صنایع دستی و سوغات ارومیه را بهتر بشناسید!

وقتی راهی شمال غرب ایران می‌شویم، ارومیه یکی از شهرهای زیبا با دیدنی‌های بسیار است که می‌تواند مقصد سفری به یاد ماندنی باشد. بعد از اینکه در میان جاهای دیدنی ارومیه به گشت‌وگذار پرداختید، احتمالا به فکر این می‌افتید که سوغات ارومیه از کجا بخرم و چی بخرم؟ خرید صنایع دستی و سوغات ارومیه با تنوع بسیار شیرینی‌هایی مانند حلوای سوغات ارومیه و نقل می‌تواند آخرین و خوشمزه ترین بخش سفر شما باشد. در این مقاله از سلطان سفر قصد داریم به معرفی سوغات ارومیه بپردازیم پس با ما همراه باشید.

خوراکی‌های سوغات ارومیه

حلوا سوغات ارومیه

حلوا هویج سوغات ارومیه

تنوع پخت حلوا در بین آذری‌ها بسیار است و هر شهر انواع خاصی از حلوا را دارد. در ارومیه نیز حلوای هویج و حلوای گردو جزو محبوب‌ترین حلواهای این شهر به شمار می‌رود. حلوای گردو به سبب طبع گرمی که دارد بیشتر در ایام سرد سال تهیه می‌شود و در پخت آن از شیره انگور، شکر، گلوکز و گیاه چوبک استفاده می‌شود در پایان نیز مغز گردو و پسته به آن افزوده می‌شود. حلوای هویج را مردم ارومیه به عنوان یکی از خوراکی‌های شب یلدا می‌شناسند. 

نقل ارومیه

نقل ارومیه

از معروف‌ترین شیرینی‌های ارومیه که همراه چای می‌توان نوش جان کرد نقل‌های خوشمزه با طعم‌های متفاوتی مانند گل محمدی، بیدمشک، دارچین، زعفرانی و… می‌باشد. در گذشته شیوه تهیه این نقل به صورت دستی و دشوار بوده است اما امروزه توسط فرآیندی ماشینی تولید می‌شود.

شاید بپرسید نقل سوغات ارومیه از کجا بخریم؟ نقل‌ با طعم‌های مختلف مانند بیدمشک را می‌توانید از بازار ارومیه در خیابان امام بخرید. البته در جاده شهید کلانتری و خیابان مدرس نیز چند مورد از نقل‌فروشی‌ های خوب شهر ارومیه وجود دارد.

لوزانک یا باستخ

یاستخ سوغات ارومیه

برای علاقه‌مندان به شیرینی گشت و گذار در بازار ارومیه با این همه شیرینی‌های لذیذ بسیار هیجان انگیز خواهد بود. لوزانک یا همان مسقطی که مردم ارومیه در زبان محلی به ان باستخ می‌گویند، ترکیبی از شیره انگور، نشاسته، گلاب و آب است. لوزانک بیشتر در مهمانی‌های رسمی سرو می‌شود.

نان سنتی

نان سنتی سوغات ارومیه

نان‌های سنتی ارومیه که انواع مختلفی مانند جزلا چره، تاواچره، تنوره چره، یخاچره و ارده دارد، بدون شک شما را وسوسه می‌کند تا طعم و عطر هر کدام را تجربه کنید.

عرقیات

عرقیات

ارومیه به سبب آب و هوای مناسب خود از گیاهان دارویی بسیاری برخوردار است که باعث شده است عرقیات ارومیه در کنار شهرهایی مانند کاشان و شیراز قرار بگیرد. اگرچه گیاهان مختلفی مانند شنبلیله، گل‌گاوزبان، پیچک، خاکشیر، کاسنی، بهارنارنج، بابونه و.. در این منطقه وجود دارد که عرقیات آن تهیه می‌شود، اما عرق بیدمشک و بادرنجبویه در بین عرقیات ارومیه محبوب‌تر است.

سوجوق

سوجوق

سوجوق شیرینی خوشمزه از ترکیب نشاسته و گلاب با مغز گردو است که می‌توانید قبل از خرید، طرز تهیه آن را مشاهده کنید. اگر این شیرینی خوشمزه را به عنوان سوغات ارومیه برای عزیزان خود تهیه کنید، می‌توانند ان را به عنوان دسر نوش جان نمایند.

تنور شیرینی سی، قرابیه، باقلوا و نوقا و دوشاب از دیگر خوراکی‌های سوغات ارومیه است که با کمی گشت و گذار در بازارهای ارومیه می‌توانید انواع آن را طبق سلیقه و ذائقه خود تهیه نمایید.

صنایع دستی سوغات ارومیه

پس از هر سفر آنچه در خاطر ما باقی می‌ماند خاطرات خوش سفر است و سوغات یک شهر آن چیزی است که می‌تواند ما را به یاد این خاطرات خوش بیندازد. چه سوغاتی بهتر از صنایع دستی نفیس و ماندگار خواهد بود تا در خانه ما یادآور سفر به هر شهر و دیاری باشد. صنایع دستی ارومیه نیز در کنار خوراکی‌های خوشمزه بخشی از سوغات این شهر را تشکیل می‌دهد. در ادامه به معرفی صنایع دستی سوغات ارومیه می‌پردازیم.

فرش

فرش

اگر به دنبال خریداری سوغاتی اصیل و گرانبها هستید، بی‌گمان فرش ارومیه بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. به طور کلی در استان آذربایجان غربی چند شهر ارومیه، میاندوآب، تکاب و بوکان از فعالان حوزه فرش با شهرت جهانی به شمار می‌روند.

رودوزی

رودوزی

رودوزی هنوری شبیه به سوزن‌دوزی است که از طریق کار با ابریشم بر روی پارچه و ترسیم نقش و طرح‌های ذهنی شکل می‌گیرد. هنر رودوزی از صنایع دستی ارومیه است که در گذشته زنان و دختران در اوقات فراغت به آن مشغول می‌شده‌اند.

صنایع چوبی 

صنایع چوب

انواع صنایع و هنرهای دستی که با چوب سر و کار دارند، از جمله معرق، منبت و قلم‌زنی در ارومیه رواج بسیار دارد. علاقه مردم ارومیه به این سبک صنایع چوبیبه قدری است که گاهی در تزیین خانه خود نیز از این صنایع چوبی زیبا استفاده می‌کنند.

پیکرتراشی

پیکرتراشی هنری زیبا در تهیه پیکره ‌های تراشیده شده از چوب است. زیبایی، ظرافت و خاص بودن این پیکره‌ها شما را مصمم می‌کند که یکی از این مجسمه‌های زیبا را به عنوان سوغات ارومیه برای عزیزان خود به یادگار ببرید.

سفال

سفال

نام سفال در اولین لحظه برای بیشتر ما یادآور سفال لالجین همدان و همچنین شهر یزد است، اما ارومیه نیز از شهرهای فعال در حوزه کوزه‌گری و ساخت سفال است. استادان و سفالگران ماهر ارومیه انواع طورف را چه با جنبه تزیینی و زیبایی و چه از لحاظ مصرفی و کاربردی تولید می‌نمایند.

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: