کدام از آنها لذت مخصوص به خود را خواهد داشت. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی طالقان پرداختهایم، در صورتی که در شهر تهران ساکن هستید و به دنبال سفری یک روزه برای لذت بردن از طبیعت زیبا هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

معرفی جاهای دیدنی طالقان

سد و دریاچه طالقان

سد طالقان بر روی رودخانه شاهرود بسته شده است و یکی از معروفترین جاهای دیدنی طالقان محسوب میشود. این رودخانه از مازنداران سرچشمه میگیرد و به همین دلیل سد را تبدیل به مکانی برای ماهی گیری کرده است. بسیاری از تهرانیان روزهای تعطیل خود را برای ماهی گیری به این مکان سفر میکنند. همچنین به دلیل طبیعت زیبایی که در اطراف آن وجود دارد در کنار ماهی گرفتن میتوان از مناظر زیبا و همچنین آب و هوای خوب نیز لذت برد. در این سد انواع ماهی همچون کپور، زردپر و قزل آلای رنگین وجود دارد. گفتنی است سد طالقان از سال 1385 به بهرهبرداری رسیده است و آب آشامیدنی بسیاری از شهرهای کرج را تامین میکند.

آبشار کرکبود

آبشار کرکبود یکی از معروفترین جاذبههای طبیعی شهرستان طالقان است. این آبشار در بین صخرههای کبود رنگی با ارتفاعهای 20 تا 30 متر قرار گرفته است. نام آبشار کرکبود نیز از همین کبود بودن سنگها نشات میگیرد. با این که ارتفاع آبشار کرکبود تنها 5 متر است ولی به خاطر حجم بالای آب جاری و همچنین سرعت این آب، این آبشار دارای هیبتی باورنکردنی و فوقالعاده است. در پایین آبشار کرکبود حوضچههایی وجود دارد که بسیاری برای آب تنی وارد آن میشوند و از خنکی آب و هوای مطبوع منطقه لذت میبرند. خوب است بدانید که آبشار کرکبود در روستای کرکبود شهر طالقان قرار دارد و برای رسیدن به آن نیاز به 3 دقیقه پیادهروی از خود روستای کرکبود است.

آبشار شله بن

آبشار شله بن یکی دیگر از معروفترین آبشارهای طالقان است. این آبشار در روستای بزج و در 10 کیلومتری شمال طالقان واقع شده است. با این که خود آبشار آب زیادی ندارد و با ابهت نیست، ولی مسیر رسیدن به آن پر از باغهای زیبا و پر دار و درخت است. از این رو از مسیر رسیدن به آبشار میتوانید نهایت استفاده و لذت را ببرید.

آبشارهای روستای اورازان

روستای اورازان دارای آبشارهایی است که هر کدام زیبایی و هیبت مخصوص به خود را دارند. از این آبشارها میتوان به آبشار خشکه چال، آبشار سرخ بند، آبشار حیاط، آبشار وری ید و آبشار سیاه بند جا اشاره کرد. گفتنی است به جز آبشارها در این روستا چشمهای نیز وجود دارد که تمامی سال جوشان است و به دلیل همین ویژگی مردم روستا به چشمه مذکور اعتقاد بسیاری دارند. در سفر به شهر طالقان و روستای اورازان بازدید از این چشمه را نیز از دست ندهید.

آبشار سوهان

آبشار سوهان که از پرآبترین آبشارهای طالقان محسوب میشود، در ارتفاعات روستای سوهان قرار گرفته است و خود از شش آبشار مختلف تشکیل شده و بلندترین آنها آبشار چره نام دارد. آبشار سوهان در 25 کیلومتری طالقان واقع شده است و برای رسیدن به آن باید مسیر پر پیچ و خمی طی شود.

تپه روستای اورازان

در روستای اورازان تپهای وجود دارد که باستانشناسان قدمت آن را بیش از 4 هزار سال میدانند. همین قدمت طولانی مدت این تپه نشان از قدیمی بودن شهر طالقان دارد.

روستای دیزان

به جز روستای میر، روستای دیزان نیز یکی از جاذبههای طبیعی طالقان محسوب میشود. این روستا بی نهایت سرسبز است و در آن چشمههای متعددی وجود دارد که گذراندن روز در کنار هر کدام از آنها میتواند خاطرهای جذاب را برای شما به وجود آورد. روستای دیزان به دلیل همین سرسبزی و زیبایی از مکانهای معروف در اطراف تهران است و سالانه افراد بسیاری برای گذراندن روز تعطیل خود به این روستا سفر میکنند.

کتیبه گردنه عسلک

کتیبه گردنه عسلک یکی از میراثهای باقیمانده از دوران قاجار و یکی از جاهای دیدنی طالقان است. این اثر تاریخی در 3 کیلومتری جنوب غرب گردنه عسلک قرار گرفته است. اطلاعات بسیار زیادی از این لوح در دست نیست و باستانشناسان نتوانستهاند معنی نوشته روی لوح را به درستی تعبیر کنند. تنها اطلاعاتی که از این لوح موجود است این است که شخصی به نام ایوب میر درفتر در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه دستور ساخت کتیبه و نهری را در اطراف آن میدهد.

روستای میر

یکی از جاذبههای طبیعی شهرستان طالقان روستای میر است. این روستا که در 40 کیلومتری جنوب طالقان واقع شده است، به دلیل طبیعت زیبا و منحصر به فردی که دارد و همچنین زیستگاه جانوران متعدد بودن، به جایی تبدیل شده است که افراد بسیاری تنها برای لذت بردن از طبیعت و مشاهده دار و درختان و چشمههای زیبای آن به این روستا سفر میکنند.

ارژنگ قلعه

ارژنگ قلعه از بناهای کهن و تاریخی شهرستان طالقان است که قدمت آن به دوره اسماعیلیان برمیگردد. گفته شده است که این قلعه در سال 544 و به دستور امیر کیا محمد بزرگ امید به جهت جلوگیری از نفوذ دشمن ساخته شده است، به همین دلیل این قلعه به نامهای قلادوش و دل جنگ نیز معروف است. لازم به ذکر است که امروزه از ارژنگ قلعه تنها بخش کوچکی از آن باقی مانده است و بسیاری از بخشهای آن در طول سالیان دراز از بین رفته است. در صورتی که میخواهید از این بنای تاریخی و ارزشمند دیدن کنید، لازم است به روستای میناوند که در جنوب طالقان قرار دارد بروید.

دربند گوران

دربند گوران یکی از جاذبههای طبیعی این شهر است که در روستای گوران قرار دارد. این مورد را که میتوان یکی از شاهکارهای طبیعت دانست، متشکل از صخرههایی است که به صورت طبیعی به شکل حال حاضر آن درآمدهاند. دربند گوران در بین روستای گوران و روستای اورازان شهر طالقان گرفته است و با این که برای رسیدن به آن مسیر سختی وجود دارد، مردم برای لذت بردن از آب و هوی خوش منطقه و همچنین بازدید از این شاهکار طبیعی به سمت دربند گوران رهسپار میشوند. گفتنی است مسیری که به دربند زیبای گوران منتهی میشود پر از درختهای سر به فلک کشیدهای است که در کنار هم موجب زیبایی بخشیدن به این مسیر شدهاند.

امامزاده هارون

امامزاده هارون از فرزندان امام موسی کاظم (ع) بوده است که برادر امام رضا (ع) محسوب میشدهاند و بقعه ایشان در روستای جوستان طالقان قرار دارد. با این که وی از شخصیتهای مهم مذهبی به شمار میرود ولی بارگاه کوچکی دارد. گفتنی است تاریخچه مرمت این مکان به دوران صفویان برمیگردد. همچنین سنگ مرمر سفیدی بر روی دیوار راهروی این امامزاده قرار دارد که قدمت آن به دوران صفویان برگشته و نشان از بازسازی این بارگاه در دوران صفویان است. طبق اسناد تاریخی شاه عباس اول و شاه طهماسب اول دستور مرمت و بازسازی این بارگاه را میدهند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی بر آن شده که معروفترین جاهای دیدنی طالقان را معرفی کنیم. در صورتی که قصد سفر به این بهشت منحصر به فرد را دارید، بازدید از اماکن تاریخی و طبیعی گفته شده در این مقاله را از دست ندهید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: