جاهای دیدنی باکو معرفی جاذبه های گردشگری پایتخت آذربایجان

شرقی‌ترین پایتخت در قاره اروپا، شهر باکو است. این شهر زیبا پایتخت جمهوری آذربایجان و بزرگترین بندر این کشور می‌باشد. باکو جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و در منطقه قفقاز مهم‌ترین شهر است. معمولاً شهر‌هایی که در طی دوره‌های مختلف تاریخی، فراز و نشیب زیادی را پشت سر گذاشته‌اند دارای بنا‌های زیبایی هستند که داستان‌های زیادی از گذشته برای ما نقل می‌کنند. باکو در زمان‌های مختلف توسط ساسانیان، حکومت عثمانی، افشاریان، صفویان و قاجار اداره تحت سلطه درآمد و سپس جز جماهیر شوروی شد.

حالا جمهوری آذربایجان یک کشور مستقل است و بزرگترین شهر آن باکو می‌باشد که با جاذبه‌های گردشگری مختلف، توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کند. اگر دوست دارید به این کشور سفر کنید می‌توانید در این مطلب تعدادی از جا‌های دیدنی باکو را بشناسید.

معرفی جاهای دیدنی باکو

قلعه‌ دختر ( قیز قالاسی)

قیز قالاسی جاهای دیدنی باکو

تعداد زیادی از گردشگران باور دارند که قلعه دختر (قیز قالاسی) از جمله زیبا‌ترین جا‌های دیدنی باکو است. این قلعه سنگی در قرن ۵ و ۶ میلادی ساخته شده و در دوره‌هایی به عنوان معبد آناهیتا مورد استفاده گرفته ولی حالا موزه است و بازدید از آن برای عموم آزاد می‌باشد. اگر به بنا‌های تاریخی علاقه دارید در سفر به باکو حتماً سری به آن بزنید. در این قلعه، انواع سلاح‌های جنگی متعلق به قرن‌هی پیش در معرض دید هستند و همچنین مدل‌هایی از سربازان آذربایجانی در ابعاد واقعی در قلعه قرار داده شده‌اند. 

ایچری شهر (Icheri Sheher) بافت قدیم شهر باکو

ایچری شهر باکو

ایچری شهر یا بافت قدیم شهر باکو از جمله ارزشمند‌ترین جا‌های دیدنی باکو است به شکلی که دولت آذربایجان برای حفظ و مرمت این قسمت از شهر تمام تلاش خود را به کار بسته است. ایچری شهر در شمال غربی باکو قرار گرفته و قدمت آن به قرن ۹ تا ۱۱ میلادی برسد. در ایچری شهر بنا‌هایی از زمان ساسانیان، شیروانیان، عثمانی‌ها و … باقی‌ مانده است. اگر به باکو سفر کردید حتماً به بافت قدیم شهر هم بروید و در فضای زیبا و با شکوه آن قرار بگیرید. این قسمت از شهر سوژه‌های جذابی برای عکاسی دارد و خاطره شما از باکو را تا همیشه زیبا نگه می‌دارد.

برج‌های شعله

برج های شعله باکو

حالا نوبت به بخش مدرن باکو می‌رسد. یکی از جا‌های دیدنی باکو در بخش مدرن، برج‌های شعله هستند. این ۳ برج در نزدیکی هم قرار گرفته‌اند و منظره کلی آن‌ها شبیه به شعله‌های آتش است. این برج‌های عظیم توسط شرکت‌های آمریکایی ساخته شده‌اند و حالا مهم‌ترین سمبل شهر باکو می‌باشند. یکی از برج‌ها کاملاً مسکونی، یکی دیگر کاملاً تجاری و اداری است. همچنین یکی از برج‌های شعله هتلی مجلل می‌باشد که منظره‌ای زیبا از دریای خزر دارد. برج‌های شعله در هنگام شب به رنگ قرمز نورپردازی می‌شوند که زیبایی آن‌ها را چند برابر می‌کند. می‌توانید برای عکاسی، خرید و … به محوطه برج‌های شعله بروید.

بلوار ساحلی باکو و ونیز کوچک

ونیز کوچک باکو

یکی دیگر از جا‌های دیدنی باکو در قسمت مدرن شهر، بلوار ساحلی و ونیز کوچک است. هر چند که قدمت بلوار ساحلی به ۱۱۰ سال می‌رسد ولی در طی دوران مختلف مرتبا بازسازی و تجهیز شده است. این بلوار زیبا در جاده کناره دریای خزر قرار گرفته است و امکانات زیادی مانند انواع کافه، رستوران، مراکز خرید، امکان دوچرخه سواری و … در آن وجود دارد. نورپردازی این بلوار در شب بسیار زیبا است و منظره بی‌نظیری از برج‌های شعله در برابر دیدگان شما قرار می‌گیرد. طول بلوار ساحلی به ۳ کیلومتر می‌رسد و در حاشیه آن پارک بزرگی برای تفریح بازدیدکنندگان ساخته شده است.

کاخ شروان‌شاهان

کاخ شروان شاهان جاهای دیدنی باکو

کاخ شروان‌شاهان یا به ترکی شیروان شاهلار سارایی  بنایی متعلق به زمان حکومت شروان‌شاهان می‌باشد. در‌ واقع این شاهان، حاکمان محلی منطقه قفقاز بودند که توسط صفویان منقرض شدند. از جمله‌های جا‌های دیدنی باکو، همین کاخ است که در بافت قدیمی باکو بر بلند‌ترین تپه‌ها قرار گرفته است. در مجموع این کاخ، دارای حمام، مسجد، آرامگاه حاکمان، کتابخانه و … است. معماری خاص این بنا باعث شده است که جز میراث فرهنگی بسیار مهم شهر باکو محسوب شود.

مرکز فرهنگی حیدر علیف

مرکز فرهنگی حیدر علیف باکو

از دیگر ساختمان‌های زیبا و جذاب باکو باید به مرکز فرهنگی حیدر علیف اشاره کنیم. این ساختمان زیبا توسط معمار مشهور زاها حدید طراحی شده است و یکی از سمبل‌های مشهور باکو به حساب می‌آید. اگر به شهر باکو سفر کردید حتماً از این بنای زیبا و بی‌نظیر بازدید کنید. قطعاً مرکز فرهنگی حیدر علیف یکی از خاص‌ترین جا‌های دیدنی باکو است و معماری آن به گونه‌ای می‌باشد که هیچ گوشه‌ای در ساختمان وجود ندارد و تنها منحنی‌ها دیده می‌شوند.

مرکز تفریحی مگافان باکو

مرکز تفریحی مگافان باکو

اگر بخواهید تمام تفریحات و سرگرمی‌ها را یک‌جا در باکو امتحان کنید بهترین گزینه مرکز تفریحی مگافان باکو است. مگا فان از آن دسته جا‌های دیدنی باکو است که برای همه رده‌های سنی مناسب می‌باشد پس اگر همراه با خانواده و کودکان به شهر باکو سفر کردید حتماً سری به مگا فان بزنید. این مجموعه تفریحی دارای انواع رستوران‌های با کیفیت، شهربازی کودکان، سالن بیلیارد، اسکی سرپوشیده و … است.

مسجد حیدر باکو

مسجد حیدر باکو

مسجد حیدر باکو در سال ۲۰۱۴ احداث شده و مورد استفاده قرار گرفته است. این مسجد با تکیه بر معماری قدیمی قفقاز طراحی شده و مانند یک اثر تاریخی به نظر می‌رسد. مسجد حیدر دارای ۴ مناره است که ارتفاع هر کدام از آن‌ها ۹۰ متر می‌باشد. هر دو گروه سنی و شیعه در این مسجد نماز می‌گذارند و به عبادت مشغول هستند با این حال بازدید برای همه توریست‌ها با ادیان مختلف آزاد است. مسجد حیدر جز جا‌های دیدنی باکو از جنبه مذهبی و فرهنگی می‌باشد. بزرگترین فرش ماشینی جهان هم در این مسجد گسترده شده که محصول هنر و صنعت ایرانیان است.

تارگوویی باکو

تارگویی باکو

خیابان تارگوویی باکو یکی از زیبا‌ترین جا‌های دیدنی باکو است که حتماً باید از آن دیدن کنید. این خیابان قدمت طولانی دارد ولی همواره مرمت و بازسازی شده است. نورپردازی این منطقه از باکو بسیار زیبا است و به‌ خصوص در هنگام شب فضای آن مملو از توریست‌هایی می‌باشد که برای خرید و پیاده روی وارد این خیابان شده‌اند. تارگوویی از بلوار ساحلی شروع شده و تا قلعه دختر در ایچری شهر ادامه پیدا می‌کند. در سفر به باکو حتماً یک شب را به بازدید از این خیابان اختصاص بدهید.

ساحل بیلگاه

ساحل بیلگاه جاهای دیدنی باکو

ساحل دریای خزر در کشور آذربایجان بسیار تمیز و دلپذیر است. دولت این کشور با بستن قرارداد با یک شرکت هلندی، تلاش می‌کند از طبیعت ساحلی حفاظت کند و با وجود توریست‌های فراوان، مانع تخریب محیط زیست شود. اگر دوست دارید یکی از زیبا‌ترین و تمیز‌ترین سواحل دریای خزر را ببینید به ساحل بیلگاه بروید و از تفریحات آبی و ساحلی آن لذت ببرید. فاصله این ساحل تا باکو با اتومبیل حدود ۳۰ دقیقه است ولی مطمئن باشد تمام ساعاتی که در این ساحل هستید بسیار لذت بخش خواهند بود. ساحل بیلگاه از جا‌های دیدنی باکو است و برای تفریحات خانوادگی مناسب می‌باشد.

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب، شما را برای بازدید از باکو ترغیب کند. به هر حال فاصله این شهر تا کشور ما چندان زیاد نیست و در تعطیلات کوتاه مدت هم می‌توانید به آن سفر کنید. با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید تعدادی زیادی از جا‌های دیدنی باکو را ببینید و خاطرات خوشی رقم بزنید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: