کردان کجاست؟ معرفی جاهای دیدنی کردان و تفریحات آن

روستای کردان که در نزدیکی تهران واقع شده، در سالهای اخیر به یکی از اصلیترین مقاصد گردشگری ساکنان شهر تهران تبدیل شده است. در این روستا باغهای بزرگ و زیبایی وجود دارد که میتواند خاطره گذراندن روزی خوش و به دور از شلوغی و ترافیک شهر را در ذهن مسافران به ثبت برساند. در این مقاله به معرفی این روستای لوکس و جاهای دیدنی و تفریحات آن پرداختهایم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی روستای کردان

روستای کردان از توابع شهرستان ساوجبلاغ استان البرز است و در 25 کیلومتری البرز و 65 کیلومتری غرب تهران واقع شده است. مساحت منطقه مسکونی کردان برابر با 104 هکتار است و در آن ویلاهای بزرگ و زیبایی دیده میشود. طبق نقشههای قدیمی کشف شده روستای کردان قدمتی نزدیک به هزار سال دارد و پیدایش آن به قرن ششم هجری قمری برمیگردد. گفتنی است کردان در آن دوره مرکز سیاسی و نظامی کرج بوده است. در دوران جنگ تحمیلی تهرانیان بسیاری کردان را برای زندگی انتخاب کردند و به همین دلیل این مکان را به منطقهای حاشیهنشین تبدیل کردند. کم کم با اضافه شدن واحدهای ریسندگی، بافندگی، آلومینیومسازی، کارتنسازی و مرغداری، روستای کردان تبدیل به قطب اقتصادی کرج شد. امروزه این روستای زیبا به دلیل وجود ویلاهای گران قیمت به روستایی لوکس تبدیل شده و قیمت زمینها و باغهای آن افزایش چشمگیری داشته است. عمده دلیل سرسبزی و آب و هوای فوقالعادهی این روستا به دلیل وجود رودخانه ارتفاعات کهار است به طوری که همین رودخانه موجب شده در کردان باغهای مختلفی چون آلبالو، گیلاس، توت، زردآلو و گردو را بتوان مشاهده کرد. رودخانه مذکور از شمال شرق روستا شروع شده و به سمت جنوب غربی میرود و در این بین زمینها و باغهای کردان را سیراب میکند.

معرفی جاهای دیدنی و تفریحات روستای کردان

به جز باغهای سرسبز و ویلاهای زیبا، کردان دارای جاهای دیدنی و تفریحات جالبی است که هر کدام از آنها به نوبه خود میتواند دلیل جذب گردشگر به این روستا باشد. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی این روستای زیبا و همچنین تفریحات موجود در آن پرداختهایم.

رودخانه کردان

در بخش بزرگی از این روستا رودخانهای قرار دارد که گردشگران بسیاری برای کمپ زدن در کنار آن به این روستا سفر میکنند. بسیاری این رودخانه را به نام کردان میشناسند در صورتی که آب این رودخانه از کوه کهار بزرگ سرچشمه گرفته و تنها از ساوجبلاغ میگذرد. رودخانه کردان به دلیل زلال بودن و همچنین طبیعت زیبایی که در اطراف آن قرار دارد، میتواند خاطرهای خوش از گذراندن روز و برپایی پیک نیک در کنار آن را در ذهن مسافران به ثبت برساند.

پل بانو صحرا کردان

در فاصله 2 کیلومتری روستای کردان، پلی قدیمی به نام پل بانو صحرا کردان وجود دارد که قدمت آن به دوران صغویه برمیگردد. گفتنی است نام روستای کردان نیز از همین پل گرفته شده است. امروزه از این پل تاریخی تنها دو پایه باقی مانده است.

برج مقبره

برج مقبره یکی از جاذبههای تاریخی کردان است که آرامگاه امامزاده امام حسین نیز در آن واقع شده است. برج مقبره در فاصله 800 متری کردان قرار گرفته و قدمت آن به عصر سلجوقی برمیگردد. اهالی روستا بر این باورند که امامزاده حسین از نوادگان امام سجاد (ع) بوده و به همین دلیل برای زیارت به این مکان رفت و آمد میکنند. گفتنی است این بنای تاریخی در تمامی روزهای هفته برای بازدید گردشگران باز است.

سایت پروازی کردان

سایت پروازی کردان یکی از جاهای دیدنی آن و همچنین از تفریحات موجود در کردان محسوب میشود. سایت پروازی کردان اولین سایت پروازی استان البرز بوده که در تاریخ 18 آبان 1396 افتتاح شده است. مجموعه پروازی کردان به دست مدیر کل ورزش و جوانان البرز و همچنین 100 خلبان و جمعی از علاقمندان به هوانوردی افتتاح شده است تا مردم بتوانند لذت پاراگلایدرسواری را در این منطقه بچشند. گفتنی است افرادی که در پاراگلایدرسواری تجربهای ندارند نیز میتوانند از این سایت پروازی استفاده کنند زیرا قبل از پاراگلایدرسواری آموزشهای علمی به افراد داده میشود. برای استفاده از امکانات این سایت پروازی حتما در یک روز آفتابی به کردان سفر کنید زیرا در روزهای بارانی و برفی و یا روزهای که وزش باد بسیار است، اجازه پرواز به شما داده نخواهد شد.

مجموعه ورزشی ایثار

مجموعه ورزشی ایثار یکی از دلایلی است که موجب شده کردان با دیگر روستاهای ایران متفاوت باشد و به روستایی لوکس تبدیل شود. مجموعه ورزشی ایثار که به آن دهکده تفریحی نیز گفته میشود، شامل 50 ویلا، سالن کنفرانس، مجموعه آبی، سالن ورزشی، زمین فوتبال و به طور کل امکانات گسترده ورزشی است. گفتنی است این مجموعه قابلیت اسکان 700 نفر به صورت همزمان را داراست.

کوهنوردی

به دلیل وجود کوههای مناسب در روستای کردان بسیاری این روستا را برای کوهنوردی انتخاب میکنند و به همین دلیل کوهنوردی را میتوان یکی از بهترین تفریحات در کردان دانست. گروه کوهنوردی سنگ سو سالهای بسیاری است که مسئولیت تورهای کوهنوردی در این مکان را برعهده دارند.

کمپینگ در روستای کردان

با این که این روزها بیشتر افراد کردان را به خاطر ویلاهای مجلل آن میشناسند، ولی هنوز هم رسم کمپینگ زدن در دل طبیعت کردان پابرجا بوده و بسیاری از افراد با انتخاب منطقهای جذاب و سرسبز در کردان و زدن کمپ در ان جا، شب خود را به صبح میرسانند. گفتنی است به دلیل وجود رودخانه در این روستا، زمینهای زراعی شخصی بسیاری در آن وجود دارد به همین دلیل قبل از کمپینگ بهتر است از این که زمین مذکور در مالکیت کسی نباشد مطمئن شوید.

چگونه به کردان برویم؟

تنها با استفاده از وسیله نقلیه شخصی میتوانید خود را به روستای کردان برسانید. برای این کار لازم است به سمت کرج بروید و سپس مسیر آزادراه قزوین را تا 20 کیلومتر ادامه داده تا به تابلوی خروجی کردان برسید. از جاده کردان تا روستای کردان 10 کیلومتر فاصله وجود دارد که به دلیل سرسبزی مسیری جذاب را در پیش رو خواهید داشت.

سخن پایانی

اگر ساکن شهر تهران هستید و یا در اطراف تهران سکونت دارید، حداقل یک بار به روستای کردان کرج بروید و از طبیعت زیبای آن و همچنین تفریحات و جاهای دیدنی آن نهایت استفاده را ببرید. اگر ساکن شهرهایی دور از استان البرز هستید و برای سفر به کردان نگران اقامت خود در شب هستید، خوب است بدانید که در این روستا به راحتی میتوانید ویلا اجاره کنید و از این نظر نیز مشکلی در سفر به کردان نداشته باشید.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: