زیباترین جاده های ایران برای سفر جاده ای

هنگامی که مقصدی را برای سفر انتخاب می کنیم آنقدر به دنبال جاهای دیدنی مقصد هستیم که فراموش می کنیم بعضی مسیرها در سفر خود جذابیتی دو چندان بیشتر از مقصد دارند. یکی از جذاب‌ترین مزایای سفرهای جاده‌ای، تماشای مناظر زیبای اطراف جاده است. بسیاری از مسافران فقط برای دیدن جاده‌ای زیبا که تعریف آن را شنیده‌اند، مسیر سفر خود را طولانی‌تر می‌کنند و گردشگران خارجی زیادی هم برای لذت بردن از زیباترین جاده‌های ایران، با اتومبیل بین شهرها سفر می‌کنند. از این رو، در این مطلب تعدادی از زیباترین جاده‌های ایران را که هر ساله مسیر عبور و مرور بسیاری از مسافران هستند، معرفی کرده‌ایم. اگر شما هم قصد دارید در سفر بعدی خود از جاده‌ای باصفا عبور کنید، و لذت سفر به دیدن یک جاذبه خاص در مقصد خلاصه نکنید ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

زیباترین جاده های ایران را بشناسید

جاده چالوس

جاده چالوس - زیباترین جاده های ایران

وقتی از زیباترین جاده‌های ایران حرف می‌زنیم، اولین جاده‌ای که به ذهن اکثر مردم می‌رسد، جاده چالوس است. جاده‌ی چالوس به طول 163 کیلومتر، شهر کرج و چالوس را به هم متصل می‌کند. این جاده که حدود 86 سال پیش در استان البرز احداث شده است، به خاطر جاذبه‌هایی مانند باغ‌های کنار جاده، مناظر کوه‌های سرسبز و مه گرفته، منظره‌ی زیبای سد امیرکبیر، رودهای کرج و چالوس و رستوران‌های کنار جاده یکی از زیباترین جاده‌های ایران و جهان محسوب می‌شود. به دلیل وجود مکان‌های تفریحی بی‌شمار در جاده چالوس، معمولا در تعطیلات بهار خیل عظیمی از مردم این مسیر را برای مسافرت انتخاب می‌کنند. علاوه بر افرادی که این مسیر 3 یا 4 ساعته را برای رفتن به شمال طی می‌کنند، افراد زیادی هم فقط برای لذت بردن از جاذبه‌هایی که در جاده چالوس وجود دارد، مانند غار یخ مراد یا پیست اسکی دیزین، این جاده را به عنوان مقصد خود و نه تنها مسیری برای سفر انتخاب می‌کنند. پس اگر جاده‌ی دلفریب چالوس را برای مسافرت انتخاب کردید، فراموش نکنید از مکان‌های دیدنی میان مسیر هم بازدید کنید.

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال - زیباترین جاده های ایران

یکی دیگر از زیباترین جاده‌های ایران، جاده‌ی 70 کیلومتری اسالم خلخال است. این جاده از شهر اسالم در استان گیلان شروع و به شهر خلخال در استان اردبیل منتهی می‌شود. این جاده یکی از مسیرهایی است که حتی در فصل‌های گرم سال هم می‌توانید از هوای خنک آن بهره‌مند شوید. مناظر بکر جنگل و دشت‌های اطراف جاده اوقات دلپذیری را برای مسافران فراهم می‌آورد و حتی اگر خوش شانس باشید، ممکن است با هوای مه‌آلود و بارانی جاده هم مواجه شوید. با ورود به جاده‌ی اسالم خلخال نمی‌توانید چشم از اطراف خود بردارید، زیرا هر لحظه ممکن است با صحنه‌ی شگفت انگیزی مانند دشت‌های پر از گل، گله‌های اسب و حیوانات اهلی دیگر، رودخانه‌ها و روستاهایی که زندگی و فرهنگ زیبای مردم شمال در آن‌ها جریان دارد، روبرو شوید. در یکی از مسیرهای فرعی جاده هم آبشار زیبایی وجود دارد که مکان مناسبی برای استراحت محسوب می‌شود. رستوران‌های کنار جاده و کلبه‌های چوبی که برای اقامت مسافران تعبیه شده‌اند هم امکانات رفاهی را در اختیار افراد قرار می‌دهند و گردشگران می‌توانند به راحتی جذابیت‌های یکی از زیباترین جاده‌های ایران را تجربه کنند.

جاده ساحلی بریس چابهار

جاده ساحلی بریس چابهار - زیباترین جاده های ایران

در استان سیستان و بلوچستان، یکی دیگر از زیباترین جاده‌های ایران وجود دارد که مسیر آن از شهر چابهار شروع می‌شود و در نهایت به شهر بریس می‌رسد. مسافران در تمام طول مسیر می‎توانند سواحل دریای چابهار را در کنار جاده ببینند و صدای برخورد امواج خروشان را به سواحل صخره‎ای بشنوند. مناظر کوه‌های مینیاتوری و سواحل صخره‌ای خود به تنهایی دوست‌داران حرفه‌ای عکاسی را به سمت خود جذب می‌کنند، حال به این مناظر بکر، جنگل حرا و پرندگانی مانند عقاب و فلامینگو را هم که در میان درختان این جنگل زندگی می‌کنند اضافه کنید. اگر برای دیدن کوه‌های مریخی و تالاب لیپار چابهار به این شهر سفر می‌کنید، بازدید از جاده‌ی ساحلی چابهار بریس را هم در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید، شکی در این نیست که امواج دریا چشم هر بیننده‎ای را مجذوب خود می‌کنند.

گردنه حیران

جاده گردنه حیران - زیباترین جاده های ایران

یکی دیگر از جاده‌‎های شگفت انگیز شمال کشور که که مسیر شهر آستارا به اردبیل است، جاده‌ی مبهوت کننده‌ی گردنه‌ی حیران است. می‌توانید مطمئن باشید که با یک بار تجربه‌ی مسیر 45 دقیقه‌ای گردنه‌ی حیران، با وجود کوه‌های پوشیده از درختان جنگلی و مهی که به دلیل رطوبت دریای خزر در این گردنه دیده می‌شود، هرگز این مناظر را فراموش نخواهید کرد. هوای این منطقه معمولا خنک است و اگر تصمیم دارید در زمستان از این گردنه دیدن کنید، لباس گرم حتما لازمتان می‌شود. همچنین می‌توانید جنگل فندقلو را هم در این گردنه ببینید و از فروشندگانی که کنار جاده هستند، توت‎‌های وحشی بخرید. اگر علاوه بر تماشای طبیعت به دنبال تفریح و هیجان هم هستید، می‌توانید به دهکده‌ی گردشگری حیران بروید و از امکانات این مجموعه مانند تله کابین، سورتمه، رستوران و کافی شاپ‌های موجود در آن استفاده کنید.

جاده کلاله به خالد نبی

جاده کلاله به خالد نبی - زیباترین جاده های ایران

یکی دیگر از زیباترین جاده‌های ایران را می‌توانید در استان گلستان و در شهرستان کلاله پیدا کنید. این جاده در 65 کیلومتری گنبد کاووس قرار گرفته است و با توجه به فصلی که برای سفر به این مکان انتخاب می‌کنید، ممکن است دشت‌های سرسبز و پر از گل‌های شقایق، مزارع طلایی گندم و روستاهای باصفایی را ببینید. آرامگاه خالد نبی که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران و زائران را جذب می‌کند، در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و به خاطر گرما و سرمای شدید در تابستان و زمستان، بهترین زمان سفر به این جاده‌ی رویایی، در ماه‌های فروردین و اردیبهشت است.

جاده عباس آباد کلاردشت

جاده عباس آباد کلاردشت - زیباترین جاده های ایران

در لیست زیباترین جاده‌های ایران، یکی از محبوب‌ترین جاده‌های مازندران یعنی جاده‌ی جنگلی عباس آباد به سمت کلاردشت هم وجود دارد. این جاده‌ با طول 25 کیلومتر در 28 کیلومتری غرب چالوس قرار گرفته است و مانند شهر عباس آباد، آب و هوایی خنک و مطبوع دارد. درختان سرسبز اطراف جاده و چشمه‌هایی که میان جنگل در جریان هستند، مسافران عاشق طبیعت را سرحال می‌آورند. در کنار جاده هم رستوران‌ها و چای‌خانه‌هایی وجود دارد که می‌توانید در آن‌جا استراحت کنید، یا اگر ترجیح می‌دهید سفرتان سرشار از طبیعت‌ گردی باشد می‌توانید در پارک ملی خشکه داران توقف کنید. همچنین در فاصله‌ی 8 کیلومتری بهشهر، دریاچه‌ای به نام دریاچه‌ی عباس آباد وجود دارد که با گذر از این جاده‌ی زیبا می‌توانید از این دریاچه هم دیدن کنید. اگر ماشین مناسبی برای گذر از مسیرهای خاکی به همراه دارید، بد نیست هنگام عبور از جاده کلاردشت به جنگل مازیچال هم سری بزنید.

جاده مرزی ارس جلفا

جاده مرزی ارس جلفا - زیباترین جاده های ایران

یکی از جذاب‌ترین و زیباترین جاده‌های ایران در امتداد رود 1000 کیلومتری ارس قرار دارد. این جاده در آذربایجان شرقی و از ارسباران شروع و به شهر جلفا منتهی می‌شود. در صورت سفر از طریق این جاده می‌توانید به راحتی و با چشم غیر مسلح مرز ارمنستان و ایران را ببینید. در یک طرف جاده کوه‌ها و درختان جنگلی کشور خودمان در معرض دید است  و در طرف دیگر رود زیبای ارس در تمام مسیر نگاه مسافران را خیره می‌کند. در آن طرف رود ارس منطقه‌ی نخجوان و خانه‎های روستایی ارمنستان قابل مشاهده است و ممکن است برای علاقه‌مندان جذاب باشد.

جاده طبس-خور بیابانک

جاده طبس خور بیابانک - زیباترین جاده های ایران

تا به حال در جاده‌ای که از وسط دریا بگذرد، رانندگی کرده‌اید؟ بدون شک جاده‌ای که چنین ویژگی داشته باشد در لیست زیباترین جاده‌های ایران قرار می‌گیرد. درست است که جاده‌ی طبس نوعی جاده‌ی کویری محسوب می‌شود، اما به دلیل وجود نمک در اطراف جاده در هنگام غروب یک روز زمستانی یا پاییزی، این تصور را برای مسافران به وجود می‌آورد که در حال عبور از جاده‌ای درست در میان دریا هستند. این موضوع به دلیل بازتاب نور به وجود می‌آید و منظره‌ای وهم انگیز در مقابل چشمان افراد خلق می‌کند. علاوه بر این در این جاده می‌توانید تل‌ماسه‌ها، سدهای تاریخی، قلعه‌های اسماعیلی و درخت‌های کهنسالی را ببینید که جذابیت آن را چند برابر می‌کنند.

جاده شاهرود-گرگان (توسکستان)

جاده شاهرود - گرگان (توسکستان)

دیدنی‌هایی مانند آبشار، دریاچه‎، جنگل‌های هیرکانی و روستاهای باصفا، جاده‌‌ی توسکستان را به یکی از زیباترین جاده‌های ایران تبدیل کرده است. این جاده شهر گرگان را به شاهرود متصل می‌کند و از 18 کیلومتری شرق گرگان و روستای توسکستان آغاز می‌شود. نام روستا و جاده را به خاطر وجود درختان توسکا در جنگل‌های اطراف منطقه گذاشته‌اند. تنها چندکیلومتر بعد از روستای توسکستان و در امتداد درختان انبوه جنگل، جاده  به چشمه‌ای به نام «باغ سرهنگ» می‌رسد و مسافران می‌توانند در کنار این چشمه استراحت کنند یا به راه خود ادامه دهند و جایی در کنار آبشار لوه یا دریاچه‌ی توشن اتراق کنند و از آب و هوای خوب و مناظر بکر اطراف جاده لذت ببرند. 

جاده سراوان-فومن

جاده سراوان فومن - زیباترین جاده های ایران

در استان گیلان جاذبه‌های زیادی دارد و تعجبی ندارد اگر بگوییم یکی دیگر از زیباترین جاده‌های ایران در این استان است. جاده‌ی سراوان به فومن یکی از رویایی‌ترین جاده‌هایی است که مسافران خوش شانس زیادی از آن دیدن می‌کنند. این جاده قبل از مسیر رشت شروع می‌شود و به شهر فومن می‌رسد. به خاطر پوشش درختان جنگلی، زیبایی این جاده در تمام فصول سال دلپذیر و یکسان است اما اگر در فصل زمستان یا پاییز هوس سفر به سرتان زد، حتما به این جاده سری بزنید و مه صبحگاهی مبهوت کننده‌ی آن را از دست ندهید. یکی از مکان‌های دیدنی این جاده، موزه‌ی روستایی گیلان است. در این موزه می‌توانید انواع مختلف خانه‌های روستایی گیلان را در میان جنگل تماشا کنید.

جاده شهداد-نهبندان

جاده شهداد نهبندان - زیباتری نجاده های ایران

طولانی‌ترین جاده‌ی کویری کشور هم در لیست زیباترین جاده‌های ایران قرار دارد. این جاده در همین دهه‌ی اخیر ایجاد شده است و شهر تاریخی شهداد را به نهبندان متصل می‌کند. گذر از این جاده‎ی طولانی برای افرادی که  به مناظر بکر کویر علاقه‌مند هستند پیشنهاد می‌شود، همچنین عبور از این جاده در شب مسافران را با زیبایی مخوفی که تنها در کویر می‌توان دید، مواجه می‌کند. این کویر 80 هزار کیلومتری یکی از بی‌آب‌ترین کویرهای جهان است و به همین دلیل جاده‌ی شهداد به نهبنداد از جذابیت‌های خاصی برخوردار است. علاوه بر زیبایی‌های نادری که این جاده برای مسافران به همراه دارد، از طریق این راه، مسیر دسترسی مردم مناطق جنوبی کشور به شهرهای شمالی و شهرهایی مانند مشهد، زاهدان و بیرجند آسان‌تر شده است.

جاده زنجان منجیل

جاده هجیج اورامانات - زیباترین جاده های ایران

یکی دیگر از زیباترین جاده‌های ایران را می‌توانید در زنجان پیدا کنید. برای پیدا کردن این جاده باید از 15 کیلومتری جاده‌ی زنجان قزوین، در جاده‌ای که به سمت شمال منشعب می‌شود بروید. در این جاده هوای خیلی خنکی را تجربه خواهید کرد و بعد از طی کردن یک سربالایی کوتاه، وارد مسیری می‌شوید که پر از سرازیری‌هایی با پیچ‎ تند است. بنابراین اگر قصد دیدن این جاده را دارید بهتر است از مسیر زنجان به سمت منجیل پیش بروید، زیرا در این صورت رانندگی در این جاده خیلی راحت‌تر و لذت‌بخش‌ تر است. یکی از دیدنی‌های جذاب این جاده هم سد منجیل است.

جاده هجیج اورامانات

جاده هجیج اورامانات - زیباترین جاده های ایران

در کرمانشاه یکی دیگر از زیباترین جاده‌های ایران وجود دارد. این جاده از روستای زیبای هجیج شروع می‌شود و در تمام طول آن به خاطر زیبایی‌های متنوعی که به نمایش گذاشته، صحنه‌ی خارق‌العاده‌ای را خلق کرده است. شکل هندسی عجیب جاده و پیچ‌های تند آن یک تجربه‌ی متفاوت رانندگی را برای مسافران به وجود می‌آورد. حتی آب و هوای این جاده هم متنوع است و خود دلیلی برای قرار گرفتن این جاده در لیست زیباترین جاده‌های ایران است. در برخی از نقاط می‌توانید پوشش درختی را ببینید و در ارتفاعات بالاتر حتی امکان مشاهده‌ی چند متر برف هم وجود دارد. در امتداد جاده هم باغ‌های میوه مانند باغ گردو و باغ انار دیده می‌شود، این باغ‌ها به دلیل کوهستانی بودن منطقه به صورت پلکانی روی هم ساخته شده‌اند. در بین راه هم رستوران‌ها و کبابی‌هایی وجود دارد که در آن هوای مطبوع، غذای لذیذی را به مسافران ارائه می‌دهند. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، فصل بهار بهترین فصل مسافرت است، زیرا نه با گرمای تابستان مواجه خواهید شد و نه با سرمای مناطق مرتفع کوهستانی.

جاده هراز

جاده هراز - زیباترین جاده های ایران

علاوه بر جاده‎‌ی چالوس، جاده‌ی دیگری هم تهران را به مازندران متصل می‌کند و این جاده هم در لیست زیباترین جاده‌های ایران قرار گرفته است. در واقع جاده‌ی هراز کوتاه‌ترین راه رسیدن به مازندران است و به همین دلیل معمولا رفت و آمد زیادی در این جاده جریان دارد. دلیل این‌که جاده‌ی هراز یکی از زیباترین جاده‌های ایران است، به خاطر دیدنی‌های متنوعی مانند جنگل بکر الیمستان، روستای دیدنی پلور، آبشار شاهاندشت، دشت لار، غار گل زرد، امام‌زاده هاشم و دیدنی‌های دیگری است که هر کدام به تنهایی می‌توانند به عنوان مقصدی برای مسافرت قرار بگیرند. یک منطقه‌ی خوش آب و هوا هم به نام آب معدنی لاریجان در 70 کیلومتری آمل قرار دارد که از طریق این جاده می‌توانید از آن دیدن کنید.

جاده جندق معلمان

کویر اسرار آمیز و زیبا شب مهمان ستاره‌ها و روز درخشش شن‌های روان است. جاده جندق معلمان یکی از جاده‌های حیرت‌انگیزی است که درست از قلب کویر مرکزی ایران عبور می‌کند. این جاده در مسیر اصفهان به دامغان قرار گرفته و حدودا 200 کیلومتر است. این جاده در بیشتر روزهای سال خلوت است. بنابراین انتخاب خوبی برای عاشقان رانندگی در یک جاده خلوت خواهد بود. این جاده شما را به یکی از صعب‌العبورترین کویرهای ایران یعنی ریگ جن نیز می‌رساند.

جاده کرند غرب بابایادگار

جاده‌های کوهستانی با آن پیچ و خم‌ها و جنگل‌های سر به فلک کشیده، می‌تواند مقصدی عالی برای کسانی باشد که عاشق گشت و گذار در جاده‌اند. بدون شک جاده کرند غرب بابایادگار یکی از زیبا‌ترین جاده‌های ایران برای سفر جاده‌ای است. جاده‌ای کوهستانی که کوه‌ها و تپه‌های آن با جنگل بلوط پوشانده شده است. دیواره‌های سنگی بین جاده مهمان آبشار بلندی به نام ریجاب‌اند که 150 متر ارتفاع دارد. دیدن این جاده در روزهای گرم تابستان خالی از لطف نخواهد بود.

همانطور که ذکر شد بسیاری از جاده‌هایی که به عنوان زیباترین جاده‌های ایران معرفی شدند، خود می‌توانند روزها و ساعت‌ها مسافران را سرگرم کنند و به اندازه‌ای جذابیت دارند که وقت گذراندن در میان جنگل‌ها، آبشارها، چشمه‌ها، صخره‌ها و مناظر کویری آن‌ها ارزش زیادی دارد. اگر قصد دارید به زودی به سفر بروید و هنوز مقصد خود را مشخص نکرده‌اید، پیشنهاد ما این است که تجربه‌ی لذت بردن از دیدنی‌های این جاده‌های شگفت‎ انگیز را هم در خاطرات خود ثبت کنید.

 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: