6 جاذبه دیدنی کویر طبس

اکثر ما نام  شهر طبس را از طوفان شن طبس و شکست حمله آمریکا و یا با زلزله طبس به خاطر می آوریم اما شاید بسیاری ندانند که طبس کجاست؟
طبس شهری کویری در غرب استان خراسان جنوبی می باشد که جاذبه هایی خاص و کمتر شناخته شده را در خود جای داده است. شهر طبس به سبب جاذبه های طبیعی و تاریخی متعدد از ظرفیت گردشگری بسیار بالایی برخوردار می باشد.  آنچه در این مقاله قصد داریم بیشتر به آن بپردازیم جاذبه های گردشگری طبس است جاذبه هایی از جنس طبیعت در قلب کویر که در سال های اخیر موجب رونق بوم گردی ( اکوتوریسم ) در این منطقه شده است.

 دیدنی های کویر طبس

لیست جاهای دیدنی طبس

روستای حلوان (Halvan): کویر حلوان طبس

حلوان روستایی زیبا در دل کویر طبس است که به خاطر کویر بکرش و نخلستان های خرمایش شهرت دارد .باتلاق های نمکی و رسی، وجود گذرگاه های کم نظیری که از تلاقی کوه و ریگ دره ها به وجود آمده اند از جمله جذابیت های دیدنی کویر حلوان است که شاید در نوع خود بی نظیر باشد.

کویر حلوان طبس

بی گمان آنچه شما را ترغیب میکند تا به حلوان بروید اقامتگاه بوم گردی ستاره کویر حلوان است. فضایی با معماری سنتی که حیاط بزرگ آن با حوض و گل های زیبایش هر گردشگری را وسوسه می کند تا شبی را در حلوان میهمان ستاره های کویر باشد. در سال های اخیر این اقامتگاه های بومگردی به جاذبه های طبس برای علاقه مندان به کویر و طبیعت تبدیل شده است.

اقامتگاه بوم گردی کویر حلوان

البته از بافت قدیمی کوچه های حلوان غافل نشوید و معماری منحصر به فرد کویری را به نظاره بنشینید. قلعه حلوان که کل بافت قدیمی حلوان را در خود جای داده است به عنوان جاذبه اصلی این روستا عنوان می شود. همچنین به دلیل وجود معادن فراوان در این منطقه،جاده های خاکی مناسبی وجود دارند که دسترسی و بازدید آن را آسان کرده است.

کال جنی یا دره جن ها (kal-jenni)

در 35 کیلومتری شمال شهر طبس به اطراف روستای ازمیغان که می رسیم در امتداد خروجی یک قنات به دره ای بکر و زیبا بر میخوریم که در میان بومیان منطقه به "کال جنی" یا دره جن ها معروف است. منطقه ای که روزگاری مردم آن را محل زندگی جن و ارواح می دانسته اند و اکنون به جاذبه ای گردشگری تبدیل شده است.

کال جنی طبس

کال اصطلاحی است که به دره یا مسیر ایجاد شده توسط سیلاب ها و جریان آب اطلاق می شود. دره ای مرموز و خوف انگیز که گویی نسخه ای بی بدیل از گرند کانیون آمریکاست. شاید تا قبل از اینکه منظره ی کال جنی مقابل چشمانمان قرار بگیرد حتی تصور دره ای چنین زیبا و پر آب در پهنه ی این کویر تشنه کمی دشوار و دور از باور باشد.

کال جنی طبس

با ورود به دره هر چه پیشتر می رویم نقوش و برجستگی های دیواره ی دره از یک سو و صداهای وهم انگیزی که در اثر وزش باد در دره می پیچد از سوی دیگر ما را به حقیقت نام کال جنی نزدیکتر می کند، نقوشی که در اثر هزاران سال فرسایش و سیلاب ها پدید آمده اند اما شاید به این دلیل که پیشینیان از علت طبیعی این سازه ها  و اشکال فرسایشی آن اطلاعی نداشته اند ساختن آن را به جن ها نسبت داده اند.

کال جنی طبس

باز هم پیش تر می رویم، حوضچه های آبی که گاه تا 1.5 متر عمق دارند و آبشارهای کوچکی که محلی ها به آن شلن می گویند، ما را متقاعد میکند که در میان این بیابان عطشناک اینجا بهشت کوچکی است تا از گرمای سوزان کویر تن به خنکای آب بسپاری. آب درون دره به وسیله راه آب و تونل هایی که توسط اهالی روستاهای پایین ساخته شده اند به درون قنات هدایت می شود و بعد از آن دره از آب بی نصیب می شود.

کال جنی طبس

در ادامه به تونل ها و حفره هایی بر میخوریم که بعید به نظر می رسد حاصل فرسایش طبیعت باشد  و گویی ساخته ی دست بشر است، تونل ها و حفره هایی که خانه گبرها نام دارند و در گذشته محل سکنی زرتشتیان بوده است. طبق نظر کارشناس میراث فرهنگی قدمت این خانه ها به دوره ساسانیان باز می گردد.

کال جنی

نخلستانی که به صورت خودرو در دل این بیابان روییده است نیز از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می گردد.به طور کلی کال جنی مقصد مناسبی برای کسانیست که می خواهند به دنیایی از رمز و راز قدم بگذارند و هیجانی سرشار از وهم و خیال را تجربه کنند.

روستای ازمیغان( Azmighan) 

روستای ازمیغان از زیباترین و متفاوت ترین جاذبه های شهر طبس محسوب میشود روستایی که آن میتوانید تلفیقی از شالیزارهای شمال و نخلستان های جنوب را در کویر به طور همزمان به تماشا بنشینید و بی گمان تجربه ای از سه اقلیم متفاوت در یک مکان جاذبه ی شگفت انگیزی است.

روستای ازمیغان طبس

برنج چمپا نام برنج خوش‌طعم و خوش عطر این روستای کویری است. گردشگران در مسیر شالیزارها و از کنار رودخانه زیبای ازمیغان به سنگ‌های سفیدی به نام تخت عروس می رسند.

تخت عروس ازمیغان طبس

همچنین در روستای ازمیغان، آرامگاهی قرار دارد که آن را منتسب به سید محمد بن جعفر طیار می‌دانند. مردم اعتقاد قلبی خاصی به این امامزاده دارند و گفته می‌شود که هرساله تا ۱۰,۰۰۰ نفر برای زیارت و ادای نذر به این منطقه می‌آیند.

ازمیغان طبس

از جمله عوامل دیگری که سبب جذب طبیعت دوستان به این روستا می شود آبشار قدمگاه و گونه های گیاهی وحشی مثل انجیر کوهی با ارتفاع 20 متر و قدمت 300 ساله می باشد. گشت و گذار در کوچه باغ های ازمیغان، کویر گردی در اطراف روستا، لذت آب بازی در رودخانه ای پر خروش، مناظر روستا، همه و همه از دلایلی ست که هر کسی را ترغیب می کند تا لااقل یکبار رهسپار چنین سفری شود.

دریاچه نمک خور (khour salt lake )

یکی از پدیده هایی که کویرگردی را منحصر به فرد و جذاب تر می کند دریاچه های نمک هستند، این دریاچه ها با عمقی بسیار کم و انعکاس سفیدی برف گونه ی خود در کویر چشم هر بیننده ای را خیره می کنند.

دریاچه نمک خور

دریاچه خور، بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است که عمق نمک آن به خاطر حرکت دایمی سفره های آب شور، بسیار نازک بوده و از 5 سانتیمتر تا 10 میلیمتر متغیر است. این دریاچه از توابع خور و بیابانک در استان اصفهان است اما در فاصله 50 کیلومتری طبس قرار دارد و به همین دلیل خیلی از افراد مسیر طبس را برای دسترسی به ان انتخاب میکنند.

در دریاچه های نمک پدیده ای زیبا با ساختار چند ضلعی به صورت شبکه ای ایجاد می شود که در اصطلاح پلی گون یا چند ضلعی (Polygon) نام دارند. این پلی گون ها از جاذبه های دیداری دریاچه خور محسوب می شوند.

دریاچه  نمک خور

مسیر دسترسی به این دریاچه در حدود 50 کیلومتری سمت غربی شهر طبس می باشد که ما را به بخش جنوبی دریاچه می رساند. البته باید کامل مراقب باتلاق های آن باشیم و از مسیر خارج نشویم.
«سون هدین» کویر نورد بزرگ سویدی نیز در کتاب کویر های ایران به آن اشاره‌کرده است ولی به دلیل اشاره بومی‌های منطقه به خطرناک بودن مسیر، از عبور صرف‌نظر می‌کند.

روستای اصفهک(Esfahak)

اصفهک روستایی در 38 کیلومتری طبس در استان خراسان رضوی می باشد. این روستا به سبب بافت قدیمی ویران شده در زلزله سال 57 که در کنار آن روستای جدید بنا شده است،  وجه توریستی پیدا کرده است. معماری کویری و خانه های خشتی آن با درخت های نخل در تلاقی با کوه منظره ای چشم نواز را خلق نموده است. به دلیل قرارگیری این روستا در کنار کوهستانها، آب و هوای این روستا معتدل و خنک است. از نظر سرسبزی نیز این روستا به دلیل وجود پوشش گیاهی خاص و درختان نارنج و نخل و زمینهای کشت زعفران، جلوهای خاص را به وجود آورده است. این درختان نارنج و نخل به صورت پراکنده در دور تا دور روستا قرار گرفته که دلیل رشد این درختان به صورت خودرو به وجود قناتهای پر آبی چون ده نو، عباس آباد، اسکندر آباد، وکیل آباد و ... برمیگردد. 

روستای اصفهک طبس

قالیبافی از صنایع دستی مردمان این روستا می باشد و همچنین خرما و زعفران از تولیدات این روستا به شمار می رود. اگر در فصل برداشت زعفران به این منطقه سفر کنید میتوانید صحنه های زیبایی از مزارع زعفران را در قاب خاطرات تان ثبت کنید.

زعفران در اصفهک طبس

به دلیل قرارگیری این روستا در نزدیکی کوهستان و همچنین به دلیل کویری بودن این مناطق بهترین زمان سال برای سفر به روستای اصفهک فصلهای بهار و پاییز است زیرا این دو فصل بهترین فصلها برای سفر به مناطق کویری ایران محسوب میشوند. روستای اصفهک در سال های اخیر با دارا بودن اقامتگاه بوم گردی جذابیت دوچندانی برای طبیعت دوستان پیدا کرده است.در این اقامتگاه بوم گردی امکانات مختلفی چون سرویس بهداشتی، حمام، رستوران و ... وجود دارد تا مسافران اقامتی پر از آرامش را در دل بافت تاریخی این روستای زیبا سپری کنند.

روستای نایبند (nayband)

روستای نایبند ماسوله ای در قلب کویر ایران است. روستایی با معماری پلکانی که با درخت های نخل سر به فلک کشیده اش مانند جزیره ای سرسبز در میان شن های داغ کویر نمایان می شود. این روستا در فاصله 225 کیلومتری شهر طبس قرار دارد. 

روستای نایبند ماسوله کویر طبس

چشمه های آب سرد و گرم عامل حیات در نایبند می باشند، از جمله چشمه آب گرم دیگ رستم که جاذبه ای ویژه به این روستا بخشیده است.

چشمه آب گرم دیگ رستم طبس

سه برج نگهبانی که در اطراف روستا قرار دارند، بازمانده یک قلعه 300 ساله می باشند و برای حفاظت از روستا مورد استفاده قرار می گرفته اند.

روستای نایبند طبس

 زیست بوم یوزپلنگ آسیایی جذابیت دیگری به نایبند بخشیده است. به طوریکه این روستا مورد توجه دوستداران طبیعت نیز قرار دارد.

یوز پلنگ آسیایی در نایبند طبس

به طور کلی کویرنوردی، کوهنوردی، تماشای آسمان شب و...از جاذبه های نایبند محسوب می شود.
 

اقامتگاه های بوم گردی

با گسترش بوم گردی در سال های اخیر اقامتگاه های بوم گردی متعددی در ایران ساخته شده اند. تجربه ی اقامت در فضایی با معماری سنتی، لذت چشیدن غذاهای محلی و بومی منطقه، آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی بومیان، تنها جزیی از مزایای این اقامتگاه ها به شمار می آیند. به همین سبب توصیه می کنیم فرصت لمس چنین تجربه ای را از دست ندهید.
نکته پایانی اینکه اگر قصد سفر به کویر و کویرگردی دارید به خاطر داشته باشید که برای انجام این کار باید تجربه و اطلاعات کافی داشته باشید پس بهتر است در صورتیکه تجربه ای ندارید با تور های کویرگردی همراه شوید تا دچار مشکل نشده و خاطره ای خوش داشته باشید.


برای مقایسه و رزرو هتل در طبس یا  مقایسه و رزرو اقامتگاه های  طبس می توانید به سایت سلطان سفر مراجعه کنید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: