معرفی بهترین جاهای دیدنی دماوند

از شهرهای تاریخی و زیبای ایران شهر دماوند است که بیشتر به بهشت آبشارها و چشمهها معروف است. این شهر که در 74 کیلومتری شرق شهر تهران واقع شده است، دارای آب و هوای خوب و طبیعت بکری است. بسیاری از مردم ایران این شهر را به کوه دماوند که بزرگترین کوه ایران است میشناسند ولی در این شهر جاذبهای گردشگری دیگری نیز وجود دارد که بازدید از آنها خالی از لطف نخواهد بود. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی دماوند پرداختهایم، پس اگر قصد سفر به این شهر را دارید و یا ساکن شهر تهران بوده و به دنبال مکانی گردشگری در حوالی تهران هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

معرفی جاهای دیدنی دماوند

قله دماوند

بدون شک معروفترین جای دیدنی از جاهای دیدنی دماوند قله دماوند است. این قله در تاریخ و ادبیات ایران جایگاه ویژهای داشته و به عنوان مظهری از پایداری و استواری شناخته میشود. قله دماوند که بزرگترین کوه ایران به شمار میرود دارای ارتفاع 5 هزار و 610 متر است. در فصل زمستان آب و هوا در ارتفاعات این کوه تا 60 درجه زیر صفر نیز میرسد.

برای رفتن به قله دماوند چهار مسیر اصلی وجود دارد و تمامی این مسیرها دارای پناهگاههای مجهزی هستند. از این رو کوهنوردان بسیاری سالانه برای کوهنوردی به دماوند میروند.

چشمه و آبشار تیزآب

چشمه تیزآب در دل کوه میجوشد و به دلیل طعم گسی که دارد، اسم آن تیزآب نام گرفته شده است. آب این چشمه دارای خوص درمانی بوده و برای بهبود بسیاری از بیماریهای پوستی و گوارشی مناسب است. در حدود 500 متری این چشمه آبشاری قرار دارد که به آبشار تیزآب معروف بوده و یکی دیگر از پدیدههای طبیعی دماوند محسوب میشود. این آبشار طولی تقریبا برابر با 10 متر دارد.

برای رفتن به چشمه و آبشار تیزآب لازم است پس از رسیدن به شهر دماوند، در خیابان امام خمینی به سمت شمال رفته و وارد جاده تیزآب شوید. بعد از گذر از صخرهها و کوهها به چشمه تیزآب میرسید. گفتنی است برای رفتن به این منطقه خوش آب و هوا تجهیزات کوهنوردی را با خود به همراه داشته باشید.

چشمه اعلا

چشمه اعلا از دیگر جاهای دیدنی دماوند است که در 7 کیلومتری شهر دماوند واقع شده است. از آن جایی که این منطقه در روزهای گرم سال دارای آب و هوای خنکی است، بسیاری از ساکنان تهران در روزهای تابستان راهی این منطقه میشوند. آبشار زلال این منطقه موجب شده آن جا به تفرجگاهی خنک و دوست داشتنی تبدیل شود.

برای رفتن به چشمه اعلا، پس از رسیدن به شهر دماوند به سمت شمال حرکت کرده و با راندن در خیابان مطهری و در نهایت جاده چشمه اعلا به آن جا برسید. گفتنی است این مسیر 15 دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت.

دریاچههای تار و هویر

دریاچهای لوزی شکل در نزدیکی کوههای البرز به نام دریاچه تار وجود دارد. این دریاچه در 26 کیلومتری شهر دماوند و در سمت شرق این شهر واقع شده است. دریاچه تار در همسایگی خود دارای دریاچه دیگری به نام هویر است. این دو دریاچه به وسیله کوهی به نام دوبرار از هم جدا شدهاند. در اطراف دریاچههای تار و هویر، جریانهای آبی ارتفاعاتی وجود دارد که موجب ریخته شدن آب به این دو دریاچه میشوند. بهترین زمان برای بازدید از این دو دریاچه فیروزهای زیبا روزهای بهار و تابستان است تا در چنین روزهای گرمی بتوانید از خنکی این منطقه لذت ببرید. البته در فصل پاییز و زمستان نیز بازدید از دریاچههای تار و هویر خالی از لطف نیست زیرا به دلیل سردی هوا، سطح دریاچه یخ میزند و جلوه زیبایی را به نمایش میگذارد. از آن جایی که در روزهای زمستان هوا در این منطقه بسیار سرد میشود، در صورتی که میخواهید در روزهای سرد سال برای بازدید از این دو دریاچه به سوی شهر دماوند رهسپار شوید، بهتر است تجهیزات کاملی را به همراه داشته باشید و همچنین مراقب وضعیت جادهها نیز باشید.

برای رفتن به دریاچههای تار و هویر دو مسیر وجود دارد. مسیر اول از سمت جاده فیروزکوه است. پس از گذشت حدود 50 کیلومتر در جاده فیروزکوه، باید دور بزنید و خود را به خروجی منتهی به دریاچه در سمت دیگر جاده برسانید. پس از وارد شدن به این خروجی باید چندین روستا اعم از یهر، موج، دهنار و هویر را پشت سر بگذارید تا در نهایت به یک جاده خاکی رسیده و پس از گذر از این جاده خاکی به مقصد خود برسید. مسیر دوم از سمت روستای چنار شرق است. برای استفاده از مسیر دوم پس از رسیدن به دماوند باید جاده منتهی به روستای چنار شرق را در پیش گرفته و پس از گذر از آن وارد جاده معدن بشوید. پس از گذر از جاده معدن، به دریاچه تار و در نهایت به دریاچه هویر میرسید. از آن جایی که مسیر دوم خطرات و مشکلاتی را به همراه دارد بهتر است از مسیر اول برای رفتن به دریاچههای تار و هویر استفاده کنید.

آبشارهای دره گروبار

دره گروبار در سمت غرب دریاچه تار واقع شده است. در این دره آبشاری به نام آینهرود وجود دارد که موجب افزایش زیبایی این منطقه شده است. این آبشار 35 متر ارتفاع دارد و در اطراف آن درختان تنومند بسیاری وجود دارد. به جز آبشار آینهرود، آبشار گروبار نیز در این دره وجود داشته و با سرازیری آب از صخرهها دره را زیباتر میکند. گفتنی است از دماوند تا آبشار آینهرود 7 کیلومتر و تا آبشار گروبار 16 کیلومتر فاصله وجود دارد.

برای رسیدن به آبشارهای دره گروبار پس از رسیدن به دماوند به سمت شرق حرکت کرده و پس از پشت سر گذاشتن چنار شرق، وارد جاده منتهی به آبشار گروبار شوید.

پیست آبعلی

پیست آبعلی یکی از شناخته شدهترین جاهای دیدنی دماوند است که بسیاری از افراد و به خصوص پایتختنشینها برای تفریحات زمستانی خود به آن جا میروند. در این پیست، تلهکابین، رستوران و هتل نیز وجود دارد و مسافران میتوانند از آن بهره ببرند. پیست آبعلی در 58 کیلومتری شرق تهران و در جاده هراز واقع شده است.

برای رفتن به پیست آبعلی از تهران به سمت جاده دماوند بروید و پس از پشت سر گذاشتن بومهن وارد جاده هراز شوید. بعد از گذشتن از رودهن به پیست آبعلی خواهید رسید.

دشت لار

دشت لار که به تنگه لار نیز شناخته میشود، دشتی زیبا در کوهپایه دماوند است که در جاهای مختلف آن میتوانید گلهای شقایق زیبایی را مشاهده کنید. از آن جایی که دشت لار دارای گونههای وسیع گیاهی و جانوری است، تنها یک دشت سرسبز تلقی نشده و از این رو این دشت زیبا در سال 1354 به عنوان پارک ملی معرفی شده است. دشت لار در 110 کیلومتری شهر تهران واقع شده است. در دشت لار آبشارهایی نیز وجود دارد که یکی از معروفترین این آبشارها، آبشار برف است. آبشار برف بخشی از منطقه حفاظت شده دشت لار است که در سال 1370 شکار در برخی از بخشهای آن ممنوع شده است.

سخن پایانی

جاهای دیدنی دماوند چه برای افراد ساکن تهران و چه برای افرادی که در دیگر شهرهای ایران ساکن هستند، آن قدر جذاب است که موجب پیمودن مسیر توسط آنها و رفتن به دماوند شود. در این مطلب سعی شد بهترین و معروفترین جاهای دیدنی دماوند را معرفی کنیم، امید است که راهنمای خوبی در سفر شما به این شهر تاریخی و زیبا باشد.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: