جاهای دیدنی سرعین، معدن چشمه های آبگرم

سرعین شهری بسیار زیبا و سرسبز است که در 30 کیلومتری غرب اردبیل واقع‌شده است. این شهر یکی از زیباترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که اصلی‌ترین دلیل شهرت آن وجود تعداد زیادی چشمه‌ی آب گرم در آن است. در ادامه‌ی این مطلب به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی سرعین می‌پردازیم. 

آبگرم های سرعین

سرعین را میتوان معدن چشمه های آبگرم دانست، شهری که تعدد چشمه های آبگرم در آن تبدیل به یک جاذبه گردشگری شده است. با توجه به خواص درمانی چشمه های آبگرم افراد زیادی برای بهره بردن از این جاذبه راهی سرعین می شوند. در ابتدا چندین مجتمع آبدرمانی و چشمه آبگرم سرعین را به عنوان بخش مهمی از جاهای دیدنی سرعین معرفی خواهیم کرد.

آب درمانی سبلان

آبدرمانی سبلان سرعین

در میان جاذبه‌های تفریحی و جاهای دیدنی سرعین، مجتمع آب‌درمانی سبلان بیشترین طرفداران را دارد. چرا که گردشگران علاوه بر تفریح از مزایای آب‌درمانی این مجموعه نیز برای بهبود بیماری‌های مختلف؛ همچون رماتیسم، مشکلات پوستی، درد‌های عضلانی، اسپاسم و ... بهره‌مند می‌شوند. مجتمع آب‌درمانی سبلان با داشتن وسعتی حدود 5/2 هکتار و امکانات رفاهی فراوان، به عنوان بزرگترین مرکز آب‌درمانی خاورمیانه و آسیا به شهرت رسیده است. از امکانات ویژه این مجموعه تفریحی و درمانی می‌توان به استخر سرپوشیده، سونای خشک و بخار، جکوزی، وان‌های انفرادی، تجهیزات ماساژ درمانی و فیزیوتراپی، فضای سبز، پارکینگ و فروشگاه لوازم ورزشی و بهداشتی اشاره کرد. یکی از امتیازات بی‌نظیر مجتمع آب‌درمانی سبلان، داشتن دو بخش مجزا مخصوص آقایان و بانوان است. گردشگران در تمام ایام سال می‌توانند از خدمات و امکانات آب‌درمانی سبلان استفاده کنند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل های سرعین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبگرم گاومیش گلی

آبگرم گاومیش گلی

وقتی که صحبت از آبگرم‌های سرعین و بازدید از آنها به میان می‌آید، آبگرم گاومیش گلی سرعین اولین گزینه‌ای است که معرفی می‌شود. این چشمه از لحاظ وسعت و میزان آبدهی بالاترین جایگاه را در میان چشمه‌های آبگرم سرعین دارد. قدیمی بودن، دمای بیش از 45 درجه سانتی‌گراد و پر آب بودن آبگرم گاومیش گلی دلیل قانع کننده‌ای برای محبوبیت زیاد آن در بین اهالی شهر سرعین و گردشگران است.
چشمه گاومیش گلی سرچشمه آبگرم گاومیش گلی است. چشمه گاومیش گلی از ارتفاع 1900 متری سطح دریا و از میان دل کوه بیرون می‌جهد. آبگرم گاومیش گلی از ابتدای تاسیس‌اش که نزدیک به یک قرن از آن می‌گذرد، بیماران زیادی را با آب‌های شفادهنده خود درمان کرده است. آب‌های ترش، بی‌رنگ و غنی از املاح معدنی این چشمه در درمان بیماری‌های پوستی، اعصاب، روماتیسم، قلب و عروق و مفاصل بیشترین تاثیر را دارند. انتخاب نام چشمه گاومیش گلی به حضور گاومیش‌ها در اطراف آن در سال‌های قبل از بهره‌بردای آبگرم گاومیش گلی مرتبط می‌شود. اهالی معتقدند که گاومیش‌ها بعد از این که آب چشمه کمی سرد شد، در استخر کنار آن آبتنی می‌کردند. در سفر به سرعین حتماً از معروف‌ترین آبگرم ایران در بین جاهای دیدنی سرعین (آبگرم گاومیش گلی) که در میدان ولیعصر شهر سرعین واقع شده است، دیدن کنید.

آب درمانی ایرانیان سرعین

مجتمع آبدرمانی ایرانیان سرعین

یکی از مجهزترین و بزرگترین مجتمع‌های آب‌درمانی‌ کشور، مجموعه آب‌درمانی ایرانیان سرعین است که در شهر سرعین واقع شده است. تاسیس این مجموعه آب‌درمانی در ابتدای ورودی شهر، یک امتیاز برای مسافران محسوب می‌شود، چون فارغ از تلف کردن زمان در خیابان‌های شلوغ شهر از کیفیت خدمات آب‌درمانی ایرانیان بهره مند می‌شوند و خستگی راه طولانی سفر را از تن بیرون می‌کنند.
در مجموعه آب‌درمانی ایرانیان امکانات زیادی برای ایجاد حس رضایت و لذت در بازدیدکنندگان، در نظر گرفته شده است. جکوزی، سرسره آبی، استخر کودکان، استخر بزرگسالان، سونای خشک و بخار، سیستم تهویه، سیستم رطوبت‌گیر، رختکن، دوش انفرادی، حمام ترکی، ماساژ، سرویس بهداشتی، آرایشگاه، بوفه، رستوران و کافی‌شاپ از مهم‌ترین امکانات این مجموعه آب‌درمانی محسوب می‌شوند. جالب است بدانید امکان استفاده از تمام خدمات مجموعه آب‌درمانی ایرانیان به طور همزمان برای آقایان و بانوان فراهم شده است.

مقایسه قیمت و اجاره ویلا و سوئیت در سرعین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبگرم بش باجیلار

آبگرم بش باجیلار

شرایط جغرافیایی شهر سرعین، باعث جوشش چشمه‌های آبگرم فراوانی در این شهر شده است. در میان چشمه‌های معدنی سرعین، آبگرم بش باجیلار سرعین گزینه مناسبی برای تفریح مسافران است. بش باجیلار در زبان فارسی به معنای «پنج خواهر» است. پنج خواهر به تعداد دهنه‌های در حال جوشش اشاره دارد که تامین کننده آب چشمه معدنی بش باجیلار هستند. در گذشته با توجه به موقعیت مکانی آبگرم بش باجیلار به آن «دره لرسویی» می‌گفتند. زیرا در میان یک دره که دور‌تادور آن را چمنزار و درختان بلند قامت سپیدار و چنار گرفته‌اند، واقع شده است.
آب‌های چشمه بش باجیلار به واسطه دمای 35 درجه سانتی‌گراد و املاح معدنی فراوان یک جاذبه تفریحی و درمانی لذت‌بخش است. جاذبه تفریحی بش باجیلار، به دلیل امکانات متنوع (جکوزی، سونا، استخر سرپوشیده، دوش انفرادی، پارکینگ) و وسعت زیاد رتبه دوم آبگرم‌ها سرعین را از آن خود کرده است.

 آب درمانی قهوه سویی

 آب درمانی قهوه سویی

خاصیت درمانی چشمه‌های آبگرم، لذت تفریح در این مکان‌های توریستی را برای گردشگران صد چندان می‌کند. در بین جاهای دیدنی سرعین، آب‌درمانی قهوه سویی سرعین یکی از مجهزترین آبگرم‌های استان اردبیل است که در شهر سرعین، چهارراه قهوه سویی، خیابان طالقانی واقع شده است. آب‌های معدنی مجتمع آب‌درمانی قهوه سویی به دلیل غنی بودن از املاح مختلف مانند کلر، سدیم، منیزیم، پتاسیم، رسوبات آهن و سیلیس در درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است. به همین خاطر بسیاری از افراد حتی از دور‌ترین نقاط ایران به منظور درمان بیماری‌های خود همچون درد‌های استخوانی، مفاصل، رماتیسم، بیماری‌های روانی، دفع سنگ کلیه و ... روانه آب‌درمانی قهوه‌سویی می‌شوند. جالب است بدانید که آب‌های شفا‌بخش این چشمه آبگرم در بهبود بیماری‌های چشم هم تاثیرگذار است.
مهم‌ترین امکانات مجتمع آب‌درمانی قهوه سویی عبارتند از: استخر آب‌سرد، استخر آبگرم، سونای خشک و بخار، تجهیزات فیزیوتراپی، واحد ماساژ، استخر مخصوص کودکان، استخر عمومی، جکوزی، پارکینگ، سالن همایش، هتل‌آپارتمان، کافی‌شاپ و بوفه.

مقایسه قیمت و رزرو هتل رضوان خلیج فارس سرعین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آب درمانی ژنرال سرعین

آب درمانی ژنرال سرعین

یکی از تفریحاتی که کمتر کسی یافت می‌شود از آن لذت نبرد، آبتنی در آب‌های گرم چشمه‌های معدنی است. در سفر به شمال‌غرب کشور و سرزمین چشمه‌های آبگرم (سرعین) فرصت زیادی برای این تفریح نشاط‌آور وجود دارد. آب‌درمانی ژنرال سرعین ، یکی از چشمه‌های معدنی معروف درلیست چشمه های آبگرم سرعین است. این آب‌درمانی مدرن در بلوار شریعتی قرار دارد. علت انتخاب نام ژنرال برای این آب‌درمانی به خاطر یکی از فرماندهان روس است که جراحت پای خود را با آب این چشمه معدنی درمان کرد. آب‌های‌ درمانگر این چشمه مزه کمی ‌ترش دارد، بی‌رنگ و اسیدی هستند؛ غنی از املاح کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، کلرو و بی‌کربنات است و درمانی آن به 44 درجه سانتی‌‌گراد می‌رسد.
در کنار آب‌درمانی ژنرال هتل‌آپارتمان سپید قرار دارد و این برای مسافران یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود؛ آنها می‌توانند در کنار یک اقامت راحت و امن به راحتی از خدمات این آب‌درمانی بهر‌ه‌مند شوند. آب‌درمانی ژنرال برای رفاه حال بازدیدکنندگان امکانات منحصر به فردی همچون سونای‌خشک، سونای‌بخار، جکوزی، استخر، دوش، استخر کودکان، رختکن و بوفه دارد.

آبدرمانی پهنلو

آبدرمانی پهنلو سرعین

اگر بخواهیم آبدرمانی پهنلو سرعین را با دیگر چشمه های آبگرم‌ سرعین مقایسه کنیم، باید بگوییم چشمه آبگرم پهنلو یکی از بهترین مجموعه‌های آبدرمانی در این شهر است. امکانات متعددی همچون سونای خشک و بخار، سالن ماساژ (حمام ترک)، استخر کودکان، استخر عمومی، آبشار آب‌داغ، تردمیل، تونل مه‌سرد، دوچرخه داخل آب، وان انفرادی، واحد اختصاصی VIP (مخصوص استفاده گروهی)،حوضچه آب‌سرد، آسانسور، ویلچر، بوفه و کافی‌شاپ است. آبدرمانی پهنلو در کنار هتل ارشاد قرار دارد و این برای گردشگران یک مزیت محسوب می‌شود، زیرا می‌توانند در فاصله ای کم از آبگرم پهنلو به عنوان یکی از جاهای دیدنی سرعین، اقامتی امن و راحت را تجربه کنند.
ترکیب شیمیایی آب‌های نیمه اسیدی چشمه معدنی پهنلو بیشتر شامل پتاسیم، سولفات، کلر و سدیم می‌باشد. به همین خاطر در درمان بیماری‌های عصبی، مفاصل، رماتیسم و دردهای ماهیچه‌ای بسیار موثر واقع شده است. آبدرمانی پهنلو در میدان سهند، خیابان ولیعصر واقع شده است.

مقایسه قیمت و رزرو هتل ساسان سرعین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبگرم قره سو (ساری سو)

آبگرم قره سو

مهم‌ترین چیزی که سرعین را به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است، آبگرم‌های آن است. آبگرم قره‌سو سرعین در بخش غربی این شهر و در نزدیکی میدان گاومیش گلی قرار دارد. در این آبگرم در تمام طول سال آب نسبتاً داغ با جریان ثابتی از دل زمین خارج می‌شود. دمای آب‌های ان به طور متوسط 44 درجه سانتی گراد است. املاح آبگرم قره‌سو به آب‌های آن خاصیت درمانی بخشیده است. در مجموعه آبگرم قره‌سو، دو حوض ساخته شده است. حوض اولی به محض پر شدن، آب اضافی را به حوض دوم هدایت می‌کند و از این طریق استخر آن پر آب می‌گردد.
در کنار آبگرم قره‌سو، آبگرم ساری‌سو قرار دارد. ساعت استفاده آقایان و بانوان از خدمات این دو آبگرم مخالف هم است. در واقع زمانی که در آبگرم قره‌سو نوبت سانس آقایان باشد، در آبگرم ساری‌سو نوبت سانس بانوان است.

آبگرم قهوه‌ خانه ممتاز یک و دو

قهوه‌خانه همت و یعقوب به خاطر داشتن آبگرم جزء معروف‌ترین قهوه‌خانه‌های شمال سرعین هستند. آبگرم قهوه خانه ممتاز یک در داخل حیاط قهوه‌خانه همت قرار دارد، البته در بین اهالی منطقه به آشاغی قهوه‌سوئی شهرت یافته است. درجه حرارت آب این چشمه معدنی به 47 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. آب‌های ترش و تیره رنگ آبگرم ممتاز یک به خاطر غنی بودن از املاح پتاسیم، سدیم، کلر، بیکربنات و منیزیم فواید بسیاری برای کمردرد و روماتیسم دارد.
آبگرم ممتاز دو در حیاط قهوه‌خانه یعقوب که چسبیده به قهوه‌خانه همت است، قرار دارد. خصوصیات شیمیایی و فیزیکی آب‌های این چشمه معدنی بسیار شبیه به آب‌های آبگرم ممتاز یک است. البته دمای آب آبگرم ممتاز دو تقریباً 3 سانتی‌گراد کمتر است. در کنار آبگرم ممتاز دو برای رفاه حال بازدیدکنندگان امکاناتی همچون دوش، رختکن، حوضچه روباز و حوضچه کلر در نظر گرفته‌اند.

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان اترک سرعین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبگرم حمام شفا

آبگرم حمام شفا سرعین هم مانند دیگر چشمه‌های معدنی سرعین، گردشگران زیادی را به سوی آب‌های درمانگر خود می‌کشاند. قدمت استفاده از خاصیت درمانی این آبگرم به سال 1343 برمی‌گردد؛ دستور ساخت آن از سوی امیرعباس هویدا (نخست وزیر وقت) صادر گردید. در توصیف خصوصیات ظاهری آب‌ چشمه حمام شفا می‌توان به مزه ترش و بی‌بو، ظاهر کدر و بی‌رنگ اشاره کرد. درجه حرارت آب‌های آن در مظهر چشمه به 40 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. املاح آن شامل آنیون‌های کلرو و بی‌کربنات و کاتیون‌های سدیم و کلسیم است. استعمال آب‌های چشمه معدنی حمام شفا باعث درمان انواع بیماری های پوستی، عصبی، مفاصل و رماتیسم می‌شود. اگر در شهر سرعین مسیرتان به میدان امام علی افتاد، سری به آبگرم حمام شفا هم بزنید.

آب‌درمانی اترک

/SareinAttractions/Attraction3183.html

در شهر توریستی سرعین تعداد زیادی آبگرم سنتی و مدرن وجود دارد. آب‌درمانی اترک، جزء آبگرم‌های مدرن این شهر به شمار می‌رود که در شمالی‌ترین بخش سرعین واقع شده است. البته فضای آرام و برخورداری از آبدرمانی اختصاصی، باعث متفاوت بودن آن از دیگر آبگرم‌های سرعین شده است.
مجتمع آب‌درمانی اترک شامل هتل‌آپارتمان سه ستاره اترک، پارکینگ اختصاصی، رستوران، کافی‌شاپ و فروشگاه عسل است. از امکانات داخل آب‌درمانی اترک می‌توان به استخر عمومی، استخر کودکان، سونای خشک و بخار، جکوزی، اتاق ماساژ، اتاق ورزش با تجهیزات کامل و سیستم تهویه اشاره کرد. برای رفتن به این چشمه آبگرم و لذت بردن از فضای بهداشتی و امکانات عالی آن می‌توانید به بلوار چالدران شهر سرعین مراجعه کنید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل صحت سرعین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

جاذبه های طبیعی سرعین

روستای آلوارس

روستای آلوارس سرعین

روستای سرسبز و کوهستانی آلوارس یکی از زیباترین موهبت‌های الهی است که در دامنه کوه‌های پر غرور سبلان جای خوش کرده است. این جاذبه طبیعی زیبا و منحصر به فرد در فاصله 12 کیلومتری شهر سرعین قرار دارد. آرامش و سکوت عجیب طبیعت زیبا و چشم‌نواز روستای آلوارس سرعین، فرصتی مناسب برای دور شدن از سروصدا و آلودگی‌های زندگی شهری است. که ان را به یکی از معروف ترین جاهای دیدنی سرعین تبدیل کرده است. با توجه به کوهستانی بودن روستای آلوارس انتظار می‌رود که دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنک باشد. ذوب شدن برف‌ها و جاری شدن جویبارها در فصل بهار و تابستان، طبیعت زیبای این روستای ییلاقی را جانی دوباره می‌بخشد.
پراکنده شدن گل‌های وحشی و رنگارنگ در سراسر دشت، حضور پرند‌ه‌های آوازخوان، خانه‌های کاهگلی، چشمه‌های خروشان مین‌بلاغ و گورگور؛ تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های خیره‌کننده آلوارس هستند. یکی از هیجان‌انگیزترین جاذبه‌های تفریحی استان اردبیل، پیست اسکی روستای آلوارس است که به عنوان بزرگترین پیست اسکی کشور شناخته شده است. پیست اسکی آلوارس، در بیشتر ماه‌های سال پذیرای حضور پرشور گردشگران بی‌شماری از داخل و خارج کشور است.

دره گلستان (دره آلوارس)

دره گلستان

طبیعت زیبا و آب‌وهوای خنک و مطبوع دره گلستان سرعین، یکی از دل‌انگیزترین تفرجگاه‌ها در گرمای تابستان است. دره‌ گلستان که خیلی‌ها آن را با نام دره‌آلوارس می‌شناسند، از جمله دره‌های شرقی سرسبز کوه‌های سبلان است. زیبایی‌های این دره عریض در هر 4 فصل سال منحصر به فرد است. البته سیمای طبیعت دره‌آلوارس در فصل بهار و پاییز غیرقابل توصیف است و فقط باید از نزدیک شاهد اعجاز شگفت‌انگیز آن بود.
یکی از جاهای دیدنی سرعین در دره‌ گلستان، آبگیرهای آن است که نام قزل گل‌لر (آبگیرهای طلایی) انتخاب خوبی برای توصیف‌اش است. وجود یخچال‌های طبیعی فراوان، درختان سرسبز، چشمه‌های پر آب، گل‌های رنگارنگ و کوه‌های مرتفع پوشیده از چمنزارها در دره گلستان هر ببینده‌ای را به یاد تکه‌ای از بهشت می‌اندازد. اگر می‌خواهید تماشای زیبایی‌های تمام نشدنی دره‌گلستان را به چشمان خود دهید، در فاصله 19 کیلومتری شهر سرعین و در نزدیکی روستای آلوارس در جست‌وجوی آن باشید.

مقایسه قیمت و رزرو هتل رویال پارک سرعین از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پیست اسکی آلوارس

پیست اسکی آلوارس سرعین

اگر در فصل زمستان راهی سرعین شدید، بدون شک پیست اسکی آلوارس سرعین بهترین خاطره‌ای سفر شما خواهد بود. پیست اسکی آلوارس با شهر سرعین 24 کیلومتر و با روستای آلوارس 12 کیلومتر فاصله دارد. اگر بخواهیم از لحاظ وسعت پیست اسکی آلوارس را توصیف کنیم، باید بگوییم به عنوان بزرگترین پیست اسکی ایران از یاد می‌شود. علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی، در پیست اسکی آلوارس می‌توانند به اوج هیجان و لذت برسند.
یکی از مهم‌ترین برتری‌های پیست اسکی آلوارس بر دیگر پیست‌های اسکی در ایران، امکان استفاده از آن در 8 الی 9 فصل سال است. علت اصلی آن هم مربوط به ارتفاع 3200 متری از سطح دریا و بارش برف فراوان در فصل پاییز و زمستان می‌شود. تفریح در پیست اسکی آلوارس، استشمام هوای پاک و خنک به همراه تماشای طبیعت زیبای اطراف آن، چنان آرامشی ایجاد می‌کند که تا مدت‌ها خاطره خوش آن در ذهن‌ باقی می‌ماند.

چشمه و آبشار گورگور آلوارس

چشمه و آبشار گورگور سرعین

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی که در سفر به سرعین باید از آن دیدن کرد، چشمه و آبشار گورگور آلوارس سرعین است. این آبشار که فقط 12 کیلومتر با شهر سرعین فاصله دارد، در میان دره عریض و معروف آلوارس و در دامنه‌ شمالی کوه‌های سرفراز سبلان واقع شده است.
جریان با صلابت آب‌های زلال و خروشان آبشار گورگور که از لابه‌لای صخره‌های محکم و ارتفاع 12 متری به سمت چشمه گورگور می‌آیند، هر بیننده‌ای را مجذوب تماشای خود می‌کند. بعد از تماشای عظمت آبشار سوی نگاه‌ها به چشمه گورگور و ماهی‌های قزل آلای قرمز آن می‌افتد که گویی به خاطر حضور خود در کنار این همه زیبایی، رقص و پایکوبی می‌کنند. چشم‌انداز وصف‌نشدنی چشمه و آبشار گورگور در کنار طبیعت زیبای کوه‌های سبلان، هر ساله گردشگران و کوهنوردان بی‌شماری را از جای جای ایران به سمت خود می‌کشاند.

آبشار ورگه سران

آبشار ورگه سران سرعین

در فصل بهار و تابستان، آبشار‌ها برای گردشگران از محبو‌ب‌ترین جاذبه‌های طبیعی به شمار می‌روند. آبشار ورگه سران، یکی از زیباترین آبشارهای ایران، در 10 کیلومتری شهر سرعین قرار دارد. برخورد تعدادی از چشمه‌های کوه‌های سبلان به سنگ‌های سخت و محکم، آبشار ورگه سران را به وجود آورده است. این آبشار به نام روستایی که در آنجا جریان دارد، به ورگه سران معروف شده است. گل‌های وحشی، غارها و چمنزارهای سرسبز در اطراف آبشار ورگه سران، این مکان بکر را به یکی از زیباترین تفرجگاه‌های تفریحی اردبیل تبدیل کرده است. از آنجایی که آبشار ورگه سران، مقصد بسیاری از گردشگران سرعین است، انتظار می‌رود در اطراف آن امکانات رفاهی مناسبی برای مسافران در نظر گرفته شده باشد.

دهکده سنگی ویند کلخوران

دهکده صخره ای ویند کلخوران سرعین

دهکده سنگی ویند کلخوران یکی از شاهکارهای معماری ایران باستان، در میان کوه‌های سنگی سرعین قرار دارد. دیدن خانه‌های سنگی در میان دل صخره‌های سخت سنگی برای هر ببینده‌ای جذاب و شگفت‌انگیز است. از لحاظ ظاهری خانه‌های سنگی دهکده ویند به اشکال هندسی مانند بیضی، مربع و مستطیل شبیه هستند. باستان‌شناسان تا به امروز کاوش‌های زیادی بر روی خانه‌های سنگی دهکده ویند کلخوران انجام داده‌اند. طی این بررسی‌ها اشیاء مختلفی نظیر سفال و قوس‌های جناقی در این دهکده یافت شده است. با توجه به اینکه اشیاء یافت شده مربوط به دوره‌های مختلف از جمله ساسانی، سلجوقی، تیموری، صفوی و دوره اسلام می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که در تمام این دوره‌ها در دهکده سنگی ویند کلخوران ردپایی از انسان‌ها وجود داشته است. برای تماشای این دهکده باستانی و لذت بردن از زیبایی‌های طبیعت اطراف آن باید روانه روستای ویند کلخوران واقع در 5 کیلومتری جنوب‌غربی سرعین شوید.

تپه باستانی آناهیتا

تپه باستانی آناهیتا سرعین

تپه باستانی آناهیتا، از آثار تاریخی مربوط به دوره قبل از میلاد مسیح است که در غرب شهر سرعین قرار دارد. طبق بررسی‌های انجام شده بر روی این تپه باستانی، قسمت‌های مختلفی مانند معبد، آتشکده، قلعه، راهروی زیرزمینی و قلعه در آن تشخیص داده شده است. آثار و اشیاء ارزشمند کشف شده در تپه باستانی آناهیتا، نشان از قدمت 4000 هزار ساله آن می‌باشد. این منطقه باستانی در زمان‌های گذشته به منظور انجام اعمال دینی ادیان مختلف و به خصوص زرتشتیان، مورد استفاده قرار می‌گرفته است. دو آتشکده‌ آناهیتا و آذرفریق از جمله آتشکده‌های مربوط به این منطقه است که آثار آنها را هنوز هم می‌توان مشاهده کرد. تپه باستانی آناهیتا قبل از این که به وضعیت کنونی برسد، از سوی اهالی به عنوان مسجد کاربرد داشت.

دره جنگلی ایردموسی

دره جنگلی ایردموسی سرعین

فصل بهار و تابستان زمانی خوبی برای طبیعت‌گردی است، به خصوص اگر دره جنگلی ایردموسی مقصد سفر باشد. دره جنگلی ایردموسی یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران است که امتداد آن از نزدیکی سرعین شروع ‌می‌شود و تا روستای نوران ادامه می‌یابد. دیدن چمنزار‌ها، درختان سبز، نهرهای خروشان، چشمه‌های جوشان و گل‌های رنگارنگ به طور همزمان، در این دره جنگلی یک تصویر منحصربه‌فرد به وجود آورده است. تماشای زیبای‌های دره جنگلی ایردموسی ، چشمان هر رهگذری را خیره می‌کند. در دره جنگلی ایردموسی خبری از شلوغی‌های شهر و دود ماشین‌ها نیست. تفریح در محیط دنج و آرام این مکان خوش آب‌وهوا، می‌تواند یکی از بهترین لحظات زندگی گردشگران باشد

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: