راهنمای سفر به مشهد گردشگری مذهبی

بدون شک خیلی از ما با شنیدن اسم مشهد، اولین چیزی که در ذهنمان مجسم می شود خاطره آخرین سفر به مشهد و زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) است و یا اشتیاق بی اندازه برای سفر به این شهر می باشد.

اگر شما جزو کسانی هستید که میخواهید یک سفر جدید و متفاوت به مشهد داشته باشید، بهتر است بعد از اینکه خیال تان از بابت رزرو هتل مشهد و یا اجاره سوییت در مشهد راحت شد کمی بیشتر با دیدنی های این شهر آشنا شوید. در این مقاله اطلاعات بیشتر را در مورد مکانهای مذهبی مشهد مشاهده کنید.


بیشتر بخوانید : بهترین هتل‌ مشهد


اماکن مذهبی مشهد

حرم مطهر امام رضا (ع)

 (حرم مطهر امام رضا (ع

حرم امام رضا (ع) از اولین و مهمترین جاهای دیدنی مشهد است که پیکر مطهر هشتمین امام ما شیعیان در آن به خاک سپرده شده است.  یکی از مهمترین بناهای تاریخی و مذهبی ایران به شمار می رود که سالانه بیش از 20 میلیون نفر از ایران و سایر کشورهای جهان برای زیارت آن رهسپار مشهد می شوند.
علاوه بر بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) حرم مطهر رضوی شامل مجموعه ای از آرامگاه های معروف، کتابخانه، موزه، مدرسه های تاریخی، ساعت های تاریخی و… است که می توانید زمان بیشتری را برای بازدید از این اماکن اختصاص دهید.

مسجد گوهرشاد 

مسجد گوهرشاد در مشهد مقدس

در بخش جنوبی حرم امام رضا (ع) مسجدی زیبا قرار دارد که به مسجد گوهرشاد معروف است. این مسجد جزو جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم می باشد که به دستور گوهرشاد همسر شاهرخ در دوره ی تیموریان ساخته شد.

مسجد گوهرشاد در مشهد

زیبایی های هنری معماری این بنا و قدمت تاریخی آن از یک سو و مجاورت با حرم امام رضا (ع) از سویی دیگر سبب شده است تا مسجد گوهرشاد پربازدیدترین مسجد ایران محسوب شود.


بیشتر بخوانید: مکان های تاریخی مشهد | لیست کامل آثار تاریخی همراه با عکس و آدرس


خواجه ربیع مشهد

آرامگاه خواجه ربیع

آرامگاه خواجه ربیع بنایی زیبا و باشکوه از دوران صفویه که به توصیه شیخ بهایی و توسط شاه عباس صفوی ساخته شده است.این بنا در باغی وسیع و باصفا در بخش شمال شهر مشهد قرار دارد. ربیع بن خثیم معروف به خواجه ربیع از طایفه بنی اسد و ساکن کوفه، ایشان در زمره تابعین( کسانی که صحابه پیامبر را درک کرده اند) و همچنین از سرداران سپاه امام علی (ع) بوده است.

آرامگاه خواجه ربیع در مشهد

طرح آرامگاه خواجه ربیع از نمای بیرونی هشت ضلعی و در درون، چهار ایوانی است. بالای بنا، گنبد فیروزه ای رنگ قرار گرفته است که ارتفاع آن تا کف ۱۸ متر می باشد. گنبد بنا پوشیده از کاشی های زیبای فیروزه ای و درون بنا هم به نقاشی های طلایی رنگ مزین شده است. نکته قابل توجه در مورد خواجه ربیع این است که نقل شده، بنای معروف تاج محل هند که یکی از عجایب هفتگانه جهان است با الهام از این آرامگاه ساخته شده است.

گنبد خشتی مشهد

گنبد خشتی در مشهد

گنبد خشتی بنایی تاریخی که از لحاظ قدمت قدیمی ترین بنای مشهد بعد از حرم امام رضا محسوب می شود. این بنا مزار سلطان محمد از نوادگان حضرت موسی کاظم (ع ) می باشد. علت نامگذاری گنبد خشتی به این نام، گنبد خشتی یا آجری آن اعلام شده است. این گنبد مربوط به دوران شاهرخ تیموری است که در دوران قاجار مرمت شده و فضای داخلی آن با نقاشی و کتیبه مزین شده است.

مسجد شاه مشهد

مسجد شاه یا 72 تن

مسجد شاه که به نام مسجد هفتاد و دو تن یا مقبره ی امیر غیاث الدین ملکشاه در شهر مشهد قرار دارد .امیر غیاث الدین ملکشاه از امرای مهم دربار تیمور گورکانی بود و در زمان شاهرخ تا پایان عمر حکمران ایالت خوارزم و توابع بود. ایشان در سال 829 در خوارزم وفات یافت و جسد وی را به این مکان منتقل و در مقبره ای که خود ساخته بود دفن کردند.این بنا از آثار قرن نهم هجری قمری است.

مسجد 72 تن در مشهد

این مقبره در دوران معاصر به مسجد شاه معروف شده است. اما عده ای از جمله البته عبد الحمید مولوی، مسجد بودن این بنا را رد کرده و آن را مقبره دانسته اند. از جمله دلایل این ادعا: اختلاف محور بنا با جهت قبله، نبود محراب در بنا، وجود رواقهای پیرامون گنبدخانه، نداشتن طرح متداول مسجد، مضامین اشعار کتیبه ها، وجود سرداب در زیر گنبدخانه و مزارهای موجود در آن می باشد.
مسجد شاه از نظر کاشی کاری، خط و همچنین تزیینات نقاشی زرنگاری که دارد از شاهکارهای هنر دوره تیموریان تلقی می شود.این بنا در تیرماه 1311 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خواجه اباصلت مشهد

آرامگاه خواجه اباصلت  مشهد

عبدالسلام بن صالح مشهور به خواجه اباصلت هِرَوی(حدود ۱۶۰-۲۳۶ق) از اصحاب امام رضا(ع) که از آن حضرت روایاتی نقل کرده است. اباصلت، کتاب وفاة الرضا را تالیف کرده و از راویان حدیث سلسلة‌الذهب و همچنین راوی چگونگی شهادت آن حضرت به دست مأمون عباسی است.

آرامگاه خواجه اباصلت در مشهد

خواجه اباصلت در ۲۳۲ق یا ۲۳۶ق در زمان حکومت طاهر بن عبد الله بن طاهر، در خراسان درگذشت. مدفن وی در فاصله ۱۰ کیلومتری مشهد واقع شده است. مزار خواجه اباصلت از مکان هایی مذهبی و جاهای دیدنی اطراف مشهد است که بیشتر زایران حضرت امام رضا (ع) به دیدن آن می روند.

گنبد سبز مشهد

گنبد سبز در مشهد

گنبد سبز  بنایی تاریخی در خیابان آخوند خراسانی و در وسط میدانی به همین نام قرار گرفته است. وجه تسمیه بنا کاشی کاری فیروزه ای متمایل به سبز رنگ گنبد آن می باشد.

گنبد سبز در مشهد

این آرامگاه محل دفن "شیخ محمد مؤمن" عارف استرآبادی که تاریخ آن به سال 904 هجری قمری بر میگردد و مربوط به دوره ی صفویه می باشد.مردم محلی برای این آرامگاه احترام بسیاری قایل هستند و نذورات فراوانی برای این محل اهدا می کنند.

خواجه مراد مشهد

خواجه مراد در مشهد

هرثمه بن اعین مشهور به خواجه مراد، از یاران حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بوده است. مقبره ایشان در جنوب شرقی مشهد،جاده فریمان و بر بلندی های مشرف بر رشته کوه بینالود قرار گرفته است.
برخی منابع وی را از سرداران مأمون معرفی می کنند که از مدینه تا توس، امام رضا (ع) را همراهی نمود و پس از شهادت آن امام، دست به افشاگری علیه مأمون زد و به دلیل این افشاگری، در سال ۲۱۰ قمری کشته شد. اما برخی منابع دیگر، او را حاکم خراسان در زمان هارون می دانند که در زندان مأمون توسط فضل ابن سهل به قتل رسیده است. این گونه به نظر می رسد که تا سال هزار و سیصد قمری، بنای چشمگیری برای آرامگاه هرثمه بن اعین ساخته نشده بود.
محوطه آرامگاه خواجه مراد، مجهز به رستوران، سرویس بهداشتی و اتاق هایی برای اقامت مسافران می باشد. در ابتدای ورودی آرامگاه بازارچه ای است که در آن سوغات به ویژه صنایع دستی مشهد را به فروش می رسانند. اگر قصد خرید صنایع سنگی و خصوصا دیگچه و دیزی سنگی را دارید، اینجا بهترین جاست. بیشتر اهمیت گردشگری این منطقه بعد از جنبه زیارتی بودن آن جنبه سیاحتی آن و گردشگری در کوه و صخره‌های اطراف است که دارای جایگاهی جذاب و ایده آل برای ورزشکاران و کوهنوردان منطقه خراسان و توریست ‌ها به حساب می‌آید.


برای رزرو هتل مشهد یا اجاره سوییت در مشهد در سایت سلطان سفر می توانید تمام قیمت ها  و نظرات کاربران را مشاهده و مقایسه کنید.

رزرو هتل مشهد

مشاهده و رزرو

 

نظرات کاربران
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهد: