سوغات مشهد چی بخرم ؟ معرفی 12 سوغاتی مشهد

یکی از جذاب ترین بخش های سفر به هر شهری مربوط به خرید سوغات آن شهر می شود. حالا وقتی پای سفر به شهری مانند مشهد در میان باشد این موضوع پررنگ تر از قبل نیز خواهد شد. خرید سوغاتی های مختلف از مشهد برای اقوام و آشنایان به نوعی تبدیل به یک رسم شده است. بنابراین به طور معمول مسافران شهر مشهد بدون خرید سوغات این شهر را ترک نمی کنند. اما سوغات مشهد تنها در چیزهایی مانند زعفران، خشکبار و عطر خلاصه نمی شود و گزینه های مختلفی برای خرید سوغات از مشهد پیش روی شما است. در ادامه به معرفی مهم ترین سوغات مشهد خواهیم پرداخت.

لیست معروف ترین سوغات مشهد

زعفران

زعفران

زعفران معروف ترین سوغات مشهد است که اتفاقا گران ترین سوغات این شهر نیز محسوب می شود. استان خراسان به عنوان مهم ترین تولیدکننده طلای سرخ در کشور شناخته می شود و مشهد نیز یکی از بزرگ ترین مراکز توزیع کننده زعفران در کشور است. با توجه خواص دارویی زعفران و عطر و بوی فوق العاده آن، خانواده های ایرانی علاقه زیادی به استفاده از این محصول دارند و در نتیجه زعفران می تواند یک گزینه عالی برای خرید سوغات از مشهد باشد. با توجه به گران بودن زعفران معمولا این گیاه خوش طعم را در کیسه های بسیار کوچک بسته بندی کرده و به فروش می رسانند. نکته بسیار مهم در مورد خرید زعفران از مشهد این است که بتوانید زعفران باکیفیت را از زعفران تقلبی و بی کیفیت تشخیص دهید. زعفران مرغوب به طور معمول دارای نوعی رنگ تیره قرمز است.

خشکبار

خشکبار

یکی دیگر از معروف ترین سوغاتی های مشهد انواع خشکبار است. قطعا زمانی که از مقابل فروشگاه های خشکبار مشهد عبور می کنید انواع آجیل رنگارنگ موجود در این فروشگاه ها توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. برای خرید خشکبار به عنوان سوغات مشهد گزینه های زیادی مانند گردو، پسته، میوه خشک و... را در اختیار دارید. اما بدون شک مشهورترین خشکباری که به عنوان سوغاتی مشهد شناخته می‌شود نخود و کشمش است. نخود و کشمش علاوه بر اینکه یک سوغاتی خوب محسوب می شود از لحاظ قیمت نیز کاملا مقرون به صرفه است.

زرشک

زرشک

یکی دیگر از محصولات پرطرفدار که به عنوان سوغات مشهد شناخته می شود زرشک است. استان خراسان در زمینه تولید زرشک نیز مانند زعفران رتبه اول ایران را به خود اختصاص داده است. بنابراین در اکثر مغازه های اطراف حرم و همچنین در سطح شهر می توانید زرشک مرغوب مشهد را خریداری نمایید. با توجه به اینکه زرشک در طبخ غذاهای ایرانی کاربرد زیادی دارد انتخاب آن به عنوان سوغاتی مشهد یک انتخاب خوب خواهد بود. با توجه به تنوع زرشک در بازار مشهد و فراوانی آن می توانید این محصول را به قیمت بسیار مناسبی تهیه کنید. اما دقت داشته باشید که زرشک را فقط از مراکز خرید معتبر و قابل اطمینان خریداری نمایید.

ترشی مشهدی

ترشی مشهدی یکی از محبوب‌ترین سوغات مشهد می‌باشد که طعم آن مورد پسند اکثریت مردم است. این ترشی که یکی از اصیل‌ترین چاشنی‌های استان خراسان می‌باشد، ترکیبی از گوجه، فلفل سبز یا قرمز، سبزیجات، کلم بروکلی، برگ کرفس، هویج، سرکه و چند نوع سبزیجات و ادویه مختلف می‌باشد. ماده اصلی این ترشی آب گوجه تازه، سرکه و کلم بروکلی می‌باشد. اصولا برای خوش طعم شدن این ترشی، در آن از آویشن و گلپر نیز به عنوان طعم دهنده استفاده می‌کنند. برای آماده شدن این ترشی باید چند ماه صبر کنید تا به آرامی مواد آن نرم شده و طعم اصلی ترشی مشهدی را به خود بگیرند. ترشی مشهدی قبل از هر چیزی به رایحه خوش آن مشهور است که پس از آماده شدن آن، این رایحه را احساس خواهید کرد. اگر به مشهد سفر کردید و بین چندین سوغات آن دو دل بودید، ترشی مشهدی را جزء اولویت‌های خود قرار دهید؛ زیرا می‌توان گفت که تقریبا کسی وجود ندارد که بتواند از طعم و رایحه این ترشی‌ها را به راحتی گذر کند. 

زیورآلات

زیورآلات

اگر به دنبال یک سوغاتی خاص برای یک شخص خاص هستید بهترین گزینه برای شما خرید زیورآلات خواهد بود. ساخت زیورآلات با استفاده از فیروزه و عقیق یکی از صنایع هنری محسوب می شود که دارای سابقه دیرینه و آوازه بلند در خراسان است. امروزه نیز می توانید بهترین زیورآلات و انگشترهای ساخته شده از فیروزه و عقیق را در شهر مشهد پیدا کنید. این موضوع به ویژه در مورد انگشترهای فیروزه بیشتر صدق می کند زیرا این استان دارای معادن مهم سنگ فیروزه بوده و حتی مرغوبیت فیروزه نیشابور دارای شهرت جهانی است. با این تفاسیر، خرید یک انگشتر فیروزه به عنوان سوغات مشهد قطعا هدیه ای ارزشمند و منحصر به فرد خواهد بود.

ادویه

ادویه

شاید ادویه نسبت به دیگر انواع سوغات مشهد چندان رایج نباشد اما اگر کمی اطلاعات در مورد ادویه این شهر به دست بیاورید به راحتی از آن نخواهید گذشت. ادویه جزو جدانشدنی آشپزی ایرانی بوده و کاربرد زیادی در پخت انواع غذاهای خوشمزه دارد. بهترین و خاص ترین نوع ادویه ای که می توانید آن را در شهر مشهد پیدا کنید ادویه هفت قلم است. این ادویه ترکیبی از چندین ادویه های مختلف شامل سماق، گلپر، فلفل سیاه، زنجبیل، فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه است که ترکیب آنها در کنار یکدیگر بسیار زیبا و خوش آب و رنگ جلوه می کند. اگر جزو آن دسته افرادی هستید که تمایل دارید یک سوغات خاص از مشهد بخرید ادویه هفت قلم را به خاطر بسپارید.

نبات

نبات یکی از پرفروش ترین سوغاتی های مشهد است که به دلیل قیمت مناسب مورد توجه قرار گرفته است. البته فقط قیمت مناسب نبات نیست که باعث تبدیل آن به سوغات مشهد شده بلکه عطر و طعم نبات مشهد نیز زبانزد بوده و در بین عموم به عنوان یک سوغات متبرک شناخته می شود. ضمن اینکه در مشهد می توانید انواع نبات را با طعم های مختلفی از جمله گل محمدی، لیمویی، نعنایی، زعفرانی، دارچینی، زیره و آویشن خریداری نمایید. پیدا کردن نبات اصلا کار سختی نبوده و فقط کافی است در بازارهای اطراف حرم مطهر دوری بزنید.

مهر و سجاده

مهر و سجاده

اگر دوست دارید در بازگشت از یک سفر معنوی دیگران را نیز کمی در حس خود شریک کنید می توانید یک سوغات معنوی را به آنها بدهید. مهر و سجاده یکی از مهم ترین سوغاتی های هر شهر مذهبی محسوب می شود. مشهد مقدس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و مهر وسجاده یکی از انواع رایج سوغات مشهد به حساب می آید. با گشتن در بازارهای اطراف حرم می توانید مهر و سجاده های زیبا و متنوعی را پیدا کنید که بسته به جنس دارای تفاوت در قیمت هستند.

جیلی بیلی

جیلی بیلی

شاید نام جیلی بیلی برای شما آشنا نباشد اما جیلی بیلی در چند سال اخیر به لیست بهترین سوغاتی های مشهد راه پیدا کرده است. جیلی بیلی نام شکلات های خوشمزه و رنگارنگی است که در شهر مشهد این نام را بر آن گذاشته اند. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم جیلی بیلی نوعی پاستیل با رنگ های مختلف و جذاب است. که تنوع طعم و رنگ بالایی دارد. جیلی بیلی علاوه بر اینکه یک سوغات خاص محسوب می شود به عنوان یک خوراکی خوشمزه بهترین سوغاتی برای کودکان خواهد بود. جیلی بیلی از خوراکیهای خوشمزه، مقوی و پروتئیندار است از این رو میتوان از آنها برای تزئین غذا و دسر نیز استفاده کرد. به دلیل خاصیتهایی که این خوراکی خوشمزه دارد، برای همه سنین مناسب است.

عطر

عطر مشهد

بدون شک، عطر عضو ثابت هر لیستی خواهد بود که در مورد سوغات مشهد تهیه شود. در بازارهای مشهد که بگردید با مغازه های زیادی رو به رو خواهید شد که ویترین آنها پر از انواع عطرهای مختلف است. این عطرها بسته به نوع و کیفیتی که دارند با قیمت های مختلفی ارائه می شوند. تنوع عطرهای مشهد آنقدر زیاد است که برای انتخاب عطر مورد نظرتان دچار سردرگمی خواهید شد اما این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا عطرهای متنوعی را به عنوان سوغاتی به افرادی با سلیقه های متفاوت هدیه کنید. از جمله رایحه های مختلف عطرهای شهر مشهد می توان به گل مریم، زعفران، سنجد، گل نرگس، بهار نارنج، گل یخ و عطرهای میوه ای اشاره داشت. ضمن این که عطرهای گل محمدی و گل یاس نیز که تحت عنوان عطر حرم نیز شناخته می شوند جزو مشهورترین عطرهای موجود در مشهد هستند.

آلو بخارا

آلو بخارا

شهر خرو از توابع نیشابور پر از باغات آلو بوده و از نظر مساحت این باغات رتبه اول در کشور را دارد. آلو بخارای این شهر شهرت زیادی پیدا کرده و به مناطق مختلف کشور فرستاده می شود. بنابراین در سفر به مشهد می توانید انواع آلو بخارا و آلو خشک را به عنوان یک سوغاتی خوشمزه خریداری کنید. بهترین گزینه ای که برای خرید آلو وجود دارد آلو خشک آفتابی است که طعم عالی و فواید زیادی دارد.

هرکاره یا دیگ سنگی مشهد

هرکاره  سوغات مشهد

اگر قبلا نام هر کاره را نشنیده اید باید بدانید هر کاره به انواع ظروف سنگی گفته می شود که با طرح های بسیار خاص و زیبا ساخته شده اند و برای طبخ غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. دیگ سنگی هرکاره دارای قابلیتهایی چون چرب بودن، نسوز نبودن و همچنین قابلیت قلمکاری است. غذای موجود در این دیگها در هیچ شرایطی نمیسوزد و تا مدتی پس از دوری از حرارت هم غذا گرم نگه داشته میشود. از آن جایی که در داخل دیگ سنگیها هیچ پوشش شیمیایی و غیر طبیعیای وجود ندارد، شستن آن بسیار آسان است. همچنین این دیگهای سنگی تا پایان عمر دیگ خاصیت ضد چسبندگی خود را حفظ میکنند. در این ظروف سنگی خاص میتوان هر نوع غذایی که آب از مواد اصلی تشکیل دهنده آن است مانند انواع آش، حلیم، سوپ، آبگوشت و انواع خورش را پخت. گفتنی است این دیگ سنگی هرکاره برای پختن برنج مناسب نیست. این ظروف زیبا سالهاست که به یکی از انواع سوغات مشهد تبدیل شده است. در توس و بازار کوه سنگی می توانید انواع مختلفی از هر کاره را پیدا کنید. 

خلعت آخرت

یکی دیگر از سوغاتی‌های جالب مشهد، خلعت آخرت می‌باشد که در زبان عامیانه به آن « کفن » نیز می‌گوییم. کفن معمولا در شهرهای مذهبی و زیارتی همچون قم و مشهد ارائه می‌شود. در حال حاضر مشهد یکی از بزرگ‌ترین فروشنده‌های کفن در ایران است و شما می‌توانید مرغوب‌ترین انواع آن را از این شهر خریداری کنید. برای خرید  کفن می‌توانید به فروشگاه‌های روباز اطراف حرم مراجعه کنید. روی این کفن‌ها که دارای دو نوع مردانه و زنانه هستند، معمولا با آب زعفران با خطی زیبا و خوانا سوره‌های قرآنی مانند جوشن کبیر، زیارت عاشورا، دعای چهل مؤمن، دعای نور، دعای دوازده امام و چهارقل نوشته شده است.

صنایع دستی

صنایع دستی

اگر عاشق کارهای هنری و سنتی هستید این امکان را دارید تا یکی از صنایع دستی پرشمار و متنوع مشهد را به عنوان سوغاتی تهیه کنید. از جمله مهم ترین صنایع دستی مشهد می توان به پوستین، قالی، گلیم، هر کاره، سماور، ارغوان و تابلوهای نفیس اشاره داشت.

قالی های مشهد از جمله زیباترین و معروف ترین قالی های بافته شده در ایران است که نمونه آنها را می توانید در موزه ها ببینید. جمعی از بهترین قالی باف ها در شهر مشهد زندگی می کنند و حاصل هنر آنها تحت عنوان سوغات مشهد به فروش می رسد. علاوه بر قالی باید به گلیم های جذاب و خوش نقش مشهد نیز اشاره داشت که چشم هر بیننده ای را به خیره می کند

ارغوان بافی از دیگر هنرهای مردمان خراسان بوده و در حال حاضر حاصل این هنر به عنوان سوغاتی مشهد فروخته می شود. در ارغوان بافی از ترکه های درختچه های ارغوان به منظور ساختن صنایع دستی نظیر سبد و لوازم تزئینی استفاده می شود.

همچنین آن دسته از افرادی که ترجیح می دهند یک سوغاتی خاص و گران قیمت از مشهد تهیه کنند می توانند تابلوهای نفیس و از جنس نقره را که در اندازه ها و طرح های مختلف ساخته می شود مد نظر داشته باشند. 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: