جاهای دیدنی همدان : 25 جاذبه گردشگری همدان

همدان قدیمی ترین شهر ایران و از کهن ترین شهرهای جهان است که شکل گیری آن  به زمان مادها بر می گردد، به همین سبب این شهر را پایتخت تاریخ و تمدن ایران نامیده اند. همدان در گذشته نام های متفاوتی از جمله هگمتانه، اَمدانه، اکباتان، آنادانا و .. داشته است که آمادای به معنی محل سکونت و تجمع مادها بوده و اولین پایتخت حکومت مادها در این شهر بنا شده است. بی گمان در شهری با چنین پیشینه تاریخی جاذبه های بسیاری برای گردشگری وجود دارد و از سویی جاذبه های طبیعی همدان نیز غیر قابل چشم پوشی است. در این مقاله قصد داریم به معرفی 25 مورد از جاهای دیدنی همدان بپردازیم  پس با سلطان سفر همراه باشید تا نقشه گردشگری همدان را شهر به شهر بررسی کنیم. همچنین اگر در سفر به همدان به دنبال خرید سوغات همدان هستید به مقاله زیر مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید : سوغات همدان مهد سفال ایران


جاهای دیدنی همدان با آدرس

غار علیصدر همدان

یکی از جاهای دیدنی همدان غار علیصدر می‌باشد که در شهرستان کبودراهنگ واقع شده است، برای دیدن غار علیصدر باید حدود ۷۵ کیلومتر مسیر را از شهر همدان طی کرده و به روستای علیصدر که از توابع کبودراهنگ می باشد، بروید. این غار بسیار زیبا در مناطق مرتفع «ساری قیه» واقع شده است که معنی این عبارت صخره زرد می‌باشد.

مقایسه قیمت و رزرو هتل همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

گفته می‌شود که مردم این منطقه حتی در دوران صفویه هم از آب این غار، به وسیله کانال کشی‌های انجام شده استفاده می‌کردند و این وضعیت ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۴۲ یک گروه برای کشف اطلاعات بیشتر در مورد این غار، به درون آن رفتند و اطلاعاتی را در مورد آن به دست آوردند. اما جالب است بدانید که تا سال ۱۳۵۲ دهانه این غار بسیار تنگ و در حدود ۵۰ سانتی‌متر بود و هیچ کسی به جز کوهنوردان فوق حرفه‌ای نمی‌توانستند وارد آن شود، اما در سال ۱۳۵۳ مردم محلی به کمک تیمی که برای مجهز کردن این غار آمده بودند، دهانه آن را باز کردند و الان ورودی این غار دارای دهانه‌ای به عرض ۵ و ارتفاع ۳ متر می‌باشد و همچنین قسمتی از کف آن بتن ریزی شده و بر یک مسیر خشک‌برای راه رفتن، آماده شده است. به همین جهت اکثر افرادی که به همدان سفر می کنند در بین جاهای دیدنی همدان، بازدید از غار علیصدر را در لیست اولویت های خود قرار می دهند.
آدرس غار علیصدر همدان : ۷۵ کیلومتری همدان، روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ

مقایسه قیمت و رزرو هتل جهانگردی علیصدر همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

غار علیصدر یکی از جاهای دیدنی و جاذبه های طبیعی همدان است

برای مشاهده جزییات بیشتر درباره غار علیصدر همدان به صفحه این جاذبه مراجعه کنید.

آرامگاه بو علی سینا همدان

آرامگاه بو علی سینا یکی از اماکن تاریخی  و جاذبه ای گردشگری در همدان است که ساختمان آن به دو سبک ایران بعد از اسلام و ایران باستانی بنا شده است. معماری این ساختمان که توسط مهندس سیحون انجام شده است، بیشتر از شاخصه‌های زمان ابن سینا و همچنین فناوری‌های جدید الهام گرفته و همچنین شما می توانید در قسمت زیرین نمونه‌هایی را از یونان باستان، ایران و مصر ببینید.  فضای بیرونی آرامگاه ابوعلی سینا دارای آبنمایی زیبا همراه با حوض‌های سنتی و فضای سبزی است که با الهام گرفتن از باغ های ایرانی ساخته شده، همچنین شکل کلی ساختمان آرامگاه با الهام از برج گنبد قابوس ساخته شده و به همین دلیل شباهت زیادی به این مکان تاریخی دارد. البته تفاوت این بنا با گنبد قابوس در این است که تعداد ستونها و فاصله آنها از هم در آرامگاه ابن سینا بیشتر می‌باشد، اما ابعاد گنبد قابوس تقریباً دو برابر این آرامگاه است که باعث متفاوت به نظر رسیدن آن‌ها می‌شود. این آرامگاه در شهر همدان و در میدان بوعلی سینا واقع شده و از معروف ترین جاهای دیدنی همدان می باشد که می‌توانید از آن دیدن کنید.
آدرس آرامگاه بوعلی سینا همدان : همدان، میدان بوعلی سینا

مقایسه قیمت و رزرو هتل بوعلی همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آرامگاه ابو علی سینا در میدان بوعلی همدان

همه چیز درباره آرامگاه بوعلی سینا همدان را در صفحه این جاذبه بخوانید

باغ ایرانی همدان

باغ ایرانی همدان که آن را به نام باغ حکمتی نیز می‌شناسند یکی از باغهای بسیار زیبا و خاص در استان همدان است که در آن از گردشگران خارجی و داخلی پذیرایی می‌گردد. معماری باستانی زیبا، فضای سبز مناسب و دلنشین و همچنین دسترسی آسان از ویژگی های اصلی این باغ می باشد. این باغ که مساحتی در حدود ۳.۵ هکتار دارد در خود انواع گیاهان بومی استان همدان و کشور را جا داده است و از آنجایی که گیاهان کاشته شده در آن مربوط به چهار فصل سال هستند، هر زمانی که به این باغ بروید می‌توانید از زیبایی‌های آن بهره مند شوید. از طرفی ساختمان باستانی که معماری بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد در این باغ باعث به وجود آمدن فضایی دلنشین و صمیمی شده است. یکی دیگر از ویژگی های باغ ایرانی همدان آبنماهای الهام گرفته از باغ فین کاشان و استخر روباز رازی است که با استفاده از نورپردازی های ویژه و فضای سبز اطراف آن، به زیبایی تزیین شده است. برای دیدن این کار بوستان شما می توانید به شهر همدان، میدان فلسطین و بلوار فلسطین بروید. باغ ایرانی یکی از جاهای دیدنی همدان در بهار و تابستان است.
آدرس باغ ایرانی همدان : میدان فلسطین ، بلوار فلسطین ،پارک و باغ ایرانی 

مقایسه قیمت و رزرو هتل آپارتمان خاتم همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

باغ ایرانی همدان

برای آشنایی بیشتر با باغ ایرانی همدان  به صفحه این جاذبه مراجعه کنید

دره مراد بیگ همدان

دره مرادبیگ که آن را به نام دره مرادبیک نیز می‌شناسند، به عنوان بزرگترین دره در کوهستان الوند شناخته می‌شود و در جنوب شهر همدان واقع شده است. این دره از آنجایی که در یک منطقه به اصطلاح بن‌بست قرار دارد، دست نخورده و بکر باقی مانده است. همچنین رفت و آمد در این منطقه بسیار پایین است که همین باعث ساکت بودن و افزایش آرامش منطقه شده است. برای وارد شدن به این دره شما باید از باریک راهی که اطلاحاً به آن مالرو می‌گویند و در دره چشم فرش قرار دارد، عبور کنید. زمانی که به این دره وارد می‌شوید می توانید که آثار باقی مانده از یک روستای قدیمی را در قسمت سمت چپ این دره مشاهده کنید که تقریبا با روستای دره مرادبیگ حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد. همچنین آب شدن برف ها باعث به وجود آمدن چشمه های فراوانی در این دره شده است که رود الوسجرد را تشکیل میدهند و باعث سرسبزی و با نشاط شدن این منطقه شده‌اند. در ضمن در این دره تعداد دیگری از جاهای دیدنی همدان نیز وجود دارد که عبارتند از: قزوله‌دره، سردوش، دره بهشت، پیررحمان، دره گرگ و… که با رفتن به این منطقه دیدنی می‌توانید از آنها نیز دیدن کنید.
آدرس دره مراد بیگ همدان : 3 کیلومتری همدان، دامنه کوه های الوند

مقایسه قیمت و اجاره سوئیت در همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دره مراد بیگ همدان یکی  از جاذبه های طبیعت زیبای همدان است

برای مشاهده دره مرادبیگ همدان روی نقشه و دیدن جاذبه های اطراف آن به صفحه این جاذبه مراجعه کنید

آرامگاه باباطاهر همدان

آرامگاه باباطاهر عریان که به آن باباطاهر همدانی نیز می گویند یکی از جاهای دیدنی همدان می‌باشد که آرامگاه شاعر و عارف گرانقدر مربوط به قرن چهارم و پنجم هجری است. گفته می‌شود دلیل لقب دادن او به نام عریان این بوده که از تمام متعلقات مربوط به دنیا بریده بوده و در راه خودشناسی عرفان قدم گذاشته بوده است. بنای آرامگاه این شاعر گرانقدر بر روی یک تپه به شکل یک هشت ضلعی ساخته شده است که از زمان‌های قدیم تا کنون چندین بار بازسازی شده و آخرین مرتبه بازسازی به سال ۱۳۴۴ باز می‌گردد. این آرامگاه که یک نمونه بسیار زیبا از معماری قرن هفتم و هشتم می‌باشد، از شکوه و جلال بالایی برخوردار است. به طوری که کف آن را با سنگ گرانیت و مرمر تزیین کرده‌اند و همچنین پله‌های آرامگاه، سنگ مربوط به مقبره و ستونهای برج مانند آن به وسیله سنگ گرانیت تزئین شده است که همین موضوع باعث جذب گردشگران و علاقمندان به معماری، به این مکان شده است. در ضمن وقتی به این مکان می‌روید می‌توانید دوبیتی‌های بسیار زیبای این شاعر گرانقدر را که روی قسمت‌های مختلف آرامگاه ثبت شده است را ببینید.
آدرس آرامگاه باباطاهر همدان: میدان باباطاهر همدان

مقایسه قیمت و رزرو هتل باباطاهر همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آرامگاه باباطاهر در همدان

اگر تجربه بازدید از آرامگاه باباطاهر عریان همدان را دارید نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

دشت میشان همدان

دشت میشان همدان در نزدیکی قله الوند واقع شده و پهناوری و سرسبز بودن آن باعث شده است تا هر گردشگری که به آن وارد می‌شود بتواند از زیبایی و مناظر دلنشینی که آرامش را به شما تقدیم می کنند لذت ببرد. همین باعث شده است که افراد زیادی هر سال، ضمن بازدید از جاهای دیدنی همدان در تابستان برای استراحت و لذت بردن از طبیعت زیبای دشت میشان، به این منطقه مسافرت کنند. مساحت این دشت به صورت تقریبی حدود 1 هکتار می‌باشد و برای رسیدن به آن باید در دامنه کوه الوند، کمی کوهنوردی داشته باشید. در مسیر این کوهنوردی شما می‌توانید از جاده‌ای که به سمت آبشار گنج‌نامه و کتیبه تاریخی مربوط به دوران هخامنشیان در این منطقه دیدن کنید سپس به دشت میشان برسید. زمانی که در این دشت هستید علاوه بر طبیعت زیبا و بی نظیر، می‌توانید از عشایری که در دامنه‌های شمالی کوه الوند ساکن هستند دیدن کنید و با زندگی این اقوام آشنا شوید.
آدرس دشت میشان همدان : گنج نامه، ایستگاه دوم تله کابین گنج نامه

مقایسه قیمت و رزرو هتل های 4 ستاره همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دشت میشان در گنجنامه همدان

همه جاهای دیدنی اطراف دشت میشان همدان و نظرات گردشگران را در صفحه این جاذبه بخوانید.

سراب گاماسیاب همدان

سراب گاماسیاب همدان در قسمت جنوب شرقی شهرستان نهاوند قرار گرفته و به عنوان سرچشمه یکی از بلندترین رودهای ایران و زیباترین جاهای دیدنی همدان شناخته می‌شود. این مجموعه چشمه آب رودخانه‌های زیادی مانند خرم رود، قلقل رود و حرم آباد را تأمین می‌کند و بعد از اینکه زمین‌های کشاورزی را با آنها آبیاری کردن به سمت دشت نهاوند رفته و به رودخانه قره سو می ریزد که این رودخانه نیز یکی از زیرمجموعه‌های رود بزرگ کرخه می باشد. محوطه این سراب یا چشمه‌سار بسیار زیباست و هر بیننده‌ای را می‌تواند محو تماشای خود کند، از طرفی آبی که از چشمه‌ها جاری می‌شود و به رودخانه میریزد به اندازه‌ای سرد می‌باشد که شما نمی توانید دستان خود را در آب نگه دارید؛ دلیل این خنکی بسیار بالا این است که آب این چشمه ها از یخچال های طبیعی تامین می شود. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم این چشمه ها این است که به صورت مجموع آبدهی آنها به ۵ مترمکعب در ثانیه می رسد که همین به ما نشان می دهد که سراب گاماسیاب یکی از پر آب ترین چشمه ساران ایران می باشد. سراب گاماسیاب را میتوان به عنوان یکی از جاهای دیدنی همدان در تابستان انتخاب کرد.
آدرس سراب گاماسیاب همدان : ۲۰ کیلومتری جنوب شهر نهاوند

مقایسه قیمت و رزرو هتل کتیبه همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

سراب گاماسیاب نهاونهد در استان همدان

همه جاهای دیدنی همدان در اطراف سراب گاماسیاب همدان و نظرات گردشگران را در صفحه این جاذبه بخوانید.

حمام حاج آقا تراب همدان

حمام حاج آقا تراب همدان یکی از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار می‌باشد که در شهر نهاوند واقع شده است. این حمام که در کوچه بزرگ و زیبا به همین نام، یعنی آقا تراب، قرار دارد؛ به سبک بناهای دوران صفویه ساخته شده و وسعت آن در حدود ۶۷۰ متر مربع می‌باشد که این فضا به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم شده است. از آنجایی که این حمام باستانی دارای دو بخش جداگانه برای استفاده طبقه اشراف و عموم مردم بوده است، به آن حمام دو قلو نیز می‌گفتند. دیوارها و سقف‌های این حمام با گچ بری‌ها و کاشی کاری‌های بسیار زیبا تزیین شده که می‌توانید در آنها داستانهایی از شاهنامه را ببینید که همین قضیه به زیبایی حمام افزوده و آن را در لیست جاهای دیدنی همدان قرار داده است. امروزه این حمام تبدیل به موزه مردم شناسی نهاوند شده است و شما در قسمت مردانه آن می‌توانید مراسم شست و شو را که به وسیله مجسمه‌ها به شما نمایش داده شده است ببینید و همچنین در قسمت زنانه مراسم حنابندان برقرار است که لطف و صفای خود را دارد.
آدرس حمام حاج آقا تراب همدان : شهر نهاوند، خیابان شریعتی، کوی حاج آقا تراب

مقایسه قیمت و رزرو هتل ارزان همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

حمام حاج آقا تراب در نهاوند همدان- جاهای دیدنی همدان

برای مشاهده حمام حاج آقا تراب  روی نقشه و دیدن جاذبه های اطراف آن در شهر نهاوند به صفحه این جاذبه مراجعه کنید

آبشار گنجنامه همدان

آبشار گنجنامه همدان که در فاصله ۵ کیلومتری از غرب شهر همدان واقع شده، در دامنه‌های کوه الوند قرار دارد یکی از معروف ترین جاهای دیدنی همدان در بین جاذبه های طبیعی همدان است. این آبشار بسیار زیبا چه ارتفاع آن به حدود ۱۲ متر می‌رسد جذابیت بالایی به مناطق اطراف خود داده است و همین باعث شده که هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه سرازیر شوند. از طرفی در هیچ کدام از فصل‌ها خشک نخواهد شد، همین باعث شده است که در فصل‌های مختلف بتوانید از این آبشار دیدن کنید و از زیبایی‌های آن بهره مند شوید. به عنوان مثال این آبشار در فصل زمستان این آبشار دچار یخبندان می‌شود و همین باعث شکل گرفتن قندیل‌های یخی بسیار زیبا منحصر به فردی می‌گردد که شاید نمیتوان نمونه‌های مشابه آن را در هیچ کجای کشور دید. یکی دیگر از جاذبه‌های این آبشار که باعث می‌شود گردشگران به این منطقه بیایند، وجود صخره های بلند و بسیار مناسب برای انجام ورزش صخره نوردی می‌باشد که ورزشکاران را به این منطقه می‌کشاند. در کنار تمامی این موارد یک پارک بزرگ در نزدیکی این آبشار احداث شده که بعد از دیدن آبشار می‌توانید به آن منطقه بروید، کمی استراحت کنید و از مناظر آن لذت ببرید.
آدرس آبشار گنجنامه همدان : 5 کیلومتری غرب شهر همدان میان دامنه های کوه الوند

مقایسه قیمت و رزرو هتل پارسیان همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آبشار گنجنامه همدان- جاهای دیدنی همدان

غار آکواریوم گنجنامه

غار آکواریوم گنجنامه یکی دیگر از جاهای دیدنی همدان در مجموعه گنجنامه است که به عنوان بزرگترین غار مصنوعی ایران شناخته می‌شود، در سال ۱۳۹۰ به دست مهندسان ایرانی و خارجی در دست احداث قرار گرفت. سعی شده است که این غار تا حد زیادی به شکل غار علیصدر همدان ساخته شود و گردشگران و مسافران که راهی همدان هستند بتوانند از آن دیدن کنند. جالب است بدانید که این مکان تفریحی دارای اولین آکواریوم دریاچه‌ای در کشور می‌باشد که پر از ماهی‌های زیبا و رنگارنگ رودخانه مالاوی در دریاچه موزامبیک و تانزانیا است اگر به دیدن آبزیان زیبا و مختلف علاقه داشته باشید این مکان می‌تواند برای شما بسیار جذاب باشد. غار آکواریوم گنجنامه که مساحتی در حدود هزار متر مربع دارد، دارای سه سالن اصلی و ۲۱ آکواریوم است که در آن ماهی‌هایی که در آب‌های شیرین قاره‌های مختلف زندگی می کنند را برای شما به نمایش گذاشته است و برای دیدن آن می توانید به همدان، قسمت شرقی میدان گنجنامه و دهکده توریستی گنج‌نامه بروید.
آدرس غار آکواریوم گنجنامه : همدان ضلع شرقی میدان گنجنامه، دهکده توریستی گنجنامه

مقایسه قیمت و رزرو هتل 5 ستاره همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

غار آکواریوم گنجنامه - جاهای دیدنی همدان

دهکده واریان همدان

 دهکده واریان همدان که مسیر دسترسی آن در جاده کرج به چالوس قرار دارد، در حوزه استحفاظی استان همدان است و با اینکه تنها مسیر دسترسی به آن از طریق استان البرز می باشد، در واقع یکی از دیدنی های همدان می باشد. قبل از اینکه سد کرج این روستا در کنار دریاچه قرار داشت و امروزه برای دسترسی به آن باید به سمت دریاچه پشت سد کرج حرکت کنید. یکی از نکات بسیار جالب این روستا این است که تنها راه دسترسی به آن از طریق آب می باشد و باید عرض این دریاچه را طی کنید تا به این روستای زیبا با طبیعت دلنشین برسید. قرار گرفتن این روستا در کنار دریاچه سد باعث شده است که کشاورزی و دامپروری در آن رونق بسیار زیادی داشته باشد و ساکنین روستا که به فرهنگ قدیمی این مکان پایبند هستند از این منطقه بسیار زیبا مهاجرت نکنند. همانطور که گفتیم این روستا از شهر و در دسترس عموم فاصله زیاد گرفته که همین باعث زیباتر شدن و بکر بودن این روستا شده، در صورتی که علاقه به دیدن چنین مکان آرامش بخش و زیبایی دارید به هیچ وجه این روستا را از دست ندهید و برای دیدن خارق العاده ترین روستای ایران به این منطقه مسافرت کنید.
آدرس دهکده واریان همدان : نهاوند، دهکده واریان

مقایسه قیمت و رزرو هتل سفیر همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

دهکده واریان نهاوند - جاهای دیدنی همدان

میدان امام همدان

میدان امام همدان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین میدان‌های ایران است که در مرکز شهر همدان واقع شده و وسعت خیابان‌هایی که به آن وارد می شوند نمای بسیار زیبا و منحصر به فردی به آن داده که در نوع خود بی نظیر است. زمانی که شما در این میدان قرار بگیرید به تمامی انشعابات شهر همدان دسترسی مستقیم دارید و می‌توان گفت که بیشترین نفوذ روی شهر را هم این میدان دارد. این میدان که امروز آن را با نام میدان امام خمینی می‌شناسند در سال ۱۳۰۷ توسط معمار آلمانی کارل فریش طراحی شده و بین سالهای ۱۳۰۹ تا ۱۳۱۲ احداث شده است. در اطراف این میدان دوازده گنبد می بینید که با آجر کاری های ساده و برجسته و همچنین نقش‌های هندسی و گچبری‌های زیباترین تزیین شده و در سال ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و میتوان گفت یکی از جاهای دیدنی همدان در میان اماکن تاریخی همدان به شمار می رود . در مجموع ۶ خیابان به این میدان می‌رسد که مشهورترین خیابان‌ها، خیابان اکباتان می‌باشد که در آن مجموعه تپه هگمتانه که اولین پایتخت ایران می‌باشد واقع شده و همچنین در آن میتوانید موزه‌های همدان و کلیسای گریگوری را ببینید.
آدرس میدان امام همدان : میدان مرکزی شهر همدان

مقایسه قیمت و رزرو هتل امیران همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

میدان امام همدان - جاهای دیدنی همدان

روستای ورکانه همدان

روستای ورکانه همدان که در فاصله ۲۵ کیلومتری این شهر واقع شده، دارای معماری قدیمی و سنتی است و با رفتن به آن می توانید حال و هوای زمان های قدیم منطقه را درک کنید. اقامتگاه بومگردی ورکانه نیز فرصت تجربه سبک زندگی سنتی و گشت و گذار در جاهای دیدنی همدان در ورکانه را برای گردشگران فراهم می کند. ساختار سنگی این روستا که در زمان تابش نور به رنگ قهوه ای سوخته است شما را به یاد اروپای دوره رنسانس می اندازد و به همین دلیل به این روستا روستای رنسانسی ایران یا روستای سنگی نیز می گویند. قدمت این روستا بیشتر از ۴۰۰ سال می‌باشد و طبق گفته مردم این منطقه شکل گیری این روستا از محله‌ای قدیمی به نام درب مسجد شروع شده است و در دوره صفویه ساخته شده است. این روستا یکی از ۶ روستای دیدنی استان همدان است که وجود باغ های سرسبز، خانه های سنگی و کوچه های سنگفرش شده باعث شده تا  تمام گردشگرانی که به این منطقه مسافرت می‌کنند از دیدن زیبایی‌های آن حیرت زده شوند.
آدرس روستای ورکانه همدان : 25 کیلومتری همدان

رزرو اقامتگاه بومگردی ورکانه از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

روستای ورکانه همدان - جاهای دیدنی همدان

موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه همدان

موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه همدان، یک موزه مردم شناسی متعلق به مردم همدان است که در سال ۱۳۸۷ شمسی افتتاح شده و از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب بازدیدکنندگان می‌توانند به آنجا مراجعه کنند از دیدنی‌های موجود در این موزه بهره‌مند شوند. زمانی که به این مکان تفریحی می‌روید علاوه بر دیدن موزه می‌توانید به سفره خانه سنتی حمام قلعه که در آن انواع غذاهای سنتی سرو می‌شود بروید و یک وعده غذایی دلچسب نوش جان کنید. شما می‌توانید در این موزه ماکت‌هایی نشان دهنده حمام‌های قدیمی هستند را مشاهده کنید و همچنین از موسیقی زنده‌ای که در این مرحله اجرا می‌شود لذت ببرید. از امکانات رستوران واقع در این مکان می‌توان انواع غذاهای سنتی برای ناهار و شام، قیمت مناسب، فضای دلنشین و تاریخی با پارکینگ رایگان را نام برد. در صورتی که به دیدن این مکان علاقه دارید می‌توانید به خیابان شریعتی همدان و کوچه مهر بروید.
آدرس موزه و سفره خانه سنتی حمام قلعه همدان : همدان، خیابان شریعتی، کوچه مهر

مقایسه قیمت و رزرو هتل آرین همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

موزه حمام قلعه - جاهای دیدنی همدان

پارک مینی ورد همدان

پارک مینی ورد همدان، اولین پارک mini world در این استان است که با رفتن به این پارک شما می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری کشورهای دیگر جهان نیز دیدن کنید و همچنین از امکانات تفریحی این پارک استفاده کنید. این پارک چهارمین پارک مینی ورد در ایران می‌باشد به عنوان یکی از جاهای دیدنی ملایر، یک پنجره به روی قسمتهای مختلف جهان شناخته می‌شود و شما می‌توانید در آن ۱۳۸ اثر تاریخی و دیدنی از تمامی نقاط ایران و جهان را مشاهده کنید. برج کج پیزا، برج ایفل پاریس، حافظیه شیراز، پارتنون یونان، آرامگاه خیام و تخت جمشید مکان‌های دیدنی هستند که در ابعاد کوچک تری در این پارک ساخته شده‌اند؛ همین باعث شده که شما بتوانید با رفتن به این پارک با یک تیر چند نشان بزنید اوقات خوشی را در آنجا سپری کنید. در ضمن این پارک با داشتن امکانات رفاهی مختلف و وسایل تفریحی متنوع می‌تواند مکان خوبی برای یک استراحت مفصل باشد که به قول معروف هم فال است و هم تماشا؛ پس از دیدن آن را از دست ندهید.
آدرس پارک مینی ورد همدان : ملایر، بلوار انقلاب، بلوار شهید بیات، کیلومتر یک بلوار نبوت

مقایسه قیمت و رزرو هتل کریم خان زند ملایر از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

پارک مینی ورد ملایر - جاهای دیدنی همدان

تپه های عباس آباد همدان

تپه های عباس آباد همدان در نزدیکی میدان قائم قرار دارند و از آن جایی که بر روی شهر همدان مشترک هستند و ارتفاع بالایی دارند، از زمان‌های قدیم تا امروز به عنوان یکی از مکانهای مهم و استراتژیک در این شهر شناخته می‌شدند. جالب است بدانید که در زمان‌های قدیم هرگاه حاکمیت همدان تغییر می‌کرده بر فراز این تپه طبل و دهل می‌نواختند و به همین دلیل به آن تپه نقاره‌خانه نیز گفته می‌شود. ۲ جاده برای دسترسی به این تپه وجود دارد که یکی از آنها از اوایل جاده گنجنامه و دیگری از ابتدای چهارباغ ارم می‌باشد. همچنین از آنجایی که این تبلت دارای موقعیت جغرافیایی خوبی است و از شرایط طبیعی مناسبی برخوردار می‌باشد، در چند سال گذشته مکان‌های تفریحی پذیرایی و اسکان مناسبی در آن ساخته‌اند که امروزه به عنوان یکی از جاهای تفریحی و دیدنی  همدان شناخته می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار کلیدی این تپه‌ها داشتن نماهایی بسیار جالب است که شما از یک طرف می‌توانید نمایش شهر همدان از دور را تماشا کنید و در سمت دیگر تان دره سرسبز عباس آباد قرار دارد که یکی از مکان‌های طبیعی زیبایی همدان است.
آدرس تپه های عباس آباد همدان : میدان قائم یا میدان داریوش سابق

مقایسه قیمت و رزرو هتل های 3 ستاره همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

تپه های عباس آباد همدان- جاهای دیدنی همدان

آرامگاه رضی الدین آرتیمانی

در میان جاهای دیدنی همدان آرامگاه شاعران و دانشمندان سرشناس بسیاری وجود دارد. آرامگاه رضی الدین آرتیمانی که در سه کیلومتری تویسرکان، روستای آرتیمان قرار دارد  نیز متعلق به میررضی‌الدین آرتیمانی است که یکی از عارفان به نام در دوره شاه عباس صفوی بوده و نام اصلی او سید محمد و تخلص آن رضی است. گفته می‌شود که این شخص در ایام کودکی نزد پدر خود در آرتیمان زندگی می‌کرده و برای تحصیل علم به همدان مهاجرت کرده است، بعد از آن برای دستیابی به درجات بالا طرح علمی و ادبی ای به اصفهان مهد شعر و ادب در دوره صفوی بوده است مسافرت می‌کند و در دربار شاه عباس صفوی صاحب منصب می شود؛ او بعد از سال‌ها زندگی در اصفهان در آخرین سالهای عمر خود به زادگاهش بر می گردد آنچه که یاد گرفته است را به مردم منطقه خود می آموزد. این شخص در سال ۱۳۰۷ هجری قمری فوت کرده و در این ساختمان به خاک سپرده شده است و مهمترین آثار ادبی او سوگند نامه و ساقی نامه می باشد، در ضمن آرامگاه میر رضی الدین بر روی یک تپه در منطقه خوش آب و هوا و زیبا ساخته شده است که دیدن آن خالی از لطف نیست.
آدرس آرامگاه رضی الدین آرتیمانی :  3 کیلومتری تویسرکان، روستای آرتیمان

مقایسه قیمت و رزرو هتل امیران 2 همدان از سایت های معتبر

مشاهده و رزرو

آرامگاه رضی الدین آرتیمانی -جاهای دیدنی همدان

سراب گیان همدان

یکی از زیباترین و سرسبزترین جاهای دیدنی همدان در نزدیکی نهاوند، سراب گیان است که فاصله چندانی از همدان ندارد و شما می توانید ظرف ۱.۵ ساعت به آنجا برسید. سراب گیان که محلی‌ها در این منطقه به آن گیون نیز می‌گویند، دارایی چشمه‌های پر آب بسیار زیادی می‌باشد که در غرب کشور واقع شده و به ثبت ملی رسیده است. کلمه گیون به معنی جان می‌باشد و دلیل نامگذاری چشمه به این صورت این است که افراد این منطقه عقیده دارند که این چشمه به محل زندگیشان جان بخشیده است. در غرب این چشمه‌سار روستاهای مهین آباد و مظفرآباد قرار دارند و همچنین جنوب این چشمه به کوه‌های گرین می‌رسد. در فاصله دو کیلومتری این مکان دیدنی تپه باستانی گیان قرار دارد که یکی از مکان‌های تاریخی همدان  در این منطقه محسوب می شود. آبدهی این چشمه در هر ثانیه یک متر مکعب می باشد به طور میانگین در هر سال دو هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه آب را راهی رودخانه کیان می‌سازد که در مسیر خود موارد نیاز به آب آشامیدنی و کشاورزی را تامین می کند.
آدرس سراب گیان همدان : 20 کیلومتری شهر نهاوند

سراب گیان نهاوند - جاهای دیدنی همدان

خانه لطفعلیان همدان

خانه لطفعلیان همدان که یکی از جاهای دیدنی همدان و مکانهای تاریخی شهر ملایر میباشد، یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوره قاجار است که سازنده و مالک اولیه آن مرحوم حسن مصدقی معروف به مصدق الممالک بوده و در آن زمان با توجه به نفوذی که در دربار قاجار داشته است، توانسته برای ساخت خانه خود از بهترین معماران آن زمان استفاده کند. این بنای تاریخی از نظر معماری دارای ارزش فراوانی است و از بخش‌هایی مانند: اندرونی، اصطبل، خانه اصلی، حسینیه و محوطه بیرونی که یک حیاط بزرگ است، تشکیل شده بود که در سال‌های بعد قسمت حسینیه توسط مرتضی خان لطفعلیان خریداری شد و کاربری آن به مسکونی تغییر یافت. این خانه که در دو طبقه ساخته شده و سقف طبقه همکف آن از طاق‌های آجری زیبا پوشیده شده، با تیرهای چوبی محکم کاری شده است. از میان حیات این باغ قناتی پر آب عبور می‌کند و همچنین دو حوزه سنگی در کشور وجود دارد که فضای این باغ را بسیار فرح بخش و هوای آن را خنک می سازند.
آدرس خانه لطفعلیان همدان : ملایر، خیابان شهید مصطفی خمینی، کوچه شهید علیرضا شهبازیان

خانه لطفعلیان ملایر - جاهای دیدنی همدان

سراب ملوسان همدان

سراب ملوسان همدان که در فاصله ۱۷ کیلومتری از شمال شهر نهاوند قرار دارد، روستای ملوسان در این منطقه نزدیک است. این منطقه با داشتن کوهستان‌های پهناور با ارتفاع بلند که به دشت‌های وسیع و سرسبز می‌رسد، همین باعث شده است که این منطقه پوشش جانوری متنوعی داشته باشد و بتوانید حیواناتی مانند قوچ و میش را در این منطقه ببینید. این منطقه دارای چشمه‌های فراوانی است که آب مورد نیاز برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی این منطقه را فراهم می‌کند و همچنین توانسته گردشگران زیادی را هر ساله به خود جذب کند. طبیعت این منطقه بسیار بکر و دیدنی است و دارای دشت‌های پهناور و غارهای دوقلوی است که هر دوستدار طبیعتی را به وجد می‌آورد. بهترین زمان برای دیدن این منطقه در فصل تابستان است، چرا که شما می‌توانید در برکه های ایجاد شده شنا کنید وضع آب و هوای خوب آنجا لذت ببرید.
آدرس سراب ملوسان همدان :  17 کیلومتری شمال شهرستان نهاوند

سراب ملوسان نهاوند - جاهای دیدنی همدان

سد اکباتان همدان

سد اکباتان همدان یکی از جاذبه‌های طبیعی استان همدان است که برای رسیدن به آن باید وارد مسیر همدان به ملایر شوید، بعد از حدود ۱۰ دقیقه رانندگی شما به تابلویی که مسیر  دریاچه سد اکباتان را مشخص کرده می‌رسید و بعد از گذشتن از روستای سنگستان به سد اکباتان خواهید رسید. سد اکباتان که به آن سد یلفان نیز می گویند در قسمت جنوب شرقی همدان قرار گرفته و در سال ۱۳۴۲ بر روی رودخانه آبشینه و یلفان احداث شده است. این سد که در حدود ۵۴ متر ارتفاع دارد برای آبیاری زمین‌های کشاورزی و تامین آب آشامیدنی شهر همدان احداث شده است. این سد که تا قبل از انقلاب اسلامی به نام شهناز شناخته می‌شده است دارای یک دریاچه با وسعتی در حدود ۶۰ هکتار می‌باشد و محیط اطراف آن سرسبز و باصفاست، همین باعث شده یکی از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی همدان باشد و هر ساله دوستداران طبیعت را به خود جذب کند. همچنین دوستداران ورزشهای آبی مانند قایق سواری، غواصی و اسکی روی آب می‌توانند از دریاچه پشت این سد استفاده کند.
آدرس سد اکباتان همدان : 10 کیلومتری جاده همدان به ملایر

سد اکباتان همدان - جاهای دیدنی همدان

روستای سیمین ابرو همدان

روستای سیمین ابرو همدان که یکی از روستاهای زیبا در استان همدان می باشد در منطقه کوهپایه‌ای واقع شده و دارای کوچه‌های باریک، معماری پله‌ای و بافتی سنتی می‌باشد که به صورت یکپارچه از سنگ تشکیل شده است. قدمت این روستا به ۳۰۰ سال می‌رسد و در جنوب شرقی شهرستان همدان واقع شده است. مردم این روستا بیشتر از اقوام لر هستند و به شغل باغداری مشغول می‌باشند که همین باعث شده روستای سیمین ابرو سبز و باصفا باشد. ساختار سنتی این روستا که با استفاده از مصالح بومی ساخته شده است، زیبایی و حال و هوای خوبی را به این مکان القا کرده، همچنین از طرفی بن‌بست بودن این روستا باعث شده تا مناطق اطراف آن بکر بماند و هر سال دوستداران طبیعت برای دیدن زیبایی های طبیعی این منطقه به آنجا مسافرت کنند. در ضمن این روستا از اولین روستای گردشگری در استان همدان می‌باشد که طی برنامه ریزی‌های انجام شده بهسازی‌های لازم در آن انجام شده است.
آدرس روستای سیمین ابرو همدان: 12 کیلومتری شهر همدان

روستای سیمین ابرو همدان - جاهای دیدنی همدان

تالاب آبشینه همدان

تالاب آبشینه همدان یکی از تالاب‌های بسیار زیبای غرب کشور می‌باشد که در فاصله ۱۵ کیلومتری همدان و ۵ کیلومتری ملایر واقع شده است. این تالاب که دریاچه پشت سد آبشینه میباشد بر روی رودخانه ای با همین نام ساخته شده است. وسعت این تالاب در حدود ۸۵ هکتار می‌باشد و یکی از جاذبه‌های آن پرندگان مهاجری هستند که در فصل بهار و زمانی که از ایران عبور می‌کنند، به این تالاب می‌آیند. از سال ۱۳۹۰ تا امروز این تالاب در لیست مناطق حفاظت شده ایران قرار دارد و شکار کردن در آن ممنوع می‌باشد. پرندگانی که به این تالاب می‌آیند عبارتند از: چوبیا، حواصیل خاکستری، اگرت، فلامینگو، کشین و پلیکان. همچنین در اطراف این تالاب شما می‌توانید پوشش گیاهی بسیار غنی را ببینید که باعث سرسبزی این منطقه شده اند. وجود چنین منابع طبیعی باعث شده است که هر ساله گردشگران زیادی به این منطقه مسافرت داشته باشند و از زیبایی‌های طبیعی آن استفاده کنند.
آدرس تالاب آبشینه همدان:  15 کیلومتری شرق همدان

تالاب آبشینه همدان- جاهای دیدنی همدان

کلیسای گریگوری استفان همدان

کلیسای گریگوری استفان همدان در ضلع شرقی تپه هگمتانه محله قدیمی ارامنه واقع شده که یکی از جاهای دیدنی همدان به حساب می‌آید. تاریخ ساخت این کلیسا به زمان شاه سلیمان صفوی و سال ۱۶۷۶ میلادی باز می‌گردد و طبق اسناد موجود توسط ارامنه اصفهان و همچنین تجار ارمنی اهل روسیه و مهاجرینی که در این منطقه زندگی می‌کردند بنا شده و در سال ۱۹۳۹ میلادی بازسازی شده است. ساختار این بنا به به این صورت است که در بالای درب اصلی آن برج ناقوس خانه واقع شده و در قسمت غربی قرار دارد، دو درب دیگر این کلیسا به صحن حیاط اصلی و حیاط خلوت می‌رسد. ساختمان کلی این بنا به صورت مستطیل می‌باشد و از یک کتابخانه و یک سالن اصلی تشکیل شده که فضای داخلی آن هیچگونه تزئینات خاصی ندارد و صرفاً تابلوهایی که نشان دهنده حضرت مسیح (ع)، وارطان مامیکونیان که یکی از سرداران لشکر ارمنستان بوده و مریم مقدس در این مکان نصب شده است
آدرس کلیسای گریگوری استفان همدان: ضلع شرقی تپه هگمتانه محله قدیم ارامنه 

کلیسای گریگوری استفان همدان - جاهای دیدنی همدان

تخت نادر همدان

تخت نادر یکی از دشت‌های کوهستان الوند در استان همدان می‌باشد که با مساحت یک و نیم هکتار پوشش گیاهی چمنزار، در ارتفاع 2900 متری از سطح دریا قرار دارد. دو نظر برای علت نام‌گذاری این دشت وجود دارد. نظر اول این است که تخت در فرهنگ الوند به معنی چمنزار و مکانی برای رفع خستگی است و نادر نیز به معنای کمیاب می‌باشد اما عده دیگری معتقدند که به علت بازدید نادرشاه افشار از این منطقه، این دشت به تخت نادر شهرت یافته است. این مکان به علت طبیعت زیبایی که دارد یکی از جاهای دیدنی شهر همدان به شمار می‌آید. پوشش گیاهی غالب این منطقه گون است. گون گیاهی بتهای است که از ساقه آن صمغی به نام کتیرا گرفته میشود. به جز گون گیاهان و گلهای دیگر نیز در این منطقه میروید. به طور مثال در فصل بهار و زمانی که برفها آب شدهاند، در این منطقه گل یخ میروید و پس از مدتی تخت نادر پر از لالههای رنگارنگ میشود که جلوه زیبایی را به پیش چشمان بازدیدکنندگان به نمایش درمیآورد. چشمهها و چمنزارهای این منطقه نیز مکانی مناسب برای روییدن گیاهان مختلفی چون آزربه، گزنه، کنگر، ریواس، شیرین بیان، پونه، مقرا، موسیر، طوطیا و ... است. این گیاهان هم خوراکی بوده و هم به عنوان دارو مورد استفاده قرار میگیرند. این منطقه محل زندگی حیوانات مختلفی چون خرگوش، شغال، گرگ، روباه، شغال، سمور، بز کوهی، عقاب، کبوتر، دال، قوج، میش، کبک، و ... است.
آدرس تخت نادر همدان: همدان، قله الوند.

تخت نادر همدان

پیست اسکی تاریک دره همدان

پیست اسکی تاریک دره در 10 کیلومتری جنوب غربی جاده‌ی گنج‌نامه و در شهر همدان واقع‌شده است. این پیست فعالیت خود را از سال 1364 شروع کرد و اکنون دارای امکانات زیادی ازجمله خوابگاه و سالن غذاخوری است. این پیست، سه دستگاه تله‌اسکی را در روزهای اسکی در اختیار علاقه‌مندان به این ورزش قرار می‌دهد. پیست اسکی تاریک دره دارای ظرفیتی 500 نفری می‌باشد و در فصل تابستان نیز پیست چمن نیز دارد. پیست تاریک دره از جاهای دیدنی همدان در زمستان است.

پیست اسکی تاریک دره - جاهای دیدنی همدان

گنبد علویان

گنبد علویان یکی از جاهای دیدنی همدان محسوب میشود که در نزدیکی امامزاده عبدالله قرار داشته و از شاهکارهای معماری اسلامی در ایران به حساب میآید. این بنای تاریخی و ارزشمند در تاریخ 15 اسفند 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت این گنبد زیبا به اواخر دوره سلجوقیان و قرن هشتم هجری میرسد. گنبد علویان توسط خاندان علویان ساخته شده و در زیر زمین آن نیز سردابی وجود دارد که از آن به عنوان مقبره خانوادگی خاندان علویان استفاده میشده است. از آن جایی که این بنا در گذشته دارای گنبد بوده است، نام گنبد برای آن در نظر گرفته شده است. گفتنی است در اثر گذشت زمان گنبد این بنا فرو ریخته است. همچنین به دلیل این که دو تن از دوستداران امام علی (ع) در این مکان دفن شدهاند، از طرف مردم به این بنا گنبد گفته میشده است. امروزه سازمان میراث فرهنگی با حصارکشی در دور گنبد علویان از آن حفظ و نگهداری میکند تا این بنای قدیمی و با ارزش به قوت خود باقی بماند.

آدرس گنبد علویان: همدان، چهارباغ علویان، شمال شرق میدان امام زاده.

نظرات کاربران
تخت نادر همدان رو از دست ندید، با فلاسک و زیرانداز حتما برید

سلام رفتین همدان یادتون نشه دور میدان امام زاده عبدالله برید پیتزا ساندویچ خالو من عاشق سمبوسه و پیراشکی هاش شدم فقط حیف شب اخر رفتیم اونجا خیلی باکیفیت و مناسب است