بندر کنگ سانتورینی ایران بندری با معماری و فرهنگ خاص

یکی از زیباترین و جذابترین بنادر جنوب ایران بندر کنگ است. در این بندر جاذبههای گردشگری بسیاری وجود دارد و به همین دلیل امروزه به یکی از جاذبههای پر بازدید جنوب ایران تبدیل شده است. در این مقاله به معرفی بندر کنگ و جاذبههای گردشگری آن پرداختهایم، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

معرفی بندر کنگ

بندر کنگ از قدیمیترین بنادر ایران است و چه در گذشته و چه امروز یکی از مراکز تجاری محسوب میشده است. این بندر در 5 کیلومتری بندر لنگه و در 165 کیلومتری بندرعباس واقع شده است. بندر کنگ در حال حاضر یکی از جاهای دیدنی استان هرمزگان محسوب میشود و سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب میکند. اهالی ساکن در این بندر فارسی زبان بوده ولی نوشتارشان عربی است. طبق سرشماری انجام گرفته در سال 1390 اهالی ساکن در بندر 16500 نفر هستند. آب و هوای بندر کنگ به دلیل قرارگیری در کنار دریا شرجی و گرم است. به همین دلیل بهترین زمان برای بازدید از این بندر فصلهای بهار، پاییز و زمستان است.

برخی بر این باورند که بندر کنگ به دلیل سبک خاص معماری آن و در صورتی که رسیدگیهای لازم برای آن انجام شود، میتواند به سانتورینی ایران تبدیل شود. جزیره سانتورینی جزیرهای بسیار زیبا و قدیمی در دریای اژه است. این جزیره یکی از محبوبترین جزایر یونان است و به دلیل معماری خاصی که دارد سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب میکند. در این جزیره زیبا تفرجگاههای بسیاری وجود دارد و به همین دلیل یکی از بهترین مقاصد برای تعطیلات محسوب میشود.

در بین فرهنگ مردم کنگ سنتی وجود دارد که در طی سفرهای مردم بندر به هند و سومالی به این بندر وارد شده است. در این سنت نوزاد دختر از 40 روزگی تا سن 4 یا 5 سالگی خنته میشده است. از آن جایی که در گذشته این سنت بسیار مرسوم بوده، زنان نمیتوانستند از آن انتقاد کنند ولی امروزه خانوادههای بسیار کمی این سنت را عملی میکنند. طبق گفته بنیاد جمعیت سازمان ملل، این سنت حقوق زنان را نقض کرده و به سلامتی آنها آسیبهای جبران ناپذیری وارد میکند.

تاریخچه بندر کنگ

به دلیل اهمیتی که بندر لنگ در جنوب ایران داشته است، در گذشته دارای کشتیهای بزرگی بوده است که دریانوردان برجستهای در آن به سفرهای دریایی طولانی مشغول بودند و با استفاده از این سفرها به صادرات و واردات میپرداختند. این کشتیها کالاهایی از جمله آلورد، خرما، جوز، لوز، المستکی، سجاده و ... را به کشورهای دیگر صادر میکردند.

از دیگر مواردی که میتوان به اهمیت تاریخچه این بندر اشاره کرد، به زمان تسلط پرتغالیها بر روی خلیج فارس برمیگردد. در آن زمان بندر کنگ یکی از مهمترین بنادر ایران و از مهمترین بنادر نزد پرتغالیها به شمار میرفت. این بندر در کنار یکی از بزرگترین قلعههای پرتغالیها بوده و از آن برای لنگر انداختن کشتیهای بزرگشان استفاده میکردند.

گفتنی است بندر کنگ در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در سال 1396 نیز در فهرست میراث آثار جهانی یونکسو به ثبت رسید.

معماری بندر کنگ

در بندر کنگ خانهها از گذشته تا به امروز به صورت خاصی ساخته میشدند. مصالح خانهها از سنگ و گچ بوده و در معماری آنها بادگیر نقش بسیار مهمی داشته به طوری که به عنوان یکی از اصلیترین اجزای ساخت و ساز به حساب میآمده است. خوب است بدانید که بادگیرها را میتوان شاخصترین عنصر در معماری خانهها در بندر کنگ دانست. از بادگیرها برای خنکسازی و تهویه هوا استفاده میکردند. در گذشته خانههای بندر کنگ به دست تجار ساکن در بندر ساخته میشدند. از آن جایی که معماری خانههای بندر کنگ خاص است، هنوز هم در ساخت سازههای مختلف از سبک و شیوه معماری گذشته استفاده میشود.

پس از خانهها، آب انبارها شاخصترین معماری را در این جزیره دارا هستند. از آن جایی که در این بندر جمعآوری آب باران برای دسترسی به آب شیرین بسیار مهم بوده، بناهایی با پایههای استوانهای و سقف گنبدی شکل ساخته شدهاند. همین گنبدها هستند که شاخصه اصلی معماری این سازهها را تشکیل میدهند. آب انبارها در این جزیره در کنار خانهها و بادگیرها، نشانی از هویت جزیره قلمداد میشوند.

سوغات بندر کنگ

یکی از اصلیترین سوغات این بندر، صنایع دستی آن است که در بازار ماهی فروشان به فروش میرسد و به همین دلیل برای خرید سوغاتی میتوانید از صنایع دستی به فروش رسیده در این بازار استفاده کنید. در این بین عروسکهای دستسازی وجود دارند که پوشش، فرهنگ و اعتقادات اهالی بندر را به نمایش میگذراند و در بین صنایع دستی مختلف به عنوان سوغاتی طرفداران بسیاری به دست آوردهاند.

معرفی جاهای دیدنی بندر کنگ

بندر زیبای کنگ دارای جاذبههای دیدنی بسیاری است که بازدید از هر کدام از آنها خالی از لطف نخواهد بود. در ادامه به معرفی معروفترین جاهای دیدنی بندر کنگ پرداختهایم.

قلعه پرتغالیها

زمانی که پرتغالیها خلیج فارس را به اشغال خود درآورده بودند، در بنادر آن قلعههایی ساختند که یکی از این قلعهها در بندر کنگ ساخته شده است. قلعه مذکور زمانی که دریا در حالت مد قرار میگیرد به زیر آب رفته و زمانی که به حالت جزر قرار میگیرد، قسمتی از خود را نمایان میکند. برای ساخت قلعه از سنگ و ساروج استفاده شده و معماری آن به صورت مدور است. گردشگران بسیاری برای بازدید از قلعه پرتغالیها به این بندر سفر میکنند.

قلعه لشتان

یکی دیگر از قلعههای معروف بندر کنگ، قلعه لشتان است که بر ارتفاعات کوههای بارچاه واقع شده است. از سمت قلعه لشتان به سمت قلعه پرتغالیها راهی زیرزمینی و تونل مانند وجود دارد که از آن برای ارتباط بین دو قلعه و همچنین در زمان جنگ برای ذخیره مهمات و یا سنگرگیری استفاده میکردند.

خانه گلبتان

یکی از آثار تاریخی مهم بندر کنگ خانه گلبتان است که به دلیل معماری خاصش بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب میکند. به دلیل طاقها و گچبریهایی خاصی که دارد و همچنین وجود بادگیرهای خاص مخصوص این شهر، در اسفند ماه سال 1377 خانه گلبتان به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

موزه مردم شناسی

در موزه مردم شناسی بندر کنگ صنایع دستی، معماری، آداب و رسوم، نوع پوشش، دریانوردی و خوراک اهالی قدیمی و کنونی بندر به نمایش گذاشته شده است تا گردشگران هر چه بیشتر با فرهنگ اهالی کنگ آشنا شوند.

سخن پایانی

بندر کنگ به دلیل جاذبههای طبیعی و زیبایی خاصی که دارد، همه ساله پذیرای گردشگران بسیاری است. برای دسترسی به این بندر میتوانید از سه راه زمینی، هوایی و دریایی استفاده کنید. به دلیل استقبال گردشگران از این منطقه، هتلها و اقامتگاههای مختلف با امکانات خوبی در بندر به وجود آمدهاند تا گردشگران به راحتی بتوانند در هتل و اقامتگاه بندر کنگ اقامت خود را سپری کنند. یکی از هتلهای معروف شهر به همراه بادگیر ساخته شده تا نشانی از معماری خاص کنگ باشد. در صورت سفر به این بندر زیبا بازدید از جاذبههای طبیعی معرفی شده را از دست ندهید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: